تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۰
کد مطلب : ۳۲۳۰۲۸

مقصر نان بی‌کیفیت در کهگیلویه و بویراحمد کیست؟ / روز درختکاری در استان چگونه گذشت؟ / کشف ۳۰ کیلو تریاک در دنا

۰
کبنا ؛
بسته خبری کهگیلویه و بویراحمد
از نانوای بی‌تجربه تا مسؤول بی‌دغدغه/تنور داغ پاسکاری مدیران کهگیلویه و بویراحمد برای توجیه نان بی‌کیفیت


شنیده‌ایم و خوانده‌ایم و به تجربه مشاهده کرده‌ایم که نان در سفره ایرانیان در بین همه مواد غذایی حرف اول را می‌زند که البته در میان مردم زاگرس‌نشین این قضیه پررنگ‌تر از بقیه نقاط کشور است و سفره‌های در میان مردمان لرنشین نداریم که خالی از نان باشد.

گاه علاقه به نان چنان زیاد است که هیچ غذایی بدون نان خورده نمی‌شود و تا هنگامی که نان سر سفره نباشد دل و دماغی برای خوردن نیست اما اوضاع این روزها به شدت تغییر کرده و نان‌های بی‌کیفیت موجب شده تا خیلی‌ها دیگر به مانند گذشته هوای نان نکنند.

بیماری‌های گوارشی در استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از سایر نقاط کشور رایج شده و امروزه خانواده‌ای نیست که در آن یک یا دو نفر بیماری گوارشی نداشته باشند و به پزشک چه در یاسوج و چه در شیراز مراجعه نکنند.


امروزه به دلیل پخت نان بی‌کیفیت در استان کهگیلویه و بویراحمد یک پای ثابت بیماران گوارشی در کلینیک‌های شهر شیراز بیمارانی از استان کهگیلویه و بویراحمد هستند که به دلیل مصرف نان‌های بی‌کیفیت به این حال و روز افتاده‌اند.

استانی که روزگاری مردمان آن با نان بلوط زندگی می‌کردند و با معجزه همین نان بود که هیچ‌گاه از درد معده و روده و اثنی‌عشر و غیره نمی‌نالیدند اما امروز به دلیل کیفیت بد نان به این حال و روز افتاده‌اند.

این روزها وقتی در مورد بی‌کیفیتی نان از مسؤولان استان کهگیلویه و بویراحمد سوال می‌شود هر یک دیگری را مقصر می‌داند و توپ را به زمین آن یکی می‌اندازد غافل از این که در پروسه تولید نان بی‌کیفیت همه آن‌ها به نوعی دست دارند.

مدیران استان کهگیلویه و بویراحمد نمی‌دانند و یا این که نمی‌خواهند بدانند همین نان بی‌کیفیت بر سر سفره خودشان و پر و مادرشان و برادر و خواهرشان نیز خواهد رفت و دود این بی‌مسوولیتی به چشم همه می‌رود.


در نشستی که روز دوشنبه با مدیریت استاندار کهگیلویه و بویراحمد در محل استانداری برگزار شد یکی از موارد مطرح شده در مورد کیفیت نان بود که فحوای بحث‌های رد و بدل شده فهمیدیم کسی در این استان دغدغه نان با کیفیت را برای مردم ندارد.

حرف‌ها کلیشه‌های و بیان راهکارها و خواندن مصوبات جلسه گذشته همه راه حل هایی بود که مدیران ما برای بهبود کیفیت نان داشتند و همین موجب شد تا استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم که شش ماه هست نان بی‌کیفیت میل می‌کند صدایش از این همه سهل‌انگاری و بی‌تفاوتی در آید.

یکی از مدیران هنگامی که استاندار در خصوص دلایل بی‌کیفیتی نان در استان از او می‌پرسید بدون این که ربطی به موضوع داشته باشد شروع به بیان آماری از مراحل ساخت سیلو کرد و آن دیگری هم از موازی کاری در نظارت‌ها سخت گفت و دیگری به گندم‌ها ایراد و آرد دانست.!

