تاریخ انتشار
جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۶
کد مطلب : ۳۱۵۱۸۷

اندر شباهت عملکرد «شبکه دنا» و «کبک دنا»

۱۱
۰
کبنا ؛م- رفیعی
سر در زیر برف کردن کبک در میان مردم این طور شهرت دارد که در فصل زمستان هنگامی که زمین مستور از برف است به محض اینکه کبکها در معرض خطر محاصره‌ی شکارچیان قرار گیرند فوراً سر را در زیر برف فرو می‌کنند تا شکارچیان را نبینند به گمان آنکه چون آنها دشمن را نمی‌بینند پس دشمن هم آنها را نمی‌بیند و از تعرض و صید شدن مصون خواهد ماند.
در حالی که این گمان و تصور به کلی باطل است، اولاً که کبک آن درک را ندارد که دست به کار دیگری بزند. ثانیاً به فرض آنکه دارای چنان هوش وافری باشد به حکم فهم غریزی باید کاری کند که از تجاوز و دستبرد دشمن و شکار شدن در امان بماند نه آنکه سر در زیر برف کند به خیال آنکه کسی را نمی‌بیند پس هیچ کس او را نخواهد دید، در صورتی که غرایز حیوانی همیشه در جهت صیانت و بقای نفس دور می زند نه امر واهی و بی نتیجه.
این مثل در مورد کسانی به کار می‌رود که چون معایب خود را نمی‌بینند و تشخیص نمی‌دهند، می‌پندارند که دیگران هم آن معایب را نمی‌بینند و از آن بی اطلاع هستند.
اتفاقاً سر زیر برف کردن کبک علت و سبب خاصی دارد به همین جهت به شرح آن علت می‌پردازیم تا اشتباه عمومی در رابطه با این ضرب المثل روشن شود. از مختصات کبک این است که هنگام احساس خطر یک پرش برمی دارد و از شدت وحشت و اضطراب چندمتر دورتر به سرعت فرود می‌آید.
پیداست چون زمین پوشیده از برف است این حیوان زیبا و قشنگ به علت سرعت فرود آمدن گاهی سر و گردن و گاهی تمام اعضای بدنش در زیر برف فرو می‌رود و قسمتی تنها دم و دوپایش خارج از برف باقی می‌ماند و قدرت خارج شدن از برف و پرواز مجدد از وی سلب می‌گردد در این موقع شکارچیان سر می‌رسیدند و آنها را زنده به دست می‌آید.
با ذکر این ضرب المثل معروف و واکاوی دلایل آن؛ به شباهت و عملکرد شبکه دنا مبنی بر سانسور ظرفیت‌های خبری و پرداختن به موضوعات سلیقه‌ای و عدم استفاده از ظرفیتهای استانی جهت رسالت رسانه‌ای خود نموده است.
همین امر باعث روی آوردن جمع کثیری از مردم علاقمند به آخرین اخبار و تحولات کشور از شبکه‌های کشوری و بعضاً خارج کشور و فضای مجازی شده است و استقبالی از بعضی از برنامه‌ها و خبرهای شبکه استانی نمی‌نمایند.
البته شاید مسولین این شبکه همانند ضرب المثل کبک و شاید هم تا حدودی محافظه کاری؛ سعی بر عدالت رسانه‌ای بین نمایندگان استان را دارند که اشتباه رفته‌اند و این مقوله‌ای کاملاً جداست. حال آنکه همه مردم استان از موفقیت‌های هم استانیهای خود در هر منصب ملی افتخار می‌کنند و این مشابه تیم ملی خارج از مرزها می‌باشد که برای طرفداران تیمهای داخلی رنگ و تیم و بازیکن معنی ندارد و همه آرزوی توفیق تیم ملی کشور را دارند لذا این حساسیت غیر معقول خواهد بود.
در این راستا در بعضی مواقع که اخبار استانی پیگیری می‌شود به عنوان مثال در چند بخش خبری از حضور یک دانش آموز در یک مسابقه منطقه‌ای گزارش تهیه می‌گردد و از سطح مسابقات تا آمادگی شرکت کنندگان و...تفسیر می‌شود در حالی که فرزند استان کهگیلویه و بویراحمد در حساس‌ترین موقعیت اقتصادی کشور و در راس بالاترین جایگاه تصمیم گیری قرار گرفته و روزانه در بخش‌های مختلف خبری در کشور با وی مصاحبه و تفسیرهای گوناگون تولید می‌شود از جمله یارانه‌ها؛ حامل‌های انرژی؛ حقوق و بازنشستگی و یا مالیات و این فضا جامعه را کاملاً تحت تاثیر قرار داده و مدام مردم پیگیر آینده اقتصادی و تصمیمات تصمیم سازان می‌باشند؛ اما شبکه دنا با داشتن این ظرفیت عظیم هرگز نتوانسته خبرهای ملی که خود امتیازی برای این شبکه محسوب می‌شود را تولید کند و این رویه در ۵ سال اخیر که ریاست کمیسیون تلفیق وکمیسیون برنامه و بودجه کشور را ما مدیریت می‌کنیم این بی تفاوتی توسط شبکه دنا تکرار شده است. در پایان با آن امید که شبکه دنا شباهت‌های خود با کبک دنا را در وقار و زیبایی این پرنده دریابد؛ نه اینکه مثل کبک سر زیر برف کند به آن امید که بینندگان هم چنین فکر می‌کنند و از کنار این خبرها و سلیقه‌ای عمل کردن خواهند گذشت چون این موضوع نه در آستانه انتخابات می‌باشد که جنبه تبلیغی داشته باشد و بیش از آنکه حقی برای نماینده باشد حق مردم و موکلین در پیگیری اخبار و رصد نمودن عملکرد نمایندگان آنهاست.
نام شما

