تاریخ انتشار
سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۱۹
کد مطلب : ۳۰۹۳۴۵

آیا استاندار صدای مخالفان احداث «پتروشیمی بویراحمد» را می‌شنود (+سند)

۱۱
۰
کبنا ؛معترضان به احداث پتروشیمی در دشت سقاوه برای کامنت گذاشتن در پیج شخصی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در مخالفت با این پتروشیمی فراخوان زده‌اند.
 
به گزارش کبنا، گروه دو هزار و ۳۸ ممبری «احداث پتروشیمی= مرگ طبیعت» که در مخالفت با احداث پتروشیمی بویراحمد و دنا در دشت سقاوه راه‌اندازی شد، این روزها تلاش خودش را برای روشن کردن ذهن استاندار نسبت به احداث پتروشیمی در این منظقه بیشتر کرده است.
تصاویر زیر تلاش این گروه تلگرامی را در مخالفت احداث پتروشیمی=مرگ طبیعت» نشان می‌دهد. آنها در این گروه تلگرامی از اعضای این گروه خواسته‌اند که به پیج شخصی علی محمد احمدی در اینستاگرام بروند، و برای او کامنت بگذارند.
 

پس از بوشهر اهالی کهگیلویه و بویراحمد هم به ساخت صنایع آلاینده اعتراض کردند، جمعی از اهالی استان کهگیلویه وبویراحمد با تجمع جلوی استانداری در شهر یاسوج نسبت به ساخت یک واحد پتروشیمی در منطقه دشت سقاوه این استان اعتراض کردند. آن گونه که از دست نوشته‌ها و بنرهای معترضان معلوم بود آن‌ها ساخت این صنایع را در منطقه سبز و جنگلی دشت سقاوه موجب تخریب جنگل‌ها و آسیب جبران ناپذیر به منابع آبی رودخانه بشار – پرآب‌ترین رودخانه شهرستان بویراحمد– می‌دانند. اعتراض‌ها به ساخت این گونه صنایع فقط محدود به همین یک واحد نیست، معترضان محیط زیستی این استان علاوه بر این به ساخت پتروشیمی دهدشت و کارخانه سیمان سپو نیز معترض هستند.
پیش از این ساخت کارخانه‌ها و صنایعی مانند پتروشیمی و سیمان و... در صدر خواسته‌ها و انتظارات اهالی استان‌های کمترتوسعه یافته کشور بود. حالا اما به نظر فریاد گروه‌های آگاهی رسان محیط زیستی به همه جای کشور رسیده است به گونه‌ای که اهالی حاضر نیستند محیط زیست و طبیعت خود را پای صنایع آلاینده قربانی کنند.
این البته اولین بار نیست که مردم بومی به ساخت و کلنگ زنی پتروشیمی در جایی اعتراض می‌کنند. تابستان امسال هم اهالی منطقه آبپخش شهرستان دشتستان بوشهر هنگام حضور وزیر صنعت و معدن دولت یازدهم مانع ساخت و راه اندازی پتروشیمی در محل زندگیشان شدند. بااین حال در پی اعتراض برخی از اهالی آبپخش دشتستان و فعالان محیط زیست، آغاز عملیات اجرائی پتروشیمی دشتستان (استان بوشهر) با حضور وزیر صنعت لغو شد. واکنش اعتراضی آن‌ها حتی تعجب محمدرضا نعمت‌زاده وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت را به دنبال داشت؛ به شکلی که در گفت‌و‌گویی اعلام کرد: «بوشهر نخستین استان بعد از پیروزی انقلاب در کشور است که معترض به راه اندازی پتروشیمی است».
