تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب : ۳۱۱۷۴۸

برخورد با مقصرین حادثه خیابان سروش یاسوج / دستور «فیلی» به آزمایشگاه‌ها / کیفیت مصالح ساختمانی کنترل شود

۰
کبنا ؛فرماندار بویراحمد با اشاره به ریزش ساختمان ۵ طبقه خیابان سروش یاسوج و مرگ یک کارگر گفت: دستگاه قضایی استان با عاملان و مقصران این حادثه برخورد کند.
به گزارش کبنا، شاهرخ کناری در نشست شورای فنی کهگیلویه و بویراحمد که با حضور عزیز فیلی معاون عمرانی استانداری برگزار شد، با اشاره به حادثه ریزش ساختمان خیابان سروش یاسوج اظهار داشت: این گونه حوادث هشداری برای مسئولان و متولیان امر در زمینه توجه به ساخت و سازهای ایمن و مقاوم و همچنین استفاده از مصالح ساختمانی با کیفیت است.
نماینده عالی دولت در شهرستان بویراحمد تاکید کرد: دستگاه قضایی کهگیلویه و بویراحمد بعد از بررسی‌های لازم و دقیق با عاملان و مقصران این حادثه برخورد کند زیرا یک نیروی کار جان خود را از دست داده است.
کناری ابراز کرد: گشت سیار و ماشینی ساختمان در شهرداری یاسوج و سایر شهرداری‌ها ۱۷ گانه کهگیلویه و بویراحمد برای جلویگری از بروز حوادث و نظارت بر ساخت و سازها تشکیل و فعال شود زیرا در این صورت با وقوع هر اتفاقی پیگیری‌های لازم بهتر صورت می‌گیرد.
وی بیان کرد: مشکل اصلی حوزه فنی و ساخت و سازها در استان کهگیلویه و بویراحمد این بوده که مطالعات کافی در زمینه طرح‌ها انجام نمی‌شود و بسیاری از ادارات برای شروع پروژه عجله دارند در حالی مطالعه کافی انجام نشده است.
عزیز فیلی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این نشست اظهار داشت: صاحبان مراکز تولید مصالح ساختمانی استان هرچه زودتر نسبت به دریافت گواهی نامه استاندار اقدام کنند زیرا باید این مراکز شناسنامه دار و ضابطه‌مند شوند.

وی خواستار فعالیت بیش از پیش کمیته مصالح شورای فنی استان شد و افزود: مراکزی که مصالح ساختمانی غیر استاندارد و بی کیفیت تولید می‌کنند در مرحله اول به آنان تذکر داده شود و در مراحل بعدی به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.
فیلی ابراز کرد: در هرکدام از شهرستان‌های استان از مراکز تولید مصالح ساختمانی آن‌ها بازدید مستمر و میدانی شود و باید حساسیت و دغدغه برای افزایش کیفیت مصالح ساختمانی در استان را داشته باشیم.
وی ادامه داد: آزمایشگاه فنی مکانیک خاک به همراه اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان به طور مداوم از مراکز تولید مصالح ساختمانی نمونه گیری و در شورای فنی گزارش دهی داشته باشند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: باید کیفیت و استاندارد مصالح ساختمانی استان ارتقا یابد زیرا این کار سبب ایمنی و مقاوم سازی ساخت و سازها در استان می‌شود.
فیلی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از تخریب بستر و حریم رودخانه‌ها اولویت استفاده از شن و ماسه با مصالح کوهی است، خاطرنشان کرد: اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی لیست مراکز تولید مصالح ساختمانی دارای گوای نامه استاندارد را به ادارات عمرانی همچون شهرداری‌ها، راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، نوسازی مدارس و همچنین به سازمان نظام مهندسی اعلام کنند.
 
وی تصریح کرد: همه مراکز کارگاهی تولید بتن آماده، کارخانجات شن و ماسه و آسفالت، سیمان، تیرچه بلوک و موزائیک، بلوک پلی استارن یا فوم، ایزوگام و آجرپزی باید به سمت استاندارد سازی حرکت کنند و به‌طور مستمر مورد نظارت وکنترل نهادهای مربوطه قرار گیرند.
این مسوول، خواستار بررسی استحکام ساختمان‌های عمومی و ارائه راهکارهای لازم برای مقاوم سازی و ایمن سازی این ساختمان‌ها در برابر مخاطرات طبیعی و حوادث غیرمترقبه شد و تاکید کرد: دستگاه‌های نظارتی باید دامنه نظارت خود را بر فعالیت تولید کنندگان مصالح ساختمانی و رعایت قانون و مقررات ساخت و سازها افزایش دهند.
معاون عمرانی استانداری، یکی از نواقص موجود در حوزه مصالح ساختمانی را ترکیبات محصولات سنگدانه در بتن آماده و آسفالت دانست و تصریح کرد: آزمایشگاه فنی خاک و دیگر آزمایشگاه‌ها به طور مداوم دقت لازم را در استانداردسازی و کنترل کیفی و پارامترها در سنگ دانه شن و ماسه، بتن و آسفالت بکار گیرند.
فیلی به رعایت و نظارت بیشتر بر قوانین و مقررات ۲۲ گانه ساخت و سازها در همه شهرستان‌های استان تاکید کرد و افزود: با توجه به وضعیت زلزله‌های اخیر و دیگر حوداث طبیعی و غیرطبیعی که وجود دارد، باید با حساسیت و نظارت بیشتر به همه امور معماری و ساخت وسازها توجه جدی شود.
معاون عمرانی به ایجاد تعادل کیفیت، قیمت و رعایت شرایط مکانی بین کارخانه‌های تولید شن و ماسه کوهی و رودخانه ای استان تاکید کرد و گفت: کارخانجات تولید شن و ماسه کوهی باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند.
فیلی با بیان اینکه در انتقال کارخانه‌های شن و ماسه رودخانه بشار به شهرک دلی به جک در یک دهه اخیر تلاش‌های زیاد و قابل تقدیری به عمل آمده است، تاکید کرد: شورای فنی، ساز و کاری ارائه دهد تا کارخانجاتی که در حاشیه رودخانه بشارهستند به سمت شهرک صنعتی تولیدات کوهی بروند.
فیلی تاکید کرد: فعالین و تولید کنندگان مصالح ساختمانی که با تذکر و اخطار به‌طور مکرر استانداردهای لازم را رعایت نکرده باشند بعد از قطع خدمات دولتی نسبت به معرفی آن‌ها به مراجع قانونی اقدام شود.
در این جلسه همچنین اختلاف چند دستگاه اجرایی با پیمانکاران مورد رسیدگی قرار گرفت و راهکارهای قانونی برای رفع اختلاف و تکمیل پروژه‌ها ارائه شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

ريزش غيرمنتظره بازارها

ريزش غيرمنتظره بازارها

قیمت‌ها در بازار ارز، سکه و خودرو طی روز گذشته با ریزش چشمگیری مواجه شد که در گزارش زیر ...
«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

قدیم‌ترها والدین که می‌خواستند کودکان خود را بترسانند از «لولو خورخوره» برای آنها می‌گفتند ...
(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

دیمیتری استاژوک ورزشکار مشهور بدنسازی در پست اینستاگرام خود نوشت: من همان کسی هستم که ...
1