تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۵۰
کد مطلب : ۳۲۵۳۰۰

آخوندی پوزش می‌خواهم /در قراردادهای خارجی یک سنت رشوه نیست

۰
کبنا ؛ 
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشکلات در سیستم حمل و نقل کشور از هرگونه رنج به مردم پوزش خواست.
عباس آخوندی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۲ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی، در دفاع از خود در جریان بررسی استیضاحش اظهار داشت: به واقع تمام زندگی انسان ایمان و عمل صالح است که خارج از این حیات انسانی بی‌معنی است، بنده برای سومین بار است که برای استیضاح به صحن مجلس می‌آیم و پیش از این ۴ بار برای پاسخ به سوال نمایندگان در صحن علنی حضور داشتم.
وی ادامه داد: در ۸ بار گذشته توضیحات بنده برای نمایندگان قانع کننده بود و محبت کردید توضیحات بنده را پذیرفتید، این بار نیز بر مبنای آمار ، اطلاعات و توضیحات آنچه در وزارتخانه اتفاق افتاده است را ارائه می‌کنم تا شاید مورد عنایت قرار گیرد.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه همواره از فضای پرسش و پاسخ لذت می‌برم، گفت: واقعیت این است که مردم‌سالاری یعنی همواره نمایندگان مردم پرسشگر باشند و مسئولان موظفند به سوالات پاسخ دهند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به دلیل سقوط هواپیمای دنا استیضاح او کلید خورده است، گفت: وظیفه دارم به خانواده جانباختگان حادثه هواپیمایی دنا و مردم تسلیت بگویم و بابت تمام کاستی‌ها و کمبودها از تمام ملت عزیز پوزش بخواهم، واقعیت این است که در فرودگاه یاسوج پیش از این ۳۰ میلیارد تومان هزینه کرده بودیم تا در دهه فجر آن را افتتاح کنیم اما شوربختانه چنین اتفاقی رخ داد.
آخوندی با اشاره به روند توضیحاتش در استیضاح بیان داشت: در ابتدا مروری بر حوادث اخیر و اینکه چرا تاب‌آوری حمل و نقل ایران در برابر حوادث ضعیف است و چرا تجهیزات و عملیات نگهداری و نوسازی ناوگان‌ها با مشکل مواجه است و نحوه جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و نهایتا مسائل اقتصاد کلان کشور اشاره‌ای خواهم کرد.
وی ادامه داد: بی‌شک حوادث اخیر نگرانی‌هایی را برای مردم ایجاد کرده است چرا که چیزی عزیزتر از رفاه و آسایش مردم وجود ندارد، بنابراین نمی‌خواهم توجیه و فرافکنی کنم و قبل از هر چیز به عنوان بالاترین مسئول حمل و نقل کشور از هرگونه رنج به مردم پوزش می‌خواهم و بی‌گمان هیچ کار دستگاه اجرایی بی‌کاستی نیست و پوزش‌ خواستن از مردم برای مسئولان افتخارآور است.
عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه نگاه فرآیندی به مسائل دارد، اظهار داشت: باید بتوانیم اطلاعات را به شکل دقیق و درست در اختیار مردم قرار دهیم بنابراین باید اذعان کرد که حمل و نقل کشور دارای سیستم پیچیده‌ای است چرا که از تولید‌کننده، مسئولان ساخت و زیرساخت‌ها، راننده، پلیس، سازمان امداد و هلال احمر درگیر ایمنی و حمل و نقل امن هستند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: بنابراین زمانی که از سانحه صحبت می‌کنیم از مجموعه عواملی حرف می‌زنیم بنابراین وظیفه داریم نگاه فرآیندی داشته و اطلاعات را بدون تغییر در اختیار قرار دهیم.
آخوندی با اشاره به بارش برف در بهمن ماه که آزادیخواه نیز به آن اشاره کرده بود، گفت: در حوزه تهران ۳۲ سانت برف باریده بود و دمای هوا منفی ۸ درجه، در منطقه فرودگاه امام خمینی ۷۰ سانت برف و منفی ۱۲ درجه، در منطقه کرج ۳۲ سانت برف با دمای منفی ۱۳ درجه داشتیم، آیا در چنین شرایطی می‌توانستیم جاده‌ها و فرودگاه‌ها را در شرایط عملیاتی قرار دهیم.
وی اظهار داشت: در دو ماه گذشته آمار کشورهای دیگر را از رسانه ملی گرفتم که نشان می‌دهد در تمام کشورهای اروپایی، آمریکایی، ژاپن و کشورهای بسیار پیشرفته با برف کمتر و سرمای کمتر حوادثی را تجربه و پروازهای آنها لغو شد.
