تاریخ انتشار
شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۴۵
کد مطلب : ۳۱۰۵۸۶

شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه به سادگی از کنار هنجارشکنان نگذرد /سیل‌بندهایی که سلامت مردم دهدشت را به خطر می‌اندازد / کسی ککش گزیده نمی‌شود

۲
۰
کبنا ؛سلامت شهروندان از اهمیت بالایی برخوردار است. شهرداری باید برای حفظ سلامت جامعه درانجام خدمات صحیح، نظافت عمومی تلاش ویژه‌ای داشته باشد.
به گزارش کبنا از دهدشت، سیل بندهای سر پوشیده نشده که از میان منازل مسکونی می‌گذرند و فاضلاب‌های خانگی به آنها ریخته می‌شوند، همچنان به عنوان دمل چرکینی بر پوست شهر دهدشت جولان می‌دهد.   یکی از طرح‌هایی که مانند بسیاری از طرح‌های دیگر شهر دهدشت نیمه کاره رها شده است، سیل بندهای شاهد، چمران و.. است.
 
یکی از ساکنان اطراف سیل بند شاهد در این باره به خبرنگار کبنا گفت: به دلیل پوشیده نبودن این سیل بندها بوی غیرقابل تحملی ایجاد شده وبستری است برای حشرات و حیوانات موذی که خود عامل انتقال بسیاری از بیماری‌هاست.
 

وی دامه داد: در فصول گرم سال شاهدیم عقرب، هزارپا و... از این سیل بندها بالا آمده و به حیاط منازل می‌روند که این خود تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان به خصوص کودکان است. علاوه بر این پوشیده نبودن این سیل بندها مجال هنجارشکنی را به برخی شهروندان داده است که متاسفانه شاهدیم برخی ازافراد که حتی ساکن این محله نیستند، زباله‌های خود رابار ماشین کرده وبه این سیل بندها می‌ریزند. بارها  از این وضعیت به شهردارهای گذشته واکنون شکایت کردیم ولی گویا کسی درد ما را نمی‌شنود!
 

یکی دیگر از معترضین به خبرنگار کبناگفت :انداختن زباله در معابر و جوی ها برای برخی افراد نه تنها عیب و بی‌اخلاقی یا حتی قانون‌شکنی نیست، بلکه عادتی مألوف است! بدون شک وقتی برخورد جدی با این هنجارشکنی ها نمی شود،فرزندان ما این بی نظمی ها را پذیرفته و ظروف یک‌بار مصرف، بطری‌های نوشیدنی، ته‌سیگار و بسیاری زباله‌های دیگر  میهمان ناخوانده وهمیشگی،معابر و جوی‌های شهر دهدشت باقی خواهد ماند!
 

همه این تخلفات در حالی صورت می‌گیرد  که: قانونگذار در ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی زباله ریختن درمعابر را جرم دانسته و برای آن مجازات تعیین کرده است. این ماده مقرر کرده که «هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود، از قبیل... ریختن مواد مسموم‌کننده در رودخانه‌ها، زباله در خیابان‌ها و کشتار غیرمجاز دام... ممنوع است و مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشند، به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد.»
بر اساس مفاد ماده ۷۲۷ قانون مجازات اسلامی، زباله ریختن در معابر از جرایم غیرقابل گذشت است و حتی در اغلب موارد، اشخاص دیگر اعم از حقیقی یا حقوقی از این جرم متضرر می‌شوند. بنابراین اعلام جرم صرفاً در صلاحیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست نیست، بلکه اعلام و شکایت از آن از سوی سایر اشخاص نیز ممکن است. ولی به ساری از شهروندان از این قانون‌ها وحتی داشتن حق شکایت از فرد خاطی بی اطلاع‌اند!
 

اسفندیار برخه شهردار دهدشت به خبرنگار کبنا گفت: تکمیل و مسقف کردن سیل بندهارا در صورت تامین اعتبار، در دستور کار خود قرار می‌دهیم.
بدون شک، نهادهای دولتی به تنهایی در فرهنگ سازی عمومی درزمینه  نریختن زباله در معابر، موفق نخواهند بود لذا باید با افزایش مشارکت عمومی و استفاده از ظرفیتهای سازمان‌های مردم نهاد، احساس مسئولیت اجتماعی را دراین زمینه افزایش داد. این فرهنگ سازی باید از کودکی و در قالب آموزشهای مهدهای کودک و مدارس انجام شود.
استفاده از ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، برای افزایش حساسیت مردم نسبت به مشکلاتی که زباله‌ها برای طبیعت و انسان ایجاد می کنندنیزمی توان بسیار مفید دانست. شبکه‌های اجتماعی به عنوان اهرم قوی برای فرهنگ سازی می‌تواند مورد توجه قرار گیرند. اما به نظر می‌رسد کسی ککش گزیده نمی‌شود.
بنا بر این گزارش امید می‌رود، اعضای شورای فرهنگ عمومی دهدشت به ویژه شهرداری، به سادگی از کنار این کاستی فرهنگی نگذرند و تدبیری بیندیشند و در مسیر فرهنگسازی، از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم نهاد و فضای مجازی به خوبی بهره گیرند.
 

=================
گزارش و عکس از فاطمه خطیبی
=================
نام شما

آدرس ايميل شما

ایل
Iran, Islamic Republic of
اقای برخه فکری بحال زمین های خالی وسط شهر کنید ک شد انبار زباله مثلا کمربندی اول خیابان بنگاهای معاملاتی ببینید چه وضعیتی دارد.
شجاعی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه اقای . عده ای در سازمان هستند باید اقای . اجازه به ایشون را بدهند.....
آیا روحانی تاریخ را تحریف کرده است؟

آیا روحانی تاریخ را تحریف کرده است؟

دولت حسن روحانی که در این شرایط سخت اقتصادی تمام تلاش خود را به کار بسته است تا بتواند ...
سنجابِ وزنه بردار! + تصاویر

سنجابِ وزنه بردار! + تصاویر

این تصاویر آن قدر طبیعی به نظر می رسند که بیننده با دیدن آن تصور می کند این سنجاب در ...
ادامه جنجال‌ها برای موضوع دختر روحانی

ادامه جنجال‌ها برای موضوع دختر روحانی

۱۲۰میلیارد تومان کمک به دانشگاه شهید بهشتی از ردیف کمک‌های تملکی صورت گرفته است.
1