تاریخ انتشار
شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۱۷
کد مطلب : ۳۱۷۵۷۶

نامه‌ی یک فرهنگی به تاجگردون؛ نظرتان در باره این صحبت وزیر چیست؟

۱۸
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛متن ارسالی:

نماینده محترم شهرستان گچساران جناب آقای غلامرضا تاجگردون
ضمن عرض سلام و ادب و احترام به محضر مبارک شما، و تقدیر وتشکر از حضرتعالی در زمینه عمران و آبادی شهرستان و بخش‌های تابعه و ایجاد زیر ساخت‌های توسعه شهری و عمران روستایی امیدوارم همچنان فعال و پرتلاش پیگیر مطالبات به‌حق مردم شهر و دیارمان باشید.
اماهدف از مرقومه زیر سوالاتی است که در ذهن این حقیر و همکاران فرهنگی ایجاد شده است که ازحضرتعالی به‌عنوان رییس کمیسیون تلفیق بودجه انتظار داریم پاسخ شفاف و قانع کننده‌ای دریافت داریم.
همانطوریکه اطلاع داریدمعلمان محترم در هر جامعه‌ای یک صنف پراهمیت بوده و دارای نقش ارزنده و قابل ملاحظه‌ای می‌باشند. آموزگاران کسانی هستند که نوجوانان و جوانان جامعه را آموزش می‌دهند، آن‌هایی که به نوبت رهبران نَسل آینده‌ی ملت خواهند شد؛ آموزگاران کسانی هستند که دانش را در سال‌های تأثیرپذیر و حساس زندگی افراد به آن‌ها منتقل می‌کنند؛ آنچه بچه‌ها در کلاس‌های درس از دبیران خود فرا می‌گیرند، به احتمال زیاد در مابقیِ زندگیشان با آن‌ها خواهد ماند. بنابراین، معلمان، اثر چشمگیری بر رشد و پرورش فرزندان ما خواهند داشت، زیرا که به ایشان کمک می‌کنند دانش و معلوماتشان را گسترش دهند تا این‌که بتوانند مسیرِ خود را در زندگی پیدا کرده و اعضای فعال و متعهد جامعه‌ی خویش باشند.
آموزش و پرورش اگر در مسیر درستی گام بردارد می‌تواند نسلی را برای امروز و آینده پرورش دهد تا جامعه به مکانی امن و قابل اطمینان برای زندگیِ اشخاص حقیقی و حقوقی خود تبدیل گردد.
دانش‌آموزان قویاً تحت تأثیر عشق و محبت، مَنش، کاردانی، و تعهد اخلاقی دبیران خود قرار دارند. چنانچه یک معلم محبوب، سرمشقی برای دانش‌آموزان گردد، آن‌ها سعی می‌کنند از رفتار، پوشش، آداب معاشرت و سبک محاوره‌ای او پیروی کنند. به عبارتی، آن معلم، کمالِ مطلوب یا نمونه‌ی ایده‌آل دانش‌آموزان است.
دانش‌آموزان گرایش دارند در طولِ آموزش آغازین خود از طریق مشورت با معلمان، اهدافشان در زندگی و برنامه‌های آینده را مشخص سازند. بنابراین، یک معلم خوب و رهبریِ بینش‌وَرانه‌ی او، می‌تواند نقش مهم و ارزشمندی در ساختنِ آتیه‌ی دانش‌آموزان ایفا کند.
نظر به این‌که دانش‌آموزان کم‌تجربه، ناپخته و آسیب‌پذیر هستند، یک معلم از آن‌ها محافظت و مراقبت می‌کند. مدرسه، یک جامعه‌ی کوچک است و آموزگار، نقش کِشاورزی را بر عهده دارد که می‌تواند دانه‌های روشنگری دینی، ارزش‌های انسانی، سلامتی و تندرستی و مانندِ آن را در ضمیر مخاطبین خود کاشته و نسل فردا را از مفاسد اجتماعی و زشتی‌های جامعه دور نگاه دارد.
اهمیت معلمان در مقامِ معماران نسل آینده‌ی ما، ایجاب می‌کند تا فضایی فراهم شود که خردمندترین و کاردان‌ترین افراد جامعه در این شغل شریف، احساس رضایت و خوش‌بینی داشته باشند. نباید فضای شغلیِ فرهنگیان و جایگاه اجتماعی آن‌ها به سمت و سویی برود که بهترین‌های علمی و نخبگان، اشتیاقی به پذیرش مسئولیت معلمی نداشته باشند. برای معلمی که درگیر دغدغه‌ی حقوق و معیشت خویش باشد، بسیار سخت خواهد بود که از عهده‌ی مسئولیت آموزش و پرورش فرزندان جامعه به درستی برآید.
