تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۵۵
کد مطلب : ۳۱۸۸۹۵

استیضاح وزیر راه به کجا رسید؟

۵
۰
کبنا ؛زهره احدی
در شرایطی که مجلس اغلب در دوران بررسی لایحه بودجه دستور کار دیگری را در صحن نمی‌پذیرد، اما جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای استیضاح دو وزیر کابینه دولت دوازدهم بعد از بررسی بودجه ۹۷ دورخیز کرده‌اند. حادثه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج در کوه دنا باعث شد که علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان مدیر بالادستی هلدینگ اقتصادی متعلق به این وزارتخانه که مالک هواپیمایی آسمان است و عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی برای پاسخگویی به زیرساخت‌های حمل و نقل در معرض استیضاح قرار گیرند. جمعی از نمایندگان مجلس این هفته نامه‌ای را به رئیس‌جمهوری نوشته و در آن ضمن اشاره به درخواست استیضاح این دو وزیر از هیات رئیسه مجلس، از حسن روحانی خواسته‌اند که این دو وزیر پیش از استیضاح، استعفا دهند.
بدون شک علی ربیعی از جمله وزرایی است که همواره بر سر نخواستنش دعوا بوده است و همین مسئله موجب شده است که  بارها و بارها تا یک قدمی استیضاح برود و بازگردد. البته دلایل منتفی شدن استیضاح‌های او تا به امروز هم موضوع قابل بحث در ماجرای وزارت کار و مجلس است. به عقیده برخی نمایندگان هربار که مسئله استیضاح به میان آمده است، لابی وزارتخانه در بهارستان فعال شده و با وعده و وعید به نمایندگان، موفق شده نظر آنها را جلب کند. ماجرا از تیر ماه سال گذشته در دولت یازدهم آغاز و زمزمه‌های استیضاح او در مجلس شنیده شد. او نخستین گزینه مجلس دهم برای استیضاح بود. هرچند نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس این موضوع را کلید زده بودند اما یک اقدام مستقل و غیرفراکسیونی بود. طرح ‏استیضاح در ابتدای بیش از ۶۰ امضا جمع کرد. ‏اما زمان زیادی نگذشت به دلیل عقب‌نشینی برخی نمایندگان که با حواشی متعددی هم همراه بود، استیضاح منتفی شد که به عقیده برخی ارتباطات بعضی نمایندگان استیضاح کننده با وزارت کار و اتفاقاتی که در همین راستا رخ داد از جمله علل منتفی شدن ‏استیضاح بود.‏ با این حال، در اواخر سال ۹۵، طرح استیضاح ربیعی بار دیگر با ۳۰ امضا کلید خورد که این بار استیضاح به دلیل اینکه امضاهای آن کمتر از ۱۰ نفر بود، منتفی شد. ‏هرچند  پس از منتقی شدن این طرح برخی از نمایندگان همچنان اصرار به طرح استیضاح وزیر کار داشتند.‏ این اتفاق در ماجرای رای اعتماد مجلس به دولت دوازدهم هم بار دیگر رخ داد. در آن روزها هم بسیاری از نمایندگان عنوان کرده بودند که علی ربیعی از جمله وزرایی است که احتمال رای آوردنش بسیار کم است. همین مسئله موجب شد که لابی وزارت کار بار دیگر در مجلس فعال شود. در نتیجه علی ربیعی وزیر دو کارته دولت یازدهم موفق شد بار دیگر با وجود همه انتقادها و مخالفت‌ها رای اعتماد مجلس را به دست بیاورد.
ماجرای متفاوت آخوندی
شرایط عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت‌های یازدهم و دوازدهم فرق می‌کند. وی از جمله وزرایی است که هر چند گاه به گاه درباره ماجراهایی مثل مسکن مهر، خرید هواپیما یا حوادث ریلی و جاده‌ای مورد سوال قرار می‌گیرد یا زیر تیغ استیضاح می‌رود، اما بسیاری معتقدند که نسبت به شرایط موجود عملکرد بدی در وزارتخانه تحت اختیارش نداشته است. با این حال ماجرای سقوط هواپیمای آسمان باعث شده است او نیز در کنار ربیعی هدف استیضاح مجلس‌نشینان قرار گیرد. در حالی که مالکیت آسمان با هلدینگی از زیرمجموعه‌های وزارت کار است، اما برخی رسانه‌ها تلاش دارند نقش آخوندی را پررنگ‌تر از ربیعی نشان دهند و با قربانی کردن وزیر راه، وزیر کار را در سکوت از مهلکه استیضاح به در ببرند.
