تاریخ انتشار
يکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۳۳
کد مطلب : ۳۰۹۱۳۹

زندگی با «ماسک» در دهدشت / ۱۶ تصادف و ۳۲ زخمی در روز بارانی بویراحمد و دنا / تصاویر نجات ۱۲۰ خودرو گرفتار در برف/ دستگیری قاچاقچیان خانوادگی در محور یاسوج / توصیه‌های پزشکی مرکز بهداشت استان به مردم

۰
کبنا ؛
 خبرهای کهگیلویه و بویراحمد

توزیع چهار هزار ماسک رایگان توسط هلال احمر کهگیلویه
رئیس هلال احمر کهگیلویه گفت: با توجه ورود ریزگردها در شهرستان و شرایط نامساعد هوا تعداد چهار هزار ماسک بین شهروندان دهدشتی توزیع شد.

سیدعادل رهبریان اظهار داشت: با توجه به ورود ریزگردها در این شهرستان و شرایط نامناسب هوا، تعداد چهار هزار ماسک رایگان بین شهروندان توزیع شد.


رئیس هلال احمر کهگیلویه هم‌چنین از آمادگی نیروهای امداد و نجات و دو دستگاه آمبولانس در صورت اتفاق بحرانی خبر داد.

وی با توجه به غلظت غیرمجاز ریزگردها در دهدشت عنوان کرد: افراد مسن، کودکان و بیماران قلبی و تنفسی از تردد غیرضروری در سطح شهر خودداری نمایند.










گازگرفتگی ۴ نفر از اعضای خانواده در چنارستان بویراحمد
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد از گازگرفتگی۴ نفر در روستای چنارستان سفلی بویراحمد خبرداد.
جلال پورانفرد افزود: گازگرفتگی امروز صبح ساعت ۷:۲۲ در روستای چنارستان سفلی رخ داد و ۴ نفر از اعضای یک خانواده روانه بیمارستان شدند.
وی اظهارکرد: مسموم شدگان، دو کودک ۵ و ۱۰ ساله و یک زن و مرد ۲۶ ساله و ۳۶ ساله بودند که بعد از اقدامات درمانی لازم توسط تکنسین های اعزامی جهت تحت نظر بودن به بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج منتقل شدند.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: اکثر افراد فکر می‌کنند به دلیل سردی هوا دچار سرماخوردگی شده‌اند و تمایل به استراحت و خوابیدن دارند، در صورتی که ابتلای تمام افراد خانواده به علائمی شبیه به آنفلوآنزا بروز مسمومیت را نشان می‌دهد.
 
توزیع ۴۰۰۰ هزار عدد ماسک بین شهروندان دهدشتی
رئیس جمعیت هلال احمر کهگیلویه گفت: به علت بروز گرد و خاک و افزایش آلودگی هوا ،چهار هزار عدد ماسک بین شهروندان دهدشتی توزیع شد.
سید عادل رهبریان اظهارداشت: این تعداد ماسک امروز توسط امدادگران جمعیت هلال احمر در خیابان ها و مکان های پر تردد دهدشت بین مردم توزیع شد.
وی بیان کرد: این تعداد ماسک با همکاری یک خیر بین مردم توزیع شد.
با ورود گرد و خاک به شهرستان و بالا بودن میزان آلایندگی، مدیریت بحران شهرستان کهگیلویه تصمیم به تعطیلی مدارس در مقاطع تحصیلی مختلف در روز یکشنبه گرفت.
گرد و خاک در این شهرستان ۱۴ برابر بیش از حد مجاز اعلام شده است.
به گفته کارشناسان ، در هنگام آلودگی هوا بیرون رفتن از منزل به ویژه برای کودکان، سالمندان و افراد دارای بیماری‌های قلبی و تنفسی ،سلامت آنان را تهدید می‌کند.
 
