تاریخ انتشار
شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۱۵
کد مطلب : ۳۱۱۸۳۲

جزئیات تازه از پرونده جاسوس برجامی / وصول ۶۳۰۰‌ میلیارد تومان مالیات از سرکشی به ۳۰۰۰ حساب خاص / مجلس سایه / از آزادی بیان نترسیم / تیغ قانونی

۰
کبنا ؛
مطالب مهم روزنامه های ایران -شنبه ۱۴ بهمن
روزنامه وطن امروز(۱۳۹۶/۱۱/۱۴)


جزئیات تازه از پرونده جاسوس برجامی
گروه سیاسی: معاون اول قوه‌قضائیه جزئیات روند دستگیری عبدالرسول دری‌اصفهانی، جاسوس دوتابعیتی را که در تیم مذاکره‌کننده هسته‌‌‌ای، مسؤولیت امور بانکی را بر عهده داشت اعلام کرد. او گفت سازمان اطلاعات سپاه از حدود یک سال و نیم قبل از دستگیری این جاسوس دوتابعیتی، بر اساس گزارش‌های دریافتی، نسبت به این فرد و بعضی افراد دیگر که دوتابعیتی بودند، مراقبت و مواظبت داشت. بر اساس آنچه حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای گفته، دری‌اصفهانی با موسسات خارجی همچونPWC که از آن به عنوان بازوی مالی قدرتمند سرویس‌های جاسوسی غربی بویژه به عنوان عقبه اطلاعاتی MI6  یاد می‌شود، همکاری داشته و پس از بررسی پرونده وی، با توجه به همکاری‌‌‌هایی که با دستگاه قضا داشته، به ۵ سال حبس محکوم می‌شود.
بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در سی‌‌وچهارمین نشست میان‌دوره‌ای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور (دفتر تحکیم وحدت) در مشهد مقدس حضور پیدا کرد تا به سوالات دانشجویان درباره دستگاه قضا پاسخ دهد. یکی از سوالاتی که در این نشست دانشجویان از محسنی‌اژه‌ای پرسیدند، درباره حضور جاسوس در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بود. محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال علاوه بر ارائه جزئیات تازه‌ای درباره عبدالرسول دری‌اصفهانی که به اتهام جاسوسی به ۵ سال زندان محکوم شده است، درباره سایر متهمان به جاسوسی نیز اظهارنظر کرد. وی گفت: در مسائل هسته‌ای و کسانی که برای دشمن کار می‌کردند، یک نفر نداشتیم؛ یعنی بیش از یک نفر علیه کشور در رابطه با مسائل مختلف هسته‌ای یا نظامی به نفع دشمن کار می‌کردند.محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: ما در این زمینه افراد زیادی را محاکمه و محکوم کرده‌ایم؛ بعضی محکوم به اعدام شدند که حکم آنها اجرا شده است و بعضی نیز منتظر اجرای حکم هستند و برخی از آنها درخواست اعمال ماده ۴۷۷ کرده‌اند. وی تصریح کرد: درباره فرد مورد نظر شما که در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بود، باید بگویم حکم این فرد قطعی شده است و بنا به قانون می‌توانم اسم ببرم. نام وی «عبدالرسول دری‌اصفهانی» است. این فرد در ابتدای امر با این تیم نبوده است و در رابطه با مسائل بانکی و اقتصادی و عمدتاً مسائل بانکی از ناحیه بانک مرکزی به این تیم اضافه شده است، چرا که بانک مرکزی باید یک نفر را در رابطه با مسائل مرتبط با بانک معرفی می‌کرده است. سخنگوی قوه‌قضائیه خاطرنشان کرد: این فرد در برخی جلسات داخل و خارج که برگزار می‌شده، حضور داشته و مشورت می‌داده است. معاون اول دستگاه قضا ادامه داد: برای این فرد پرونده‌ای تشکیل می‌شود و عمدتاً پرونده‌ای که روی آن کار اطلاعاتی و تحقیق انجام می‌دهند، زیر نظر سازمان اطلاعات سپاه بوده است و در اینجا وزارت اطلاعات به پرونده وارد نشده است. از حدود یک سال و نیم قبل از اینکه ایشان دستگیر شود، سازمان اطلاعات سپاه بر اساس گزارش‌هایی که به آن می‌رسد، نسبت به این فرد و بعضی افراد دیگر که دوتابعیتی بودند، مراقبت و مواظبت داشت. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای افزود: این فرد دوتابعیتی، تحصیلکرده انگلیس است و بعد از انقلاب، هم در داخل در دستگاه‌های مختلف کار کرده و هم با برخی موسسات خارجی از جمله PWC همکاری داشته است. وی به ۵ سال حبس محکوم شده است. معاون اول دستگاه قضا خاطرنشان کرد: ممکن است این سوال پیش‌‌‌‌‌‌‌‌ آید که مسأله هسته‌ای مگر مهم نیست؟ چرا خیلی مهم است ولی در رابطه با افشای مسائل هسته‌ای کسانی حکم اعدام برای‌شان صادر و اجرا نیز شده است و برخی نیز منتظر اجرای حکم اعدام هستند اما تعداد بیشتری داریم که به زیر ۱۰ سال حبس محکوم شده‌اند و ایشان با مجموعه آن چیزی که در پرونده برای قاضی احراز شده و همکاری‌هایی که در طول مدت بازجویی داشته است، تشخیص قاضی این بوده که به ۵ سال حبس محکوم شود.
دری‌اصفهانی و PWC
براساس آنچه حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای گفته است، عبدالرسول دری‌اصفهانی با شرکت‌ها و موسسات خارجی در امور اقتصادی و بانکی در ارتباط بوده است. یکی از این موسسات که معاون اول دستگاه قضا به آن اشاره کرده است، شرکت PWC است.
(PWC (Price Water House Coopersشرکتی چندملیتی است که در حوزه ارائه خدمات حرفه‌ای و مشاوره مالی، حقوقی و حسابرسی به مشتریان در اقصی‌نقاط جهان خدمات می‌دهد. این شرکت در ۱۵۷ کشور جهان شعبه و ۲۲۳ هزار کارمند دارد. از این تعداد حدود ۴ هزار و ۲۰۰ نفر در دفاتر فعال در منطقه غرب آسیا هستند.  این شرکت که درآمد سالانه آن بالغ بر ۳۵ میلیارد دلار است، به دلیل تخصص در حوزه حسابرسی و ورود به جزئیات حساب‌های مالی و بانکی شخصیت‌های حقیقی و حقوقی و تنظیم روابط تجاری و نبض بازار در کشورهای مختلف جهان، به عنوان بازوی قدرتمند سرویس‌های جاسوسی غربی و بویژه به عنوان عقبه اطلاعاتی MI6 (سازمان جاسوسی خارجی سرویس اطلاعاتی انگلیس) فعالیت و برآوردهای اقتصادی و بازرگانی کشورهای هدف را برای سرویس‌های اطلاعاتی غربی فراهم می‌کند. راهبردهای این شرکت در ۵ محور خلاصه شده که هدف از پیگیری آنها، تغییر در ارزش‌ها، تغییر در فرهنگ و تغییر در رفتارها عنوان شده است که این ۵ راهبرد شامل  فعالسازی فناوری، تحویل خدمات ویژه به مشتری، تقویت مردم، رهبری نمونه و سرمایه‌‌گذاری در رشد پایدار است. فعالیت این شرکت در منطقه غرب آسیا سابقه بیش از ۴۰ ساله دارد و هم‌اکنون ۲۳ دفتر در ۱۲ کشور شامل بحرین، مصر، عراق، اردن، کویت، لبنان، لیبی، عمان، قطر، عربستان سعودی، امارات عربی متحده و فلسطین- غزه و کرانه باختری- تأسیس کرده و طبق مذاکرات انجام‌شده بین این شرکت با دولت جمهوری اسلامی ایران، قصد دارد بزودی دفتر تهران را نیز بازگشایی کند. اما دری‌اصفهانی چگونه با این شرکت چندملیتی همکاری داشته است؟ او در میانه مذاکرات هسته‌ای به عنوان نماینده بانک مرکزی و رئیس کمیته امور بانکی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با گروه ۱+۵ و یکی از کارکنان ستاد اجرای برجام به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ملحق می‌شود. این در حالی است که او همزمان مسؤولیت دفتر منطقه‌ای شرکت PWC در دوبی، پایتخت اقتصادی امارات عربی متحده را نیز بر عهده داشته است و سپنتا دری، دختر وی نیز در دفتر این شرکت در لندن مشغول به کار است. شرکت  PWC هم‌اکنون از سوی دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) به عنوان ناظر اجرای قرارداد معروف بهFATF (توافق با گروه ویژه اقدام مالی برای عضویت ایران) عمل می‌کند.
دری‌اصفهانی از کجا آمد؟
اوایل انقلاب عبدالرسول دری‌اصفهانی که در انگلیس تحصیل کرده است، در پرونده‌ای مرتبط با اختلافات مالی گروهک تروریستی منافقین، وکالت این گروهک را بر عهده می‌گیرد و بعدها نیز به عنوان عضوی از تیم بهزاد نبوی، مسؤولیت معاونت حقوقی قرارداد الجزایر بر عهده وی گذاشته شده است. این مسؤول بانکی، عضو انجمن حسابداران انگلیس و کانادا و نیز معاون داور جمهوری اسلامی ایران در دادگاه بین‌المللی لاهه نیز بوده است. وی همچنین عضو هیأت‌مدیره بانک سامان بوده و ماهانه ۷۰۰ میلیون ریال حقوق بابت این عضویت، از این بانک دریافت می‌کرده است. دری‌اصفهانی سال ۹۴ به پیشنهاد محمد نهاوندیان، رئیس دفتر وقت رئیس‌جمهور، از سوی ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی، به عنوان نماینده این بانک در مذاکرات مالی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بین جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ معرفی شد اما وی از همان ابتدا از طریق شرکت خود (PWC) محتوای مذاکرات و تصمیمات جمهوری اسلامی ایران را به طرف غربی گزارش می‌کرده است. وی همچنین مدتی مشاور حقوقی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بوده و بسیاری از اطلاعات موشکی کشور را به دشمن منتقل کرده که بابت این قبیل اقدامات، پرونده‌ای هم در حفاظت اطلاعات وزارت دفاع دارد. وی پس از طرح اتهامات، به مدت ۳ روز در بازداشت بوده اما بعد از آزادی، مدتی مورد بازجویی قرار گرفته که اعترافات و اطلاعات ذی‌قیمتی از این تحقیقات به دست آمده است. از جمله مهم‌ترین اعترافات دری‌اصفهانی، این است که وی بند ۱۶ برجام را به دستور طرف آمریکایی در متن توافقنامه گنجانده است که این بند، حاوی تعهدات ایران در قبال FATF است. بر اساس این گزارش، دری‌اصفهانی درواقع به عنوان رابط PWC به عنوان ناظر اجرای FATF از سوی OFAC عمل می‌کرده است. وی در این راستا، به دستور PWC، اقدام به معرفی افراد ایرانی دوتابعیتی در بانک مرکزی می‌کرده تا به عنوان حسابدار خبره در فرآیند اجرای FATF‌ استخدام شوند و علاوه بر این، حسب‌الامر این شرکت، برای نفوذ دادن مرتبطان PWC به دستگاه‌های اجرایی کشور بویژه وزارت نفت و بانک مرکزی، زمینه‌سازی می‌کرده است. شرکت PWC همچنین از دری‌اصفهانی خواسته بود علاوه بر این اقدام، اطلاعات افرادی را که سابقه کار در بانک مرکزی را دارند در اختیار این شرکت قرار دهد، روند مذاکرات ایران و ۱+۵ را اطلاع دهد، با مذاکره‌کنندگان ۶ کشور حاضر در مذاکرات برجام به نفع PWC مذاکره کرده و با آنان پل ارتباطی ایجاد کند، ایرانی‌های دوتابعیتی را به استخدام دفتر شرکت در دوبی درآورد و مسائل سیاسی جمهوری اسلامی را به اشتراک بگذارد. دری‌اصفهانی در اعترافات خود درباره به‌اشتراک‌گذاری مسائل سیاسی جمهوری اسلامی گفته است وی یکی از اعضای جلسات راهبردی دولت معروف به «جلسات دوشنبه‌ها» بوده که با حضور افرادی مانند محمد نهاوندیان، سیروس ناصری، محمدعلی نجفی (شهردار فعلی تهران)، محمدرضا البرزی، قنبری و... برگزار می‌شده و وظیفه آنها تصمیم‌گیری درباره معاهدات بین‌المللی کشور، سفرهای خارجی رئیس‌جمهور و دیگر مسائل مهم راهبردی بوده است. دری‌اصفهانی، ماهانه در ازای ۳ تا ۴ ساعت مشاوره در ماه به شرکت PWC، ۷۵۰۰ پوند حقوق دریافت می‌کرده که این حقوق به حساب فرزند وی در کانادا واریز می‌شده است.
فیلمبرداری از مذاکرات با ساعت مچی
اعترافات این جاسوس هسته‌ای درباره روند انتقال اطلاعات مذاکرات به سرویس‌‌های بیگانه قابل تامل است. وی در اعترافاتی که فیلم‌های آن نیز موجود است فاش کرده افسر MI6 به وی گفته ما می‌خواهیم به کشور شما (ایران) کمک کنیم که با برخورداری از اطلاعات اقتصادی‌تان به دولت خودمان و آمریکا اطمینان دهیم اطلاعات مربوط به فعالیت‌های اقتصادی ایران که در روند مذاکرات بیان می‌شود، صحیح است. دری‌اصفهانی همچنین ۳ جلسه جداگانه با رابط سرویس جاسوسی کانادا (CSIS) داشته که مستندات آن اعم از ارسال اطلاعات جلسات داخلی تیم هسته‌ای و جلسات با ۱+۵ موجود است. یکی از این مستندات، فیلم یکی از این جلسات است که دری با استفاده از ساعت مچی مجهز خود، به‌طور مخفیانه ضبط کرده و فایل آن را در اختیار جاسوس کانادایی قرار داده است. وی همچنین در ایمیلی به مشاور ملکه انگلیس اعلام کرده است به عنوان مشاور عالی رئیس‌کل بانک مرکزی ایران منصوب شده و بدین ترتیب، سیر رشد خود در داخل سیستم را مرتباً به عناصر بیگانه، گزارش می‌کرده است. دری‌اصفهانی طبق اعترافات خودش و اسنادی که به دست آمده، بسته‌های اطلاعاتی مختلفی را تهیه و برای طرف انگلیسی از جمله «جک استراو» وزیر سابق خارجه این کشور ارسال کرده است. وی همچنین در تهیه مقدمات سفر جک استراو و همراهان وی در آبان‌ماه سال  ۹۴ و تهیه روادید و اسکان آنها در ایران، نقش ویژه داشته است.

