تاریخ انتشار
شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۲۴
کد مطلب : ۳۱۰۵۵۳

حادثه‌ای که ضعف‌های پیدا و پنهان مسوولان کهگیلویه و بویراحمد را برملا کرد / حضور مدیران بعد از مرگ سهراب / انتظار از «فیلی» / با خاطیان برخورد شود

۸
۰
کبنا ؛ساخت و سازهای شهر یاسوج با کدام نظارت‌ها بنا و حوادث احتمالی در این شهر با کدام امکانات ساماندهی می‌شوند؟ در موقع بروز اتفاقات چه کسانی باید پاسخگو باشند و چه برخوردی با متخلفان باید صورت بگیرد؟ سووالاتی است که مسوولان مربوطه باید پاسخ دهند.
به گزارش کبنا از یاسوج، ساعت یک بعد از ظهر پنجشنبه۵  بهمن ماه از فصل زمستان حادثه‌ای در قلب استان کهگیلویه و بویراحمد-یاسوج، رخ داد که همه را، از خبرنگار، فیلمبردار تا مسوولان شهری، شهرستانی و استانی و نیروهای انتظامی را به آنجا کشاند. فرو ریختن سقف ساختمان در حال احداث و ماندن دو کارگر زحمتکش زیر آوار موضوع کمی نبود و نیست، فرماندار، شهردار، رئیس شورا، معاون استاندار، مدیرکل کار، رئیس دفتر استاندار، مدیرکل بحران، مدیرعامل جمعیت هلال احمر، مدیرعامل آتش‌نشانی یاسوج و نیروهای انتظامی و تعدادی از مسوولان استانی و شهرستانی و هر شخصیت حقیقی و حقوقی دیگری بر پایه مسوولیت‌هایی که برعهده داشتند، به محل وقوع این حادثه تلخ آمده بودند.
پایان این ماجرا تلخ اعلام شد و عاقبت یکی از کارگران جانش را از دست داد و دیگری در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج تحت مداوا قرار گرفت.

چرا حدود سه ساعت طول کشید تا دو کارگر مانده زیر آوار را بیرون بکشند.
این اتفاق را از دو جنبه مورد بررسی قرار می‌دهیم؛ به گفته رستمی مدیرعامل آتش‌نشانی یاسوج ساعت ۱۳ و ۴۷ دقیقه این حادثه به واحد آتش‌نشانی یاسوج گزارش داده شد، در حالی که چند نفری در ساختمان در حال احداث در حین بتن‌ریزی بودند، سقف ریزش می‌کند و دو نفر زیر آوار مانده‌اند و مأموران آتش‌نشانی در کمترین فرصت در این مکان حضور پیدا کردند.
اولاً؛ اینکه چرا حدود سه ساعت طول بکشید تا این دو کارگر با وجودی که مکان‌شان مشخص بود و برای پیدا کردن آنها نیازی به «سگ زنده‌یاب» نبود، از زیر آوار بیرون کشیده شوند.
آیا تیم‌های امداد و نجات هلال‌احمر و یا مأموران آتش‌نشانی یاسوج از توانایی بالایی برخوردار نبودند و یا اینکه مسئله‌ی چیز دیگری است. قطعاً نمی‌توان تلاش و زحمت‌های مأموران آتش‌نشانی و تیم‌های امداد و نجات هلال‌احمر را نادیده گرفت. رستمی مدیرعامل آتش‌نشانی یاسوج در این باره می‌گوید، با دست خالی و تنها بر اساس توانمندی مأموران آتش‌نشانی و با کمترین توقع توانستیم آسیب‌دیدگان را زیر آوار بیرون بیاوریم و مأموریت‌مان را به پایان برسانیم.
تجهیزات نداریم
محمد رستمی مدیرعامل آتش‌نشانی یاسوج در ادامه در گفت‌وگو با کبنا، اظهار کرد: عمده مشکلات ما در مأموریت‌هایمان نداشتن تجهیزات؛ همانند بالابر، نرده‌بان و ... است.
وی افزود: اینقدر امکانات ما کم است که نتوانستیم این ۴ طبقه را پوشش دهیم و بالابری که در این مأموریت استفاده شد، شخصی بود.
رستمی گفت: اگر در ساختمان‌های ۵ طبقه همچنین اتفاقاتی بیفتد، و یا دچار آتش‌سوزی شوند، ما نمی‌توانیم آن را پوشش دهیم.
مدیرعامل آتش‌نشانی یاسوج گفت: مسوولان ستاد بحران استان کهگیلویه و بویراحمد باید برای مرکز آتش‌نشانی یاسوج جرثقیل بالابر، وسایل و تجهیزات آتش‌نشانی را فراهم کنند.
رستمی تاکید کرد: بیش از سه ساعت این مأموریت به طول انجامید.