اگر فرهنگیان عزیزِ ایران اسلامی ناگزیر باشند برای تأمین نیازمندی‌های اساسیِ زندگی خویش به شغل‌هایی روی آورند که با جایگاه اجتماعی آنان سازگار نباشد، این امر خود موجب خواهد شد که نگاه جامعه به منزلت والای فرهنگیان نگاه کریمانه‌ای نباشد. تنزّل جایگاه معلم در هر جامعه‌ای مساوی است با بی‌ارزش شدن فرهنگ، دانش و آگاهی در آن جامعه. برای یک فرد آگاه و خردمند که به تعلیم و تربیت فرزندان ـ چنانچه ممکن باشد ـ علاقه دارد، پای‌بندی و تعهدی بسیار بزرگ لازم است تا حرفه‌ی پزشکی یا مهندسی و مانندِ آن را کنار گذارد و از معلمی و تدریس جانبداری کند. از این‌رو، زمان انتخاب کردن یک معلم خوب، لازم است که علاقه‌مندان به این شغل، فرصت‌ها، چشم‌اندازها و امکانات بهتری که به دبیران پیشنهاد می‌شود را به خاطر آورند. به عبارتی دیگر، فضایی فراهم شود که نخبگان در میان گزینه‌های مختلف، مشتاق آن باشند که به معلمی روی آورند. اگرچه این اتفاق دور از دسترس است ولی عاقلان می‌دانند که فایده‌های ایجاد چنین فضایی برای فرهنگیان در جامعه بسیار بیشتر از هزینه‌های آن خواهد بود.
باری، آموزگار می‌تواند با جِدیت در فعالیت‌های اجتماعی که جامعه را در مسیرِ درست و سازنده پیش خواهد برد، شرکت داشته باشد. ورودِ معلمان در مسائل اجتماعی و همراهیِ دانش‌آموزان و خانواده‌ها با ایشان در این مسیر، یکی از نیازهای اساسیِ جامعه‌ی امروز است. مسائلی چون حفاظت از محیط زیست، مهرورزی و کمک به هم‌نوعان، آگاهی از مسائل دینی و اعتقادی، آشناییِ مردم با حقوق شهروندی و قانون‌مداری، مواردی هستند که فرهنگیان امروز می‌توانند نقش بسیار مهمی در آموزش و آشناییِ جامعه با آن‌ها داشته باشند.
کسانی که فرزندان ما را به نیکی آموزش می‌دهند، می‌باید نسبت به والدین بیشتر ارج نهاده شوند، چراکه پدر و مادر صرفاً زندگی می‌بخشند، در حالی که آن‌ها [معلمان] هنرِ خوب زندگی کردن را، دنیا درحال یادگیری مادام‌العمر است و عاملان این یادگیری معلمان هستند. از این رو توجه به منزلت و جایگاه معلمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.” مقاله‌ای که در یکی از روزنامه‌های معتبر بین‌المللی درباره لزوم تامین مالی معلمان چاپ شده است،:” در این مقاله، سی و چهار هزار نمونه‌ی آماری در حدود سی سال در میامی مورد بررسی قرار گرفته است و این پژوهش اعلام می‌کند که استرس فقر, به مغز آسیب می‌رساند. این بدین معنی است که باید تامین مالی معلمان به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد و علاوه بر توجه به کرامت و جایگاه والای معلمان باید به بحث معیشت معلمان نیز پرداخته شود. معلمی که معیشتش تامین نشود به‌لحاظ ذهنی تمرکز لازم را برای آموزش نخواهد داشت. به راین اساس و با توجه به نقش ارزشمند معلمان در ایجاد آینده‌ای بهتر برای جامعه و در سطح وسیع‌تر لازم است در مورد منزلت معلمان، تعیین جایگاه واقعی آنان، شاخص‌های معلمان واجد شرایط که لازمه جامعه‌ی دانش بنیان هستند و نیز در خصوص وضعیت معیشتی معلمان، توجه ویژه مبذول شود
جناب تاجگردون حال سوال اینجاست؟
۱-علت عدم افزایش مناسب حقوق فرهنگیان در کمیسیون تلفیق چیست؟
باتوجه اینکه خود وزیر آموزش پرورش اذعان نموده حقوق معلمان کمتراز بقیه کارمندان هست
۲- علت اینکه شخص جنابعالی به‌عنوان رئیس کمیسیون تلفیق در امسال و سنوات گذشته پیشنهاد مناسب وراهکار عملی درزمینه افزایش حقوق فرهنگیان نداشته‌ای چیست؟
۳-نظر شما در مورد این صحبت وزیر آموزش و پرورش چیست و معلمان باید تاکی تاوان این سیاست بازی بین دولت‌ها و مجلس را بپردازند؟
در بحث حقوق معلمان، مسئله سیاسی شده است و مجلس می‌گوید دولت پیشنهاد بدهد تا ما افزایش دهیم و دولت هم می‌گوید ما بودجه‌ای به اندازه سه برابر کردن حقوق معلمان را نداریم و اگر مجلس راست می‌گوید، راه آن را خودش پیدا کند. در حال حاضر پرداختی به معلمان در کشور ما جزو پایین‌ترین پرداخت‌ها در قیاس با سایر کشورهاست. معلم باید از نظر معیشتی در رفاه باشد تا بتواند تمام حواس خود را به دانش آموزان دهد. در میان حقوق کارمندان دولت، معلمین یکی از پایین‌ترین حقوق‌ها را دارند.