روزنامه جوان(۱۳۹۶/۱۱/۱۴)

وصول ۶۳۰۰‌ میلیارد تومان مالیات از سرکشی به ۳۰۰۰ حساب خاص
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی از اقدامی منطقی سخن گفته که در آن با بررسی ۳۰۰۰ حساب، به طور متوسط از هر حساب بیش از ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان مالیات اخذ شده است. بر این اساس روزنامه «جوان»ضمن قدردانی و حمایت از این اقدام به ایشان پیشنهاد می‌کند حساب‌های اجاره‌ای و حساب واردکنندگان انحصاری کالاها را که با کارت‌های یکبار مصرف کالا وارد می‌کنند و می‌فروشند، هم بررسی کند؛ کالاهایی مانند لاستیک، خودروهای لوکس و... . به گزارش «جوان»، سیدکامل تقوی‌نژاد، رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی درباره رسیدگی به تراکنش‌های بانکی مشکوک و برای مبارزه با فرار مالیاتی گفته است: از محل شناسایی بیش از ۳ هزار مؤدی مشکوک با تراکنش‌های سنگین، ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مالیات مطالبه شد. اردیبهشت ماه سال گذشته بود که رئیس سازمان مالیاتی دستورالعمل نحوه سرکشی مأموران مالیاتی به حساب‌های بانکی را با عنوان «رسیدگی به تراکنش‌های بانکی مشکوک» برای اجرا ابلاغ کرد.  در این میان برخی بانک‌ها در اجرای این دستورالعمل وتحقق عدالت مالیاتی سنگ‌اندازی کرده بودند اما گویا از پایان ماه آذر سامانه اطلاعاتی برای انتقال اطلاعات بانکی مؤدیان از بانک مرکزی به سازمان امور مالیاتی ممکن شده و گامی بلند در جهت تحقق عدالت مالیاتی رخ داده است. به گفته سید کمال تقوی‌نژاد هم اکنون استفاده‌کنندگان از کارت‌های یکبار مصرف بیش از ۱۲‌هزار میلیارد تومان بدهی دارند (گفت‌وگو با خبر ۲۱ شبکه ۱ - مهرماه امسال) که با این شیوه سازمان امور مالیاتی به راحتی قادر خواهد بود این دست فراریان حرفه‌ای مالیات را در تور خود قرار بیندازد و درآمدهای بحق مالیاتی را از آنها بگیرد. وی در این برنامه گفته بود کسانی هستند که با کارت‌های یکبار مصرف ۷۰۰ خودرو وارد کرده‌اند. م اسمعیلی، یکی از کسانی که به نام وی کارت بازرگانی صادر شده، در گفت‌وگو با «جوان»گفته است: هم اکنون ۲‌میلیارد تومان بدهی به نام اینجانب عوارض گمرکی واردات خودرو صادر شده، در حالی که کسی که کارت بازرگانی در اختیار اوست، جواب تلفن را هم نمی‌دهد. وی با قبول کار اشتباهی که کرده، می‌گوید: از رئیس سازمان مالیاتی استدعا دارم کسی را که از این کارت استفاده کرده، با همین روش جدید پیدا کند، چون مانند من افراد زیادی هستند که آبرو، هستی و زندگی‌شان را به باد داده‌اند ولی سوء استفاده‌گر همچنان سودهای خود را می‌برد.  سیدکامل تقوی‌نژاد در برنامه متن و حاشیه، با بیان اینکه هم‌اکنون ۲۰ درصد مؤدیان کشور حدود یک درصد مالیات کشور را تأمین می‌کنند، گفت: طی سال‌های اخیر، تلاش کرده‌ایم از فشار مالیاتی بر اصناف و مشاغلی که در تور مالیاتی هستند و حساب و کتاب شفاف دارند، بکاهیم و به‌جای آن سیاست مبارزه با فرار مالیاتی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهیم. رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه با تأکید بر مبارزه جدی با همه کسانی که از پرداخت مالیات شانه خالی می‌کنند، از جمله دانه‌درشت‌ها، گفت: همه کسانی که از امکانات کشور استفاده می‌کنند به‌نسبت درآمدی که کسب می‌کنند باید مالیات پرداخت کنند و هیچ کس از پرداخت مالیات مستثنا نیست. تقوی‌نژاد با ابراز اینکه مبارزه با فرار مالیاتی مهم‌ترین رویکرد سازمان امور مالیاتی کشور محسوب می‌شود، اظهار داشت: ما در حوزه فعالیت قانونی‌مان، خط قرمزی نمی‌شناسیم و کارکنان این دستگاه به‌عنوان سربازان جهاد اقتصادی، با هرگونه فرار مالیاتی مبارزه می‌کنند. وی از طراحی ساختار جدید نظام مالیاتی با هدف پیشبرد برنامه‌های مربوط به مبارزه با فرار مالیاتی خبر داد و گفت: تشکیل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی از جمله مواردی است که در این راستا انجام گرفته و یکی از اقدامات مؤثر این دفتر، اجرای ماده ۱۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم است که براساس آن هیئت‌های بازرسی این دفتر با مجوز قضایی به اقامتگاه قانونی، محل فعالیت مؤدی و محل نگهداری دفاتر، اسناد و مدارک و تجهیزات وی مراجعه می‌کنند و کلیه اسناد و مدارک و اطلاعات را مورد بازرسی قرار می‌دهند. رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، همچنین رسیدگی به تراکنش‌های بانکی مشکوک را از اقدامات قانونی سازمان برای مبارزه با فرار مالیاتی عنوان کرد و گفت: اگرچه در ابتدای اجرای این قانون با فشارهای زیادی از جانب افراد و صاحبان نفوذ و قدرت روبه‌رو شدیم اما ما زیر بار این فشارها نرفتیم و از محل شناسایی بیش از ۳هزار مؤدی مشکوک با تراکنش‌های سنگین، حدود ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مالیات مطالبه کرده‌ایم. تقوی‌نژاد اضافه کرد: علاوه بر این، براساس قانون، همه دارندگان اطلاعات هویتی، معاملاتی، مالی، پولی، اعتباری، دارایی‌ها و اموال و املاک مؤدیان، از جمله وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های دولتی، نهادها، شهرداری‌ها، بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط، موظفند اطلاعات مورد نیاز را در اختیار این دستگاه قرار دهند.