۳۲ مصدوم در پی ۱۶ تصادف در جاده‌های مواصلاتی بویراحمد و دنا
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد از مصدوم شدن ۳۲ نفر در پی ۱۶ فقره تصادف جاده‌ای و شهری در جاده‌های مواصلاتی شهرستان بویراحمد و دنا خبر داد.
به نقل از روابط عمومی اورژانس ۱۱۵ کهگیلویه و بویراحمد،‌ جلال پوران‌فرد از مصدوم شدن ۳۲ نفر در پی ۱۶ فقره تصادف جاده‌ای و شهری در جاده‌های مواصلاتی شهرستان بویراحمد و دنا خبر داد.
وی با بیان اینکه این تصادف‌ها از لحظات آغازین بارش رحمت الهی در استان تا ساعت ۲۲ شب به وقوع پیوسته است، گفت: این ۱۶ تصادف در حوزه بویراحمد و دنا ۳۲ مصدوم در پی داشت.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد مجموع تصادفات روز گذشته را ۱۲ تصادف جاده‌ای و چهار تصادف شهری عنوان کرد‌ و افزود: در تصادفات جاده‌ای ۲۷ نفر مصدوم شدند که از این تعداد ۲۵ نفر به مراکز درمانی اعزام و دو مصدوم نیز به صورت سرمان سرپایی درمان و از چهار تصادف شهری نیز ۵ نفر مصدوم که سه نفر اعزام و دو مصدوم دیگر درمان سرپایی شدند.
پوران‌فرد اذعان کرد: با اعلام این تصادفات به مرکز پیام ۱۱۵ بلافاصله اکیپ‌های اورژانس به محل حادثه اعزام و پس از انجام اقدامات درمانی لازم ۲۸ مصدوم به بیمارستان شهید بهشتی یاسوج اعزام و چهار نفر درمان سرپایی شدند.
 
امدادرسانی به ۱۲۰خودروی گرفتار در محورهای برفگیر کهگیلویه و بویراحمد + عکس
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد از امدادرسانی ۱۲۰ خودروی گرفتار شده در محورهای برفگیر استان خبرداد.
امان الله جهانبین افزود: با همکاری امداد گران و نجاتگران پایگاههای سرگجینه و سیار بویراحمد و توت نده دنا و همچنین نیروهای واکنش سریع استان به تعداد ۱۲۰ خودروی گرفتار در برف امداد رسانی شد .
وی کمک رسانی نیروها را در مسیر های پیچ سر گچینه نرسیده به تونل همچنین جاده کاکان و مله شور محور یاسوج به شیراز و همچنین محور مواصلاتی یاسوج به دنا عنوان کرد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: نیروهای جمعیت هلال احمر همچنان در مسیرهای برفگیر و سایر نقاط استان آماده خدمت رسانی به هموطنان هستند.
http://yasouj.isna.ir//Files/News/Image/139610/43725.jpg
http://yasouj.isna.ir//Files/News/Image/139610/43727.jpg
http://yasouj.isna.ir//Files/News/Image/139610/43728.jpg
 
نجات مادر باردار دیشموکی با الاغ در پی بارش برف + تصاویر
رییس مرکز بهداشت و درمان بخش دیشموک از توابع شهرستان کهگیلویه از نجات جان یک مادرباردار در برف و کولاک در روستای بناری این بخش خبرداد.

علیرضا افروغ افزود: با یک چهارپا (الاغ) این زن را به جاده رساندیم که زن باردار با خدمات رسانی به موقع تیم مامای مرکز درمانی دیشموک و البته با حضور حسن امیریان بخشدار بویژه با همت حکمت رجبی پور راننده جهادی و باشجاعت و پرتلاش خودرو جهادکشاورزی؛ به مرکز درمانی انتقال و جان وی نجات یافته است.
وی بیان کرد: به جهت بارش سنگین برف امکان رفتن آمبولانس و یا ماشینهای سبک نبوده همچنین بعلت شرایط جوی نامساعد امکان درخواست و به پرواز درآمدن بالگرد اورژانس نیز نبوده است.
حسن امیریان، بخشدار دیشموک از قطعی مسیر ارتباطی بیش از ۴۵ روستای بخش به علت بارش برف و باران با مرکز شهر خبر داد و گفت: هم اکنون راه های مواصلاتی حومه غربی" دیشموک _خوزستان" و "دیشموک_سرحد شرقی" و "دیشموک _سرگچ" قطع است.
امیریان اضافه کرد: تنها مسیر ارتباطی که برای شهر دیشموک به خارج از این شهر در آن امکان تردد وجود دارد مسیر "دیشموک به دهدشت" است.
گفتنی است در این سفر بخشدار دیشموک تیم ماما و درمانی را همراهی کرد و تلاش پرسنل درمانی دیشموک و راننده جهادکشاورزی باعث شد تا در این شرایط دشوار به روستای بناری و مادر باردار برسند و باوجود سختی راه، موفق به انتقال این مادر باردار به مرکز درمانی دیشموک شدند.
بیش از ۳۰سانتیمتر برف در این منطقه باریده و راه ارتباطی این روستا کاملا مسدود است.
 