او همچنین افزود: «بالغ بر ۵۰ سال در زمینه صنعت فعالیت دارم و شاهد آن بوده‌ام که در هر کجا پروژه پتروشیمی در حال راه اندازی است، مردم استقبال کرده‌اند». به نظر می‌رسد این دوران به پایان خود رسیده است. مسئله‌ای که فعالان و کار‌شناسان حوزه محیط زیست آن را نشانه‌ای مثبت از آگاهی مردم نسبت به توسعه پایدار می‌دانند. حضور اعتراضی اهالی روستای دشت سقاوه بویراحمد جلوی استانداری کهگیلویه وبویراحمد و همچنین فعالیت جدی و پیگیرانه دوستداران محیط زیست این استان در شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های تلگرامی نیز نشانه‌ای دیگر در همین زمینه است. یکی از کانال‌های فعال در این زمینه که گروهی از اهالی این استان در آن فعالانه مشغول بحث و تبادل نظر هستند، به نام احداث «پتروشیمی = مرگ طبیعت»، حدود دو هزار نفر عضو دارد و بحث‌های تخصصی فراوانی در این زمینه در این کانال مطرح می‌شود. بخش عمده اعتراض‌ها به این پتروشیمی به این دلیل است که قرار است آب موردنیاز پتروشیمی سقاوه بویراحمد از رودخانه بشار تامین شود.
بشار در رگ‌های کشاورزان جاریست
دانشی، یکی از معترضان گفت: «اگر هدف اشتغال و درآمد مردم است، آیا نمی‌توانند با یک تا دو درصد از تسهیلات هشت هزار میلیارد تومانی طرح پتروشیمی سقاوه که برابری دارد با بودجه ده‌ها سال استان کهگیلویه وبویراحمد، تمام منطقه لوداب مارگون و پاتاوه را با کشاورزی مکانیزه و باغات این منطقه و دامداری مدرن احیا کنند و همچنین با ایجاد صنایع تولیدات مواد غذایی پوشاک و تولیدات صنایع خانگی و مبلمان، یاسوج را همچون شهری بی‌نظیر تبدیل کنند، و هم اینکه مردم مستقیما وارد چرخه اقتصاد شوند، و درآمد بیشتری داشته و سهم بسزایی در رشد و شکوفایی صادرات غیرنفتی داشته باشند».
این معترض تصریح کرد: «همچنین می‌توانند با حفظ اکوسیستم منطقه و طبیعت بکر بویراحمد صنعت مدرن گردشگری را احیا کند، با احداث پتروشیمی سقاوه هدف فقط جیب سرمایه داران و تسهیلات فراوان برای طرح‌ها است».
محمدی یکی دیگر از معترضان نیز گفت: طبق اظهارات مسئولان، آب موردنیاز صنعت پتروشیمی قرار است از رودخانه بشار تامین شود. حجم آب موردنیاز هر واحد پتروشیمی به حدی زیاد است که این حجم آب در پتروشیمی‌های عسلویه از آب دریا، در ماهشهر از رودخانه کارون، در اصفهان و شیراز از سد‌ها و در اراک از چاه‌های عمیق تامین می‌شود. با فرض اینکه این منبع آب به طور کامل منتقل شود، که در فصل تابستان کل حجم آب منتقل خواهد شد حتی نیمی از آب موردنیاز پتروشیمی را تامین نمی‌کند و این رودخانه آب موردنیاز کشاورزان زیادی را تامین می‌کند و امکان انتقال این منبع از لحاظ حقوقی وجود ندارد. ما جمعی از کشاورزان اجازه هیچ گونه تعرض به حقوق خود را نخواهیم داد و با انتقال این منبع آب به صورت قانونی برخورد خواهیم کرد، رودخانه بشار در رگ‌های کشاورزان آنجاریست، بگذارید در مسیر عدالت جریان داشته باشد».
