تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب : ۳۲۲۵۴۳

مروری برآثار«جشنواره فیلم کوتاه»کهگیلویه

۰
کبنا ؛رامتین شهبازی
مرور فیلم های این دوره از جشنواره فیلم های کوتاه داستانی و مستند کهگیلویه ارمغانی به یادماندنی در این روزهای پایانی سال ۱۳۹۶ بود. دغدغه مندی هنرمندان این خطه از کشور باعث شد به این نتیجه دست یابم که دردهای اجتماعی در همه جا یک شکل هستند و قلب هر انسانی از بودن با آنها به درد می آید.

این نخستین واکنشی است که یک نگاه احساسی می تواند به موضوعات فیلم های ارائه شده داشته باشد و البته این تمام ماجرا نیست به این دلیل که تولید یک فیلم علاوه بر اینکه فرایندی هنری است، اما سازوکاری علمی نیز دارد که بعد عقلانی وجود مخاطب بازگشته و نمی توان آن را با احساسات درآمیخت. پس ذکر چند نکته در این راستا ضروری است.
نخست اینکه بسیاری از این فیلم ها در برخورد با موضوع خود دچار نوعی احساسات گرایی شده بودند این احساسات گرایی اگرچه در نگاه رمانتیک دارای سابقه ای طولانی است، اما می تواند به نقطه خسران نیز بدل شود. یعنی سانتی مانتالیسم(بعد منفی رمانتیسیسم) شاید بتواند دل خاطب را به درد آورد، اما امکان نگاه با فاصله را از وی کرده و موجب می شود فیلم درون خود به پایان رده و در ذهن مخاطب امتداد نداشته باشد.
نکته دوم اینکه هم فیلم های داستانی و هم مستند جملگی به فکر ارائه پیام هستند. پیام داشتن برای یک اثر هنری به هیچ عنوان مذموم نیست، اما چگونه بیان شدن آن می تواند تبعاتی به همراه داشته باشد. منظور این بنده از ارائه پیام، نمایش مستقیم پیام است نگاهی که نیاز دارد بیشتر دراماتیزه شود. منظور بیان تلویحی پیام است به این صورت که خود فیلم حرفش را بزند و نه اینکه مخاطب گمان کند صاحب اثر مستقیم با او سخن می گوید.
سوم دو نکته است جدا درباره فیلم های مستند و داستانی. فیلم های داستانی از ضعف فیلمنامه رنج می برند در یک نگاه اجمالی بیشتر ضعف نیز متوجه گفت و گو نویسی است. ایجاز یکی از ویژگی های بیان دراماتیک است که به صورت عمده در کار نویسندگان فیلمنامه ها نادیده گرفته شده و همین موجب آسیب رساندن به بخش های دیگر نیز شده است. در مورد مستند ها نیز جز معدودی عنصر پژوهش تقریبا در کارها پنهان است و نیاز است تا مدیران استان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حتما کارگاه هایی متناسب با موضوع پژوهش در سینمای مستند را برای هنرجویان و فیلمسازان تدارک ببینند.
در نهایت امیدوارم دوستان هنرمند همچنان ببالند و پیش رو باشند و از دوستان برگزار کننده جشنواره نیز نهایت سپاس را دارم.

رامتین شهبازی
عضو هییت داوری جشنواره
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1