تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۵۱
کد مطلب : ۳۲۷۳۱۶

سال ۹۶؛ آنچه در کهگیلویه و بویراحمد و ایران گذشت! / از سقوط آی‌تی‌آر تا سوختن سانچی، انفجار معدن

۰
کبنا ؛سال ۹۶ با همهٔ خوب و بد تمام شد! از ابتدای فروردین‌ماه سال ۹۶ «حوادث غیرطبیعی» بسیار مهم در کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد اتفاق افتاد، که منجر به جان باختن هم‌وطنان شد، حوادثی که با رعایت اصول ایمنی می‌توانستیم شاهد آن نباشیم، و دریغ از عذرخواهی و استعفا از سوی برخی مسئولین بی‌کفایت.
 
سقوط هواپیمای پرواز تهران به یاسوج
۶۶ مسافر در هواپیمای ای‌اتی آر ساعت ۸ صبح یکشنبه (۲۹ بهمن) از فرودگاه مهرآباد تیک آف کرد و حدود ۵۰ دقیقه بعد به دلیل شرایط جوی به کوه دنا برخورد کرد. تمام مسافران و خدمه این پرواز کشته شدند. خبر خبرگزاری‌ها نشان می‌دهد که در روز ۵ بهمن‌ماه امسال نشان می‌دهد که پرواز شماره ۳۷۰۴ شرکت هواپیمایی آسمان که با همین مدل از هواپیما انجام می‌شده پس از بلند شدن از فرودگاه مهرآباد در میانه راه با نقص فنی مواجه می‌شود و بار دیگر به تهران بازمی‌گردد!

درگذشت سه کارگر در حادثه «فولاد بویراحمد»
۹ کارگر کارخانه فولاد بویراحمد (فولاد صنعت یاسوج) بامداد دوشنبه یکم خردادماه براثر انفجار کوره ذوب این واحد صنعتی دچار سوختگی شدید شدند، که همگی آن‌ها به بیمارستان‌هایی در یاسوج، اصفهان و شیراز اعزام شدند. شمار فوت‌شدگان حادثه «فولاد بویراحمد» به سه تن رسید.

 
قتل پدر و دو برادر معلول توسط یک جوان در گچساران
شامگاه یکشنبه ۱۳ آذر پدر تقریبا ۸۴ ساله و دو برادر معلول خود را سوار بر ماشین شخصی کرده و ابتدا پدر خود را در منطقه "گناوه لری" گچساران با اسلحه کمری به قتل رسانده است.
نتیجه تصویری برای قتل پدر و دو برادر معلول توسط یک جوان در گچساران
سقوط اتوبوس با ۱۵ سرنشین در محور یاسوج-اصفهان به دره/ واژگونی اتوبوس گچساران در جادهٔ دیهوک-فردوس
۳ مسافر در واژگونی اتوبوس ساعت ۶ و ۲۵ دقیقه ۲۵ بهمن‌ماه از قشم به مقصد اصفهان حرکت می‌کرد و براثر این حادثه ۱۰ نفر مصدوم شدند و سه نفر فوت کردند.
۹ تن براثر واژگونی اتوبوس در کیلومتر ۷ دیهوک به فردوس در ساعت ۲ و ۲۰ دقیقه بامداد ۲۳ بهمن در دم جان باختند و ۲۴ نفر هم زخمی شدند.

کشته شدن پدر و پسر طلافروش در حمله مسلحانه
صاحبان طلافروشی پدر با دو فرزندش در مغازه بودند که پدر و یک پسر کشته شدند. ۶ شهریور در این حادثه که سه نفر زخمی شده بودند متأسفانه یک نفر دردم جان داد و یکی دیگر از مصدومان نیز دقایقی پیش به علت شدت جراحات وارده جان سپرد.

