تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : ۳۲۴۹۱۲

غریب زاده: ضرورت الگو شدن جشنواره فیلم کهگیلویه / سلیمی راد: جشنواره کهگیلویه هم سطح با استانداردهای دنیا

۰
کبنا ؛نخستین جشنوراه  منطقه ای فیلم کوتاه کهگیلویه  با  موضوع آسیب های اجتماعی و محوریت «اعتیاد-خشونت»در دهدشت برگزار شد.در این جشنواره به گفتگو با داریوش غریب زاده(عضو هیئت  داوری جشنواره) و محمد سلیمی راد (عضو هیئت انتخاب و هیئت اجرایی جشنواره)نشستیم که در زیر می خوانید.
 
کیفیت فیلم های راه یافته به نخستین جشنواره فیلم کوتاه  کهگیلویه را چگونه می بینید؟
داریوش غریب زاده(عضو هیئت داوری جشنواره ) :در بخش داستانی چند کار راه یافته به جشنواره حرفه ای هستند و از نظر ساخت و استاندارد در سطح جهانی هم قابل رقابت با فیلم های خارجی می باشند

که در واقع ارتقای کیفیت را در بخش داستانی می بینیم ولی در بخش مستند کمبود امکانات و نبود تیم حرفه ای فیلمساز  موج می زدالبته  با این وجود انتخاب موضوع، در فیلم های مستند راه یافته به جشنواره بسیار تاثیر گذار بود.
محمد سلیمی راد(عضو هیئت انتخاب و اجرایی جشنواره):فیلم های راه یافته به جشنواره در بخش مستند و داستانی ،از نظر کیفیت و محتوا آثار خوبی هستند.برخی از این فیلم ها جوایز بهترین جشنواره های داخلی و بین المللی را کسب کردند و یکی از آثار اکران شده در روز اول جشنواره کهگیلویه با اسم «باران آهسته میبارید» به کارگردانی«سعید نجاتی» توانست دیروز به عنوان بهترین فیلم «جشنواره بین المللی نپال »انتخاب شود و واقعن جشنواره فیلم کوتاه کهگیلویه در سطح ملی برگزار می شود.
 
آیا فیلمی هم بوده که به موضوع با مساله مشترکی هم اشاره داشتند؟یا به عبارتی کلیشه ی اکثر فیلم ها چه بود؟
داریوش غریب زاده:دربرخی آثار داستانی  موضوع  تکراری دیده شد ولی در فیلم های  مستند  موضوعات کلیشه ای نبود.
محمد سلیمی راد:از آنجایی که جشنواره موضوعی بود و فیلم سازان باید یک موضوع را انتخاب می کردند قطعا تنوع آثار  کمتر از جشنواره با موضوع آزاد می شود.
آثار با کیفیتی  به جشنواره  ارسال شد که دقیقا به یک موضوع اشاره داشتند و هیئت انتخاب  مجبور بود بسیاری  آثار را از جشنواره کنار بگذاردتا هنگامی که تماشاگر به سالن می آید  موضوعات برای او تکراری نباشد و آسیب های مختلفی را ببینید.
 
اگر بخواهید از دید آسیب شناسی به آثار جشنواره فیلم کوتاه کهگیلویه  نگاه کنید به نظر شما مهمترین  مشکلات فیلم ها چه بودند؟
داریوش غریب زاده: از آنجایی که فیلم داستانی یک سینمای کاملا تخصصی است لذا فیلم ساز باید داستان و عناصر آن را به خوبی بشناسد که متاسفانه بسیاری از فیلم سازان آثار داستانی راه یافته به جشنواره کهگیلویه این مشکل را داشتنند.
محمد سلیمی راد:یکی از مشکلاتی که فیلم سازان در انتخاب سوژه داستان داشتند این بود که خود هنوز آن اسیب اجتماعی را به  صورت جدی نشناخته بودند و شاهد بودیم  که انتخاب موضوع فیلم حتی در مواردی خود به عنوان یک آسیب اجتماعی محسوب می شد که می توانست به تماشاگر آسیب بزند.
لذا یک فیلم ساز ابتدا باید یک پژوهش مفید در رابطه با موضوع  داشته باشد و سپس اقدام به ساخت فیلم نمایند.
 
مهمترین امتیاز آثار خوب جشنواره فیلم کوتاه کهگیلویه را در چه مواردی دید؟انتخاب موضوع؟فیلم نامه؟کارگردانی ؟
داریوش غریب زاده:من ابتدا به فیلم نامه توجه می کنم و در ادامه به پرداخت خوب،که همان کارگردانی است توجه می کنم.
محمد سلیمی راد:جشنواره فیلم کوتاه کهگیلویه در قالب استاندارهای سینمای دنیا برگزار می شود که برای  بخش داستانی به بهترین کارگردان،بهترین صدا،بهترین صدا گذاری وبهترین تصویر برداری ،بهترین کارگردانی و بهترین فیلم داستانی  جوایز در نظر گرفته شده است  و همچنین در بخش مستند برای بهترین کارگردانی،بهترین پژوهش متن جوایزی نیز در نظر گرفته شده است که استاندارها را درباره جوایز رعایت کردیم.
هدف این بود در اولین دوره گام بلندی برداریم که به همین علت نیز فیلم سازان به ما اعتماد کردند وآثار خود را برای ما ارسال کردند.
 
نخستین جشنواره فیلم کوتاه کهگیلویه را چگونه دیدید؟
داریوش غریب زاده:بدون تعارف بسیار عالی بود،تمام تجملات کنار گذاشته شده بود و به کیفیت توجه شده بود.
ای کاش جشنواره« فیلم کوتاه کهگیلویه» الگویی می شد برای بسیاری از جشنواره ها چرا که بریز و بپاش اصل مطلب این جشنواره نبوده است.
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

موقعیت‫‌سنجی اصلاح‌‫طلبان در انتخابات پیش رو

موقعیت‫‌سنجی اصلاح‌‫طلبان در انتخابات پیش رو

نتخابات ریاست جمهوری مسئله جمعی است پس نیازمند اجماع جریانی است. اکنون جریان اصلاح طلب ...
شش ویژگی خاصِ مناظره اخیر ترامپ و بایدن

شش ویژگی خاصِ مناظره اخیر ترامپ و بایدن

دومین و آخرین مناظره انتخاباتی میان دونالد ترامپ و جو بایدن در مقایسه با مناظره پیشین،...
فیلم| پشت پرده کتک خوردن دختر آبادانی فاش شد

فیلم| پشت پرده کتک خوردن دختر آبادانی فاش شد

همه زنان و مردانی که در این ویدئو دیده می‌شوند دیشب بازداشت شده‌اند.
1