تاریخ انتشار
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب : ۳۱۹۶۲۹

سیل عشایر کهگیلویه و بویراحمد را آواره کرد/ ۴۲۰ هزار هکتار جنگل استان دچار آسیب شد

۰
کبنا ؛خبرهای کهگیلویه و بویراحمد
باران سیل‌آسا عشایر کهگیلویه و بویراحمد را آواره کرد
مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد از خسارت باران‌های سیل آسا در مناطق سردسیری خبر داد، و گفت: سیل عشایر را آواره کرده است.
علی وفایی‌مقدم اظهار داشت: باران‌های سیل آسای امروز مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد را در هم نوردید و خساراتی را به راه‌های ارتباطی و سایر زیرساخت‌های عمرانی از جمله پل‌ها وارد کرده است.
وی با تاکید بر اینکه سیل عشایر را آواره کرده است، افزود: تیم‌های امدادی متشکل از ادارات مختلف از جمله عوامل راهداریف امور عشایر، هلال احمر، فرمانداری و بخشداری‌ها در حالت اماده باش کامل بوده و به مناطق اعزام شده‌اند.
مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: هنوز از میزان خسارات وارده به دلیل باران‌های سیل آسای امروز اطلاعات دقیقی نداریم و بزودی برآورد لازم با بررسی‌های دقیق انجام می‌شود.
فرماندار بویراحمد نیز گفت: زمین سازمان تأمین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد واقع در مرکز شهر یاسوج به دلیل تبدیل شدن به پارکینگ عمومی یک معضل اساسی است.
شاهرخ کناری اظهار داشت: به زودی نشستی در یاسوج با حضور مسئولان شهرداری این شهر، فرمانداری بویراحمد و سازمان تأمین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد برای بررسی وضعیت زمین، تصمیم گیری و تعیین تکلیف نهایی آن برگزار شود.
وی افزود: بسیاری از چراغ راهنماهای شهر یاسوج نواقصاتی از جمله خاموش بودن چراغ زرد و کوچک بودن زمان سنج دارند.
کناری بیان کرد: دریافت عوارض در ورودی آبشار شهر یاسوج از مردم و گردشگران باید ضابطه مندتر و مکانیزه شود.
وی عنوان کرد: سال گذشته سه میلیارد ریال توسط فرمانداری بویراحمد برای تهیه طرح جامع ترافیک یاسوج اختصاص یافت و به شهرداری این شهر پرداخت شد.
کناری ابراز داشت: طرح جامع ترافیک شهر یاسوج باید کاربردی و عملیاتی باشد و مشاور توانمند نیز برای تهیه آن انتخاب شود.
 