به جریان افتادن استیضاح ربیعی و آخوندی قطعی است
داریوش اسماعیلی نماینده مردم خرامه، سروستان، کوار در ادوار نهم و دهم مجلس شورای اسلامی و یکی از نمایندگانی به شمار می‌رود که نامه درخواست استعفا یا استیضاح دو وزیر کابینه را امضا کرده است. وی در گفت‌وگو با «ابتکار» در خصوص استیضاح وزرای دولت دوازدهم عنوان کرد: «به جریان افتادن استیضاح آقای ربیعی و آخوندی را قطعی می‌دانم و این اتفاق قطعا خواهد افتاد. باتوجه به وضعیت و نگرشی که در میان نمایندگان وجود دارد، فکرمی‌کنم که در نهایت این اتفاق رخ دهد و مجبور باشند که با کابینه دولت دوازدهم خداحافظی کنند، امروزه وضعیت وزارت رفاه به گونه‌ای است که از چند جهت مشکل دارد.» وی در ادامه افزود: «در حقیقت، اگر مشکلات اقتصادی زیرمجموعه‌های این وزارتخانه را یک طرف قضیه بدانیم، نظارت بر امور وزارتخانه هم در سوی دیگر قرار دارد. می‌توان گفت که برنامه‌ریزی مشخصی هم در این حوزه وجود ندارد. مشکلات مربوط به صندوق بازنشستگی کشوری هم وجود دارد که در آستانه ورشکستگی محسوب می‌شود و صندوق بازنشستگی فولاد هم در وضعیت مشابهی قرار دارد و مجموعه تامین اجتماعی و شرکت‌های وابسته به آن هم با همین مشکلات دست به گریبان هستند.» وی تصریح کرد: « اگر بخواهیم در سطح کلان به این مسئله نگاه کنیم، اگر مشکلات مرتبط با همین مجموعه‌های ذکر شده رفع شود، اقتصاد کشور هم در مسیر خود قرامی‌گیرد. متاسفانه سابق بر این صحبت‌های بسیاری در این زمینه صورت گرفت و تذکرهای زیادی به مسئولان مربوطه داده شد که در رابطه با شرکت‌های زیان‌ده که در زیرمجموعه صندوق‌های بازنشستگی وجود دارد، اقدامی صورت دهند.» وی خاطرنشان کرد: «برای برون رفت از این وضعیت تنها دو راه وجود دارد، وزارتخانه یا باید این شرکت‌ها را منحل کند و یا اینکه به فروش برساند، اما کسی گوش نداد و توضیحی هم در این خصوص ارائه نمی‌کنند. اگر توضیح معقولی در رابطه با این مسئله می‌دادند ما هم می‌پذیرفتیم.» وی با اشاره به اینکه وزیر رفاه همواره رسیدگی به این مسئله را به تعویق انداخته است، عنوان کرد: « همواره این جمله را می‌گفتند که بله این را هم در دستور کار خود قرار داده‌ایم و دنبال می‌کنیم و با این وجود شنیده‌ها حاکی از این است که جناب رئیس جمهوری ادامه فعالیت آقای ربیعی را منوط به این کرده است که این شرکت‌ها را واگذار کند اما این اتفاق رخ نمی‌دهد، شاید یکی از علل تعویق در رسیدگی به این موضوع این باشد که اتاق خلوت خوبی است و هرکسی را که بخواهند به راحتی عزل و نصب می‌کنند این البته یک بخشی از مشکلات مربوط به آقای ربیعی است.»
