تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب : ۳۲۲۷۷۰

روزگار تلخ «سرهنگ» در بیخ گوش مسوولان / سرمای شدید و داروهای آزاد (+تصاویر)

۳
۰
کبنا ؛همسفر با  شورای مشارکت های بانوان خیرین سلامت شهرستان کهگیلویه به بخش دیشموک با ۲۳ هزار نفر جمعیت که یکی از محروم ترین بخش های استان کهگیلویه و بویر احمد به شمار می آید رهسپار می شویم.
پس از گذر از دشت های فراخ، کوهایی بلند، جاده هایی ناهموار و خشن به اسفندان رسیدیم تا با  گذر از رود «ایک» به روستای سرهنگ ،مقصد شورای بانوان خیر برسیم.
در ورودی روستا بوی معطر علف  و نسیم به استقبالت می آید تا با نوازش گونه هات تازگی را به تو هدیه دهد و درس مهربانی بیاموزد.

پیاده می شویم،اینجا سرهنگ است قلب محرومیت،روستایی محروم  از بخش دیشموک و تحت حمایت که عمق فاجعه را فریاد می زند.
تنها تماشای  لبخند کودکان است که نوری در دلت روشن می کند تا بتوانی با اشتیاق فراوان پای درد و دل زنان و مردان زلال سرهنگ بنشینی.

یکی از ساکنان سرهنگ به خبرنگار کبنا گفت: همه ما تحت حمایت هستیم و هیچ گونه درآمدی جز یارانه و کمیته نداریم ،کشاورزی و دامداری هم رونق زیادی براییمان ندارد.وی بیان کرد:در حوزه بهداشت و درمان خدمات مناسبی ارائه نمی شود، مرکز درمان اسفندان پزشک ندارد،هیچ دارویی حتی برای بیماری های خاص(دیابت و...) فشار خون رایگان به بیماران نمی دهد.در صورت بیمارشدن مجبوریم به باغملک خوزستان یا دیشموک مراجعه کنیم آنهم با پای پیاده!
در فصل زمستان شرایط زندگی در سرهنگ خیلی سخت می شود برق قطع می شود،راه های ارتباطی بسته می شوند،آب رودخانه بالا می آیدو پلی وجود ندارد که  موقع بیماری بتوان از رود گذشت، ۲ سال است پایه های پل را نصب کرده اند و رفته اند!

داروخانه داروها را آزاد و با قیمت بالا به مردم می دهد. هزینه یک سرماخوردگی ساده، تزریق و سرم بیش از ۶۰ هزار تومان پایمان می افتد! این در حالی است که تنها درآمد مردم سرهنگ،یارانه و کمک کمیته امداد است!یکی دیگر از ساکنان سرهنگ گفت:کودک خردسالم دچار بیماری کم خونی است مرتب باید تحت نظر پزشک و درمان باشد،از پس هزینه های دارو و درمان و آزمایش های پزشکی بر نمی آییم.
مرکز درمانی اسفندان نیز هیچ دارویی و خدمتی به ما رایگان ارائه نمی دهد و مجبوریم پول خوراکمان را صرف دوا و دکتر کودکمان کنیم و از خوشی فرزندان دیگر بگذریم.

با توجه به شروع نشدن طرح هادی روستایی در سرهنگ و نبود جدول کشی و بازگشایی معابر نیز در فصل بارندگی ،آب کل خانه ها را بر می دارد و بعد از بارندگی تازه مصیبتمان دوچندان می شود،در روستای ما قطعی برق و آب به کرات و طولانی است.
امکان ساخت سرویس بهداشتی به دلیل صخره ای بودن خاک این روستا وجود ندارد برای ایجاد چاه فاضلاب نیار به دینامیت است،که اگر چه شاید هزینه زیادی برای دولت نبرد ولی ما از پس آن بر نمی آییم!

