تاریخ انتشار
شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۳
کد مطلب : ۳۱۹۶۴۳

اعزام تیم ۹ نفره به محل سقوط هواپیما / گلایه‌های برادر یکی از جانباختگان ATR / واکنش «نماینده بویراحمد» به یک خبر / پایان عملیات انتقال اجساد مشخص نیست

۱
۰
کبنا ؛آخرین خبرهای مربوط به سانحه هوایی شهر یاسوج| پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان از تهران به یاسوج با ۶۰ مسافر و ۶ خدمه صبح یکشنبه گذشته در نزدیکی سمیرم اصفهان سقوط کرد.
این هواپیما از نوع ای تی آر ۷۲ پس از ۵۵ دقیقه پرواز از صفحه رادار مرکز کنترل محو ‌شد و بر اساس گزارش اورژانس کشور در منطقه کوهستانی پادنای سمیرم سقوط کرد.
این هواپیما هر روز دو پرواز رفت و برگشت در مسیر تهران به یاسوج انجام می‌داد که در هر نوبت به ‌طور میانگین ۵۰ تا ۶۰ مسافر را جا به جا می‌کرد.
روز سه شنبه پس از ۴۸ ساعت جست و جو لاشه این هواپیما در کوه‌های نقل در مرز بین شهرستان‌های سمیرم استان اصفهان و دنا در کهگیلویه و بویراحمد پیدا شد.
در روزهای چهارم، پنجم و ششم به علت شرایط نامساعد هوا و بارش برف و باران و وزش باد عملیات جست‌وجوی پیکر جانباختگان نیمه‌تمام ماند.
اعزام تیم ۹ نفره به محل سانحه هوایی یاسوج
مدیرعامل هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد گفت: تیم ۹ نفره متشکل از نیروهای هلال احمر و ارتش برای سنجش شرایط فعلی و دستیابی به مسیر جدید جهت رسیدن به محل سانحه هوایی یاسوج، به کوه های دنا اعزام شده‌اند.
امان الله جهانبین اظهار داشت: برخی از نقطه‌های جانمایی شده روزهای گذشته، با توجه به برف و کولاک شدید طی این چند روز از بین رفته‌اند.
وی افزود: این تیم با وجود برف و وزش باد شدید هم اینک در ارتفاع سه هزار و ۸۰۰ متری محل سقوط هواپیمای تهران یاسوج حضور دارند.
جهانبین بیان کرد: به‌محض مساعد شدن هوا در محل سانحه هوایی کار انتقال و شناسایی بقایای اجساد از سر گرفته خواهد شد.
عملیات جست و جوی پیکر جانباختگان سانحه هوایی یاسوج به علت بارش برف و باران در شهرستان دنا و مه و کولاک شدید، امروز متوقف است.
افزون بر تکاوران و گروه‌های اعزامی از ارتش و سایر دستگاه‌های اجرایی ۲۵ گروه امدادی پنج نفره از مسیر کوه گل سی سخت به ارتفاعات پازن پیر حد فاصل شهرستان سمیرم و سی سخت آماده انجام عملیات جست و جو در صورت بهبود شرایط هستند.
احراز هویت قربانیان حادثه هواپیمای یاسوج نهایی نشده است
سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: این سازمان تاکنون هیچ پیکر کاملی از قربانیان حادثه سقوط هواپیمای یاسوج دریافت نکرده است بلکه تنها بقایایی از اجساد به پزشکی قانونی ارجاع شد که بررسی‌های تشخیصی لازم در مورد آنها انجام شده است.
بعد از تجمیع و تحویل مابقی قطعات یا پیکرهای اجساد این حادثه به پزشکی قانونی یاسوج، نسبت به تکمیل بررسی‌ها و اظهار نظر نهایی در خصوص تعیین هویت قربانیان سقوط هواپیما اقدام خواهد شد.
روابط عمومی این سازمان همچنین اعلام کرد که هر گونه اطلاع رسانی مربوط به پزشکی قانونی صرفاً از طریق سایت رسمی سازمان پزشکی قانونی کشور انجام می‌شود و اخبار نقل شده از سایر منابع، مورد تأیید سازمان پزشکی قانونی نیست.