دفاع مسئولان
درهمین حال مسئولان دولتی همچنان از این پروژه دفاع می‌کنند. عزت اله بهشتی فرد، مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد، دراین باره به ایسنا گفت: زمین پتروشیمی بویراحمد متعلق به دولت بود و تمام مراحل قانونی در واگذاری رعایت شده است. زمین پتروشیمی بویراحمد سندی رسمی به نام دولت جمهوری اسلامی ایران داشت و با طی تمام مراحل قانونی به شرکت مجتمع بین المللی پتروشیمی دنا، بویراحمد واگذار شد». او با اشاره به اینکه در سطح استان یک میلیون و ۴۵۴ هزار هکتار از اراضی ملی به نام دولت سند دارد، عنوان کرد: «برای پتروشیمی بویراحمد هم سه نقطه را پیشنهاد دادند که مکان فعلی به مساحت ٨١ هکتار دارای پیوست زیست محیطی و استعلامات ١١گانه امور اراضی است که از این میزان زمین، از زمین‌های سنددار به نام دولت به پتروشیمی بویراحمد اختصاص یافته و واگذار شده است. علاوه بر او داریوش دیودیده، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه وبویراحمد، نیز دراین باره تصریح کرد: همه مراحل قانونی مجوز پتروشیمی سقاوه بویراحمد طی شده و هیچ منع قانونی برای شروع عملیات اجرائی آن وجود ندارد. استعلام‌های لازم از دستگاه‌های مختلف برای صدور مجوز پتروشیمی سقاوه بویراحمد صورت گرفته و اجازه فعالیت در این منطقه برای احداث پتروشیمی داده شده است».
مسئولان این استان می‌گویند با راه اندازی این پتروشیمی هزار فرصت شغلی در استان به وجود می‌آید و برای تکمیل و بهره برداری این پروژه هشت هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.
این بودجه‌ها را صرف توسعه پایدار کنید
یکی از کاربران در گروه تلگرامی معترضان به این پتروشیمی در اعتراض چنین مطلبی نوشته است: «در صورتی که به نحو مناسب روی پتانسیل‌های خاص سرزمینی متعلق به استان و منطقه سرمایه گذاری شود؛ یعنی مواردی مانند گردشگری، مزرعه گیاهان دارویی، دامپروری صنعتی و صنایع وابسته مورد توجه قرار گیرد، مسلما کارکرد اقتصادی بهتری دارد؛ اما این اتفاق هرگز نمی‌افتد! زیرا اصولا زیرساخت اداری و اجرائی طرح‌های بلندمدت و پربازده با کار‌شناسی واقعی در کشور ضعیف است. به زبان ساده‌تر انگیزه لازم برای شروع این طرح‌ها وجود ندارد؛ یعنی این کار‌ها مستلزم توزیع اعتبارات بین افراد مختلف است که دراین صورت امکان واگذاری تسهیلات ارزان قیمت و کلان به صاحبان قدرت و ارتباطات خاص محدود می‌شود. این یک رویه کلی است و با یک بررسی ساده می‌توان متوجه خسارت باربودن و بی‌محل بودن طرح پتروشیمی در دل طبیعت بکر بود. باید گفت که پتروشیمی و صنایع این چنینی آلوده کننده محیط زیست و سرطان زا هستند. خصوصا در کشورهای جهان سوم که بعضا استانداردهای رهاسازی پسماند در طبیعت رعایت نمی‌شود. شما کافی است به شهرهای صنعتی خودمان سری بزنید... همچنین باید پرسید: «چرا کشورهای پیشرفته و قدرتمند صنایع این چنینی را محدود کرده‌اند و شدیدا در این زمینه در کشورهای جهان سوم سرمایه گذاری می‌کنند. احتمالا آن هم از سر ایثار و دلسوزی است!».
یکی دیگر از کاربران هم نوشته؛ قرار است میلیون‌ها مترمکعب آب مورد نیاز این پتروشیمی از رودخانه بشار تامین شود که بی‌تردید منجر به آلودگی و خشک شدن این رودخانه خواهد شد، این در حالی است که همین الان در مسیر رودخانه بشار هزاران نفر از راه کشاورزی، طرح ماهی، دامداری و... مشغول زندگی و کسب درآمد هستند. به همه این‌ها زیبایی طبیعت این منطقه را هم اضافه کنید که خود یک جذابیت مهم گردشگری است، حالا به این فکر کنید تخریب همه این‌ها برای اشتغال زایی در ‌‌نهایت برای هزار نفر آیا ارزشش را دارد؟ این رودخانه اگر خشک یا کم آب شود، ساکنان آن مناطق خالی از سکنه می‌شود و اهالی در بهترین حالت باید بروند حاشیه شهرهای یاسوج یا شهررضا کارگری کنند».