کشته شدن طلافروش بویراحمدی در حمله مسلحانه
ساعت ۱۴ و یک دقیقه ۳۰ دی‌ماه، مغازه طلافروشی شخصی واقع در میدان هفت‌تیر یاسوج که به‌وسیله کلید درب آن باز شد و با توجه اینکه مقداری طلا و جواهرات موجود به‌هم‌ریخته بود، در پی سرقت طلاهای مغازه‌ای در یاسوج فرد ربوده‌شده توسط سارقان، (مقتول) داماد مرد طلافروش یاسوجی بوده است که دقایقی پیش جسد مقتول در پارک جنگلی این شهر پیدا شد.

آتش زدن خانه و کشته شدن وکیل زن در شیراز
معاون اجتماعی و پیشگیری نیروی انتظامی فارس، کشته شدن یک وکیل زن ۲۵ مرداد در شیراز با ضربات چاقو توسط طرف دعوای موکلش را تکذیب کرد.
نتیجه تصویری برای ماجرای آتش زدن خانه و کشته شدن وکیل زن در شیراز
حادثه در میدان نفتی رگ سفید
۴ تن در آتش‌سوزی در دستگاه ۹۵ شرکت ملی حفاری ایران در منطقه رگ سفید (بین امیدیه و بندر دیلم) ۷ آبان ماه کشته شدند.

علت مرگ «آرتین» چهارساله؛ «سهل‌انگاری» یا «مار»؟!
«آرتین طهمورثی» کودک چهارساله روستای میمند شهرستان دنا ۱۳ شهریورماه به دلیل مارگزیدگی جان خود را از دست داد و این در حالی بود که کادر پزشکی مرکز بهداشت پاتاوه و بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج هیچ کاری نتوانستند برای این کودک انجام بدهند.

فوت کارگر حادثه ریزش ساختمان یاسوج
یک نفر از کارگران حادثه فروریختن ساختمان ۵ بهمن‌ماه روبروی شهدای گمنام یاسوج که زیر آوار مانده بود، جان باخت

اعتراض مردم به «وزیر راه» در مصلی یاسوج با شعار «استعفا بده»
بعد از اتمام مراسم یادبود جان‌باختگان هواپیمای تهران-یاسوج ۵ اسفندماه در مصلی امام خمینی (ره) برخی از مردم به سمت عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی رفتند و با شعار «استعفا بده» نسبت به عملکرد این وزیر دولت تدبیر و امید اعتراض کردند.
وزیر بعد از هجوم مردم خیلی سریع از مصلی یاسوج با همکاری تیم محافظتی خود خارج شد.

تجمع مردم دشت سقاوه بویراحمد به احداث پتروشیمی
تعدادی از مردم دشت سقاوه ۲۷ آذرماه با تجمع نسبت احداث پتروشیمی در این منطقه اعتراض کردند.

درگذشت پروفسور باشتی در آمریکا
پروفسور یدالله دلاویز یکی از شیمی دانان برجسته جهان که اهل شهرستان های گچساران و باشت بود ۸ آذرماه در سن ۶۵ سالگی در بیمارستان اوهایو آمریکا بعلت بیماری درگذشت.

حوادث رانندگی در زمره عوامل غیرطبیعی مرگ‌ومیر ایرانیان است
بر اساس اعلام سازمان ثبت‌احوال کشور، تعداد فوت‌شدگان ۲۹۶ هزار و ۶۷۵ نفر بوده است، که در هشت‌ماهه سال ۹۶ از کل تلفات حوادث رانندگی، ۹۰۶۷ نفر مرد و ۲۴۹۶ نفر زن بودند. و محورهای برون‌شهری بیشترین آمار تلفات تصادفات را داشته‌اند، و در این مدت ۷۶۷۱ نفر در محورهای برون‌شهری، ۳۱۰۰ نفر در مسیرهای درون‌شهری، ۷۶۹ نفر در مسیرهای روستایی و ۲۳ نفر در مسیرهایی نامعلوم جان خود را ازدست‌داده‌اند، و همچنین بیش از ۲۳۷ هزار و ۲۶۳ نفر در حوادث رانندگی مصدوم شدند.
 