امدادرسانی به کندی انجام گرفت
به گزارش کبنا، شاهرخ کناری فرماندار بویراحمد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه حقیقتاً امدادرسانی به کندی انجام شد، اظهار داشت: خدماتی که دستگاه‌ها باید سریع ارائه می‌دادند، انجام نشد، که در اولین جلسه بحران شهرستان این حادثه را بررسی خواهیم کرد.
کناری گفت: نواقص را شناسایی و به دستگاه‌ها اعلام می‌کنیم، و اعتبارات لازم را برای آنها تأمین خواهیم کرد. تا دستگاه‌هایی که باید امدادرسانی و خدمات‌رسانی کنند، در حوادث احتمالی بعدی اقدامات لازم به سرعت انجام شود.
وی در پاسخ به سووال خبرنگار ما مبنی بر اینکه «اگر اتفاق بزرگ‌تری در شهر رخ دهد، آیا شهرداری و دستگاه‌های دیگر توانایی ارائه خدمات دارند؟، اظهار داشت: کمبود امکانات در این مأموریت خیلی مشخص و هویدا بود، ماهم به عنوان مدیر بحران شهرستان می‌پذیریم که دستگاه هایمان از جمله سازمان آتش نشانی یاسوج باید امکاناتش بیش از این باشد، و همچنین هلال احمر.
کناری افزود: حتماً در اولین نشست بحران شهرستان بویراحمد نواقص این حادثه و مواردی که دستگاه‌ها نیاز دارند، را بررسی خواهیم کرد.
امکانات‌مان برای شهر یاسوج کافی نیست
نستیهن مقدم شهردار یاسوج نیز در این زمینه می‌گوید، شهرداری امکانات دارد، اما با توجه به اینکه شهر هر روز بزرگ‌تر می‌شود، سعی می‌شود تا امکانات بیشتری داشته باشیم.
او گفت: برخی از امکانات استفاده شده در این مأموریت متعلق به شهرداری یاسوج نبود.

فاصله زیادی تا امکانات استاندارد داریم
سید امان‌الله جهانبین مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد که به همراه تیم امداد و نجاتش به کمک مأموران آتش‌نشانی یاسوج آمده بود، اظهار کرد: فاصله زیادی تا امکانات استاندارد داریم و نیاز هست که اعتباراتی در نظر گرفته شود، تا وسایل و تجهیزات بهتری را اضافه و آنها را استانداردسازی کنیم. که در زمان حوادث، کمک‌رسانی به نحو مطلوب صورت گیرد.
جهانبین گفت: با امکاناتی که داشتیم حداکثر استفاده را در زمان حادثه انجام دادیم، اما انتظار می‌رود، اعتباری برای همه دستگاه‌های امدادی در نظر گرفته شود تا در زمان حوادث مشکلی ایجاد نشود.
وفایی‌مقدم مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا، اظهار کرد: از اینکه امکاناتمان باید به‌ روز شود، شکی نیست، ولی باید اولا این مساله را بررسی کنیم.
دست به دست هم دهیم، تا بتوانیم آتش‌نشانی یاسوج را به لحاظ امکانات احیا کنیم
هدایت اکبری رئیس شورای شهر یاسوج نیز با ابراز تأسف از این حادثه، اظهار کرد: علت حادثه در دست بررسی می‌باشد، و امکانات ما محدود است که می‌طلبد دستگاه‌های اجرائی و مسوولین دست به دست هم دهند، تا بتوانیم آتش‌نشانی یاسوج را به لحاظ امکانات احیا کنیم. تا اگر اتفاقی رخ داد، در اسرع وقت خدمات‌رسانی دهیم.
اکبری گفت: همه مسوولین پای کار بودند و حضور داشتند و با همه امکاناتی که در حد وسع شهرداری، هلال احمر بود، همه پای کار بودند، اما اتفاق طوری بود که یکی از کارگران در دم از بین رفت، و کاری نمی‌شد، کرد و یکی از کارگران را از زیر آوار درآوردند و آن را به بیمارستان انتقاد دادند.

