تاریخ انتشار
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۷
کد مطلب : ۳۰۸۹۷۵

لات ها و لوطی ها در کوچه سیاست / اصولگرایان به دنبال تطهیر در ناآرامی‌ها / آب را گل نکنید! اروپا در تشدید تحریم‌ها کنار آمریکاست / ورود مجلس به پرونده تخلفات قالیباف

۰
کبنا ؛
روزنامه آرمان امروز(۱۳۹۶/۱۰/۳۰)

برجام نبود، روزی هزارمیلیارد ضرر می‌کردیم
آرمان: برخی نمایندگان مجلس سکوت درباره مسائل مختلفی که ذهن جامعه را درگیر خود کرده را صلاح نمی‌دانند و به بیان مواضع می‌پردازند. مسعود پزشکیان نایب‌رئیس مجلس یکی از این نمایندگان است و در بیان اعتراضاتش بنابر میزان اطلاعات خود از هیچ‌تلاشی دریغ نمی‌کند. وی بارها درباره مسائل مختلف اظهارنظرهای شفافی ارائه داده و اخیرا هم در نشست مجمع مطالبه‌گران اردبیل ضمن اشاره به دلایل لزوم برجام و نشان‌دادن عواقب نبود این توافق، گفته است: «برخی تصور کردند با خواندن ۲ کتاب کارشناس برجام می‌شوند». نایب‌رئیس مجلس علاوه بر محکوم کردن حقوق‌های نجومی به این موضوع اشاره کرد که تصویب این حقوق‌ها به‌دست مقاماتی صورت گرفته که امروز از معترضان اصلی رقم مذکور به‌شمار می‌روند. وی همچنین از درایت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی و همچنین شهید بهشتی به عنوان عالمان سیاستمدار یاد کرد.
کارشناس برجام
مسعود پزشکیان اظهار کرد: اگر برجام ۲۰ دقیقه‌ای در مجلس مصوب شد به دلیل آن بود که تمام قراردادهای بین‌المللی در صورت طرح در مجلس شورای اسلامی به سرعت و بدون بحث خاص رای‌گیری شده طوری که یا مورد پذیرش قرار می‌گیرد یا رد می‌شود. وی با بیان اینکه در بحث برجام و موضوعات مطرح شده در مورد آن نگاه حاکم مرتبط با نگاه حزبی و جریان سیاسی بوده است، خاطرنشان کرد: زمانی که بنده نیز به عنوان عضو اکیپ مجلس در مورد برجام انتخاب شدم با مطالعه آن به معنای واقعی به دلیل تخصصی بودن بحث زیاد متوجه قضایا نشدم چرا که در موضوعات غیرتخصصی همواره سعی‌ می‌کنم ورود پیدا نکرده و اصراری نداشته باشم. نایب‌رئیس مجلس گفت: بنده فوق تخصص جراحی قلب هستم و ۱۷ سال در دانشگاه در این حوزه درس خوانده و صاحب تجربه شدم اما هیچ‌وقت به خود اجازه نمی‌دهم در حوزه‌های دیگر پزشکی ورود پیدا کنم. در حالی که عده‌ای در آن مقطع احساس می‌کردند با خواندن دو کتاب می‌توانند کارشناس برجام باشند. همین غیرتخصصی عمل کردن ما کشور را به این شرایط عجیب و غریب رسانده است. طوری که هیچ‌کس نیز نمی‌خواهد اشتباه خود و ورود غیرکارشناسی‌اش را در چنین موضوعاتی بپذیرد.
ضرر‌هزار میلیاردی
وی با بیان اینکه هر روز از بابت تحریم‌های قبل از برجام‌هزار‌میلیارد تومان متضرر می‌شدیم، اضافه کرد: اگر برجامی تصویب شد قطعا ما توانستیم در آن مقطع جلوی ضرر و زیان‌های بسیار زیاد را به این کشور بگیریم. وضعیت بودجه در کشور بسیار وخیم است طوری که بودجه سال آینده را نیز واقعا روی هوا می‌بندیم چرا که هیچ‌امیدی به این نیست که این ارقام بودجه‌ای حداقل در بخش درآمدی محقق شود. به نوشته ایسنا؛ پزشکیان با بیان اینکه حتی فرد دیوانه نیز مثل ما اولویت‌های دخل و خرج خود را تنظیم نمی‌کند، اظهار کرد: ما حتی اولویت‌ها را به اشتباه گرفته‌ایم و به جای آنکه پروژه‌ای را در اولویت اجرا کنیم به یکباره می‌خواهیم با منابع محدود چندین پروژه را به عنوان اولویت در نظر بگیریم که از همین روی شاهد آن هستیم که ساخت یک راه ارتباطی ۲۰ سال طول می‌کشد.
از رأی تا دادوفریاد!
وی در واکنش به برخی ایرادات به حقوق‌های نامتعارف در کشور گفت: جالب است این حقوق‌های نجومی را مجلس مصوب کرده و شورای نگهبان نیز به آن رأی داده است ولی امروز داد و فریاد می‌کند چه کسی به مدیران این اجازه را داده است که حقوق‌های نجومی بگیرند که باید گفت «خود کرده را تدبیر نیست.» بنده خود پزشک هستم و به صراحت اعلام می‌کنم پزشکان اضافه دریافتی دارند در حالی که سقف پرداختی‌ها را خود مجلس تعیین کرده و یقین داشته باشیم بیگانگان در این زمینه برای ما تصمیم نگرفته‌اند که امروز زمین و زمان را برای حقوق‌های نجومی به باد انتقاد گرفته‌ایم.
نگاه متفاوت
وی با بیان اینکه در دولت نه پول کافی است و نه حال و حوصله‌ای برای کار کردن وجود دارد، اذعان کرد: معتقدم تا ما نگاهمان را عوض نکنیم و تغییر نگرش نداشته باشیم استان و منطقه‌مان را نمی‌توانیم متحول کنیم. شخصیت‌هایی همچون هاشمی رفسنجانی و شهید بهشتی به‌رغم آنکه لباس روحانیت داشتند نگاهشان متفاوت از دیگران بود که این نگاه زمینه محبوبیت و توانمندی آنها را فراهم کرد. وی با انتقاد از نحوه اداره و مدیریت کشور به شکل آزمون و خطا، خاطرنشان کرد: با همین کشت و صنعت می‌توان یک کشور را اداره کرد اما جای افسوس دارد که ما نتوانسته‌ایم از این ظرفیت برای جوانان بیکار درآمدی درست کنیم. در کنار تغییر نگرش‌ها و تکیه بر توانمندی‌هایمان باید در عرصه مدیریت از توان مدیرانی استفاده کنیم که مدام آیه یاس نخوانند و به قدرت و صلابت تغییر و تحول ایمانی راسخ داشته باشند.


روزنامه ابتکار(۱۳۹۶/۱۰/۳۰)

لات ها و لوطی ها در کوچه سیاست
زهره احدی
در سال‌های اخیر شاهد رواج پدیده‌ای در میان سیاستمداران هستیم که چندان هم اخلاق‌مدارانه محسوب نمی‌شود. در حقیقت این خصوصیت مربوط به تمام سیاستمداران ما نیست، اما گروهی هستند که افراد جامعه اجازه مورد نقد قرار دادن آنها را هم ندارند. این گروه به دنبال این هستند که با اعمالی غیراخلاقی از قبیل تهمت زدن، فرافکنی و نادیده گرفتن قوانین به آنچه می‌خواهند دست پیدا کنند. این اعمال در حقیقت به رفتارهای جاهل‌مآبانه و لوطی‌های کوچه و بازار قدیم بیشتر شباهت دارد تا یک سیاستمدار. حال سوال اینجا است که چه عواملی منجر به بروز و ظهور چنین پدیده‌ای در ساختار سیاسی ایران شده است؟
آشوب در کشور
بانگاهی گذرا بر اخبار کشور به سادگی می‌توان به این نتیجه رسید که هنوز سیاستمدارانی وجود دارند که با تهمت‌زدن ، راه‌های غیراخلاقی و به میان کشاندن پای مقدسات اسلام به دنبال این هستند که به اهداف خود دست پیدا کنند. نکته‌ای که در این میان ناراحت کننده است افزایش تعداد این گروه است که به هر وسیله‌ای متوسل می‌شوند تا به آنچه در سر دارند دست پیدا کنند. اوضاع زمانی رو به وخامت می‌رود که جامعه حتی اجازه نقد کردن این گروه را هم ندارند.
مهدی مطهرنیا نظریه پرداز سیاسی در گفت‌وگو با «ابتکار» در خصوص تبیین این وضعیت با بیان اینکه مشکل ما در نحوه ساماندهی و اعمال قانون است، عنوان کرد: «سیاست دو چهره از یک رخ دارد و آن رابه نمایش می‌گذارد. یک نیم رخ که ساماندهی قدرت است که به واسطه انواع و ساحت‌های گوناگون خود را نشان می‌دهد و نیم رخ دیگر سیاست، توانایی ساماندهی اعمال قدرت است. بنابراین، سیاست یک چهره دارد که در دو نیم رخش دو توانایی به هم چسبیده در محوریت قدرت را دارا است. با این حساب قانون اساسی در پی ایجاد یک چهره متقارن بین این دو نیم رخ است و اگر قانون و عمل به قانون نباشد، قدرت از ریخت و قیافه اصلی خود خارج می‌شود و قیافه‌ای نامبارک و ناموزون پیدا می‌کند.» وی در ادامه افزود: «با این اوصاف، قدرت خارج از قانون، قدرتی بی‌ریخت، بی‌ساختار، بی‌منطق و نابود کننده است و به نظر می‌رسد، پیدایش چنین افرادی ریشه در همین مسئله داشته باشد. تا زمانی که افراد در ظرف قانون قرار نگیرند، در حقیقت مظروفی هستند که شمایلی ندارد و اگر خارج از ظرف حرکت کنند، در ساختارهم پذیرفته نمی‌شوند. این شرایط در نهایت منجر به ایجاد بی‌نظمی می‌شود و به رفتارهای لات‌گونه و خارج چارچوب‌های جوامع مدرن می‌انجامد.» مطهرنیا تصریح کرد: «قانون‌گریزی در حوزه سیاست مساوی با بی نظمی است و حرکتی نامیمون تلقی می‌شود و این شرایط را می‌توان ناشی از مشکل در اجرای قانون اساسی دانست. به عبارتی همه چیز در قانون مشخص شده است اما اینکه ما گریز از نقد داریم در پایان، نوعی آشوب را در پی دارد و ما شاهد شکل‌گیری زمینه انحراف از ساختار نظام خواهیم بود که در حقیقت همان استبداد است.»
عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب هم در گفت وگو با «ابتکار » در همین خصوص مطرح کرد: «حاکمیت نزدیک به چهار دهه دچار انباشت غفلتی شده و این غفلت حاکمیت را از مطالبات جامعه دور کرده است و امروزه این نارضایتی به اقدامات برخی بازمی‌گردد که خود را فرای قانون تصور کردند و منجر به خشم مردم شدند.»
تبعات گریز از قانون
مطهرنیا در بخشی از صحبت‌های خود در خصوص تبعات قانون گریزی و تداوم رفتارهای غیراخلاقی گروهی خاص در عرصه سیاست عنوان کرد: «وقتی عده‌ای از کنشگران قانون را پذیرا نباشند و خود را فراتر از قانون بدانند، مفسده‌های گوناگونی گریبان‌گیر جامعه خواهد شد. بدین ترتیب، دارندگان قدرت سیاسی با مشروع نامیدن حرکات منحرف خود به جابه‌جا کردن ارزش‌های سیاسی روی خواهند آورد و با این عمل در یک جامعه زمینه‌های ایجاد فساد اقتصادی، اداری و دیگر انواع فساد در این گروه منجر می‌شود.» وی در ادامه افزود: «البته این اتفاق محدود به حوزه سیاست نمی‌شود و به دیگر حوزه‌های جامعه هم کشیده خواهد شد. این فساد از ساحت و عرصه سیاست به بخش‌هایی مانند فرهنگ، حقوق، اجتماعی هم رسوخ پیدامی‌کند و با گسترش این نظام جامعه از درون نابود می‌شود و با ایجاد ضعف درونی آسیب‌ها درونی تشدید و تهدیدهای بیرونی هم به راحتی نفوذ پیدا می‌کند.» این نظریه پرداز سیاسی با اشاره به پدیده منجی گرایی و برتری دادن یک فرد در برابر قانون اظهار کرد: « منجی گرایی و فراقانون دانستن افراد در جهت رسیدن به یک جامعه مطلوب مدنی به عنوان یک جهت‌گیری مثبت مورد توجه قرار گرفته است و بعضا یک جامعه تلاش داشته است تا مسئولیت‌های توسعه‌گرای خویش را نه در جامعه بلکه به واسطه یک منجی توسعه مورد توجه قرار دهند و تئوری دیکتاتوی سازنده و مطلوب از همین فرهنگ بیرون می‌آید.» وی تصریح کرد: «این رویکرد توانسته است گاهی به صورت نیم بند، پیامدهایی از خود نشان دهد اما در عمل منجر به از دست دادن وقت برای جامعه ملی ما در قرون گذشته شده است و یکی از از دلایل عقب ماندگی ما به همین مسئله عدم پذیرش مسئولیت‌های ملی و امید به اشخاص بازمی‌گردد.» وی در ادامه افزود: «این آغاز یک نوع انحراف از مسیر طبیعی توسعه که همان عمل به قانون است، محسوب می‌شود. لذا این بیش از آن به این افراد بازگردد، در حقیقت یک معضل فرهنگی در جامعه مدنی است از همین رو باید به فرهنگ‌پروری و گسترش دانش معطوف به اصالت قانون توجه داشته باشیم.»
مشکلات اجرای قوانین
گفتنی است که برخی مشکل اصلی را معطوف به اجرای قوانین می‌دانند. ناصری در همین خصوص با بیان اینکه اگرچه جامعه ایران توسعه یافته نیست اما مدنیت یافته است؛ بنابراین از نظر قانون مشکلی نداریم، مطرح کرد: «مشکل ما ارتباطی به قانون ندارد. اولبن کاری که باید صورت بگیرد، قداست زدایی است و این پدیده باید از جامعه ما زدوده شود. در همین راستا است که آقای روحانی هم همین بحث را مطرح کردند و همه چیز را قابل نقد و بررسی دانستند.» وی در ادامه افزود: «در قانون اساسی مسائل به روشنی طرح شده است و ما نیاز به مجری داریم و مشکل ما در حوزه اجرا است، اگر این مشکل رفع شود در حقیقت بسیاری از مشکلات کنار گذاشته می‌شود. اگر قوانین آنطور که باید و شاید اجرا شود ما دیگر شاهد این اتفاق نخواهیم بود که در برخی استان‌های ایران در حوزه فرهنگی با اعمال سلیقه از طریق تریبون نمازهای جمعه اقداماتی صورت گیرد.» ناصری خاطرنشان کرد: «مسئله دیگری هم که وجود دارد این است که برخی آزاد هستد که هر کاری می‌خواهند انجام دهند اما درمقابل گروه دیگری حتی در چارچوب قانون هم از ادامه فعالیت محروم می‌شوند و حتی رفتاری قانونمند هم نمی‌توانند داشته باشند.»
رواج پدیده قانون گریزی
به رغم اینکه در سال‌های اخیر بسیاری از کشورها تلاش
داشته اند که در حوزه قانونمداری پیشرفته داشته باشند، پدیده قانون گریزی همچنان امری رایج است. مطهرنیا نیز در همین خصوص اظهار کرد: « در بسیاری از کشورهای جهان هم این پدیده به عنوان یک ارزش همچنان وجود دارد. ابعاد گسترده این پدیده اینگونه است که شخص یا اشخاصی را فرای قانون بدانیم و این اتفاق منحصر به ایران نیست اما در میان ایرانیان بسیار پذیرفته شده است.» وی در ادامه افزود: «در بسیاری از کشورها این پدیده وجود دارد و این موجودیت زمینه ساز یک حرکت فراقانونی شده است. در کشورهای دنیا رگه‌هایی از این انحراف را می‌توان
رد یابی کرد اما آنچه که باید مورد توجه قرار داد نه مصداق‌یابی بلکه آثار ناشی از این معنا است.» مطهرنیا تصریح کرد: «جوامعی که خود را به این حقیقت رسانده‌اند که در پرتو ایجاد قانون می‌توانند سازوکاری مثبت و قابل نقد داشته باشند، بر دموکراسی تکیه کرده‌اند و همه افراد در تمام سطوح جامعه در همین چارچوب قابل نقد هستند و در حقیقت با همین مسئله است که در جامعه ارزشیابی می‌شوند و در تمامی سطوح مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرند.»