واژگونی اتوبوس مسافربری سبزوار/ واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی/ سقوط اتوبوس مسافربری پل جاجرود / واژگونی اتوبوس مسافربری در محور سوادکوه
۱۲ زائر در سی‌ام فروردین سال ۹۶ به دلیل واژگونی اتوبوس مسافربری مشهد به اصفهان که در کیلومتر ۲۵ جاده سبزوار- شاهرود رخ داد، کشته شدند.
۹ دانش آموزان دختر هرمزگانی باهدف شرکت در اردوی ملی فرزانگان در واژگونی اتوبوس که اول شهریورماه سال ۹۶ اتفاق افتاد کشته شدند.
۱۱ تن براثر سقوط اتوبوس مسافربری در دره جاجرود (محور تهران - دماوند) در ۲۱ شهریورماه سال ۹۶ کشته شدند.
۱۳ تن در اثر سقوط اتوبوس مسافربری شامگاه ۱۵ آبان ماه سال ۹۶ در منطقه دوگل سوادکوه گرگان در دره‌ای به عمق ۱۵ متر داخل رودخانه واژگون شد، کشته شدند.

زلزله کرمانشاه
۶۲۰ نفر در زلزله استان کرمانشاه که ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه و ۱۶ ثانیه یکشنبه ۲۱ آبان، منطقه ازگله کرمانشاه در نزدیکی مرز ایران و عراق را لرزاند و جان هم را ازدست‌داده‌اند.

سیل آذربایجان
۴۶ نفر در سیل استان آذربایجان  ۲۶ فروردین ماه جان خود را ازدست‌داده‌اند.

انفجار معدن زغال‌سنگ یورت آزادشهر
۴۳ کارگر معدنچی چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت در انفجار معدن یورت استان گلستان جان خود را از دست دادند.

حمله داعش به تهران
۱۷ نفر صبح روز ۱۷ خرداد در حادثه تروریستی حرم مطهر امام خمینی (ره) و مجلس شورای اسلامی جان خود را از دست دادند.

 
آتش‌سوزی پالایشگاه تهران
۶ نفر در حادثه آتش‌سوزی پالایشگاه تهران جان خود را از دست دادند.

 
آتش‌سوزی نفت‌کش سانچی
۳۰ تبعه ایرانی و دو بنگلادشی نفت‌کش ایرانی سانچی که حامل بیش از ۱۳۰ هزار تن مایعات گازی بود، در ۱۶ دی‌ماه سال ۹۶ کشته شدند، که سرانجام، در ۲۴ دی‌ماه خبر جان باختن همه کارکنان و غرق شدن تانکر نفت‌کش ایرانی «سانچی» اعلام شد. بررسی‌های کارشناسی در این زمینه باهدف تعیین بروز علل واقعه در دست اقدام است.

خروج قطار باربری از ریل در نیشابور
۲ اسفندماه سال ۹۶ یک رام قطار باربری دارای ۳۷ واگن بوده ک در ایستگاه دیزباد نیشابور از خط خارج و واژگون شد.

 
مرگ دل‌خراش «آتنا»
۲۹ خردادماه مصادف با ۲۴ ماه مبارک رمضان بعد از افطاری، خبری مبنی بر گم‌شدن دختربچه ۷ ساله بنام آتنا اصلانی در شهرستان پارس‌آباد منتشر شد. پدر آتنا سال‌ها بود که در خیابان پزشکان پارس‌آباد دست‌فروشی می‌کرد و پوشاک می‌فروخت. در این میان دختربچه ۷ ساله‌اش که به گفته اطرافیانش دختری باهوش و خوش‌زبان بود، گاهی همراه پدر می‌شد تا به او کمک کند. روز حادثه هم آتنا کنار بساط پدرش بود. آن روز وقتی پدر مشغول گفتگو با مشتری بود، آنجا را ترک کرد و دیگر هرگز بازنگشت.