اکبری تاکید کرد: از همه مسوولان توقع داریم که دست به دست هم دهیم، تا از محل‌های مختلف بتوانیم وضعیت امکانات را طوری ساماندهی کنیم که پاسخگوی حوادث احتمالی و ناگوار باشیم.
وی اضافه کرد: شهرداری امکانات لازم را پای کار آورد، و اگر کم و کسری هم بوده، انکار نمی‌کنم، باید دست به دست هم دهیم تا نواقص و کمبودها را برطرف کنیم.

به راستی اگر اتفاقات بزرگتری در استان کهگیلویه و بویراحمد و به ویژه شهر یاسوج رخ دهد، ستاد بحران استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان‌ها، شهرداری‌ها، و مراکز آتش‌نشانی‌های استان و یاسوج با کدام امکانات به مبارزه با غول‌های حوادث می‌روند.
شهرداری و شورای شهر یاسوج چرا تاکنون سعی نکرده‌اند که مرکز آتش‌نشانی این شهر را به امکانات مدرن و تجهیزات لازم آتش‌نشانی مجهز کنند.آیا ستاد بحران استان کهگیلویه و بویراحمد در این سال‌ها کارآمد بوده، آیا این ستاد توانسته است که تجهیزات لازم را به این استان بیاورد، چه میزان اعتبار برای خرید تجهیزات جذب کرده است.
چرا کسی با مسوولان سهل‌انگار، و بی‌توجه که دور اندیشی ندارند، برخورد نمی‌کند. وقتی بیش از سه ساعت طول می‌کشد تا دو کارگری که جایشان مشخص بود و هیچ نیازی به «سگ زنده‌یاب» هم نبود. از زیر آوار در بیاورند. چگونه می‌خواهد در زمان بحران‌های عظیم‌تر با سرعت بیشتر به نجات مردم بشتابند.

در این شهر چه خبر است؟ چرا اینقدر مسوولان ما نسبت به آینده و هر اتفاق طبیعی و بحران و حادثه‌های اینچنینی غفلت می‌ورزند؟ چرا همه چیز در این شهر به سیاست گره می‌خورد و کسی به دنبال این نیست که گام‎‌‌های محکم‌تری برای مردم بردارند.
اولین ضعفی که در این حادثه آشکار شد، این بود که استان کهگیلویه و بویراحمد و به ویژه سازمان آتش‌نشانی یاسوج کمترین امکانات را برای مقابله با هر حادثه‌ای دارند و مسوولان باید بدون فوت وقت در این زمینه چاره‌اندیشی کنند.

ضعف نظارت بر ساخت و سازهای شهر یاسوج
دوماً؛ در آخرین جلسه شورای فنی استان کهگیلویه و بویراحمد که با حضور عزیز فیلی معاون عمرانی استاندار برگزار شد، سید انتظام سهمگین دبیر شورای فنی استان و معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کلیپ و تصاویری از وضعیت بد ساخت و سازها در شهر یاسوج به نمایش گذاشت، علیمردانی مدیرکل راه و شهرسازی را عصبانی کرد.
آن وقت سهمگین گفت: در این شهر ساختمان‌ها علی‌رغم ظاهر قشنگ‌شان بدون رعایت اصولی فنی ساختمان و عدم نظارت و بدون حساب و کتاب بنا می‌شوند.
دبیر شورای فنی استان کهگیلویه و بویراحمد گفته بود، در بتن‌ریزی‌ها اصول‌ها رعایت نمی‌شود و از تکنولوژی‌های مدرن استفاده نمی‌شود و تنها با گذاشتن چند آجر و سنگ روی‌ هم دلشان‌خوش است که ساختمان قشنگ و خوشکلی ساخته‌اند.