روزنامه آرمان امروز(۱۳۹۶/۱۰/۳۰)
اصولگرایان به دنبال تطهیر در ناآرامی‌ها
اصلاح‌طلبان پس از نا آرامی‌های اخیر چه تدبیری برای تحکیم جایگاه خود و دولت در بین مردم اندیشیده‌اند؟ این نا آرامی‌ها چه پیامدهایی برای جریان اصلاحات داشت؟
اصلاح‌طلبان همواره منافع ملی را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند و در این باره نیز همین اتفاق رخ خواهد داد. به همین دلیل نیز اصلاح‌طلبان تلاش خواهند کرد دولت را در جهت تحقق مطالبات مردم ترغیب کنند تا مشکلات مردم کم شود. این در حالی است که به نظر می‌رسد برخی به صورت آگاهانه تلاش می‌کنند بین مردم و دولت فاصله بیندازند و به شکل‌های مختلف شرایط را برای دولت آقای روحانی سخت‌تر کنند. اگر ما به منشأ این نا آرامی نیز توجه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که شکست‌خوردگان انتخابات ریاست‌جمهوری که از ابتدا با دولت آقای روحانی مخالف بودند یکی از آغاز‌کنندگان این ناآرامی‌ها بودند. البته از این مساله مهم نباید غافل شویم که در شرایط کنونی مردم کشور با مشکلات زیادی در زندگی خود مواجه هستند. بدون شک گرانی و بیکاری از جمله مهم‌ترین مشکلاتی است که در اغلب خانواده‌های کشور وجود دارد. به همین دلیل نیز دولت آقای روحانی باید تلاش خود را نسبت به گذشته افزایش دهد تا بتواند به وعده‌هایی که به مردم داده عمل کند. در مسائل اجتماعی نباید صورت مساله را پاک کرد و بلکه باید به فکر راه درمان بود. اگر صورت مساله پاک شود ممکن است این اتفاقات در آینده‌ای نزدیک با شدت بیشتری رخ بدهد. به همین دلیل مسئولان باید از اتفاقات اخیر درس عبرت بگیرند و تلاش کنند توجه بیشتری به مطالبات مردم نشان بدهند. دولت آقای روحانی نیز باید ارتباط خود را با اقشار مختلف مردم نزدیک‌تر و عمیق‌تر کند و صدای اقشار مختلف مردم را بشنود.
برخی از اصلاح‌طلبان پس از اتفاقات اخیر با اشاره به ناکارآمدی گفتمان اصلاحات در برخی زمینه‌ها و به خصوص شکاف بین نسل‌ها از ضرورت تغییر در گفتمان اصلاحات سخن گفته‌اند. به نظر شما تغییر در گفتمان اصلاحات در شرایط کنونی به چه میزان ضروری است؟
در مرحله نخست ما باید به این قضیه به صورت نسبی نگاه کنیم. این مساله به خصوص درباره شکاف نسل‌ها در درون گفتمان اصلاحات وجود خواهد داشت. در شرایط کنونی جوانان تحصیلکرده و خوش فکر زیادی در جریان اصلاحات وجود دارند که می‌توانند بار گفتمان اصلاحات را برای نسل‌های آینده به دوش بکشند. به همین دلیل مهم‌ترین دغدغه جریان اصلاحات باید انتقال تجربه به نسل جدید باشد. نسل جدید نیز باید بتواند گفتمان اصلاحات را که با تلاش‌ها و زحمات بسیار زیادی به دست آنها رسیده محافظت کرده و در جهت اعتلا و بالندگی آن تلاش کند. نکته دیگر اینکه جریان اصلاحات باید رابطه خود را با مردم نزدیک‌تر و صمیمی‌تر کنند و بدون هیچ‌واسطه‌ای با مردم درباره دغدغه‌ها و مشکلات آنها گفت‌وگو کنند و دیالوگ برقرار کنند. من معتقدم بن مایه و شالوده گفتمان اصلاحات دارای اشکال نیست و بلکه گفتمان اصلاحات در برخی کارکردها با مشکل مواجه شده است. این در حالی است که نمی‌توان نقش دولت آقای روحانی را نیز در این مقطع زمانی نادیده گرفت. به هر حال دولت آقای روحانی با حمایت اصلاح‌طلبان روی کار آمده و باید بتواند به مطالبات مردم پاسخ مناسب بدهد. اصلاح‌طلبان باید رابطه خود را با مردم نزدیک‌تر کنند و هنگامی که دغدغه‌های آنها را شنیدند به دولت منتقل کرده و از دولت بخواهند که مشکلات مرد را حل کند. مردم از دولت و جریان اصلاحات که از دولت حمایت کرده انتظار پاسخگویی دارند و به نظر من هم جریان اصلاحات و هم مردم باید به مردم پاسخگو باشند.
آیا این سعه صدر در دولت برای شنیدن سخنان اصلاح‌طلبان به وجود آمده است؟
تقریبا به وجود آمده است. با این همه، انتظار ما این است که شرایط بهتری در این زمینه فراهم شود و دولت با سعه صدر بیشتری با این مساله برخورد کند. پس از اتفاقات اخیر وزارت کشور از همه احزاب دعوت کرد که برای چاره‌اندیشی و پیدا کردن راه حل دور هم جمع شوند و این اتفاق نیز رخ داد و به نظر من نتیجه مطلوبی نیز به همراه داشت. من معتقدم این رویکرد باید در همه بخش‌های دولت وجود داشته باشد و دولت زمینه را برای نقد و انتقال پیام گروه‌های سیاسی و احزاب و مردم را در خود به وجود بیاورد. هر چه مسئولان سعه صدر بیشتری در شنیدن سخنان مردم داشته باشند به همان اندازه نیز اعتماد و احترام مردم نسبت به مسئولان افزایش پیدا خواهد کرد.
آیا جریان اصولگرایی از اتفاقات اخیر به صورت غیرمحسوس برای تطهیر و بازپروری خود استفاده نکرد؟ چرا اصولگرایان در اتفاقات اخیر تلاش می‌کردند دولت حسن روحانی را عامل اصلی مشکلات مردم معرفی کنند؟ آیا نگاه اصولگرایان در این زمینه معطوف به دو انتخابات آینده خواهد بود؟
این اتفاق رخ داد و اصولگرایان تلاش کردند از اتفاقات اخیر به سود خود استفاده کنند و به نوعی به دنبال تطهیر و بازپروری خود بودند. با این همه، این ظرفیت در جریان اصولگرایی وجود ندارد و چالش‌های درونی این جریان به‌اندازه‌ای است که اجازه چنین کاری را به آنها نخواهد داد. بلاهایی که دولت اصولگرای احمدی‌نژاد بر سر مردم آورده است تا مدت‌ها از ذهن مردم پاک نخواهد شد. هنگامی که رئیس‌جمهور کشور عنوان می‌کند: «ما روش‌های دور زدن را بلد هستیم» باید به این مساله نیز فکر می‌کرد که با همین روش‌های دور زدن فساد‌های اقتصادی و امثال بابک زنجانی به وجود می‌آید. بدون شک بابک زنجانی‌ها ثمره گفتمان «دور زدن» بودند. این در حالی است که مجلس اصولگرا نیز از چنین دولتی حمایت می‌کرد و به شکل‌های مختلف زمینه را برای قانون گریزی‌های دولت فراهم می‌کرد. در نتیجه مردم هنوز عملکرد اصولگرایان را به خاطر دارند ووضعیت به شکلی نیست که به راحتی آن را فراموش کنند. به نظر می‌رسد برخی از اصولگرایان در حال عملیاتی کردن سناریوی «گرانی» علیه دولت حسن روحانی هستند تا به این وسیله دولت را مقصر اصلی مشکلات کشور نشان بدهند. از سوی دیگر اصولگرایان تلاش خواهند کرد جریان اصلاحات را به دلیل حمایت از دولت حسن روحانی زیر سوال ببرند. بدون شک مطرح کردن مساله گرانی در شرایط موجود برای زمین زدن دولت است. این در حالی است که مردم ما دارای درک و بینش عمیق سیاسی هستند و به خوبی سره را از ناسره تمیز می‌دهند. اصلاح‌طلبان نیز موضع دقیق و منطقی نسبت به اتفاقات اخیر گرفتند و عنوان کردند. سخن اصلی اصلاح‌طلبان این بود که اعتراض و انتقاد حق مردم است و کسی نباید این حق را از مردم بگیرد. با این همه، جریان اصلاحات به صورت صریح و آشکار عنوان کرد که با هرگونه آشوب، اغتشاش و برهم‌زدن نظم عمومی جامعه مخالف است و همه اعتراضات باید از راه‌های مدنی و دموکراتیک صورت بگیرد. در شرایط کنونی نیز جریان اصلاحات با رصد اعتراضات و دغدغه‌های مردم پروسه پیگیری مطالبات بحق مردم را به صورت جدی آغاز کرده و در آینده نتایج آن را به مردم اعلام خواهد کرد. نباید اجازه داد برخی از آبی که گل‌آلود شده به سود خود استفاده کنند و هم خود را تطهیر کنند و هم دیگران را مقصر وضعیت موجود نشان بدهند. این در حالی است که افکار عمومی به خوبی نسبت به ریشه‌های نابسامانی‌های وضع موجود آگاهی دارد و متوجه است که سیاست‌های اشتباه دولت اصولگرای احمدی‌نژاد زمینه نابسامانی‌های موجود جامعه را به وجود آورده است.
برخی در بدنه جریان اصلاحات با توجه به برخی اتفاقات و رویکردهایی که در پیش گرفته شده نسبت به دولت، فراکسیون امید و حتی شوراهای شهر با واخوردگی و ناامیدی برخورد می‌کنند و تا حدودی نسبت به آینده جریان اصلاحات ناامید شده‌اند. دلیل این یأس نامحسوس ولی واقعی در بدنه جریان اصلاحات چیست؟
بنده هم با این دیدگاه که شرایط برای عملکرد بهتر اصلاح‌طلبان در دولت، مجلس و شوراهای شهر وجود داشت موافق هستم و معتقدم باید به صورت جدی‌تری به فرصت به وجود آمده نگاه می‌شد. برای مثال هنگامی که در کشور نیروهای اهل تسنن متعهد و دلسوز وجود دارد چرا نباید از آنها استفاده کرد. از سوی دیگر بیش از پنجاه‌درصد جامعه را زنان تشکیل می‌دهند در حالی که سهم بسیار اندکی در قدرت سیاسی و مدیریت اجرایی کشور دارند. این مسائل ضعف‌های جدی رویکرد کنونی مسئولان است که باید توجه بیشتری به آن شود. اصلاح‌طلبان علاوه براینکه از دولت آقای روحانی حمایت کرده و در آینده نیز خواهند کرد در مقاطعی که لازم باشد نسبت به رویکردهای اشتباه دولت انتقاد نیز خواهند کرد و در این مساله هیچ‌شک و تردیدی وجود ندارد. این در حالی است که حمایت اصولگرایان از دولت احمدی‌نژاد همراه با انتقاد نبود و به همین دلیل نیز احمدی‌نژاد به هر شکل که تمایل داشت رفتار می‌کرد و با هیچ‌مانعی در جهت اجرای سیاست‌های اشتباه خود مواجه نبود. با این همه، ما باید با کسانی که از شرایط فعلی ناامید و مأیوس شده‌اند گفت‌وگو کنیم و از ایشان بخواهیم که پیشنهادات خود را ارائه کنند. دولت آقای روحانی و جریان اصلاحات باید نسبت به کسانی که ناامید شده‌اند توجه ویژه داشته باشند و باواکاوی شرایط و موانع موجود با دلیل قانع‌کننده آنها را نسبت به وضعیت موجود آگاه کنند. در مرحله نخست باید این مساله روشن شود که آیا مطالبات این افراد قابلیت تحقق داشته یا اینکه دولت در این زمینه کوتاهی کرده است؟ اگر برخی از مطالبات قابلیت تحقق نداشته باشد نمی‌توان دولت را تحت فشار قرار داد. همه ما باید به صورت دقیق چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو را بررسی کنیم و نباید درگیر احساسات و هیجانات زودگذر شویم. با این همه، حامیان جریان اصلاحات و دولت حسن روحانی باید مشاهده کنند که مسیری که دولت در پیش گرفته در راستای مطالبات کسانی است که در انتخابات از آقای روحانی حمایت کردند. اگر بدنه اجتماعی حامی دولت آقای روحانی متوجه شود که دولت مسیری برخلاف وعده‌هایی که به مردم داده در پیش گرفته ناامیدی‌ها تشدید شده و کار اصلاح‌طلبان در آینده سخت‌تر خواهد شد.
دیدگاه شما درباره طرح گفت‌وگوی ملی که از سوی برخی تحلیلگران سیاسی بین دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب مطرح شده چیست؟
من با این موضوع موافق هستم و معتقدم هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا باید با نگاهی معطوف به منافع ملی پای میز گفت‌وگو بنشینند و واقعیت‌های مدیریت جامعه را به مردم بگویند. هر دو جریان سیاسی اصولگرایی و اصلاح‌طلبی متعلق به ‌جمهوری اسلامی‌اند و همگی نیز در راستای وحدت و منافع ملی حرکت می‌کنند. در نتیجه هر دو جریان سیاسی باید با کنار گذاشتن اختلافات روی برخی مفاهیم کلی و ملی تفاهم کنند. بدون شک اگر این اتفاق رخ بدهد شرایط برای مدیریت کشور و تحقق مطالبات مردم بیشتر فراهم خواهد شد. این در حالی است که بسیاری از دشمنان منطقه‌ای و جهانی ایران به دنبال ایجاد اختلاف و چند دستگی در کشور و همچنین به هم ریختن نظم جامعه هستند تا از این آب گل‌آلود به سود خود ماهی بگیرند. برای مثال در اتفاقات اخیر منافقین و سلطنت طلبان و همچنین معاندان منطقه‌ای مانند عربستان به شکل‌های مختلف از آشوب و اغتشاش در ایران حمایت کردند و به دنبال تشدید این وضعیت بودند. همه ما باید این مساله را بپذیریم که در یک قایق مشترک هستیم و اگر این قایق سوراخ شود و در نهایت غرق شود همه ما در آن غرق خواهیم شد. به همین دلیل نیز هرچه افراد و جریان‌های سیاسی به سمت وحدت و اجماع ملی حرکت کنند به سود جامعه و کشور است و با دقت و جدیت بیشتری می‌توان مشکلات کشور را حل کرد؛ ضمن اینکه مجال از دست دشمنان خارجی و داخلی گرفته می‌شود.
 
