تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۴۶
کد مطلب : ۳۱۳۴۷۴

تمام جزئیات مالیات حقوق‌های زیر ۸ میلیون و بالای ۲۰ میلیون تومان

۳
۰
کبنا ؛رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۷ گفت که طبق مصوبه جدید مجلس در مورد مالیات پلکانی، حقوق‌های تا ۸ میلیون تومان مالیات کمتری نسبت به سال گذشته می‌پردازند و نرخ مالیات حقوق بالای ۲۰ میلیون تومان از ۱۰ به ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.
غلامرضا تاجگردون اظهار کرد: در قانون بودجه سال ۹۶ حقوق‌های تا دو میلیون تومان از مالیات معاف بود و از دو میلیون تومان تا ۱۰ میلیون تومان مشمول مالیات ۱۰ درصدی می‌شد و مابقی نیز مشمول مالیات ۲۰ درصدی می‌شدند. ما دیدیم ۸۰ درصد کسانی که حقوق بگیر بخش دولتی و خصوصی هستند زیر دو میلون تومان دریافتی دارند لذا سقف معافیت مالیاتی را به دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش دادیم.
وی افزود: طبق مصوبه جدید از دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان یعنی سه برابر این عدد ضربدر ۱۰ درصد می‌شود. بر این اساس مالیات تا هشت میلیون تومان تغییر نمی‌کند و تا ۱۰ میلیون تومان هم خیلی تغییر نمی‌کند.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ تصریح کرد: کسی که در سال ۹۶، ۸ میلیون تومان حقوق می‌گرفت تا دو میلیون تومان از مالیات معاف بود و ۶ میلیون تومان دیگر ضربدر ۱۰ می‌شد یعنی ۶۰۰ هزار تومان باید مالیات می‌داد. برای سال ۹۷ پیش بینی کردیم که تا ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان مشمول مالیات ۱۰ درصدی می‌شود. با این تفاوت که رقم ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان منهای ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌شود و ۱۰ درصد ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان یعنی ۴۶۰ هزار تومان مالیات به این حقوق تعلق می‌گیرد. مابقی آن تا ۱۰ میلیون تومان مشمول مالیات ۱۵ درصد می‌شود.
تاجگردون ادامه داد: اگر کسی در سال ۹۶ تا ۸ میلیون تومان حقوق می‌گرفت و در سال ۹۷ هم ۸ میلیون تومان حقوق می‌گیرد، مالیاتش هیچ تغییر نمی‌کند. ۹۰ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها هم زیر ۸ میلیون درآمد دارند. ضمن اینکه درآمد پژوهشی اعضای هئیت علمی هم مستثنی شد و ۵ درصد تعیین شد. مازاد بر این ۱۵ درصد مالیات تعلق می‌گیرد که آن‌هم کل این مبلغ را شامل نمی‌شود بلکه مابه التفاوت آن ضربدر ۱۵ درصد می‌شود.
 
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس ادامه داد: کسی که دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرد نهایت نرخ مالیات موثرش ۶.۶ درصد است و این تغییر چندانی نسبت به سال گذشته نیست. همچنین کسی که ۵ میلیون تومان حقوق می‌گیرد در سال گذشته ۳۰۰ هزار تومان مالیات می‌داد.
در حال حاضر پیش بینی کردیم که حقوق این فرد تا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از مالیات معاف است و ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان مابقی مشمول مالیات ۱۰ درصد می‌شود. یعنی این فرد ۲۷۰ هزار تومان مالیات پرداخت می‌کند. بر این اساس کسانی که حقوق ۵ و ۶ میلیون تومانی می‌گیرند مالیاتشان نسبت به سال گذشته کمتر می‌شود و این عدد روی ۸ میلیون تومان به هم می‌رسد. در واقع حقوق ۸ میلیون تومان مالیاتش کمتر از سال گذشته می‌شود.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ خاطرنشان کرد: کسانی که درآمد بالا دارند و یا بنگاه و شرکت دارند نرخ مالیاتشان بالاتر است. البته نهایت نرخ مالیاتی مؤثر ۱۴.۱ است. چون مالیات‌ها پلکانی پیش بینی شده و مابه التفاوت محاسبه می‌شود در واقع ما مالیات ۳۵ درصد نداریم.
وی در پایان درباره تأثیر این مصوبه بر حقوق‌های نامتعارف نیز گفت: حقوق‌های بالای ۲۰ میلیون تومان حدود ۱۵ تا ۱۶ درصد مالیات می‌پردازند که مالیات حقوق این افراد در سال گذشته ۱۰ درصد بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

اخوی
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای تاجگردون سلام
مگه حقوق بالای ۲۰ میلیون تومان هم هنوز هنوز هنوز بعد از آن همه .حقوق های نجومی داریم ؟ مگه داریم مگه می شه ؟؟؟؟
مهران
Iran, Islamic Republic of
در این سیستم شفاف مالیاتی من کارمند باید سالانه حدود ۳ میلیون مالیات بدهم.ولی بسیاری از بازاریان محترم که درآمد یک روزشان به اندازه درآمد یک ماه بنده است زیر ۵۰۰ هزارتومان مالیات می دهند.
البته دم دست تر از کارمندان کسی وجود ندارد.هر چی سنگه مال پای لنگه
ببینید
Iran, Islamic Republic of
اطلاع دارید که بعضی دانشگاه ها. از حق التدریس مالیات کسر می کنند ولی هرکز به اداره دارایی واریز نمی کنند؟
اداره دارایی این دانشگاههای بزرگ را نمیبینه ولی یه دکه کوچیک تو یه جای پرت رو خوب میبینه
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1