تاریخ انتشار
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۵۱
کد مطلب : ۳۱۸۹۰۷

احمدی: کلی‌گویی نکنید، از کم‌کاری‌هایتان هم بگوید / کیانی‌پور: مسوولان به خرید محصولات استانی بی‌توجه‌اند

۰
کبنا ؛
سی و ششمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد (۴ اردیبهشت ۹۷) با حضور استاندار، رئیس اتاق بازرگانی یاسوج، مدیران دستگاه‌های اجرایی استان، فعالین بخش خصوصی و اعضای این شورا در سالن شماره یک استانداری برگزار گردید.
در ابتدای دستور کارهای جلسه قرائت شد؛ ۱-گزارش مصوبات جلسه قبل (بررسی خوشه‌های صنعتی و توسعه روستایی در استان) ۲- تشریک مساعی دولت و بخش خصوصی در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص نامگذاری سال (حمایت از کالای ایرانی)
علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این نشست اظهار داشت: بهبود وضعیت صادرات استان در راستای حمایت از کالای ایرانی و گسترش صادرات و کاهش واردات است.

وی عنوان کرد: برنامه دولت و استان در فضای کسب و کار نسبت به شعار امسال حمایت از کالاهایی رقابت پذیر است که هم از لحاظ قیمت و کیفیت متناسب با نیاز مردم باشند.
از فروردین تا پایان بهمن سال گذشته ۹۳۲ تن کالا به ارزش ۳ میلیون و ۴۹۵ هزار دلار از گمرک استان صادر شد.
عصاره شیرین بیان، فراورده‌های آرایشی بهداشتی و موکت با هدفگذاری برای کشورهای آلمان، امارات، عراق، اندونزی و پاکستان عمده کالاهای صادر شده در ۱۰ ماهه سال گذشته بوده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه گفت: تا پایان سال جاری حداقل ۱۵ واحد تولیدی راکد هدفگذاری شده و به چرخه تولید بر خواهند گشت.
احمدی اظهار داشت: این طرح‌های راکد باید قابلیت تولید و اشتغال پایدار را داشته باشند.
وی افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد موظف به آسیب شناسی مشکلات واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال در زمینه تحقق شعار سال «حمایت از کالای ایرانی» هستند.
در سال گذشته ۱۰ واحد صنعتی راکد این استان به چرخه تولید بازگشت که میزان اشتغال احیا شده آنها ۹۲ نفر بوده است.
وی تصریح کرد: همچنین تا پایان خرداد امسال ۲ هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه اشتغال پایدار با اولویت مشاغل روستایی تعیین تکلیف خواهد شد. امسال دولت در حوزه اشتغال بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده که بخش عمده‌ای از این اعتبار سهم اشغال روستایی است. سال ۱۳۹۶ تعداد ۱۷۰ طرح با ۵۹۶ میلیارد ریال و یک هزار و ۵۴۹ نفر اشتغالزایی از محل تسهیلات اشتغال فراگیر، روستایی و عشایری به بانک‌ها در کهگیلویه و بویراحمد معرفی شد. نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۹۵، ۱۷.۷ درصد بوده که در سال ۱۳۹۶، با ۴.۴ درصد کاهش به ۱۳.۳ درصد رسید.
وی از مدیران اجرایی کهگیلویه و بویراحمد خواست که از کلی گویی بپرهیزند و از بازگو کردن مشکلات و کم کاری‌ها واهمه‌ای نداشته باشند.

