تاریخ انتشار
يکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۸
کد مطلب : ۳۱۰۹۹۲

همایش پیشگیری از سرطان در یاسوج / مهمترین عامل مرگ و میر در استان (+تصاویر)

۰
کبنا ؛همایش شناخت و پیشگیری از سرطان‌های شایع در یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی، مجمع خیرین سلامت و جمعی از مسوولان این دانشگاه برگزار شد.
سرطان‌ها عامل ۱۰ درصد مرگ و میرها
اورنگ ایلامی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: سالانه بیش از ۴ هزار نفر در دنیا براثر ابتلا به انواع سرطان‌ها جان خود را از دست می‌دهند که این آمار در کشور طی سال‌های اخیر در حال افزایش است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها و حوادث رانندگی مهمترین عوامل مرگ و میر در استان بوده است، گفت: هزینه درمان سرطان بالا بوده و هزینه‌ها ۱۹ درصد بیشتر از بیماری‌های قلبی و عروقی بوده است.
وی به آمار مرگ و ناشی از ابتلا به این بیماری در استان اشاره کرد و افزود: کل مرگ و میرهای استان در سال ۹۳، دو هزار و ۳۸۸ مورد بوده که ۲۲۳ مورد آن به دلیل ابتلا به سرطان‌ها بوده که ۱۰ درصد مرگ و میرهای استان در نتیجه ابتلا به سرطان‌ها بوده است.
این مسؤول تصریح کرد: بیشتر مرگ و میرها در گروه‌های سنی میان سال و کهنسال بوده است که سرطان شایع در میان زنان استان کهگیلویه و بویراحمد سرطان سینه با ۶۶ مورد و سرطان پوست در میان مردان با ۶۲ مورد مرگ و میر بوده است.
محمدرضا نیکبخت رئیس مجمع خیرین سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد در این همایش که به همت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی استان و با همکاری معاونت بهداشتی و موسسه سرطان نور صبح امروز در سالن دکتر کنعانی دانشکده پزشکی یاسوج برگزار شد، اظهار کرد: بودجه حوزه سلامت نسبت به سایر بخش‌ها ناچیز است، بنا بر این مشارکت مردمی در فعالیت‌های سلامت بسیار مهم ارزیابی می‌شود و لازم است که مردم پای کار بیایند.
وی با بیان اینکه انسان‌هایی در سطح کشور و استان به دلیل نداشتن وضعیت مالی مناسب از بیماری‌های خود رنج می‌برند، بیان کرد: مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه خیرین سلامت حرکت شتابانی دارند. و از ابتدای فعالیت مجمع خیرین سلامت تاکنون ۱۲ میلیارد تومان در بخش‌های مختلف از جمله ساخت خانه بهداشت و درمان بیماران خاص هزینه کرده‌ایم.
نیکبخت گفت: در حال حاضر ۹ میلیارد تومان برای ساخت مراکز بهداشت و کمک به بیماران خاص و ساخت همراه‌سرای بیمار و خرید تجهیزات لازم بیمارستان‌ها از محل کمک‌های مردم و منابع ملی اختصاص داده‌ایم.
رئیس مجمع خیرین سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه بیان کرد: موسسه محکم در استان کهگیلویه و بویراحمد برای ۳۱۵ بیمار که دچار ناهنجاری هستند، پرونده تشکیل داده که از این تعداد بیمار ۱۳۰ نفر آنها درمان شده‌اند.
نیکبخت گفت: ۱۹۷ بیمار سرطانی تحت پوشش مجمع خیرین سلامت قرار دارند که تمام هزینه‌های آنها از صفر تا صد توسط این مجمع پرداخت می‌شود.
در ادامه  امین‌الله بابویی سرپرست معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحم هدف از برگزاری این همایش را شناخت سرطان و راه‌های برون رفت از عوامل خطر آن عنوان کرد و افزود: تشخیص بیماری سرطان در مراحل ابتدایی باعث می‌شود نتیجه درمان مطلوب‌تر و میزان عود بیماری نیز کمتر باشد.
وی تأکید نمود: سبک زندگی، اطلاح الگوی تغذیه ای مناسب، ورزش و فعالیت جسمانی در کاهش احتمال ابتلا به سرطان‌ها موثر بوده و مراجعه زود هنگام به پزشک در تشخیص زودرس این بیماری کمک کننده است.
بابویی با اشاره به اینکه سالانه ۷ هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا می‌شوند، ابراز داشت: میانگین سن ابتلا به سرطان در دنیا ۵۵ تا ۶۵ سال است در حالی که این آمار در ایران ۴۵ تا ۵۵ سال گزارش شده است.
وی ادامه داد: با آموزش و ارتقاء سواد سلامت، اصلاح سبک زندگی و اصلاح الگوی تغذیه ای می‌توان از بروز انواع سرطان‌ها در سنین پایین تر پیشگیری نمود.
سرپرست معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی استان محورهای اصلی این همایش را همه گیر شناسی انواع سرطان، ملاحظات ژنتیکی، فاکتورهای مختلف در بروز سرطان، غربالگری و تشخیص سرطان عنوان کرد و گفت: با برگزاری چنین همایش‌هایی با حضور اساتید برجسته دانشگاه می‌توان با افزایش آگاهی عموم مردم، میزان بروز سرطان را در استان کاهش داد.
بابویی در پایان اظهار داشت: با برنامه‌هایی که جهت ارتقاء سواد سلامت مردم استان در نظر گرفته شده، امیدواریم بتوانیم از بروز انواع سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی، عروقی، فشارخون، دیابت و دیگر بیماری‌های شایع جلوگیری کنیم.
 