روحانی در آزمون آزادی
مدت‌هاست برخی جریان‌های مختلف سیاسی در کشور تلاش می‌کنند تا با استفاده از راه‌های قانونی اقدامی کرده و مشکلات آن بخشی را از جامعه که در اعتراضات اخیر دچار مشکل شدند و به زندان‌ افتادند حل کنند. دراین بین از نامه به مقامات قضایی گرفته تا درخواست‌های مختلف که همه در همین راستا تعریف می‌شود راهکارهایی بود که نمایندگان مجلس نیز به آن‌ها امید بسته بودند که شاید راه حلی پیدا شود ولی گویی مسیر مشکل است.
امید به روحانی
حال نمایندگان که همواره راه‌های قانونی را برای رسیدن به خواسته‌های خود، اصلی‌ترین مسیر می‌دانند، در نامه‌ای به روحانی درخواست کرده‌اند که به مسائل مربوط به بازداشت‌شدگان رسیدگی کند. این خبر را امیری، معاون پارلمانی روحانی بیان کرده‌است. معاون پارلمانی رییس جمهور با بیان اینکه نمایندگان خواستار رسیدگی به وضعیت بازداشتی‌ها به ویژه خانم‌ها هستند تا هرچه زودتر تعیین تکلیف و آزاد شوند، گفته‌است: آن مقداری که در اختیار دولت باشد مسائل مربوط به افراد بازداشت شده را پیگیری می‌کند. حسینعلی امیری درباره شکایت خانواده‌های برخی بازداشت‌شدگان حوادث اخیر مبنی بر بدرفتاری با آنان و طرح این شکایات با نمایندگان مجلس گفت: آن چیزی که از طریق نمایندگان به دست من رسیده این است که ۴۳ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که از طیف‌های مختلف نیز هستند نامه‌ای را خطاب به رییس‌جمهور نوشتند و به من دادند که تحویل داده شد. درباره مطلبی که درخصوص بدرفتاری با بازداشتی‌ها گفته شده من در جریان نیستم و از آقای وزیر دادگستری بپرسید، ایشان به شما پاسخ می‌دهند. امیری خاطر نشان کرد: آقای رییس‌جمهور بار‌ها در جلسات دولت تاکید کرد بین کسانی که به قصد بی‌نظمی، تخریب، آتش زدن اموال عمومی و بیت‌المال و ایجاد مزاحمت برای شهروندان آمدند با آن کسانی که به دنبال این هستند که حرف‌های‌شان شنیده شود باید تفکیک‌هایی را قائل شویم و نباید همه را با یک نگاه ببینیم. معاون پارلمانی رییس‌جمهور بیان کرد: این تاکید رییس‌جمهور است و آن مقداری که در اختیار دولت باشد مسائل مربوط به افراد بازداشت شده را پیگیری می‌کند. وی در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگان خواستند کسی از دولت هنگام بازدید از بازداشتگاه‌ها و اوین همراه آن‌ها باشد، گفت: چنین درخواستی را نمایندگان به وزیر دادگستری داده بودند، وزیر نیز در حال پیگیری موضوع است.
متن نامه چه بود؟
چندی پیش، قاسم میرزایی‌نیکو، با اشاره به تهیه نامه‌ای به‌منظور آزادی بازداشت‌شدگان در جریان اعتراض‌های اخیر اعم از دانشجویان اعلام کرد: در جریان نشست علنی مجلس در دو نامه جداگانه خطاب به رییس‌جمهور و رییس قوه قضاییه خواستار آزادی هرچه سریع‌تر بازداشت‌شدگان در اعتراض‌های اخیر به‌ویژه دانشجویان دختر بازداشتی شدیم.
عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه این نامه‌ها به امضای ۴۰ نفر از نمایندگان مجلس رسیده است، تاکید کرد: هم‌اکنون باتوجه به حضور وزیر دادگستری و معاون پارلمانی رییس‌جمهور در صحن علنی مجلس، یک نسخه مربوط به قوه قضاییه تحویل آقای علیرضا آوایی وزیر دادگستری شد و نسخه مربوط به ریاست‌جمهوری نیز به آقای حسینعلی امیری، معاون امور مجلس رییس‌جمهور تحویل شد تا در اختیار آقای روحانی قرار گیرد. به‌گفته میرزایی در متن این نامه آمده است باتوجه به آنکه حوادث تلخ و ناگوار اخیر در کشور بیش از همه باعث نگرانی دلسوزان و دغدغه‌داران شده و بر اساس گزارش‌های ارائه شده در جلسه غیرعلنی روز ۱۷ دی امسال، اگر این مسائل مورد بررسی، تجزیه و تحلیل و کالبدشکافی دقیق قرار نگیرد، مصالح و منافع ملی کشور دچار ضرر و زیان خواهد شد، به‌منظور جلوگیری از شدت یافتن ریشه‌های نارضایتی دستگیری‌های متعدد از سوی نیروهای امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی، ضمن تشکر از زحمات همه عزیزان، به نظر می‌رسد تداوم نگهداری و طولانی شدن زمان بازداشت آنان به‌ویژه دانشجویان و به ویژه دانشجویان دختر بازداشتی، مسائل و مشکلات متعددی را در پی خواهد داشت. میرزایی نیکو در پایان اعلام کرده بودکه بر این اساس ما نمایندگان از رییس جمهور و رییس قوه قضاییه تقاضا داریم نسبت به رفع بازداشت دانشجویان دستور رسیدگی، اقدام و مساعدت عاجل را مبذول کنند.
تکرار یک درخواست
گفتنی است در گذشته نیز بر سر مساله ادمین‌های بازداشت شده نمایندگان تلاش‌های گسترده‌ای کردند و حتی نامه به روحانی نوشتند ولی اتفاق خاصی نیفتاد و آن افراد بدون هیچ کمکی آزاد شدند. در آن زمان نیز چهار تن از نمایندگان در نامه‌ای به روحانی خواسته بودند تا پاسخگویی در این زمینه صورت گیرد. در اسفند سال ۹۵ چهار عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رییس‌جمهور با اشاره به بازداشت مسئولان ۱۲ کانال تلگرامی و تعدادی از خبرنگاران و فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در روزهای گذشته خواستار پاسخگویی وزرای اطلاعات، دادگستری، کشور و ارشاد در این رابطه شده‌بودند. متن نامه الیاس حضرتی ، عبدالکریم حسین‌زاده ،‌ بهرام پارسایی و محمد علی وکیلی به حسن روحانی به این شرح بود:« همانگونه که مستحضرید در چند روز گذشته مسئولان حدود ۱۲ کانال تلگرامی و تعدادی از خبرنگاران و فعالان سیاسی اصلاح‌طلب یا حامی دولت دستگیر شده و کانال‌های تلگرامی مذکور از دسترس خارج شده اند و هنوز مشخص نیست چه دستگاهی و بر اساس کدام اختیارات قانونی این اقدام را انجام داده است. این اقدام در آستانه سال نو و تعطیلی مجلس شورای اسلامی و سفرهای نوروزی شائبه های زیادی درخصوص انگیزه این اقدام رابرانگیخته است. در این زمینه چند نکته مهم را به اطلاع می‌رسانیم. اول، این دستگیری‌ها معلوم نیست به وسیله کدام نهاد یا دستگاه انجام شده است و در این بین سوال واقعی این است آیا دستگاه مذکور وزارت اطلاعات بوده یا غیر از آن که در هر دو صورت شما باید پاسخگو باشید تا معلوم شود اگر توسط وزارت اطلاعات یاهرنهاد دیگر چرا فرآیند قانونی طی نشده است. دوم، دستگیری این افراد در وضعیتی صورت گرفته که کشور ما در آستانه یکی از مهم‌ترین حوادث سیاسی یعنی انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و در برخی از حوزه‌ها انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار دارد و نیازمند آرامش و امنیت و برخورد قانونی در همه موضوعات است. معلوم نیست این اقدام با کدامین منطق صورت گرفته و با چه تحلیلی دستگیری این افراد قابل توجیه است و بی گمان چنین اقداماتی اسباب یاوه سرایی دشمنان این آب و خاک را مهیا کرده و در اصل فرصت و بهانه به دست دشمنان سرزمین‌مان خواهد داد. سوم، تمامی افراد دستگیرشده به‌نحوی روزنامه‌نگاران، فعالان سیاسی- مدنی نزدیک به دولت یا مسئولان اداره کانال‌های تلگرامی اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا و حامیان دولت هستند و این در حالی است که مدیران کانال‌های تلگرامی مخالف دولت آزاد بوده و با انواع روش‌ها و با توسل به تهمت، دروغ و جعل و تبلیغات منفی، در حال تخریب وجهه دولت شما هستند. ضمن حمایت از آزادی تمامی اصحاب رسانه اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا، خواستار پایان دادن به برخوردها و رویکردهای دوگانه در کشور هستیم. چهارم، آنچه در این ماجرا انتظار می‌توان داشت اجرای بی‌کم و کاست قانون اساسی در صورت انجام امر توسط وزارت اطلاعات، پاسخگویی آن وزارت محترم و شفاف سازی لازم برای اذهان ملت شریف ایران است و در صورت انجام آن توسط سایر نهادها بی شک انتظار عدم مداخله نهادهای دیگر در امور مرتبط با وزارت اطلاعات و تامین حقوق شهروندی برای همه فعالان سیاسی و رسانه‌ای است. طبعا ما مطابق قانون اساسی، رییس جمهور را مسئول اجرا شدن قانون اساسی می‌دانیم و از جنابعالی انتظار داریم برای اجرای قانون و تامین حقوق افراد و فعالان رسانه‌ای وارد عمل شوید و ضمن تذکرات لازم به مسببین امر ، همه توان خود را برای آزادی افراد دستگیر شده و تامین امنیت آنان در فعالیت رسانه‌ای به کار بگیرید. پنجم،اینجانبان به عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی که در راس امور است، در مرحله اول از جنابعالی انتظار حل این مشکل را داریم و اگر در این زمینه اقدامی نشود بی شک در هنگام بازگشایی مجلس در سال جدید وزرای مرتبط با این ماجرا (از جمله وزیر اطلاعات، وزیر دادگستری، وزیر کشور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) را به مجلس دعوت خواهیم کرد و ماجرا را تا روشن شدن حقایق و تامین حقوق بازداشت شده‌ها پی خواهیم گرفت حتی اگر نیازمند استیضاح وزرای مربوطه باشد. در پایان تاکید می‌کنیم برگزاری انتخابات رقابتی و پرشور و تهییج‌کننده به وجود امنیت و آزادی و امکان نقد عملکرد همه مسئولان نیاز دارد و با بستن فضای سیاسی و تعطیلی رسانه‌های اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا در تلگرام و فضای مجازی، انگیزه مشارکت مردم در انتخابات کاهش خواهد یافت».
باید پاسخگو بود
این انتظاراتی که وجود دارد و درخواست‌هایی که از روحانی توسط نمایندگان صورت می‌گیرد بی‌شک به دلیل وعده‌هایی است که روحانی در روزهای ابتدایی روی‌کار آمدن و همچنین دوران انتخابات بیان کرد. رونمایی ازمنشورحقوق شهروندی و سایر رویکردهای متفاوت دولت یازدهم و دوازدهم این انتظار را ایجاد کرده است که دولت برای رسیدن به حقوق ملت بیشتر تلاش کند و به نوعی پاسخگوی درخواست‌ها باشد.
 
