تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۴۱
کد مطلب : ۳۱۸۹۲۵

روز چهارم / شرایط سخت در ارتفاعات دنا / جعبه سیاه پیدا نشد / دو تیم امدادی در کوه‌های دنا ماندند / بازگشت اولین گروهی که به لاشه هواپیما رسیدند (+تصاویر و حواشی زیبا)

۱
۰
کبنا ؛چهارمین روز عملیات جست‎وجو و انتقال اجساد در منطقه سقوط هواپیمای مسافربری یاسوج-تهران به اتمام رسید و در این روز تعداد ۱۵ کوله‌پشتی که حامل اجساد و قطعاتی از جسدهای جانباختگان بود، توسط کوهنوردان و تکاورهای ارتش به پایین کوه انتقال داده شد.
 
به گزارش کبنا از یاسوج، همه امکانات، نیروهای امدادی، تکاوران ارتش و نیروهای نظامی و انتظامی، نهادها و دستگاه‌ها برای انجام عملیات جستجو و انتقال اجساد بسیج شده‌اند.
برف و وزش باد در دنا ادامه دارد/۳۰ گروه امدادگر در محل لاشه هستند
امدادگران اعزام شده از منطقه کوه گل سی سخت پس از هشت ساعت کوهنوردی به لاشه هواپیما رسیده اند تا عملیات جستجو را ادامه دهند در حالی که برف و وزش باد منطقه را فرا گرفته است.
 
بارش برف و شروع کولاک باعث کاهش دید و یخ زدگی صخره ها شده است.
برخی گروه هایی که شب گذشته در محل لاشه هواپیما حضور داشتند به پایین می آیند در حالیکه پیکر جانباختگان را حمل می کردند.
یخ زدگی صخره ها سرعت را در مسیرها بسیار کند کرده است و کولاک در منطقه با ایجاد سرمای شدید و مه غلیظ جان امدادگران را تهدید می کند.
اولین گروهی که پیکر اجساد را حمل می کنند تا ساعتی دیگر به پایین کوه می رسند.
به گفته مسئولین ستاد بحران استان ۵۰ کوهنورد تخصصی و امدادگران هلال احمر و تکاوران ارتش در ارتفاعات هستند و تلاش می کنند خود را به لاشه هواپیما برسانند.
هواپیمای ۳۷۰۴ یاسوج روز یکشنبه ۵۰ دقیقه پس از تیک آف از رادار محو شد و لاشه این هواپیما دیروز صبح در ارتفاعات دنا در قله پازن پیر و در ارتفاع چهار هزار و ۲۰۰ متری پیدا شد و از دیروز با رسیدن اولین گروه امدادی از کهگیلویه و بویراحمد جستجو برای یافتن پیکرها آغاز شد.
تلاشها برای یافتن پیکر جانباختگان ادامه دارد و تاکنون ۳۲ پیکر پیدا شده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این باره می گوید: امدادگران از دو جبهه در منطقه سی سخت اعزام شدند.
وی با بیان اینکه این امدادگران در ۳۰ گروه به محل اعزام شده اند، می افزاید: با توجه به اینکه شیب قله از سمت سی سخت کمتر است پایگاه عملیاتی در کوه گل راه اندازی شده و امدادگران پس از هشت سال کوهنوردی و یخ نوردی به محل رسیده و عملیات جستجو و انتقال انجام می شود.
 

بالگردهای ارتش به محض ایجاد شرایط مناسب پرواز می کنند
فرمانده هوانیروز ارتش گفت: اگر کوچکترین روزنه ای یافت شود، بالگردهای ارتش دوباره پرواز می کنند.
امیر یوسف قربانی افزود: ما به عنوان سربازان وطن در خدمت مردم هستیم و اگر کوچکترین روزنه ای یافت شود تکاوران از قله وارد محل می شوند.
وی با بیان اینکه ارتش از ابتدای سانحه در منطقه حضور داشت، گفت: اکنون سه فروند بالگرد ارتش در منطقه حضور دارد و با کوچکترین تغییری در وضعیت آب و هوا به سمت قله پرواز می کنند.
قربانی تصریح کرد: در روز دوم جستجو، توربو کماندر ارتش با گشت زنی در منطقه محل هواپیما را شناسایی و به بالگردها اعلام شد.
وی افزود: خوشبختانه نزدیک ترین بالگرد به محل مورد نظر توانست لاشه را ببیند.
قربانی اظهار داشت: شرایط پرواز در منطقه با توجه به وضعیت آب و هوا سخت است و وزش باد شدید و ابرها مانع فرود می شود.
وی افزود: تکاورها، روز گذشته کوهنوردها را پیاده کردند و امروز نیز در صورت مساعد شدن هوا بالگردها پرواز کرده و تخلیه را انجام می دهند.