 
       
نام شما

آدرس ايميل شما

کارکنان
Iran, Islamic Republic of
باسلام ماکارکنان دانشگاه علوم پزشکی .( نیروهای شرکتی) ۷ماه است حقوق نگرفتیم که ازدردسرطان بدتراست اینوپیشگیری کنیدلطفامسولین دانشگاه
بیطرف
Iran, Islamic Republic of
پ خداوکیلی سیل عکس نیکبخت کنیت اینگار ایخا خشه واپوشنه. راسی چقه شلوغ بی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سر جمع ۲۵دنفر خخخخخ
جهانبازیان_فتانه
Iran, Islamic Republic of
خداوند پاداش انسان های بزرگ رو بدون شک میده،انسانهایی ک بزرگیشون برای همه ثابت شده با کارای خیر و نیکی کردنشون در حق بقیه انسانها،بدون اینکه چشم انتظار پاداشی باشن.
درود بر تمامی کسانی ک باعث این همایش بزرگ شدن و درود بر دکتر بابویی به خاطر تمام زحمات و تلاشهای بی حدشون ک این همایش تنها یکی از کارهای خداپسندانه وبزرگ برای مردم هستش.
جهانبازی_فتانه
Iran, Islamic Republic of
مراتب سپاس خود را ازتلاش و زحمات ارزشمند و صادقانه تمامی افراد درزمینه پیشبرد اهداف بهداشتی و سلامت تقدیم می دارم.
از درگاه ایزد منان دوام عزت وسلامت، تداوم حضور و تاثیر این بزرگواران را درراستای دستیابی به اهداف عالیه بهداشتی، ارتقای کیفیت زندگی و سلامتی مردم شریف استانمان رامسئلت دارم.
جا دارد از دکتر بابویی نهایت تشکر و سپاس را به خاطر برگزاری چنین همایش ها و ایجاد سازمان های مردم نهاد سلامت در استان کمال تشکر و قدردانی را ب جای آوریم و از خداوند متعال برای ایشان اجر معنوی خواستار باشیم.
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
کلا کار سیستم اداری امروز شده همایش و جلسه با صندلی های پر از خالی!!
حق
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر دانشگاه علوم پزشکی و معاونت اجتماعی ان چرا که واقعا فرهنگسازی و خودمراقبتی در پیشگیری از ایجاد این ببیماریها نقش بسزایی داره.به امید سلامتیه تمامی بیماران عزیز
پزشک خانواده
Iran, Islamic Republic of
سالن خالی بود فقط چند نفر که خودشون برگزار کننده بودند کسی نبود.
آقا دست بردارید از این شوهای تبلیغاتی.
پروژه ها تعطیل شده مطالبات پرسنل ۱۵ ماه داده نشده اونوقت دنبال این جلسات بی فایده تبلیغی هستند.
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1