تاریخ انتشار
جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۰۶
کد مطلب : ۳۲۳۶۴۳

نگاهی به روز زن و حقوق شهروندی

۰
کبنا ؛متن ارسالی

نامگذاری روزی به نام روز جهانی زن برای یادآوری هر ساله وضعیت اسفبار زنان در کشورهای مختلف است و تلاش مستمر برای فرهنگ سازی با کمک دولت‌ها از طریق برنامه‌های آموزشی و نهادهای غیر دولتی و بین المللی ست در ارتباط با نابرابری‌های حقوقی و اجتماعی. تبعیض علیه زنان تنها به یک بُعد خلاصه نمی‌شود.
فرهنگ مردسالارانه در تمامی بخش‌های یک جامعه حضور و نفوذ دارد. کودک در بدو یادگیری زبان با مجموعه‌ای از هنجارها و ناهنجارها مواجه می‌شود. در واقع با قصه‌ها، برنامه‌های کارتونی، ضرب المثل ها، شعر و حتی کلمات با بار جنسیتی خاص زیر بنای فکری کودک را می‌سازد. ساختار نظام آموزشی در تثبیت این وضعیت نقش بسیار مهمی را بازی می‌کند چون کودک به صورت مکتوب با متون که مجموعه‌ای از باورها و دیدگاههاست مواجه می‌شود. در این فرآیند فرد از سطح آموزش ابتدایی تا آموزش عالی برای حضور در جامعه آماده می‌گردد.
ظهور و بروز تکریم پیچیده شده در زر ورق برای زنان با تاکید بر نقش مادری را باید در جامعه دید. میزان بالای خشونت‌های کلامی و فیزیکی و روانی در سطح و عمق جامعه نشان از کاستی‌های فراوان دارد. حضور پررنگ کلیشه‌های جنسیتی بسیار پر کاربرد در زبان روزمره تمام اقشار جامعه به خوبی وضعیت فرودست زنان را نمایان می‌سازد. این وضعیت کهتری در نرخ ثابت اشتغال زنان طی بیش از چهل سال نمایان گر وضعیتی ست که علیرغم نرخ بالای زنان تحصیلکرده بازار کار همچنان در قبضه مردان جامعه است.
بر طبق آمار نرخ بیکاری زنان تحصیلکرده دو برابر مردان تحصیلکرده است. بخش وسیعی از این معضل به خاطر نوع نگاه به مردان به عنوان نان آور خانواده است و به همین دلیل باید اشتغال مردان باید در اولویت باشد!
وجود پدیده‌ای به نام کودک همسری همچنان محل مناقشه بین کمیسیون زنان مجلس و مجلس شورای اسلامی ست تا سن ازدواج برای دختران را افزایش دهد. موضوع اشتغال زنان و سهم آنان از مدیریت در سطح کلان هم از موضوعاتی ست که در دستور کار نمایندگان زن مجلس است. اعطای حق تابعیت به فرزندان زنانی که با تبعه خارجی ازدواج کرده‌اند هم موضوعی ست که حل شدن آن کمک بسیار بزرگی به زنان و فرزندان آنان در امر پیگیری حق و حقوق قانونی خود خواهد کرد. معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری هم در قالب منشور حقوق شهروندی به معضل خشونت علیه زنان پرداخته است.
موضوعی که باید مد نظر احاد جامعه قرار بگیرد درک این واقعیت است که مسائل و مشکلات زنان تنها به زنان مربوط نمی‌شود بلکه نیازمند عزم ملی برای رفع هر گونه تبعیض علیه زنان است.
هر ساله شعاری برای روز جهانی زن در نظر گرفته می‌شود. شعار امسال روز جهانی زن با محوریت جایگاه و نقش زنان روستایی ست و توجه و اهتمام هر چه بیشتر به وضعیت آنان. بیش از نیمی از زنان روستایی در دنیا بی بهره از سواد هستند. استان ما به علت بافت سنتی آن هنوز افرادی زیادی از جمعیتش در روستاها سکونت دارند. مشکلات زنان روستایی ما مضاف بر زنان شهر نشین است.
محرومیت از حقوق ابتدایی مثل خانه‌های بهداشت، مدرسه در سطوح مختلف تحصیلی، نداشتن حرفه‌ای خاص برای اشتغال، عدم دسترسی به خانه‌های بهداشت، ازدواج‌های زود هنگام، سقط‌های مکرر به خاطر سن کم مادر، عدم دسترسی به وسایل ضد بارداری در بسیاری از روستاهای ما هنوز معضل اصلی ست که این امر همت جدی مسئولان را می‌طلبد.
 
 

مژگان مسلمی
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1