تاریخ انتشار
جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب : ۳۲۳۶۸۵

کار خانگی

۲
۰
کبنا ؛متن ارسالی
سال جدیدکم کم از راه می رسد و طبق سنتی قدیمی ایرانیان به خانه تکانی می پردازند. کلمه خانه تکانی با نام زنان گره خورده است به همین خاطر و با توجه به اینکه هشت مارس روز جهانی زن است گریزی خواهیم زد به مساله کار خانگی. ابتدا باید از کار خانگی تعریفی ارائه بدهیم.

کار خانگی در ساده ترین تعریف خود، مجموعه کارهایی ست که جامعه عموما آن را تحت عنوان خانه داری می شناسد یعنی کارهایی شامل پخت و پز، شست و شو، رفت و روب، نظم دادن و مرتب کردن خانه.
۲۵ درصد زنان ایرانی خانه دار هستند. متاسفانه هنوز تقسیم کار خانگی در جامعه ما تبدیل به یک باور عمومی نشده است. شبکه های تلویزیونی ما در تبلیغات بازرگانی تماما در حال نشان دادن زنانی ست که در حال معرفی پودر ماشین لباس شویی و مایع دست شویی و ظرفشویی هستند! یا زنانی که بلافاصله در بدو ورود به خانه وارد آشپزخانه می شوند و مشغول پخت و پز. بعد از اتمام پخت و پز هم اعضای خانواده شادان و غزلخوان از فلان روغن یا فلان برنج یا ماست تشکر می کنند!
هنوز سکانس های طنز صدا و سیما برای تمسخر مردانی را نشان می دهد که از ترس زنانشان مشغول ظرف شستن با اکراه هستند!
همه ماها در طول زندگی خود بارها در فرم های اداری و غیر اداری جلوی نام مادر نوشتیم خانه دار اما هرگز از خود نپرسیدیم که این چه نوع شغلی ست که نه دستمزدی دارد نه بیمه ای نه اضافه کاری نه تعطیلاتی نه بازنشستگی؟!
وضعیت زنانی که علاوه بر شغل، کار خانه را هم باید انجام دهند آن هم بدون مشارکت سایر اعضای خانواده که خود رنج مضاعف تری ست! تقسیم کار خانگی از ابتدایی ترین اصولی ست که مغفول مانده است و نیازمند فرهنگ سازی جدی ست.

معصومه مسلمی
نام شما

آدرس ايميل شما

دره گرم
Iran, Islamic Republic of
باسلام و عرض ادب
سرکار خانم مسلمی : هر چند که جمله بهشت زیر پای مادران است همه مردان ان را پذیرفته اند و برای مقام شامخ زن احترام زیادی قایل هستند ولی خواهشا جای زن ومرد را باهم عوض نکنید هر چند در مواردی موفق شدید و مردان را .وادار به انجام کارهای ....
شهریار
Europe
درود بر شما خانم مسلمی .. به وجودتون توی این استان افتخار میکنیم .. بنویسید، تلاش کنید، آگاهی رسانی کنید .. ما هم در کنارتان هستیم .. گام به گام تا برابری و عدالت
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1