روزنامه جوان(۱۳۹۶/۱۱/۱۴)

مسئولان که نمی‌توانند مشکلات مردم را حل کنند لااقل خودشان در تجمل زندگی نکنند
سخنران مراسم گرامیداشت سالروز ورود امام خمینی(ره) در حرم ایشان این بار سیدعلی خمینی، نوه کوچک ایشان بود؛ کسی که با شجاعت و جسارت آمد و پرده‌های غباری را که کسانی با تفسیرهای شخصی و سیاست زده و همراه با منفعت طلبی‌های جناحی تلاش می‌کردند بر اندیشه و سیره امام بیندازند، کنار زد و عبارت‌ها و واژه‌های او و استقبال از سخنانش در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد او موفق بوده است. این موفقیت دور از ذهن هم نبود؛ او از امامی گفت که ساده زیست بوده و از دنیا به دو دست لباس اکتفا می‌کرده و این امام برای مردم آشناست؛ او را و ساده‌زیستی هایش را به چشم دیده بودند. او از امامی گفت که مقابل شرق و غرب ایستاده تا ایران مستقل باشد و مردم این امام را می‌شناسند و دیده‌اند. امامی که ملاک و میزانش رأی مردم و صندوق‌های انتخابات است و مردم می‌دانند امام اینگونه بود. او از رهبری هم سخن گفت و اینکه همچون امام رأی مردم را حق الناس می‌داند. اشاره سید علی خمینی، یادآور ایستادگی رهبر انقلاب پای رأی مردم در سال ۸۸ است که در برابر خواسته ابطال انتخابات فرمود: «بنده زیر بار بدعت‌های غیرقانونی نخواهم رفت.» او از ساده‌زیستی رهبر گفت و از منش ایشان در رد پیشنهاد جانشینی امام راحل تمجید کرد که چگونه متواضعانه قدرت دنیایی را پس می‌زنند و مردم این رهبر را دیده‌اند و می‌شناسند. او در نهایت از این گفت که هیچ‌کس جز آیت‌الله خامنه‌ای نتوانسته جای خالی امام را پر کند. نکته عجیب اینکه سخنان سیدعلی خمینی در رسانه‌های اصلاح‌طلب بازتاب ضعیفی پیدا کرد و حتی سایت جماران سخنان او را محدود کرد و جمله معروف او خطاب به مسئولان رفاه زده را که «غرب هم ۲۰ سال است از این تجملات گذشته است» به صورت «دنیا از این تجملات(!) عبور کرده است» منتشر کرد! حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی، نوه امام راحل صبح پنج‌شنبه در مراسم بزرگداشت سی و نهمین سالگرد ورود تاریخی بنیانگذار انقلاب به میهن اسلامی که در مرقد شریف آن بزرگوار برگزار شد، با بیان اینکه دهه فجر دهه بازخوانی آرمان‌های انقلاب است، اظهار داشت: بزرگداشت دهه فجر گرامیداشت آرمان‌های اصیل ملت ایران است و لازم است هر سال در ایام دهه فجر بازگردیم و این آرمان‌ها را مرور کنیم تا ببینیم به کدامین دلیل و برای نیل به کدام آرمان‌ها انقلاب کرده‌ایم. باید در این گرامیداشت وضع موجود را با وضع مطلوب مقایسه کنیم و ببینیم آرمان‌های ما چه بوده است. انقلاب اسلامی زنده است و دلیل ما این است که هنوز ملت همان آرمان‌های اول انقلاب را می‌خواهند و می‌پذیرند.   ایران می‌کوشد که منطقه را مستقل کند
استقلال طلبی اولین آرمان انقلاب اسلامی بود که مورد بررسی سید علی خمینی قرار گرفت: «در اسناد رژیم پهلوی برخی مسئولان بلند مرتبه اذعان می‌کنند که خسته شدیم و چقدر باید جلوی امریکا امتیاز دهیم و هرچه امتیاز می‌دهیم سیر نمی‌شوند. امروز کسی منکر این نیست که نظام جمهوری اسلامی نه تنها خود مستقل است بلکه تلاش کرده منطقه را نیز مستقل کند. در رژیم پهلوی آمد و شد شاه کشور را سفارتخانه‌های کشورهای غربی تدبیر می‌کردند و این چیزها با بزک‌های رسانه‌‌ای قابل انکار نیست. نوه حضرت امام(ره) البته به بررسی دقیق‌تر و عمیق‌تر استقلال پرداخته و با اشاره به استقلال ظاهری و باطنی که در کلام امام آمده، گفت: توانسته‌ایم غرب‌، امریکا و اسرائیل را از کشور بیرون کنیم ولی مهم‌تر این نکته است که غرب‌زدگی و شرق‌زدگی را از اذهان و قلوب خود بیرون کنیم، چون می‌خواهند ارزش‌های جامعه را عوض کنند. سیدعلی خمینی با تأکید بر اینکه اگر تفکر را عوض کنند از همه چیزتان عبور خواهید کرد، تصریح کرد: مهم‌ترین کاری که امام کرد این بود که توانست ارزش‌های جامعه را عوض کند و دهه ۶۰ جامعه ما طوری بود که حتی کسانی که می‌توانستند مراسم عروسی در تالار و باغ و حتی مراسم باشکوه بگیرند به محرومین کمک می‌کردند. امام تحول در ارزش‌ها ایجاد کرده بود و ارزش در جامعه به این بود که ساده زندگی کنند.  آزادی‌خواهی از تأکیدات امام است
نوه امام(ره) با اشاره به آزادی به عنوان یکی دیگر از آرمان‌های ملت ایران، گفت: آزادی تا جایی که مخل حقوق و آزادی دیگران نباشد آرمان ملت ما بوده و است. امام با فریاد آزادی‌خواهی به میان مردم آمد و اینکه باید به آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی نزدیک شویم از تأکیدات امام است و امام تأکید داشتند هرچقدر به آزادی و استقلال‌طلبی نزدیک‌تر شویم به حکومت اسلامی نزدیک‌تر شده‌ایم. توجه به رأی مردم در جامعه اسلامی بسیار مهم است و امام رأی مردم را میزان و رهبری حق‌الناس تعبیر کرده‌اند، میزان به این معنی است که همه چیز با آن سنجیده می‌شود و همچنین حق‌الناس به این معناست که حق مردم است.    جز رهبری کسی نتوانسته جای امام را پر کند
سید علی خمینی با بیان اینکه چقدر ولایت فقیه و چقدر شخص ولی فقیه و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را تخریب کرده و می‌کنند، گفت: اینها ولایت فقیه و نقش آن را نفهمیدند. ما به وجود ایشان افتخار می‌کنیم و از بن دندان معتقدیم بعد از انقلاب هیچ شخصی نتوانسته است جای امام را به جز ایشان پر کند. چقدر خواستند رهبری را تخریب کنند در حالی که عزت در دست خداوند است. افتخار ماست فردی در حکومت است که وقتی در خبرگان می‌خواهند ولایت جامعه را به ایشان بسپارند و از ایشان برای این امر درخواست می‌کنند نه از باب تعارف، این پیشنهاد را پس می‌زند. سید علی خمینی ضمن اشاره به جنگ قدرت در سایر کشورهای جهان گفت: این اتفاق مجلس خبرگان با ریاست‌های ظاهری دنیا قابل مقایسه نیست که می‌بینیم چقدر برای کسب یک مقام دنیایی زودگذر تخریب و خرج می‌کنند. ما افتخار می‌کنیم فردی در رأس حکومت است که از بن دندان مقام را پس می‌زند.    قرار بود یک موی کوخ‌نشینان را با کاخ‌نشینان عوض نکنیم!
وی با اشاره به مبارزه با اشرافیت به عنوان یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی تصریح کرد: باید ساده‌زیستی یک ارزش تلقی شود نه آنکه فردی در زندگی خود دنبال تجمل و مظاهر دنیا برود. سید علی خمینی با بیان اینکه باید از امیرالمؤمنین(ع) یاد بگیرند خطاب به مسئولان گفت: فارغ از اینکه ایشان امام و رئیس جامعه بودند حکومت‌شان از حکومت‌های شما بسیار وسیع‌تر بود و از لحاظ قدرت ظاهری هم از همه شما قدرتمندتر بودند اما می‌گفتند آیا خودم را قانع کنم که بگویم این امیرالمؤمنین است ولی با مردم در دشواری‌هایشان همراه نباشم؟ امام خمینی می‌فرمود، اگر بخواهید در برابر باطل بایستید و از حق خود دفاع کنید خود را به ساده‌زیستی عادت دهید و از تعلق قلب به مال و منال و جاه و مقام بپرهیزید. وی افزود: چقدر مورخین و انقلابیون ما قبل از انقلاب به اشرافی‌گری و فسادهای زمان شاه اعتراض می‌کردند و قرار بود ارزش‌های ما عوض شود و یک موی کوخ‌نشینان را با کاخ نشینان عوض نکنیم و بدانیم هر وقت مشکلی برای کشور پدید آمده مستضعفین وارد صحنه شده و از میهن دفاع کرده‌اند.    مسئولان طوری زندگی کنند که با دیدنشان مشکلات مردم افزوده نشود
نوه حضرت امام(ره) با اشاره به زندگی و سیره بنیانگذار انقلاب اسلامی، گفت: هیچ‌کس اعم از دشمنان قسم خورده تا دوستان امام در این تردید نکردند که ایشان نه در زندگی‌اش و نه در روحیه‌اش قبل، حین و پس از انقلاب تغییری ایجاد نشد و از مال دنیا به دو دست لباس اکتفا کرده بودند. وی با بیان اینکه امروز دنیا هم دیگر این تجملات را نمی‌پسندد، گفت: غرب ۲۰ سال پیش در این وضع بود و سال‌هاست که از این شیوه مدیریت عبور کرده و ما عقب مانده‌ایم. سقوط نظام شاهنشاهی به دلیل تبعیض بود و مردم ممکن است فقر را تحمل کنند ولی تاب تبعیض را ندارند. سیدعلی خمینی خطاب به مسئولان گفت: اینکه می‌گوییم ساده‌ زندگی کنید و تجمل نداشته باشید، خطاب به مردم نیست، زیرا آنها که ثروت و مال ندارند که تجملی زندگی کنند. یک خانه هم برای آنها نساختیم. خطاب ما کسانی هستند که در قدرت هستند. شما که نمی‌توانید همه مشکلات مردم را حل کنید، لااقل طوری رفت‌و‌آمد کنید که مردم وقتی شما را می‌بینند باری بر دوششان افزوده نشود. برخی توجیه می‌کنند که ثروت شخصی من مال خودم است، البته اسلام با ثروت مشکلی ندارد، مهم این است که چگونه زندگی می‌کنیم. مردم به این نگاه نمی‌کنند که سند خانه شما به اسم چه کسی است و به این نگاه می‌کنند که شما چگونه زندگی می‌کنید.    خاطره‌ای از ساده زیستی رهبر انقلاب
وی با اشاره به ساده‌زیستی رهبر انقلاب به بیان خاطره‌ای از پدرشان پرداخته و گفت: زندگی رهبر نیز ساده است و پدر ما یکبار می‌گفت گاه که من به خانه آقای خامنه‌ای می‌رفتم فرشی که در زیر پایشان بود طوری بود که من به موکت پناه می‌بردم! سیدعلی خمینی در عین حال با تأکید بر اینکه بسیاری از مسئولان جمهوری اسلامی ساده زیستی را رعایت می‌کنند و این را در جایگاه‌هایی چون ریاست جمهوری نیز دیده‌ایم، گفت: نباید فکر کنیم که تجملات ارزش است چون نه در نگاه مردم و نه در نگاه دنیا امروز تجملات ارزش نیست و باید ملت خود را دریابیم و در کنارشان باشیم و از تبعیض‌ها کم کنیم. یادگار حضرت امام(ره) افزود: مردم با همه دل‌نگرانی‌ها وقتی اصل نظام مطرح است در صحنه حاضر می‌شوند و باید سعی کنیم در داخل کمترین انشقاق را داشته و جذب حداکثری داشته باشیم. وی با تأکید بر اینکه کسانی که اعتراضات ملت را قیام نامیدند ۲۲ بهمن را ببینند و بگویند اسم این حضور را چه می‌خواهند بگذارند، تصریح کرد: حضور ملت در ۲۲ بهمن به معنی تأیید عملکرد دولت، مجلس و قوه قضائیه نیست و حضور مردم برای اسلام و جمهوری اسلامی بوده، است و خواهد بود.