 

روزنامه شهروند(۱۳۹۶/۱۰/۳۰)

سدهای تشنه
آژیر قرمز برای سدهای کشور به صدا در آمده است. حالا بر اساس اعلام وزارت نیرو تنها ۴۱‌درصد ظرفیت سدهای کشور آبگیری شده است و ۹۶ سد از ۱۷۷ سد مهم کشور کمتر از ۴۹‌درصد آب دارند. این در حالی است که سدهای تهران هم وضع نامناسبی را پشت سر می‌گذارند. بر اساس اعلام شرکت آب منطقه‌ای تهران میزان بارندگی در تهران امسال ۶۶‌درصد کاهش داشته است. این در حالی است که سدهای بزرگی مثل سد دوستی ۹۲‌درصد و زاینده‌رود ۶۲‌درصد و خوزستان ۴۶‌درصد ورودی‌اش کاهش پیدا کرده است. البته بحران سدهای کشور به همین چند مورد ختم نمی‌شود؛ طبق آمار اعلامی از سوی وزارت نیرو تنها ۴۱‌درصد ظرفیت سدهای کشور پر است که در مقایسه با مدت مشابه ‌سال گذشته کاهش ۹‌درصدی را نشان می‌دهد. آمارهای ارایه‌شده از سوی دفتر مطالعات پایه منابع آب کشور در حالی از کاهش ۳۲٫۲‌درصدی ریزش‌ها در مقایسه با پارسال و ۶۱٫۴‌درصدی نسبت به درازمدت حکایت می‌کند که به اذعان کارشناس و فعالان در این حوزه عزم لازم برای مقابله با بحران کم‌آبی در ایران وجود ندارد. این را می‌توان از حال‌و‌روز طرح‌هایی که قرار است به خروج از این بحران کمک کنند به خوبی فهمید؛ طرح‌هایی که بعضا به دلیل کمبود منابع مالی متوقف می‌شوند یا با پیشرفت ناچیز دنبال می‌شوند. بارورسازی ابرها ازجمله راهکارهای مقابله با کم‌آبی است که به گفته هدایت فهمی، کارشناس منابع آبی وزارت نیرو اجرای‌اش امسال متوقف شده است. او به «شهروند» می‌گوید: برای بارورسازی ابرها دو دستگاه هواپیمای آنتونوف در کشور وجود داشت که به دلیل فرسودگی بالا حالا دیگر امکان استفاده از آنها وجود ندارد. ضمن این‌که منابع مالی لازم برای اجرای این طرح هم امسال اختصاص نیافته است. هر چند که بازدهی این طرح در کشورهای مستعد برای اجرا ۱۵‌درصد است اما در کشوری همچون ایران باید برای همین مقدار کم اثرگذاری هم برنامه‌ریزی داشت. در این میان هستند مسئولانی که بحران آبی برای ایران را امری طبیعی می‌دانند. علیرضا دایمی، قائم‌مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل در این‌باره می‌گوید: مسأله خشکی و خشکسالی در ذات این کشور است، وقتی تاریخ کشور را می‌خوانیم می‌بینیم، اتفاقاتی که امروز می‌افتد مربوط به امروز نیست، خشکسالی‌های بلندمدت در تاریخ ۸‌هزار ساله این سرزمین ثبت شده است به همین دلیل می‌بینیم که زمانی که تمدنی وجود نداشت، سازه‌های تاریخی مثل انبارهای نگهداری آب و یا حتی سیلوهایی برای نگهداری غذا داشتیم. او بر این باور است که الگوبرداری از کشورهای اروپایی برای مقابله با بحران آبی اشتباه است؛ اتریش ۸۵۵ میلیمتر و ژاپن بالای ۱۱۰۰ میلیمتر بارندگی دارند، سرزمین ما خشک و نیمه‌خشک است، برنامه‌های ما باید با این وضع سرزمینی انطباق داشته باشد، دنبال محکوم‌کردن و این‌که حتما اتفاق خاصی افتاده که خشکسالی شده نباشیم.
حالا تنها راه باقیمانده برای مقابله با کم‌آبی کاهش مصارف غیرضرور و مدیریت مصرف در همه بخش‌های کشاورزی، صنعت و شرب است. بختیاری، مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران با اشاره به کاهش ۶۶‌درصدی بارندگی در این‌باره می‌گوید: لازم است که در این شرایط مشترکان ۱۰ تا ۱۵‌درصد مدیریت مصرف داشته باشند؛ چرا که تنها در این صورت است که می‌توان تابستان را بدون مشکل در تأمین منابع آبی پشت سر گذاشت.
وضعیت سدهای تهران وخیم است
۳۵ میلیمتر بارندگی از ابتدای ‌سال آبی امسال در تهران وضع سدهای پایتخت را وخیم کرده است. برای بحرانی‌بودن منابع آبی پایتخت همین بس که میزان بارندگی در مقایسه با مدت مشابه ‌سال گذشته کاهش ۶۶‌درصدی را تجربه کرده است. بختیاری مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران که معتقد است برفی که در تهران آمد بسیار ناچیز بود و نمی‌تواند تأثیر چندانی بر میزان منابع داشته باشد، می‌گوید: حجم مخازن سدهای استان تهران نسبت به ‌سال گذشته ۱۶‌میلیون مترمکعب منفی است. به گفته او، ‌سال گذشته میزان ارتفاع ذخیره برف در تهران ۱.۵متر بود که متاسفانه امسال تقریبا ذخیره برفی صفر است و با توجه به این‌که سدهای تهران رژیم برفی دارند و عمدتا تا تیرماه از ذخیره برفی استفاده می‌کنیم، این موضوع نگرانی‌هایی را به وجود آورده است. آن‌گونه که آمارها نشان می‌دهد، میزان ورودی آب به سدهای پنجگانه از ابتدای‌ سال آبی جاری (مهرماه) تاکنون ۱۶۹‌میلیون مترمکعب بود که نسبت به پارسال ۷‌درصد کاهش را نشان می‌دهد و میزان خروجی آب نسبت به زمان مشابه پارسال ۴۱۳‌میلیون مترمکعب گزارش شده است که ۵‌درصد افزایش دارد.
آژیر قرمز در ۹۶ سد کشور به صدا درآمد
۹۶ سد که ۴۰‌درصد حجم مخازن ۱۷۷ سد مهم کشور را تشکیل می‌دهند، کمتر از ۴۰‌درصد آب دارند؛ سدهای دز، سفیدرود، لار، زاینده‌رود، ساوه و ملاصدرا از آن جمله هستند. ۱۸ سد کشور که ۲۶‌درصد مخازن ۱۷۷ سد مهم کشور را به خود اختصاص داده‌اند‌ بین ۴۰ تا ۵۰‌درصد آب دارند؛ سدهای کوثر،  دامغان، سهند، کارون ۳ و کرخه از آن جمله هستند. ۲۷ سد کشور که ۲۶‌درصد ظرفیت مخازن ۱۷۷ سد مهم کشور را دارند، بین ۵۰ تا ۷۰‌درصد پر هستند که سدهای طالقان، کرج، جیرفت، البرز و گتوند اولیا قابل ذکر است. ۲۳ سد کشور نیز که ۶‌درصد از ظرفیت مخازن سدهای مهم را دارند بین ۷۰ تا ۹۰‌درصد پر هستند، سدهای نیجران، دو برج، تنگه حمام و شیرین دره از آن جمله به شمار می‌آیند و ۱۳ سد دیگر که تنها ۲‌درصد ظرفیت ۱۷۷ سد مهم کشور را به خود اختصاص داده‌اند، بین ۹۰ تا ۱۰۰‌درصد پر هستند که سدهای سورال، گاوشان، رودبال، داراب، بافت و داریان از آن جمله هستند.
کاهش ۳۳‌درصدی بارندگی‌ها
براساس داده‌های دفتر مطالعات پایه منابع آب، کل ریزش‌های جوی از اول مهر تا ۲۷ دی ‌ماه‌ سال ‌جاری نسبت به مدت مشابه‌ سال قبل ۳۳.۲‌درصد و نسبت به درازمدت ۶۱.۴‌درصد کاهش نشان می‌دهد. بر اساس یافته‌های دفتر مطالعات پایه منابع آب وابسته به شرکت مدیریت منابع آب ایران در وزارت نیرو، از اول مهر تا ۲۷ دی ‌ماه ۹۶ معادل ۶۰٫۴‌میلیارد مترمکعب بارندگی در کشور صورت گرفته است. بر اساس داده‌های این دفتر بیشترین افت بارندگی‌ها مربوط به حوزه آبی مرزی در شرق کشور با ۷۲٫۳ و فلات مرکزی با ۵۹‌درصد کاهش است؛ اما کمترین کاهش بارندگی مربوط به حوزه دریای خزر ۴٫۹‌درصد است.
همچنین مطالعات دفتر پایه منابع آب نشان می‌دهد بیشترین بارندگی کشور در منطقه در رودخانه‌های بین سفیدرود و هراز با ۵۶٫۱ میلیمتر و در قره‌سو و گرگان ۵۴٫۶ میلیمتر بوده است. همچنین در رودخانه‌های بلوچستان هیچ بارندگی در‌ سال آبی جاری تاکنون ثبت نشده است. در حوزه دریاچه ارومیه ۱۳٫۷ میلیمتر بارندگی در ‌سال‌جاری روی داده که نسبت به رقم مشابه ‌سال قبل ۲۰٫۹‌درصد کاهش بارندگی و نسبت به میانگین درازمدت ۲۹‌درصد کاهش نشان می‌دهد. در حوزه فلات مرکزی ایران در ‌سال جاری آبی ۳٫۷ میلیمتر بارندگی اتفاق افتاده که نسبت به ‌سال قبل ۵۹‌درصد کاهش و نسبت به میانگین درازمدت ۷۸‌درصد کاهش نشان می‌دهد. از نظر استانی بیشترین بارندگی مربوط به گیلان با ۳۶۲ میلیمتر ثبت شده و کمترین بارندگی در سیستان‌وبلوچستان با ۲٫۱ میلیمتر و استان یزد با ۲٫۹ میلیمتر ثبت شده است.




روزنامه کیهان(۱۳۹۶/۱۰/۳۰)