دست آخر مدیرکل استاندارد استان به غیر استاندارد بودن همه دستگاه‌های پخت نان در استان اشاره کرد اما کسی نبود از آن‌ها بپرسد که شماها در این چند سال مدت مسوولیت برای رفع چنین نواقصی چه کردید و در آینده برای رفع آن‌ها چه ایده و راهکاری دارید و تاکنون چند درصد برای بهبود کیفیت‌ها اثرگذار بوده‌اید.

اما برای تکمیل این پروسه و زنجیره معیوب به سراغ مردم کوچه و بازار رفتیم و دلیل بی‌کیفیت بود نان در استان را از آن‌ها پرسیدیم.


سکینه که یک خانم میانسال است که آهی از این وضعیت می‌کشد و یادی از قدیم‌ها می‌کند و از این روزها می‌نالد که دیگر پاها و کمرش یارای پختن نان تیری را ندارند و می‌گوید اگر می‌توانستم دوباره خمیر کنم و نان بپزم هرگز از ان شهر یاسوج بر سر سفره نمی‌گذاشتم اما چه کنیم که مجبوریم این نان گاه سوخته و گاه نبرشته و گاه شور، بی‌نمک و بی‌مزه را بر سر سفره بگذاریم.

سکینه خانم با ابراز تاسف از وضعیتی که بر پخت نان در شهر یاسوج حاکم است افزود: نانوایی که هر ماه یک شاطر و یک کارگر را تغییر می‌دهد هیچ امیدی به آن نیست و تا هنگامی که مسوولان نظارت بر کار نانوایی‌ها نداشته باشند باید شاهد چنین اوضاع و احوالی باشیم.

حبیب ‌الله جمشیدی یکی دیگر از ساکنین شهر یاسوج با انتقاد از این وضعیت به رسالت خبرنگاران اشاره کرد و با انتقاد از عدم درج مشکلات مردم در رسانه‌ها، صدا و سیما گفت: خیلی دیر آمده‌اید که گزارش تهیه کنید چرا که دیگر آدم سالمی در این شهر نداریم و همه با خوردن این نان‌های بی‌کیفیت بیمار شده‌اند و آن وقت که باید اقدام می‌کردید ساکت نشستید.


این ساکن شهر یاسوج همه از خبرنگار و مردم و مسوولان و نانوایی‌ها را در این قضیه مقصر دانست و گفت: مردم باید چنین نان‌هایی را تحریم کنند و خبرنگاران هم باید مستمر خبر بزنند و مسوولان هم باید نظارت کنند و نانوایی‌ها هم وجدان داشته باشند تا این وضعیت بحرانی و بیماری زا را نداشته باشیم.

به غیر از مردم نانوایی‌ها هم دل پر خونی از این وضعیت داشتند و مشکل و تقصیر را از آرد بی‌کیفیت می‌دانستند که مجبورند با این آرد خبازی کنند و با تولید نان بی‌کیفیت نزد مردم بدنام شوند.

متاسفانه بسیاری از نانوایی‌ها نمی‌خواهند بپذیرند که آموزش‌های لازم را برای ‌پخت نان فرا نگرفته‌اند و با اصول اولیه نان پختن آشنایی ندارند که در کلام مردم بیشتر به آن اشاره شد.


 

بازدید دانش‌آموزان دبیرستان کوثر یاسوج از تصفیه‌خانه فاضلاب یاسوج
همزمان با هفته منابع طبیعی دانش‌آموزان دبیرستان کوثر یاسوج از تصفیه‌خانه فاضلاب یاسوج بازدید کردند.


دانش‌آموزان دبیرستان کوثر یاسوج  از تصفیه‌خانه فاضلاب شهر یاسوج بازدید  به عمل آوردند.

نگهدار معادیجو هدف از انجام این بازید را  آشنایی دانش‌آموزان با سیستم جمع‌آوری، تصفیه و دفع بهداشتی فاضلاب دانست و گفت: با هماهنگی‌های به عمل آمده با آموزش و پرورش استان تعداد ۱۵۰ دانش آموز دبیرستان کوثر یاسوج به همراه کادر آموزشی خود  از تصفیه‌خانه فاضلاب این شهر  بازدید کردند.