۴-شما در بررسی بودجه در کمسیون تلفیق پیشنهاد دادید که حقوق‌های ۵ میلیونی افزایش نداشته باشند (حقوق بنده و همکارانم زیر ۵ میلیون هست) این کجاش عدالت هست؟ کسی که زحمت کشیده درس خوانده و سنوات یشتری دارد باید افزایش بیشتری داشته باشد. بجای این کار کاهش نجومی بگیران تا یک مبلغ خاص را در نظر می‌گرفتید جناب تاجگرون فاصله حقوق‌ها با این ۱۰ تا ۲۰ درصد به این زودی‌ها کاهش پیدا نخواهد کرد.
۵-چرا مجلس به‌طور شفاف در مود اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان و اقدامات انجام شده اطلاع رسانی نکرده است؟
۶- چرا سهم نهادهای فرهنگی غیر رسمی از نهاد رسمی متولی آموزش و پرورش رسمی کشور بیشتر است؟
شما به‌عنوان مسئول کمسیون تلفیق چه توضیحی در باره این بودجه‌ها دارید و نقش مجلس در بعد نظارتی و چگونگی هزینه‌ها به چه شکل است.
دانستن حق ماست باتشکر فراوان
----------------------------------------------------------------------------------------
جهانبخش حشمتی- دانشجوی دکتری مدیریت- دبیر مدارس شهرستان گچساران
 
نام شما

آدرس ايميل شما

نیکنام
Iran, Islamic Republic of
این طرز فکر یه معلمه بجای اینکه بگه حقوقم کمه میگه حقوق زن هم مال شوهرشه خاک بر سر ما
جوان
Iran, Islamic Republic of
خدا را شکر آقا اونقدر وضعش خوبه که دنبال افزایش بالاتر از ۵میلیونه
علی
Iran, Islamic Republic of
آخ و بخت جهاد کشاورزی ببین معلما چونه بالاتر از ۵میلیونی را میزنن اونوقت ما در غم ۲میلیون که در طول سال همش سر کاریم
جهاد
Iran, Islamic Republic of
آخ و بخت خانواده ۷۵هزار نفری جهاد کشاورزی حالا فهمیدیم معلمان هم حقوق ۴تا۵میلیونی دارن ما لیسانس ۲۹سال کار ۳ میلیون هم نمیشه
جهاد
Iran, Islamic Republic of
بابا معلما ۶ماه کار میکنن مگه نمیخوان یه مشت لیسانس بیکار تحویل جامعه بدین لا اقل بزارید ما براشون آرد و گندم و برنج درست کنیم تا از گشنگی نمیرن
دوست
Iran, Islamic Republic of
خدا به داد ما کارکنان وزارت جهاد برسه که ۹۰درصد پرسنل حقوق دور بر دومیلیون دارند . نامه هم بلد نیستند به وزیر یا وکیل بنویسند .
یک شهروند
Iran, Islamic Republic of
با سلام
افزایش حقوق ناشی از چیست ؟ چرا افزایش حقوق ؟
اگر آنهایی که اقتصاد این کشور را به این مرحله رساندند در مقابل ملت پاسخ گو بودند چنین حال و روزی اقتصاد ما نداشت .