اگر چه علیمردانی مدیرکل راه و شهرسازی در آن جلسه به شدت از دست سهمگین عصبانی شد، اما تمام حرف دبیر شورای فنی استان کهگیلویه و بویراحمد این بود که هیچ گونه نظارتی بر ساخت و سازها صورت نمی‌گیرد.

نکته دیگر؛ در ساخت و سازها عدم نظارت معضل بزرگی به شمار می‌رود، هنگام بتن‌ریزی در طبقه ۴ این ساختمان که ریزش کرد، مهندس ناظر حضور نداشت و تنها چند کارگر در حال انجام دادن این کار بود.
محمد رستمی مدیرعامل آتش‌نشانی یاسوج می‌گوید؛ بتن زیادی ریخته بود، ما تلاش کردیم که هردو را زنده بیرون بیاوریم، گویا صدا مال یک شخص بوده و نفر اول با توجه به اینکه حجم بتن زیاد بوده، کامل از ناحیه سر با مشکل جدی روبرو شد و فوت کرد.
رستمی گفت: به علت اینکه شمع زیر بتن نزدند و آن توان و استحکام لازم را نداشت. تیم امداد و نجات با توجه اینکه از امکاناتی کمی برخوردار بود، حدود سه ساعت این مأموریت به طول انجامید.
شاهرخ کناری فرماندار بویراحمد با بیان اینکه علت حادثه مشخص نیست، اظهار داشت: اگر مالک، شهرداری، نظام مهندسی، ناظر، راه و شهرسازی و هر کسی که کوتاهی کرده، قطعاً روال قانونی برای برخورد با او انجام خواهد گرفت.

باید در تمام مراحل کار، کارگر ماهر وجود داشته باشد
احمدرضا خورشیدی رئیس سازمان نظام مهندسی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در حاشیه این حادثه به خبرنگار کبنا، گفت: علت حادثه در حال بررسی است، و باید تمام جوانب کار بررسی شود، عوامل متعددی در این حوادث می‌تواند، موثر باشد. از جمله عدم رعایت ضوابط ایمنی که باید در حین کار رعایت شود.
خورشیدی افزود: از همه مهم‌تر، استفاده از روش‌های نوین ساختمانی در حین ساخت و ساز است که ضوابط خاص اجرایی را می‌طلبد و باید رعایت شود.
وی گفت: ساخت و سازهایی که هر روز می‌بینیم و دارند اجرا می‌کنند بر اساس مجوزهایی هست که صادر شده‌اند.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در ساخت و سازها کیفیت مصالح و فرایند اجرا، رعایت فاصله پایه‌ و عوامل مجری کار بسیار مهم است و باید رعایت شوند، اما در برخی از موارد ضوابط ایمنی لحاظ نشده است.
خورشیدی گفت: عوامل اجرایی کار باید از مهارت کامل و کافی برخوردار باشند، لوازم، ماشین آلات و تجهیزات کار باید جدید، نوع و کارآیی کامل و کافی را داشته باشد و به راحتی نمی‌توان از این قضایا گذشت.

وی در ادامه گفت: کنترل خاصی روی افراد و نیروهای کار در ساختمان‌ها صورت نمی‌گیرد، کارگر باید ماهر باشد، باید کارت مهارت برای آن صادر شود، دوره‌های آموزشی برای آنان ارائه و کارگاه‌های آموزشی برگزار شود، متولیان این دوره‌ها نیز مشخص است، در همه مراحل کارگر ماهر به کار گرفته شود، کارگر معمولی و کارگر فنی همه باید دارای کارت مهارت باشند، در محل کار کنترل شوند، در شرایط فعلی تعداد کارگر کم است و باعث شده که در اجرای ساختمان‌ها همه افراد نقش داشته باشند. برخی از موارد کسانی وارد این صنف ساخت و ساز می‌شوند که شاید حداقل تجربیات را ندارند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ساختمان ناظر داشته و قطعاً بررسی می‌شود، وظایف ناظر طبق قانون مشخص است، و متولیان نظارتی و اجرایی باید بررسی کنند، که ناظر هم حتماً تعهداتی را داشته است. که بررسی ‌می‌شود که آیا توانسته به تعهدات خود به موقع اقدام کند؟ این مواردی است که بعدا به آن جواب داده می‌شود.
به گزارش کبنا، روزانه شاهد هستیم که در هر گوشه‌‌ای از استان کهگیلویه و بویراحمد و شهر یاسوج ساخت و سازی صورت می‌گیرد که لازم است، نظارت‌ها بر این ساخت و سازها بیشتر، اصولی و فنی باشد. شهرداری، سازمان نظام‌مهندسی و راه و شهرسازی باید به وظایف قانونی خودشان به خوبی عمل کنند.