هیئت فرانسوی در شهرستان یاسوج استقرار یافت
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از استقرار تیم ۷ نفره فرانسوی در یاسوج خبر داد و گفت: این هئیت باید وضعیت را بررسی و آموزش‌های لازم برای جمع آوری قطعات هواپیما را به امدادگران اموزش دهند.
عزیز فیلی  اظهار داشت: تیم ۷ نفره فرانسوی از طرف شرکت سازنده هواپیمای ای تی آر ۷۲ سقوط شده عازم دنا شده‌اند که باید بررسی‌های خود را انجام گزارش لازم را تهیه کنند.
وی با بیان اینکه یکی از اهداف حضور هیئت فرانسوی ارائه آموزش‌های لازم به امدادگران هلال احمر برای جمع آوری قطعات هواپیما است، عنوان کرد: در این زمینه تاکنون یک کلاش توجیهی برگزار شده است.
فیلی در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند در روز اول برخی از سرنشینان هواپیما زنده بوده‌ند واکنش نشان داد و افزود: این موضوع محاله زیرا شدت برخورد به کوه به گونه‌ای بوده که هواپیما و سرنیشنان متلاشی شده‌اند.
وی ابراز کرد: البته موبایل برخی سرنشینان هواپیما بعد از سقوط روشن بوده و زنگ می‌خوردند که این موضوع دال بر زنده بودن افراد نیست و شاید هنگام سقوط برخی گوشی‌های پرت شده و نشکسته باشند.
فیلی تاکید کرد: تمامی سرنشینان هواپیمای "تهران-یاسوج" همان لحظه برخورد همگی جان خود را از دست دادند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در پاس به این سوال که با این شرایط تایید می‌کنید تمامی پیکرها متلاشی شده و امکان ندارد جسدی سالم باشد، بیان کرد: نمی‌شود به طور قاطع از این موضوع خبر داد شاید جسدی سالم بوده و هم اکنون زیر برف باشد و در این زمینه تا جمع آوری کامل نمی‌شود نظری داد.
نماینده مجلس: هیچ گونه اظهارنظری در زمینه بیمه مسافران هواپیمای ATR نداشتم
نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هیچ گونه اظهار نظری در زمینه بیمه مسافران هواپیمای ATR " تهران - یاسوج" نداشتم، گفت: خبر پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در این زمینه صحت ندارد.
غلام محمد زارعی اظهار داشت: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبری با عنوان " تمام مسافران بیمه بودند و مشکلی برای پرداخت بیمه آنها وجود ندارد" به نقل از نماینده بویراحمد منتشر کرد که بعد از آن توسط خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف بازنشر شد در حالی این خبر از اساس کذب است زیرا هیچ گونه مصاحبه‌ای با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نداشته‌ام.
وی خواستار رعایت اخلاق توسط رسانه‌ها شد و افزود: طرح این مسائل توسط یک رسانه وابسته به وزارت راه و شهرسازی نگران کننده بوده زیرا در این شرایط تنها داغ خانواده‌های را بیشتر کرده و هیچ کمکی به موضوع نمی‌کند.
زارعی با عرض تسلیت و ابراز همدردی با خانواده جانباختگان سانحه هوایی تهران-یاسوج اظهار داشت: از روز اول تاکنون لحظه‌ای جانباختگان و خانواده‌هایشان را از یاد نبرده‌ام و به طور مستمر در محل حضور دارم و از نزدیک تمامی مسائل و مشکلات را می‌بینم و در حد توان بررسی لازم صورت می‌گیرد.
 