مدیر دفتر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه  و بویراحمد اظهار کرد: در این بازدید کارشناسان شرکت آب و فاضلاب استان روند تصفیه فاضلاب و اهمیت آن در حفظ بهداشت عمومی ، منابع طبیعی و محیط زیست  را برای دانش‌آموزان توضیح دادند.

وی هدف از انجام این بازدید را آشنایی دانش‌آموزان با فعالیت‌های شرکت آب و فاضلاب دانست و گفت: در این بازدیدها دانش‌آموزان با چگونگی تصفیه فاضلاب آشنا می‌شوند.

معادیجو با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب استان از برگزاری بازدیدهای علمی دانش‌آموزان مدارس از تاسیسات آب و فاضلاب  شهرهای استان استقبال می کند  بیان کرد: بازدید دانش آموزان از تاسیسات آب و فاضلاب باعث آشنایی هرچه بیشتر آنها با اهمیت آب و ضررورت حفظ منابع آبی و محیط زیست خواهد شد.





کهگیلویه و بویراحمد با جنگل‌های بلوط زنده است/فرهنگ درختکاری بین دانش‌آموزان ترویج شود
مدیر آموزش و پرورش عشایری کهگیلویه و بویراحمد گفت: کهگیلویه و بویراحمد با جنگل‌های بلوط زنده است.

با حضور مسؤولان آموزش و پروش عشایری و دانش‌آموزان دبیرستان عشایری یاسوج آیین درختکاری به مناسبت ۱۵ اسفندماه روز درختکاری در محل بوستان زینده یاد مسعود رضایی برگزار شد.

در این ایین اسماعیل رضایی‌نیک رئیس آموزش و پرورش عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد با تبریک روز درختکاری به جامعه عشایری استان به ویژه دانش‌آموزان و فرهنگیان عشایر اظهار کرد: یکی از رسوم ملی ما مردم ایران که ریشه در سنت اسلامی دارد درختکاری است که بزرگان دین و به خصوص امام راحل و مقام معظم رهبری تاکید ویژه‌های نسبت به آن داشته‌اند.

رئیس آموزش و پرورش عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با بیان این که استان کهگیلویه و بویراحمد به واسطه جنگل‌ها و فضای زیبایی که به واسطه وجود درختان ایجاد شده دارای جاذبه است افزود: باید به جای نابود کردن جنگل‌ها به فکر کاشت درخت باشیم تا آیندگان ما را تحسین کنند.

این مسوول با بیان این که مسؤولان باید نسبت به چنین داشته‌هایی در استان و حفظ آن همه تلاش خود را به کار گیرند افزود: فرهنگیان ‌ دانش‌آموزان نقش مهمی در ترویج این فرهنگ ناب دارند و به همین خاطر در آموزش و پرورش عشایر به دنبال نهادینه کردن فرهنگ درختکاری هستیم.

به گزارش فارس در ادامه این برنامه به یاد ۶۶ جانباخته سانحه سقوط هواپیمای تهران یاسوج و همچنین به یاد مرحوم مسعود رضایی نیک فرزند اسماعیل رضایی‌نیک مدیر آموزش و پرورش عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد و به دست فرهنگیان و دانش‌آموزان عشایری تعدادی درخت در این بوستان کاشته شد.






غرس ۲ هزار اصله نهال تا پایان اسفندماه در دیشموک
رئیس شورای اداری دیشموک گفت: به مناسبت روز درختکاری ۲۰۰ اصله درخت در دیشموک غرس شد و تا پایان اسفندماه ۲ هزار اصله درخت در محوطه شهدای گمنام و ارتفاعات دیشموک غرس می‌شود.


با حضور مسؤولان شهر دیشموک، منابع طبیعی، روحانیون مستقر در منطقه، جهاد کشاورزی، شورای اسلامی، کلانتری دیشموک، رئیس شورای اداری و نماینده سازمان تبلیغات در دیشموک ۲۰۰ اصله درخت بید و چنار در مصلی شهر دیشموک غرس گردید.


رئیس شورای اداری دیشموک گفت: به مناسبت ۱۵ اسفندماه روز درختکاری با همکاری منابع طبیعی بیش از ۲۰۰ اصله نهال در سطح شهر بویژه در محوطه مصلای شهر دیشموک غرس شد.


