تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۴۴
کد مطلب : ۳۲۴۶۹۵

مقایسه تحلیلی عملکردی دو مدیر اصولگرا و اصلاح طلب در آموزش و پرورش باشت

۲۱
۰
کبنا ؛متن ارسالی
دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد که می‌توانست سکوی پرتابی برای اصولگرایان باشت باشد، با اختلافات ساختاری درون حزبی موسوم به طیف جعفری و حسینی، همراه بود و آنها نتوانستند حداکثر بهره برداری را از موقعیت‌های پیش آمده ببرند.
آموزش و پرورش باشت به عنوان سیاسی‌ترین سازمان در باشت محسوب می‌شود تا جایی که آقای تاجگردون در دوسال ابتدایی نمایندگی خود، به انتصاب تنها مهره موسوم به خود یعنی مدیر آموزش و پرورش باشت راضی بود.
دوران سید قدرت نیز آموزش و پرورش باشت از مقوله سیاست دور نبود و رئیس ستاد احمدی نژاد در شهرستان باشت و یکی از طرفداران پر و پا قرص خود را در راس آن قرار داده بود.
معلمان باشت به خوبی به یاد دارند تودیع و معارفه نسبتاً شلوغی را که در آن معاون پشتیبانی کنونی آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد برای نشستن بر کرسی مدیریت آموزش و پرورش باشت آماده می‌شد، ناگاه با کیش و مات اصولگرایان استان کهگیلویه و بویراحمد رو به رو شدند و ابلاغ وی در کمتر از ۲۴ ساعت لغو شد. حال چه اتفاقاتی رخ می‌دهد که این اداره در شهری نسبتاً کوچک به شدت سیاسی شود؟
از دیگر علل آن، جمعیت بالای شاغلین اموزش و پرورش باشت در مقایسه یا ادارات دیگر، و تاثیرگذاری بر اولیای دانش آموزان، این مدیریت را برای گروه‌های سیاسی چپ و راست جذاب نموده است.
در این میان عملکرد سیاسی و مدیریتی اصولگرایان و اصلاح طلبان در این شهرستان بسیار متفاوت بود.
در دوران مدیریت اصولگرایان، علاوه بر نیروهای منتسب به حزب راست، بسیاری از نیروهای اصلاح طلب نیز متصدی پست‌های مدیریتی و معاونتی بودند. از آن جمله می‌توان به پست‌های مدیریت و معاونت مدارس، نرجس. حضرت رقیه. از راه دور. عصمت. هفده شهریور. نمونه شهید بهشتی. شهید بهشتی و بسیاری از مدیران مجتمع‌های روستایی را نام برد که در آن زمان نیز دنباله رو آقای تاجگردون بوده‌اند. افرادی در بین آن‌ها وجود داشت که اکنون و در زمان نماینده فعلی نیز دارای پست‌های مدیریتی حتی در سطح فرمانداری نیز هستند. در بین سالهای ۸۶ تا ۹۰ آموزش شهرستان در وضعیت نسبتاً مطلوبی قرار داشت. شاخص‌های قبولی مدارس نمونه دولتی و قبولی خرداد ماه نظری، امتحان نهایی و از همه مهم‌تر قبولی‌های زیر ۱۰۰۰ و رشته‌های تاپ همچون پزشکی، تفاوت فاحشی با عددها و واقعیات امروزی داشت. معلمان هر دو حزب سیاسی در کنار یکدیگر به خدمت مشغول بودند و درصد اختلافات حزبی و سیاسی در شهرستان در مقایسه با امروز بسیار ناچیز بود. معلمانی که به دلیل استنکاف از خدمت و یا درگیری و مسائلی از این قبیل به مراجع خاص ارجاع داده می‌شدند و همچنین درصد کسر از حقوق معلمان به دلایل بیماری‌های ناخواسته و موارد مشابه بسیار کم بود.
پس از انتخاب آقای تاجگردون به عنوان نماینده شهرستان، ایشان عملاً در دوسال اول نمایندگی خود نتوانست بر این پایگاه مهم شهرستان باشت تاثیر چندانی بگذارد و در پایان دوسال اخر دولت احمدی نژاد و در نیمه دوم ۴ سال اول نمایندگی خود در حالی که خود را عاجز از تغییرات مدیریتی مد نظر خود می‌دید، دست به انتخاب زد و پس از شکست در انتصاب گزینه اول خود، دبیر علوم تجربی ناشناخته‌ای را از گچساران به باشت آورد. ماه‌های ابتدایی ریاست وی برایش بسیار سخت می‌گذشت. وی که تاکنون هیچ سابقه مدیریتی و حتی مدیر مدرسه و پست اداری در کارنامه نداشت و نیز با وجود اصلیت باوی خود، شناخت چندانی از معلمان باشت نداشت، خود را در این پست حساس شهرستان باشت می‌دید. ایشان روزانه مانند بسیاری از مدیران ادارت، مسیر گچساران تا باشت را می‌پیمود و حاضر نشد در شهرستان باشت اسکان یابد.