 
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: تسهیلات ۲۰۰ میلیارد تومانی ایجاد اشتغال در مناطق روستایی تا پایان خرداد ماه تعیین تکلیف شود.
علی‌محمد احمدی اظهار کرد: توجه به خوشه‌ها یکی از راه‌های ایجاد اشتغال است و بالغ بر ۱۲ خوشه کسب و کار در استان تعریف شده که دست‌بافت‌ها یکی از ظرفیت‌ها است و باید در چند سال اخیر در این حوزه کاری انجام می‌شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی به عنوان متولی در نشست آینده دولت و بخش خصوصی گزارش کاملی از خوشه دست بافت‌ها، از تولید نخ تا فعال بودن واحدها ارائه کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص حمایت از کالای ایرانی گفت: نگاه دولت و فضای کسب و کار به کالای داخلی رقابت‌پذیر است که دارای قیمت مناسبی باشد.
مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: قرار نیست با شعار حمایت از کالای ایرانی برای تولیدکنندگان ناتوان حاشیه امن ایجاد کنیم. از کالایی حمایت می‌کنیم که رقابت‌پذیر باشد البته کالاهای خارجی که می‌خریم هم رقابت‌پذیر نیست بلکه به علت عدم نظارت اشکالاتی در این خصوص صورت گرفته است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد به مصوبه حمایت از کالای ایرانی در زمان استاندار قبلی استان اشاره کرد و گفت: اقدام خوبی زمان دکتر خادمی شده اما در حد مکاتبه مانده که دفتر سرمایه‌گذاری استانداری مجددا این مصوبه را با دستگاه‌ها مکاتبه کند.
وی در ادامه بر فعال شدن بخش خصوصی در استان تأکید کرد و گفت: اگر قرار است دولت عقب‌نشینی کند باید بخش خصوصی فعالی داشته باشیم، قابل قبول نیست در جلسه موضوعی را برجسته کنیم اما آن موضوع به نتیجه نرسیده چیز جدیدی طرح شود.
مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: قبل از سال جدید بر روی گمرک و صادرات محصولات تمرکز داشتیم و اقداماتی هم در این خصوص انجام شد به نحوی که صادرات ۴ میلیون دلاری در روزهای پایانی سال به ۵ میلیون دلار رسید اما کافی نیست و باید برای صادرات ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلاری برنامه‌ریزی کنیم.
احمدی در پایان خاطرنشان کرد: تسهیلات ۲۰۰ میلیارد تومانی ایجاد اشتغال در مناطق روستایی تا پایان خرداد ماه تعیین تکلیف شود که با کمک بانک‌های کشاورزی، پست بانک، بانک توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید واحدها شناسایی شوند.
 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج در این نشست به نام گذاری سال ۹۷ در حمایت از کالای ایرانی اشاره کرد و افزود: در تمامی سالهای اخیر همواره اقتصاد، محور کلام رهبری بوده است، سال گذشته اقتصاد مقاومتی با محوریت تولید و اشتغال به عنوان شعار سال برگزیده شد و در سال جاری با انتخابی هوشمندانه حمایت از کالای ایرانی به عنوان وظیفه‌ای برای مردم و مسوولین در نظر گرفته شده است، موضوعی که ما نیز در استان کهگیلویه و بویراحمد باید به عنوان نقشه راه خود آن را با جدیت تمام دنبال کنیم.
جبار کیانی‌پور ادامه داد: همانطور که در بیانات رهبر انقلاب مطرح شده است، برخی از مهم‌ترین دلایل مصرف کالای داخلی، ایجاد استقلال اقتصادی و سیاسی، ایجاد کار و اشتغال، افزایش ثروت ملی، کاهش تورم و کنترل نقدینگی می‌باشد، که بدون شک در توسعه اقتصادی کشور اثرگذار خواهد بود.
رئیس اتاق یاسوج گفت: باید در زمینه فرهنگ سازی و آموزش به جامعه اقدامات عملی صورت گیرد چرا که جامعه ایرانی ثابت کرده که در هر جایی که به خودباوری رسیده و در تمامی عرصه‌های مختلف با اتحاد خود گام‌های بلندی را در جهت پیشرفت کشور برداشته است.

