تاریخ انتشار
شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب : ۳۱۲۵۷۸

دانشگاه یاسوج در جمع موثرترین‌ دانشگاه‌های دنیا

۵
۰
کبنا ؛

بر اساس اطلاعات استخراج شده از پایگاه شاخص‌های اساسی علم ۵۳ دانشگاه و موسسه تحقیقاتی ایران در بین موثرترین‌های دنیا قرار گرفت و دانشگاه یاسوج هم در جمع این دانشگاه‌ها جای دارد.


 به گزارش کبنا، به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم بررسی اطلاعات استخراج شده از پایگاه شاخص‌های اساسی علم (ISI-ESI) نشان می‌دهد تعداد ۵۳ دانشگاه و موسسه تحقیقاتی کشور در بین موثرترین‌های دنیا قرار دارند و روند افزایش تعداد این موسسات نشان می‌دهد که پژوهش‌های جمهوری اسلامی ایران اثرگذاری بیشتری پیدا کرده‌اند.

دکتر علی گزنی یکی از بنیانگذاران پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اظهار داشت: پایگاه شاخص‌های اساسی علم ISI به شناسائی و معرفی یک درصد از پراستنادترین دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی دنیا در رشته های مختلف علم می پردازد. این پایگاه، علم دنیا را به ۲۲ رشته موضوعی تقسیم کرده و در حال حاضر دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی کشور در ۱۶ رشته از این ۲۲ رشته موضوعی رتبه بندی شده‌اند.

وی افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی اصفهان، ایران، بقیه‌الله، تبریز، تهران، زاهدان، شهید بهشتی، شیراز، کردستان، کرمان، کرمانشاه، مازندران، مشهد، جندی شاپور اهواز و همچنین بخش ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بین موسسات یک درصد برتر دنیا قرار گرفته اند.

عضو هیأت علمی مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری ادامه داد: دانشگاه‌های شهید بهشتی، اصفهان، الزهرا (س)، امام خمینی (ره)، بوعلی سینا، تبریز، تربیت مدرس، تهران، خلیج فارس، رازی، سمنان، شهرکرد، شهید باهنر کرمان، شهید چمران اهواز، شیراز، فردوسی مشهد، کاشان، گیلان، مازندران، محقق اردبیلی، یاسوج و یزد در بین دانشگاه های جامع در جمع موثرترین های دنیا قرار گرفته اند.

وی درباره دانشگاه‌های صنعتی خاطرنشان کرد: دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر، صنعتی سهند، صنعتی شاهرود، صنعتی شریف، صنعتی شیراز، صنعت نفت، صنعتی نوشیروانی بابل و علم و صنعت ایران در بین پراستنادترین دانشگاه‌های دنیا قرار گرفته‌اند.

وی گفت: در بین موسسات پژوهشی، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، جهاد دانشگاهی و انستیتو پاستور ایران در میان برترین‌های دنیا قرار گرفته‌اند. دانشگاه‌های آزاد اسلامی و دانشگاه پیام نور نیز در بین دانشگاه‌های یک درصد برتر دنیا قرار گرفته اند.

این مسؤول عنوان کرد: در حال حاضر ۳۱ دانشگاه و موسسه تحقیقاتی کشور در رشته موضوعی مهندسی رتبه‌بندی شده‌اند بعد از مهندسی بیشترین تعداد متعلق به رشته های شیمی و پزشکی بالینی است که به ترتیب ۲۳ و ۲۱ دانشگاه / موسسه کشور را شامل می‌شوند. بعد از این دو رشته، حوزه‌های علوم کشاورزی و مواد هر کدام با ۱۰ دانشگاه / موسسه در جایگاه بعدی قرار دارند.

دکتر گزنی درباره آمار دانشگاه‌ها و موسسات برتر گفت: در حال حاضر در پایگاه شاخص‌های اساسی علم تعداد ۵ هزار و ۷۰۱ دانشگاه، موسسه یک درصد برتر معرفی شده‌اند که ۵۳ مورد از آنها مربوط به ایران است، بنابراین حدود ۰.۹ درصد از دانشگاه‌ها، موسسات یک درصد برتر دنیا متعلق به ایران است.