 
مرگ دل‌خراش «بنیتا»
۲۹ تیر، مردی به مأموران پلیس اعلام کرد ماشینش درحالی‌که دخترش داخل آن بوده، دزدیده‌شده است. همزمان با تحقیقات پلیس، عکس این دختربچه هم توسط خانواده‌اش به‌طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.
پلیس بالاخره موفق شد دو سارق را دستگیر کند و آن‌ها هم به این سرقت اعتراف کردند و مشخص شد سارقان خودرو را درحالی‌که هنوز کودک در آن بوده کنار خیابان، زیر آفتاب داغ تابستان رها کرده‌اند و طفل معصوم به دلیل گرسنگی و تشنگی شدید جانش را ازدست‌داده است.
دادگاه یکی از دو سارق را که مقصر اصلی مرگ او شناخته‌شده بود، به قصاص درملأعام محکوم کرد.

مرگ تلخ ابوالفضل یک ماه بعد از تولد ۱۱سالگی
ابوالفضل قربانی دیگری از جنایت های شوم سال ۹۶ بود. او که پس از جدایی پدر و مادرش با پدرش در جنوب تهران زندگی می کرد، هجدهم شهریور و کمتر از یک ماه بعد از جشن تولد ۱۱ سالگی اش از سوی پسر ۲۲ساله همسایه قربانی شد. پسر بی کار همسایه، ابوالفضل را به بهانه نشان دادن کبوتر به پشت بام خانه شان برد و سپس او را با ۵۰ ضربه چاقو کشت. پسر بی رحم سپس جنازه را داخل نایلون پیچید و آن را در یک چمدان جاساز کرد و با همدستی برادرش به جاده قم برد.
او در بازجویی ها گفت:چون در کودکی از سوی یک مرد جوان مورد آزار قرار گرفته بودم ابوالفضل را کشتم تا سرنوشت شومی مانند من نداشته باشد.

اهورا قربانی جدایی والدین
اهورا پسر دو سال و هشت ماهه ای بود که قربانی جدایی پدر و مادرش شد. او بیست و دوم مهرماه در یکی از شهرک های رشت از سوی ناپدری اش مورد آزار قرار گرفت و سپس کشته شد تا نامش به فهرست قربانیان جنایت های سیاه اضافه شود.
اهورا وقتی به بیمارستان منتقل شد که آثار کبودی و ضرب و شتم روی بدنش نمایان بود. پزشکان علت فوت او را ضربه مغزی اعلام کردند. اما ناپدری ۲۷ ساله اش که خود یک دختر خردسال دارد ادعا کرد وی را در غیاب مادر اهورا آزار نداده است.
نظریه پزشکی قانونی و انتشار تصاویر اهورا و ناپدری اش در فضای مجازی که نشان دهنده خصومت ناپدری معتاد بود احساسات عمومی جامعه را بشدت جریحه دار و عکس العمل های زیادی را در پی داشت. ناپدری معتاد در وقت فوق العاده محاکمه و به اعدام، شلاق و تبعید محکوم شد. این حکم یک ماه قبل در دیوان عالی کشور مهر تائید خورد و قطعی شد تا پرونده سیاه ناپدری اهورا برای همیشه بسته شود.


۴ پسر جوان مهابادی پس از قتل دوستشان عکس سلفی گرفتند
۱۱مهرماه چهار پسر جوان پس از قتل دوست صمیمی‌شان با ضربه‌های ساطور و چاقو، او را به آتش کشیدند و از تمام این اقدامات خود فیلم گرفتند.
نتیجه تصویری برای پسر کردی که دوستانش آتیشش زدن
خودکشی دو دختر اصفهانی
۲۹ مهر خبر سقوط همزمان دو دختر ۱۵ و ۱۶ ساله از پلی در اصفهان روی خروجی سایت‌ها و خبرگزاری ها آمد. ساعاتی بعد از انتشار این خبر و در حالی که یک دختر به کام مرگ رفته و دوستش نیز در شرایطی وخیم زنده مانده بود، پلیس علت سقوط خودخواسته دو دختر نوجوان را درگیری آنها درچالش نهنگ آبی اعلام کرد.  تا چند روزی چالش نهنگ آبی را به موضوع روز بدل کرد اما چندی بعد این علت از سوی کارشناس‌ها رد شد. فیلم خداحافظی دو دختر پیش از خودکشی بازتاب زیادی در فضای مجازی، سایت‌های خبری و روزنامه‌ها داشت.