آمادگی جهاد کشاورزی برای آموزش زنان سرپرست خانوار
رئیس جهاد کشاورزی استان در جلسه برنامه ریزی توانمند سازی زنان سرپرست خانوار حاشیه شهرها افزود: باید زنان سرپرست خانوار به صورت کلی آموزش ببیند و برای تحقق اهداف نیز در بین دستگاه های متولی وحدت رویه و تعامل وجود داشته باشد.
گوهرگانی با تاکید بر موضوع اولویت بندی در این طرح تصریح کرد: با اولویت بندی حاشیه شهرها می توان آموزش مناسبی به جامعه هدف داد.
رئیس جهاد کشاورزی استان گفت: برای اجرای این طرح، ۱۰۰ روز زمان داده شده است و ۱۰۰ هزار نفر ساعت زمان هدفگذاری شده آموزش است که کیفیت مطلوب آموزشی در زمان محدود به سختی به دست می آید.
گوهرگانی گفت: برای اجرای آموزش های این طرح اگر بتوانیم در بحث خوشه های تولید کار کنیم می توان نتیجه خوبی به دست آورد.
وی افزود: باید از دستگاه هایی که در این راستا کار کرده اند کمک گرفته شود.
گوهرگانی گفت: همچنین باید تاریخ شروع طرح مشخص شود و مدت زمان اجرای طرح نیز هدفگذاری شود و عدم زمان بندی باعث از دست رفتن فرصت مناسب می شود.
رئیس جهاد کشاورزی استان بر آموزش هدفمند و تحقق اشتغالزایی و تولید در این موضوع تاکید کرد و اظهار داشت: جلوگیری از هدر رفت هزینه با برنامه ریزی صحیح و اجرای هدفمند طرح محقق می شود.
 
نقش بازسازی بافت فرسوده در حوزه آسیب ها/ کاهش جرم خیزی در محلات
فرماندار گچساران گفت: تغییر و تحول بافت فرسوده گچساران آسیب های زیادی را کنار گذاشته است.
رحیمی تصریح کرد: محلاتی در بافت فرسوده این شهرستان وجود داشت که تا پیش از بازسازی به عنوان محلات جرم خیز شناخته می شد و امروزه نقش بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده در کاهش مشکلات محسوس است.
وی افزود: در حال حاضر در این حوزه تغییرات زیادی ایجاد شده است که کاهش آسیب های اجتماعی را به همراه داشته است.
رحیمی به طرح توانمند سازی زنان سرپرست خانوار حاشیه شهرهای استان اشاره کرد و بیان داشت: اعتبارات تخصیصی این طرح برای استان، اعتبار مناسبی است و بهره گیری مطلوب از این ظرفیت برای کاهش آسیب های اجتماعی و جلوگیری از حاشیه نشینی ضروری است.
فرماندار گچساران گفت: در همین راستا باید مهارت هایی آموزش داده شوند که در صورت تخصیص تسهیلات، افراد آموزش دیده در محوریت کار و اشتغال قرار بگیرند.
وی افزود: اگر بتوانیم آموزش مهارتی مطلوبی را محقق کنیم و در کنار آن بتوان از آن مهارت برای تولید و اشتغال بهره برد، خروجی مناسبی به دست خواهد آمد.
 