آب را گل نکنید! اروپا در تشدید تحریم‌ها کنار آمریکاست
با گذشت دو سال از نهایی و اجرایی شدن برجام علاوه ‌بر آنکه دستاورد آن برای معیشت مردم تقریبا و تحقیقا هیچ بوده است آمریکا خواستار افزوده شدن قدرت موشکی ایران به برجام و دائمی شدن محدودیت‌های ایران شده و اروپا نیز علیرغم تکیه بر حفظ ظاهر برجام آمادگی خود را برای همراهی با آمریکا در تحریم‌های موشکی علیه ایران اعلام کرده است.
همزمان با تلاش آمریکا برای تجدیدنظر یک‌طرفه در برجام و اعمال محدودیت‌های مادام‌العمر و افزودن توان موشکی ایران به برجام علیرغم تبلیغات مدعیان اصلاحات و روزنامه‌های زنجیره‌ای که اروپا را در موضوع برجام حامی ایران و حفظ‌کننده آن می‌دانستند کشورهای اروپایی عضو ۵+۱ ازجمله فرانسه و انگلیس به دنبال اعمال محدودیت‌های مورد خواست آمریکا در چارچوب برجام هستند.
جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا طرحی ۴۱ صفحه‌ای آماده کرده‌اند که هدف آن عملا «تغییر یکجانبه مفاد برجام» است.
به گزارش فارس این طرح ضدایرانی که توسط جمعی از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا از جمله «پینتر روسکام»، «لیز چنی» و گروهی دیگر آماده شده است، ادامه تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را به شروطی منوط کرده که جزئی از توافق هسته‌ای نبوده‌اند.
جمعه هفته گذشته، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تمدید تعلیق تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای ایران را برای مدت ۱۲۰ روز دیگر امضا و تأکید کرد که این آخرین باری است که تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید می‌کند، مگر آنکه اصلاحاتی در برجام اعمال شود.
رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد که این «آخرین فرصت» برای کنگره و شرکای اروپایی آمریکا است که برجام را اصلاح کنند. ترامپ در بیانیه هفته گذشته‌اش شروطی فراتر از برجام از جمله دائمی شدن محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران و اعمال محدودیت بر برنامه موشکی ایران را مطرح کرد و گفت اگر این شروط محقق نشود، آمریکا از توافق هسته‌ای خارج می‌شود.
برخی از مفاد طرح مجلس نمایندگان آمریکا تحت عنوان «قانون سیاست آزادی ایران و تحریم‌ها» شامل موارد زیر می‌باشد:
- به هیچ عنوان موشک‌های بالستیک ایران تحمل نخواهد شد: اگر هرگونه اقدامی مرتبط با «موشک‌های بالستیک که برای داشتن توانایی حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند» انجام بگیرد از جمله پرتاب موشک‌هایی که در آن از فناوری موشک بالستیک استفاده شود، تحریم‌های آمریکا بلافاصه علیه ایران بازمی‌گردد.
-  اگر ایران هرگونه اقدامی را مرتکب شود «که ایران را قادر به تولید اورانیوم یا پلوتونیوم کافی برای تولید سلاح ظرف ۱۲ ماه کند»، تحریم‌های آمریکا بلافاصله علیه ایران بازمی‌گردد.
- اگر ایران هر اقدامی را مرتکب شود که «دسترسی نامحدود، اعلام نشده و بدون محدودیت جامعه بین‌الملل به برنامه هسته‌ای ایران از جمله دسترسی هرزمان و هرمکان و بازرسی از تأسیسات نظامی را رد کند»، تحریم‌های آمریکا بلافاصله بازمی‌گردد.
این شروط در حالی در این طرح مطرح شده‌اند که برنامه موشکی ایران تحت پوشش توافق هسته‌ای قرار نداشته و مسئله‌ای مربوط به قطعنامه ۲۲۳۱ است. در این قطعنامه صرفا با عباراتی غیرالزام‌آور از ایران «خواسته» شده که از کار بر روی موشک‌های بالستیک «که برای داشتن توانمندی حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند» خودداری کند.
مسئله محدودیت غنی‌سازی نیز به یک بازه زمانی ۱۰ ساله محدود شده و تصویب قانونی که افزایش میزان غنی‌سازی ایران پس از این بازه زمانی را به بازگشت تحریم‌ها منجر کند، نقض رسمی توافق هسته‌ای خواهد بود. برای بازرسی‌ها نیز در برجام ساز و کاری ۲۴ روزه طراحی شده، که طرح پیشنهادی در کنگره، این ساز و کار را نیز نقض می‌کند.
این طرح پا را فراتر از این گذاشته تا برای آنچه که حمایت ایران از تروریسم و نقض حقوق بشر خوانده است، اقداماتی را انجام دهد.
بر اساس این طرح، مجلس نمایندگان از دولت این کشور می‌خواهد به بهانه‌های حقوق بشر و تروریسم، تحریم‌های تازه‌ای علیه سپاه پاسداران، بسیج و دیگر نهادهای ایرانی اعمال کند.
پیش از این «باب کورکر» و «تام کاتن» دو سناتور جمهوری‌خواه نیز طرح مشابهی در سنا مطرح کرده بودند که با عدم همراهی دموکرات‌هایی که می‌گویند این طرح ناقض متن برجام است، ناکام ماند.
اروپا به دنبال افزایش فشار به ایران
با حفظ برجام!
از سوی دیگر هر چند کشورهای اروپایی عضو ۱+۵ از جمله فرانسه و انگلیس از حفظ برجام حمایت کرده و آن را موفقیتی برای خود می‌دانند ولی در عین حال به دنبال همراهی با آمریکا در اعمال فشار و تحریم‌های ضدایرانی به بهانه قدرت دفاعی کشورمان هستند!
شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه برای بحث درباره ‌اشاعه تسلیحات کشتار جمعی، جلسه‌ای سطح بالا با حضور برخی روسای‌جمهور، برخی وزرای خارجه و نمایندگان اعضا برگزار کرد.
در این جلسه «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در شورای امنیت به تکرار اتهام‌زنی علیه ایران پرداخت و گفت: «رژیم ایران عامل اصلی بی‌ثباتی در یکی از بی‌ثبات‌ترین نقاط جهان است و از تروریسم و شبه‌نظامیان نیابتی حمایت می‌کند.»
هیلی با متهم کردن ایران به نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و ارسال موشک به یمن، گفت این موشک‌ها برای هدف قرار دادن اهداف غیرنظامی در عربستان به کار گرفته می‌شوند.
وی پس از تکرار اتهاماتی که ارتباطی به مسئله جلسه نداشت، به موضوع برجام پرداخت و گفت: «زمانی که شورای امنیت قطعنامه ۲۲۳۱ را تصویب کرد، مجموعه‌ای از ممنوعیت‌ها بر رفتار ایران را حفظ کرد. رژیم ایران بارها این ممنوعیت را نقض کرده و با این کار نشان داده است که ارزش اعتماد و اطمینان ما را ندارد.»
نماینده آمریکا با بیان اینکه کشورها باید به «تعهدات موجود» پایبند باشند، گفت: «در مسئله ایران، ایالات متحده در حالی که به پایبندی به تعهداتش ذیل برنامه جامع اقدام مشترک ادامه می‌دهد، جامعه بین‌الملل هم باید از ایران بخواهد که به تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ پایبند باشد.»
وی افزود: «ما این الزامات را به عنوان شورای امنیت اعمال کردیم و باید با هم به نقض خطرناک آنها توسط ایران، پاسخ دهیم. نه به این دلیل که می‌خواهیم توافق هسته‌ای شکست بخورد، بلکه به این دلیل که می‌خواهیم آرمان منع‌اشاعه موفق شود.»
در ادامه نماینده انگلیس طی سخنانی اظهار داشت: ما با هم، بر سر برنامه جامع اقدام مشترک توافق کردیم. توافقی که ما در انگلستان، در حمایت از آن ثابت قدم هستیم. همیشه باید به یاد داشته باشیم که پیش از توافق، ایران می‌توانست ظرف چند ماه مواد هسته‌ای لازم برای ساخت سلاح را تولید کند، اما اکنون تمام کارشناسان تائید می‌کنند که این کار دست کم یک سال طول می‌کشد.
نماینده انگلیس ادامه داد: «همه ما در شورای امنیت باید به کاری که کردیم مفتخر باشیم. لطفا اجازه دهید به این کار ادامه دهیم.»
نماینده فرانسه نیز در ادامه به حمایت از توافق هسته‌ای پرداخت و با ‌اشاره به اینکه کشورش در تدوین توافق هسته‌ای نقشی فعال ایفا کرده، گفت: «ما خواهان آن هستیم که شاهد اجرای دقیق توافقنامه و همچنین قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد باشیم.»
وی افزود: «این دو متن، در کنار هم سنگ بنایی برای امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی هستند. البته درست است که این توافق تمام نگرانی‌های ما، به خصوص نگرانی‌های ما در زمینه برنامه موشکی را پوشش نمی‌دهد و ما به همین دلیل خواهان گفت‌وگویی صریح در این رابطه هستیم.»
در این جلسه «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز تأکید کرد «برجام دستاوردی است که همه باید به آن پایبند باشند.»
وی گفت: «یکی از اقدامات مهم برای اطمینان از عدم گسترش تسلیحات اتمی، انجام اقداماتی برای اطمینان از اجرای پایدار برنامه جامع اقدام مشترک برای حل مناقشه مربوط به برنامه هسته‌ای ایران است.»
لاوروف افزود: «شورای امنیت سازمان ملل از برجام حمایت و به اتفاق آرا قطعنامه ۲۲۳۱ را تصویب کرده است. با توجه به اینکه ایران کاملا به تعهدات خود پایبند بوده و این مسئله مکررا از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تائید شده، آژانس نسبت به اجرای این توافق مسئول است.»وزیر خارجه روسیه ادامه داد: «اکثریت قریب به اتفاق جامعه بین‌الملل اذعان دارند که برجام کمکی ملموس به نظام منع‌اشاعه و صلح و امنیت بین‌الملل بوده است و نمی‌توانیم به خاطر دستور کار سیاسی برخی کشورها یک دستاورد واقعی دیپلماسی بین‌المللی را کنار بگذاریم. این دستاورد درخشان نه فقط حاصل تلاش کشورهای شرکت‌کننده در توافق، بلکه حاصل تلاش همه طرف‌های مربوطه از جمله قزاقستان بود که به این مذاکرات کمک کرد.»
لاوروف ادامه داد: «شکست برجام، به خصوص به واسطه اقدامات یکی از اعضای ۱+۵، پیامی نگران‌کننده برای تمام ساختار امنیتی بین‌المللی از جمله چشم‌انداز حل و فصل مسئله اتمی شبه جزیره کره خواهد بود.»
نماینده چین نیز با ‌اشاره به اهمیت دیپلماسی چندجانبه، گفت: «برنامه جامع اقدام مشترک با ایران، دستاوردی برای چندجانبه‌گرایی است که به سختی به دست آمده است.»
وی افزود: «این [توافق] همچنین مدلی برای حل مسائل از طریق مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک است. طرف‌های مربوطه باید با به خاطر داشتن کلیت موضوع و منافع بلندمدت و پایداری در اراده سیاسی، اختلافاتشان را مدیریت کرده و به اجرای جامع و موثر برجام ادامه دهند.»
اروپا آماده همراهی آمریکا در تحریم‌ ایران!
در حالی‌که اکثر کشورهای اروپایی به ظاهر از برجام حمایت کرده و خواستار تداوم آن شده‌اند عضو ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی مجلس سنا روز چهارشنبه گفت اروپا آماده همراهی آمریکا در تحریم‌ ایران است!
«بن کاردین» گفته است : شروطی که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای باقی ماندن در برجام گذاشت باعث شده کار اعضای کنگره برای مذاکره بر سر حفظ این توافق دشوارتر شود.
«کاردین» درباره شرط ترامپ برای گنجاندن تعهدات موشکی در توافق هسته‌ای ایران گفت: «موشک‌های بالستیک، اصلاً جزئی از برجام نیستند، بنابراین گنجاندن آنها در قانون، اقدام مناسبی نیست.»
وی اضافه کرد: «حسب اطلاع من، هیچ مشکلی برای تحریم ایران، بابت موشک‌های بالستیک وجود ندارد. ما همین حالا یک قانون در این زمینه تصویب کرده‌ایم و به قوانین بیشتری نیاز داریم؛ می‌توانیم این کار را انجام بدهیم و اروپا آماده است با ما همراه شود.»
براساس آن‌چه ذکر شد اروپا آماده همراهی با آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به بهانه‌های موشکی است و مدعیان اصلاحات بایستی از گل‌آلود کردن آب به این بهانه و ادعا که اروپا حامی ایران است خودداری کنند. چراکه آمریکا و اروپا در اعمال فشار به ایران و تحریم‌های فزاینده علیه کشورمان اختلافی ندارند.
مذاکره یکجانبه راه به جایی نخواهد برد
«ریچارد هاس»، مقام اسبق آمریکایی و رئیس‌اندیشکده «شورای روابط خارجی آمریکا» در یادداشتی تاکید کرد اقدامات یکجانبه برای مذاکره بر سر توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ (برجام) راه به جایی نخواهد برد.
وی در این یادداشت در «آکسیوس» نوشت: «دلایل متعددی برای بیزاری از توافق هسته‌ای ایران وجود دارد؛ این توافق چالش‌های ناشی از برنامه هسته‌ای این کشور را معلق کرده‌اما به هیچ وجه آن را حل نکرده است.»
وی در ادامه نوشته است: «اما از آنجا که این توافق به شدت مورد استقبال است و ایران به آن پایبند بوده، تلاش‌های یکجانبه برای مذاکره بر سر نقائص آن، احتمالاً راه به جایی نخواهد برد.»
اشاره «هاس» از «تلاش‌های یکجانبه» ضرب‌الاجلی است که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای متحدان اروپایی این کشور جهت اصلاح «نقائص فجیع برجام»-به گفته او- تعیین کرده است.
«ریچارد هاس» می‌نویسد: «رئیس‌جمهور ترامپ در موعد بعدی برای تأیید برجام در ماه مه یا یکجانبه وارد عمل می‌شود و یا موفق نخواهد شد تهدیدش را عملی کند. در حالت اول، او بحرانی را پدید می‌آورد که به منزوی شدن ایالات متحده منجر می‌شود، و حالت دوم هم به اعتبار او لطمه خواهد زد.»
گفتنی است مرتبط کردن همه امور به برجام و معطل و بلاتکلیف نگه‌داشتن مدیریت و اقتصاد کشور به دیوانه‌بازی‌های ترامپ، همان خسارت بزرگی است که دشمن می‌پسندد. اکنون تعلیق و انتظاری که به جان فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان و مدیران ما افتاده، مجال حرکت و خلاقیت را از آنان گرفته است.
قرار بود با اجرای برجام در ازای محدودیت گسترده در صنعت هسته‌ای ایران، تمامی تحریم‌ها بالمره لغو شود اما- همان‌طور که منتقدان نیز از ابتدا به درستی تشخیص دادند- اکنون برجام به عاملی برای خالی کردن دست ایران از مولفه‌های قدرت تبدیل شده است.
برجام اکنون عبارت است از «اقدامات نقد ایران در مقابل وعده‌های نسیه طرف مقابل»، بنابراین هیچ گاه طرف وعده‌دهنده از ادامه قرارداد صرفنظر نمی‌کند چون ضرری برای او نخواهد داشت.
اکنون حدود ۳۰ ماه از امضای برجام و همچنین حدود ۲۴ ماه از آغاز اجرای تعهدات ۱+۵ ذیل برجام سپری شده است.
در طول مذاکرات، منتقدان دلسوز با دلایل فنی و کارشناسی تاکید می‌کردند که دولت ایران می‌بایست قبل از امضای توافق، قواعد بدیهی همچون «توازن تعهدات»، «همزمانی اجرای تعهدات»، «اخذ تضمین از طرف مقابل» و «پیش‌بینی برگشت‌پذیری امتیازات واگذار شده در صورت نقض عهد» را به جهت حفظ منافع ملی و عزت مردم کشورمان رعایت کند اما برخی مقامات ارشد دولت و رسانه‌های به ظاهر حامی آن در اقدامی تامل‌برانگیز نه تنها از این انتقادات کارشناسی استقبال نکرده بلکه با فحاشی به منتقدان، آنها را به جهنم حواله دادند.
هیچ مذاکره یا قرارداد و معامله‌ای، به خودی خود اصالت و ارزش ندارد؛ بلکه اهمیت و اعتبار آن، به اهداف و نتایج است. اما متاسفانه دولت و تیم مذاکره‌کننده، از ابتدا به خودِ مذاکره و توافق به هر قیمت اصالت دادند.
مقامات ارشد دولت تاکید داشتند که در روز اجرای برجام- دی ماه ۹۴- تمامی تحریم‌ها بالمره لغو خواهد شد و نه تعلیق و روزنامه‌های مدعی اصلاحات نیز با تیترهایی همچون «تحریم‌ها به تاریخ پیوست»، «صبح بدون تحریم»، «فروپاشی تحریم»، «اینک بدون تحریم»، «تحریم رفت»، «پیروزی، بدون جنگ» و... به استقبال این توافق رفتند.
با هیاهوی رسانه‌ای، برجام به عنوان «فتح‌الفتوح»!، «آفتاب تابان»!، «توافق قرن»!، «بزرگ‌ترین دستاورد تاریخ ایران»!، «نشانه تسلیم همه قدرت‌های بزرگ در برابر اراده ملت»!، «ورق‌خوردن تاریخ به نفع ایران»!، «پیروزی بزرگ‌تر از فتح خرمشهر»! و... معرفی شد و امروز با گذشت نزدیک به دو سال از اجرایی شدن برجام این توافق نه تنها هیچ دستاوردی برای ایران نداشته است که طرف آمریکایی با اجرایی شدن تمام تعهدات از سوی ایران به فکر تحمیل تعهدات و الزامات جدیدی افتاده است تا ایران ضمن اجرایی کردن این تعهدات جدید الزام آور مثل سابق هیچ دستاوردی نیز نداشته باشد!