طول راههای منتهی به تهران ۹۰۰کیلومتر است
وی ادامه داد: ما می توانیم با همه صحبت ومشارکت کنیم که در موضوعات نظیر راهداری ،دریا ، راه آهن منابع بالاتری بگذاریمکه کمتر دچار مشکل شویم واین در حالی است که طول راه های منتهی به تهران ۹۰۰کیلومتر است و حداقل ۵۰۰نفر نیروی انسانی و ۲۰۰دستگاه برف روب و نمک پاش نیاز داریم اما کل دستگاه نمک پاش که ما در اختیار داریم ۴۲دستگاه در حوزه تهران با عمر۲۵ سال است.
آخوندی افزود: تصور می‌کنید ما می توانیم با این میزان دستگاه عملکرد صددرصدی داشته باشیم بنابراین مشخص است که کاستی در این راستا وجود دارد و این درحالی است که میزان راه های کشور هم اکنون به ۲۱۷ هزار کیلومتر طبق استاندارد جهانی رسیده است و اگر بخواهیم این میزان راه را نگهداری کنیم، می بایست سالی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان پول راه داری داشته باشیم.
وی ادامه داد:کل اعتبارما در بهترین حالت ۲ هزار میلیارد تومان در راه داری است وهمه ما علاقمندیم که بهترین وضعیت را داشته باشیم اما آیا اختصاص تخصیص منابع بیش از این میزان وجوددارد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: مگر شما تصویب نکردید که از محل ماده ۷۰ سالانه در حدود ۵۰۰میلیارد تومان برای راه داری اختصاص یابد اما اختصاص در این راستا از سال ۹۴ تا سال ۹۶ به میزان صفر درصد بوده است و این در حالی است که دوستان عزیز این واقعیت اعتبار ایران است و ما با این شرایط داریم کارمی کنیم.
۸هزار نفر از کارگران راهدار زحمتکش سه ماه حقوق نگرفته بودند
آخوندی تصریح کرد:۸هزار نفر از کارگران راهدار زحمتکش سه ماه حقوق نگرفته بودند ودراین شرایط بسیار سخت سه ماه نیز کارگران نگهداری ریل حقوق نگرفته بودند و همه ما در یک کشتی نشته ایم.
وی ادامه داد: مگر کسی می تواند راه تهران- کرج را ببندد و ما ساعت ۱۲ شب که راه تهران – قم را بستیم ، ۶کیلومتر صف در تهران ایجاد شد و بطورمثال مگر می توان ۸۰هزار خودرو را در تهران نگه داشت و اجازه نداد از تهران خارج شوند و اگر بخواهیم واقع نگر باشیم اداره این مسائل کار بسیاری دشواری است.
ایمنی در مسئله هوایی اصلی ترین مسئله است
وزیر راه تصریح کرد:زمانی که اتفاقی بوقوع می پیوند که این اتفاق بزرگتر از توان دستگاه اجرایی است ،قائدتا قهر طبیعی برما غلبه می کند و این در حالی است که کسی هست که در حادثه هوایی بگوید که هیچ چیز مهم تر از ایمنی نیست زیرا ایمنی در مسئله هوایی اصلی ترین مسئله است.
آخوندی افزود: دید ما در فرودگاه مهرآباد کمتر از۳۰۰متر و دید ما در فرودگاه امام (ره) به حدود ۱۰۰متر می رسد اما برای پرواز حداقل ۵۰۰متردید می خواهیم و برای نشستن ۸۰۰متر دید می خواهیم و این در حالی است که ما اگر موضوع یخبندان را نیز کنار بگذاریم باور کنید که امکان عملیاتی کردن وجود نداشت.
اظهار نظر پیش از انتشار گزارش ستاد رسیدگی به سانحه خلاف قانون است
وزیر راه و شهرسازی درباره حادثه اخیر سقوط هواپیمای تهران – یاسوج، توضیح داد: در این حادثه چند نکته حائز اهمیت است، نخست اینکه چرا چنین اتفاقی روی داد؛ همان طور که در قانون آمده است پس از وقوع هر حادثه‌ای باید ستاد رسیدگی به سانحه تشکیل شود که اولین اقدام در وزارت راه و شهرسازی نیز همین مسئله بود بنابراین تا مشخص شدن نظر ستاد رسیدگی به سانحه باید منتظر ماند و پس از آن در مورد افراد یا نهادهایی که در این خصوص قصور داشته‌اند تصمیم‌گیری یا اظهارنظر کرد و هز اظهارنظری که پیش از گزارش رسمی و قطعی ستاد رسیدگی به سانحه باشد خلاف قانون است.
ستاد رسیدگی به سانحه کوچکترین جزئیات را هم پنهان نمی‌کند
وی تصریح کرد: ستاد رسیدگی به سانحه کوچک‌ترین اطلاعات را نه از شما نمایندگان مجلس بلکه از مردم پنهان نمی‌کند و جزئیات مسائل را هر آنچه که اتفاق افتاده بر اساس اطلاعات فرودگاه به طور شفاف و کامل منتشر خواهد کرد چرا که اگر بخواهیم ایمنی مناسبی داشته باشیم باید اطلاعات را در اختیار همگان قرار دهیم.