دستگیری قاچاقچی مواد مخدر در محور شیراز – یاسوج/بچه یک ساله همدست قاچاقچیان شد
فرمانده انتظامی شهرستان بویراحمد از دستگیری قاچاقچی مواد مخدر در پوشش خانوادگی خبر داد و گفت: بیش از ۱۳ کیلوگرم ماده مخدر از نوع تریاک کشف و ضبط شد.
علی‌کرم بازیان افزود: ماموران پاسگاه انتظامی تنگ سرخ حین کنترل خودرو های عبوری در محور شیراز به یاسوج به یکدستگاه خودرو پراید با سه سرنشین مشکوک و خودرو را متوقف کردند.
وی اظهار داشت: این عوامل با استفاده از تجربیات فنی و تخصصی خود در بررسی از این خودرو موفق به کشف مقدار ۱۳ کیلو و ۷۵۰ گرم مواد مخدر از نوع تریاک که به طرز ماهرانه ای در این خودرو جاسازی شده بود.
فرمانده انتظامی شهرستان بویراحمد گفت: در این رابطه راننده خودرو در پوشش خانوادگی به همراه همسر و فرزند یک ساله‌اش اقدام به جابجایی این محموله مواد مخدر کرده بود که در همین راستا پرونده‌ای تشکیل و به مراجع قضایی تحویل و خودروی پراید نیز به پارکینگ انتقال داده شد.
بازیان در پایان خاطرنشان کرد : همشهریان عزیز در صورت مشاهده و برخورد با خرید و فروش مواد مخدر، مشروبات الکلی و هرگونه بی نظمی و اخلال در نظم عمومی توسط افراد متخلف، قانون گریز و قانون شکن، با مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ تماس گرفته تا نسبت به شناسایی جرم، دستگیری مجرمان و متخلفان و پاکسازی محلات اقدام شود.
 
سوادآموزان برگزیده استانی پرسش مهر ریاست جمهور در کهگیلویه و بویراحمد انتخاب شدند
رئیس اداره سنجش، ارزشیابی و نظارت معاونت سوادآموزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سوادآموزان برگزیده استانی پرسش مهر ریاست جمهور در کهگیلویه و بویراحمد انتخاب شدند.
رئیس اداره سنجش، ارزشیابی و نظارت معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در مسابقه انشاء نویسی پرسش مهر ویژه هفته سوادآموزی ۸۲۲ سوادآموز دوره انتقال معادل حدود ۷۳درصد جمعیت هدف این فراخوان شرکت کردند.
محمد جلیل‌فر گفت: این مسابقه در هفته سوادآموزی در شهرستان‌ها و مناطق برگزار و ۳ نفر به عنوان برگزیده انتخاب و به مرحله استانی راه یافتند.
وی گفت: پس از ارزیابی در کمیته داوری استانی ۱۰ نفر به عنوان برگزیده استانی انتخاب شدند.
رئیس اداره سنجش، ارزشیابی و نظارت معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش استان افزود: از بین ۱۰ نفر برتر استانی ۳ نفر شامل زینب کریمی‌پور از گچساران- مهین آهنجان از لنده و فاطمه سیدی از بهمئی به مرحله کشوری معرفی شدند.
وی گفت: ۷ برگزیده استانی به ترتیب عبارتند از خونباز نوبخت از چاروسا-گلتاب شفیع‌نژاد از بویراحمد-نازرا آگنج از دنا- نوبر رحیمی گوهرکان از باشت- آفتاب دهان از دهدشت،گردآفرین بنوان از لوداب و اله‌قلی تمجیدی از چرام هستند.
جلیل فر گفت: از ۱۰ برگزیده استانی با اهداء لوح و هدیه تقدیر می‌شود.
پرسش مهر رئیس جمهور در موضوع تحمل انتقاد دیگران در محیط‌های آموزشی بود که سوادآموزان در مورد آن انشاء نوشتند.
 
