تاریخ انتشار
شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : ۳۱۵۸۲۰

این پزشکان در کهگیلویه و بویراحمد راه اخلاق را اشتباه رفتند / قسم‌ فراموش شده/کارگران یگان میلیونی و پزشکان دهگان میلیونی

۱۱
۲
کبنا ؛پزشکانی که راه خلاق مداری را به اشتباه رفتند و سوگندنامه‌ای خودشان را فراموش کردند.
به گزارش کبنا از یاسوج، بر اساس اعلام قبلی پزشکان متخصص و فوق تخصص کهگیلویه و بویراحمد روز چهارشنبه (۲۵ بهمن‌ماه) در اقدامی اعتراض‌آمیز و به بهانه عدم پرداخت کارآنه در کلینیک‌های درمانی این استان برای طبابت بیماران حاضر نشدند، با شنیدن این خبر هیچ‌گاه فکر نمی‌کردم، پزشکانی که به لحاظ مادی درآمد خوبی دارند و در رفاه زندگی می‌کنند، همچنین کاری را انجام بدهند. همواره در این سال‌های اخیر معمولاً این کارگران شهرداری‌ها، کارخانه‌ها و یا سایر نیروهای خدماتی و شرکتی ادارات استان دست به اقدام‌های همچون تجمع و یا اعتصاب می‌زدند. آن هم وقتی که بیش از ۱۰ ماه حقوق ناچیزشان به آنها نمی‌رسید.

