تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۱۷
کد مطلب : ۳۱۷۲۷۹

همایش محققان معین منطقه ۲ کشور در یاسوج / آیت‌الله ملک‌حسینی: کشت‌های بی‌رویه آب و خاک را نابوده کرده

۰
کبنا ؛همایش محققان معین منطقه ۲ کشور که با حضور استان‌های اصفهان، فارس، بوشهر، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد  در دانشگاه یاسوج برگزار شد.
 
آیت‌الله سید شرف‌الدین ملک‌حسینی نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد در این مراسم اظهار کرد: کشت‌های بی‌رویه، آب و خاک را نابود کرد که متولیان امر در حوزه کشاورزی باید تلاش کنند حلقه مفقوده در بخش کشاورزی را پیدا کنند.
نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه دانش و استفاده از علم پیشران در حوزه کشاورزی است، افزود: استفاده از علم روز در حوزه کشاورزی منجر به تولید ثروت در این حوزه می‌شود.
وی عنوان کرد: برای اینکه آب و خاک با علم و دانش پیوند بخورد باید به جامعه آگاهی داده شود در غیر اینصورت باید حاکمیت اعمال شود.
جعفر گوهرگانی معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این گردهمایی بیان کرد: ایده‌هایی در بخش کشاورزی دیده می‌شود که تا حدودی آثار و برکات این ایده‌ها قابل مشاهده است.
وی با اشاره به پایین بودن واحد سطح در اراضی کشاورزی گفت: آمار سطح زراعی و همچنین سطح باغات یکسان نیست و وضعیت زراعت با واقعیت هماهنگ نیست.معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: بیش از ۵۸۰ شرکت دانش‌بنیان و مراکز رشد برای ایجاد تحول، افزایش بهره‌وری و تبدیل دانش به ثروت در بخش کشاورزی ساماندهی شده است.
به گزارش کبنا، اسکندر زند در این همایش بابیان اینکه سالانه آفت‌کش، واکسن، توصیه گیاه‌پزشکی و سموم کم‌مصرف توسط محققان و مروجان به این سازمان معرفی می‌شود، اظهار کرد: ۱۰ هزار مروج بخش کشاورزی در سطح کشور فعالیت داشته، که  به ازای هر ۵۱۰ کشاورز یک مروج وجود دارد.
زند بابیان اینکه ۸۰ درصد محصولات صادراتی در حوزه زعفران است، گفت: بیش از ۵۸۰ شرکت دانش‌بنیان و مراکز رشد برای ایجاد تحول، افزایش بهره‌وری و تبدیل دانش به ثروت در بخش کشاورزی ساماندهی شده است.
وی افزود: ایران درزمینهٔ پژوهش‌های کشاورزی محصول محور رتبه ۱۶ جهانی است، و همچنین ازنظر خروجی یافته‌ها و تحقیقات این بخش در رتبه ۱۲۰ قرار دارد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اجرای طرح ماهی قزل‌آلا بیان کرد: اقدامات ارزشمندی برای افزایش سلامت محصولات غذایی و طرح ماهی قزل‌آلا صورت گرفت، که ۸ هزار برند فرمول را در کشور وارد کرده‌ایم، و جلوی انتقال هزار و ۴۰۰ مورد کود تقلبی گرفته‌شده است.
وی عنوان کرد: سال ۹۷ میزان ۱۵۰ میلیون دلار به حوزه آبخیزداری اختصاص یافت، و همچنین برای حفظ آب، خاک و آبخیزداری در دستور کار جهاد کشاورزی است.
زند گفت: ۱۰ هزار مروج بخش کشاورزی در سطح کشور فعالیت دارند که  به ازای هر ۵۱۰ کشاورز یک مروج کشاورزی وجود دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به رتبه علمی ایران گفت: در سال ۲۰۱۶ رتبه علمی ایران ۱۶ جهان بود اما در حوزه نوآوری ۹۲ جهان بودیم که در سال ۲۰۱۷ به ۷۵ ارتقاء پیدا کردیم که دانش‌بنیان کردن شرکت‌ها از دلائل ارتقاء جایگاه ایران بوده است.