تلاش برای کسب رتبه اول پوشش تحصیلی کشور در کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: باید تلاش شود در کشور رتبه اول را در پوشش تحصیلی کسب کنیم.
ظهر امروز گردهمایی دوره‌ای معاونین آموزشی و کارشناسان شهرستان و مناطق ۱۳ گانه استان به میزبانی شهرستان گچساران در سالن کنفرانس فرمانداری برگزار شد.
در این گردهمایی هادی زارع پور اظهار کرد: کارشناسان معتقد هستند نمی‌توان بدون داشتن تعلیم و تربیت، منظم به اهداف عالی آموزشی دست پیدا کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: تعلیم و تربیت است که می‌تواند کلید اصلی رمز ثروت باشد.
وی با بیان اینکه در نظام آموزشی اولویت کار معلمان هستند، افزود: معلم نقطه عزیمت در تحول در نظام آموزش و پرورش است.
زارع پور با اشاره به شایستگی‌هایی که در عصر دانایی و ارتباطات برای معلمان است، گفت: اولویت کار معلمان آشنایی با فناوری اطلاعات و آشنایی با فنون پژوهشی است.
این مسوول با بیان اینکه معلمان باید در کار خود از تحقیق استقاده کنند، تصریح کرد: توجه به امر تحقیق در آموزش و پرورش می‌تواند دانش آموزان خلاق را پرورش دهد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان ادامه داد: آشنایی با مهارت‌های کلاسی که دارای شیوه نوین از آموزش است جز عناصر شایستگی در عصر نوین برای معلمان امری ضروری است.
زارع پور با اشاره به دولت یازدهم و دوازدهم گفت: پنج سیاست در آموزش و پرورش ذیل یک راهبرد در حال طی کردن است که یکی از این سیاست‌ها کیفیت بخشی به آموزش و پرورش است.
وی افزود: یکی از سیاست‌های که در این دولت در حال دنبال شدن است بحث ارتقای مدیریت آموزشی است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان ابراز کرد: محور تحول در نظام آموزشی مدیران هستند که در این زمینه بتوانیم دانش آموزان خلاق را از سوی مدیران و مدارس پرورش دهیم.
وی به دیگر سیاست‌های دولت در نظام آموزشی اشاره و عنوان کرد: تمرکز زدایی و یا کاهش تمرکز که این فعالیت‌ها در آموزش و پرورش در حال انجام است و این اختیارات در استان و در آن جا به شهرستان‌ها و مناطق ارسال می‌شود.
زارع پور ادامه داد: یکی دیگر از سیاست‌های دولت در نظام آموزشی پوشش تحصیلی است که در این زمینه باید تلاش کرد هیچ دانش آموز واجب التعلیم از آموزش جا نماند و تا جایی که امکان دارد از بی‌سوادی در جامعه جلوگیری کنیم.
وی بیان کرد: تلاش کنیم از ترک تحصیل دانش آموزان روستایی جلوگیری کنیم و بستری را فراهم آوریم که این دانش آموزان تا پایان دوره متوسطه از آموزش‌های لازم در مناطق روستایی خود بهره ببرند.
زارع پور با بیان اینکه در زمینه پوشش تحصیلی استان کهگیلویه و بویراحمد از نظر میانگین کشور بالا است، ابراز کرد: باید تلاش شود در کشور رتبه اول را در پوشش تحصیلی کسب کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: امکاناتی فراهم شود که تکرار پایه برای دانش آموزان اتفاق نیافتد و ترک تحصیل صورت نگیرد.
 
میزان غلظت گرد و غبار در هوای شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد بیش از حد مجاز است
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان غلظت گرد و غبار در هوای شهرستان های کهگیلویه و بویراحمد بیش از حد مجاز است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در نخستین روز از بهمن ماه ۹۶ و سومین روز از هفته هوای پاک گفت: ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در شهرهای مختلف استان از جمله بویراحمد و گچساران امروز اول بهمن وضعیت کیفی ناسالم هوا را نشان می‌دهند.
سید اسدالله هاشمی با بیان اینکه شدت آلودگی هوا در گچساران نزدیک به ۱۲ برابر حد مجاز و بویراحمد ۳برابر حد مجاز است گفت: شاخص‌های آلودگی هوا را در گچساران بیشتر از یاسوج نشان می‌دهد.
وی گفت: براساس گزارش هواشناسی این آلودگی منابعی خارج از استان دارد که با تصمیم‌گیری کمیته بحران استانداری مدارس مقاطع ابتدایی شهرستان‌های گرمسیری استان تعطیل شدند.
هاشمی گفت: شاخص ها از دیشب تاکنون ساعت به ساعت کنترل می‌شوند بنا به گفته سازمان هواشناسی استان امیدواریم که تا پایان وقت امروز جو استان به وضعیت مطلوب خود برگردد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در پایان به مردم توصیه نمود ضمن رعایت مراقبت‌های بهداشتی، از رفت و آمدهای غیرضروری پرهیز کنند.
 
