تاریخ انتشار
جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۳۷
کد مطلب : ۳۱۷۵۶۴

فیلی: سرمایه‌گذار پتروشیمی بویراحمد فردی خوشنام و توانمند است / باقری: ایجاد ۵ هزار شغل / اخذ تمام مجوزها / بهره‌برداری از پتروشیمی سقاوه تا ۱۴۰۱

۱۹
۰
کبنا ؛عزیز فیلی معاون عمرانی استاندار کهگیلویه  بویراحمد، شاهرخ کناری فرمانداربویراحمد، داریوش دیودیده رئیس سازمان صنعت، و معدن استان وجمعی از مدیران استانی وشهرستانی از کارخانه سیمان و پتروشیمی مارگون بازدید کردند و در جریان آخرین روند این طرح‌ها قرار گرفتند.
تمام مجوزها برای راه اندازی پتروشیمی دنا بویراحمد اخذ شده است/ این کارخانه تا سال ۱۴۰۱ به بهره برداری می رسد
 
سرمایه گذار پتروشیمی بویراحمد در این آیین گفت: تمام مجوزهای مربوبوط به احداث کارخانه پتروشیمی دنا بویراحمد اخذ شده و تا اردیبهشت سال آینده کلنگ زنی و عملیاتی خواهد شد.
لهراسب باقری افزود: احداث کارخانه پتروشیمی دنا بویراحمد بزرگترین طرح زنجیره‌ای پتروشیمی در کشور است و  به لحاظ حجم سرمایه گذاری و تولید با هیچکدام از پتروشیمی‌های موجود در کشورقابل مقایسه نیست.
وی با اشاره به اینکه حجم سرمایه گذاری پتروشیمی دهدشت ۴۶۷ هزار میلیون یورو است و باید خوراکان از بیدبلند تامین شود، گفت: خوراک پتروشیمی گچساران نیز باید از گچساران تامین شود و این دو پتروشیمی تک محصولی هستند درحالی که پتروشیمی دنا بویراحمد چند محصولی و ۵ پتروشیمی در یک نقطه مستقر خواهدشد.

باقری عنوان کرد: خوراک پتروشیمی بویراحمد به جایی وابسته نیست و کمتر از یک و نیم کیلومتر از خط اصلی لوله گاز که به شمال کشور و صادراتی است خوراک برداشت می‌شود و شامل شش درصد است.
سرمایه گذار کارخانه پتروشیمی دنا بویراحمد ابراز داشت: در فاز نخست این کارخانه که  تولید متانول بوده ۱۳۰۰ نفر اشتغالزایی دارد و در فازهای بعدی نیز ۵۰۰۰ هزار نفر ایجاد اشتغال خواهد داشت.
باقری افزود: مزیت این کارخانه به صتایع پایین دستی آن بوده که به تبع کارخانه پتروشیمی وارد استان می‌شوند.
حاشیه‌ها علیه کارخانه پتروشیمی دنا بویراحمد سیاسی است
وی به برخی حاشیه‌ها و هجمه‌های رسانه‌ای علیه احداث کارخانه پتروشیمی بویراحمد نیز اشاره کرد و گفت: هیچکدام از این حساسیت‌ها علمی، تخصصی و واقع بینانه نیست و بیشتر مسائل قومی و قبیله‌ای و سیاسی بوده که دامن گیر احداث این کارخانه شده است.
باقری ابراز داشت: مباحثی که پیرامون موضوع زیست محیطی احداث کارخانه پتروشیمی بویراحمد مطرح می‌شود نیز خلاف واقع است  زیرا این طرح در کارگروه زیست محیطی استان مصوب شد و در تاریخ ۲۶ دی ماه امسال نیز مجوز خود را از سازمان محیط زیست کشور دریافت کرد.
سرمایه گذار کارخانه پتروشیمی دنا بویراحمد گفت: برخی فکر می‌کنند قرار است در این منطقه پالایشگاه راه اندازی شود در صورتی که چنین چیزی نبوده و نیست و تنها کارخانه پتروشیمی احداث می‌شود و هیچ آلایندگی و دودی نیز نخواهد داشت.
باقری عنوان کرد:  برخی ادعا می‌کنند با احداث این کارخانه رودخانه بشار خشک می‌شود در صورتی که تنها هشت دهم و زیر یک درصد از آبی که از استان خارج می‌شود به کارخانه  پتروشیمی می‌رسد.
وی افزود: برخی رسانه‌ها نیز عنوان کرده‌اند سرمایه گذار طرح ۸۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از دولت دریافت می‌کند در حالی که قرار نیست یک ریال از منابع دولتی برای احداث این کارخانه تسهیلات دریافت شود و تاکنون نیز ریالی در این زمینه دریافت نکرده و نخواهیم کرد.
باقری گفت: کارخانه پتروشیمی دنا بویراحمد با  سرمایه گذاری یک شرکت ایتالیایی راه اندازی می‌شود و تفاهم نامه ان نیز با وزیر اقتصاد امضا شده است و این طرح نیز در بازه ۵ ساله و تا سال ۱۴۰۱ تکمیل و به بهره برداری می‌رسد.
وی گفت: تمام ماشین الات کارخانه پتروشیمی بویراحمد نیز از المان و ایتالیا خریداری می‌شود.
 