زمان پایان عملیات انتقال اجساد سقوط هواپیما مشخص نیست
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: به دلیل بارش شدید برف نمی‌توانیم زمان دقیقی برای پایان عملیات جمع آوری و انتقال اجساد اعلام کنیم.
عزیز فیلی اظهار داشت: با توجه به بارش برف بیش از دو متر در منطقه محل سقوط هواپیما کار جمع آوری و انتقال پیکر جانباختگان به سختی انجام می‌شود و نمی‌شود زمان دقیقی برای پایان عملیات اعلام کنیم.
وی تاکید کرد: برخی از پیکرها و قطعات هواپیما "تهران-یاسوج" بعد از متلاشی شدن به شیارهای کوه پرت شده‌اند که کار جمع آوری آنان سخت است.
 اکیپ ارزیابی و امکان سنجی عازم ارتفاعات دنا شد
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: اکیپ ارزیابی و امکان سنجی متشکل از برخی نیروهای تکاوران ارتش و کوهنوردان هلال احمر عازم ارتفات دنا شد.
 
عزیز فیلی اظهار داشت: این اکیپ با هدف بررسی دقیق مسیر و امکان سنجی برای اینکه به محض مساعد شدن هوا بالگرد باید در چه منطقه‌ای بنشیند و امدادگران باید چگونه به ارتفاعات صعود و پیکرها را انتقال دهند، عازم ارتفاعات شدند.
وی با بیان اینکه استقرار کمپ‌ها نیز توسط این تیم امکان سنجی می‌شود، عنوان کرد: این اکیپ تا نزدیکی محل سقوط هواپیما رفته و مسائل مختلف را بررسی می‌کنند و بعد از ظهر نیز برمی‌گردند.
فیلی در پاسخ به این سوال که رئیس پزشکی قانونی از مشخص شدن اجساد سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج خبر داده است؟ افزود: اول اینکه اجساد نبودند بلکه بقایای اجساد بوده‌اند دوم اینکه هنوز به شورای بحران چیزی اعلام نکرده‌اند در حالی اول باید نتایج بررسی‌ها به شورای بحران اعلام شود بعد توسط سازمان پزشکی قانونی اعلام شود.
مسئولان برای ایجاد زیرساختهای لازم در کهگیلویه و بویراحمد چاره‌ای بیندیشند
برادر یکی از جانباختگان پرواز تهران - یاسوج گفت: حالا که ما عزیزانمان را از دست داده‌ایم و برگشتی هم ندارند اما مسئولان برای رفاه حال مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در جهت ایجاد زیرساختهای لازم بخشهای مختلف جاده‌ای، ریلی، هوایی و ... چاره ای اساسی بیندیشند تا شاهد سوانح و حوادث کمتری در این استان باشیم.
محمد علی راد افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد دارای منابع خدادادی و سرمایه های ملی است که باید بیشتر از این به امور زیربنایی و زیرساختی این استان توجه شود چراکه این استان محروم نیاز به توجه ویژه دارد.
راد تصریح کرد: باید مسئولان برای مردم احترام قائل شوند. اگر این فرودگاه هواپیمای استاندارد داشت این حادثه پیش نمی آمد. برادرم همیشه با پرواز شیراز سفر می‌کرد اما در این دفعه در آخرین لحظه بلیط پرواز خود را تعویض کرد و با پرواز تهران- یاسوج آمد. بلیط پرواز شیراز- تهران را داشت که قرار بود روز دوشنبه، ۳۰ بهمن مجددا برای شرکت در جلسات ورزشی به تهران برگردد.
برادر یکی از جانباختگان پرواز تهران- یاسوج عنوان کرد: چند بار هواپیمای فرودگاه یاسوج با مشکلاتی مواجه و پروازهای آن نیز لغو شد، با این وضعیت وقوع چنین سانحه‌ای قابل پیش بینی بود.
راد اظهار کرد: برادرم شب قبل از حادثه با خانواده‌اش تماس تلفنی داشت و گفت که قرار است به یاسوج بیاید. در صورتی که وضعیت هوا مساعد نبود پرواز تهران- یاسوج و بلعکس لغو می‌شد اما روز یکشنبه، ۲۹ بهمن ماه یعنی روز سقوط پرواز تهران- یاسوج با وجود مساعد نبودن وضعیت جوی، این پرواز لغو نشد. چرا در این خصوص اقدام نشد و اجازه پرواز دادند.
وی بیان کرد: حادثه سقوط پرواز تهران- یاسوج به وقوع پیوست و جانباختگان این حادثه که اکثرا افراد علمی و نخبه بودند، دیگر باز نمی گردند اما از مسئولان انتظار داریم با فراهم کردن زیرساختهای لازم در فرودگاه یاسوج و امور زیربنایی استان کهگیلویه و بویراحمد از وقوع حوادث و اتفاقات بعدی جلوگیری کنند.
برادر اردشیر راد از جانباختگان پرواز تهران- یاسوج گفت: تلاش مسئولان اجرایی بحران، حاضر در محل حادثه و همه نیروهای امدادی و کوهنورد قابل تقدیر است اما ناهماهنگی های وجود داشت و می‌توانستند برای جستجو و انتقال اجساد بهتر و زودتر عمل کنند. در دو روز اول وقوع حادثه هوا مساعد بود که باید مسئولان تمام توان خود را بری انتقال اجساد می‌گذاشتند و باید مسئولان استان به جای کمک از ۴ استان از استانهای بیشتر درخواست کمک می کردند چراکه این حادثه ملی بزرگ بود.
وی با اشاره به وضعیت تلفات جاده‌ای استان بیان کرد: جاده های ارتباطی استان کهگیلویه و بویراحمد وضعیت مناسبی نیز ندارند و مسئولان فکری برای ارتقاء محورهای مواصلاتی این استان کنند تا تلفات جاده ای استان کاهش یابد.
اردشیر راد، رئیس هیئت والیبال استان کهگیلویه و بویراحمد و کارمند پزشکی قانونی استان و از جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج بود.
پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمائی آسمان در تاریخ ۲۹ بهمن ماه با تعداد ۶ نفر خدمه پروازی و ۶۰ نفر مسافر برابر برنامه پروازی از فرودگاه مهرآباد تهران در ساعت ۰۸:۰۵ به پرواز درآمد و هواپیما در حوالی ۹ مایلی شمال فرودگاه یاسوج دچار سانحه شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
شهرستان یاسوج؟؟؟
نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی +  سند

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی + سند

30 تیرماه نامه‌ای توسط نوبخت به امضا رسیده که در آن آمده، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل ...
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
1