روزنامه شهروند(۱۳۹۶/۱۱/۱۴)

دولتی‌ها، بنگاه‌های اقتصادی خود را واگذار کنند
شهروند| اواسط هفته پیش بود که خبر رسید حسن روحانی پنجشنبه راهی استان کرمان خواهد شد؛ سفری برای افتتاح طرح‌های بسیار مهمی که به گفته او از نظر رقم، حجم و اهمیت جزو کم‌نظیرترین پروژه‌هایی خواهند بود که در سال‌های اخیر افتتاح شده‌اند؛ اما رئیس‌جمهوری در کنار افتتاح این طرح‌ها، برنامه سرکشی به زلزله‌زدگان استان کرمان را هم در برنامه خود گنجانده بود. روستای زلزله‌زده گورک از توابع شهر راور منطقه‌ای بود که حسن روحانی برای بازدید برگزید و در بین مردمانش شهامت آنان را ستود و در این دیدار قول داد که زلزله‌زدگان مناطق راور و کوهبنان تا پایان تیر ۹۷ خانه دایمی خود را
تحویل بگیرند.
سخنرانی در جمع مردم سیرجان، شرکت در مراسم افتتاح و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های توسعه‌ای استان کرمان، افتتاح خط ۷ تولید کنسانتره سنگ‌آهن با ظرفیت ۲‌میلیون تن در سال در شرکت معدنی صنعتی گل‌گهر، حضور در جلسه شورای اداری استان کرمان و در پایان سفر به استان کرمان حضور در جمع خبرنگاران از برنامه‌های سفر دو روزه رئیس‌جمهوری به استان کرمان بود. او در حالی این استان را به سمت تهران ترک کرد که در جمع مردم سیرجان از لزوم حضور، نظر، رأی مردم و حتی انتقاد مردم برای پیمودن مسیر پیشرفت و سعادت گفت، در جلسه شورای اداری استان کرمان گفت که نباید سرمایه‌گذار پشتِ در
تک تک وزارتخانه‌ها در نوبت بماند، در جمع مردم روستای زلزله‌زده گورک در شهرستان راور بر ضرورت بازسازی و مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی تأکید کرد و در آخر در نشست خبری‌اش با خبرنگاران بار دیگر تأکید کرد که مقام معظم رهبری در ملاقات اخیر با نیروهای مسلح تأکید داشتند که این نیروها باید بنگاه‌های اقتصادی خود را واگذار کنند. او همچنین در این نشست خبری همان‌طور که محمود واعظی، رئیس‌دفترش اعلام کرده بود، از دولتی‌ها خواست تا بنگاه‌های اقتصادی خود را واگذار کنند.
هیچ قدرت خارجی پشت این انقلاب نبود
رئیس‌جمهوری در بدو ورود به استان کرمان در جمع مردم سیرجان حاضر شد و با بیان این‌که ما مردم ایران افتخار می‌کنیم که تنها انقلابی را به ثمر رساندیم که هیچ قدرت خارجی و هیچ ابرقدرتی پشت این انقلاب و حامی آن نبود، گفت: ما در کل منطقه و جهان افتخار می‌کنیم که نظام‌مان و شکل نظام را مردم با رأی خود انتخاب کرده‌اند و این مردم هستند که از نظام، میهن و کشور حفاظت می‌کنند و این شما مردم هستید که در کنار دولت می‌توانید پیشرفت ایران بزرگ را بسازید. بدون حضور، نظر و رأی مردم و حتی بدون انتقاد مردم نمی‌توانیم مسیر پیشرفت و سعادت را بپیماییم.
روحانی ادامه داد: کسی در واشنگتن فکر نکند که می‌تواند برای ملت ایران تصمیم بگیرد. مردم ایران شکنجه‌های ساواک را از یاد نبرده و تجاوزات شما به عراق و افغانستان و سوریه را نیز از یاد نمی‌برند. شما در واشنگتن در حالی برای مردم ایران دلسوزی می‌کنید که اموال این ملت را به غارت برده و حتی دارو را برای مردم ایران تحریم کردید. شما حامی مردم ایران نیستید؛ مردم و جوانان غیور ایران به فکر کشور خود هستند و در هر ‌سال با فداکاری گام‌های خود را جلوتر گذاشته و با حضور در صحنه مشکلات خود را حل کردند. ملت ایران امروز برای پیشرفت و دفاع در مقابل تهاجم بیگانگان از هر روز دیگر آماده‌تر است.
نمی‌توانیم خودمان را از فناوری‌های روز محروم کنیم
رئیس‌جمهوری در جلسه شورای اداری استان کرمان افتتاح طرح‌هایی با اعتبار بیش از ۱۰‌هزار‌ میلیارد تومان را در استان کرمان افتخارآمیز دانست و با تأکید بر این‌که باید با بکارگیری فناوری‌های نوین کشور را در مسیر توسعه و رونق قرار دهیم، گفت: باید همه منابع داخلی و خارجی را برای توسعه و رونق کشور به کار بگیریم.
رئیس‌جمهوری با بیان این‌که سرمایه‌گذاران به دنبال امنیت سرمایه‌گذاری و سود بیشتر هستند، گفت: ایران کشوری با امنیت بالا، برخوردار از مردم بافرهنگ، منابع غنی و اقلیم جغرافیایی بسیار متنوع است که برای سرمایه‌گذاران بسیار جذاب است؛ لذا باید مشکلات و معضلاتی را که در مسیر جذب سرمایه‌گذاری وجود دارد، برطرف کنیم و مهمترین عامل در این مسیر برای جذب سرمایه وحدت و هماهنگی داخلی است که در کنار اختلاف سلایق منطقی و معقول باید در معرض دید جهانیان قرار گیرد.
او گفت: می‌توانیم با فناوری‌های گذشته کشور را در مسیر پیشرفت قرار بدهیم، باید جذب سرمایه‌گذاری با استفاده از روش‌های جدید صورت گیرد و دیگر نباید سرمایه‌گذار بیاید و در تک‌تک وزارتخانه‌ها پشت در بایستد تا نوبتش برسد و این همه مشکلات و پیچ و خم‌های اداری را شاهد باشد.
رئیس‌جمهوری افزود: نمی‌شود و نمی‌توانیم خودمان را از فناوری‌های روز محروم کنیم و در دنیای ارتباطات عقب بمانیم. آرزوی اصلی امام راحل، مقام معظم رهبری، مسئولان کشور و مردم ما پیشرفت ایران است و عزت کشور نیز در سایه پیشرفت و دستیابی به خودکفایی بیشتر است. در سال‌های گذشته از آن‌جا که نیاز به واردات گاز از یکی از کشورهای همسایه داشتیم به محض سردشدن هوا و افزایش مصرف گاز، مسئولان این کشور با آن‌که با ما دوستی هم داشتند، گاز را قطع می‌کردند تا قیمت را بالا ببرند؛ اما حالا که توانستیم تولید گاز و شبکه انتقال آن را توسعه دهیم، دیگر آن مسائل گذشته تکرار نمی‌شود.
صبر و استقامت شما ستودنی است
رئیس‌جمهوری در ادامه سفر به استان کرمان، صبح جمعه با حضور در روستای زلزله‌زده گورک از توابع شهرستان راور گفت: صبر، حوصله و استقامت شما ستودنی و قابل تقدیر است. شما تربیت‌یافته مکتب رسالت هستید که این‌گونه با وجود آسیب‌های ناشی از زلزله، اما همچنان روحیه خود را حفظ کرده‌اید. او ادامه داد: لازم است از همه کسانی که در دستگاه‌ها و نهادهای مختلف از اورژانس، بهداری‌ها، هلال‌احمر و دیگر دستگاه‌ها به کمک مردم شتافته‌اند و در کنار مردم بوده‌اند، تشکر کنم. او گفت: همه کسانی که در اثر زلزله شغل خود را از دست داده‌اند یا کسانی که برای اقامت از محل زندگی خود کوچ کرده و اکنون مستأجر هستند نیز از کمک بهره‌مند خواهند شد و خسارات آنها تا حد امکان جبران می‌شود. به مردم این مناطق قول دادیم اسکان دایمی آنها تا پایان تیر ماه‌ سال آینده نهایی می‌شود و از مسئولان قول گرفتیم تا پایان تیر ماه همه افراد اسکان دایمی داده شوند. وظیفه داشتیم مشکلات و حرف‌های مردم مناطق زلزله‌زده را بشنویم و طرح‌هایی که آماده افتتاح بودند را افتتاح کردیم و ضمن آن به طرح‌هایی قابل اجرایی توجه کردیم.