اراده تمام مسوولان بر اجرای مجتمع پتروشیمی بویراحمد است
عزیز فیلی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه عزم و اراده تمام مسئولان نظام بر این است که مراحل اجرایی مجتمع بین المللی پتروشیمی دنا بویراحمد شروع شود، اظهار کرد: کارخانه فعال سیمان مارگون و پروژه اجرای پتروشیمی سقاوه بویراحمد ۲ طرح بزرگ اقتصادی و تولید استان است و لازم است که مدام پیگیر مراحل کاری آنها باشیم، و این بازدید با هدف بررسی مشکلات و آخرین وضعیت فرایند کاری طرح پتروشیمی سقاوه بویراحمد و چرخه فعالیت کارخانه سیمان مارگون انجام شد.
عزیز فیلی در این بازدید با بیان اینکه این پتروشیمی یک سرمایه گذاری عظیم، منحصربفرد و کار بسیار بزرگی است، اظهار کرد: احداث پتروشیمی در شهرستان بویراحمد براساس نیاز استان و کشور بوده و اتفاق بزرگی است که در حال رخ دادن است.
وی با اشاره به اینکه پتروشیمی مواهب بسیاری برای رشد صنعت و اشتغال در استان دارد، تصریح کرد: زمانی که معاون عمرانی استانداری ایلام بودم، مجوز پتروشیمی ایلام را که اکنون در مرحله بهره برداری است گرفتیم البته آن زمان برخی می‌گفتند که توجیه ندارد ولی امروز مواهب و مزایای آن بیشتر نمایان شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اظهار رضایت از سرعت انجام کارها در پتروشیمی دنابویراحمد آن را نشان از عزم و توانمندی سرمایه گذار و دستگاه‌های اجرایی استان برای اجرای این پروژه دانست و خاطرنشان کرد: اخذ مجوز خوراک پتروشیمی‌ها در کشور حداقل سه سال طول می‌کشد اما در پتروشیمی بویراحمد شاهدیم که در کمتر از یکسال تمام مجوزها ازجمله مجوز خوراک اخذ شده است.
فیلی پتروشیمی دنا بویراحمد را از معدود پروژه‌های کشور دانست که حداقل اقدامات بروکراسی و اداری را داشته و توانسته ظرف مدت کوتاهی تمام مجوزها را دریافت نماید و افزود: ظرف یکسال گذشته تمام مجوزهای لازم برای احداث مجتمع بین المللی پتروشیمی دنا بویراحمد از سوی نهادهای متولی استانی و ملی صادر شده است و این مجتمع امروز مجوز خوراک را از وزارت نفت، مجوز آب در حین ساخت و پس از آن را از طریق وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای استان و مجوزهای زیست محیطی و سلامت را دارد.
وی با اشاره به اینکه این پروژه در زمان اجرای تمامی فازها ۵ هزار نفر اشتغالزایی مستقیم دارد، تاکید کرد: حجم ریالی و ارزی سرمایه گذاری پروژه بالغ بر ۸۶ هزار میلیارد ریال است که این منابع تماماً توسط بخش غیر دولتی تامین خواهد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار بیان کرد: مجتمع بین المللی پتروشیمی دنا بویراحمد، زنجیره یا مجموعه‌ای از پتروشیمی‌ها در قالب یک پروژه است و در واقع اینجا داریم در قالب پتروشیمی دنا بویراحمد، پنج پتروشیمی احداث می‌کنیم.