 
تعداد زیادی از کاربران پیج شخصی علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در اینستاگرام اینگونه برای او نوشته‌اند.
iletamoradi#نه_به_پتروشیمی_سقاوه
iletamoradi #اجازه_نخواهیم_داد
mehrdadbeheshtirouy احداث_ پتروشیمی_مرگ_طبیعت#
mehrdadbeheshtirouy  احداث_پتروشیمی= مرگ _ طبیعت
sugli70احداث پتروشیمی =مرگ طبیعت
esmaeilbehesاگر بخواهیم از معایب اینگونه طرح های مخرب زا سخن بگوییم قصه های هزار و یک هم یک جلد ان نمیشود ....
بزرگوار رودخانه بشار یکی از صد مشکلات این طرح فوق تخریبی هست
در فصل زمستان همه به عینه میبینند بی آبی این رودخانه نگران کننده است فصل تابستان که روند تبخیری رو با بالاست از نصف هم کمتر میشه
طبق خود قوانین زیست محیطی در هر رودی رودخانه ای باید حداقل ۳۰ درصد اب طبیعی این رودخانه ها در خود بستر رودخانه بدون هیج برداشتی جریان داشته باشه بخاطر اب و هوای منطقه زیست محیط منطقه و ابزیان و گیاهان مجاور رودخانه
علاوه بر این ۳۰ درصد باید طبق قانون خود این مملکت حقابه سنتی کشاورزی شیلات و باغات مجاور این رودخانه به صورت کامل حفظ بشه.
شما اطلاع دارید قراره همین امسال قسمتی از آب این رودخانه برای کشاورزی روستاهای توت نده باگ بن زرد و خیلی روستاهای پمپاژ بشه و اقدامات اولیه هم انجام شده.
حالا بدون در نظر گرفتن تمام این موارد قانونی عده ای فقط بخاطر سوء مدیریت یا منافع شخصی خود پا رو تمام این واقعیت ها گذاشته اند.
و باتوجیحی مدعی پیش بینی تمام عواقب این کار شده اند که باهیچ عقل سلیمی پذیرفتتی نیست.
پروانه ۳۰ اینچ برداشت از اب این رودخانه به اقایون داده شده یعنی ثانیه ای ۵۰۰ لیتر دقیقه ای ۳۰ هزار لیتر
سد گتوند که یک طرح فوق ملی بود با کار کارشناسی شده هزاران خبره به چه روزی افتاده شما اطلاع دارید باید هزاران برابر هزینه ساخت این سد عظیم خرج بشه تا از خسارات این طرح جلوگیری بشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
esmaeilbehes آیا کشاورزی مکانیزه صنعت نیست؟؟
ایا دامداری مدرن صنعت نیست؟؟؟
ایا واژه ای بنام صنعت گردشگری در ذهن شما تداعی نمیکنه ؟؟؟
ایا صنایع تولیدات مواد غذایی، پوشاک تولید چرم، لوازم خانگی، مبلمان و دیگر مصنوعات، صنایع تولیدی قند و شکر صنایع تولیدی و بسته بندی محصولات کشاورزی وخیلی از صنایع تولیدی دیگر صنعت نیست؟؟؟؟
ایا نمیتوان فقط با چند درصد تسهیلات ۸۰۰۰ هزار میلیاردی به مردم منطقه لوداب مارگون و پاتاوه سر رشته اقتصاد را به عموم مردم با راه اندازی صنایع فوق داد؟؟؟؟ هم درامد مردم بیشتر خواهد شد هم اینکه اقتصاد غیر نفتی این مملکت شکوفا خواهد شد
ایا با هدر رفتن این همه تسهیلات و نابودی کل منطقه هدف .. .اشتغال مردم ؟؟
m.m31363سقاوه قلب تپنده ایلم .......بشار شریان رگهای وجودم
nezam_parseh#نه_به_پتروشیمی_سقاوه
sajad_masoudi68درود دکتر ..فکری به حال نیروهای حجمی و پروژه ای کنید
mehdijamshidnejad#نه_به_پتروشیمی_سقاوه
hasan_razmkhah#نه_به_پتروشیمی_سقاوه
hasan_razmkhah#احداث_پتروشیمی_مرگ_طبیعت
hasan_razmkhahجناب احمدی ما مردم کهگیکویه و بویراحمد امیدواریم که در دوره ی استانداری حضرت عالی بنا بر گفته هایی که حاکی از مسئولیت پذیری شما و نظم اداری حاکم بر نهاد ها و سازمان ها...که بخاطر تعهد اخلاقی شما بوجود آمده..در مورد مباحث زیست محیطی هم توجه کافی داشته باشید..