کارگرانی با حقوق یک میلیونی و پزشکان با حقوق چند ده میلیونی
همین سه روز اخیر بود که کارگران شهرداری یاسوج که هر کدام‌شان ماه‌ی یک میلیون و ۲۰۰ تومان حقوق دریافت می‌کنند، برای عدم پرداخت حق و حقوقشان جلوی شورای شهر یاسوج تجمع کردند و این در حالی است که به طور میانگین یک پزشک متخصص و فوق تخصص چیزی حدود ۲ میلیون تومان روزانه درآمد دارد و اگر پزشک معروفی باشد دو برابر این مبلغ درآمد خواهد داشت.
بیش از ۲۰۰ پزشک متخصص و فوق تخصص در استان کهگیلویه و بویراحمد خدمت می‌کنند که بسیاری از این پزشکان در کلینیک‌های درمانی ۳ شهر بزرگ استان شامل یاسوج، گچساران و دهدشت به بیماران نیازمند خدمات لازم را ارائه می‌دهند.
پیرمردی که با پول قرضی خودش را تا کلینیک‌ها رساند
صبح روز چهارشنبه (۲۵ بهمن‌ماه) همزمان با یک برنامه هماهنگی از سوی پزشکان حاضر در سه کلینیک درمانی یاسوج، گچساران و دهدشت جهت عدم حضور و تعطیلی این کلینیک‌ها، برای سر و گوش آب دادن از وضعیت کلینیک‌های شهر یاسوج به دو کلینیک در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد سر زدم، بیماران زیادی برای مراجعه به پزشکان آمده بودند، پیرمردی را دیدم که دو نفر جوان و زن میانسالی او را همراهی می‌کردند، وضعیت جسمی پیرمرد خوب نبود، از زن میانسالی که همراه این بیمار بود، سووال کردم چرا به پزشک مراجعه نمی‎کنید، گفت: پزشک نیامده و می‌گویند او امروز نمی‌آید و حرف‌های در باره اعتصاب و قهر پزشکان زد. از او خواستم که یک روز دیگر مراجعه کنند که وی خطاب به من گفت: از روستاهای اطراف آمدیم، حقیقتاً الان هم از همسایه‌مان پول قرض کردیم، تا توانستیم پدرمان را امروز برای ویزیت کردن بیاوریم و منتظر می‌مانیم که «دکتر» بیاید، ناچاراً به این همراه بیمار گفتم؛ به نظر می‌رسد پزشکان اعتصاب کردند و امروز نمی‌آیند که بعد از شنیدن حرف‌هایم ناامید شد.
در راهروهای کلینیک‌های شهر یاسوج و دیگر شهرهای استان بیماران که وضعیت مناسبی نداشتند، نیز حضور پیدا کرده بودند. همچنین زنان بارداری که با هزار مشقت برای مراجعه به پزشکان متخصص زنان و زایمان آمده بودند، با درب‌های بسته روبرو شدند. حتی یک نفر از پزشکان زنان و زایمان در محل کلینیک‌ها حضور پیدا نکردند که این مسئله بسیار نگران کننده بود، پزشکان زنی که بیش از هر کس دیگری حال زن باردار را می‌فهمند و با مشقت‌ها و سختی‌های دوران بارداری به خوبی آگاهی دارند. نمی‌دانم این سهل‌انگاری پزشکان زنان و زایمان را چگونه می‌توان توجیح کرد.
پزشکان با هزینه و امکانات نظام اسلامی جایگاه مقدس طبابت را به دست آوردند، تا هم مرحم دردهای مردم زجر کشیده و محروم این استان باشند و هم امین بیماران. اما آنان با تضییع حقوق بیماران و ترجیح دادن منافع مادی و امیال نفسانی بر سلامت و بهبود بیماران راه اخلاق‌مداری را به اشتباه رفتند.
برخی پزشکانی که از سهمیه مناطق محروم کهگیلویه و بویراحمد استفاده کرده و تخصص گرفته‌اند به راحتی به بهانه عدم دریافت کارانه کلینیک درمانی را تعطیل می‌کنند و این اقدام ناشایست را در کارنامه خودشان و اذهان عمومی به ثبت می‌رسانند، اما وضعیت اقتصادی و درآمد پزشکان کجا؟ کارگران شهرداری و یا سایر کارخانه‌ها کجا؟ در بیخ گوش همین پزشکان، پرستاران و سایر کارمندان علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد کارآنه‌های خود را نیز دریافت نکرده‌اند که قطعاً وضعیت درآمد آنها نسبت به این پزشکان بدتر است.
این پزشکان با حقوق چند میلیونی اخلاق را فدای مادیات کردند و مردم فقیر و محرومی که به نام آنها و از سهمیه مناطق محروم به این جایگاه رسیده بودند، را فراموش و در حقیقت با جان و سلامت مردم بازی کردند.
اسامی پزشکان مردم‌مدار
در شهر یاسوج محمدرضا ربانی جراح کلیه و مجاری ادرار، غلام‌عباس سبز گوش، حلق و بینی، آریا داخلی، صداقت طلب داخلی، اعتماد فر فوق تخصص خون و اطفال، فرخ نیا کلیه اطفال، نیکبخت چشم، محسن رضایی جراحی کلیه، ذاکر سعید نژاد عفونی، بهرام محمدی اطفال در کلینیک‌های درمانی حضور پیدا کردند.
در گچساران فقط رادیولوژی‌ها دست به اعتصاب زدند و سایر پزشکان گچسارانی در محل کار خود حاضر شدند و به بیماران خدمات ارائه دادند.
محمد طاها خادمی متخصص داخلی، فاضلی متخصص عفونی، براتی مغز و اعصاب، علی نژاد ارتوپد و دلیری اطفال تنها کسانی بودند که در محل کلینیک‌های درمانی دهدشت برای ارائه خدمات به بیماران و مراجعه کنندگان حاضر شدند.
غلام‌عباس سبز معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی در پاسخی به سووالی مبنی بر اینکه برنامه دانشگاه رای عدم تکرار این مسئله چیست؟، می‌گوید؛ این موضوع در دست بررسی بوده و امیدواریم بتوانیم این مشکل را دوستانه حل کنیم.
 
سوگندنامه‌ای که پزشکان کهگیلویه و بویراحمد فراموش کردند
پزشکان کهگیلویه و بویراحمدی نباید فراموش کنند که پس از اتمام دوره خود این سوگندنامه را قرائت می‌کنند:
«اکنون که با عنایات و الطاف بیکران الهی دوره دکتری پزشکی را با موفقیت به پایان رسانده‌ام و مسئولیت خدمت به خلق را بر عهده گرفته‌ام، در پیشگاه قرآن کریم به خداوند قادر متعال که دانای آشکار و نهان است و نامش آرامش دل‌های خردمندان و یادش شفای آلام دردمندان، سوگند یاد می‌کنم:
همواره حدود الهی و احکام مقدس دینی را محترم شمارم، از تضییع حقوق بیماران بپرهیزم و سلامت و بهبود آنان را بر منافع مادی و امیال نفسانی خود مقدم بدارم.در معاینه و معالجه حریم عفاف را رعایت کنم و اسرار بیماران خود را، جز به ضرورت شرعی و قانونی، فاش نسازم.خود را نسبت به حفظ قداست حرفه پزشکی و حرمت همکاران متعهد بدانم و از آلودگی به اموری که با پرهیزکاری و شرافت و اخلاق پزشکی منافات دارد، اجتناب ورزم.همواره برای ارتقای دانش پزشکی خویش تلاش کنم و از دخالت در اموری که آگاهی و مهارت لازم را در آن ندارم، خودداری کنم.در امر بهداشت، اعتلای فرهنگ و آگاهی‌های عمومی تلاش کنیم و تأمین، حفظ و ارتقای سلامت جامعه را مسئولیت اساسی خویش بدانم.
 