۱۵ دستگاه ماشین آلات راهداری درکوه گل مستقر هستند/ جاده باز است
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۵ دستگاه از ماشین آلات راهداری در کوه گل مستقر هستند.
خوان پایه افزود: این محور یک محور فرعی درجه دو است با عرض کم که در صورت تردد زیاد و ورود زیاد خودروها جاده بسته می شود و این امر تردد خودروهای امداد رسان را مشکل می کند.
وی بیان داشت: در تابستان گذشته عرض جاده کوه گل زیاد شد و اکنون نیز ماشینهای مختلف همچون ماشین برف روب، ماشین نمک پاش و جرثقیل امداد نیز در محل مستقر هستند.
خوان پایه اظهار داشت: عملیات برای باز نگه داشتن این جاده همواره در جریان است و یک مسیر جدید نیز برای امداد رسانی ایجاد شده است.
 
 
ارتباطات تلفنی در منطقه کوه گل قطع شده است
ارتباطات تلفنی در منطقه کوه گل قطع شده است.
قرار بر این بود که یک گروه سیار ارتباطی در این منطقه مستقر شود.
در حال حاضر ارتباطات تلفنی در منطقه کوه گل قطع شده است.
شرایط جوی تعیین کننده شب مانی یا برگشت امدادگران در دنا است
شرایط جوی تعیین کننده  شب ماندن یا برگشت امدادگران در دنا است.
هوا همچنان نامساعد است و مردم و همه گروههای حاضر در منطقه چشم به دنا دوخته اند، شاید لحظه ای آرام گیرد تا جستجوی پیکر مسافران سرعت گیرد.
بارشها در ارتفاعات همچنان ادامه دارد و دمای هوا نیز بسیار پایین است.
به گفته مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان امدادگران منتظرند که با بهتر شدن وضعیت هوا امکانات شب مانی در دنا را فراهم کنند و اگر شرایط بدتر شود مجبور به ترک ارتفاعات هستند.

۱۵۰ امدادگر به لاشه هواپیما رسیدند
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۵۰ امدادگر به محل لاشه هواپیما رسیده اند.
علی محمد احمدی در منطقه کوه گل افزود: مهمترین کار سرعت دادن به انتقال اجساد است .
وی با بیان اینکه این امدادگران در ۳۰ گروه به محل اعزام شده اند، گفت: با توجه به اینکه شیب قله از سمت سی سخت کمتر است پایگاه عملیاتی در کوه گل راه اندازی شده و جستجو و انتقال انجام می شود.
احمدی تصریح کرد: نیروهای امدادی با تلاش هشت ساعته در برف و صخره ها با موفقیت به نقطه سقوط رسیدند.
بالگرد ارتش موفق به فرود در دنا نشد/ ادامه تلاش بی وقفه هوانیروز
به دلیل ابرناکی و باد شدید و وضعیت نامساعد جوی در دنا بالگرد ارتش موفق به نزدیک شدن به محل سانحه نشد.
بامداد امروز فرمانده کل هوانیروز ارتش و فرمانده پایگاه چهارم هوانیروز با یک فروند بالگرد ۲۱۴ از فرودگاه یاسوج به پرواز در آمدند تا انتقال پیکر جانباختگان را به انجام برسانند اما تلاش بالگرد ارتش برای فرود در قله پازن پیر دنا به دلیل ابرناکی و باد شدید ناموفق بود.
فرمانده هوانیروز ارتش ضمن ابراز همدردی مجدد با خانواده جانباختگان و مردم استان اعلام کرد: هرچند این تلاش ناموفق بود اما تلاش هوانیروز با همه توان ادامه دارد.
سرتیپ خلبان قربانی اظهار داشت: در خدمت ستاد بحران استان کهگیلویه و بویراحمد هستیم تا با انتقال پیکر جانباختگان مرهمی بر دردهای خانواده آنها گذاشته شود.
وی در ادامه از تلاش تکاوران ارتش و نیروهای هلال احمر که در قله و در ارتفاعات دنا برای انتقال اجساد در تلاش و کوشش هستند تقدیر کرد و از مردم خواست برای فرزندان خود دعا کنند.

جعبه سیاه هواپیما پیدا نشده است
نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی گفت: جعبه سیاه هواپیما هنوز پیدا نشده است.
غلام محمد زارعی در محل سقوط هواپیمای یاسوج افزود: با توجه به شرایط جوی حاکم بر منطقه هنوز امکان انتقال هوایی پیکر جانباختگان فراهم نشده است.
وی با بیان اینکه امدادگران برای انتقال زمینی به محل اعزام شده اند، گفت: شرایط انتقال زمینی سخت است ولی تلاش می کنیم تا قبل از تاریک شدن هوا انتقال انجام شود.
زارع تصریح کرد: در حال حاضر، تکاوران ارتش برخی پیکرها را به سمت پایین حمل می کنند.
 