۴۲۰ هزار هکتار جنگل کهگیلویه و بویراحمد دچار آسیب شد
رئیس اداره جنگلداری و جنگل‌کاری منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۴۲۰ هزار هکتار از جنگل‌های این استان بر اثر بیماری پروانه جوانه خوار و خشکسالی دچار آسیب جدی شده‌اند.
مصطفی خلقی اظهار داشت: ۳۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های این استان بر اثر هجوم پروانه‌های جوانه خوار بین ۱۰ تا ۶۰ درصد آسیب دیده‌اند.
خلقی میزان جنگل‌های آسیب دیده از پدیده خشکسالی در کهگیلویه و بویراحمد را ۱۲۰ هزار هکتار برآورد کرد.
وی بیان کرد: میزان خسارت پروانه‌های جوانه خوار در هر هکتار از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد هفت میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و خسارت ناشی از خشکسالی در هر هکتار جنگل این استان نیز ۴۵ میلیون ریال است.
خلقی ابراز داشت: ایجاد سامانه‌های هدایت آب از راهکارهای پیشگیری از آسیب خشکسالی در جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد است که به تأمین اعتبار نیاز دارد.
پروانه جوانه خوار بلوط با نام علمی Tortrix viridana L یکی از مهمترین آفت‌های بلوط در جنگل‌های زاگرس محسوب می‌شود که با تغذیه از جوانه‌ها و برگ‌ها خسارات زیادی به جنگل‌های استان وارد می‌کند.
جنگل‌های بلوط منطقه زاگرس شامل استان‌های آذربایجان غربی، ایلام، لرستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و فارس است که بیش از ۶ میلیون هکتار وسعت دارد.
۱۶ استان کشور در محدوده کل رشته‌کوه زاگرس قرار گرفته‌اند که این محدوده تأمین‌کننده ۴۰ درصد آب کشور است و ۳۸ درصد جمعیت عشایر کوچ‌نشین ایران را در خود جای داده است.
پروانه جوانه خوار در اکثر مناطق جنگلی استان مشاهده شده ولی دامنه خسارت آن در مناطق سیلاب و کلوار و لوداب در بویراحمد، در تنگ سولک و کوه ماغر در شهرستان بهمئی، در دنا منطقه چنار برم، لما، تمنک، بنستان و رودشتی، در کهگیلویه مناطق خاییز و بیسیدون دشت قاضی کلات، در شهرستان چرام مناطق سواری، تنگ آرند، جاده کرک و سرتنگ پیرزال، در شهرستان باشت حوزه شلال دان، بوستان و عنا در حال توسعه است.
وی تغییر شرایط اقلیمی، کاهش بارندگی‌ و رطوبت را از مهمترین دلایل پدیده خشکیدگی درختان بلوط اعلام کرد و گفت: کاهش بارندگی و افزایش برداشت از منابع آب زیرزمینی ازجمله عوامل تهدید کننده سلامت جنگل‌هاست.
وی بیان کرد: بیشترین خشکیدگی بلوط در مناطق بوستان در باشت، شهرستان لنده و کوه خاییز در کهگیلویه است.
خلقی افزود: مبارزه بیولوژیک، غنی سازی با بذر و اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری از راهکارهای حفظ جنگل‌های بلوط این استان است.
خلقی گفت: این بیماری به‌صورت سرخشکیدگی درخت، کاهش رشد و ریزبرگی نشان داده می‌شود.
وی افزود: کاهش بارندگی مهم‌ترین عامل خشکیدگی درختان بلوط است.
کهگیلویه و بویراحمد یک‌میلیون و ۷۲۲ هزار و ۸۰۰ هکتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد که ۷۲۳ هزار و ۷۰۰ هکتار آن مرتع و بقیه جنگل است.
این استان با حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع وسعت و ۷۱۳ هزار نفر جمعیت، کمتر از یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور را دارد.
کهگیلویه و بویراحمد با ۲ اقلیم متفاوت دارای هشت شهرستان، ۱۷ شهر و یک هزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه است.
 
۵۰ درصد جاده های مسدود دیشموک کهگیلویه بازگشایی شد
بخشدار دیشموک با اشاره به بارش سیل آسیای بهاری و قطع راه ارتباطی ۴۰ روستای این بخش گفت: با همکاری نیروهای راهداری ۵۰ درصد جاده های مسدود تاکنون بازگشایی شده است.
حسن امیریان اظهار داشت: بعد از وقوع سیل و مسدود شدن محورهای اصلی بخش دیشموک نیروهای راهداری تا پاسی از شب بازگشایی راه‌های روستایی مسدود را انجام می‌دادند.
وی بیان کرد: نیروهای راهداری تا پاسی از شب مسیر جاده سردسیری از دیشموک تا مورخانی به لیراب و مسیر جاده دلی به سمت سرپر را بازگشایی کردند.
امیریان تصریح کرد: تاکنون از چهار محور مواصلاتی بخش دیشموک ۲ محور بازگشایی شد.
وی گفت: میزان خسارت باید از سوی دهیارها به بخشداری گزارش شود.
امیریان افزود: برق روستاهای مسیر اسفندان به مورخانی که دچار اختلال شده بود نیز با همکاری اداره برق وصل شده است.
بارش باران سیل آسای بهاری دیروز دوشنبه علاوه بر وارد کردن خسارت به بخش کشاورزی و زیرساختی، راه ارتباطی ۴۰ روستای این بخش با شهر دیشموک را قطع کرده است.
در این باران سیل آسا علاوه بر آسیب صدها هکتار زمین کشاوزی تعداد زیادی دام نیز تلف شده است.
بخش دیشموک با ۲۳ هزار نفر جمعیت و ۸۵ روستا در ۸۵ کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه قرار دارد.
 