روزنامه خراسان(۱۳۹۶/۱۰/۳۰)


سردار سلیمانی: ابعاد قضایی و اقتصادی خدمت باید تقویت شود
فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران گفت: «من وقتی صحنه نابخردانه آن نادان در آتش‌زدن پرچم ایران را دیدم خیلی دلم سوخت؛ گفتم‌ ای کاش به‌جای پرچم من را (نه تصویر من را) بلکه من را ۱۰ بار آتش می‌زدند؛ چرا که ما برای سرافرازی این پرچم در هر قله‌ای ۱۰ شهید داده‌ایم.» اشاره حاج قاسم سلیمانی به آتش زدن پرچم ایران در جریان اغتشاشات اخیر بود که در یک شهر رخ داد. در جریان این اتفاقات همچنین در یکی از شهرها برخی عناصر آشوب طلب به تصویری از فرمانده نیروی قدس سپاه اهانت کردند که این دو اتفاق به شدت از سوی گروهک تروریستی منافقان و جریان های سلطنت طلب مورد استقبال قرار گرفت. به گزارش میزان، سرلشکر قاسم سلیمانی در مراسم یادبود سومین سالگرد شهادت شهید مدافع حرم مهدی نوروزی با اشاره به تأثیرگذاری دوران دفاع مقدس بر جهاد و دفاع در عرصه‌ها و جبهه‌های بعدی و مشابهت این امر با تأثیرگذاری انقلاب اسلامی و پایه‌گذاری اولیه آن توسط امام راحل تصریح کرد: نورانیت امام راحل امروز در چهره و وجود رهبر بزرگوارمان متجلی است و مقام معظم رهبری در همه بیاناتشان از امام راحل به شکل عجیبی یاد می‌کنند. وقتی صحنه نابخردانه آتش زدن پرچم ایران را دیدم خیلی دلم سوخت وی با بیان این که دفاع مقدس درخششی مشابه پایه‌گذاری انقلاب اسلامی توسط امام راحل را دارد، گفت: در جریان عملیات کربلای ۵ من با لشکر ۲۷ محمد رسول‌ا...(ص) در غرب کانال ماهیگیری بودم و برادر مرتضی قربانی هم با لشکر ۲۵ کربلا حضور داشتند؛ صحنه‌های عجیبی بود؛ در این عملیات در هر متری برای دفاع از کشور شهید دادیم. سردار سلیمانی افزود: من وقتی صحنه نابخردانه آن نادان در آتش‌زدن پرچم ایران را دیدم خیلی دلم سوخت؛ گفتم‌ ای کاش به‌جای پرچم من را (نه تصویر من را) بلکه من را ۱۰بار آتش می‌زدند؛ چرا که ما برای سرافرازی این پرچم در هر قله‌ای ۱۰ شهید داده‌ایم. گروه های تکفیری ۷هزار انتحاری داشتند وی افزود: در این حادثه گروه‌های تکفیری چه با نام داعش و چه بانام‌های دیگر، ترسناک‌تر از هر گروه دیگری ظاهر شدند؛ آن‌ها نزدیک به هفت هزار انتحاری در درون خود داشتند؛ آن‌ها انتحاری اعتقادی بودند؛ بعضی‌ها می‌گویند آن‌ها را شست‌و شوی مغزی داده بودند و یا دارویی به آن‌ها خورانده بودند؛ نه، این گونه نیست؛ در تاریخ هم مواردی مشابه وجود دارد؛ وقتی جنگ‌های «جمل» و «نهروان» را مطالعه می‌کنیم می‌بینیم که چه لجاجت‌هایی دربرابر قرآن ناطق علی(ع) وجود داشت. سردار سلیمانی گفت: در عراق پدر مدافع حرمی را دیدم که پسرش شهید شد، اما حاضر نشد جبهه دفاع از حرم و نبرد با دشمنان را ترک کند و در تشییع پیکر مطهر فرزندش شرکت جوید. وی افزود: در داخل کشور ما نیز مدافعان حرم اغلب داوطلبانه اعزام شدند و در این باره تبلیغات حاکمیتی نشد و رسانه‌ها و دولت ما خیلی به این موضوع نپرداختند، اما افراد زیادی از نوجوان تا پیرمرد با اصرار و التماس توانستند از خانواده و وابستگان خود رضایتنامه بگیرند تا کسی مانع آن‌ها نشود. سردار سلیمانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: من می‌گویم اگر خداوند ما را در کربلای ۵ به بغداد می‌رساند ممکن بود مانند دادن یک تکه گوشت به دست طفلی باشد که او را خفه می‌کند؛ اما خداوند وقتی به ما این پیروزی را عنایت فرمود که امکان هضم آن را داشتیم. دیدیم که خداوند چگونه دعا‌های دلسوختگان ما را در صحنه عراق محقق گرداند و چگونه صدام را ذلیلانه مجازات کرد. اقتدار نظام در بُعد بیرونی به بهترین وجه محقق شد فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران با اشاره به موضوع اقتدار نظام در ابعاد بیرونی و داخلی گفت: اقتدار نظام در بُعد بیرونی به بهترین وجه محقق شده است؛ امروز ما بسیاری از توطئه‌های دشمنان را به سبب رهبری حکیمانه رهبرمان شکست داده‌ایم و من باید تأکید کنم که دلیل حقیقی این پیروزی‌ها و آن چیزی که نقش محوری و اساسی در این پیروزی‌ها داشت بدون گفتار‌های تشریفاتی، رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری بود. وی گفت: ما به دلیل یک جریان به فلسطین کمک نمی‌کنیم بلکه حمایت ما از مردم فلسطین به سبب انجام وظیفه دینی و انقلابی و مقابله با رژیم صهیونیستی است. گاهی آدم های بزرگ ما حرف های خطاآلود استراتژیک می زنند سردار سلیمانی با بیان این که گاهی آدم‌های بزرگ ما حرف‌های خطاآلود استراتژیک می‌زنند تصریح کرد: می‌گویند ما چرا در سوریه نبرد کردیم؟ خب، به این سبب که یک رژیم گمراه و گستاخی همچون رژیم صهیونیستی با دارا بودن بیش از ۳۰۰ کلاهک هسته‌ای و با اتخاذ استراتژی جنگ پیش‌دستانه، هر توانایی را قبل از فعلیت یافتن نابود و بمباران می‌کند؛ اما امروز جمهوری اسلامی با عزت و اقتدار در برابر چنین رژیمی ایستاده است و دلیل آن علاوه بر سربازان نژادی خود در درون کشور، سربازان دیگری هستند که در نقاط دیگر، این دشمن را متوقف کرده‌اند. یک زلزله ۵ ریشتری، یک شب تهران را به هم می‌ریزد؛ حالا تصور کنید داعش وارد کشور ما می‌شد... فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران با بیان این که گلوله برفی گروه‌های تروریستی تکفیری در سوریه شکل گرفت و با اشغال ۷۰ درصد از خاک این کشور به عراق نیز رسیدند و تا نزدیکی بغداد پیش رفتند و تبدیل به بهمن و هیولا شدند، گفت: یک زلزله پنج  ریشتری، یک شب تهران را به هم می‌ریزد؛ خب تصور کنید داعش وارد کشور ما می‌شد؛ این چه عقلی است؟ وی ادامه داد: روزی در بغداد فردی با من تماس گرفت و گفت فلانی آیا شما به فکر بصره هستید؟ در نزدیک بصره ۱۰۰ نفر از اعضای داعش حضور دارند؛ من خطاب به آن فرد گفتم که بصره بیش از دو میلیون جمعیت دارد؛ بنابراین خوف جامعه را فرو می‌ریزاند. وی افزود: اگر آن فداکاری‌ها نمی‌شد، امروز در خیابان‌های ما چه اتفاقاتی می‌افتاد؟ من صحنه‌های عجیب زیادی دیدم از آن چه در سنجار گذشت تا اتفاقاتی که درمناطق دیگر افتاد؛ دو هزار جوان بی گناه را در نزدیکی یک رودخانه در یک روز سربریدند، خب اگر این هیولا به ایران می‌رسید چه بلایی سر این کشور می‌آمد؟ در هر حال خداوند ما را پیروز گرداند. برای جلوه گر شدن اقتدار داخلی نظام نیاز به تلاش و مجاهدت است سردار سلیمانی در ادامه با اشاره به بُعد اقتدار داخلی نظام که دارای وجوه متعددی است اظهار کرد: برای جلوه‌گر شدن اقتدار داخلی نظام نیاز به تلاش و مجاهدت و فداکاری و وقف عمر است. فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ادامه داد: اگر می‌خواهیم در این ساختار اثرگذار شویم باید از خودمان عبور کنیم؛ اگر عبور کردیم مانند شهدا می‌شویم؛ شهدای ما چرا این پیروزی‌ها را به وجود آوردند؟ چون خود را در خود حل کردند. سردار سلیمانی افزود: بنابراین برای ارتقای نظام باید عمرمان را وقف کنیم و چنان چه عمرمان را وقف کردیم دیگر غافل نمی‌شویم. فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران با اشاره به مشخص بودن «منزه بودن و پاکی مقام معظم رهبری» گفت: همان‌طور که دیروز دشمنان امام(ره) نتوانستند در موضوعی امام(ره) را مذمت کنند امروز هم در همین حوادث و حوادثی که اتفاق می‌افتد حتی آدم‌های مریض هم نمی‌توانند مقام معظم رهبری را در موضوعی مذمت کنند. فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران تأکید کرد: چنان چه قدرت نظام ما در خدمت به مردم در ابعاد قضایی و اقتصادی تقویت شود اگر هم همه دنیا علیه ما توطئه کنند نمی‌توانند کاری را از پیش ببرند چرا که آن گاه ایران ۸۰ میلیون سرباز خواهد داشت. قرار گرفتن نام رئیس قوه قضاییه در فهرست تحریمی آمریکا یک افتخار است سردار سلیمانی تأکید کرد: امروز قرار گرفتن نام رئیس قوه قضاییه در فهرست تحریمی آمریکا یک افتخار است و به سبب دفاع ایشان از نظام است. همچنین هجمه‌هایی که نادانان در داخل و خارج به ایشان نیز می‌برند مؤید همین موضوع است.


روزنامه خراسان(۱۳۹۶/۱۰/۳۰)



نامه آیت ا... علم الهدی به شمخانی درباره اغتشاشات اخیر
آیت ا... سید احمد علم الهدی با ارسال نامه ای به دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان این که موج اعتراضات اخیر از تهران آغاز شده بود، خواستار ریشه یابی دقیق حوادث اخیر مشهد شد. به گزارش مهر، در این نامه آمده است: «به استحضار می رساند مدتی بعد از تجمع اعتراض آمیز تنی چند از مردم در ۷ دی ماه ۹۶ در میدان شهدای شهر مقدس مشهد و اغتشاشات در قالب آن از برخی که بعضا افراد مسئول در نظام هستند اتهاماتی مبنی بر نقش این جانب در این ماجرا اظهار شد. در سال های اخیر و در پی سوء مدیریت مسئولان مربوط بر فضای رسانه ای کشور بارها آماج اتهامات واهی و تخریب شخصیت قرار گرفتم که در زمینه اهداف اسلام و انقلاب باکی نداشته و ندارم. لکن مورد اخیر با هدف تشویش اذهان عمومی و گمراه ساختن افکار مردم از حقایقی است که امروز بر ملت مسلمان ایران می گذرد  بنابراین وظیفه خود می دانم نکاتی را به منظور توجه و تظلم به حضرت عالی که نماینده مقام معظم رهبری در بالاترین نهاد امنیتی کشور هستید عرض کنم: ۱٫ برخی شخصیت های سیاسی با سکنی گزیدن در فضای رقابت های انتخاباتی تلاش می کنند این گونه القا کنند که شروع این تحرکات از مشهد بوده است، در حالی که شواهد متعددی وجود دارد که این موج اعتراضات از تهران آغاز شد و به تازگی مقام عالی دادستان کل کشور نیز به آن اذعان کرد. ۲٫ این جانب در روز این تجمعات در سفر سبزوار بودم و به محض بازگشت با استفسار از استاندار محترم خراسان رضوی و مسئولان امنیتی و انتظامی استان گزارشاتی دریافت کردم که کاملا منطبق بر بیانات مقام معظم رهبری در ۱۹ دی بود و برای همه فصل الخطاب قرار گرفت. ۳٫ شاید بعضی در این روزها به جای ریشه یابی این تجمعات و اعتراضات و حل آن ها راجع به سند سازی به منظور اهداف سیاسی حزب یا جریان سیاسی خود مشغول باشند که لازم است آن نهاد عالی امنیتی به طور دقیق راجع به ریشه ها و عوامل اغتشاشات هفتم دی ماه مشهد تحقیق و تفحص کند و به ملت شریف ایران گزارش دهد.»



روزنامه ایران(۱۳۹۶/۱۰/۳۰)