این حادثه کوچک اما تلخ و بزرگ، ضعف‌های پیدا و پنهان برخی مدیران استان کهگیلویه و بویراحمد را آشکار کرد. که باید این ضعف‌ها هر چه سریعتر برطرف شوند و  عزیز فیلی معاون عمرانی استان کهگیلویه و بویراحمد و رئیس ستاد بحران استان در این مسیر مسوولیت سنگین‌تری بر عهده دارد. تجربه فیلی کم نیست، مرد کارکشته‌ای است و قطعاً از او توقع می‌رود که برای تجهیز استان به امکانات امدادرسانی تلاش کند و همچنین بر رعایت ضوابط و اصول فنی در ساخت و سازها تاکید نماید و مقوله نظارت را محترم بشمارد و مسوولان استان کهگیلویه و بویراحمد را متوجه این امر کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

امداد گر
Iran, Islamic Republic of
آقایون کت شلواری که در منطقه عملیات حضور به هم رساندید ومصاحبه کردید ورفتید کاش یک دقیقه روی صحنه چند بیل از مصالح ریخته شده رو بر میداشتید
ما امداد گر هستم وهر چند ماه یه بار اندک حق الزحمه ای به ما میدن ولی به حس انسان دوستی تمام تلاشمان را کردیم اما شماها آخر ماه ببینید چند ساعت اضافه کار برای همین سه ساعت رد می کنید
نادر
Iran, Islamic Republic of
البته ساختمان هایی که سهمگین نظارت کرده وضعیتی بهتر از این ساختمان ندارند.
فروغ
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه نظام مهندسی بیش از اون چیزی که فکرش رو می کنیم ضعیف شده.
شهروند
Iran, Islamic Republic of
مسئولین عزیز وهمیشه در صحنه حالا که دیدید نیروهای امدادی ضعیف عمل کردند لطف کنید مشکلات رو حل کنید تجهیزات رو به روز کنید
علی
Iran, Islamic Republic of
این فاجعه هم متاسفانه محصول.در استان هست.
ممو
Iran, Islamic Republic of
عزیزم هرکه وظیفه ای داره اگه قرار باشه اون کت شلواری بیاد جای تو بیل بزنه تو هم باید بری جای کت شلواری (مثلا فرماندار بشی ) که این جایگاه عوض میشه وهرکسی وظیفشو نمیدونه تو کارت امداد هست اون کارش چیز دیگری است
رخ امدادگر
Iran, Islamic Republic of
برادر تحلیل گر .اولا اگر مسلمان نیستید ازادمرد باشید ..در بحث اوار برداری باید اصول و مقررات ایمنی رعایت بشه تا مصدم را به طور صحیح و زنده بیرون بیاریم ..در وله اول یکی از کارگران در دم جان باخته بود ....که معموله کسی که زنده هست باید سعی کنیم به صورت کاملا صحیح بیرون بیاد و باتوجه به شرایط اوار وحجم سنگینی که براثر ریزش به وجود امده بود ماموریت در کمترین زمان انجام گرفت چون هدف ما امدادگران نجات جان کارگر زنده ای بود که زیر اوار بودکه این عملیات بابهترین کیفیت اجام گرفت ..روز قیامت باید جوابگوی باشید ای کاش میامدی بای ساختمان و میدیدی که امدادگران با چ توانی و انگیزهی بیل و کلنگ میزدن
شهروند
Iran, Islamic Republic of
مسئولین محترم لطف کنید هزینه ساز ونقاره های که در میراث فرهنگی ملیونی بهشون میدن چند دستگاه امداد ونجات خرید کنید بزارید توی انبار تا در حوادث استفاده بشه به خدا اگه یاسوج زلزله بیاد کسی جان سالم به در نمیبره
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1