بازماندن از تحصیل دختران روستایی کهگیلویه و بویراحمد تبدیل به معضل شده است
 مدیرکل امور بانوان وخانواده استانداری کهگیلویه وبویراحمد گفت: طرح توانمندسازی اشتغال محور زنان روستایی منطقه زیلایی آماده برای اجراء شده است.
آذر صفائی نیا اظهار داشت: این طرح ویژه در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی با هدف اشتغال زایی و مهارت آفرینی در دهستان زیلایی اجرائی می شود و قابل تعمیم در دیگر روستاهای استان نیز خواهد بود.
به گفته وی، هدفمندسازی آموزش‌های مهارتی زنان، مدیریت کسب و کارهای آنها از اهداف این طرح است که با کسب آموزش و مشاوره های لازم از دستگاه های مربوطه در بخش های کشاورزی و صنایع دستی و از طریق سازمان فنی و حرفه ای استان دنبال می شود.
وی با اشاره به اینکه، طرح توانمند سازی میزان ماندگاری در روستاهای استان را افزایش می دهد، عنوان کرد: ارتقاء و توسعه روستا‌ها و فراهم کردن زمینه ماندگاری و نیز عدم مهاجرت از دیگر اهداف این طرح است.
مدیرکل اموربانوان وخانواده استانداری در خصوص تقویت بنیه کاری زنان هم اظهار داشت: صنایع دستی از تولیدات بومی است که با سرمایه اندک زمینه اشتغال ارزان قیمت زنان جوامع روستایی را فراهم می‌کند  که در این خصوص تدابیر لازم اندیشیده و میراث فرهنگی نسبت به خریداری تولیدات بومی زنان این منطقه متعهد شده است.
وی،  بر توسعه و تقویت مشارکت اجتماعی زنان در عرصه های مختلف جامعه تاکید کرد و گفت: سمن‌های تخصصی در حوزه بانوان فعال تر می شوند و از ظرفیت‌های خود به توانمندی سازی زنان کمک می کنند.
صفائی نیا با اشاره به اینکه، زنان در روستاهای استان از توانمندی بالائی برخوردارند، بیان کرد: تلاش می‌کنیم تا نقش زنان در توسعه روستا‌ها بیش از گذشته دیده شود.
به گفته مدیرکل امور بانوان استانداری با توجه به مشکلات زیاد این منطقه و سرعت بخشیدن به برنامه ها، کمیته ای تشکیل شد و همه دستگاه های مرتبط  در آن حضور دارد و مسایل مربوط به خود را پیگیری می کنند.
وی تصریح کرد: در سفر دکتر احمدی استاندار به اتفاق مدیران استانی به منطقه زیلائی، علاوه بر مسایل اشتغال و فرهنگی به مشکلات عمرانی و زیرساخت های منطقه نیز تاکید شد.
صفایی نیا با اشاره به بخشی از مشکلات زنان جوامع روستایی، گفت: ازدواج زود هنگام دختران کم سن و سال و بازماندگی تحصیلی آنها از دیگر مشکلات دختران این مناطق می باشد که در این رابطه برنامه های آموزشی در نظر گرفته شده است.
وی گفت: باتوجه به پیگیری‌های انجام شده با آموزش و پرورش مقرر شد، مرکز مشاور خانواده سیار در مدارس دهستان زیلایی راه اندازی شود.
صفایی نیا تصریح کرد: ارتقای سواد سلامت دختران و زنان جامعه روستایی و به ویژه دهستان زیلایی با تکیه بر مسائل آموزشی در دستور کار حوزه اموربانوان و خانواده استانداری قرار گرفته است.
 