وی با اشاره به وضعیت کشاورزی کشور گفت: وضعیت کشاورزی خوب است و میزان سرمایه‌گذاری که در سال‌های اخیر در حوزه آب و خاک شده در تاریخ بی‌نظیر است و افزون بر ۱۰ میلیارد دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری شده است.

این مسؤول تصریح کرد: ۳۵ درصد ماشین‌آلات در بخش کشاورزی نوسازی شده و علاوه بر این موارد، در حوزه‌های تکنولوژی و پرورش ماهی در قفس سرمایه‌گذاری‌های شده، رشد قابل قبول در بخش کشاورزی می‌تواند به پیشرفت اقتصادی کمک کند.

زند در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صادرات گیاهان دارویی گفت: ۸۰ درصد محصولات صادراتی در حوزه گیاهان دارویی زعفران است کشور در این زمینه از ظرفیت بالایی برخوردار است.

معاون وزیر با اشاره به طرح اصلاح ملکه زنبور عسل گفت: در حوزه آبخیزداری حرف‌های زیادی برای گفتن داریم و برای سال ۹۷ میزان ۱۵۰ میلیون دلار به حوزه آبخیزداری اختصاص یافت و حفظ آب، خاک و آبخیزداری در دستور کار جهاد کشاورزی است.

وی با اشاره به اجرای طرح نجات ماهی قزل‌آلا در استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در دولت قبل و کنونی اقدامات ارزشمندی برای افزایش سلامت محصولات غذایی صورت گرفت، ۸ هزار برند فرمول را در کشور آوردیم و جلوی انتقال ۱۴۰۰ مورد کود تقلبی گرفته شده است، ضمن اینکه عناصر سنگین و آنتی‌بیوتیک‌ها دیگر مواردی است که سلامت محصولات را خدشه‌دار می‌کنند که برنامه مفصلی برای پایش در این حوزه داریم.

این مسؤول با بیان اینکه متوسط استفاده از سهم و کود محصولات کشاورزی در ایران از متوسط در دنیا کمتر است، تصریح کرد: جهاد کشاورزی در زمینه تولید گندم پایداری این محصول را مدنظر دارد.


سهم ۳٫۲ درصدی کهگیلویه و بویراحمد در تولید آبزیان کشور
رئیس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد ۳٫۲ درصد از محصولات آبزی کشور را تولید می‌کند.
 
مراسم عباس صلاحی اردکانی رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ۱۷ درصد محصولات زراعی و ۲۰ درصد محصولات باغی توسط استان‌های منطقه دو کشور تولید می‌شود.
وی با اشاره به سهم استان‌های منطقه دو در تولید آبزیان گفت: چهارمحال و بختیاری ۴٫۳ درصد، کهگیلویه و بویراحمد ۳٫۲ درصد، فارس ۲٫۱ درصد، هرمزگان ۲٫۲ درصد، بوشهر ۲ و اصفهان ۱٫۳ درصد محصولات آبزی کشور را تامین می‌کنند.
این مسؤول تصریح کرد: ۲۷۷ محقق معین در استان‌های منطقه دو کشور وجود دارد که ۳۲ نفر در استان کهگیلویه و بویراحمد، ۳۰ نفر در چهارمحال و بختیاری، هرمزگان ۳۱ نفر، ۳۴ نفر در بوشهر، ۹۵ نفر در استان فارس و ۷۶ محقق معین در استان اصفهان مشغول هستند.
اردکانی تصریح کرد: بیشترین محققان در حوزه آب و خاک، زراعت، باغبانی و گیاه پزشکی به فعالیت مشغول هستند. گردهمایی محققین معین منطقه دو کشور که صبح امروز با حضور استان‌های فارس، بوشهر، هرمزگان، چهار محال بختیاری و اصفهان به میزبانی استان کهگیلویه و بویراحمد و شهر یاسوج آغاز به کار کرده بود عصر امروز به کار خود پایان داد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
بااین جلسات مگر قرار است مشکلی حل شود .یا جوانان صاحب کار و زندگی شوند.به خدا قسم فقط داریم خودمان را گول میزنیم
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1