فیلی پتروشیمی دنابویراحمد را یک صنعت مادر خواند که پس از راه اندازی صنایع جنبی و پایین دستی بسیاری در استان ایجاد خواهد کرد عنوان داشت: این پروژه تحول شگرفی در منطقه ایجاد خواهد کرد و زمینه توسعه این منطقه را فراهم می‌کند و اولین نفع آن هم برای مردم همین منطقه است.
وی با برشمردن مزایای پروژه اذعان کرد: عزم مدیران ملی و استانی بر اجرای این پروژه است و ما موظفیم که همه به این پروژه کمک کنیم و مردم هم اگر مزایای آن را برای خودشان و توسعه منطقه بدانند، با پروژه و سرمایه گذار همکاری خواهند کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد صدور مجوز خوراک به میزان سالیانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب را از حمایت‌های دولت از این پروژه دانست و گفت: دولت از اجرای این پروژه حمایت علنی و اجرایی خواهد کرد و صدور مجوزهای لازم نیز از مصادیق آن است و نشان می‌دهد که همه علاقه مندیم که این پروژه به سرانجام برسد.
فیلی با اشاره به اینکه براساس برنامه زمانبندی پتروشیمی دنابویراحمد، عملیات اجرایی این پروژه پنج سال به طول می‌انجامد از کلنگ زنی آن در اوایل سال آینده خبر داد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به مباحث زیست محیطی پروژه نیز اشاره کرد و گفت: از زمان آغاز بحث احداث این پتروشیمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور وارد موضوع شده و از طریق مشاور مورد تایید خودش، کار مطالعات و ارزیابی‌های زیست محیطی را انجام داده است و مراحل استانی و ملی ارزیابی زیست محیطی طی شده و در نهایت مجوز تصویب و ابلاغ شده است.
وی با بیان اینکه سرمایه گذار و دولت علاقه مند به رعایت مسائل زیست محیطی هستند و حاضرند به خاطر این موضوع هزینه هم بدهند، از ادارات خواست که مسائل زیست محیطی و موضوعات آب پروژه را برای مردم تشریح کنند.
فیلی خاطرنشان کرد: مسائلی در فضای مجازی در مورد آب و مسائل زیست محیطی پروژه مطرح می‌شود که اصلاً صحت ندارد و آنگونه که در آن فضا مطرح می‌کنند، نیست.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه به بحث سرمایه گذار پروژه و تضمین انجام آن پرداخت و تصریح کرد: من وقتی دیدم که سرمایه گذاری توانمند و خوشنام و اراده‌ای قوی پشت پروژه است امیدوار شدم و سعی می‌کنم هرچند ماه یکبار از روند اجرای پروژه بازدید کنم.
    
نام شما

آدرس ايميل شما

بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
چقد. باشد چرخ زندگی مردم ما اقا. گفته لند پتروشیمی هیچ گونه الایندگی ندارد
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
رئیس جمهرو میگه پتروشیمی ۵۰۰شغل ایجاد میکنه .میگه ۵۰۰۰شغل.
توید
Iran, Islamic Republic of
جمع کنید. رو تواین استان
انصاری
Iran, Islamic Republic of
آقای مهندس فیلی متخصص با تجربه ای هستند و به خوبی می دانند که پتروشیمی سرمایه بر است و به نسبت سرمایه مورد نیاز اشتغالزایی لازم را ندارد حتی اگر قبول کنیم که این پروژه با مبلغ ادعا شده یعنی ۸۶۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری می رسد و ۶۳۰۰ نفر اشتغالزایی دارد باز هم سرمایه گذاری برای هر شغل بیش از یک میلیارد تومان می شود. در این شرایط که بیکاری مشکل اول کشور است این پروژه از نظر اشتغالزایی غیر قابل قبول است. از نظر اقتصادی هم با توجه به احداث بدون برنامه کارخانه های پتروشیمی در نقاط مختلف کشور واحد های پتروشیمی در آینده به سرنوشت کارخانجات سیمان و فولاد دچار می شوند و باز هم پروژه توجیه ندارد. در استان هایی که پتروشیمی هم به بهره برداری رسیده بیکاری کمتر از سایر استان ها نیست. در مورد توانایی سرمایه گذار البته درست گفته اند زیرا با وجودی که سرمایه گذارصلاحیت فنی و مالی لازم را ندارد ولی از رانت حمایت وسیع مقامات دولتی و نمایندگان مجلس برخوردار است. و علیرغم مخالفت بخشی از مردم و متخصصین حتما موفق می شود. مسئولین استان هم چون پروژه های اشتغالزایی مناسبی ندارد به ناچار از این سرمایه گذار و این پروژه حمایت می کنند. البته کبنا نیوز هم مثل گذشته انتقادات نسبت به این پروژه را سانسور می کند یا حذف می کند.
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
رودخانه بشار به طور قطع و یقین، در پایین دست خشک خواهد شد
Iran, Islamic Republic of
شما. د فردا اونی که درد این الایندها رو میکشه مردم اون دیاره. هوای پاک میخرید و مردم سرطان . در همین دنیا.
Iran, Islamic Republic of
آخ و بختم صدها هکتار جنگل رو با پوشش علفی با بهترین تنوع گونه ای با احداث پتروشیمی میخوان. اونوقت. منابع طبیعی مثل شاخ شمشاد رفته به استقبال. طبیعت
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
به نظر میرسه اگه اینقد خوش بینانه صحبت نشه بهتره. شما میدونید کشور فعلا با مشکلات نقدینگی مواجه است. سرمایه گذاری از طرف اروپائیها در کشور ما به سختی صورت میگیره. در بهترین شرایط بیشتر تکنولوژی و قطعات باید از خارج بیاد. ارز خارجی میخواد. اینا با این وضعیت سخته در ۵ سال به بهره برداری برسه.
سعی کنید کارهای تبلیغاتی کمتر بشه و واقعیات گفته بشه.
مشابه همین یعنی کارخانه سیمان سفید گچساران قرار بود توسط بخش خصوصی ساخته بشه ولی به بهانه تحریم بی خیال شدن.
کارخانه سیمان مارگون با سرمایه گذار خارجی قریب به ۸ سال طول کشید تا نیمه و نصفه تولیدشو شروع کرد. واقع بین باشیم
محمدياسوج
Iran, Islamic Republic of
درست نیست مکه میسه مواد نفتی الایندکی نداسته باشه جرا دارید حرف نادرست به مردم تحویل میدید
ج. ب
Iran, Islamic Republic of
.
همه موافقت میشن و همه تعریفت میدن
ابراهیم
Iran, Islamic Republic of
سلام.
جناب فیلی یررسی کنند
. طی سالیان گذشته. گرفته اند
و هنوز آنها. چه برسد به این.
نکته دیگر با این اعتبار به ۲۱۵۰۰۰ نفر تسهیلات ۴۰ میلیون میشه پرداخت.
و حتی در ۵ سال آینده روستاییان از شهرها به روستاهیشان بر میگردند.
کل روستاییان در بخش دامداری و کشاورزی افزایش سرمایه خواهند داشت
. خیلی ....
نکته بعدی اگر آقای فیلی و سرمایه گذار محترم فکر مردم میباشد.
به صورت سهام مردم و قشر فقیر را سهام دار شرکت نمایند.
به امید سربلندی
دنا
Iran, Islamic Republic of
این عکسها و اظهارات را نگه دارن برای ۵ سال دیگه