فرار به جلو شورای هماهنگی سازمان نظام پزشکی کهگیلویه و بویراحمد
 
شورای هماهنگی سازمان نظام پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به اعتصاب پزشکان بیانیه‌ای صادر کرده بود که این بیانیه همان فرار به جلو می‌باشد.
در بیانیه شورای هماهنگی سازمان نظام پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، آمده است؛
با توجه به پیامدهای اعتراض روز گذشته پزشکان استان در افکار عمومی وظیفه خود دانستیم موارد زیر را به اطلاع مردم فهیم استان برسانیم؛
۱- با توجه به عدم حصول نتیجه از پیگیری‌های متوالی و مستمر از طریق وزارت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و سایر سازمان‌های مسئول در خصوص عدم پرداخت مطالبات پزشکان، عدم افزایش تعرفه خدمات درمانی در سال ۱۳۹۷ همچنین افزایش بیش از ۳ برابر مالیات بر درآمد پزشکان سازمان نظام پزشکی، پیشکسوتان جامعه پزشکی، اعضای هیئت علمی و سایر نخبگان این صنف تصمیم گرفتند در روز چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه همزمان با سایر استان‌های کشور با رعایت شرایط زیر از حضور در کلینیکهای دولتی پرهیز نمایند؛
ا- تمامی پزشکان متخصص انکال در برنامه قبلی در بیمارستان حضور داشته باشند
۲- به تمامی بیماران اورژانسی خدمات درمانی ارائه شود.
۳- تمامی اعمال جراحی اورژانس در بیمارستان‌ها انجام پذیرد.
۴- تمامی پزشکان متخصص در شهر حضور داشته و در تمام ساعات در دسترس باشند.
۵- اعتراض تنها در عصر روز چهارشنبه انجام گیرد.
نکات قابل تامل در این اقدام پزشکان؛
۱- در یک جامعه مردمسالار اعتراض حق قانونی و منطقی هر فرد و یا گروه می‌باشد و پزشکان هم از این قاعده مستثنی نیستند.
۲- اعتراض صرفاً صنفی بوده و هیچگونه وابستگی حزبی، سیاسی و جناحی نداشته است.
۳- تمام سازمان‌های مسئول در استان از قبل در جریان این اعتراض قرار گرفته‌اند.
۴- تمهیدات لازم در خصوص پیشگیری از اتفاقات احتمالی پیش‌بینی شده و راه کارهای مناسب در نظر گرفته شده است.
لازم به ذکر است در تمامی بحران‌ها و اتفاقات پیش آمده در کشور از جمله جنگ، سیل، زلزله و… پزشکان پیشگامان ارائه خدمت بوده و همواره در کنار مردم به خدمت صادقانه اهتمام ورزیدند”.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
خدا به حق فاطمه زهرا روز به روز عزت و آبروی دکتر ربانی رودبیشتر کنه . ممنون استاد عزیز
Iran, Islamic Republic of
ربانی و سبز چون از میرانند اومدن و گرنه اینها هم مثل بقیه.
منتقد
Iran, Islamic Republic of
وقتی. طبابت را می گیرد، وقوع چنین پیش آمدهایی دور از ذهن نیست.
علی پوریاسوج
Iran, Islamic Republic of
درود بردکترهای که به وظیفه اخلاقی ودینی خود علمی خود اعتقاد داشتند وخوب عمل کردند خداوند پشت پناهتان باشد که همه چیزرا با پول عوض نمی کند .
شاهین
Iran, Islamic Republic of
خدا به حق محمد. را
همشهری
Iran, Islamic Republic of
دکتر سعید ذاکری نزاد انسان با شخصیتی است ما مریضی داشتیم بیش ایشان انصافن یک انسان اخلاق مدار است
Iran, Islamic Republic of
میدونم این پیام منتشر نمیشه اما