کیانی پور ادامه داد: نقش مردم و مسؤلین در حمایت از کالای ایرانی در کنار یکدیگر است، مسؤلین باید زمینه را برای رسیدن به تولید رقابت پذیر و با کیفیت مهیا کنند و مردم نیز با تعصب خود نسبت به کالای ایرانی با خرید محصولات با کیفیت تولید داخل این چرخه را کامل خواهند کرد.
رئیس اتاق یاسوج در ادامه به راهکارهای پارلمان بخش خصوصی ایران برای حمایت از تولید و کالای ایرانی گریزی زد و افزود: تعامل مناسب بین اندیشمندان و محققان علوم اقتصادی، اجتماعی، فنی، کارآفرینان و مسئولان اجرایی، تمرکز بر اهداف و تصمیم گیری‌های هماهنگ همه‌ی سازمان‌ها و نهادها، دولت توسعه‌گرا و با برنامه‌ریزی جامع و استراتژیک، حداقل کردن هزینه، حداکثر کردن کیفیت و بالا بردن ارزش‌افزوده، جلوگیری و مبارزه‌ی جدی حاکمیت با قاچاق کالا، ثبات بخشی به شاخص‌های اقتصاد کلان، داشتن یک استراتژی توسعه صنعتی و همراهی با تحولات جهانی از جمله مهمترین راهکارهای بخش خصوصی برای تحقق حمایت همه جانبه از کالای داخلی است.

کیانی پور با بیان اینکه: دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان در سال ۱۳۹۴ خرید از تولیدات داخلی با اولویت محصولات استان را به عنوان یک ضرورت در دستور کار چهاردهمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح و مصوبات این نشست طی نامه‌ای به امضای استاندار وقت، به تمامی دستگاه‌های دولتی استان ارسال و بر خرید محصولات استانی تاکید گردید؛ افزود: اما با اینحال بعد از گذشت چند سال هنوز این مصوبات به طور کامل به مرحله اجرا نرسیده است.
کیانی پور تصریح کرد: لوله، سیمان، تیرآهن و کابل پروژه‌های عمرانی از خارج استان تأمین می‌شود که موفق به اجرای مصوبه حمایت از محصولات تولید استان جزء در چند مورد نشدیم. امیدوارم در سال جدید مصوبه حمایت از محصول تولید استان به عنوان یک نهضت در دستور کار مسؤولان قرار گیرد.