برادر فرهنگی محترم :
در این شهر کوچک و غنی ما خانواده هایی هستند که در طول یک دهه کامل امکان نداشته که یکباره یک میلیون به دست آنها رسیده باشد .حالا زندگی و معیشت برای اینها چه تعریفی دارد؟
این ارقام تورم که اعلام می شود با کدام فرمول و کدام کالاها و در چه منطقه ای سنجیده می شود؟ که حالا افزایش حقوق فلان کارمند ۱۰ درصد یا ۲۰ درصد باشد؟
دیدگاههای مختلف در اقتصاد برای کنترل تورم و افزایش حقوق و...وجود دارد.
اما نکته اساسی این است ، ثبات بهتر است یا افزایش ؟
اگر اقتصاد مقاومتی در کشور ما به درستی اجرا شود بسیاری از مشکلات معیشتی مردم حل خواهد شد .اگرچه مشکلات صددرصد حل سونی نیست اما وضعیت و حال عمومی اقتصاد ی مردم بهتر می شود.
بافت فر سوده
Iran, Islamic Republic of
دوست گرامی ای کاش این نامه را نمی نوشتی چون سنگین تر بود
ممو
Iran, Islamic Republic of
دکتر جهانبخش چرا فک میکنی حقوق معلمان کمتره اتفاقا وجدانی حساب کنی بیشتره خودم جز خانواده فرهنگی هستم و جدای از این جمع نیستم ایا فک کردی یک کارمند شرکت نفت برق مخابرات ویا بانک چقدر در طول هفته کار میکند نهایتا یک معلم در هفته در سالهای اول خدمت ۲۴ ساعت و در دهه دوم وسوم خدمت ۱۸ ساعت خدمت موظفی دارن بجز ۱۵ روز تعطیلی ایام عید بجز اینکه عملاا از ۱۵ اردیبهشت تا ۱۵ مهر مدارس تعطیله یعنی تقریبا با احتساب تعطیلات که معمولا ۷۰روز تعطیله چیزیهشت ماه کار میکنن همین فرهنگیان عزیز اونم بصورت ساعتی ایا اگر خدمت یک سوم بشه حقوق باید سه برابر بشه خدایی من خانواده ام فرهنگی هست وخودم در اداره ای دیگه کار میکنم حقوق معلمان زیادتر از اونی هست که حقشونه یه کم حرص وطمع را پایین بیاورید جانا
کا رحمان
Iran, Islamic Republic of
.معلمها دیگه نه دلسوزی داره و نه خریداری .اتفاقا بیش از حقتون هم میگیرید اگر راست میگید که براتون به صرفه نیست پس استعفا بدین برین دنبال یه شغل پر درآمدتر. ماهی گرفتن از آب گل آلود هم خود موقعی داره.
محمد
Iran, Islamic Republic of
آمار بیشترین استخدامی در آموزش پرورش.اگه ۱۰۰۰ت اضافه کنن ب حقوق معلمان..اون در ۲۰۰۰۰هزار ضرب کن..و رقم هنگف تی میشه..پس تو فکر افزایش حقوق نباش...
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
ممو جان یک معلم ذهن و فکرش درگیره اگه کمی فکر میکردی این فرمایشاتو نمی فرمودی ی ی... جانا‌‌‌!
