تاریخ انتشار
شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۴۶
کد مطلب : ۳۲۸۷۸۶

مدیریت «احمدی» را غنیمت شماریم

۱۱
۰
کبنا ؛متن ارسالی
اخیراً در فضای مجازی انتقادات بعضی از نمایندگان به استاندار خدوم و زحمت کش استان کهگلویه و بویراحمد نسبت به عزل نصب مدیران شنیده می‌شود هریک از نمایندگان برای انتصاب مدیران نزدیک به خود به گونه‌های مختلف به دکتر احمدی فشار می‌آورند و توقع دارند که مدیر مورد نظر خودشان را بکار گیرد فارغ از آنکه نمایندگان عزیز در مجلس بدانند، وظیفه نماینده ملت نمایانگر گفتمان‌های سیاسی موجود جامعه و صدای رسای مردم باشد. در صورتی که از ایفای کارکردهای فوق فاصله بگیرند، به تدریج به ناامید شدن مردم از نهاد مجلس کمک می‌کند و باعث می‌گردند تا عده‌ای اعتراض خود را به جای اینکه در صحن پارلمان به عنوان ملجأ دردهای مردم بیابند در خیابان‌ها جست‌وجو کنند.
امروز عده‌ای از هر نردبانی بالا می‌روند تا به کرسی نمایندگی دست یابند و پس از دست یافتن به آن می‌کوشند از طریق شرکت در مراسم عقد و عروسی و حتی عیادت برای تولد نوزاد و دادن وعده‌های پوچ، این کرسی را نگه دارند. نماینده‌ای که تمام وقت خود را صرف عزل و نصب مدیران محلی کند تا نیروهای وفادار خود بدون در نظر گرفتن شایستگی به مدیریت ادارت محلی بگمارد، تا چه حد می‌تواند به عنوان صدای رسای ملت انجام وظیفه نماید؟
وظیفه یک نماینده مجلس به عنوان منتخحب مردم را علاوه بر مواردی که در اصول متعدد قانون اساسی ذکر شده، آن است که امور قانونگذاری و نظارت را به عنوان متخب مردم و صدای رسای ملت از طریق راه‌های قانونی پیگیری کند.
نه اینکه به هر دری بزنند و هر کدام با بهانه‌های متفاوت به دنبال ارتقا نیروهای نزدیک به خودشان باشد یکی از نمایندگان به بهانه همسو با دولت، دیگری به بهانه نماینده استان و یکی هم به بهانه نماینده چهار شهرستان به دنبال سهم خواهی از انتصاب مدیران باشند وظیفه نماینده عزل و نصب نیست. اگر آنها اجازه دهند دکتر احمدی با شناخت کامل از نیروهای توانمندی همچون مهندس عزیز فیلی که یکی از نیروهای فعال و توانمند و هم اکنون معاونت عمرانی استانداری می‌باشد، در جایگاه مدیریت‌ها به کار گرفته می‌شود، مطمئن باشید استان از این بحران زدگی نجات می‌یابد، چرا که در این مدت کوتاه زحمات مهندس فیلی از کسی پوشیده نیست تاجایی که در این ایام تعطیلات همه مدیران بومی ما به استانهای همجوار در آغوش گرم خانواده در حال سفر نوروزی هستند، که انشالله به سلامت برگردند، اما مهندس فیلی در این استان همچنان در حال خدمت صادقانه می‌باشد، جا دارد از ایشان تشکر کنیم.
البته توسعه استان و درک صحیح شرایط اجتماعی و سیاسی و فرهنگی جامعه و تلاش برای حل معضلات آن بدون استفاده از علم غیر ممکن است. علمی شدن تصمیمات منجر به کیفی شدن برنامه و قوانین می‌گردد. بخشی از آنچه امروز بر کشور می‌گذرد، ناشی از فقدان بینش علمی در نمایندگان مجلس است. نماینده‌ای که در سطح محلی اثری از علم و خرد در رفتارش دیده نشود، در عرصه ملی نیز به همان شکل تصمیم می‌گیرد. علم و خرد با بهره گیری از نظرهای اهل علم و خرد شکل می‌گیرد و در رفتار و گفتار یک نماینده خود را نشان می‌دهد.