آخوندی عنوان کرد: پیش از محکومیت هر کس باید اطلاعات ستاد رسیدگی به سانحه منتشر شود و هر کس در این زمینه چه بنده به عنوان وزیر راه و شهرسازی و چه سازمان هواپیمایی کشوری قصور داشته باشد باید در برابر مردم پاسخگو باشد.
این عضو کابینه دولت دوازدهم رابطه سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های عملیاتی هوانوردی را به رابطه خودروهای در حال تردد در جاده‌های کشور و پلیس راهنمایی و رانندگی تشبیه کرد و گفت: چنانچه حادثه‌ای در جاده‌ها رخ دهد آیا شما پلیس را مقصر می‌دانید؟ سازمان هواپیمایی کشوری پلیس هوایی کشور است و اگر اتفاقی بیفتد باید به پلیس که نقش کنترل‌کننده مقررات را دارد اعتماد داشته باشید و این نکته، نکته بسیار مهم و حائز اهمیتی است.
سازمان هواپیمایی از انحراف گزارش سانحه هیچ نفعی نمی‌برد
وزیر راه و شهرسازی افزود: سازمان هواپیمایی کشوری دارای هیچ نفعی برای اینکه گزارش ستاد رسیدگی به سانحه خدشه یا انحراف داشته باشد، نیست و این سازمان یک سازمان وضع کننده مقررات و پلیس صنعت هوانوردی است.
وی اضافه کرد: در بعد مسائل اخلاقی نیز باید به دو نکته اشاره کنم که پس از وقوع حادثه اولین اقدام بنده تشکیل ستاد رسیدگی به سانحه و حضور فیزیکی در منطقه حادثه بود. در همان شرایط سخت جوی کل منطقه به صورت هوابرد رسیدگی و بازرسی شد و پس از این بازرسی میدانی از کلیه خانواده‌های حادثه دیده و غم‌دیده دلجویی به عمل آمد و این حداقل کاری بود که ما می‌توانستیم انجام دهیم.
آخوندی بار دیگر در صحن علنی مجلس به خانواده‌های داغدیده سانحه هوایی تهران – یاسوج تسلیت گفت و ادامه داد: نکته‌ای پس از وقوع این حادثه در رسانه‌ها مطرح شد که جا دارد به آن بپردازم؛ عنوان شد که چرا بنده استعفا نکردم. طبق صحبت‌هایی که پیش از این انجام دادم آیا اصل استعفا تصمیم درستی است خیر؟
این عضو کابینه دولت دوازدهم با طرح این سوال که به طور کلی چرا باید یک وزیر استعفا دهد، گفت: وزرا در کشورهای پیشرفته به دو دلیل استعفا می‌دهند، نخست به جهت همبستگی اجتماعی و دوم اینکه مانع رسیدگی به حادثه از بین برود.
استعفای من بی مسئولیتی و بی صداقتی محسوب می‌شد
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در حادثه قطار هفت خوان سمنان عملیات در حوزه راه‌آهن بود و من فردای روز حادثه استعفای خودم را تقدیم معاون اول و رئیس جمهور کردم به این دلیل که حوزه عملیات در راه آهن بود اما این بار و در حادثه هواپیمای آسمان عملیات در حوزه وزارت راه و شهرسازی نبود.
وی تصریح کرد: همان قدر که استعفای درست و به موقع اقدام درستی است استعفای نادرست و نابهنگام نیز غلط است و وقتی عملیات در حوزه ما نیست استعفای بنده به معنای بی‌صداقتی و کتمان حقیقت است و نشان می‌دهد که وزیر راه و شهرسازی می‌خواهد مسئولیت حادثه رخ داده را به عهده نگیرد. یقین بدانید اگر حوزه عملیات در مسئولیت بنده بود به مانند حادثه قبل استعفا می‌کردم.
آخوندی عنوان کرد: چنانچه استعفا می‌دادم استعفای من به جامعه پیام غلط می‌داد و موجب می‌شد که حتی نتیجه‌گیری در حوزه رسیدگی به سانحه نیز با خطا مواجه شود.
حمل و نقل تهران فقط وابسته به جاده است
این عضو کابینه دولت دوازدهم به موضوع دوام کشور در برابر حوادث اشاره و اضافه کرد: البته من فقط در خصوص حوادث حمل و نقلی صحبت خواهم کرد؛ در حادثه برف اخیر تهران درسی آموختیم که بنده چه رأی بیاورم و چه نیاورم این مسئله را عنوان خواهم کرد تا به یادگار بماند؛ در این حادثه متوجه شدیم که تمام حمل و نقل تهران وابسته به بعد جاده‌ای آن است که این مسئله یک نقص بزرگ به شمار می‌آید.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: شهر تهران روزانه ۵۵۰ هزار خودرو ورودی دارد و این مسئله نشان می‌دهد که حجم بالایی از خودرو از مبادی ورودی شهر وارد شهر خواهند شد لذا لازم است برای ورود سایر مدهای حمل و نقلی نیز برنامه ریزی داشته باشیم.
