تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۴۹
کد مطلب : ۳۲۵۰۱۷

اقدام جدی‌تر در حفظ اراضی ملی و حقوق بیت‌المال

۰
کبنا ؛نشست مشترک شورای پیشگیری از وقوع جرم و شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی دادگستری استان با دستور کار چهارشنبه آخرسال برگزار گردید.
به گزارش کبنا، حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مزارعی رییس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در این جلسه با بیان اینکه همهٔ ما خادمین مردم هستیم، اظهار کرد: بسیاری از مردم شاید دارای سرمایه‌های مالی و ملکی فراوانی باشند اما در برخی امور روزمره گره‌های کوری در زندگی دارند که بدست خادمی از خادمین مردم باز می‌شود و خادم مردم بودن دارای برکات و خیراتی است.
وی افزود: مسئولیت، سختی‌های خاص خودش را دارد و ممکن است مورد بی مهری هم واقع شویم اما کسی که مسئولیت پذیرفت گاهی اوقات نیز مورد بی مهری واقع می‌شود.
رییس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه به حوزه پیشگیری در قانون اساسی اشاره کرد و گفت: امر پیشگیری در قانون اساسی به عنوان رسالت قوه قضائیه تعریف شده، موضوع پیشگیری امری فرا قوه ای است و لازم است همهٔ ادارات و سازمان‌ها به میدان بیایند و دعوت به خیر کنند، پیشگیری نهی از منکر و واجب الهی است مدیریت این موضوع با دستگاه قضایی و سایر متولیان کشور و مردم نیز پای کار و به صحنه بیایند. در پیشگیری اولین کار در حوزه فرهنگ است. از مدارس، دانشگاه‌ها، رسانهٔ ملی، فضای مجازی و روزنامه‌ها می‌توان در خصوص پیشگیری از وقوع جرم کمک گرفت.
رییس شورای قضایی استان در ادامه این نشست با اشاره به اینکه پیشگیری کیفری کارایی لازم و مطلوب را ندارد، اظهار کرد: اگر پیشگیری کیفری را در دستور کار قرار دهیم توفیقی نخواهیم داشت و باید به دیگر جنبه‌هایی که می‌تواند در امر پیشگیری کمک نماید روی آورد و در حوزه فرهنگی نیاز به حضور همهٔ متولیان فرهنگ و فرهنگ سازی است.
مزارعی با اذعان به اینکه ریشه بسیاری از جرائم در فقر و بیکاری است و اشاره به اینکه اگر فرمایشات مقام معظم رهبری را سرلوحه خود قرار دهیم موفق خواهیم بود، افزود: باید نکات کلیدی سخنان معظم له را در دستور کار قرار داده و تولید و اشتغال را توسعه دهیم تا جرائم کاهش پیدا کرده و اقتصاد مقاومتی را تبلیغ کنیم.
حجت الاسلام و المسلمین مزارعی رییس کل دادگستری استان حضور ریش سفیدان در ایلات و طوایف استان را موجب خیر و برکت دانست و افزود: بزرگان و ریش سفیدان پتانسیل و ظرفیت خوبی برای پیشگیری است. بزرگان و ریش سفیدان با کار پیشگیری از جرم می‌توانند جلوی ورود بسیاری از پرونده‌ها را به دستگاه قضایی بگیرند.
مقام ارشد قضایی استان در ادامه این نشست با اشاره به نزدیک شدن سال نو و ورود مسافران و گردشگران به استان توصیه‌هایی نیز به شهرداری کرد و افزود: لازم است شهردار یاسوج و دیگر شهرهای استان، نظافت و مبلمان شهری را در خصوص ایام نوروز در دستور کار قرار داده و نسبت به ساماندهی کودکان کار و تکدی گری خیابانی توسط سازمان بهزیستی و شهرداری و دیگر اعضاء همکاری نمایند. و هر چه سریع‌تر از تکدی گری افراد بیگانه در استان جلوگیری شود.
وی در خصوص هفته منابع طبیعی با اشاره به اینکه در حوزه منابع طبیعی، حفظ طبیعت و محیط زیست کارهای خوبی انجام شده است، گفت: در ایام نوروز با فعال تر شدن گشت‌های منابع طبیعی و محیط زیست از تصرف، تخریب حاشیهٔ رودخانه‌ها، اراضی ملی، منابع طبیعی و محیط زیست جلوگیری شود.