وی گفت: مقرر گردید که از طرف منابع طبیعی بیش از ۲ هزار اصله درخت تا ابتدای فروردین در محوطه شهدای گمنام و در ارتفاعات بالاتر از حسین‌آباد غرس گردد.


حسن امیریان اذعان کرد: سعی می‌شود درختان ثمردار در محوطه گلزار شهدا غرس گردد و درختانی که امروز غرس شد از نوع بید و چنار هستند.


 ۲۰۰ اصله درخت بید و چنار و گردو در محوطه مصلای شهر دیشموک توسط مسؤولان غرس شد.


 
انجام کمتر از ۵۰ درصدی مناسب‌سازی محیط و مسکن برای معلولان کهگیلویه و بویراحمد
رئیس اداره بهزیستی چرام با بیان اینکه ۱۸ هزار معلول در استان کهگیلویه و بویراحمد داریم، گفت: طی این چند سال جلسات متعددی در خصوص مناسب سازی مسکن و محیط برای معلولان برگزار شده که متاسفانه هنوز نتوانستیم ۵۰ یا حتی کمتر از ۵۰ درصد خواسته‌های معلولان را انجام داده و زیرساختی را برای آنان فراهم کنیم.
نشست مناسب سازی محیط برای معلولان با حضور بخشدار مرکزی، رئیس اداره بهزیستی و جمعی از مسئولان در سالن اجتماعات فرمانداری چرام تشکیل شد.
عزیز راکبی در این نشست با بیان اینکه ۱۸ هزار معلول در استان کهگیلویه و بویراحمد داریم، اظهار کرد: قطعا تعداد زیادی از این معلولان، معلول جسمی و ضایعه نخاعی هستند که از صندلی چرخ‌دار استفاده می‌کنند و باید این امکانات برایشان فراهم شود که مانند افراد سالم جامعه استفاده آسان از امکانات داشته باشند.
رئیس اداره بهزیستی چرام، عنوان داشت: طی این چند سال جلسات متعددی در خصوص مناسب سازی مسکن و محیط برای معلولان برگزار شده که متاسفانه هنوز نتوانستیم ۵۰ یا حتی کمتر از ۵۰ درصد خواسته‌های معلولان را انجام داده و زیرساختی را برای آنان فراهم کنیم.
وی با تاکید بر این فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای رفاه حال معلولان، ابراز کرد: قانون مکلف کرده در ادارات و نهادها و همچنین محیط شهری و مبلمان شهری جهت برخورداری قشر معلول جامعه سرویس‌دهی مناسب رعایت شود.
راکبی، گفت: شهرداری و بانک‌ها اعضا اصلی کارگروه هستند و قانون تعیین کرده که شهرداری‌ها و دهیاری‌ها موظف هستند بر اساس ضوابط و طرح‌ها نسبت به مناسب سازی معابر و فضاهای عمومی روستایی اقدام کنند بنابراین در همین راستا شهرداری به آن دسته از کسانی امر مناسب سازی را در احداث ساختمان‌ها رعایت نمی‌کنند نباید پروانه ساختی صادر کند.
این مسئول به نیاز معلولان به دستگاه خودپرداز مناسب نیز اشاره کرد و متذکر شد: در این خصوص قول‌های متعددی داده شد اما هیچکدام تاکنون عملی نشده است، ما به عنوان دستگاهی که کار خدمات رسانی و سرویس‌دهی به جامعه معلولان را انجام می‌دهد از مسئولان عزیز انتظار داریم امر مناسب سازی را سرلوحه کار خود قرار داده و به این بخش از مشکلات توجه کنند.
 