 
شلیک در مترو
بیست و چهارم تیر خبر شلیکی مرگبار در ایستگاه متروی شهرری منتشر شد. در گزارش‌های تکمیلی مشخص شد فردی که به با سلاح سرد به یک روحانی حمله کرده، پس از مجروح کردن دو نفر با شلیک گلوله پلیس از پای درآمده است.

 
جان‌باختن کوهنوردان
۱۶ آذر خبرها حاکی از ریزش بهمن در اشترانکوه لرستان و جان باختن ۹ کوهنورد بود، خبر گرفتار شدن ۱۴ کوهنورد مشهدی به همراه یک کوهنورد الیگودرزی در ارتفاعات کول جنو اشترانکوه لرستان روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت تا عملیات جست‌وجو برای یافتن این کوهنوردان آغاز شود. از میان این ۱۵ کوهنورد هشت کوهنورد به دلیل ریزش بهمن مفقود شده بودند که با تلاش و جست‌وجوهای فراوان نیروهای امداد و نجات هلال‌احمر استان لرستان و فدراسیون کوهنوردی در فاصله زمانی یک هفته‌ای پیکر این تعداد از کوهنوردان پیدا شده و در مراسمی تشییع شدند. یک کوهنورد دیگر نیز به‌دلیل سرمازدگی در همان ساعات اولیه این حادثه در بیمارستان الیگودرز جان خود را از دست داد و ۶ کوهنورد دیگر در سلامت کامل به‌سر می‌برند. بر این اساس، در این حادثه ۹ کوهنورد به نام‌های علیرضا عامری، مرتضی غلام‌پور، مجیدزاده تراب، امان‌الله جوکار، ناصر اکبری، مهشید جان‌محمدی، اکرم حقانی، علی قاسم‌زاده و علی حسینی جان باختند و امیر تقی‌زاده، محمود فرنوش‌فر، حسن موسوی، سروش قادری، محسن اشرفی و سید رضا وحیدی ۶ کوهنورد دیگری بودند که در این حادثه نجات یافتند.

درگذشت پرفسور خدادوست چشم پزشک و جراح برجسته
پروفسور علی اصغر خدادوست جراح برجسته ی چشم در جهان که سابقه ی تدریس در دانشگاه های آمریکا را داشت.
بامداد ۱۹ اسفند در بیمارستانی در کلمبیا در گذشت.
پروفسور خدا دوست | پروفسور خدادوست چشم پزشک و جراح برجسته درگذشت
درگذشت پرفسور ایرانی
مریم میرزاخانی، استاد دانشگاه استنفورد، به دلیل ابتلا به سرطان در بیمارستانی در آمریکا بستری بود. او که سال ۲۰۱۴ به خاطر کار روی «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آن‌ها» برنده مدال فیلدز - بالاترین جایزه در ریاضیات - شد، تنها زن و تنها ایرانی برندهٔ این جایزه بود که متأسفانه در سن چهل‌سالگی در آمریکا درگذشت.

شهادت «شهید حججی»
۱۸ مرداد، داعش با انتشار ویدئویی، نحوهٔ اسارت و به شهادت رساندن یک رزمندهٔ ایرانی در سوریه را رسانه‌ای کرد.
این پاسدار شهید، محسن حججی، متولد سال ۱۳۷۱ بود که طی عملیاتی در منطقه التنف به اسارت نیروهای داعش درآمد و سپس به طرز فجیعی به شهادت رسید.
تصویری که از پیکر او منتشر شد نشان می‌داد که تروریست‌های تکفیری، سر او را بریده و روی بدنش قرار داده‌اند.

