تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب : ۳۲۶۶۱۴

عیدی محافظه‌کاران به مردم برای سال ۹۷

۰
کبنا ؛هجوم دوم برای محدود ساختن فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در ایران آغاز شده است. پس از ناآرامی‌های زمستان گذشته به ویژه نهادهای امنیتی تلاش زیادی کردند تا همه شبکه‌های اجتماعی که از خارج کشور کنترل می‌شوند مسدود شود و شبکه‌های داخلی جایگزین آنها شوند. اما شبکه‌های داخلی با وجود دوپینگ‌های متعدد نتوانستند پاسخگوی مخاطبان ایرانی باشند به ویژه آنکه احتمال سانسور و رهگیری محتوا از جانب دستگاه‌های نظامی و امنیتی، شهروندان ایرانی را نسبت به استفاده از شبکه اجتماعی وطنی بدگمان کرده بود. حال و در آستانه عید نوروز که به ویژه استفاده از شبکه‌های اجتماعی و تلفن‌همراه به شدت افزایش می‌یابد و بسیاری از شهروندان ایرانی از شبکه‌های اجتماعی برای تبادل تصاویر، فیلم و اطلاعات استفاده می‌کنند محافظه‌کاران افراطی که نهادهای نظامی- امنیتی آنان را پشتیبانی می‌کنند بسیج شده‌اند تا با تحت فشار قرار دادن دولت، زمینه را برای هر چه محدودتر کردن شبکه‌های اجتماعی و به طور مشخص بستن تلگرام آماده سازند.
در این زمینه قرار است امروز در مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای غیرعلنی و غیررسمی برگزار و طی آن برای محدودسازی فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی خارجی و در راس آن تلگرام تصمیم‌سازی شود. نمایندگان محافظه‌کار و افراطی پس از آنکه در ضربه زدن به دولت‌ از طریق استیضاح سه وزیر در هفته‌ای که گذشت، ناموفق بودند اینک دوباره تجدید قوا کرده‌اند که از طریق بستن شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار مردم را ناراضی و محبوبیت دولت را مخدوش سازند، این در حالی است که دولت بارها عدم تمایل خود را به محدودسازی فضای مجازی اعلام کرده است.چندی پیش دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه طی اظهاراتی اعلام کرد که درآستانه ورود به سال جدید اتفاق نظر بی‌نظیری بین مسوولان برای قطع نفوذ دشمن برفضای مجازی ایجاد شده است.عبدالصمد خرم‌آبادی با انتشار مطلبی در کانال شخصی خود در پیام‌رسان سروش، نوشت: این روزها خبرنگاران محترم مکررا سوال می‌کنند آیا قرار است موضوع رفع فیلتر توئیتر و یوتیوب به تازگی در کارگروه تعیین مصادیق یا شورای عالی فضای مجازی مطرح شود؟
وی نوشت: پاسخ این است که توئیتر و یوتیوب در اجرای دستور مراجع قضایی فیلتر شده‌اند و مراجع دیگر نمی‌توانند در اموری که توسط مراجع قضایی تعیین تکلیف شده‌اند دخالت کنند. علت فیلتر توئیتر و یوتیوب عدم تبعیت آنها از قوانین کشور و جلوگیری از انتشار میلیون‌ها محتوای مجرمانه و سدکردن راه جاسوسی، نفوذ و تسلط بیگانگان بر فضای مجازی کشور بوده است. نه تنها توئیتر و یوتیوب رفع فیلتر نخواهند شد بلکه در آستانه ورود به سال ۱۳۹۷، اتفاق نظر بی‌نظیری بین مسوولان برای قطع تسلط و نفوذ دشمن برفضای مجازی کشور ایجاد شده است.
با تمهیداتی که به عمل آمده و در حال انجام است ان‌شاء‌الله به زودی زود شاهد تحولی عظیم در خصوص نجات فضای مجازی کشور از سلطه و نفوذ برخی از شبکه‌های اجتماعی بیگانه و مهاجرت مردم از شبکه‌های خارجی به شبکه‌های داخلی خواهیم بود.
همسویی برای محدودیت
درکنار این اظهارات برخی نمایندگان مجلس نیز از فیلترینگ دائم این اپلیکیشن اجتماعی در کشور خبر دادند.
یک نماینده مجلس گفت که بنابر اطلاعات موثق، فیلترینگ دائم تلگرام در سال آینده به تصویب شورای‌عالی فضای مجازی رسیده است .