اسلام علیک یا امام محمد باقر علیه السلام
Iran, Islamic Republic of
سلام جناب ممو حتما شنیدید که یک ساعت تدریس معادل۸ ساعت کاره بیشتر افرادی که روزهای تعطیلی معلمها رو میشمارن نمیتونن حتی یه روز چندبچه رو فقط وفقط آروم نگه بدارند یاد دادنشان به کنار ۰است همه کارمندان بقیه ادارات که حقوق بالاتری میگیرند همه ساعت حضورشان در اداره کار مفید انجام میدن جالبه بدونید کار مفید یه کارمند در ایران در روز چیزی بین یکساعت و بیست دقیقه و حداکثر دوساعته ۰من منکر زحمات کارمندها زحمتکش کشورم نمیشم هرفردی درهر شغلی وجوان کاری داشته باشه زحمت می کشه اما از این ناراحتم که چرا همه افرادی که چرتکه به دست گرفتن و روزهای تعطیلی معلم را حساب میکنن ومینویسن حرص - طمع همه این قلم بدست گرفتن ها رو از همون مععلم دارن ۰چرا بجای این کار درامدهرشغلی در کشورهای مختلف مقایسه نکنیم ۰به نظر من همه باید کنار هم و از هم منطقی حمایت و دفاع کنیم نه همدیگه رو بکوبیم چرا کارمند جهاد ،شهرداری ،بعداشت و درمان و غیره نباید تامین باشن ؟ چرا باید شرمنده خانواده باشن؟چرا حقوق و مزایای دو فرد با یک مدرک تحصیلی و کار مشابه در دو شرکت مختلف با هم تفاوت داشته باشه، عدالته؟؟
حسینی
Iran, Islamic Republic of
سلام جناب ممو حتما شنیدید که یک ساعت تدریس معادل۸ ساعت کاره بیشتر افرادی که روزهای تعطیلی معلمها رو میشمارن نمیتونن حتی یه روز چندبچه رو فقط وفقط آروم نگه بدارند یاد دادنشان به کنار ۰است همه کارمندان بقیه ادارات که حقوق بالاتری میگیرند همه ساعت حضورشان در اداره کار مفید انجام میدن جالبه بدونید کار مفید یه کارمند در ایران در روز چیزی بین یکساعت و بیست دقیقه و حداکثر دوساعته ۰من منکر زحمات کارمندها زحمتکش کشورم نمیشم هرفردی درهر شغلی وجوان کاری داشته باشه زحمت می کشه اما از این ناراحتم که چرا همه افرادی که چرتکه به دست گرفتن و روزهای تعطیلی معلم را حساب میکنن ومینویسن حرص - طمع همه این قلم بدست گرفتن ها رو از همون مععلم دارن ۰چرا بجای این کار درامدهرشغلی در کشورهای مختلف مقایسه نکنیم ۰به نظر من همه باید کنار هم و از هم منطقی حمایت و دفاع کنیم نه همدیگه رو بکوبیم چرا کارمند جهاد ،شهرداری ،بعداشت و درمان و غیره نباید تامین باشن ؟ چرا باید شرمنده خانواده باشن؟چرا حقوق و مزایای دو فرد با یک مدرک تحصیلی و کار مشابه در دو شرکت مختلف با هم تفاوت داشته باشه، عدالته؟؟
همشهری
Iran, Islamic Republic of
عامل. و سیاست !!!!
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
. یکی از مهمترین دلایل افزایش حقوق فرهنگیان همین طرز فکر جنابعالی و امثال . می باشد ، چون اگر قشر فرهنگی در رفاه بودند شخصیت جنابعالی و امثال جنابعالی را طوری می ساختند تا از حداقل فهم لازم برای یه انسان شاغل برخوردار می بودی!!!!! نظر من اینه برای پی بردن به ارزش کار معلم هرکسی به میزان فهم خودش مراجعه کند!!!! در ضمن عزیزم شک ندارم اگر به هرکسی به اندازه ی میزان فهم و شعورش حقوق می دادند به خیلی از دوستانی که الان حقوق بالای ده میلیون میگیرند ماهیانه به اندازه کرایه تاکسیشون هم حقوق نمیدادند!!!!
نادر
Iran, Islamic Republic of
جناب فرهنگی کامنت شماره ۱۶ اینطور که شما نوشتی حداقل. لازم را برای نظر دادن به سوال یک معلم رو نداشتی واقعا .
ادب مرد به ز دولت اوست
وازه هایی استفاده کردی که .شماست
میخواهم معلم شوم
Iran, Islamic Republic of
درپاسخ کامنت شماره ۵ .ببخشید معلم وظیفه اش ایجاد شغل نیست وظیفه اش تربیت و آموزش نسل آینده است که گمان میکنم بعضی وقتها هم به دلیل شوره زار بودن زمین کاشت بذر تربیت و آموزش در وجود بعضی ...بی فایده است .
در ضمن کارمندان دولت مفید چقدر کار میکنن چقد اضافه کار و پاداش میگیرن چقدر مرخصی دارن من از چند نفر پرسیدم گفتن ۸ روز در ماه مرخصی داریم در سال نزدیک ۱۰۰ روزمیشود علاوه بر اینکه یک ماه پاداش مرخصی را هم دارن معلم هر ۹۰ دقیقه را ۱۰ دقییه استراحت دارد چه کارمند اداره ای اینگونه کار میکند . من نمیدانم اینهایی که اگر معلم نبود حتی نمیتوانستند اسمشون را بنویسن چرا اینگونه حرف میزنن متاسفانه اطلاعات کمی دارند کاش بروند ومقایسه کنند ارزش معلم را در کشورهای دیگر بعدا سخنرانی بفرمایند.
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1