تصادف ۲ گردشگر چینی را روانه بیمارستان یاسوج کرد
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تصادف یک دستگاه وانت پیکان و یک وانت تویوتا ۲ گردشگر چینی را روانه بیمارستان یاسوج کرد.
تصادف ۲ گردشگر چینی را روانه بیمارستان یاسوج کرد
جلال پوران فرد اظهار داشت: این حادثه در ۵۰ کیلومتری جاده یاسوج به بابا میدان در محدوده کوشک رخ داد و هفت نفر مصدوم شدند که ۲ نفر از آنان چینی بودند.
وی ابراز داشت: ۲ تن از مصدومان این حادثه به نام‌های لامین مینگ و لی وینگ یالا کینگ از گردشگران کشور چین به بیمارستان شهید بهشتی یاسوج منتقل شد.
وی همچنین از واژگونی یک خودرو سایپا در جاده پاتاوه خبر داد.
پوران فرد بیان کرد: این حادثه نیز سه مصدوم داشت که پس از امداد و نجات اولیه به بیمارستان شهید بهشتی یاسوج منتقل شدند.
حوادث رانندگی در کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۳۹۰ تا ۹۵ بیش از یک هزار کشته، ۳۰ هزار زخمی و ۱۵۰ ضایعه نخاعی در پی داشته است.
افزون بر ۶ هزار کیلومتر راه ارتباطی شامل اصلی، فرعی، روستایی و بزرگراه در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
 
ممنوعیت عرضه گوشت بدون مهر دامپزشکی در چرام/معدوم‌سازی ۱۲۰ کیلوگرم گوشت در چرام
سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان چرام گفت: عرضه گوشت بدون مهر دامپزشکی در چرام ممنوع است.
مهرعلی احمدی مطلق گفت: طی عملیات بازرسی به صورت محسوس و نامحسوس هر روزه از فروشگاه‌های عرضه مواد گوشتی ،قصابی‌ها و سوپرمارکت‌ها بازرسی به عمل می‌آید که در این بازرسی‌ها از یک باب مغازه قصابی مقدار ۱۲۰ کیلوگرم گوشت فاقد مهر بهداشتی دامپزشکی کشف، ضبط و با دستور قضایی معدوم و فرد خاطی ضمن تشکیل پرونده قضایی به تعزیرات حکومتی معرفی شد.
سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان چرام افزود: همشهریان مراقب باشند که از خرید گوشت بدون مهر دامپزشکی اکیدا خودداری کنند و در صورت مشاهده با سامانه ارتباط مردمی دامپزشکی به شماره ۱۵۱۲ و یا ۰۷۴۳۲۳۶۲۲۷۳ تماس بگیرند.
 
اجرای ۵۰ برنامه فرهنگی، ورزشی در هفته جوان در کهگیلویه و بویراحمد
معاون فرهنگی و جوانان کهگیلویه و بویراحمد از اجرای ۵۰ برنامه فرهنگی ،ورزشی در هفته ی جواندر استان خبر داد.
معاون فرهنگی و جوانان کهگیلویه بویراحمد از اجرای ۵۰ برنامه فرهنگی ،ورزشی در هفته ی جوان در استان خبر داد.
رحمت الله شاکری معاون فرهنگی و امور جوانان کهگیلویه و بویراحمد از برگزاری نشست هماهنگی برنامه‌های این هفته در محل اداره‌کل ورزش و جوانان و با حضور سازمان‌های مردم نهاد خبر داد و ضمن تقدیر و تشکر از سازمانهای مردم نهاد ،خواستار مستندسازی برنامه این هفته جهت ارائه به وزارت و استانداری شد.
معاون فرهنگی و امور جوانان بر برگزاری جهت هر چه باشکوه‌تر برنامه‌های این هفته تاکید کرد و از زحمات و نگاه ویژه مدیرکل ورزش و جوانان به این حوزه تقدیر کرد.
این مقام مسؤول به تشریح برنامه‌های این هفته اشاره و تشکیل ستاد ساماندهی امور جوانان در استان و شهرستان‌ها، برگزاری مسابقات ورزشی در رشته‌های مختلف، برگزاری همایش پیاده‌روی خانواده، برگزاری جشنوراه فرهنگی ورزشی در مرکز استان و شهرستان‌ها از برنامه‌های این هفته عنوان کرد.
وی برپایی اردوهای سیاحتی و تفریحی ،حضور جامعه ورزش و سمن ها در مراسم نماز جمعه، سخنرانی مدیر کل ورزش و جوانان استان در نماز جمعه مرکز استان، حضور سمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد در مراکز انتقال خون و اهدای بخشی از خون خود به نیازمندان را از دیگر برنامه‌های قفته جوان بیان کرد.
شاکری برگزاری کارگاه‌های ازدواج ویژه زوج‌های جوان، دیدار با امام جمعه شهریاسوج، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان را از مهمترین برنامه‌های این هفته ذکر کرد و خواستار حضور جوانان در برنامه‌های هفته جوان شد.
وی افزود: برنامه‌های هفته جوان از هشتم تا ۱۴ اردیبهشت ماه همزمان با سراسر کشور در استان برگزار می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1