وی افزود: یکی از اقدامات مهم وزارت راه و شهرسازی راه‌اندازی قطارهای حومه‌ای برای جبران این نقص بزرگ در حمل و نقل کلانشهر تهران بود که اولین گام در این مسیر ثبت شرکت حمل و نقل حومه‌ای در برنامه ششم بود که با رأی مثبت شما نمایندگان این مهم رأی آورد و امروز در دستور کار هیئت دولت قرار دارد.
آخوندی یادآور شد: نکته دوم استفاده از امکانات موجود در کلانشهر تهران است که از خطوط ریلی حومه تهران برای استفاده حمل و نقل حومه بهره برده شده است.
آخوندی در ادامه دفاع از خود در جریان طرح استیضاح وی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۱۰ زوج قطار هر روز از تهران، ورامین و گرمسار حرکت می‌کنند، همچنین در خط سوم و چهارم تهران- کرج، ۹ زوج قطار هر روز تهران- کرج- هشتگرد- قزوین می‌رود و برمی‌گردد، ۴ زوج قطار هر روز از تهران به قم رفته و بر می‌گردد و تهران- پرند، ۱۱ زوج قطار هر روز به این شهرها می رود و برمی‌گردد. کدام از این خط ها قبل از این دوره بودند؟
در مدت تصدی بر وزارتخانه راه ۸۰ ریل باس را وارد سیستم راه آهن حومه ای کرده ایم
وی با بیان اینکه با امکانات محدود برای راه اندازی قطارهای حومه تلاش کرده است، افزود: در مدت تصدی بر وزارتخانه راه و شهرسازی ۸۰ ریل باس را وارد سیستم راه آهن حومه ای کشور کرده ایم که علاوه بر تهران شامل ۲۸ محور را در تمام کلان‌شهرها شامل می شود.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه اقدامات عمرانی از این دست دیربازده هستند، اضافه کرد: با هیاهو کاری نمی‌توان کرد این در حالی است که ۷۰۰ میلیون یورو برای ۴۵۰ ریل باس در چند ماه گذشته با کره ای ها قرارداد بسته ایم و زیرساخت‌هایی در راه آهن حومه در حال ایجاد شدن است که ظرفیت انتقال ۱۰۰ میلیون مسافر در طول روز را دارد.
آخوندی با بیان اینکه با توبیخ ۴ نفر کاری از پیش نمی‌رود، اظهارکرد: برای آنکه راه آهن در کشور محور نقل و انتقالات شود، "سیاست شهرسازی غیر پایه را در شورای شهرسازی تصویب کردیم" تا تمام شهرسازی براساس ریل باشد نه براساس جاده.
وی ادامه داد: در حال تبدل ۳۳ ایستگاه راه آهن به مرکز توسعه شهرها هستیم، تهران، مشهد، قم، قزوین، اهواز و جاهای دیگر از جمله این ایستگاه ها به شمار می‌آیند و تنها در اهواز، ایستگاه اهواز در حال تبدیل به ایستگاهی با ۳۲۰ هزار مترمربع به عنوان مرکز توسعه شهر است.
تنها راه جلوگیری از وقوع حوادث مختلف را رفتن به سوی شهرسازی غیرپایه
وزیر راه و شهرسازی تنها راه جلوگیری از وقوع حوادث مختلف را رفتن به سوی شهرسازی غیرپایه دانست و افزود: به عنوان عضو کابینه و عضو شورای پول و اعتبار می‌گویم؛ شرایط اقتصادی کشور بسیار سخت است لذا به یک اندیشه مشترک میان دولت و مجلس نیاز دارد و واقعا نگران وضعیت اقتصادی ایران هستم اما این نگرانی موجب فرار نخواهد شد بلکه سبب فداکاری و تلاش بیشتر است.
میزان بدهی‌های دولت به اقتصاد ۶۵۰ هزار میلیارد تومان است
وی در ادامه با بیان ارقامی و تاکید بر اینکه هر وزیری باید در چارچوب این ارقام در حوزه اقتصاد کلان کار و فعالیت کند، توضیح داد: میزان بدهیهای دولت به اقتصاد ۶۵۰ هزار میلیارد تومان است که معادل ۵۲ درصد جی دی پی است.
آخوندی به مفهوم داشتن ۶۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی اشاره کرد و گفت: این میزان بدهی به معنای متلاشی شدن تمام شرکت‌ها، شرکت‌های مهندسی، صنعتی و ... است آیا ما و شما در برنامه ششم برای این میزان بدهی اندیشه‌ای کرده ایم؟ آیا می‌دانیم این میزان بدهی چگونه پرداخت خواهد شد؟
وزیر راه و شهرسازی افزود: اقتصاد کلان ایران نیاز به تصمیماتی فوق‌العاده سخت دارد و من ۴ سال است در دولت این موضوعات را مطرح کرده ام و از آنجا که نیاز به تصمیمات سخت داریم نمی توان در این زمینه تعارف کرد. کشوری که ۵۲ درصد جی دی پی بدهی دارد در شرایط سخت اقتصادی به سر می برد.