همون پتروشیمی گچساران که آقای باقری گفته تک فازی است، ۱۱ سال پیش کلنگ خورده با اینکه رئیس کمیسیون بودجه مجلس حامی این طرح است ۳۷ درصد پیشرفت فیزیکی داره. حالا چطور تو یاسوج میخوان ۵ پتروشمی را ۵ ساله افتتاح کنن؟ با کدوم سرمایه و نقدینگی؟
منتظر می مانیم تا ۵ سال دیگه....
واقع بین
زدن پتروشیمی ان هم درشت سقاوه اول اینکه محیط زیست دنا و منقه رو نابود میکند دوم. سقاوه از مردم است . اقای باقری اگر میخواهد سرمایه گذاری کند بیاید این پتروشیمی رو در گچساران بزند و برای کل استان اشتغال ایجاد کند . با هزینه تمام شده بسیار کمتر از دشت سقاوه پس این رو بدانیم که. دیگری است
مهرشاد اکبری
Iran, Islamic Republic of
به اون خدا که نونم. داره یا نه ولی همش.
مدیر
Iran, Islamic Republic of
مدیران حامی زارع فقط برا جمع کردن رای
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
پتروشیمی بویراحمد پس از بهره‌برداری قادر است که سالانه ۶۰ هزارتن بنزین پیرولیز، ۳۰ هزار تن گاز مایع، ۲۵۰ هزار تن پروپیلن، ۲۵۰ هزار تن پلیمرهای پروپیلن به اشکال ابتدایی و یک میلیون تن متانول تولید کند.

مسئولان به هوش باشید ؛

مصرف آب یک واحد یک‌میلیون تنی متانول، حدود ۱۰ میلیون مترمکعب در سال است.

یعنی روزانه بیش از ۲۷۰۰۰ متر مکعب از آب رودخانه بشار بایستی انتقال شود!

آیا آبدهی رودخانه بشار توانایی تأمین این حجم آب را دارد !؟

مصرف آب بقیه تولیدات این واحد صنعتی پیشکش!؟

محیط زیست و امور آب استان به هوش باشید؟!
فرشاد
United States
.کن اقای کناری
بی طرف
Iran, Islamic Republic of
.پتروشیمی بساز نیست. ان این اقای ار افرین که می خواهد اشتغال زایی کند بیش از. کارافرین کارافرین حالا هم نوبت دشت سقاو ه هست
امریه
Iran, Islamic Republic of
شاید بشناسی ولی اقای ..رو میکنی
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1