آدرس ايميل شما

کارگر
Iran, Islamic Republic of
فقط شبکه دنا. کل صدا و سیما
محمد حسینی نیک
Iran, Islamic Republic of
. شبکه دنا
فردا
Iran, Islamic Republic of
تیم هندبال گچساران در رقابتهای جهانی پیروز شد اصلا صداش رو در نیاورد حق هم داره چون نه ما این میدونیم . موسی به کیش خود و عیسی به کیش،خود
دشتروم
Iran, Islamic Republic of
حتما انتظار داری شبکه دنا هم بشه شبکه تبلیغاتی نمایندگان استان.اتفاقا شبکه دنا خوب عمل میکنه طوری رفتار نمیکنه که شبکه استانی بشه تبلیغات نماینده
استان
Iran, Islamic Republic of
حیف نیست دکتر خودشو در .ی درست شده نشون بده والله به خدا حیفه $
مرادی
Iran, Islamic Republic of
درود بر دست اندر کاران شبکه دنا پس بفرما شبکه دنا فقط و فقط در اختیار .... باشه
شهروند
Iran, Islamic Republic of
به نظر من شبکه دنا تقصیر نداره
من خودم چندین بار تو همایشها و جلسات با حضور مسولان کشوری بودم
که تیم خبری شبکه دنا میخواست از تاجگردون مصاحبه بگیره اما تاجگردون حاضر نمیشد
همکار
United States
من خودم چند بار نگاه کردم در سالهای گذشته دیدم که تبعیضی قائل میشه بین سردسیر و گرمسیر و حتی کوه دنا و خامی بزرگ که میبینم همش شده شهرستان بویراحمد و بس و شخصا غیر جایی به صورت اتفاقی چشمم به تصویر این شبکه بخوره وگرنه خودم و خانواده ام به هیچ عنوان مخاطب این.
ج. ب
Iran, Islamic Republic of
حیف پول این مملکت و این مردم
که به. داده میشه
ناشناس م ج
Iran, Islamic Republic of
احسنت عجب وجه تمثیلی
ساداتی
Iran, Islamic Republic of
حق گچساران زر خیز،سرزمین طلا این نیست که حتی از راهپیمایی باشکوه ۲۲بهمن ماه که عظمتی از عشق مردم گچساران به ولایت را نشان میداد گزارشی کمتراز ۲دقیقه را در شبکه دنا پخش کنند.جانم فدای رهبرم وافتخارم دیارم گچساران زرخیزوقوت قلب من نماینده باغیرتم جناب دکتر تاج گردون
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1