۴۰ کارشناس آماده احراز هویت جانباختگان هواپیما

مدیر کل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه پس از انتقال پیکرها، عملیات شناسایی آغاز می شود، از آمادگی ۴۰ کارشناس برای احراز هویت جانباختگان خبر داد.
کامروز امینی در جمع خبرنگاران افزود: چهل کارشناس آماده احراز هویت جانباختگان هستند.
وی بیان داشت: نمونه گیری از خانواده های جانباختگان انجام شده و با انتقال پیکرها به یاسوج و تایید خانواده ها وارد گام تعیین علت فوت می شویم.
امینی اظهار داشت: تشخیص هویت پیکرها در اسرع وقت انجام می شود.
وی افزود: احراز هویت پیکرهایی که قابل شناسایی نیستند نیز با مقایسه ژنتیکی انجام می شود.
امینی تصریح کرد: تعیین علت فوت در مورد هر پیکر دو تا سه ساعت طول می کشد اما سعی می کنیم این امر در کمترین زمان ممکن انجام شود.
 
ارتباط تلفنی در دنا قطع شد
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد از قطعی ارتباط تلفنی در دنا خبر داد و گفت: مخابرات در تلاش است تا این ارتباط را برقرار کند.
 
علی وفایی‌مقدم اظهار داشت: متاسفانه وضعیت جوی حاکم بر قله پازن‌پیر دنا تا کوه گل برگشتن ۵۱ تیم امداد را با مشکل مواجه کرده است.
وی عنوان کرد: یک دستگاه یخچال سیار برای نگهداری پیکر جانباختگان سانحه هوایی از استان چهار محال و بختیاری در منطقه کوه گل سی‌سخت مستقر شده تا پیکرهایی که امشب و فردا کشف شوند تا زمان رسیدن به پزشکی قانونی در آن نگهداری شوند.
 
دو تیم عملیاتی امداد و نجات امشب در دنا می مانند
دو تیم عملیاتی امداد و نجات امشب در دنا می مانند.
براساس برنامه ریزی های انجام شده، دو تیم عملیاتی امداد و نجات از سی سخت، به ارتفاعات دنا صعود کرده و امشب را در آنجا می مانند.
این گروه شب را در محل سقوط هواپیما می مانند تا به محض مساعد شدن هواپیما، عملیات جستجوی پیکرها و انتقال آنها به پایین قله از سر گرفته شود.
بعد از ظهر امروز دچند پیکر توسط کوهنوردان از ضلع شمالی به پایین منتقل شده است .
 

نماز نیروهای امدادی در برف
 
امدادگران در حال بازگشت از محل سقوط هواپیمای ای تی آر هستند
 رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ۱۵۰ امدادگر و کوهنورد مستقر در محل سقوط هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج در ارتفاع چهار هزار متری کوه‌های اطراف روستای نقل در حال بازگشت به پایین کوه دنا هستند.



اسماعیل نجار اظهار داشت: دلیل این بازگشت شرایط نامساعد جوی، مه آلود بودن، بارش برف و سردی هواست.
وی افزود: این نیروها در پایگاه‌های جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد که در پایین کوه دنا وجود دارد مستقر می‌شوند.
نجار بیان کرد: پس از مساعد شدن شرایط جوی در روزهای آینده این نیروها دوباره به محل سقوط هواپیما برای شناسایی و انتقال پیکر جانباختگان به پایین کوه دنا اعزام خواهند شد.
پیش از این مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفته بود: با توجه به بارش برف شدید در محل وقوع سانحه هوایی تهران یاسوج در ارتفاعات دنا منطقه پازن پیر واقع در روستای نقل دید افقی به کمتر از ۲متر رسیده است.
سید علی وفایی مقدم اظهار داشت: برف و کولاک شدید در دامنه کوه‌های دنا سبب دید بسیار کم جستجوگران پیکرهای جانباختگان سانحه هوایی تهران یاسوج شده است.
وی ساعتی بعد گفت: عملیات جست و جو و انتقال پیکرهای جانباختگان در بخش شهرستان سمیرم متوقف شد و در بخش شهرستان دنا به کندی پیش می رود.



تصاویری از بازگشت اولین گروه امدادی که به لاشه هواپیما رسیده و پیکرها را یافتند.
 
بنا بر این گزارش، پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان با ۶۰ مسافر و ۶ خدمه پروازی ساعت ۸ صبح روز یکشنبه تهران را به مقصد یاسوج ترک اما در نزدیکی سمیرم اصفهان سقوط کرد.
این هواپیما از نوع ای تی آر ۷۲ پس از ۵۵ دقیقه از صفحه رادار مرکز کنترل خارج می‌شود و بر اساس اعلام اورژانس خبر سقوط این هواپیما در منطقه کوهستانی پادنای سمیرم اعلام شد.
این هواپیما هر روز یک پرواز از تهران به یاسوج و یک پرواز بر عکس داشت که به‌طور میانگین ۵۰ تا ۶۰ مسافر حمل می‌کرد.
روز گذشته پس از ۴۸ ساعت جست و جو اعلام شد که لاشه این هواپیما در کوه‌های نقل در مرز بین شهرستان‌های سمیرم از توابع اصفهان و دنا در کهگیلویه و بویراحمد پیدا شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

مملی
Iran, Islamic Republic of
ممنون از دلاوران ارتش و هلال احمر
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1