بیماری‌های قلبی عروقی نخستین عامل مرگ و میر در کهگیلویه و بویراحمد‌
رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی، حوادث رانندگی و سرطان از جمله دلایل اصلی مرگ و میر در این استان است.
ابراهیم نعیمی در نشست بسیج ملی تغذیه با هدف فرهنگ سازی و اصلاح الگوی تغدیه جامعه در یاسوج اظهار داشت: برای ارتقاء آگاهی، نگرش و عملکرد جامعه در خصوص کاهش مصرف قند، نمک و چربی، افزایش مصرف سبزی، میوه و حبوبات در اولویت کاری قرار گیرد.
وی هدف از اجرای بسیج ملی تغذیه را کاهش شیوع عوامل خطر تغذیه‌ای بیماری‌های غیر واگیر از جمله کاهش مصرف قند، نمک و چربی، افزایش مصرف سبزی، میوه، حبوبات و پیشگیری، کنترل اضافه وزن و چاقی عنوان کرد.
نعیمی با بیان اینکه برخی چربی‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهند، افزود: این چربی‌های شامل روغن نباتی جامد، نیمه جامد و چربی‌های حیوانی بوده که در مواد غذایی نظیر گوشت، دل، جگر، قلوه، مغز، کله پاچه، سرشیر، ماست و پنیر پرچرب وجود دارند.
وی ادامه داد: برای پیشگیری از چاقی و مصرف کمتر چربی‌ها سعی کنید در تهیه غذا، میزان روغن را کاهش داده و مصرف غذا‌ها، شیرینی‌ها و تنقلاتی را که حاوی چربی زیادی بوده به حد اقل برسانید.
نعیمی با اشاره به اینکه بسیج ملی تغذیه با هدف فرهنگ سازی اصلاح الگوی تغذیه در جامعه برگزار می‌شود، افزود: برای ارتقاء آگاهی، نگرش و عملکرد جامعه در خصوص کاهش مصرف قند، نمک و چربی و افزایش مصرف سبزی میوه و حبوبات در اولویت کاری قرار گیرد.
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: مصرف روزانه میوه و سبزی علاوه بر ویتامین‌ها و املاح معدنی حاوی فیبرهای غذایی هستند که از اضافه وزن و چاقی پیشگیری می‌کند.
نعیمی میوه و سبزی‌ها را چهارعامل پیام آور سلامتی دانست و گفت: پیشگیری از اضافه وزن و چاقی خطر ابتلا به سرطان، فشار خون بالا، دیابت و بیماریهای قلبی – عروقی را کاهش داده و توصیه ما به
 
بویراحمد در بین پنج شهرستان اول مهاجر پذیر کشور قرار دارد
فرماندار بویراحمد گفت: شهرستان بویراحمد با محوریت شهر یاسوج در جمع پنج شهرستان اول کشور در حوزه مهاجر پذیری قرار دارند.
شاهرخ کناری در جلسه برنامه ریزی توانمند سازی زنان سرپرست خانوار حاشیه شهرها افزود: اولین مورد قابل بررسی در این حوزه، مشکلات اقتصادی جامعه هدف است.
کناری با بیان اینکه توانمند سازی جامعه هدف بر اساس هدفگذاری صحیح ضرورت دارد، عنوان کرد: در همین راستا باید نسبت به شناسایی صحیح و برنامه ریزی مناسب برای دستیابی به اهداف اقدام شود.
وی بر آگاه سازی برای تغییر نگرش ها در حوزه زنان سرپرست خانوار تاکید کرد و گفت: جامعه زنان سرپرست خانوار را صرفا زنان مطلقه و بد سرپرست تشکیل نمی دهند.
فرماندار بویراحمد به آمارهای موجود در مورد زنان سرپرست خانوار با در نظر گرفتن اطلاعات موجود کمیته امداد اشاره کرد و گفت: در منطقه مارگون ۵۰۰، کبگیان ۴۱۰، منطقه دو ۲۳۰۰، منطقه یک ۲۲۰۰ و لوداب ۳۵۶ زن سرپرست خانوار وجود دارد.
کناری گفت: ۲۳۰۰ زن سرپرست خانوار نیز تحت پوشش بهزیستی و یا در نوبت آن هستند.
وی با اشاره به طرح توانمند سازی زنان سرپرست خانوار، همکاری فرمانداری ها برای شناسایی و ارائه آموزش های توانمند سازی را لازم دانست.
کناری همچنین بر اجرای آموزش های کارشناس شده و خروجی دار تاکید کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1