۱۵ نماینده در برابر دو وزارتخانه
تعداد نمایندگانی که نامه را امضا کرده اند تنها ۱۵ نفر است، با توجه به شرایط و مشکلات به وجود آمده این سوال به ذهن متبادر می شود که آیا تنها این تعداد از نمایندگان دغدغه رسیدگی به این موضوع را دارند؟ وی در پاسخ به این سوال گفت:«تحت هیچ شرایطی ۱۵ نفری که این نامه را امضا کرده‌اند، عقب‌نشینی نخواهند کرد و این افراد با هم کاملا هماهنگ هستند. ما می‌توانستیم بیش از ۱۵ امضا برای هردو وزیر جمع کنیم. اگر ما در این زمینه اهتمام می‌ورزیدیم، شاید بالغ بر ۱۰۰ نفر آن را امضا می‌کردند اما واقعیت این است که به دلیل لابی‌های‌سنگینی که این دو وزارتخانه در گذشته داشته و دارند که وزارت رفاه در این زمین سابقه بیشتری داشته است، ممکن بود اگر ما از افراد بیشتری امضا می‌گرفتیم پس از این که با وزارت رفاه وارد مذاکره می‌شدند، امضای خود را پس می‌گرفتند و آن اتفاق به استیضاح لطمه می‌زد و به همین دلیل امضای بیشتری جمع نکردیم و مطمئن باشید این افراد تحت هیچ شرایطی امضای خود را پس نخواهند گرفت، چراکه ما وظیفه داریم تا به این امور رسیدگی کنیم.» وی با تاکید بر وضعیت مشابه وزارت راه مطرح کرد: «وزارت راه و شهرسازی هم همین وضعیت را دارد تا کی ما باید شاهد این سوءمدیریت‌ها باشیم. آقای آخوندی همکار خوب دانشگاهی ما است اما وزارتخانه را رها کرده است و انگیزه و حوصله کافی برای آن را ندارد. وزارت راه کامل از بین رفته است.» اسماعیلی اضافه کرد: « اگر به ترکیب امضاکنندگان نگاه کنید می‌فهمید این گروه افرادی هستند که تنها نگاه سیاسی ندارند و بدنه مجلس برای افرادی که این نامه را امضا کرده‌اند، ارزش و اعتماد خاصی قائل هستند و مجموعه دلایل و مدارکی که وجود دارد ما فکر می‌کنیم که این بار این اتفاق رخ می‌دهد و ما به وظیفه‌ای که داریم عمل خواهیم کرد. حداقل سود این اتفاق این است که ما مورد سوال قرار نخواهیم گرفت که چرا به رغم وجود چنین مشکلاتی اقدامی صورت نداده‌اید؟»
ربیعی و آخوندی در دوراهی استعفا و استیضاح
پس از اینکه خبر سقوط هواپیمای آسمان منتشر شد علی لاریجانی، رئیس مجلس به کمیسیون عمران برای بررسی علل سقوط هواپیمای تهران-یاسوج ماموریت داد که با بررسی‌های لازم به طور جدی این اتفاق را ریشه‌یابی کنند. رئیس مجلس همچنین از کمیسیون عمران خواست پس از پیگیری، نتیجه را به مجلس اعلام کند. اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم که هواپیمای مذکور در ارتفاعات حوزه انتخابیه او سقوط کرده است، در خلال بررسی بودجه سال ۹۷ در صحن علنی مجلس از رئیس مجلس خواست کمیته تحقیق و تفحص درباره این حادثه را تشکیل داده و با مقصران حادثه برخورد قانونی شود. به دنبال این مطالبه محمدعلی وکیلی، عضو هیات رئیسه مجلس طی گفت‌وگویی از تشکیل کمیته حقیقت‌یاب مجلس به منظور بررسی حادثه فوق به دستور رئیس مجلس خبر داد. این نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به پیگیری‌های نمایندگان در مورد سقوط هواپیمای ATR گفت: «اطلاعات اولیه ما حاکی از این است که شرایط جوی مناسب نبوده و دید کافی وجود نداشته است.
ضمن اینکه هواپیما هم با توجه به قدرت ارتفاعش در ارتفاع پایین پرواز می‌کرده است. باید بررسی کنیم که آیا در زمان صدور اجازه پرواز با توجه به شرایط جوی آیا قصوری انجام شده یا نه و آیا با رعایت اصول ایمنی اجازه پرواز داده شده یا خیر.» به همین منظور در همان ساعات اولیه سقوط هواپیما، وزیر راه و شهرسازی با دستور رئیس‌جمهوری ماموریت یافت تا با حضور و تشکیل ستاد بررسی سانحه در این سازمان، ضمن مدیریت، پیگیری و انجام هماهنگی‌های لازم جهت خدمات امدادی، علل حادثه سقوط هواپیمای شرکت آسمان را سریعا به وی گزارش کند.
وزیر راه بیگانه با استعفا
باز هم «آخوندی»، باز هم «وزارت راه» و باز هم «عزای ملت ایران». این بار هواپیما سقوط کرد و ۶۶ مسافر و خدمه به گونه‌ای تلخ و دهشتناک از دنیا رفتند. مرداد ۹۳ که هواپیمای تهران طبس دقایقی بعد از بلند شدن به علت خاموش شدن موتور سمت راست خود در ‏منطقه مسکونی شهرک آزادی به دیواره‌های سیمانی برخورد کرد و منفجر شد و در آن واقعه ۳۹ نفر جان باختند.‍ یا حتی پنجم آذر ۹۵ که دو قطار مسافربری در حوالی «ایستگاه هفت‌خوان» در محور سمنان-دامغان با هم برخورد کردند؛ در این ‏حادثه قطار سمنان به مشهد از پشت به قطار تبریز به مشهد که در همان ریل متوقف بود، برخورد کرد و ۴۷ نفر کشته و ۱۰۳ ‏نفر نیز مصدوم شدند. وجه اشتراک این حوادث و تعدادی دیگر از حوادث مشابه آن نشستن آخوندی بر کرسی وزارت راه بوده است. وزیری که استراتژی سکوت را به خوبی آموخته و یا اگر سخنی می‌گوید مرهمی بر داغ بازماندگان نیست؛ مانند همین سقوط هواپیمای atr72 که ۶۶ نفر را به کام مرگ برد. با وجود حوادث متعدد و فشاری که به دولت از این زاویه وارد می‌شود، می‌توان وزیر راه را به استعفا توجه داد. فرصت مناسبی است که وزیر با آرامش به کارنامه‌ای نگاه کند که در آن از برخورد قطار گرفته تا واژگونی اتوبوس نخبه‌ها و سقوط قطار دیده می‌شود و برای خروج از این مسیر پرهزینه خود گامی به جلو بگذارد. تصمیم وزیر می‌تواند مستقل از تصمیم مجلس برای استیضاح باشد. او خود می‌تواند کار را تمام کند.