دولتی‌ها بنگاه‌های اقتصادی خود را به بخش غیردولتی واگذار کنند
دیدار با اصحاب رسانه آخرین برنامه کاری رئیس‌جمهوری در سفر به استان کرمان بود. او در این نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر مقابله با رقابت ناعادلانه بخش خصوصی با خصولتی‌ها گفت: بر این اعتقاد هستم که باید به بخش خصوصی و غیردولتی یاری کرد و از آنچه در اختیار بخش دولتی و خصولتی‌ها قرار دارد، بکاهیم و تأکید زیادی دارم تا دولتی‌ها، بنگاه‌های اقتصادی خود را به بخش غیردولتی واگذار کنند، ضمن این‌که در بخش نیروهای مسلح نیز در ملاقات اخیر با مقام معظم رهبری، ایشان هم تأکید داشتند که این نیروها هم باید بنگاه‌های اقتصادی خود را واگذار کنند؛ بنابراین امروز اتفاق نظری در این زمینه بین مسئولان وجود دارد و امیدوارم این حرکت شامل رسانه‌ها و بخش خصوصی هم بشود.
روحانی در ادامه مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف را مورد تأکید قرار داد و گفت: حضور و مشارکت مردم در انتخابات به این معنا نیست که مردم پای صندوق‌ها آمده و گزینه‌ای را انتخاب کنند و پس از آن تا ۴‌ سال بعد همه امور را رها کنند، مردم حتما بایستی نظرات و انتقادات خود را بیان کنند و در اداره امور کشور همکاری و مشارکت داشته باشند. شهروند| از زلزله کوهبنان در کرمان بیشتر از یک ماه گذشته است، زلزله‌ای که خوشبختانه در آن خبری از تلفات جانی نبود اما خانه‌های زیادی بر سر مردم آوار شدند. به همین دلیل بود که جمعیت هلال‌احمر از همان ثانیه‌های نخست در منطقه حاضر شد و وظیفه امداد‌و‌نجات و اسکان اضطراری مردم را به خوبی انجام داد. حال در این روزهای سرد زمستانی رئیس‌جمهوری به این منطقه سفر کرده و فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر را مثبت
خوانده است.
رئیس جمهوری روز جمعه در بازدید از مناطق زلزله‌زده هجدک و راور در استان کرمان و در دیدار با مردم این استان روند امدادرسانی و خدمات جمعیت هلال‌احمر را مثبت ارزیابی کرد و گفت: مردم بلافاصله بعد از وقوع زلزله در چادرها اسکان
داده شدند.
دکتر روحانی با حضور در تعدادی از چادرهای اسکان موقت زلزله‌زدگان، از نزدیک با آنها گفت‌وگو کرد و در جریان مشکلات و مطالباتشان قرار گرفت. در این بازدید رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور، رئیس سازمان امدادونجات و دیگر مسئولین استانی هلال‌احمر رئیس‌جمهوری را همراهی کردند.
در ادامه رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر کشور نیز با حضور در شهرستان کوهبنان، از نحوه خدمات امدادرسانی و اسکان اضطراری مناطق آسیب‌دیده از زلزله بازدید کرد.
هلال‌احمر در مناطق زلزله‌زده کرمان
نقش خود را به خوبی ایفا کرد
دکتر علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگو با «شهروند» در رابطه با بازدید دیروز رئیس‌جمهوری از مناطق زلزله‌زده با بیان این‌که هلال‌احمر در مناطق زلزله‌زده کرمان به خوبی نقش خودش را ایفا کرده است، گفت: مردم مناطق زلزله‌زده کرمان از خدمات‌رسانی هلال‌احمر راضی بودند و رئیس‌جمهوری هم در سخنان خودشان بر این نکته تأکید داشتند.
وی ادامه داد: بازدید دکتر روحانی از مناطق زلزله‌زده کرمان با همراهی دکتر واعظی و دکتر رحمانی فضلی و مدیرعامل جمعیت کرمان انجام شد و رئیس‌جمهوری با حضور در چادرهای جمعیت هلال‌احمر گپ‌و‌گفت دوستانه‌ای با خانواده‌های آسیب‌دیده از زلزله داشتند و با تقدیر از تمام نهادهای حاضر در این منطقه از فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر در خدمت‌رسانی به مردم این منطقه اعلام رضایت کرده و در صحبت‌هایی که با مردم داشتند از این‌که جمعیت هلال‌احمر از همان لحظات نخست چادر و دیگر اقلام مورد نیاز را در اختیار مردم قرار داده است، تشکر کردند.
رئیس جمعیت هلال‌احمر با تأکید بر این‌که نکته مهم در زمینه امدادرسانی در مناطق زلزله‌زده کرمان این است که تیم‌های عملیاتی سریع در منطقه حاضر شده‌اند، گفت: مردم در بازدید دیروز این نکته را به اطلاع رئیس‌جمهوری رساندند و از این‌که اقلامی مانند چادر، پتو و اقلام غذایی از سوی جمعیت هلال‌احمر به اندازه کافی و در زمان مناسب در اختیارشان قرار گرفته، اعلام رضایت کردند.
وی در رابطه با ادامه حضور جمعیت هلال‌احمر در این مناطق ادامه داد: جمعیت هلال‌احمر تا به حال در مناطق زلزله‌زده کرمان به خوبی نقش خودش را ایفا کرده است. در همان لحظات نخست تیم‌های ارزیاب خودشان را به منطقه رسانده‌اند و عملیات امدادونجات به نحو مطلوب انجام شده است. با این ‌حال خوشبختانه مصدومان خیلی کم بودند و تلفات جانی نداشتیم به همین دلیل مشکلات روحی و روانی در منطقه کمتر است، همچنین تیم‌های سحر هنوز هم در مناطق مختلف مشغول هستند و تا زمانی که مردم به کمک جمعیت نیاز داشته باشند در منطقه می‌مانیم. علی‌رغم محدودیت‌ها در انبارهای هلال‌احمر
امدادرسانی‌ها در مناطق زلزله‌زده کرمان بی‌نظیر است علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر در حاشیه بازدید از روند امدادرسانی و اسکان اضطراری در منطقه بخش کوهساران راور استان کرمان در زمینه فعالیت‌های این جمعیت در این منطقه بر نکات زیر تأکید کرد:
جمعیت هلال‌احمر بر حسب وظیفه ذاتی خویش در زمان حوادث در کنار مردم است.
خوشبختانه اهالی روستاهای بخش کوهساران راور در ساعات اولیه پس از ارزیابی حادثه در چادرهای هلال‌احمر اسکان یافتند.
تمامی خانوارهایی که دچار حادثه شدند در چادرهای اسکان اضطراری هلال‌احمر اسکان یافته و از خدماتی نظیر هیتر، والوور، موکت و غیره بهره‌مند شدند.
جهت ایجاد روحیه نشاط و آرامش در مناطق آسیب‌دیده از زلزله، تیم‌های سحر با هدف کمک و یاری در بازگرداندن حادثه‌دیدگان به زندگی روزمره در مناطق زلزله‌زده حضور دارند.
جمعیت هلال‌احمر با برگزاری دوره‌های آموزشی همگانی پایه در قالب دوره‌های حضوری، نیمه‌حضوری، طرح ملی خادم و... باعث افزایش آمادگی مردم در مقابله با حوادث خواهد شد.
جمعیت هلال‌احمر بر حسب وظیفه ذاتی خویش در زمان حوادث در کنار مردم است و من از حضور و خدمات موثر و چشمگیر خیران در مناطق آسیب‌دیده از زلزله تشکر می‌کنم.

