تاریخ انتشار
جمعه ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۳۲
کد مطلب : ۳۲۸۲۲۱

کم کاری میراث فرهنگی در بافت تاریخی بلاد شاپور(+تصویر)

۱
۰
کبنا ؛گردشگری و گسترش صنعت توریسم ازجمله وظایف اصلی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است که باعث رونق هر منطقه می‌شود.
به گزارش کبنا از دهدشت،بافت تاریخی دهدشت که در جنوب شرقی بافت جدید شهر کنونی قرار گرفته که در حال حاضر در زمره بزرگترین بافت‌های تاریخی کشور از لحاظ وسعت و تعداد ابنیه تاریخی به شمار می‌رود.
از جمله آثار ماندگار بافت تاریخی دهدشت کاروانسرای این شهر است که سال هاست در سکوت و خاموشی در جنوب غربی این شهر قدیمی واقع شده است.بناها و بافت های تاریخی از اصلی ترین عناصر هویت بخش به شهرها و محیط های اجتماعی هستند که یکی از مهمترین گام ها برای بازگشت هویت به شهرها،بازگرداندن مردم و روح زندگی به بناها و بافت های تاریخی است که در اختیار داریم.

بدون شک برگزاری برنامه های هنری و فرهنگی از جمله «شب های شعر بلاد شاپور» در کاروانسرا که با استقبال باشکوه جوانان کهگیلویه همراه بود نه تنها روح حیات را در این کاروانسرا دمید بلکه تمدن و هنر کهگیلویه بزرگ را در هم آمیخت تا  قدمت و ارزش بلاد شاپور را جلوی چشمانمان مجسم به رخ همگان بکشد.

بدون شک، تفاهم میان پایگاه  میراث فرهنگی بافت تاریخی شهر دهدشت و  فرهنگ و ارشاد کهگیلویه  برای برگزاری محفل های ادبی و هنری بیشتری در طول سال از جمله،حافظ خوانی،شاهنامه خوانی،شب های شعر بلاد شاپورنمایشگاه های نقاشی،اجرای کنسرت های سنتی و...در کاروانسرا و بافت تاریخی دهدشت می تواند تحولی بزرگ در حوزه فرهنگ کهگیلویه بیافریند و کاروانسرا و بافت تاریخی را به پناهگاهی برای فرار از استرس ها و روزمرگی های زندگی مردم و جوانان برای لحظاتی هرچند کوتاه تبدیل کند.
ولی آنچه مایه تاثر است ،این است که،پنجمین دوره «شب های شعر بلاد شاپور» در کاروانسرای دهدشت در حالی برگزار شد که در کنار بازسازی های صورت گرفته در این بناهای تاریخی خبری از موسیقی دلکش آب در حوض ها و رنگین کمانی از گل ها نبود، حتی سبزه ها و گیاهان خود رو نیز در این اماکن تاریخی هرس نشده رها شده بودند و به علت نبود نور کافی ،تاریکی بر محوطه و ورودی بافت تاریخی سایه گسترانیده بود.
این در حالی است که میراث فرهنگی بافت تاریخی دهدشت تنها با چند گلدان گل و هدایت کردن آب آن هم با شیلنگ  در یک حوض فقط  در ۲ شب ، خود را برای مزبانی« شب های شعر بلادشاپور» با حضور شاعران برجسته استان کهگیلویه و بویر احمد،فارس،خوزستان و علاقه مندان به شعر  آماده کرده بود.

مسلما،احیای آثار تاریخی نقش موثری در جذب گردشگر داردچرا که اکثر گردشگران به این اماکن برون‌گردی و زیستن در اماکن سنتی علاقمند هستند.
بنا بر این گزارش امید می رود،میراث فرهنگی بافت تاریخی دهدشت همت بیشتری در رسیدگی و توجه ویژه به گنجینه های بافت تاریخی دهدشت که در زمره بزرگترین بافت‌های تاریخی کشور به شمار می‌رود به خرج دهند تا نه تنها به جذب گردشگران که سفیران مناسبی برای کهگیلویه بزرگ هستند کمک کند بلکه هویت و رویای فراموش شده نیاکان خود را نیز بتوانیم زنده نگه داریم و به نسل های آینده منتقل کنیم.








==============
گزارش از فاطمه خطیبی
==============
 
نام شما

آدرس ايميل شما

دکتر
India
مشکل از جای دیگست
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1