تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب : ۳۰۸۳۴۱

مناسب سازی محیط برای معلولان = برابری در دسترسی

۲
۰
کبنا ؛ کریم رهیده
ماده ۲ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان: کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای‌عمومی و انقلابی موظف‌اند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابرو وسایل خدماتی به نحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آن‌ها برای‌معلولان همچون افراد عادی فراهم گردد.
یادمان نمی‌رود اسفند سال ۱۳۹۲  اختتامیه اولین جشنواره تئاتر معلولین استان کهگیلویه و بویراحمد، شور و شوق معلولینی که توانمندی‌های خود را علیرغم ناسازگاری‌های موجود به عرصه نمایش گذاشته‌اند، معلول جسمی – حرکتی آقای (ح. ع) از روی سن مناسب سازی نشده به پایین می‌پرد، یکی از مسئولان سالن دستپاجه می‌دود، نکند پایش شکسته باشد، مدیران کل که بر روی صندلی‌های اول نشسته‌اند از جایشان بلند می‌شوند و خبرنگاران عکس می‌گیرند. شبانه خبر ۲۰:۳۰ تصویر معلول جسمی حرکتی را با یک تیتر جنجالی رقم می زند، خبر موضوع ورد محافل استانداری – بهزیستی و ارشاد می‌شود، شاید مسئولی قول صد درصد داد، شاید یکی فرمود جلسه اضطراری بگیرید، «اگر معلول پایش می‌شکست چه»، یکی گفت: همه سالن‌های استان باید مناسب سازی شود و باز موج بلند نظرات انساندوستانه و قانونمدارانه به سوی ماده دو قانون جامع حمایت از حقوق معلولین به راه افتاد، ولی در همان مرحله نظر  و ترحم  ماند. صحبت‌ها انساندوستانه بود، ولی یادمان رفته که تخطی از قانون (ماده دو) جرم است و به حکم سکوت شاکیان مظلوم نباید تکرار جرم کرد و مناسب سازی ترحم به معلول نیست حق مسلم معلول است.
و امروز چهار سال از آن واقعه می‌گذرد و استان کهگیلویه و بویراحمد برای اولین بار نهم تا دوازدهم سال جاری میزبان ششمین جشنواره منطقه ای تئاتر معلولین خلیج فارس است جشنواره ای که باهدف: نمایش توانمندی و برابر سازی فرصت‌ها برای معلولین در تمامی عرصه‌های اجتماعی، آموزشی، فرهنگی و هنری برگزار می‌شود.
مردم استان کهگیلویه و بویراحمد از دیرباز به میهمان نوازی مشهور بودند و مناسب سازی که از ابتدایی‌ترین صور و سات و از حقوق مسلم استقبال از این اقشار خاص است برمیزبان  میهمان نواز واجب، پس بهتر است با اجرای ماده دو قانون جامع حمایت از حقوق معلولان به جای رقم خوردن اتفاقات ناگوار و ایجاد موج های رسانه ای و اداری، که بی شک برای تک تک مسئولان ذیربط هزینه‌های سیاسی و معنوی در پی خواهد داشت، نام نیکی از اجرای عدالت و احقاق حقی مسلم  برجای بگذاریم.
نام شما

آدرس ايميل شما

مهدی روحانی مقدم
Romania
درود بر جوان خوش فکر ومتخصص الحق والنصاف بهزیستی به چنین نیروهای متخصص مثل اقای رهیده نیاز دارد
جاوید
Iran, Islamic Republic of
امیدوار شدم ، هنوز کسانی مسولانه و متفکرانه دنبال حرکتهای انسانی و اخلاقی است. انشالله آینده مردم ما با این تفکرات و عملکردها بهتر شود.
امیدوارم مسولان با عملکردهای سنجیده و به موقع خود حرکتهای فرهنگی رو حمایت کنند.
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1