روزنامه همدلی(۱۳۹۶/۱۱/۱۴)


در بودجه سال آینده ۳ هزار میلیارد تومان درآمد از طریق جریمه‌های راهنمایی و رانندگی پیش‌بینی شده است
تیـغ قانونی
جریمه‌های رانندگی مردم را می‌رنجاند؛ آنها می‌گویند میزان این جریمه‌ها از هیچ منطقی تبعیت نمی‌کند
همدلی| رضا نحوی- افزایش سهم جرایم راهنمایی و رانندگی در بودجه چند سالی است چاله‌‌هایی بزرگ و عمیق در خیابان‌های شهر ایجاد کرده است. چاله‌ای که تنها با پول می‌توان از آن نجات پیدا کرد. انگار که سر گردنه باشد رانندگان به هر دلیلی باید در خیابان‌های شهر جریمه پرداخت کنند. اگر سرنشین دستش را از ماشین بیرون بیاورد ۳۰ هزار تومان جریمه می‌شود. جرایم تعجب‌آوری از این دست در لایحه بودجه سال ۹۷ بسیار دیده می‌شود. گویا هدف تامین رقم ۳ هزار میلیارد تومان برای بودجه ۹۷ است. حالا صدای انتقادها به این تیغ زدن بودجه ای بلند شده است. به نظر می‌رسد سهم جرایم رانندگی در تامین بودجه اتفاقی است که سال‌هاست به صورت کاملا زیرپوستی در حال وقوع بوده است که برخی از موارد با سد مجلس مواجه شده و موارد دیگری هم اجرا شده است.
به گزارش «همدلی» در لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ بود که اعلام شد راهنمایی و رانندگی کشور ۱هزارو۶۲۰میلیون تومان از محل جرایم رانندگی درآمد داشته است؛ از همین زمان بود که شاهد یک جهش۳۰۰ درصدی (سه‌برابری) نسبت به سال ۸۹(یعنی مقطعی که هنوز جریمه های رانندگی افزایش چشمگیری پیدا نکرده بود) و افزایشی ۸۰ درصدی نسبت به سال ۹۲ در بالا رفتن نرخ تخلفات راهنمایی و رانندگی بودیم.
در بودجه سال ۹۷ درآمدی معادل ۳۰۰۰میلیارد تومان از محل جرائم رانندگی دیده شده که افزایش ۷درصدی درآمد از این محل را نشان می‌دهد. ۲۰ آذرماه همین امسال بود که تسنیم در گزارشی در این باره نوشت، «بر‌اساس لایحه بودجه کشور در سال ۹۷ دولت با افزایش درآمد حاصل از جرائم رانندگی در سال آتی، درآمدی معادل ۳۰۰۰ میلیارد تومان را از این محل پیش‌بینی کرده است. این در حالی است که بر اساس بودجه سال ۹۶، درآمد پیش‌بینی‌شده از این محل رقمی معادل ۲۸۰۰ میلیارد تومان بوده که بودجه سال آتی نشان‌دهنده افزایش ۲۰۰ میلیاردی درآمد دولت از این محل است که افزایش ۷درصدی انتظار درآمد دولت از محل جرائم رانندگی را نشان می‌دهد. همچنین در بودجه ۹۷، تصریح شده که جرائم دیرکرد جریمه‌های راهنمایی و رانندگی تا پایان سال ۹۶، در‌صورت پرداخت تا پایان آذرماه سال ۹۷، مشمول بخشیدگی خواهد شد که البته درآمد در نظر گرفته‌شده در این بخش نیز ۱۶۰۰ میلیارد تومان دیده شده است. علاوه بر این موارد، در سال ۹۷، تعرفه صدور گواهینامه هوشمند رانندگی، مبلغ ۲۰ هزار تومان درنظر گرفته شده است. براساس آماری که از سوی پلیس در سال ۹۲-۹۳ اعلام شده شهروندان تهرانی ۳۸۲ میلیارد تومان در سال ۹۳ جریمه پرداخت کرده‌اند .
پرده اول؛ روایت یک روزنامه نگار
یک روزنامه‌نگاربه همدلی می گوید: در حال حاضر دوربین‌ها در سطح شهرهای بزرگ وکوچک، تخلفات راهنمایی رانندگی را ضبط می‌کنند. الان خیلی میزان جرایم رانندگی را بالا برده‌اند. فکر کنم کم‌ترین میزان جریمه ۳۵هزار تومان باشد مثلا برای تخلفی مثل بیرون آوردن دست از ماشین. حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد میزان جریمه تخلفات رانندگی نسبت به مدت مشابه پارسال بالا رفته است. این بالا رفتن سالانه نرخ جرایم و تخلفات رانندگی، برای جبران کسری بودجه دولت است.
همین چند وقت پیش بود که در اتوبان نیایش، پلیس ماشین مرا متوقف کرد، مدارکم را نشان دادم و شروع کرد به نوشتن جریمه؛ از این مامور پرسیدم برای چه داری مرا جریمه می‌کنی گفت: سرنشین جلو کمربندش را نبسته بود. به او می‌گویم شما کارتان را درست انجام می‌دهید و حق دارید مرا جریمه کنید ولی به او ماشین‌هایی را که از کنار ما رد می شوند نشان دادم؛ اغلب سرنشینان بغل راننده، کمربندشان را نبسته‌ بودند؛ به او گفتم ببینید این مشکل اساسی ماست؛ اینکه قانون به یکسان برای همه به اجرا در نمی آید؛ اینکه «شاید همه در برابرقانون برابر باشند؛ ولی بعضی‌ها برابرترند»
این خبرنگار در ادامه می‌گوید:‌«شاید یکی از سازمان‌هایی که در پاسخگویی به مردم دچار مشکل اساسی ساختاری است، پلیس راهنمایی و رانندگی باشد. من دو ۲۰۰هزارتومانی عبور از چراغ قرمز جریمه شدم که در واقع عبور از چراغ قرمز نبود و قبل از خط عابر پیاده بودم. دوربین من را گرفت. وقتی چراغ روی ۳۰ ثانیه است بعد به یک باره به ۵ ثانیه و ۴ثانیه و... می‌رسد، مشخص است که راننده دچار خطای محاسباتی برای عبور از چراغ قرمز می شود. خلاصه اینکه به نظر من ه دلیل عدم برخورداری از یک سیستم هوشمند از یک سو و خلاء‌های قانونی، شاهد بی‌عدالتی و تبعیض در عرصه عمومی هستیم.
پرده دوم؛ مردم چه می گویند
یک راننده اسنپ می‌گوید: شما هر چه جریمه‌ها را چند برابر کنید و تلاش کنید که با تحمیل فرهنگ رانندگی را درست کنید، مطمئن باشید هیچ اتفاق مثبتی نمی‌افتد کما اینکه در طی این چند سال که جریمه تخلفات افزایش سالانه داشته وضعیت نه تنها بهتر که بدتر شده است.
در میدان فاطمی سوار یک پراید سفید رنگ می‌شوم بی‌آنکه مقصدی مشخص داشته باشم، می‌گویم مستقیم و سوار می‌شوم. یک خانم صندلی عقب نشسته است. هوا رو به سردی گراییده و به محض ورود با خوش برخوردی راننده تاکسی مواجه می شوم که این خود، شرایط را برای انجام یک گفت وگوی کوتاه آسانتر می‌کند. می‌پذیرد که درباره تجربیات روزانه‌اش از برخورد با پلیس راهنمایی‌و‌چگونگی جرایمش حرف بزند. او می‌گوید: کارمند است، با‌این‌حال ناچار است، گاهی اوقات مسافرکشی هم بکند. او در ادامه سوالی را مطرح کرد و از من خواست تا به آن پاسخ دهم؛ اینکه به نظر شما چرا در زمان‌هایی، مردم در پی‌آنند تا راهی برای دور زدن قوانین بیایند؟ مصداق این سخنم را می توان در طرح «ترافیک» و «زوج و فرد» دید؛ بسیاری به انواع مختلف پلاک ماشین‌هایشان را می‌پوشاندند و حتی یک نفر با استفاده از ابزار برقی سیستمی را طراحی کرد تا از طریق فشار دکمه‌ای، در مواقع حساس پلاک را بپوشاند و وقتی پلیسی می‌بیند کرکره پلاک ماشینش را پایین دهد. او می‌گوید تلویزیون هم این راننده خلاق را نشان داد و از او بیشتر از آن که درباره دلیل تخلفش بپرسد از نحوه طراحی و ساخت این سیستم برقی توضیح خواست.
تلاش برآن است تا برای انجام این مصاحبه میدانی هیچ فرصتی را از دست ندهم. در خیابان شریعتی با یک راننده تاکسی خطی همراه می شوم، می‌پرسم ایا میزان جریمه امسال نسبت به پارسال افزایشی داشته است؟ می‌گوید:«من چون قوانین را رعایت می‌کنم، بسیار کم جریمه می شوم. او با دفاع از افزایش نرخ جریمه‌های راهنمایی و رانندگی و سختگیری بیشتر پلیس می‌گوید: ما مردم همیشه به شکلی غیرمنصفانه تلاش می‌کنیم مسئولیت همه کاستی‌ها، ضعف‌ها و چالش‌ها را به دوش سیستم بیندازیم، اما واقعیت این است که ما مردم، نسبت به مسئولیت‌های اجتماعی خود بی تفاوت شده‌ایم (هر کی سی خود شده). در همین لحظه راننده ماشین جلویی برای لحظه‌ای در خودرویش را باز می کند و بعد می بندد. راننده تاکسی می گوید: ببینید این همان رفتارهایی است که از ما مردم سر می‌زند. من بارها این رفتارها را دیده‌ام، موتوری‌هایی که به خاطر این عمل ناشایست سرنشینان یک خودروتصادف می‌کنند، تبدیل به اتفاقی رایج درخیابان های تهران شده است . خب این کار تخلف است. ما همین که چشم پلیس محسوس و غیر‌محسوس را دور می‌بینیم، به راحتی قوانین راهنمایی و رانندگی را زیر پا می گذاریم بعد مدعی می‌شویم که به حریم خصوصی ما بی‌احترامی می‌شود. یا همان بحثی که در چند ماه گذشته راجع حریم خصوصی بودن یا نبودن فضای داخل ماشین، آن همه جنجال به پا کرد. نمی گویم آن موضوع مهم نیست اما این طرف ماجرا را هم باید دید، اینکه ما مردم باید یاد بگیریم در وهله اول به حریم عمومی جامعه احترام بگذاریم تا آن موقع توقع‌مان برای حفظ امنیت حریم خصوصی قابل دفاع باشد.» تلاش دولت و پلیس راهنمایی و رانندگی برای افزایش هرساله نرخ جریمه ها را چگونه ارزیابی می‌کنید، سوالی است که از یک راننده دیگر می‌پرسم؛«‌متاسفانه آن اعتماد دوسویه‌ای که باید بین مردم، دولت و حاکمیت ایجاد شود، در‌چند سال گذشته تا حدود زیادی مخدوش شده است. یارانه‌ها حذف می‌شود، مردم می‌گویند دولت بی پول شده می خواهد کسری‌هایش را جبران کند، بنزین گران می‌شود، همین احساس عمومی ایجاد می‌شود. دلار دچار نوسان می شود همین طور؛ جرایم راهنمایی و رانندگی افزایش می‌یابد مردم گمان می کنند که دولت می خواهد به شکلی قانونی یک منبع درامد برای رفع کسری ها ایجاد کند. خلاصه مردم بدگمان شده‌اند و من تاحدود زیادی به آنها حق می دهم. واقعا اگر بالا رفتن نرخ جریمه‌ها برای کسری ها باشد کاری نادرست و غیراخلاقی است. تجربه ثابت کرده اگر نیت دولت خیر باشد، ملت خود پیشقدم می شود.
پرده سوم؛ اعتراف عجیب یک راننده