وی ادامه داد: ردپای ترک روی دیوار اتاق ها و سقف خانه های فرسودیمان،نمایان است ،تسهیلات به ما ارائه نمی شود اگرچه توان باز پرداخت وام را هم نداریم.مسولان بارها به روستای ما آمدند و از درد و رنج ماکاملن با خبرند ولی از کمک دریغ می کنند،مگر ما مسلمان و ایرانی نیستیم؟!
زندگی در سرهنگ تلخ است، زندگی نیست، مرگ است!
یکی از کودکان سرهنگ به خبرنگار کبنا گفت: در روستای ما مدرسه راهنمایی  وجود ندارد مجبوریم به سردو مراجعه کنیم،در فصل بارندگی که راه بسته می شود و پلی هم وجود ندارد،خود معلم ها نمی توانند به مدرسه بیایند حال ما کودکان چگونه می توانیم  صدای  مهیب رعد و برق  را تحمل کنیم و به مدرسه برویم  آنهم نه در روستای خودمان!
در مدرسه راهنمایی سرد و شوفاژها همیشه خاموش اند، آب قطع می شود، آبخوری هم نداریم  باید از سرویس بهداشتی برای آب خوردن استفاده کنیم!وی ادامه داد:برای دوره دبیرستان نیز سردو مدرسه ندارد مجبوریم به باغملک  خوزستان برویم  که  این خود مخارج ما را  بیشتر می کند.
بارها شده که  تحمل این شرایط  سخت ،راه دور و دراز برای خودم و همکلاسی هایم  غیر قابل تحمل شده که حتی خواستیم ترک تحصیل کنیم!اما  وقتی درد و رنج خانواده و والدین خود را می بینیم سختی راه و مشکلات را به جان می خریم،به  امید آمدن  روزهای روشن!
 
بنا بر این گزارش به دلیل کمبود فضا و امکانات آموزشی در محیط روستا ها به زنان و دختران زیادی ظلم شده و از نعمت سواد محروم مانده اند!
از آنجایی که یکی از اصلی ترین اهداف نظام محرومیت زدایی از روستاهای دور افتاده است و ارائه خدمات درمانی و آموزش های زندگی حق طبیعی مردم  روستا است، ضرورت دارد مسولان به ویژه نماینده کهگیلویه بزرگ درد دل مردم «روستای سرهنگ »را بشنوند وبه جد پیگیر رفع نیازهای این منطقه محروم باشند،همچنین نسبت به گسترش فضا و افزایش امکانات آموزشی  روستایی، در سطح روستاهای شهرستان اقدام نمایند.
طریقت به جز خدمت خلق نیست
به تسبیح و سجاده و دلق نیست







----------------------------------
گزارش از فاطمه خطیبی
---------------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

1363
Iran, Islamic Republic of
خدایا میشود یک شب همه مسئولین ازرئیس دولت تا کابینه اش و نمایندگان محترم مجلس خواب ببیند این محرومیتها در کجای این کشور قرار دارد و فردایش برای کمک بشتابند؟ وای مگر من دیوانه ام چنین ارزوی محالی میکنم؟؟؟؟؟؟؟
دبیردبیرستانهای چرام
Spain
پس چقدر گرفتی عدل ..براین رسالت ..
شهروند ک.ب.
Iran, Islamic Republic of
دقیقا بیست سال پیش در این منطقه افتخار تدریس داشتم...ترسیم شرایط کنونی با روزهای سال ۱۳۷۶ هیچ تغییری نکرده است... همیشه با خودم فکر می کردم انشاالله که طی این بیست سالی که گذشته حتما اتفاقات بزرگی به نفع مردم افتاده اما گویی فقط زندگی گرانتر و جان ها ارزانتر شده است وای بر ما... دلمان را به چه چیز های و به چه امیدهایی خوش کردیم؟... چه انتظارهای واهی و بی معنی ... خدایا به داد این مردم برس.. که از
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1