شرایط اقتصادی ما بسیار سخت است
آخوندی ادامه داد: شرایط اقتصاد کلان ما بسیار سخت است چه از نظر مسائل سیاست خارجی، بدهی دولت، بانک ها، حامل های انرژی و سیستم قیمت گذاری تمام اینها باعث ایجاد شرایط سخت است.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه در این شرایط اقدامات خوبی انجام داده‎ایم، گفت: فکر می کنم شما انصاف خواهید داشت که در وزارت راه و شهرسازی در این زمینه اتفاقات بسیار بزرگی رخ داده است.
بودجه سال ۹۷ ما کاهش یافته است
وی اظهار داشت: دوستان در حالی که بودجه سال ۹۶ ما حدود ۸ هزار میلیارد تومان است بودجه سال ۹۷ ما به چیزی حدود ۵ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است خواهش میکنم به این چند چند رقم توجه فرمائید.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در این مدت ما ۱ هزار و ۱۲۰ کیلومتر آزاد راه با پیشرفت ۵۵ درصد در دست اجرا داریم که مبلغ سرمایه گذاری چیزی حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان است؛ در همین مدت ۱هزار و ۲۶۰ کیلومتر آزادراه دیگر به مبلغ چیزی حدود ۹ هزار میلیارد تومان قراداد بستیم؛ ۸۵۶کیلومتر آزاد راه دیگر از مصوبه هیات وزیران گرفتیم و در حال قراردادی به مبلغ ۱۱ هزار میلیارد تومان هستیم.
وی گفت: افزون بر اینها برای ساخت یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر آزادراه دیگر به مبلغ ۱۶ هزار میلیارد تومان به تفاهم رسیدیم در حالی که بودجه سالانه من در حوزه راه کمتر از ۵ هزار میلیارد تومان است، فقط در حوزه آزادراه ها ۴۶ هزار میلیارد تومان از بخش خصوصی سرمایه جذب کردم در حوزه چنین جذب سرمایه ای صورت گرفته است؟
آخوندی اظهار داشت: در بخش سرمایه گذاری خارجی در بخش ریل برای قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان ۲٫۵ میلیارد دلار قرارداد فعال داریم این قرارداد به چیزی حدود ۹ میلیارد دلار سرمایه گذاری افزایش پیدا می کند.
در حوزه راه آهن تهران- مشهد ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری صورت گرفت
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حوزه راه آهن تهران- مشهد ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری و در حوزه شیراز به اصفهان ۸۰۰میلیون دلار تامین مالی جدید از کشور چین صورت گرفت.
آخوندی خاطرنشان کرد: برای تامین ناوگان ریلی برای بخش خصوصی ۳میلیارد یورو در حال جذب تامین مالی هستیم؛ برای اولین بار ۲۰ هزار واگن باری تامین مالی کردیم که ۱۲ هزار واگن آن قطعی شده و ۲ هزار واگن وارد ایران شده است.
وی تاکید کرد: برای هزار واگن خصوصی با روسها تامین مالی کردیم؛ کل واگن های بخش خصوصی مسافری ما ۲۲۰۰ عدد است بنابراین تعداد واگن های قراداد بسته چیزی حدود ۵۰ درصد واگن های ما در کشور است.
۲٫۲ میلیارد دلار از هند تامین مالی کردیم
آخوندی با بیان اینکه از روسیه برای حدود ۵۰۰ لوکوموتیو با تکنولوژی آلمان قراداد بستیم که قرارداد ۷۰ تای آنها قطعی شده است، ادامه داد: ۲٫۲ میلیارد دلار از هند تامین مالی کردیم، ۸۰۰ میلیون دلار برای راه آهن زاهدان به سمت چابهار، ۸۰۰ میلیون دلار برای ۲۵۰ واگن، ۴۰۰میلیون دلار برای سوزن های راه آهن و ریل و ۱٫۵ میلیارد یورو از آلمان تامین مالی کردیم.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: با آذربایجان ۵۷۰ میلیون دلار برای راه آهن رشت به آستارا، با کره جنوبی ۷۰۰ میلیون یورو، با ژاپن ۱۱۵ میلیون دلار برای قطار تهران-تبریز، و با اتریش ۶۲ میلیون یورو قرارداد بستیم.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه این ارقام در تاریخ ایران در حوزه راه و شهرسازی نمونه‌ای نداشته است، بیان کرد: در تمام وزارت خانه ها همچین تامین مالی خارجی در این شرایط سخت و طاقت فرسا صورت گرفته است؟
وی با بیان اینکه ۴۶ هزار میلیارد سرمایه گذاری در آزادراه ها و ده ها میلیارد دلار در حوزه ریل صورت گرفته است، تاکید کرد: راه آهن قزوین- رشت سالها بدون هیچ اقدامی باقی مانده بود اما امروزه اقدامات بسیاری در این زمینه انجام شده است و به زودی افتتاح می شود.