کشف ۳۰ کیلوگرم تریاک در «دنا»
با هوشیاری پلیس، ۳۰ کیلوگرم تریاک در "دنا " کشف شد.
سید عبدالنبی میری سوق در تشریح این خبر اظهار داشت: روز گذشته مأموران انتظامی شهرستان دنا، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محور یاسوج – اصفهان به یک دستگاه خودروی وانت پیکان مشکوک و خودرو را جهت بازرسی متوقف کردند.
فرمانده انتظامی دنا افزود: مأموران در بازرسی از خودرو مقدار ۳۰ کیلوگرم تریاک و مقدار ۵۰۰ گرم بذر خشاش که به طرز بسیار ماهرانه‌ای جاساز شده بود را کشف کردند.
میری سوق تصریح کرد: در این رابطه خودرو توقیف و متهم با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.
وی با بیان اینکه مبارزه با پدیده شوم مواد مخدر با جدیت از سوی پلیس دنبال می‌شود، به شهروندان توصیه کرد در صورت مشاهده و برخورد با فروشندگان مواد مخدر و هرگونه بی نظمی و اخلال در نظم عمومی با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ تماس و موضوع را به پلیس اطلاع دهند.

 
۹۴ روز هوای آلوده به ریزگرد و غبار در گچساران
رئیس اداره هواشناسی گچساران گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون ۹۴ روز هوای آلوده دارای ریزگرد و غبار در شهرستان گچساران به ثبت رسیده است.
احسان کوهکن اظهار کرد: از ابتدای سالجاری تا کنون ۹۴ روز هوای آلوده دارای ریزگرد وغبار در اداره هواشناسی شهرستان گچساران به ثبت رسیده است.
وی با اشاره به اینکه در فروردین ماه سالجاری دمای هوای این شهرستان به ۲۱ درجه رسیده بود و همچنین در فصل تابستان در گرمترین ماه تابستان در تیرماه به ۴۷ درجه سانتگیراد به ثبت رسیده است، افزود: این دمای هوا در مدت مشابه سال گذشته در فرودین ماه ۱۸ درجه سانتیگراد بوده که امسال در فصل بهار افزایش یافته است.
رئیس هواشناسی گچساران در ادامه با اشاره به میزان هوای آلوده گچساران در سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: در سال گذشته ۸۲ روز هوای آلوده و داری ریزگرد و غبار وجود داشته که امسال نسبت به سال گذشته ۱۲ روز افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه نسبت به آمارهای بلند مدت میانگین روزهای دارای ریزگرد و غبار ۶۷ روز بوده است، عنوان کرد: در ۵ سال اخیر مسئله ریزگردها در این شهرستان به صورت بحران شده است.
کوهکن در ادامه با اشاره به میزان بارندگی سال زراعی امسال این شهرستان تصریح کرد: امسال در فصل زراعی تا کنون در گچساران ۱۱۶٫۵میلیمتر بارندگی به ثبت رسیده که این نسبت به میزان مدت مشابه سال گذشته ۵۰ میلیمتر حدود ۴۰ درصد کاهش داشته است.
وی با بیان اینکه میزان بارندگی سال زراعی مدت مشابه سال گذشته در گچساران ۱۶۴٫۳ میلیمتر بوده است، اذعان کرد: میانگین بارندگی بلند مدت در گچساران ۴۳۰٫۲ میلیمتر بوده است.
کوهکن خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود تا ۷۲ ساعت آینده احتمال ابری شدن هوا وجود دارد و در ارتفاعات این شهرستان احتمال بارش خفیف وجود خواهد داشت.
 
 
کشف لوازم خانگی قاچاق به ارزش ۳۰۰ میلیون ریال در گچساران
فرمانده انتظامی گچساران از کشف لوازم خانگی قاچاق به ارزش ۳۰۰ میلیون ریال در محور دژسلیمان-گچساران خبر داد.
به نقل از پایگاه خبری پلیس، محمد موسوی، گفت: مأموران پاسگاه انتظامی آب شیرین گچساران حین اجرای تور ایست و بازرسی در محور دژسلیمان-گچساران به یک دستگاه خودروی کامیون خاور مشکوک شدند و آن را متوقف کردند.
وی اظهار داشت: مأموران در بازرسی از این خودرو ۱۲ دستگاه ماشین لباسشویی و یک دستگاه یخچال فریزر فاقد هرگونه اسناد مثبت گمرکی کشف و ضبط کردند.
موسوی با بیان اینکه ارزش تقریبی این محموله قاچاق ۳۰۰ میلیون ریال است، خاطرنشان کرد: راننده به مرجع قضائی معرفی و خودرو به پارکینگ منتقل شد.

نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1