تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۱۵
کد مطلب : ۳۲۵۳۱۹

امضای ایرانی مقدم برکالای ایرانی

۹
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛محمدعلی وکیلی
 
امسال نیز مطابق سنت هرساله توسط رهبر انقلاب نامگذاری شد. «حمایت از کالای ایرانی» نام و راهی بود که معظم‌له برای امسال برگزیدند. سال‌هاست که مقام رهبری، دست بر مفاهیمی می‌گذارد که عناصر تشکیل دهنده پازلِ اقتصاد مقاومتی است.
حمایت از کالا و تولید داخلی را می‌توان ذیل الگوی اقتصاد مقاومتی قرائت کرد. اقتصادی که باید علی‌الاصول یک اقتصاد ملی باشد. طبیعی است که رونق تولید و کالای ملی می‌تواند اقتصاد ملی را تقویت کند.
به نظر می‌آید یکی از حلقه‌های مفقوده حمایت از کالای ایرانی، عدم وجود اندیشه ایرانی است. سالیانی است که ما امضای ملی خود را از دست داده‌ایم. اصولا برای این امضا دیگر اعتباری هم قائل نیستیم.
ما فکر و اندیشه ایرانی نه تولید می کنیم و نه اگر هم تولید شود کسی به آن بها می‌دهد. اگر فکر و اندیشه‌ کسی ایرانی نشد دستان او هم نمی‌تواند کالای ایرانی تولید کند. ایران خودروی ما توسط متخصصان ایرانی اداره می‌شود اما آیا واقعا تولیدات آن ایرانی و ملی است؟
پایان نامه‌های ما توسط دانشجویانی با ژن کاملا ایرانی نوشته می‌شوند اما آیا می‌توان تولیدات آنها را ایرانی نامید؟
ما چون فکر ایرانی نداریم، مصنوع ایرانی نیز نداریم و در این مسیر چندان سرخورده شده‌ایم که غرور ملی خود را باخته‌ایم و برای امضای ایرانی بر کالاها، غیرت ملی خرج نمی‌کنیم.
در واقع، مهمتر از تولید هر کالایی، فکر و اندیشه ایرانی است که باید گرامی داشته شود. اگر تولیدات اذهان و افکار ما ایرانی شود، دستان ما نیز کالای ایرانی تولید می‌کنند. به عبارت دیگر، داناییِ ایرانی، بناییِ ایرانی نیز تولید می‌کند. تا جسارت اندیشیدن در ما دمیده نشود و تا از این اندیشه حمایت نشود، اساسا نمی‌توان کالای ایرانی تولید کرد. پرایدِ بیست‌ویک میلیونی، توسط متخصصان ایرانی ساخته شده ولی اصلاً و اساساً نمی‌توان نام کالای ایرانی بر آن نهاد.
وقتی اندیشمندان ما قدرت نیابند، صنعت ایرانی، تنها یک خیال خام است. البته بدیهی است که تولید فکر ایرانی با تخفیف سایر اندیشه‌ها و اندیشمندان، قابل دستیابی نیست. فکر ایرانی با گفت‌وگو با سایر اندیشه‌‌ها قابل تولید است. «امکان»، در «گفت‌وگو» متولد می‌شود. بستن مرزها راهِ تقویت خودی‌ها نیست. شک دارم که بتوان کالای ایران‌خودرو را، که با رانت انحصار بازار حیات دارد، «ایرانی» نامید. اساساً علم و صنعتِ ایرانی، در مواجهه با سایرین معنا پیدا می‌کند. هر خط و سخنی که نمی‌تواند امضا به حساب بیاید؛ خطی که ما را میان اغیار برکشد و بشناساند، نام و امضا و نشانه‌ ما است.
لذا راهِ حمایت از کالای ایرانی، از راهِ حمایت از اندیشه ایرانی می‌گذرد. مسئله این است که ما ابتدا باید کالای ایرانی «تولید» کنیم.یکی دیگرازالزامات تولیدداخل ارج یافتن سرمایه گذاری است اما دیوانسالاری حاکم وسوءظن به سرمایه دارامنیت روانی سرمایه گذاری رابه حداقل رسانده است. متاسفانه هم اکنون بخش مهمی ازصاحبان سرمایه وکارآفرینان درزندان به سرمی‏برند و این وضعیت بامنویات رهبری فاصله معناداری دارد.
 
----------------------------
سرمقاله روزنامه ابتکار
نام شما

آدرس ايميل شما

علي رضا
Iran, Islamic Republic of
. ایرانی غیرت داره، ایرانی تعهد داره، ایرانی منفعت جمع رو به منفعت شخصیش باید ترجیح بده ، ایرانی باید ظاهر و باطنش یکی باشه، ایرانی نباید عوام فریبی کنه و ایرانی ...

شخص . موارد بالا رو رعایت کنی اونوقت بیا نظر بده که چی درسته و چی غلط.
حنای .
هم استانی
Iran, Islamic Republic of
.. روشن است . شما به همان لیست پایبند باشید که بودید چه کار مردم و کالای ایران دارید . آسمان و ریسمان بهم بافتید که بگویید صاحبان. در زندانند . زندان جای مجرمانی چون راننده اتوبوس قاتل ۳ جوان ایرانی است . ۸۰ میلیون ایرانی را رها کرده و در فکر چند تا .خودتان هستید . لطفا بفرمایید آنها که در زندانند صاحب کدام فکر نو و اختراع و ... به غیر از تحریک جوانان به سطل آتش زدن هستند؟؟؟
علی
Iran, Islamic Republic of
فعلا که تمام تفکرات ما . است و شما هم . گری خود
علی
Iran, Islamic Republic of
وقتی ما نمایندگانی تو مجلس داریم که بجای اینکه قوانینی وضع کنند که به مصلحت کشورومملکتشون باشه ،مصلحت شخص وجناحی را جایگزین می کنند باید چنین وضعی را داشته باشیم وکالاهای خارجی از طریق رانت وارد کشورماشود وجای کالای ایرانی رابگیرد آن وقت هست که تولید کنند گان ما نا امیدانه دست از تولید میکشند وبدلیل بدهی ودریافت تسهیلات با سود بالا روانه زندان می شوند
Iran, Islamic Republic of
این کامنتها متعلق یک شخصه که اغراضش بر منطقش چربیده وفقط قصدش تخریبه واقعا برادر محترم باید به حالت .که حس حسادت چمهایت رابرواقعیتها بسته وچشم بسته هرچی برزبانت میاد جاری میکنی
Iran, Islamic Republic of
تویکی حرفی از امضانزن که . دیدیم
احمد
Asia/Pacific Region
متاسفم برای کبنا آقای عزیز چرا یک چهره محبوب که قصد تخریبش داری و همه کامنتها را هم خودت میگذاری اینچنین دو رو بازی در میاری یکم حیا و شرم نه برای یک انسان حتی برای حیوانات هم وجود دارد مرد باش کبنا
مهدی
Iran, Islamic Republic of
احسنت به پیک گردان امام حسن.
یک شهروند
Iran, Islamic Republic of
سلام
بگذارید آقای وکیلی یک بار هم طعم نمایندگی در استان ما را مزمزه کند. فرد قابلی است .حسادت نکنید
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1