امسال ۵۱۶ کیلومتر ریل جدید افتتاح شد
این عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: مردم کرمانشاه آرزو داشتند به ریل قطار دست‌رسی یابند که این کار انجام شده و به زودی افتتاح می شود، راه آهن همدان وصل شد راه آهن کرمانشاه به سمت قصرشیرین درحال اجرا است، بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ ریل در حال اجراست فقط امسال ۵۱۶ کیلومتر ریل جدید افتتاح کردیم.
۱۲۰ هزار معوقه بانکی داریم
وی به ارقام دیگری اشاره کرد و افزود: ۱۲۰ هزار میلیارد معوقه بانکی داریم که به معنای آن است که در سال ۸۶ بانک‌ها قدرت ارائه تسهیلات معادل ۳۸ درصد تولید ناخالص ملی داشته‌اند اما اکنون به ۱۲ درصد جی دی پی رسیده است و تنها به این میزان قدرت وام دهی وجود دارد. آیا فکر می‌کنید با ۱۲ درصد جی دی پی می توان کار بسیار بزرگ در حوزه بخش خصوصی انجام داد.
وزیر راه و شهرسازی در حوزه رشد سرمایه گذاری عنوان کرد: رشد سرمایه گذاری در قیمت ثابت کشور در ۱۰ سال گذشته در اکثر سال‌ها نزولی و حتی در حد صفر بوده است بنابراین ما در یک شرایط اقتصادی بسیار سخت به سر می بریم، در وضعیت موجود تقریبا ۱۰۰ درصد بودجه کشور به مسائل جاری تخصیص داده می شود و بودجه عمرانی عمدتا از محل اوراق مشارکت است آیا شما که از من انتظار دارید کارهای بزرگ انجام دهم به نظرتان با این وضعیت بودجه امکان پذیر است لذا باید شرایط بودجه کشور را در نظر گرفت.
وزیر راه و شهرسازی، گفت: دربخش راه آهن سرمایه گذاری بخش خصوصی به میزان ۶۰۰ کیلومتر صورت گرفته است، هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تنها برای سرمایه گذاری ها دراین بخش هزینه شده است؛ برای اولین بارازبحث بازار سرمایه ۸۰۰ میلیارد تومان سوکوک برای راه آهن تصویب شده است.
آخوندی تاکید کرد: ۵۰۰ میلیارد تومان برای هواپیمایی، ۵۰۰ میلیارد تومان برای راه داری سرمایه گذاری انجام شده است، هیچ امکان تامین مالی، داخلی، خارجی و بازار سرمایه ازدست داده نشده است، اگر قرار بود به منابع کمی متکی باشیم؛ باید کاربه طورکلی تعطیل می شد، همچنین ۲هزارمیلیارد تومان برای فاز ۳ بندرشهید رجایی سرمایه گذاری شده است.
وی ادامه داد: بیش از ۶ هزار میلیارد تومان درحوزه دریا سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام شده است، خوشبختانه اتفاقات قابل قبولی درحوزه سرمایه گذاری درحالرخ دادن است؛ ۷۰۰ میلیارد تومان درفرودگاه امام برای ترمینال سلام انجام شده و حدود ۲۵۰ میلیارد تومان برای توسعه فرودگاه شیراز هزینه شده است.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: درخصوص نظام مهندسی و مبارزه با فساد باید تاکید کرد که درحوزه نظام مهندسی بنده از بنیانگذاران سازمان نظام مهندسی هستم، بنده هیچ زمانی دنبال تضعیف این سازمان نیستم؛ اما باید دقت کرد که نمایندگان از اقدامات این وزارتخانه حمایت قاطع می کنند، کارمند بنده دروزارت راه که باید فعالیت های مهندسان را کنترل کند، نمی تواند دریک طرف میز طراحی و درسمت دیگری تصویب کند، آیا این کارغلط و درست است.
آخوندی با اشاره به اینکه کارمند شهرداری نمی تواند هم طراحی و کنترل نقشه کند، افزود: بیش از ۲۰۰ هزار نفر دراین دستگاه ها شغل مضاعف شده و آیا این کاریعنی جلوگیری ازفعالیت های دوگانه مبارزه با فساد نیست، اگراین کار سرسوزنی مشکل قانونی داشت دیوان عدالت اداری نسبت به آن اقدامات لازم را انجام می داد؛ به طورحتم اتفاقات بزرگ مثبتی درحوزه نظام مهندسی رخ داده است.