افزایش۲۰ تا ۵۰ درصدی حقوق کارمندان در انتظار تصویب <بهارستان>
سیدحسین قاآنی/ با امضای لایحه اصلاح و دائمی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری توسط رئیس جمهوری و ارائه آن به مجلس شورای اسلامی رئیس سازمان اداری و استخدامی با تشریح جزئیات لایحه دائمی شدن قانون خدمات کشوری گفت: امتیازات حقوق و مزایای کارمندان دولتی در این لایحه ۲۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است که دولت متناسب با مشاغل و شرایط خود این افزایش‌ها را برای ایجاد عدالت میان کارکنان دولت اعمال می‌کند.
به‌گزارش «ایران» قانون آزمایشی مدیریت خدمات کشوری سال ۸۶ به‌تصویب مجلس رسید و مقرر شد به مدت ۵ سال یعنی تا سال ۹۱ این قانون ادامه یابد و پس از بررسی‌های کارشناسانه و رفع ایرادات این قانون دائمی شود اما با گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن، سرانجام پس از اصلاحاتی لایحه دائمی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری توسط رئیس جمهوری امضا و طی تشریفاتی به مجلس تقدیم خواهد شد از مهم‌ترین تغییراتی که در این لایحه ایجاد شده می‌توان به شرایط جدید بازنشستگی و افزایش امتیاز مقامات و مسئولان و تسهیل استخدام و معافیت از امتحان عمومی برای نخبگان، استعداد‌های برتر و ورزشکاران مقام دار جهانی و المپیک اشاره کرد.
شکایت کارکنان دولت کمتر می‌شود
به گفته حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری، این لایحه دارای نوآوری‌های زیادی است و در قانون آزمایشی مدیریت خدمات کشوری، قوانین متعددی در حوزه مدیریت خدمات کشوری وجود داشت که موجب شده بود، برداشت‌های متعدد از قوانین انجام شود و در نتیجه حقوق و مزایای دستگاه‌های مختلف دولتی، متفاوت بود و همین موضوع موجب شکایات زیاد کارمندان در دیوان عدالت اداری شد، اما در دور جدید این لایحه با رویکرد کاهش شکایات کارمندان تنظیم شده است.
بنابراین گزارش در بخش افزایش حقوق بنابر گفته جمشید انصاری رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با تصویب این لایحه، از ابتدای سال آینده واحدهای عملیاتی دولت با مقررات مستقل اداره می‌شوند به طوری که کارکنان آنها در منافع آن واحدهای عملیاتی یا در کوتاهی‌هایی که انجام می‌دهند شریکند. همچنین اگر در گذشته دستگاه‌هایی از طریق مجلس شورای اسلامی برای کارکنان خود افزایش حقوق می‌گرفتند بر اساس لایحه دائمی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری، از این پس فقط دستگاه‌هایی مشمول افزایش حقوق از این طریق می‌شوند که تاکنون از این راه استفاده نکرده و مشمول آن نبوده‌اند.
کاهش دریافتی بازنشستگان  با شاغلان در بازه زمانی ۵ ساله
در بخش بازنشستگی شرایط جدیدی در این لایحه ایجاد شده به طوری که پیش از این با اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری و برقراری فوق‌العاده‌های مختلف در اجرای این قانون برای کارمندان شاغل، فاصله دریافتی بازنشستگان با کارکنان شاغل و نیز دریافتی بازنشستگان سال‌های اخیر با بازنشستگان سنوات پیشین بتدریج افزایش چشم‌گیری یافته است، اما در این لایحه مقرر شد با پیش‌بینی منابع لازم در بودجه‌های سنواتی، بتدریج و در بازه زمانی ۵ ساله این فاصله کاهش یابد. بر این اساس، دولت مکلف است ظرف بازه زمانی پنج ساله، نابرابری موجود بین حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری سنوات مختلف را تعدیل کند به نحوی که در سال اول اجرای قانون، حقوق بازنشستگی و وظیفه هیچ یک از بازنشستگان و وظیفه بگیران مشترک صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح که تا پایان سال قبل بازنشسته یا موظف، شده یا بشوند، پس از اعمال ضریب ریالی سالانه، از سال پنجم به بعد همواره از ۸۵ درصد آخرین حقوق و فوق‌العاده‌های مشمول کسور بازنشستگی شاغلین مشابه در سال قبل در همان دستگاه کمتر نباشد.
جمشید انصاری، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در این باره می‌گوید: شرایط بازنشستگی و حقوق و مزایای بازنشستگان لشکری و کشوری بر اساس فصل ۱۳ قانون مدیریت خدمات کشوری تغییرات اساسی کرده است. به طوری که در ماده ۱۰۹ اصلاحی این قانون آمده است که در دوره زمانی با افزایش حقوق بازنشستگان، هیچ بازنشسته‌ای دریافتی کمتر از ۸۵ درصد حقوق کارمند شاغل مشابه نداشته باشد. انصاری می‌افزاید: دولت ضریب ریالی برای سنوات را در این لایحه به طور میانگین برای سال آینده ۱۰درصد پیش‌بینی کرده است. وی با بیان اینکه در گذشته پاداش پایان خدمت ۳۰برابر کل حقوق بود اظهار می‌دارد: در این لایحه پاداش پایان خدمت کارکنان دولت نیز به ۳۰ برابر حداکثر حقوق که ۷برابر حداقل حقوق کارکنان است محدود شده است. رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در ادامه می‌گوید: ممکن است افرادی باشند که حقوق آنها از حداقل بیشتر باشد و این افراد تابع نظامات نباشند اما پاداش آنها نیز در این لایحه محدود شده است.
تغییر شرایط بازنشستگی
در زمینه بازنشستگی کارکنان دولت نیز تغییراتی دراین لایحه انجام شده به طوری که دستگاه‌های اجرایی می‌توانند کارمندان خود را با داشتن یکی از شرایط زیر بازنشسته کنند:
الف- دارا بودن (۳۰) سال سابقه خدمت و حداقل (۵۰) سال سن. شاغلین مشاغل تخصصی با دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر می‌توانند با درخواست خود و موافقت دستگاه تا (۳۵) سال خدمت کنند.
ب- دارا بودن (۶۰) سال سن و حداقل (۲۵) سال سابقه خدمت با پرداخت حقوق متناسب با سنوات خدمت.البته سابقه مذکور در بند (الف) و همچنین شرط سنی در بند (ب) برای زنان تا پنج سال کمتر است.همچنین دستگاه‌های اجرایی مکلفند کارمندانی را که دارای (۳۰) سال سابقه خدمت و حداقل (۶۰) سال سن هستند و همچنین کارمندان شاغل در مشاغل تخصصی با دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر را که دارای (۳۵) سال سابقه خدمت و حداقل (۶۵) سال سن هستند، رأساً و بدون تقاضای آنان بازنشسته کنند ضمناً دستگاه‌های اجرایی موظفند کارمندان دارای (۶۵) سال سن و کارمندان شاغل در مشاغل تخصصی با دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر را با دارا بودن (۷۰) سال سن با هر قدر سابقه خدمت بازنشسته کنند.
گفتنی است درلایحه جدید کارمندانی که از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون به استخدام پیمانی اعم از کوتاه مدت یا بلندمدت درخواهند آمد مشترک صندوق بازنشستگی کشوری خواهند بود. و کارمندانی که قبل از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون به استخدام پیمانی درآمده‌اند یا پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون مشمول قانون تأمین اجتماعی هستند در خصوص برخورداری از مزایای تأمین اجتماعی از جمله شرایط بازنشستگی، از کار افتادگی، فوت، بیکاری و درمان تابع قانون تأمین اجتماعی و در سایر موارد تابع احکام این قانون هستند. از دیگر اصلاحات این لایحه می‌توان به این مسأله اشاره کرد که دریافت بیش از یک حقوق بازنشستگی یا وظیفه وراث توسط کارمندان یا وراث قانونی، مشروط به اینکه مجموع دریافتی هر یک از آنها بیش از دو برابر حداقل حقوق و فوق‌العاده‌های سالانه نباشد مجاز است. در صورتی که دریافتی فرد از یک صندوق بیشتر از این مبلغ باشد، بلامانع و در صورتی که از مبلغ یاد شده کمتر باشد، حقوقی را که مبلغ آن بیشتر است از صندوق ذیربط دریافت و کسری آن را تا سقف مقرر از صندوق دیگر دریافت می‌کند.همچنین همسر دائم بیمه شده متوفی که خود مشترک یکی از صندوق‌های موضوع این ماده باشد می‌تواند توأمان از حقوق بازنشستگی یا حقوق وظیفه خود و شوهرش بدون رعایت شرط مذکور در بند ۳ استفاده کند.
نیم‌نگاه
دولت مکلف است ظرف بازه زمانی پنج ساله، نابرابری موجود بین حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری سنوات مختلف را تعدیل کند به نحوی که در سال اول اجرای قانون، حقوق بازنشستگی و وظیفه هیچ یک از بازنشستگان و وظیفه بگیران مشترک صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح که تا پایان سال قبل بازنشسته یا موظف، شده یا بشوند، پس از اعمال ضریب ریالی سالانه، از سال پنجم به بعد همواره از ۸۵ درصد آخرین حقوق و فوق‌العاده‌های مشمول کسور بازنشستگی شاغلین مشابه در سال قبل در همان دستگاه کمتر نباشد



روزنامه آرمان امروز(۱۳۹۶/۱۰/۳۰)


ورود مجلس به پرونده تخلفات قالیباف
۲۴ دی ماه برای همیشه در ذهن قالیباف شهردار سابق تهران باقی می‌ماند؛ روزی که محمدعلی نجفی شهردار فعلی پایتخت گزارشی از تخلفات شهرداری در زمان مدیریت ۱۲ ساله قالیباف را در صحن شورای شهر تهران قرائت کرد که این گزارش حاوی چنان موضوعات شگفت‌انگیزی بود که از همان لحظه آمادگی برای سنجش واکنش مجلس و شورای شهر به‌وجود آمد. همگان در انتظار اتفاقات بعدی بودند و بدیهی است که به دلیل اهمیت موضوع، بعد از گزارشی که شهردار تهران ارائه کرد و بعد از جلسه‌ای که شهردار با کمیسیون عمران مجلس برگزار کرد، اکنون تحقیق و تفحص همان گام مهمی است که زمان برداشتنش فرارسیده است و اصولا موارد مطرح شده در گزارش نجفی نه ‌چنان است که بشود در پیچ و خم لابی‌ها اگرچه شداد و غلاظ، از آن گذشت. این موضوع چنان اهمیتی برای افکار عمومی و عموم شهروندان تهران یافته است که کمتر کسی می‌تواند نسبت به تکرار ماجرای تحقیق و تفحص بی‌تفاوت باشد. دیگر نماینده اصلاح‌طلب مجلس نیز به اهمیت ورود مجلس به این مساله اشاره کرده است. علیرضا رحیمی اظهار داشته است: ورود مراجع نظارتی مثل مجلس، سازمان حسابرسی و سازمان بازرسی پس از شهرداری و شورای شهر به این تخلفات موجب جلب اعتماد عمومی می‌شود. روز گذشته یک عضو اصلاح‌طلب کمیسیون عمران مجلس با بیان این‌که استدلال مخالفان تفحص از شهرداری تهران این بوده که باتوجه به نزدیکی انتخابات، بهتر است تفحص مسکوت بماند، تاکید کرد که طرح سوالات بی‌جواب منجر به نارضایتی می‌شود. او از بحث املاک نجومی، تغییر کاربری‌ها و قراردادهای شهرداری به‌عنوان محور سه‌گانه این طرح تفحص نام برد و گفت: هزینه‌کرد ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌ای همچون «شهر آفتاب» شبهه‌آفرین است. هادی بهادری با اشاره به آخرین وضعیت بررسی موضوع تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلس اعلام کرد: این مساله در کمیسیون عمران مطرح و آقای نجفی شهردار فعلی تهران هم در این جلسه حاضر شد و نمایندگان موافق و مخالف نیز نقطه‌نظرات خود را مطرح کردند. استدلال مخالفان این بود که باتوجه به نزدیکی انتخابات، تفحص شهرداری تهران مسکوت بماند وی افزود: هم‌اکنون نظرات مختلفی در این رابطه مطرح است، کسانی که در زمان بررسی طرح تفحص قبلی از شهرداری تهران با انجام آن مخالف بودند، استدلال‌شان این بود که با توجه به آن‌که کشور در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری قرار داشت، بهتر است موضوع مسکوت بماند.
یک سوال مهم
نماینده اصلاح‌طلب مردم ارومیه در مجلس خاطرنشان کرد: با این حال ما معتقدیم حتی اگر طرح موضوع تفحص در آن برهه خاص زمانی به صلاح نبوده، اکنون شرایط تغییر کرده و دیگر دلیلی برای ممانعت از انجام تفحص وجود ندارد. عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: سوال ما از مخالفان تفحص این است که در شرایطی که قالیباف دیگر در شهرداری تهران مسئولیت ندارد، چرا دوستان همچنان مخالف انجام تفحص هستند که پاسخ‌شان این بود که انجام این تفحص در شرایط فعلی هم تتمه همان دعواهای سیاسی گذشته است. عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:‌ متاسفانه مردم هنوز جواب درخوری دریافت نکرده‌اند و سوالشان این است که چه اتفاقی در این رابطه افتاد؟ اساسا چرا این مساله و احتمال بروز تخلفاتی در شهرداری تهران مطرح شد و چرا ناگهان منتفی شد. اگر واقعا تخلفی صورت گرفته، چرا نباید برخورد شود و اگر تخلفی نیست، چرا اجازه بررسی داده نمی‌شود. او در پاسخ به سوالی درمورد شائبه برخی لابی‌های پشت‌پرده ازسوی نزدیکان قالیباف برای مختومه کردن پرونده تفحص از شهرداری تهران گفت: قطعا این شائبه پیش می‌آید و انتظار ما از مسئولان این است که یا اساسا سوالی برای جامعه مطرح نکنند و اگر سوالی مطرح می‌کنند، پاسخ روشن و مستدل به جامعه ارائه کنند. بهادری تصریح کرد: واقعیت این است که همین طرح سوالات بی‌جواب به نارضایتی تبدیل می‌شود. هم‌اکنون این سوال نزد افکار عمومی ایجاد شده که تخلفی در شهرداری تهران رخ داده است. اگر تخلف محرز است، چه کس یا کسانی مرتکب این تخلفات شده و چرا با آن‌ها برخورد نمی‌شود. اگر برخورد می‌شود، چرا نتیجه آن اعلام نمی‌شود.
تفحص در صحن علنی
عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به رای‌گیری چندی پیش این کمیسیون برای تصمیم‌گیری درمورد طرح تفحص از شهرداری تهران اعلام کرد: در زمان رای‌گیری ۱۶ نفر در کمیسیون عمران حضور داشتند که نتیجه ۸ موافق و ۸ مخالف بود و تفحص به این ترتیب رای نیاورد. البته بنابر آیین‌نامه نظر کمیسیون، صرفا یک نظر مشورتی است و نمایندگان در صحن علنی باید در این رابطه تصمیم بگیرند اما آن‌چه مسلم است، نگاه سخنگوی کمیسیون در صحن باید ممتنع باشد. وی در پاسخ به اظهارات اخیر شهردار فعلی تهران درباره تخلفات گسترده در دوره قالیباف تاکید کرد: قطعا این مسائل ازجمله سوالات جدی برای مردم، به‌ویژه شهروندان تهران است. البته برخی دیگر از دوستان می‌گفتند وقتی دستگاه قضائی ورود کرده، نیازی به بررسی مجدد از جانب مجلس نیست که حرف درستی هم است اما تاکید ما این بود که دستگاه قضائی درباره تمامی مباحث مطرح شده در این پرونده ورود نداشته و درمورد بخش خاصی وارد شده است. نماینده اصلاح‌طلب مردم ارومیه در مجلس یادآور شد: هم‌اکنون در حالی که روند بررسی تفحص از شهرداری در مجلس ادامه دارد، دستگاه قضائی نیز اقدامات خود را پیش می‌برد و هر از گاه از سوی دادستانی درباره احضار یا تفهیم اتهام برخی متهمان پرونده واگذاری املاک عمومی شهر تهران اطلاع‌رسانی می‌شود.بهادری در واکنش به بخشی از سخنان نجفی درمورد انعقاد قرارداد یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان شهرداری تهران به‌جای مبلغ ۱۰ میلیون تومان با شرکتی وابسته به ناجا و هزینه این مبالغ هنگفت برای تبلیغات انتخابات گفت: تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در ۳ محور اصلی دنبال می‌شود که بحث املاک نجومی که قوه قضائیه نیز درباره آن ورود داشته، صرفا یکی از این محورهای سه‌گانه است. او گفت: متقاضیان تفحص از شهرداری علاوه بر این موضوع املاک نجومی، درباره بحث تغییر کاربری‌ها و همچنین قراردادهای شهرداری نیز مسائلی را مطرح کرده‌اند. او گفت: با این حال شهردار فعلی درباره ورود مجلس به بحث تفحص از شهرداری تهران نظر ممتنع داشت و استدلال‌شان این بود که باتوجه به ورود ذی‌حساب شهرداری و همچنین نظارت شورای شهر پایتخت، نه می‌گوید مجلس ورود نکند، و نه اصرار داریم که حتما اقدام کند. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در عین حال با تاکید بر لزوم شفاف‌سازی در این راستا، با اشاره به آن‌که بحث هدررفت بیت‌المال مطرح است، گفت: باید توجه داشته باشیم که مبالغی بسیار هنگفت مطرح شده و صرفا در بحث پروژه «شهر آفتاب» از رقم ۱۶۰۰ میلیارد تومان صحبت می‌شود و باید برای مردم روشن شود، آیا حیف انجام شده، یا میل انجام شده یا هم حیف و هم میل انجام شده است که البته امیدواریم هیچ‌کدام انجام نشده باشد. بهادری در پایان گفت: شهردار تهران اعلام کرده که تاکنون مبلغ ۱۶۰۰ میلیارد تومان در پروژه «شهر آفتاب» هزینه شده و همزمان گفته می‌شود که اتمام آن نیازمند ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر است و حال آن‌که هزینه‌کرد ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای چنین پروژه‌ای اندکی شبهه‌آفرین است. البته ما نمی‌گوییم لزوما تخلفی صورت گرفته، بلکه تاکید داریم باید شفاف‌سازی شود و هدف از تفحص نیز همین است.یک عضو مجمع نمایندگان استان تهران ورود مراجع نظارتی به تخلفات دوره گذشته شهرداری تهران را موجب جلب اعتماد عمومی عنوان کرد. علیرضا رحیمی با اشاره به گزارش اخیر محمدعلی نجفی شهردار تهران درباره تخلفات دوره گذشته شهرداری تهران، گفت: ورود مراجع نظارتی مثل مجلس، سازمان حسابرسی و سازمان بازرسی پس از شهرداری و شورای شهر به این تخلفات موجب جلب اعتماد عمومی می‌شود. وی افزود: با توجه به ترکیب شورای شهر تهران اگر جدیتی در این شورا وجود داشته باشد که نسبت به گزارش اخیر شهردار ورود کنند و به مردم گزارش رسمی دهند، نگاه مجلس، موازی‌کاری نیست اما اگر جدیتی در تصمیم شورای شهر یا واکنش آنها را نسبت به گزارش شهردار نبینیم، قاعدتا نمایندگان تهران احساس وظیفه می‌کنند که نسبت به عملکرد دهه گذشته شهرداری ورود کنند و آن را مورد بررسی قرار دهند. رحیمی با بیان اینکه فضای کنونی شورای شهر و مجلس متفاوت از دور گذشته است، گفت: ‌در حال حاضر زمینه برای مردم و مجلس آماده است که شورای شهر نسبت به گزارش شهردار و عملکرد ۱۰‌ساله شهرداری تهران ورود و نسبت به شفاف‌سازی عملکرد شهرسازی اقدام کند.