وزیر و ادعای کمک خلبان
وزیر پس از انتشار خبر خارج شدن هواپیما از رادار تاکید کرد که «هواپیمای ATR از ایمن‌ترین هواپیماهای کوتاه‌برد جهان است.» اما آنچه او گفت با آنچه کمک خلبان مرحوم شده هواپیما پیش از سفر در صفحه اینستاگرامش نوشت تفاوت داشت. مرحوم کاوه خلیلی نوشته بود: «بچه ها با ایرباس پرواز می‌کنند، مردان با بوئینگ پرواز می کنند، قهرمانان افسانه‌ای با ATR پرواز می‌کنند.»
عذرخواهی و کناره‌گیری
در تمام نقاط جهان مرسوم است که پس از حادثه‌ای مانند سقوط هواپیما یا غرق شدن کشتی و موارد مشابه مسئول مربوط علاوه بر عذرخواهی از سمت خود استعفا می‌دهد مانند وزیر حمل و نقل و رئیس راه آهن مصر در پی برخورد اتوبوس دانش آموزان مصری با قطار که منجر به مرگ ۴۷ دانش آموز شد از سمت خود استعفا داد و بلافاصله مورد بازجویی قرار گرفت. یا وزیر آموزش و پرورش کویت که به دنبال مرگ یک دانش آموز در مدرسه استعفا کرد و گفت: «براساس تحمل مسئولیت سیاسی این حادثه، استعفای خود را ارائه کردم. وزارت آموزش و پرورش به بازسازی روحی دانش آموزان این مدرسه می‌پردازد. این موضوع از وظایف مستقیم وزارتخانه است.» در نمونه دیگری مدیر اجرایی شرکت هواپیمایی کره، به دلیل ایجاد تاخیر در یکی از پروازهای این هواپیما، از سمت خود کناره‌گیری و به خاطر کارش به صورت عمومی عذرخواهی کرد و استعفاهای دیگر که مرهمی بر دل داغدیدگان است.
آخوندی و عذرخواهی
در زمان وزارت عباس آخوندی بر وزارت راه اتقاقات زیادی در این حوزه رخ داده است از جمله سانچی و سکوت آخوندی، سقوط هواپیمای مسافربری تهران طبس در منطقه مسکونی، قطار مشهد-تبریز و... موضوع مشترک این حوادث عدم عذرخواهی وزیر راه بوده است که کمترین اقدام مورد انتظار می‌توانست بوده باشد اما آخوندی سکوت را بر هر مولفه‌ دیگری ترجیح داد. در مورد آخر یعنی سقوط هواپیمای ART در ۳۰ بهمن پس از اتمام جلسه اضطراری ستاد بحران استان کهگیلویه و بویراحمد به دیدار این خانواده‌ها در یاسوج رفت و در این دیدارها از خانواده‌های جانباختگان این حادثه دلجویی کرد. یکبار دیگر هم آخوندی درباره این حوادث لب به سخن گشوده بود و آن هم در حادثه قطار مشهد به تبریز بود که وزیر راه گفت: «همه مسافران تحت پوشش بیمه‌اند و از این نظر جای هیچ نگرانی نیست.»
نام شما

آدرس ايميل شما

ت
Iran, Islamic Republic of
برادر من اقای نماینده ما هنوز هیچ واکنشی نشون نداده تو چه انتظاری از بقیه داری
تده
Iran, Islamic Republic of
درتاریخ۳۰بهمن سایت تسنیم به نقل از اقای .....نماینده نوشته مسافران بیمه هستن
دلکم
Iran, Islamic Republic of
۶۶نفر نبودن بگو ۶۷ نفر..یکی ازخانمها باردار بودن...
مملی
Iran, Islamic Republic of
بزار خودم بهت بگم بجایی نرسیده وبا این نمایندگان هم بجایی نخواهد رسید
كريم
Iran, Islamic Republic of
کریم





همش رابطه بازی است به جای نمی رسند
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1