وی با بیان اینکه درجهت اصلاح امور برخی اقدامات دروزارت راه صورت گرفته است، تصریح کرد: اگرشما توانستید درقرار داد های خارجی یک سنت رشوه پیدا کنید مورد قبول من خواهد بود، همچنین هرکسی که خواهان قرارداد با وزارت راه است، باید یک اظهارنامه دهد که به یک نفرحتی یک سنت حق مشاوره نداده است؛ درنقطعی یک هواپیما به میزان ۴۷ میلیون دلارخریداری شد، اما همین هواپیما درگذشته ۵۵ میلیون دلار معامله می شد.
آخوندی گفت: حرف های بسیاری درطول ۴ سال گذشته علیه بنده مطرح شد، اما هیچکدام اثبات نشد، ازکمیسیون اصل نود بپرسید آیا مواردی که علیه بنده تاکنون مطرح شده به چه نتیجه ای رسیده است، ازبنده تصویری از فردی ثروتمند ساخته اما بنده اهل ریاکاری نیستم. اول دوره جدید وزرا باید اموال خود را به قوه قضاییه گزارش می کردند، این وزیری که شایعه درست کردند ۷ هزار میلیارد تومان ثروت دارد، مبلغ موجودی حساب آن ۴٫۵ میلیون تومان بود.
وزیر راه و شهرسازی، افزود: موجودی حساب دختر بنده ۶۳۸ هزار تومان بود، چرا این بحث ها را مطرح می کنید؛ لباس مرتب پوشیدن دلیلی برطرح این حرف ها نیست. امیدواریم همه بتوانند به این کشور خدمت کنند.
آخوندی ادامه داد: وضعیت نظارت بر ساخت و ساز به این نحو است که یک مالک به سازمان نظام مهندسی پول می‌دهد که این سازمان یک مهندسی را به عنوان مهندس ناظر به مالک معرفی کند تا به شهرداری گزارش کند، شما فکر می‌کنید به این صورت کار مهندسی مناسب ارائه خواهد شد؟ این کار به جز امضافروشی آیا چیز دیگری از آن درمی‌آید؟ بعد برای اینکه مساحت ساختمان کمی بزرگتر شود یک لیست ۳۰ الی ۶۰ نفره که یک بار ساختمان را نیز نخواهند دید به عنوان پیوست لحاظ می شود اما ما گفتیم قانون در این زمینه اجرا شود.
شهرداری مسئول کنترل وضعیت ساختمان است
وی افزود: شهرداری مسئول کنترل وضعیت ساختمان است و بر اساس قانون، سازمانی که باید بازرسی‌های لازم را در خصوص ساختمان و رعایت مقررات شهرسازی انجام دهد، شهرداری است بنابراین شهرداری برای کنترل یا مستقیم باید عمل کند یا مهندس بازرس انتخاب کند. اگر قرار است شهرداری مهندس بازرس انتخاب کند چه دلیلی دارد که مالک پول آن را به سازمان نظام مهندسی بدهد و سیستم آشفته امضافروشی که همه از آن آگاهید به وجود آمده، چه زمانی ما گفتیم که مالک خودش ناظر ساختمان انتخاب کند.
این عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: اگر مالک بخواهد بر پیمانکار خود نظارت کند، ناظر انتخاب می‌کند، آن کسی که از طرف شهرداری بازرسی می‌کند خود شهرداری انتخاب می‌کند نه مالک و هر کس باید مسئولیت خودش را بپذیرد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: باید چرخه گیج و منگ و رابطه فسادآلود در خصوص نظارت‌ها باید جمع شود. بنده به هیچ وجه نگفتم که مالک برای خودش از طرف شهرداری ناظر انتخاب کند. مگر می‌شود کسی برود از طرف شهرداری ناظر انتخاب کند؟
آخوندی ادامه داد: ما گفته‌ایم هیچ‌کس در حوزه انتخابیه‌اش، حق نظارت ندارد، نگفته‌ایم که در قلمرو دیگری حق نظارت ندارد. بنابراین نگفته‌ایم به طور مثال مهندسی در شهرداری تهران نمی‌تواند در شهرداری بوکان نظارت کند.
وی افزود: اینکه بودجه‌ها تمام شده حتما افتخار ندارد، بنده نگفته‌ام بودجه راهداری صفر شده بلکه اشاره کردم که بر اساس ماده ۷۰ لحاظ می‌شود اما آیا شما اطلاع دارید که ما در این خصوص اقدامی انجام نداده‌ایم، ما هر ساله مطابق برنامه ششم توسعه بحث‌ها را از طریق سازمان برنامه و بودجه، کمیسیون‌های عمران و بودجه مجلس پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم و چیزی رها نشده است.
این عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: مقرر شده بود که ۱۰ درصد قیمت گازوئیل به راهداری اختصاص داده شود که پیشنهاد دادیم که این منابع به حساب راه آهن و راهداری واریز شود اما کمیسیون تلفیق به هر دلیل موافقت نکرد؟
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ۴۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش خصوصی انجام شده و ۱۸۰۰ میلیارد تومان در بخش ریلی انجام شده، همچنین میلیاردها دلار جذب سرمایه‌گذاری خارج شده بنابراین باید به موضوعات دقیق نگاه کرد و به صورت دانشگاهی اظهارنظر کرد چرا که علیرغم محدودیت‌های بودجه‌ای میزان عملکرد ما، ۱۰ها برابر بودجه است.
وزارت راه وشهرسازی مرتب شورای مبارزه با زمین‌خواری را تشکیل داده است
آخوندی تصریح کرد: آقای امیرآبادی واقعا از شما تعجب می کنم، شما چگونه پشت تریبون قضات شریف ایران را در واقع متهم می‌کنید، چه کسی این موضوعاتی را که بیان کردید گفته است. خود شما می‌گویید یک مورد اقدام نشده، آیا شما در جلسه نیت‌خوانی می‌کنید؟ در گزارش نوشته شده در مقابله با زمین‌خواری نقش بسیار موثر دارد، آیا این حرف بدی است؟ اینکه قضات تلاش می‌کنند تا در مقابل زمین‌خواران بایستند، ما جزو معدود وزارتخانه‌هایی هستیم که مرتب شورای مبارزه با زمین‌خواری را با قضات شریف تشکیل می‌دهیم و حتی کوچکترین مورد را که گزارش شود بررسی می‌شود.
وی خطاب به امیرآبادی افزود: شما بابت کار انجام نشده، یک جمله از گزارش چندین صفحه ای را می‌خوانید و ذهن مردم را مشوش می‌کنید و ۱۰ها مورد از موارد مذکور بیان شده و دکتر لاریجانی موضوع را به اصل ۹۰ ارجاع داده است که یک مورد تا الان به نتیجه نرسیده است بنابراین خواهش می‌کنم آقای امیرآبادی می‌خواهیم کسی را از صحنه به در کنیم مشکلی ندارد اما دلیلی ندارد که پا را از حیطه اخلاق فراتر بگذاریم و قضات شریف را خدایی ناکرده منسوخ کنیم.
این عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: آقای امیرآبادی خود شما اشاره دارید که این نامه که من نمی‌دانم چه هست، یک مورد عمل ندارد بنابراین موضوعی را که یک مورد عمل ندارد را چرا در صحن علنی مجلس طرح می‌کنید چرا که میلیون‌ها نفر به مطالب گوش می کنند و باید سوال کنم با این موضوعات چه چیزی را می‌خواهید ثابت کنید و بنابراین از شما می‌خواهم موضوع را یک بار دیگر به کمیسیون اصل ۹۰ارجاع دهید و برای بنده فرقی ندارد و می‌توانید نامه را بخوانید.
وزیر راه و شهرسازی افزود: آقای امیرآبادی اشکال ندارد شما می‌توانید شکایت کنید و بنده نیز حتما این کار را می کنم و قوه قضائیه نیز نسبت به شما شکایت می‌کند، حتی شما سال ۹۵ که بنده استیضاح شدم می‌توانستید این موضوعات را به بنده بگویید.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به صحبت های امیرآبادی گفت: از این جهت متاسفم که بعد از ۴۰ سال از عمر جمهوری اسلامی شاهدیم فردی حرفی که در دادگاه ثابت نشده است را ادعا می کند.
وی ادامه داد: در هر صورت در جوانی عضو جهاد سازندگی بودم، تمام جوانی خود را برای انقلاب، جمهوری اسلامی و ایران گذاشتم و حاضرم برای سرافرازی نظام بجنگم و از هیچ طعنه ای خسته نمی شوم. تاکنون جانفشانی کرده ام و خواهم کرد.
عضو کابینه دولت دوازدهم با انتقاد از اینکه او را بی انگیزه می دانند، بیان داشت: همواره دلیرانه حرف خود را در دولت و رسانه ها می زنم و اینکه می گویند ارقام چندهزار میلیاردی دریافت کرده ام را قبول ندارم، چرا که هیچکس نتوانسته است در دادگاه ثابت کند که من یا یکی از اعضای خانواده ام ریالی از کسی دریافت کرده ام.
آخوندی با بیان اینکه مردانه برای پیشرفت کشور خواهد جنگید، عنوان کرد: اگر رأی دادید مانند سابق مردانه می جنگم و اگر مصلحت را آن دانسته اید که کنار بروم، می پذیرم.
وی تاکید کرد: هرگز حاضر به مماشات نبودم، هیچکس نمی تواند عنوان کند که من برای اموری لابی یا معامله ای کرده ام، هیچ یک از نمایندگان مجلس، ۲۰۰ مدیرعامل، ده ها هیات مدیره نمی توانند بگویند که آخوندی برای یک پروژه ابراز تمایل یا سفارشی کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
1