hasan_razmkhah#نه_به_پتروشیمی_سقاوه
hasan_razmkhahپتروشیمی که مثل غول همه ی آب بشار را میبلعه ..چند تا از رودخانه ها شبیه زاینده رود باید خشک بشه تا شما به خودتون بیاد..
hasan_razmkhahکشاورزی روستاهای زیر دست که بالغ بر چندهزار نفر ازش ارتزاق می کنند را نابود میکنید..تدبیر اشتغال زایی تون اشتغال زدایی هست
hasan_razmkhah#احداث_پتروشیمی_مرگ_طبیعت
parseh_n#نه_به_احداث_پتروشیمی_در_دل_طبیعت
hossein_karimi0023#نه_به_پتروشیمی_سقاوه
birthagainnn#نه_به_پتروشیمی _ سقاوه
ali_keshavarz1364#نه_به_پتروشیمی_سقاوه
mohsenkharaminاقای استاندار نسبت به موضوع پتروشیمی ها در استان یه بررسی کنید و حداقل یه بهایی به محیط زیست هم بدید
khademi_8613درود براستاندار و همه خدمتگذاران نظام مقدس جمهوری اسلامی بخصوص دولت تدبیر و امید.
hasan_razmkhah@mohsenkharamin امیدوارم که مسوولین با بی تدبیریاشون بیشتر از این مردم را ناامید نکنن#نه_به_پترشیمی_سقاوه
kian.nikbakht#احداث_پتروشیمی= #مرگ_طبیعت
#پتروشیمی_سقاوه
ensanit2966احداث پتروشیمی مرگ طبیعت پتروشیمی سقاوه
hasan_razmkhah@khademi_8613 هر چند که همه صحبت از تعهد اجتماعی و اخلاقی دکتر احمدی میکنن ولی دوره ما اینقدر فساد گسترده شده که جامعه به همه ی مسئولین بدبین شدن...انتظار میره از جامعه بجای تقدیر و تحسین مطالبه گر باشیم حتی از مسئولین خوب تا بلکه گوشه ای از کارا پیش بره
 
h_behgam@hasan_razmkhah سلام. آب زاینده رود به خاطر صنعت اصفهان خشک نشده بلکه آب زاینده رود رو با تعبیه کردن لوله های عظیمی به دیگر استان ها چون کرمان و غیره منتفل می کنند و گاه گاهی توی فصل بهار اونو مجدد روی اصفهانی باز می کنند.
hasan_razmkhah@h_behgam مطالبه ی بر حق مردم نه به احداث پترشیمی سقاوه هست...شما اگر زبان ایشون هستید پس لطفا برایش گوش هم بشوید... و بشنوید و به ایشان انتقال بدید
hasan_razmkhahانتقال بدید...