راننده یک خودرو شاسی بلند با اکراه حاضر به گفت‌وگو می شود، می‌پرسد چه زمانی «سخنان پخش می‌شود»، به او می گویم قرار است حرف‌هایت در روزنامه چاپ شود با این حال او این جمله را «حرف هایم کی پخش شود» را ترجیع بند وار بین جملاتش می‌گوید: «پارسال همین موقع یکی از آشنایان من حدود ۴ میلیون خلافی ماشین داشت. او خیلی اتفاقی با فردی آشنا شد. این فرد به این آشنای ما که چهار میلیون خلافی داشت پیشنهاد داد که جرایمش را می بخشد به شرایطی ۷۰ درصد کل جریمه به حسابش واریز شود. (گفتید کجا قرار است پخش شود؟) خلاصه این آشنای ما هم پذیرفت خب به نفعش بود؛ خدایی اگر خود شما بودید قبول نمی کردید؟ این شهروند ادامه می دهد: «البته شورای حل اختلاف هم که شما تشریف ببرید بخشی از تخلفات شما بخشیده خواهد شد یا اگر میزان بدهی بالا باشد احتمالا شورای حل اختلاف آن را اقساطی می کند. از او می پرسم ایا با افزایش قیمت جرایم راهنمایی و رانندگی موافقید، پاسخ می دهد بله کاملا موافقم؛ یک زمانی کسی کمربند نمی‌بست ولی همین که میزان جریمه تخلف مربوط به نبستن کمربند را افزایش دادند؛ بستن کمربند تبدیل به یک فرهنگ عمومی شد. (او در انتهای این گفت وگو می‌گوید که خود او بوده که چهار میلیون تخلف داشته است!)یک راننده تاکسی که در خط ولیعصر – ونک کار می کند، معتقد است: دولت‌ها همیشه می‌خواهند با ابزار قهری، رفتار مردم را تصحیح کنند. یک راننده تاکسی دیگر همین خط اما سخنانی دیگر برای گفتن دارد: جریمه‌ها آن‌قدر سنگین شده که بعضی وقت‌ها با خود فکر می کنم حالا که قرار است مثلا ۷۰درصد از درامدم را برای جریمه‌ها پرداخت کنم شاید بهتر باشد این تاکسی فکسنی را بفروشم. خب دراین شرایط راننده تاکسی مجبور است فشار وارد شده را به دوش مسافر بیندازد و مدام تلاش می‌کند که نرخ کرایه‌ها را بیشتر کند. به‌همین‌خاطر رابطه ما راننده‌ها با مسافرین به یک جنگ اعصاب مدام برای هر طرف تبدیل شده است. در این خیابان های شلوغ بسیار صحنه درگیری راننده‌ها با مسافر خود به خاطر کرایه را دیده‌ام. همین امروز یک راننده پیاده شده از ماشینش یک چوب بزرگ برداشته رفته سمت مسافری که هنوز سوار بر ماشینش است! خب این چه زندگی است که ما داریم؟ همه این جدل ها برای ۱۵۰۰تومان... خلاصه با این همه جریمه‌های سنگین همیشه هفت‌مان گرو نه مان است». سخن این راننده تاکسی از این بابت برایم اهمیت داشت که به شکلی هرمی نحوه‌ فشار از بالا به پایین را واضح و روشن تصویر می‌کند.
پرده چهارم؛ وقتی همه پیش‌فرض‌ها در مواجهه با واقعیت زندگی فرو می‌ریزد
یکی از خصلت‌های گزارشات میدانی این است که گزارشگر با مشورت دبیر سرویس و سردبیرش موضوعی را انتخاب و سوالاتش را پیرامون آن موضوع یا چالش طراحی می‌کند و بعد به میان مردم (اقشار، اصناف، احزاب و تشکل ها ...) می‌رود تا روایت آنها را درباره سوژه مربوطه ضبط و ثبت کند. گزارش میدانی امکانی ارزشمند برای تقویت چند صدایی (پلی فونی) و از این رو بستری دموکراتیک دارد، چرا که هرکس مانند ( شخصیت های رمان و تئاتر) می‌تواند چالش و معضلش را با صدای رسا آن هم در خیابان بازگوید، از این رو گزارشات میدانی می‌تواند تریبونی باشد برای بخش‌های پنهان جامعه یا به عبارت دقیق‌تر، همان محذوفان و به شمارش در نیامده‌ها. گزارش میدانی یک امکان بالقوه واجد اهمیت دیگر هم دارد و آن اینکه به خاطر مواجهه زنده گزارشگر و مصاحبه شونده در مواقعی یک سری حواشی که اصلا به چشم نمی‌آیند، درآنی آن قدر پررنگ، حاضر و مهم می شوند که سوژه اصلی برای لحظاتی به حاشیه رانده می‌شود؛ به عبارتی در گزارش میدانی به واسطه خصلت زنده و مواجهه‌گرایانه این فرم، خود گزارشگر هم احتمالا در میانه راه به استهزاء گرفته می‌شود، پیش‌فرض‌هایش اهمیت‌شان را از دست می دهند و در نهایت این واقعیت سیال زیست جمعی است که سبطره می یابد واقعیتی که هر چه بیشتر بخواهی به چنگش بیاوری کم و کمتر به بیان درمی‌آید. از‌این‌رو احتمالا رخداد اصلی در گزارش میدانی، دقیقا در همین زمان هاست که به وقوع می پیوندد؛ آن زمانی که برای مدتی حاشیه بر متن تفوق پیدا می‌کند.
پرده پنجم؛ روایت تباهی پیرمرد چونان روایت قهرمان یک تراژدی است
در میانه گفت‌وگو با این راننده تاکسی هستم که یک فرد میان‌سال، ناگهان وارد بحث می شود؛ کت چرم کهنه‌ای برتن دارد و با لهجه غلیظ تهرانی می‌گوید «درباره راننده تاکسی‌هاست»؟ بی‌توجه به پاسخ ما و بی تفاوت نسبت به اطراف، سخنش را پی می‌گیرد: «من خودم بچه تهرانم.... جریمه‌ها که بی سرو سامانه دیگه... هرکی صب تو این مملکت بلند شه، چی کلانتره... ببین هفت سال و سه ماه جبهه بودم ....»
پرده ششم: پلیس‌های راهور بخش دیگری از واقعیت را عیان می سازند
برف شروع به باریدن کرده و من چونان یک شکارچی در پی پلیس های راهنمایی و رانندگی‌ام تا روایت آنان را از چگونگی افزایش جریمه‌ها بشنوم. در میدان ولیعصر دو پلیس درجه‌دار،(یکی جوان و دیگری میانسال در یک ماشین راهنمایی و رانندگی توجهم را جلب می‌کند. با آنها وارد گفت وگو می‌شوم. همین که می‌گویم خبرنگارم، هر دو پلیس می‌گویند حق مصاحبه ندارند. با این حال ادامه می دهم و به آنها می گویم این افزایش جریمه‌ها بسیاری از مردم مخصوصا کسانی که از طریق مسافرکشی روزی‌شان را در می‌آورند را تحت فشار قرار داده، آیا بهتر نیست به جای افزایش جریمه‌ها برای اجرای بهتر قوانین فرهنگ سازی شود؟ نظر شما به عنوان مجریان قانون در این باره چیست؟ پلیس جوانتر می‌گوید: ما موافق افزایش جریمه‌ها هستیم. متاسفانه ما به بی‌قانونی عادت کرده‌ایم. حالا تنها یک راه باقی می‌ماند؛ آن‌قدر جریمه‌ها بالا برود که راننده فکر خلاف را از سرش بیرون کند. برخی از تخلفات یک راننده تنها به خود او آسیب نمی‌رساند، اقدامش تبعات عمومی در پی دارد. وقتی راننده ای در یک خیابانی که رمپ ندارد، به راست گردش می کند خب آن ماشین‌های پشت سر او هم به خود اجازه چنین تخلفی را می‌دهند. ما باید به این درک برسیم که زندگی شهرنشینی قواعد و مختصات مخصوص به خود را دارد. من اگر آن ماشین شخصی که دارد مسافرکشی می کند را جریمه‌ کنم، همه مردم اطراف از این راننده طرفداری می‌کنند در صورتی‌که فکر نمی‌کنند که مسافرکشی کار و حق آن تاکسی‌دار است». به او می‌گویم وقتی وضع اقتصادی بد است آن کسی که ماشین شخصی دارد مجبور می‌شود به این کار روی بیاورد، پلیس میانسال می گوید: گفتم که ما نمی‌توانیم حرف بزنیم. حق مصاحبه نداریم.. اصلا کار ما این نیست که در این باره نظر دهیم. در این میان تلاش می کنم تا گفت وگو را با پلیس جوانتر ادامه دهم.
پرده هفتم؛ سربازان بی جایگاه راویان حقیقیت
در خیابان انقلاب دو سرباز راهنمایی و رانندگی حاضر به گفت وگو می شوند. یکی از آنها می گوید: اگر خوب به شهر تهران نگاه کنید می بینید، زیر ساخت‌های حمل و نقل عمومی مشکل دارند. شما می بینید یک ماشین اگر خیابانی را اشتباه رفت باید کل مسیر پرت را برود تا دوباره برگردد به نقطه اول تا بعد بتواند به سمت مقصد درست حرکت کند. ما که از شهرستان آمده ایم به خوبی می بینیم که بخش زیادی از عمرآدم ها در این خیابان ها می‌گذرد. سرباز دیگر می گوید همین دور زدن های بی خود ترافیک را چند برابر کرده است. شهرداری هم به جای آنکه چاره‌ای برای این معضل شهر کند، با راهنمایی و رانندگی ادغام شده که در جریمه ها سودی به دست آورد. این وسط شهرداری مقصر اصلی است. شهرداری به ساخت و سازها و مدیریت کاری ندارد فقط و فقط به درامدزایی فکر می کند. و می بینیم چگونه مردم برده وار سوار بر ماشین هایشان ازاین مسیر به آن مسیر می روند. خیابان هایی که به مقصد درست ختم نمی شود! مثلا همین خط بی‌آرتی را ببینید در نهایت کج سلیقگی احداث شده است. به جای آنکه بی آرتی را به شکلی غیر همسطح احداث کنند، بخش اعظمی از خیابان‌ها را گرفته‌اند!
چرا گزارش میدانی؟
مواجهه با واقعیت عریان
یک گزارشگر- خیابان‌های تهران انگار که کارزار جنگ است و به همین خاطر خطرناک! شلوغی، حرکت ماشین ها، دود، بتن، و آهن تهران محصور را بی دفاع ساخته است. آن سان که جامعه‌شناسان تلاش می‌کنند به تحلیل اخلاق شهروندی و تحلیل مناسبات پیچیده تجربه شهری به عنوان زیستی مدرن دست یازند، آنگاه که کارشناسان تلاش می کنند فرهنگ عمومی را در نسبت با مصائبی چون ترافیک مورد سنجش قرار دهند و آن هنگام که کارشناسان استخدام شده از سوی نهادهای تحت نظر شهرداری همزمان با تراکم سازی ها در شمال شهر، دست به دامن تقابل مفاهیمی چون فردگرایی و جمع گرایی می‌شوند تا در نهایت این گونه استدلال کنند که متاسفانه اخلاق شهروندی مردم، گرفتار در باتلاق فردگرایی خودخواهانه، خودمحور و دیکتاتورمابانه شده و به همین خاطر مثلا جرایم راهنمایی و رانندگی افزون، ترافیک بغرنج و به تبع ان آلودگی هوا در معرض خطر قرار مان داده؛ در آگورا (میدان عمومی؛ جایی که می تواند محل وقوع امرسیاسی باشد و رخداد سیاست چیزی نیست جز مشارکت عمومی مردم در تعیین حق سرنوشت خود) در‌کف خیابان‌ها، روایت‌های دیگری در جریان است. روایت‌هایی که شاید چونان تئوری پردازی‌های جامعه شناسان و کارشناسان زیمل خوانده، زیبا و چکش خورده نباشند، اما متکثر و احتمالا بیش از هر گفتاری، عریانی و خشونت واقعیت موجود را به تصویر می کشند.
از این رو احتمالا در حال حاضر یکی از فرم هایی که می‌تواند روزنامه نگاری سرکوب شده را رستگار کند، پناه بردن به گزارش میدانی است. ساحتی که در آن مردم به شماره در نیامده و بی صدا در میدانی فرضی صدایشان را باز می یابند....
ایده های خام ناشی از مواجهه گزارشگر با مردم در میدان....