ک ب نیوز یکی از بدترین ادبیاتو تو کل ایران داره بسیار اعورانه نیگا میکنه
نمیشه که به بهانه قسم خوردن پزشکا ،این قشر حق اعتراض نداشته باشن
چطوره سیستان و بلوچستان به صورت ماهیانه حقوق پزشکاشو میده ولی استان ما از خرداد نود پنج به پزشکاش حقوق نداده؟این. مسولان دانشگاه استانه؟
دوم به قول امام علی من لا معاش له لامعاد له کسی که دنیایی نداره اخرتی هم نداره ،شما تا حالا فکر کردید پزشک هزینه زندگیشو چطور باید تامین کنه؟(البته نه چون خودتون حقوقتونو به موقع میگیرید اونم با این اخبار مسخره ای که اصلا ارزش پخشو هم ندارن)
سوم:شما که زودی میگید درآمد پزشک فلان و فلان ،در جریان باشید یه ارکست برا ۴ساعت داره٧تومن میگیره باور نداری زنگ بزنید بپرسید( پولشو میگیره بدون مالیات و بدون استرس از شکایت و ترس از فالت تو کارش)
یه ارایشگاه برا ده دقیقه ارایش ١تومن میگیره یه طلا فروش رو هر گرم طلا فلان تومن میگیره یه پیمانکار رو یه پل زپرتی ۴٠-۵٠میلیون سود میکنه ،اگه راست میگید برید یه ارکست یه طلا فروش یه پیمانکار یا...رو بیارید که ١٨ماه بدون یه هزارتومنی براتون کار کنه
کاش نقدتون منصفانه بود
اگه یه پزشک درامدش زیاده ١۴سال از عمرشو میذاره کلی مالیات میده اگه یه اشتباه کنه٢٨٠میلیون باید دیه بده چطو اینا رو نمیبینی ک ب نیوز؟هان؟
امثال شما و آمد نیوز با این تحلیلاتون که به جای آگاهی بخشی روز به روز بین مردم نفاق می پراکنید. به ملتید .مگه نمیتونید از واژگان مودبانه استفاده کنید؟هنوز با ادبیات کوچه بازاری متن مینویسید و هر کسی هر متنی بهتون داد بدون ویرایش و کارشناسی منتشرش میکنید.
Iran, Islamic Republic of
خدا شفات بده دوست گرامی با این مقایسه ها و مثل زدن هات تو هم احتمالا یه یکی از فامیلت از همین
Iran, Islamic Republic of
همه پزشکها بیمه هستند و دیه نمی دن.مگه بقیه ملت درس نخوانده؟دولت باید حقوق متخصصین رومانی ده میلیون بکنه هیچ کارانه ای هم نده.اگه بار دیگه اعتصاب کردند دکتر از هند وارد کنن
آوینا
Iran, Islamic Republic of
دکتر اعتماد فر بسیار مرد شریف و پزشک خوب و دلسوزی هستش و امیدوارم که در همه ی مراحل زندگی موفق باشند دست حق بهمراهت دکتر جان
مهدی بردبار
Iran, Islamic Republic of
کارشون کاملا درست بوده مقایسه میکنید پاکبان را با پزشک! اما دقت نمیکنید که مردم ایران دارند مصادره میشوند عزیزم سیستمی معیوب سر کار هست شیستمی که مردمش بی قانون و بی نظارت نزول کردن با نگرش شما هر کسی پول بیشتری میگیره نباید اعتراض کنه ؟ همین هم هست!
زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

اعتماد نوشت: برخی از کاربران شبکه‌های فضای مجازی با انتشار تصاویری از مراسم شب احیا ماه ...
میرکاظمی رفت

میرکاظمی رفت

خداحافظی مسعود میرکاظمی از سازمان برنامه و بودجه قطعی شده است؛ بااین‌حال، احتمال جابه‌جایی ...
(ویدئو) جایزه ۴۰ میلیارد تومانی عربستان به قاری ایرانی

(ویدئو) جایزه ۴۰ میلیارد تومانی عربستان به قاری ایرانی

شاهمرادی جایزه ۳ میلیون ریالی (۸۰۰ هزار دلاری) خود را از دستان «ترکی آل الشیخ» رییس کمیته ...
1