سیده حمیده زرآبادی گفت: بنابر اطلاعات موثقی که از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دارم، فیلترینگ دائم تلگرام در سال آینده به تصویب شورای‌عالی فضای مجازی رسیده و این اظهارات به‌نوعی زمینه‌سازی برای انجام این تصمیم در افکار عمومی است.
نماینده اصلاح‌طلب مجلس گفت: فیلترینگ تلگرام تاثیری در استفاده کاربران از آن نخواهد داشت. وابستگی شرکت‌های پشتیبان پیام‌رسان‌های داخلی به نهادهای حاکمیتی از دلایل عدم اعتماد کاربران به این پیام‌رسان‌هاست.
سیده حمیده زرآبادی در گفت و گو با ایلنا، درباره خبری مبنی بر تصمیم‌گیری برای فیلتر تلگرام گفت: بنده هم دو هفته‌ای است خبر فیلتر تلگرام را شنیده‌ام که امیدوارم صحت نداشته باشد.
او خاطرنشان کرد: شنیده‌هایی در این زمینه وجود دارد که متاسفانه درپی مشکلاتی که درجریان اعتراض‌های دی‌ماه سال‌جاری داشتیم، مسوولان تصمیم گرفته‌اند تلگرام را برای سال آینده به‌طور دائم فیلتر کنند که البته امیدواریم چنین اتفاقی نیفتد.
همچنین محمدرضا نجفی نماینده مردم تهران نیز درباره خبری مبنی بر تصمیم‌گیری برای فیلتر تلگرام گفت: بنده هم دو هفته‌ای است خبر فیلتر تلگرام را شنیده‌ام که امیدوارم صحت نداشته باشد.
وی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره انتشار خبری به نقل از یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه « فیلترینگ تلگرام به تصویب شورای‌عالی فضای مجازی رسیده است» اظهار کرد: امیدوارم تصمیمی که اخیرا در یکی از مراجع تصمیم گیری برای فیلتر تلگرام گرفته شده است، صحت نداشته باشد.
تکذیب شورای عالی فضای مجازی
اما دراین حال به دنبال اظهارنظر یکی از نمایندگان مجلس مبنی برتصویب فیلترینگ شبکه اجتماعی تلگرام توسط شورای عالی فضای مجازی، مدیر روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی این موضوع را تکذیب کرد.
محمد حسین‌پور در گفت‌وگو با مهر، تاکید کرد: شورای عالی فضای مجازی هیچ‌گونه مصوبه ای مبنی بر فیلترینگ شبکه اجتماعی تلگرام نداشته است.
تلگرام به ایران اجازه خرید «پول مجازی» را نمی‌دهد
اما خبرداغ فیلتر تلگرام هنوز سرد نشده بود که خبری ازخود تلگرام مبنی بر عدم اجازه خرید پول مجازی به ایرانی‌ها درکنار چند کشور دیگر باز هم اخبار این شبکه اجتماعی درایران رابر سر زبان‌ها انداخت. طبق توافقنامه گروه سرمایه‌گذاران تلگرام، افراد و کشورهای فهرست تحریم انگلیس، آمریکا، اتحادیه اروپا یا سازمان ملل نمی‌توانند ارز دیجیتالی تلگرام را بخرند.
تلگرام به ایران، کوبا، شبه جزیره کریمه، کره‌شمالی و سوریه اجازه خرید پول مجازی «گرم» را نمی‌دهد.
در عین حال طی روزهای گذشته صداوسیما نیز به کمک محافظه‌کاران آمده و با بیان اینکه در جریان ناآرامی‌های گذشته از طریق تلگرام آموزش ساخت کوکتل مولوتف و مقابله با نیروهای امنیتی به معترضان آموزش داده می‌شد بر هر چه سریع‌تر بسته شدن تلگرام تاکید کرده است.
اما اگر این دلیل برای بستن تلگرام کافی باشد، کشورهای اروپایی نیز به خاطر آنکه داعش روش‌های انفجارهای انتحاری و بمب‌سازی را به شهروندان هوادار خود از طریق اینترنت آموزش می‌دادند می‌بایست اینترنت را محدود یا تعطیل می‌کردند.
به هر روی محافظه‌کاران در تلاشند که نقطه ثقل آن امروز در مجلس شورای اسلامی خواهد بود و می‌خواهند تا فضای مجازی تا جایی که ممکن است محدود و محدودتر شود اما آیا مردم ایران نیز با آن همراهی خواهند کرد؟
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1