روزنامه قانون(۱۳۹۶/۱۱/۱۴)


مجلس سـایه!
توسعه فقیر سیاسی در ایران و نبود احزاب کارآمد سبب شده است تاجریان‌ها و افرادی که برقدرت مردمی وابسته نیستند، با استفاده از نفوذی که در لایه‌های مختلف دارند، بتوانند نظریه‌پردازی‌هایی را به اجرا دربیاورند که به نفع ملت و کشور نیست. جریان‌هایی که بیشتر از قشر محافظه‌کار ایران هستند و با تکیه بر قدرتی که در گذشته داشته‌اند، می‌کوشند تا نهادها و ارکان مردم محور را زیر سوال ببرند. این انتقام از رای مردم در دهه ۹۰ بیش از هر بازه‌ای به چشم می‌آید. دهه‌ای که سبب شده است این افراد و جریان‌ها را از دوره‌های قدرت خارج کنند و آن‌ها نیز در گوشه رینگ با استفاده از همان نفوذی که اشاره شد به کار خود ادامه دهند و هر چند وقت یک‌بار ضربه‌ای به منافع ملت وارد کنند.
توهم دولت سایه
در همین راستا به خاطر داریم در زمانی که محافظه‌کاران به ریاست‌رییسی بازی انتخابات سال ۹۶ را با تمام هزینه‌هایی که متحمل شدند، به مردم واگذار کردند، سعیدجلیلی یکی دیگر از کاندیداهای شکست‌ خورده به حسن روحانی(چه در انتخابات و چه در حل پرونده هسته‌ای) واژه‌ای مرکب را به زبان آورد که شاید خود او نیز چندان از جزییاتش خبر نداشت. آن واژه، عبارتی سیاسی و البته انگلیسی به نام «دولت سایه» بود. در همان زمان سایت‌نامه‌نیوز از رسانه‌های نزدیک به دولت روحانی در گزارشی با عنوان «پشت‌پرده پروژه دولت سایه سعید‌جلیلی» نوشت:«هر دو جریان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا بدون آنکه حتی یک حزب قدرتمند با شانس پیروزی در انتخابات داشته باشند؛ از تشکیل دولت سایه صحبت می کنند. این درحالی است که استادان علوم سیاسی معتقدند این طرح نیز همچون «نظام پارلمانی» نیازمند وجود احزاب قدرتمند است. آن کاندیدای شکست خورده درانتخابات ۹۲ که می خواست «دولت سایه» تشکیل دهد به جایی نرسید و سرانجام به در سایه نشستن اکتفا کرد. پیش از سعید جلیلی نیز عبدا... رمضان زاده در سال ٨۴ به حزب مشارکتی‌های پیشنهاد داده بود که به طور غیر رسمی دولت سایه تشکیل دهند. فراهم نبودن ساختار و بستر سیاسی مناسب مانع از موفقیت هر دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا در این زمینه شده است.احمد نقیب‌زاده، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران تقویت تحزب را پیش شرط تشکیل دولت سایه دانسته و می گوید که تشکیل دولت سایه در عرصه سیاست سودمند است و موجب می شود که اقلیت سیاسی آمادگی به دست گرفتن قدرت را داشته باشد اما زمانی ممکن است که حزب رقیبی وجود داشته و قدرت را به دست گرفته باشد.وی ساختار سیاسی در انگلستان را مثال زد و توضیح داد که وقتی حزب محافظه کار در انگلستان به قدرت می رسد، حزب کارگر دولت سایه تشکیل می دهد زیرا می‌داند که وقتی محافظه‌کاران شکست خوردند، آن‌ها پیروز خواهند شد. این استاد علوم سیاسی با طرح این سوال که در کشور ما کدام حزب در انتخابات پیروز شده و قدرت را به دست دارد؟ گفت که در انتخابات ایران هیچ حزبی پیروز نشده و در نتیجه شاهد هستیم عده ای که خط و مشی سیاسی همشکلی ندارند در کنار یکدیگر قدرت را به دست گرفته‌اند. افزون بر این،کدام حزب سیاسی در ایران شانس پیروزی در انتخابات آینده را دارد؟ هیچ کدام. در این ساختار سیاسی صحبت از دولت سایه بیهوده است. به گفته او، در شرایطی که ساختار سیاسی مناسب وجوند ندارد، تاکید جریانات سیاسی بر لزوم تشکیل دولت سایه را باید نوعی انتقاد یا دلواپسی تعبیر کرد. نگرانی یا دلواپسی که نقیب زاده به آن اشاره می کند در تفکر جلیلی و همراهانش به وضوح مشخص است. آن ها مخالف دولت هستند و به وزرای آن اعتماد ندارد؛ بنابراین تشکیل دولت سایه را ضروری می‌دانند اما اصلاح طلبان چرا با بی‌توجه به ضعف تحزب همان حرف ها را تکرار می کنند. به نظر می رسد این جریان سیاسی که به واسطه ائتلاف با میانه روها زمینه پیروزی روحانی را در دو انتخابات اخیر فراهم کرده و هر بار آن‌گونه که می‌خواسته در کابینه سهم نداشته است، نام نگرانی های خود را «کمک» می گذارد و در تلاش است با استفاده از عنوان «بازوی کمکی» ظرفیت های خود را بیش از قبل به روحانی نشان دهد».
رویای ناتمام
بعد از این ادعا، رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی مختلفی نیز به دولت سایه واکنش نشان دادند و آن را زیر سوال بردند ولی این جریان که فرضیه دولت سایه را به میان آوردند، همچنان با این خیال صبح را شب می‌کنند. در همین راستا و در روزهای گذشته سعید‌جلیلی با انتشار مطلبی در کانال تلگرامی شخصی‌اش که با هشتگ‌های دولت سایه و سفر استانی به پایان رسیده بود، اظهارات عجیبی را به زبان آورده که نشان‌دهنده تمامیت خواهی این تفکر و جریان است.
نمازجمعه یا مجلس در سایه؟
این مطلب که به نوعی گزارش عملکرد سعیدجلیلی برای مخاطبان کانالش به حساب می‌آمد، مربوط به سخنان او در جلسه با امام جمعه واوان و اعضای شورای شهر اسلامشهر بود. در ابتدای این دیدار امام جمعه واوان و اعضای شورای شهر اسلامشهر گزارشی از مشکلات مردم این منطقه به‌ویژه در حوزه ترافیک و لزوم احداث مترو و برخی آسیب های اجتماعی ارائه دادند. جلیلی نیز در اظهاراتی تامل برانگیز گفت:«در مساله بارش برف اخیر و موارد مشابه باید مسئولانی که کوتاهی کرده اند را در محافل عمومی مانند نماز جمعه دعوت کنید تا پاسخگوی عملکردشان به مردم باشند.استیضاح به معنای سوال کردن است و این کار فقط نباید توسط مجلس انجام شود بلکه همه مسئولان باید در محافل مردمی حاضر شوند و درباره عملکردشان مورد سوال قرار گیرند. البته باید از مسئولانی که در عملکردشان موفق بوده‌اند، در همان محافل عمومی مانند نماز جمعه و ... از آن‌ها تشکر شود تا مردم تفاوت بین مسئولان را بهتر مشاهده کنند. برخی گزارش‌هایی که امروز در این جلسه مطرح کردید، خوب بود اما مهم تر آن است که آیا خروجی کارها و گزارش های ما منجر به حل مشکلات مردم می شود یا خیر؟ مشکلات مردم اسلامشهر را از دستگاه های مختلف مطالبه و پیگیری تخصصی کنید و تصور نکنید تمام مشکلات با ورود بالاترین فرد و دستگاه مربوطه حل می شود. اولین ویژگی نیروهای انقلابی «عدم انفعال» است و اگر برخی مسئولان با سلیقه ما سازگار نیستند، نباید منجر به انفعال و انزوای نیروهای انقلابی شود. باید با تمام قوت تلاش کنیم تا مشکلات مردم حل شود. در مواجهه با عملکرد سایر افراد و دستگاه ها اگر دیدید از سوی رقبای شما نیز کار درستی انجام می شود، از آن حمایت و حتی آن را تشویق کنید. متاسفانه امروز در بسیاری از موارد وقتی کار درستی انجام می‌شود، آن کار صحیح به درستی به گوش مردم نمی رسد چون طرفین به ‌دلیل حب و بغض‌های سیاسی کارهای خوب یکدیگر را نیز تخطئه می کنند. اگر امروز بتوانیم کاری برای کشور و مردم انجام دهیم اما به هر علت آن کار را نکنیم باید به خدا جواب بدهیم چون اصل بر تلاش برای رفع مشکلات مردم بوده و ثبت موفقیت‌ها به اسم خودمان نیست. اگر مردم در عمل ببینند مسئولان فارغ از دعواهای سیاسی به فکر حل مشکلات آن‌ها هستند هم طعم شیرین خدمت از سوی نیروهای انقلابی را خواهند چشید و هم نقشه‌های دشمن در جهت ایجاد ناامیدی برملا خواهد شد .
مقصرانی‌ که شاکی می‌شوند!
این جریان در تلاش است تا به نوعی به مردم نشان دهد که منجی این روزگار تلخ هستند و سعی می‌کنند ناامیدی‌هایی که ایجاد شده است را از زندگانی ملت کنار بزنند ولی بی‌شک یکی از عوامل وجود این وضعیت در کشور جریان‌هایی هستند که سال‌ها هر اقدامی خواستند کرده‌اند و امروز نیز به هیچ کجا پاسخگو نیستند. آن‌ها حتی مجلس را نیز در رأس امور نمی‌دانستند و گاهی برای وظیفه قانونی استیضاح و پرسش که برگردن مجلس است جایگاهی قایل نبودند حال امروز تلاش می‌کنند تا مسئولان را به جای مجلس به نمازجمعه بکشانند تا استیضاح کنند؟! آیا این جریان‌ها توهم این را دارند که مردم به نمایش آن‌ها توجه‌خواهند کرد؟! باید منتظر ماند و دید که این جریان برای آنکه جایگاه‌های نهادها و ارکان مردم نهاد را در کشور زیر سوال ببرند دیگر چه برنامه‌هایی دارند و چه راهی را می‌خواهند ادامه دهند. سران آن‌ها باید بدانند که مردم ایران افراد و اقدامات آن‌ها را همیشه به خاطر دارند و در زمانی که لازم باشد برای اجرای و اقدام مناسب به میدان می‌آیند ومانند انتخاباتی که این سال‌ها بر کشور گذشته، پاسخ خوبی‌ خواهند داد.
نام شما

آدرس ايميل شما

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی +  سند

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی + سند

30 تیرماه نامه‌ای توسط نوبخت به امضا رسیده که در آن آمده، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل ...
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
1