تاریخ انتشار
شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب : ۳۱۹۵۸۶

در پروژه محور دهدشت-قلعه‌رئیسی چه خبر است؟ / حرف استاندار درست از آب درآمد؟

۱
۰
کبنا ؛یکی از شاخص‌های توسعه هر جامعه‌ای، داشتن شبکه ارتباطی و راه‌های مناسب است، چرا که این مساله می‌تواند در رشد و پیشرفت عرصه‌های مختلف نقش بسزایی داشته باشد.

راه‌ها علاوه بر تسریع در حمل و نقل سبب پیشرفت اقتصادی هستند، نگهداری از راه‌ها اهمیت فراوانی دارد و کم توجهی به این مقوله سبب ضرر اقتصادی برای کشور و مناطق خواهد بود و در صورت عدم هزینه دولت در نگهداری زیر ساخت‌ها، این مساله با تحمیل هزینه چند برابری به استفاده کنندگان از راهها منجر خواهد شد.

پیشرفت و تسریع در روند محورهای ارتباطی می‌تواند یک منطقه را از بن بست بیرون آورد و در روند اقتصادی آن پیشرفت به وجود آورد.

عدم توجه وزارت راه و شهرسازی به استان کهگیلویه و بویراحمد بسیار مشهود است که استانی با کمترین بزرگراه، اتوبان، عدم راه آهن و نبود خطوط هوایی مناسب و همچنین نامناسب بودن محورهای ارتباطی در شهرها و روستاهای کوچک و بزرگ این استان نشان کم توجهی مسؤولان دارد.

یکی از محورهای ارتباطی که در این استان کاملا مشهود است که چه تعداد تصادفات جاده‌ای در سال‌های گذشته محور ارتباطی دهدشت به قلعه رئیسی و دیشموک رخ داده است که شاید هر هم استانی و بیرون از استان یکبار از این محور استفاده و عبور کرده باشد و این موجب شده که دیگر هیچ گاه از این مسیر عبور نکند که نمونه عینی آن ایام نوروز و همراه با سفرهای مسافران نوروزی است که متصل می شود به امامزاده سید محمود(ع) و آبشار کمردوغاز توابع قلعه رئیسی که هر ساله جمعیتی بیش از ۲۰۰هزار نفر از این مناطق بازدید می‌کنند  و این منطقه گردشگران زیادی را  جذب می‌کنند ولی توجه‌ای به آن نمی‌شود.

در چند سال گذشته راه و شهرسازی اقدام به بازگشایی این مسیر کرد اما بازگشایی که هیچ امیدی در آن دیده نمی‌شد نبود و عدم اعتبار و بودجه برای این پروژه شاید مهمترین مشکل سرعت در کار بود و فقط چند کیلومتر شروع شده از سمت قلعه رئیسی کارساز بود ولی به بقیه آن با کمبود اعتبار و عدم توجه راه و شهرسازی به این مسیر نیمه تعطیل و کندی کار را به همراه داشت.

اما دلیلی که مردم را امسال امیدوار به این مسیر پر پیچ خم و دست اندازهای کرد روکش آسفالت همین مسیر از سمت قلعه دختر تا دهستان جاورده و از آنجا به سمت دیشموک بود که رانندگان و مردم این منطقه را کمی امیدوار کرد ولی آنچنان کندی کار و ضعف مدیریتی بر این محور بود  مردم کم توجهی مسؤولان را علت کار می دانستند".

کار روکش آسفالت دو محور قلعه دختر تا قلعه رئیسی وسرفاریاب تا چرام از اردیبهشت ماه امسال توسط راهداری و حمل و نقل استان و شهرستان کهگیلویه آغاز شد که مسولان راهداری کهگیلویه قول داده بودند دو ماهه هر دو مسیر را با هم و با دو پیمانکار به پایان برسانند ولی شاهد بودیم در کمتر از دو ماه محور چرام و سرفاریاب تکمیل شد.

از آغاز بکار مسیر قلعه دختر تا قلعه رئیسی از اردیبهشت ماه تا این روزها بیش از ۱۰ماه می‌گذرد که فقط همیشه با سفر مسؤولان و هر وقت مسیر دیگری برای کار نداشتن فکری به این محور می‌کنند و اگر بخواهیم کار آسفالت آن را جمعا نگاه کنیم در هر ماه شاید کمتر از ۱۰ متر کار شد و این بسیار نگران کننده و اوج قیاس بین مناطق استان است.

مسولان راهداری و حمل و نقل شهرستان کهگیلویه در هر فرصت که سوالی نسبت به این محور می‌شود موضوعی دیگر را مطرح می‌کنند که توجه و فکر به آنها بسیار برای یک مسؤول شهرستانی نگران کننده است که در بسیاری مواقع ضعیف بودن پیمانکار را دلیل بر این کندی کار می‌دانند که اگر درست باشد پیمانکار ضعیف است چرا که بیش از ۱۰ ماه می‌گذرد پیمانکار را طبق قانون خلع‌ید نمی‌کنید؛ دلیل دیگری که بیشتر مواقع بیان می‌شود نبود قیر است که چندین دلیل است که قیر مطمئن وجود دارد چرا که اگر قیر نیست چرا برای محور گچساران به بهبهان به راحتی قیر پیدا می‌شود ولی برای یک روکش محور چند کیلومتری برای محور قلعه دختر به قلعه رئیسی و سوق به دهدشت وجود ندارد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ماه گذشته در نشستی که در جهت بررسی مصوبات سفر به چاروسا و دیشموک داشت نبود مدیریت مناسب را دلیل مشکلاتی همچون روکش آسفالت این مسیرها دانست وی اشاره به وضعیت بودجه‌ای این پروژه نمود و گفت: طول پروژه ۱۵ کیلومتر است و یکسال از شروع آن هم گذشته اما فقط ۷٫۵ کیلومتر آن انجام پذیرفته در حالی که پیمانکار نصف قرارداد خود یعنی مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان را گرفته، وقتی می‌گویم در این استان مشکل پول نیست بلکه مشکلات نظارتی و مدیریتی داریم همین جا است و باید این پروژه تا پایان دی ماه به پایان برسد.

که در آن نشست نصیری معاون راهداری و حمل و نقل استان از پایان یافتن تمامی ۱۵کیلومتر این مسیر تا پایان دی ماه خبر داده بود که متاسفانه به جای دی ماه بهمن هم به پایان رسید و خبری از این محور نشد که باید به صحبت استاندار بسنده کنیم که گفت ضعف مدیریتی و  پیمان‌سپاری را از معضلات اساسی این استان باید بدانیم.

عدم توجه به کیفیت آسفالت و روکش قسمتی از محور، واگذاری و تخصیص نصف اعتبار به پیمانکار و عدم توجه راهداری در فرآیند کار از عواملی است که باید نهادهای نظارتی و حمل و نقل و حوزه استانداری به آن توجه کنند.

گفتنی است، بخش های چاروسا و دیشموک از توابع شهرستان کهگیلویه که جمعیتی بیش از ۵۰هزار نفر جمعیت دارند که از این مسیر جهت رفت و آمد استفاده می‌کنند.

----------------------------------
گزارش از سید حسن آرمند

---------------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

حسین
Iran, Islamic Republic of
این خبرها و گفته ها چه فایده دارد.وقتی کاری انجام نمیشه.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1