وی افزود: برحسب سهم دانشگاه‌ها، موسسات تحقیقاتی یک درصد برتر کشور از کل دنیا، سه رشته مهندسی، شیمی و علوم کشاورزی از بالاترین سهم در مقایسه با سایر رشته های کشور برخوردارند. در این سه رشته به ترتیب ۲.۳ درصد، ۱.۹ درصد و ۱.۳ درصد از دانشگاه‌ها، موسسات تحقیقاتی برتر دنیا متعلق به ایران است.

دکتر گزنی گفت: براساس پایگاه شاخص های اساسی علم و در میان دانشگاه های وابسته به وزارت علوم، دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حوزه علوم رایانه و ریاضیات موثرترین دانشگاه کشور است. به عنوان مثال این دانشگاه از نظر تعداد مقالات یک درصد برتر در رشته موضوعی ریاضیات رتبه ۶۵ دنیا را کسب کرده است. همچنین براساس شاخص نسبت تعداد استنادها به مقالات، دانشگاه علم و صنعت نیز در میان برترین دانشگاه های کشور قرار دارد.

وی افزود: در رشته موضوعی فیزیک، دانشگاه صنعتی شریف، صنعتی اصفهان و پژوهشگاه دانش های بنیادی موثرتر از سایر دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور ظاهر شده‌اند.

عضو هیات علمی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: در رشته موضوعی علم مواد و مهندسی دانشگاه تهران و در علوم کشاورزی، دانشگاه تهران و تربیت مدرس موثرترین دانشگاه های کشور هستند.

وی افزود: در بین دانشگاه‌های وزارت بهداشت، در حوزه داروشناسی و سم شناسی، دانشگاه علوم پزشکی تهران و مشهد موثرترین های کشور هستند. در حوزه پزشکی بالینی، ایمنی شناسی، علوم اعصاب و رفتار نیز دانشگاه علوم پزشکی تهران برترین دانشگاه کشور است.

آمار ۱۵۸ دانشگاه، موسسه تحقیقاتی ایرانی نیز در حوزه رشته ها و تعداد مقالات یک درصد برتر نیز نشان می دهد که وضعیت استنادها، مدارک، نسبت استناد به مقاله و تعداد مقالات یک درصد برتر نسبت به گذشته بهتر شده است و این موضوع نشان از اثرگذاری بیشتر پژوهش در کشور است.

از نظر موضوعی نیز در رشته های ایمنی شناسی، پزشکی بالینی، دارو شناسی و سم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران، رشته ریاضیات دانشگاه های آزاد اسلامی، در رشته های زمین شناسی، زیست شناسی و زیست شیمی دانشگاه تهران، در رشته شیمی دانشگاه های آزاد اسلامی، در رشته های علوم اجتماعی، علوم اعصاب و رفتار دانشگاه علوم پزشکی تهران و در علوم دامی و حیوانات دانشگاه تهران دارای بالاترین رتبه هستند.

همچنین در بخش موضوعی در رشته علوم رایانه دانشگاه های آزاد اسلامی، در رشته علوم کشاورزی دانشگاه تهران، در رشته علوم مواد دانشگاه های آزاد اسلامی، در رشته فیزیک دانشگاه های آزاد اسلامی، در رشته محیط و بوم شناسی دانشگاه تهران، در رشته مهندسی دانشگاه‌های آزاد اسلامی و در تمامی رشته‌های موضوعی دانشگاه های آزاد اسلامی بالاترین رتبه را کسب کرده‌اند.

نام شما

آدرس ايميل شما

رضا
درود بر علم و اگاهی که همیشه بالاتر از کوته فکری غافلان است
دانشگاهی
Iran, Islamic Republic of
حتما این دستاورد نتیجه تلاشهای دانشگاه است!
رضا
باز هم افتخاری دیگر از دانشگاه یاسوج و مدیریت صحیح دکتر رحیمی

ان شالله شاهد موفقیت های بیشتری باشیم
دنا
با سلام
درود بر دکتر رحیمی مرد علم و عمل
گرجی اهواز
Iran, Islamic Republic of
تو کشور کلا ۵۳ دانشگاه دولتی مگه داریم؟
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1