روزنامه آرمان امروز(۱۳۹۶/۱۰/۳۰)


اعتماد با«نگفتن» ایجاد نمی‌شود
معنای شجاعت
‎یادگار امام با تأکید بر اینکه شجاعت به معنای «حرکت در مدار اعتدال میان تهور و جبن» است، اظهار کرد: هر وقت احساس کردید در محاسبات خودتان ضعف قوه نفسانى می‌گوید که این کار را کنید یا آن کار را نکنید، بدانید ترس وارد ماجرا شده است و این آغاز مرحله‌ای است که شجاعت از میان می‌رود. وی اعتدال را یکی از شروط اساسی اخلاق دانست و با تاکید بر اینکه باقی ماندن یک رسانه بر مدار اعتماد مردم موضوع بسیار مهمی است، یادآور شد: رسانه‌هایی را دیده‌ایم که ده‌ها برابر توانمندی ظاهری دارند اما اعتماد جامعه به آن‌ها از میان رفته است، زیرا از مدار صداقت و شجاعت خارج شده‌اند، از این حیث فکر می‌کنم که پایه و اساس خبرگزاری ایسنا مبارک بوده است و جا دارد که در این جا از آقای دکتر فاتح، موسس و بنیانگذار این خبرگزاری یادکنیم که توانست اعتماد مردم را جلب کند و این به عنوان یک سرمایه برای ایسنا ارزش فراوانی دارد که باید از آن پاسداری شود. وی اظهار کرد: در موضوع عدالت دو تعریف وجود دارد که یکی از ارسطوست که می‌گوید عدالت به معنای آن است که هر چیزی سر جای خود باشد. یک تعریف دیگر از عدالت هم به معنای «انصاف» نزدیک است؛ اما اینکه عدالت همان انصاف باشد یا نه را می‌توان از منظری مورد بررسی قرار داد؛ اما آنچه می‌خواهم در اینجا به آن اشاره کنم یکی از مباحث مهم اخلاقی است که ام‌القواعد اخلاقی است و از تمدن چین و اندیشه فلسفی متفکرین آن تا کلمات حضرت مسیح(ع) و امیرالمومنین(ع) و ائمه(ع) بعد از ایشان تا کسانی که امروز در غرب به فلسفه اخلاق می‌پردازند روی آن توافق دارند و به نوعی به عنوان میراث بشریت شناخته می‌شود که برخی به آن «قانون طلایی» می‌گویند؛ این قانون عبارت است از اینکه «هرچه برای خود می‌پسندی برای دیگران هم بپسند و هرچه برای خود نمی‌پسندی برای دیگران هم نپسند». سیدحسن خمینی تأکید کرد: انصاف این است که وقتی کاری می‌کنید خود را جای همان فرد که برای او کاری می‌کنید بگذارید. یکی از بزرگان می‌گوید مدار اخلاقی بودن «خیال است»؛ یعنی خود را جای دیگران قرار دهید، چرا که اگر این کار را نکنیم نمی‌دانیم آنچه که می‌گوییم در روح و جان طرف مقابل چه تأثیری می‌گذارد. ما اگر نتوانیم خود را جای دیگران قرار دهیم نمی‌فهمیم که با حرفمان چگونه آتش به دل شخصی می‌زنیم یا با گفتن سخنی نیکو او را خوشحال می‌کنیم. وی ادامه داد: این موضوع مطرح است که ادبیات و به ویژه داستان و رمان و فیلم‌ها و کارتون‌ها در اخلاقی شدن یک جامعه نقش دارد چرا که با به تصویر کشیدن شخصیتی در این داستان‌ها و فیلم‌ها امکان همذات پنداری با آنان برای مخاطب پیش می‌آید و آن وقت متوجه می‌شود که تأثیر گفته‌هایش در یک فرد یا افراد مختلف چگونه خواهد بود. سیدحسن خمینی با بیان اینکه اگر نتوانیم خود را در رفتارهایمان با دیگران، جای آنان بگذاریم اخلاقی زندگی نکرده‌ایم، گفت: نقطه مقابل خیال که در اخلاق به دلیل آنچه که مطرح کردم اهمیت دارد، «توهم است». به این معنا که آدمی خود را محور جهان بداند و بگوید هرکس و هر چیزی که به من نزدیک باشد مهم است و برای مثال، اگر شخصی از اطرافیان من به دردی مبتلا شود اهمیت پیدا می‌کند؛ اما اگر فرد یا افرادی کیلومترها دورتر از من به دردی مبتلا شوند، برای من اهمیتی نداشته باشد که این به معنای دور شدن از اخلاق است. وی تأکید کرد: برای یک مجموعه رسانه‌ای بسیار مهم است که امیدافزا عمل کند چرا که برای خروج از هر بن‌بست و بحرانی امید لازم است. برای خروج از هر منجلابی امید لازم است؛ پس امید را در مجموعه رسانه‌ای کشور نباید از دست دهیم که البته این به معنای پمپاژ کردن دروغ در رسانه‌ها نیست، ولی باید این را به خود گوشزد کنیم که ما نمی‌توانیم از مرحله فعلی عبور کنیم مگر آنکه نقاط مثبت را افزایش دهیم و البته نقاط منفی را هم ببینیم، بگوییم و درصدد اصلاح آن برآییم. سیدحسن خمینی با بیان اینکه یکی از موارد رعایت امید در رسانه‌ها وجود کانون‌ها، نهادها و ساختارهای امیدزا در بطن جامعه است اظهار کرد: معتقدم دوره «نگفتن‌ها» و «ندیدن‌ها» گذشته است و به طور جدّ باید ضعف‌ها را بازگو کرد، اما همه وظیفه داریم امید را در جامعه حفظ کنیم. البته باز هم باید تأکید کرد که امیدواری با خیال بافی متفاوت است. وی ادامه داد: یکی از نقاط مثبت امیدوار بودن و تفاوت آن با خیال بافی این است که خود را پشت پرده خیالبافی گم نمی‌کنیم و ضعف‌ها را نمی‌پوشانیم و دروغ را هم مطرح نمی‌کنیم؛ بلکه تلاش را بر این می‌گذاریم که اگر انتقاد می‌کنیم برای امید به بهسازی و بهبود است که چیزی را مطرح کنیم.
پمپاژ یأس
سیدحسن خمینی تأکید کرد: یکی از مسائل دیگر در بحث امید که من در سالگرد مرحوم آیت‌ا... هاشمی هم به آن اشاره کردم این است که پمپاژ یأس به جامعه هیچ نتیجه‌ای ندارد. یکی از متفکرین معاصر می‌گوید من نمی‌گویم که «همیشه امیدواران به نتیجه می‌رسند اما می‌دانم که مأیوسان هرگز به نتیجه نخواهند رسید». اینکه ما جامعه را به صورت تیره و تار ترسیم کنیم و فضای یأس‌آلود از آن ارائه دهیم دردی از جامعه دوا نمی‌کند و سر منشاء مصائب و بحران است. وی در پایان تأکید کرد: البته این موضوع به این معنا نیست که ضعف‌ها را نگوییم، اما گفتن ضعف‌ها و سستى‌ها برای اینکه همه با هم به سمت برطرف کردن آنها برویم یک امر است که مطلوب و واجب است و در مقابل تبیین اشکالات به صورتی که همه را به این نتیجه برساند که هیچ راه نجاتی نیست، یک امر دیگر است و باطل است؛ باید به گونه‌ای امیدوارانه مشکلات را مطرح کنیم تا برای مرتفع کردن آنها آماده شویم.

 
روزنامه آرمان امروز(۱۳۹۶/۱۰/۳۰)

عقیم شدن ابر‌ها علمی نیست
کاهش بارندگی در ایران بازار شایعات و اظهار نظرات مختلف را داغ کرده است. یک ماه از زمستان می‌گذرد، اما آن‌طور که باید و شاید در ایران باران نبارید و همین مساله باعث شده از طرف شایعاتی درباره چرایی نباریدن باران به گوش برسد و از طرف دیگر شاهد انجام اظهار نظراتی درباره بارور کردن ابر‌ها به عنوان روشی که می‌تواند منجر به باراندن ابر‌ها شود، باشیم. در این باره یادآوری چند نکته ضروری به نظر می‌رسد. در برخی شبکه‌های اجتماعی این شایعه دست به دست می‌چرخد که دلیل باران نباریدن انتشار پارازیت‌هاست که منجر به عقیم شدن ابر‌ها شده است. باید عنوان کرد که شاهد علمی برای این ادعا وجود ندارد. پارازیت‌ها مضر برای انسان و تاثیرگذار روی زنان باردار، جنین و افراد بیمار هستند و می‌توانند تبعات جبران‌ناپذیری داشته باشند. با وجود این، اثبات نشده که پارازیت‌ها می‌توانند بر ابر‌ها و عدم بارندگی موثر باشند، چون بارندگی مکانیزم خاص خود را دارد، چنانچه ابر‌ها را می‌توان بارور کرد، اما نمی‌توان عقیم ساخت. هواپیماهایی که ویژه این کار هستند با پاشیدن پودر‌هایی نظیر نیترات نقره دمای ابر‌ها را پایین می‌آورند و ابر‌ها را می‌بارانند. این کار در کشور‌های دیگر انجام شده، اما در ایران چنین اتفاقی نیفتاده است و اساسا این فناوری گرانی است. ادعا‌هایی مبنی بر این وجود دارد که ایرانیان توانسته‌اند ابر‌ها را بارور کنند، اما بررسی‌های من نشان می‌دهد این اتفاق در سطحی نیفتاده که قابل توجه و تامل باشد و اگر باروری ابر‌ها نیز اتفاق افتاده باشد در سطحی کم و به صورت آزمایشگاهی بوده است. این موضوع را من زمانی که مشاور خانم معصومه ابتکار در سازمان حفاظت محیط زیست بودم نیز مطرح کردم، اما برخی مسئولان باز ادعا کردند که آنها این کار را کرده‌اند و اطلاعاتی هم دادند که البته مستند و درست نبود. زمانی می‌توانیم ادعا کنیم به فناوری بارور کردن ابر‌ها رسیده‌ایم که بتوانیم دقیقا مشخص کنیم در فلان زمان و در فلان نقطه با بارور کردن ابر‌ها باران بارانده‌ایم. این اتفاق نیفتاده و شاید در حد آزمایشگاهی که تاثیر بر بارندگی نداشته است موفق به این کار شده‌ایم. بحث عقیم شدن ابر‌ها با انتشار پارازیت پایه و اساس علمی ندارد و بحث بارور کردن ابر‌ها نیز در حد آزمایشگاهی است. ما همچنان با بحران کم آبی و خشکسالی مواجه هستیم و برای حل آن نیازمند فرهنگ‌سازی و اصلاح الگوی مصرف آبیم وگرنه با چالش بزرگی رو به‌رو خواهیم بود.
* کارشناس محیط زیست
نام شما

آدرس ايميل شما

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1