اتفاقات سیاسی سال ۹۶/ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا/ اعتراضات مردمی به مشکلات اقتصادی و مؤسسات مالی/ تحرکات احمدی‌نژاد/ استیضاح وزرا/ اعتراض دروایش/ حمله به سفارت ایران
برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۹ اردیبهشت و پیروزی حسن روحانی و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و پیروزی «لیست امید» در تهران و کلان‌شهرها، رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت و آغاز به کار دولت دوازدهم، تحرکات احمدی‌نژاد، اعتراضات دی‌ماه و استیضاح وزرای راه، کشاورزی و تعاون و البته رأی اعتماد مجدد به این سه وزیر از مهم‌ترین اتفاقات سیاست داخلی ایران در سال ۹۶ بود.
دی‌ماه آغاز روزهای پرتنش و ناآرام برای ۹۰ شهر کشور بود. مشکلاتی که مؤسسات مالی برای مردم ایجاد کرده بودند و همچنین مشکلات اقتصادی و برنامه دولت در بودجه ۹۷ مبنی بر حذف یارانه بگیران یا افزایش قیمت حامل‌های انرژی، موجب بروز ناآرامی در شهرهای زیادی شد. اولین اعتراضات در مشهد و علیه دولت آغاز شد ولی به‌سرعت به ۹۰ شهر کشور سرایت کرد و به صحنه اعتراض علیه نظام تبدیل شد. البته با جدا شدن صف مردم از اغتشاش‌گران، اعتراضات پنج‌روزه به پایان رسید. دستگاه‌های امنیتی و انتظامی تلاش زیادی کردند که با معترضان برخورد خشنی نشود. مردم با دیدن اقدامات خشونت‌آمیز اغتشاش‌گران، به اعتراض خود پایان دادند به این امید که نظام صدای اعتراض آن‌ها را شنیده باشد.
درگیری‌های خیابان پاسداران میان دراویش و نیروی انتظامی و حمله به سفارت ایران در لندن توسط طرفداران آیت‌الله شیرازی نیز از ناآرامی‌های زمستان ۹۶ بود. در اسفندماه نیز جلسه استیضاح سه وزیر دولت روحانی یعنی آخوندی، حجتی و ربیعی در مجلس برگزار شد که هر سه وزیر توانستند از مجلس رأی اعتماد بگیرند.

 

 
پایان داعش
روز ۳۰ آبان، سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در پیامی به مقام معظم رهبری پایان سیطرهٔ داعش را اعلام کرد.

 
اقدام علیه قانون حجاب
میانهٔ بهمن‌ماه بود که یک دختر بر بالای یک سکو ایستاد و روسری‌اش را بر سر چوب‌بست. دختری که به دختر خیابان انقلاب مشهور شد.
این اقدام توسط برخی بانوان در تهران و شهرهای دیگر هم تکرار شد و در شبکه‌های اجتماعی به آن‌ها لقب دختران خیابان انقلاب دادند.
اما سخنگوی قوهٔ قضاییه این افراد را فریب‌خورده توصیف کرد و گفت که اگر اثبات شود چنین اقدامی سازمان‌یافته و مرتبط با کشورهای بیگانه است، برخورد شدیدی خواهد شد. در جریان این رویداد چند نفر بازداشت شدند، عده‌ای با وثیقه آزاد شدند و این اتفاق اپیدمیک فرونشست و حالا پروندهٔ کسانی که برخلاف قانون روسری از سر برداشته بودند در دستگاه قضایی تحت رسیدگی است.

 
سقوط هواپیمای ترک
۱۱ سرنشین هواپیمای جت شخصی ترک ۲۱ اسفندماه در ساعت ۱۷٫۴۰ به‌وقت ترکیه (۱۸٫۱۰) پس از اعلام 'نقص فنی' در ایران، سقوط کرد، که همه سرنشینان هواپیما و خدمه پرواز زن کشته شدند.

صعود به جام جهانی
شاید یکی از معدود خبرهای خوب سال ۹۶، صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه باشد. تیم ملی فوتبال ایران با هدایت کارلوس کی‌روش روز ۱۴ شهریور در آخرین دیدار خود در مرحله مقدماتی توانست ازبکستان را ۲ بر صفر شکست دهد و بااقتدار مسافر مسکو شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1