رییس کل دادگستری استان در ادامه از نیروی انتظامی استان در ایجاد امنیت تشکر نمود و افزود: نیروی انتظامی سربازان خط مقدم امنیت و آرامش جامعه‌اند.
در ادامه وی در خصوص چهارشنبه سوری گفت: خودروها و موتورسیکلت‌هایی که با حرکات نامتعارف، آلودگی صوتی، توزیع مواد آتش زا به منظور چهارشنبه سوری در سطح شهر اقدام نمایند و یا فاقد پلاک باشند تا پایان تعطیلات توقیف خواهند شد.
در این نشست مهرداد کرمی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در سخنانی نیز با توجه به اینکه برخی تصرفات و تخریب منابع ملی، طبیعی و محیط زیست در ایام تعطیلات نوروز انجام می‌شود اظهار داشت: در این ایام گشت‌های ادارات محیط زیست و منابع طبیعی فعال تر و مشاهدات خود در مورد تخریب و تصرف اراضی را صورت جلسه نمایند.
وی افزود: ادارات و سازمان‌ها لیست و شماره تلفن همراه اعضاء کشیک را به دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان و در شهرستان‌ها به دادستان‌های حوزه‌های قضایی تحویل نمایند.
مهرداد کرمی نیز نسبت به حرکات نامتعارف خودروها در سطح شهر هشدار داد و گفت: در صورت مشاهده خودروهایی که حرکات مارپیچ، زیگزاگ و آلودگی صوتی ایجاد می‌نمایند به عنوان اخلال در نظم خودروی متخلف تا پایان تعطیلات متوقف خواهد شد.
در ادامه این نشست بهشتی فر مدیرکل منابع طبیعی استان با اشاره به اینکه ۱۰ هزار برگ اطلاع رسانی با همکاری دادگستری چاپ و توزیع نمودیم گفت: اکیپ‌های گشت و مراقبت‌های شبانه روزی این اداره فعال‌اند و از تصرف بالغ بر ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی بدون تشکیل پرونده جلوگیری کرده و در سال ۹۶ نیز ۱۸۳ هکتار را رفع تصرف نمودیم.
وی در ادامه گفت: در سالهای اول برخورد با متعرضان منابع طبیعی آمار تصرف بالاتر بود اما در سالهای اخیر با سیاست‌های دستگاه قضایی روند تصرفات کندتر شده است اما اکیپ‌های ما وظیفه‌شان را انجام می‌دهند.
وی در خصوص جلوگیری از قطع درختان جنگلی توسط روستاییان و عشایر برای سوخت گفت: به همین منظور ۲۵۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی در سال ۹۶ برای این قشر نصب شده که ۲۵% از ۱۰۰۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در استان کهگیلویه و بویراحمد نصب شد.
مقدم شهردار یاسوج در این نشست نیز گفت: در سال جاری در بحث سیما و فضای شهر و رفع این آسیب‌ها، ۶۰ هزار مترمربع فضای سبز در شهر یاسوج احداث یا ترمیم و در همین رابطه ۶۰ تُن شن رنگی و ۲۰ هزار سبد گل نیز کاشته شده است.
شهردار یاسوج در ادامه گفت: در حوزه پیشگیری آنچه که توفیق حاصل شد، حمایت‌های دستگاه قضایی استان و نیروی انتظامی بوده است.
وی به سامان دادن جمعه بازار یاسوج نیز اشاره کرد و گفت: ۹۰۰ نفر در جمعه بازار یاسوج مشغول کارند اما سازهٔ خطرناکی است و اتصالات برقی نا ایمن برای جمعه بازار یاسوج خطر آفرین است.
فرهادی معاون آب منطقه ای استان نیز در این نشست گفت: در استان ۲۵۰۰ حلقه چاه آب مجاز وجود دارد که ۵۰۰ حلقه به کنتور هوشمند مجهز شده‌اند و از ۱۰۶۰ حلقه چاه آب غیرمجاز در استان ۱۴۰ حلقه در اختیار شرکت آبفای روستایی قرار داده شده است.
وی افزود: با نصب ۹۰۰ دستگاه فهام نسبت به سال گذشته ۷ میلیون متر مکعب آب کشاورزی کمتر مصرف شده است.
زارع پور مدیرکل آموزش و پرورش استان در این جلسه با بیان اینکه به منظور اسکان مسافران نوروزی ۱۲ پایگاه در استان تشکیل شده است، گفت: تعداد ۱۸۴ مدرسه با ۱۳۲۷ کلاس درس در مدارس به منظور اسکان مسافران نوروزی تجهیز گردیده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1