یکی دیگه از مشکلات نمایندگان استان تاکید بر بینش‌های تنگ منطقه‌ای و محلی و نداشتن یک بینش ملی و کلان نگر است. رفتارهای منطقه‌ای نتیجه‌ای جز آسیب به توسعه پایدار استان و حتی کشور ندارد. تجمع بودجه در یک منطقه به صرف لابی نماینده آن منطقه به منزله ضربه به منطقه‌ای محروم‌تر است. در حالیکه در دنیای جهانی شدن زندگی می‌کنیم، اگر منتخبین مردم به جای ملی ندیشی به منطقه خود بپردازند، ضربه‌های مهلکی بر مناطق کمتر برخوردار وارد می‌شود که آثار آن را در اعتراض‌های اخیر می‌بینیم.
نماینده‌ای که در جایگاه نماینده بکوشد تا منافع شخصی و باندی خود را حاکم کند و تمام تلاشش صرف گماردن اطرافیان خود به عنوان مسئولین اداری و اجرایی بدون در نظر گرفتن شایستگی گردد، آثار زیانبار رفتارش را متوجه آینده منطقه و کشور می‌کند. هر نماینده مجلس باید در مورد هر یک از افرادی که برای انتصاب آن‌ها سر و دست می‌شکند، در برابر افکار عمومی پاسخگو باشد و علت این انتصاب و شایستگی‌های فرد مورد نظر و جایگاه وی در میان کارشناسان را به افکار عمومی ارائه دهد و در برابر انتقادهای مربوط به آن پاسخ دهد. اگر نمایندگان ما در مجلس همانطور که در هنگام انتخابات سعی می‌کنند خود را شفاف نشان دهند و در مورد لابی برای انتصاب آشنایان و اطرافیان خود نیز شفاف باشند، امکان نقد عملکرد آنها نیز آسان‌تر است.
مجلس شورای ملی اگر از نمایندگانی با روح و بینش راهبردی برخوردار باشد، تاثیر مثبتی بر روند امور کشور و کیفیت قانونگذاری و نیز نحوه فعالیت دولت و نهادهای عمومی می‌گذارد. وجود صدها مشکل بزرگ و کوچک در کشور که روز به روز بر عمق و تعداد آنها اضافه می‌شود و ناتوانی در حل این بحران‌ها یکی از علائمی است که نشان می‌دهد مجلس آنچنان که باید عصاره فضائل ملت نیست و علی رغم وجود برخی نمایندگان شجاع و برخوردار از بینش راهبردی، گرایش عمده مجالس کشور به سمت منطقه گرایی و برنامه‌ها و طرح‌های غیرکاربردی و غیرعلمی می‌باشد. رشد و افزایش اختلاس و تخلفات و جرایم و افزایش گرانی و تورم و ناکارآمدی و اختصاص بودجه‌های کلان به بخش‌های غیر کارآمد و غیر پاسخگو در حالیکه نهادهای مهمی مثل آموزش و پرورش از مشکل فقدان بودجه رنج می برند، همگی از نشانه‌های بارز فقدان بینش راهبردی در نمایندگان می‌باشد.
نمایندگی مجلس شورای اسلامی از جمله عناوینی است که از سوی بخش زیادی از جامعه مورد اقبال قرار می‌گیرد و تعداد زیادی از افراد برای شرکت در انتخابات مجلس ثبت نام می‌نمایند که با رد صلاحیت‌های گسترده بخشی از آنها از حضور در این رقابت کنار می‌روند. فهم جایگاه نمایندگی مجلس به عنوان یک نقش ملی که باید به عنوان نماینده ملت در عرصه کشوری فعالیت کند و به عنوان یک سرمایه اجتماعی و یک نهاد انسجام بخش و توسعه گرا در سطح محلی به ایفای نقش بپردازد، می‌تواند گام مهمی در اجرای وظایف نمایندگی باشد. متاسفانه برخی نمایندگان مجلس بیش‌تر از آنکه خود را در کرسی نمایندگی متعلق به همه مردم کشور و همه اهالی حوزه انتخابیه خود بدانند، می‌کوشند در دوره نمایندگی در مسیر تثبیت باند و جریان‌های پرده نشین حامی خود تلاش کنند و دین خودرا به آنان ادا نمایند.