با وارد شدن به تابستان و پیروزی دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، وی دست به تغییر تمامی نیروهای مخالف خود زد و از بزرگترین تا کوچکترین مدرسه شهرستان را تغییر داد. دامنه تغییرات ایشان فقط مختص به مدارس نشد، تاجایی که کارشناسان مخالف خط سیاسی را نیز از پست‌های خود خلع کرد. فرستادن نیروهای با مدارک تحصیلی بالا از جمله فوق لیسانس و دکترا به مناطق دوردست و صعب العبور، نیز از کارهای غیرکارشناسی وی بود. اندک مدتی از این اقدامات نگذشته بود که قبولی کنکور و امتحانات نهایی شهرستان با افت شدیدی مواجه شد و جریان مهاجرت معلمان و دانش آموزان مستعد به شهرستان‌های مجاور شدت گرفت.
شاخص‌های آموزشی شهرستان و قبولی‌های امتحانات مهم از جمله کنکور گواهی بر این مدعاست.
حال پس از طی حدود ۵ سال از مدیریت مدیر فعلی در باشت، باید دید آیا آقای تاجگردون فکری به حال کیفیت بخشی به آموزش و پرورش شهرستان خواهد کرد و یا اینکه از وضعیت موجود عملکردی پسر خاله زاده خود رضایت کامل دارد؟
سوالی که ممکن است تا چند روز یا چند ماه آینده به آن پاسخ داده شود....
نام شما

آدرس ايميل شما

فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
من خود اصلاح طلبم ایشان دراین چند سال در مسابقات حوزه پرورشی جز ادارات بسیار ضعیف بودند مخصوصا مسابقات بزرگ قرانی
دولتیاری
Iran, Islamic Republic of
شماها چی از جون دکتر میخاین؟؟؟بنظرم حقشون بود فرستاده بشن جاههای دور
قاطع
Iran, Islamic Republic of
اگر آمد بویراحمد تاجگردون چی کنه
گچساران
Iran, Islamic Republic of
عملکرد آقای نظری عالی بوده. ‌‌از تمامی مدیران. باشت بهتر بوده. تحلیل شما بسیار یک طرفه بود. البته باشت همیشه همین طور بوده که نیروهای خوب را تخریب میکنن
کارمند
Iran, Islamic Republic of
.به اداره آموزش وپرورش نظری.از .ه دو سه نفری در باشت .
Iran, Islamic Republic of
آموزش و پرورش باشت .ی شوراست.
نظری انسان خوب و بزرگواری است ولی مدیریت .
کل آموزش و پرورش را .گرفته.
حتی یکی از فرزندان .ن میکشه
همشهری
Iran, Islamic Republic of
هروقت رییس اموزش و پرورش راضی شد فرزندانش را برای تحصیل به باشت بیاورد ، ان وقت می تواند از کیفیت اموزش در باشت حرف بزند
باشتی
Iran, Islamic Republic of
افرادی که از مدیر اداره دفاع می کنند یا کارمند شاغل در اون اداره و از طیف خودش هستند و یا پست مدیر و معاونتی بهشون داده وگرنه خدایی و از روی انصاف هم خودشون می دونن که .
معلم
Iran, Islamic Republic of
یکی از وییگی های خوب نظری ، خونسردی خیلی زیادشه
و وییگی منفی که داره هم اینه که در کارش . و صدای مخالف و منتقد رو نمیشنوه و فقط رای و نظر خودش رو قبول داره و بقیه را به .
باشتی
Iran, Islamic Republic of
به عنوان یک معلم باشتی باید بگویم که این تحلیل کاملا واقعیت دارد . ئ افرادی که می گویند که تحلیل یک طرفه و تخریب است ، لطفا بفرمایند کدام قسمتش یک طرفست تا ما هم بدانیم.
همشهری
Iran, Islamic Republic of
مدیریت نظری هیچ ربطی به قبولی درکنکور ندارد .اگر ازدید آموزشی بخواهیم علت افت قبولی را بررسی کنیم ارتباط چندانی با مدیریت نظری ندارد ریشه آن در پذیرش نوروهاییست که اتفاقا در زمان احمدی نژاد وخاتمی بواسطه جذب نوروهای حقالتدریس ونهضتی اتفاق افتاد .اگر بررسی کنید فعالیت این نوروها دراین چندسال در دوره ابتدایی ضربه بزرگی را به آموزش زده اند.ازطرف دیگر جذب رشته های انسانی در دانشگاه فرهنگیان خیلی بیشتر ازرشته های انسانی بوده واین نوروها از ضعف جدی در مباحث ریاضی برخوردارند وعلل دیگر که جای بازگویی نیست.دردبرستان اکثر دبیران باسواد وعلوم پایه یا اصلاح طلب اند یا مستقل وهمان ها درحال حاضر هم مشغول تدریس هستند.اتفاقا اگر روروهای فوق لیسانس درجاهای دور تدریس کنند که باید مشکلات آموزش کمتر شده باشد ولی ما نیروهای توانمند که بتواند آموزش رانجات دهد سراغ نداریم .تبیض هایی در انتخاب مدیران ودبیران در مدارس وجود دارد که آقای نظری در این تبعیض ها هم بدون نقش نیست ولی مشکل آموزش این مورد نمی تواند باشد.