hasan_razmkhah#نه_به_پتروشیمی_سقاوه
h_behgam@esmaeilbehes نقد همراه ارائه راهکار و بیان مشکلات شما مورد ستایش هست. اینکه دوستان صرفا چند کامنت زیر پست استاندار گذاشتن و فقط هشتک زدن سقاوه رو دریابید و پتروشیمی سقاوه متوقف شود خیلی کار اصولی نیست. بهتر بود دوستان همچون شما مشکلات پیش رو رو بیان کرده و البته در ادامه راهکارهایی هم ارائه دهند تا استاندار محترم از دغدغه شما خوبان ایده بگیرند. باتشکر
h_behgam@hasan_razmkhah سلام. بنده نیز نظر و راهکارهای خودمو از طریق روابط عمومی استانداری برای استاندار ارسال کردم. البته از زبان اعضای گروهم. باتشکر مدیر گروه کهگیلویه و بویراحمد
hasan_razmkhah@h_behgam چرا کار خوبی نیست..مردم بصورت حضوری اومدن دم درب استانداری با پلاکارت و بنر مطالبه ی خودشون را بیان کردن گروه چند هزار نفری مجازی تشکیل و کمپین تشکیل دادن...چه کار باید کنن وقتی هر اعتراضی اصولی پاسخ داده نمیشه باید چکار کنن به نظر شما
hasan_razmkhah@h_behgam به نظر شما اگه این کمپن نماینده های خودش را بفزسته پیش استاندار حاظر به گفت و گو هستند ایشون
hoosaynjدرود بر دکتر
hasan_razmkhah#
 
نام شما

آدرس ايميل شما

یاسوجی
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز نگارنده: دو هزارو سی و هشت ممبری؟؟ چرا اینهمه از واژه های انگلیسی استفاده می کنید؟ کی قرار است فارسی پاس داشته شود؟ چند درصد خوانندگان معنی ممبر را می دانند؟
گچساران شهروند
Iran, Islamic Republic of
اگر بجای اقای لهراسب باقری بودم می رفتم سرمایه گذاری در استان فارس یا تهران را انتخاب می کردم نه توی این اسانهای کوچک وحسود و کوچکبین را ایشون.
از یاسوج
Iran, Islamic Republic of
اقای استاندار مگر رودخانه بشار چقدر اب دارد که میخواهند با پمپاژ اب به پتروشیمی بدهند ایا فکر ۸۰ هزار هکتار زمین کشاورزی که با این رودخانه ابیاری میشوند کردید ایا حاضرید ۱۵۰هزار نفر . چرا به این ماجرا پایان نمیدی اب پتروشیمی باید از طریق چاه باشه نه رودخانه ای که هزاران نفر با ان امرار معاش میکنند چرا سری به . تا متوجه بشی امار اشتغال.حق مردم را بگی چون روز اول وعده دادی پس عمل کن -میدانم کبنا کامنت را نمیگذارد
مهندس
Iran, Islamic Republic of
واقعا جای تعجبه...وقتی جوابی به حقوق مردم که به شکل کاملا مسالمت امیز خواستار اون هستند توجهی نشه..بعدا ک ب...بابا خب حقمونو ک استان و محل زندگیمون زیبا باشه...حداقل رو برامون گذاشتید . ازمون نگیرید
احسان
Iran, Islamic Republic of
معترضین یا مغرضین؟اینا معترض نیستن غرض شخصی دارن
همشهری
Iran, Islamic Republic of
خدمت این عزیزران عرض کنم چطور دهدشت و گچساران یزد و.... آب برای پتروشیمی دارند اما یاسوج سبز ندارد ول کنید دنبال چه هستید اینها دنبال این هستند که اگر پتروشیمی راه نیفتاد زمینها را.
کهگیلویه و بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
چطور پتروشیمی به گچساران و دهدشت آسیب نمیزنه اما به یاسوج میزنه؟؟؟؟؟؟؟ خدایا آدم تو این شهر تکلیفش چیه
مردم حوزه بشار
Iran, Islamic Republic of
اگرمردم حوزه سقاوه هم بگدارندپتروشیمی احداث شودمامردم اطراف رود . اب از این رودخانه ببرند سالهای گدشته قراربود دردشت روم احداث کنندومردم که نگداشتند وبعدقراربود جلیل سپیداربسازند ومردم انجا هم قبول نکردند پس اگر نطرمردم مهم است ماهم . وخواهش می کنیم .
Iran, Islamic Republic of
من پیشنهادمیکنم سندا.بزنندتامردم دیگه راحت بشن وفکر خودشونوبکنن..
Iran, Islamic Republic of
.ن به این شهر
شهر وند مارگون حقانی
Iran, Islamic Republic of
به پیر به پیغمبر من ساکن مارگون هستم خیلی خوشحال هستم که داره در مخل زندگیم اشتغال ایجاد میشه مسئولین با کسانی که دارند سنگ اندازی میکنند برخورد کنه ممنون .
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1