نماینده‌ی بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد، برگزاری جلسات متعدد هفتگی با حضور مدیران بخش خصوصی، دولتی و مردم در شبکه استانی، برگزاری کارگاههای آموزشی ضرورت مصرف کالای داخلی برای جوامع هدف، تکلیف به دستگاههای اجرایی جهت خرید محصولات استانی، تکلیف به مهندسین مشاور و دستگاههای اجرایی جهت قراردادن محصول تولیدکنندگان استانی که استانداردهای لازم را دارند، در ویندو لیست مشاوران، برگزاری دوره‌های آموزشی برای تولید کنندگان و تلاش مضاعف موسسه استاندارد و برگزاری دوره‌های آموزشی برای تولید کنندگان استانی را مهمترین پیشنهادات اتاق یاسوج دانست تشریح آنها پرداخت.
نظام نامتعادل تقسیم بودجه از جمله اختلافات در کهگیلویه و بویراحمد
در ادامه‌ی این نشست چنگیز هاشمی، نائب رئیس اتاق یاسوج به ارائه یکی از مصوبات جلسه قبل شورا با عنوان «تشریح اقدامات مورد نیاز در جهت توسعه روستایی در استان» پرداخت.
هاشمی گفت: تمرکز گرایی شدید حاکم بر نظام اداری کشور، نظام نا متعادل تقسیم بودجه و عدم انجام و اعمال پروژه‌های آمایش منطقه‌ای از جمله اساسی‌ترین دلایل اختلاف میان سطح برخورداری از مواهب در کشور و بخصوص استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود.
نائب رئیس اتاق یاسوج با اشاره به اهمیت توسعه روستاها افزود: همانطور که بانک جهانی اعلام می‌دارد، توسعه روستایی، راهبردی برای بهبود زندگی اجتماعی و اقتصادی روستاییان فقیر و تلاشی همه جانبه برای کاهش فقر است که به‌ویژه با افزایش تولید و ارتقاء بهره وری در محیط روستائی میسر می‌گردد.
چنگیز هاشمی در ادامه به تشریح رویکردها و استراتژی‌های توسعه روستایی، آموزش‌های کاربردی روستاییان با هدف تولید، مفهوم کارکردی توانمندسازی نیروی انسانی و استراتژی توانمندسازی با تاکید بر خودباوری پرداخت.
نائب رئیس اتاق یاسوج بیان کرد: رویکرد جدیدی که امروزه در مباحث توسعه مطرح گردیده، توجه جدی به توسعه خوشه‌ها و ابعاد مختلف سازماندهی این خوشه‌ها در روستاهاست، وی ادامه داد: لازم به ذکر است که در بسیاری از موارد اشتغال‌های روستائی و روستا محور در فرآیند شکل گیری و همچنین تداوم خوشه‌ها و زنجیره‌های ارزش تأثیر بسزایی داشته که متأسفانه به دلیل اینکه تا کنون دارای ساختار اجتماعی مناسب نبوده در تمام مواقع کمترین دستمزد و بهره شامل این اشتغال گردیده که با رویکرد مناسب و بهینه سازی این نوع روابط و تعاملات می‌توان اصلاحات قابل ملاحظه‌ای را انجام داد.
رئیس صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: در سال ۱۳۹۷ حدود ۵۰۰ واحد صنعتی بدون پروانه شناسایی و دارای پروانه خواهند شد.
داریوش دیودیده تصریح کرد: همچنین در طی این مدت یک هزار و ۷۰۰ واحد تولیدی دارای مکانیزه فروش می‌شوند.
در سال ۱۳۹۶ حدود ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید در این استان به واحدهای تولیدی پرداخت شد.
حدود نیمی از واحدهای تولیدی راکد در این استان ظرف سه سال گذشته با پرداخت تسهیلات رونق و سایر کمک‌های فنی و اعتباری به چرخه تولید بازگشته‌اند.
حدود ۵۰ درصد از واحدهای صنعتی و تولیدی استان در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ راکد و یا نیمه فعال بودند.
هم اینک کمتر از ۳۵ درصد این واحدها راکد هستند و ظرف سه سال گذشته ۱۲۵ طرح صنعتی، تولیدی و کشاورزی در مناطق مختلف استان با کمک تسهیلات رونق به چرخه تولید بازگشتند.
۴۴۴ طرح صنعتی با سرمایه‌گذاری افزون بر ۲۷۰ هزار میلیارد ریال در این استان در حال اجراست.
تعداد کل واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره برداری در استان ۶۴۳ واحد است که ۵۷۲ مورد از این تعداد فعال هستند.
میزان سرمایه‌گذاری واحدهای صنعتی به بهره برداری رسیده این استان افزون بر ۶ هزار و ۶۴ میلیارد ریال است.

تعیین تکلیف تسهیلات ۲۰۰ میلیارد تومانی اشتغال در روستاها تا پایان خرداد/برنامه‌ریزی برای صادرات ۱۰ تا۲۰ میلیون دلاری در کهگیلویه و بویراحمد

 
نام شما

آدرس ايميل شما

رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

حتی چندی قبل نیز این بی مسئولیتی و تکبر ناشی از عدم پاسخگویی، باعث شد که مدیر مسئول روزنامه ...
بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

امروز هفتم آبان سالروز سومین ترور نافرجام سیدحسن طباطبایی معروف به سیدحسن مدرس است. هم ...
انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

میثم‌ رادپور درباره اینکه اگر ترامپ پیروز شود چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: «همین مسیرادامه ...
1