رهگذر
Iran, Islamic Republic of
آقای نظری فردی متدین وباشخصیت است .اقای نظری ریس آموزش پرورش است ولی . برای آموزش پرورش تصمیم میگیرند
محمد
Iran, Islamic Republic of
با سلام از زمان ایشان واقعن ضعف مدیریتی را به شدت شاهد هستیم
در جواب همشهری
Iran, Islamic Republic of
اولا بسیاری از نیروهای نهضتی و حق التدریس از نیروهای تربیت معلم هم بهتر هستن. و ثانیا چندین نفر از همین نیروها که میفرمایید، در اداره ا پ باشت کارشناس هستن.پس اگه اونها رو هم قبول ندارید پس لطفا تعویضشون نمایید
ناشناس باشت و گچساران
Iran, Islamic Republic of
آموزش و پرورش باشت ازسال ۸۰ به بعد علت مهاجرت نیروهای کارآمد و بازنشسته دچار افت شدید نیروی انسانی گردید خصوصا در مثطع ابتدایی که یکی از دلایل آن مسایل سیاسی بود کمبود دبیر متخصص در مقطع متوسطه دوم و تعطیلی مدارس در روستا و هجوم استعدادهای خوب به شهرهای اطراف از دلایل این افت می باشد ریاست اداره بیشتر پست تشریفاتی است تا اجرایی با همین وضع موجود میشه باز تلاش کرد که بچه های مردم ضرر نکنند دیگه روز روز اصلاخ طلبان است ظلمی که ۱۶سال حاکمیت اصول گرایان بر آنها بود تعداد اصول گرایان باشت بر اصلاخ طلبان برتری دارد نگران نباشید برای رضایی خدا کار کنید
ناشناس باشت و گچساران
Iran, Islamic Republic of
تلاش کن امیدوار باش دیر یا زود می گذرد تاجگردون وضیعت خوبی ندارد گچساران یکپارچه برعلیه ایشان به خاطر حمایت .. از وی نگرانند واحتمال زیاد.ف از کاندیداتوری وجود دارد
رهگذر
Iran, Islamic Republic of
خواهش میکنم پیامی که میفرستیم کامل بزارین ما که فهش ندادیم
ابی
Iran, Islamic Republic of
وقتی میخواهید درمورد کسی نظر بدهید خدا را هم شاهد بگیرید
Iran, Islamic Republic of
درورد بر حاج رضاپور مدیر جهادی که زمان و مکان در انجام وظفیه براش معنی نداشت و ندارد و اقای نظری هم ادمی خوبی است خدا خیرش بده
Iran, Islamic Republic of
در زمان اقای رضاپور دغدغه اموزش و پرورش و کار تلاش در اموزش و پرورش حاکم بود و بس ولی اکنون ..........
یک شهروند
Iran, Islamic Republic of
این برادر محترم چگونه تغییر را در مورد آموزش آینگونه در طول ۵ سال ارزیابی می کنند.اموزس از مباحثی است که دهه ها باید بگذرد تا تاثیر آن را دریافت .
نتیجه کنکور و قبولی در دانشگاهها نشانه های کمی آموزش است و اگر چند نفر در دانشگاه قبول شدند نشانه عملکرد خوب یک آموزش و ریاست آن نیست .
معلمان و مدیران آموزشی در این چند سال چگونه بوده اند؟
دبیران تخصصی چه عملکردی داشته اند؟
سهمیه ها و روند تغییرات دروس و ...چگونه بوده است ؟
طبقه اجتماعی دانش آموزان چه تغییری کرده است ؟
و...دهها سوال دیگر ممکن است در نتیجه ها قبولی تاثیر داشته باشه .
عامل مهاجرت یک عنصر پنهان در بعد خانواده ها و دبیران نیز موثر است و باید یک پژوهش جدید در نگرش دانش آموزان برای تلاش و رقابت با عنایت به میزان بیکاری نیروها ی تحصیل کرده را در دستور کار داشت و نیز از عوامل موثر در ایجاد رقابت و رغبت برای ادامه تحصیل ست .
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1