البته باید مدیریت عالی دکتر احمدی نماینده عالی دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد را غنیمت بر شمرد، و همه نیروهای دلسوز، فرهنگی، نخبگان و سایر مسوولان ارشد استان با تعامل و همکاری به او جهت پیشبرد اهداف نظام اسلامی و رفاه حال عامه مردم کمک کنند.
آنچه گفته شد بیان نکاتی بود که کارکرد نمایندگی مجلس را مشخص می‌سازد و راه‌های ایفای وظایف نمایندگی را روشن می‌کند. شاید عده‌ای برای دفاع از یک نماینده مجلس به تعداد نطق‌ها و طرح‌های پیشنهادی وی یا به مشارکت وی در هیات های عالی نظارتی اشاره کنند، اما موارد فوق از وظایف عادی نمایندگان مجلس است که در کارنامه همه نمایندگان استان به فور وجود دارد. برای درک این نکته که یک نماینده تا چه حد به وظایف خود عمل می‌کند، توجه به نکات فوق که وی تا چه حد از روح علمی برخوردار است یا تا چه میزان آلوده به منفعت طلبی و باندگرایی و بینش‌های تنگ منطقه‌ای است و یا بینش راهبردی وی یا درک او از جایگاه ملی نمایندگی لازم و ضروری می‌باشد.
---------------------
علی نوری‌زاده
نام شما

آدرس ايميل شما

آشنا
Iran, Islamic Republic of
چ..
علی
Iran, Islamic Republic of
اینها چق..حمدی را میکنند..اگر همین انتقادات از یه هم استانی میشد از طرف نمایندگان هم اینطوری ..اقای نوری زاده و اقای رضایی ازشون دفاع میکردید
علی
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر احمدی
فاطمه..
Iran, Islamic Republic of
درود خدا بر نگارنده محترم و تذکر بجا و شفاف علیه نمایندگان که دست از این رابطه بازی و جذب نیروهای ضعیف بردارند یکی از مدیران ناتوان که حتی مدیریت یک نانوایی را هم نمیتواند بعهده بگیرد مدی...
محسن
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر نگارنده محترم الحق انصاف فیلی مدیر توانمند و کاردان است
محسنی
Iran, Islamic Republic of
امروز در تمام نقاط کشور نمایندگان بخاطر حفظ صندلی سبز بهارستان و جمع اوری در انتخابات اینده به هر دری میزنند تا بتوانند نیروهای نزدیک به خودشان را در ادارات بکارند اما هیچ گاه توجه نکردند همین مدیران ضعیف و ناتوان زمینه پسرفت توسعه را مهیا میکند
رضایی گوشه
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز و نگارنده محترم مطمئن باش .. است و هیچ نقش دیگری ندارد
Iran, Islamic Republic of
نوری زاده تازه .شد وقتی جنابان تاجگردون وزارعی با .انها مسولیتها را تقسیم می کردند خواب بود ویا اوضاع بروفق مرادش بود وامروز ماموریت دارد نمایندگان مردم رانصیحت نماید
شهسوار
Iran, Islamic Republic of
دوصد گفته چون نیم کردار نیست
محمد
Iran, Islamic Republic of
لطفاً بفرمایید متظورتون از خدوم چیه؟ . در استان
بویراحمد
Romania
مرگ خوبه ولی برای همسایه ایا احمدی تمام انتصابات استان را با اختیار واراده انجام داد اگر چنین است چطور مدیران بین نیروهای تاجگردون وزارعی تقسیم شدند
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1