تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۳۰۷۹۲۷

آیا ۱۳ مصوبه‌ای استاندار در زیلایی اجرا می‌شود / مدیران کهگیلویه و بویراحمد پاسخ محبت مردم زیلایی را بدهند / رژه خودروهای شاسی بلند و حسرتی از جنس فقر و نداری (+تصاویر)

۷
۰
کبنا ؛حضور متفاوت و برنامه‌ریزی شده استاندار کهگیلویه و بویراحمد در منطقه زیلایی نور باریکه‌ای از امید را در دل مردم آن منطقه روشن کرد و امید می‌رود که ۱۳ مصوبه استاندار و مدیران در آن منطقه اجرا شود و الا در گذشته نیز با خودروهای شاسی بلند دیگران هم رژه رفته‌اند. گرچه حضور مسوولان در بین مردم و از نزدیک حرف آنها را شنیدن خود کار ارزشمندی به شمار می‌رود.
 
به گزارش کبنا، دهستان زیلایی از توابع بخش مارگون شهرستان بویراحمد استان کهگیلویه و بویراحمد دارای حدود ۱۱ هزار نفر جمعیت است و از روستاهای مختلفی تشکیل شده است.زیلایی یکی از محرومترین مناطق استان است و همین موضوع موجب شد تا استاندار تازه نفس این استان مدیران خود را در یک روز کاری زمستانی به زیلایی بکشاند تا آنها فقر و محرومیت در زیلایی را از نزدیک لمس کنند.
دهستان زیلایی متشکل از ۵۶ روستا دارای ۷۲ شهید و ۱۴۰ جانباز بالای ۴۰ درصد و تعداد زیادی ایثارگر است و علی‌رغم محرومیت‌های این منطقه هر بار که نیاز به حضور مردم در صحنه بوده مردم زیلایی چون سایر مردمان ایران زمین در عرصه دفاع از میهن حاضر شدند.

امروز زیلایی، یک منطقه رؤیایی نیست، بلکه روستایی دور افتاده در آخر دنیا در فلات ایران است که تنها لقبش محرومیت و تنها کالایش برای توسعه فقر و نداری است.  اینجا در دور افتاده‌ترین نقطه استان کهگیلویه و بویراحمد در عصر مدرنیته و تکنولوژی، هنوز هم دخترانی هیزم به دوش می‌کشند، مردمانش در فقر به سر می بند و جمعیتش از تکنولوژی به دورند تا «زیلایی» همچنان لقب ناخوشایند «آخر دنیا» را یدک بکشد.
نام زیلایی این روزها بیشتر از هر زمان دیگری شنیده می‌شود. دهستانی از توابع شهرستان بویراحمد که از محرومیت فراوانی رنج می‌برند، از کمبود سوخت در این منطقه گرفته تا فقر اقتصادی که غبار پیری را بر چهره مردمان این منطقه نشانده و چندین و چند مشکل و محرومیت که رنج زیلایی را صد چندان کرده است.
زیلایی بخش‌های مختلفی دارد اما مشکلات همه بخش‌ها تقریباً شبیه به هم است، خانه‌های همه این روستاها گاه‌گلی و زندگی در این خانه‌ها سخت و طاقت فرسا است، روستائیان با مشکل سوخت مواجه هستند به گونه‌ای که درختان زیادی را قطع کرده‌اند و به قول خودشان دیگری درختی برای شکستن و استفاده از هیزمش وجود ندارد.
دردها و زخم‌های کهنه بر پیکر نحیف زنان و دختران روستایی و عشایرزاده زیلایی انگار تمامی ندارد و هنوز با گذشت سالیان متمادی در این روزگار ناخوش، زنان این دیار از سرناچاری باری از هیزم را در میان سنگلاخ‌ها و صخره‌های سخت بر دوش می‌کشند تا اینکه بتواند گرمابخش خانه خود و آن اجاق‌های هیزم سوز باشند.
گویی زمان امروز در روزگاری که به عصر ارتباطات و فناوری های پیشرفته شهرت یافته برای این عشایر نشینان و روستائیان هنوز بیگانه است.
امروز زمان برای این روستائیان طبل چپ می زند و هرچند در دنیایی که تکنولوژی در آن صدم ثانیه ای پیشرفت می‌کند، اما مردان و زنان زیلایی از این نعمت هنوز بی بهره‌اند.
ترک تحصیل دختران زیلایی زخمی دیگر بر پیکره این منطقه است، دختران زیلایی به این دلیل که مدرسه در مقاطع بالاتری در این دهستان وجود ندارد و فاصله روستاها برای ادامه تحصیل هم زیاد است ترک تحصیل می‌کنند.
نبود زیرساخت و راه ارتباطی مناسب دیگر موضوعی است که بر محرومیت زیلایی افزوده است، جاده‌های مناطق این دهستان در تابستان خاک و در زمستان گل و لای است و اگر برف و بارانی ببارد مسیر بسته می‌شود و مردم مجبور می‌شوند از طریق لردگان استان چهار محال و بختیاری تردد کنند.
https://media.mehrnews.com/old/Original/1392/10/07/IMG18393314.jpg
مدرسه‌هایی که در زیلایی ساخته شدند آبشخور و سرویس بهداشتی مناسبی ندارند و حتی فاقد امکانات ورزشی هستند وبرخی مناطق زیلایی مانند جلاله دارای یک خانه بهداشت است.
و اما فقر اقتصادی؛ گذشته از تمام محرومیت‌هایی که در زیلایی وجود دارد فقر اقتصادی کمر مردم را خم کرده و چهره زنان و دختران را پیرتر از آنچه هستند به تصویر می‌کشد. دختران بازمانده از ازدواج در این منطقه با سوء تغذیه روبرو هستند و زنان باردار و شیرده نیز چنین مشکلی دارند، آن‌ها با وجود مشکلاتی که دارند، سخت کار می‌کنند.
زیلایی پر از دردها و محرومیت‌هایی است که این روزها توسط رسانه‌های استانی و کشوری به تصویر کشیده می‌شود، به تصویر کشیدن زندگی مردمانی که تقاضای امکانات اولیه را دارند و انتظار می‌رود مسوولان این همه محرومیت را ببینند و برای رفع آن اقدامی کنند.
وجود همه این محرومیت‌ها موجب شده تا برخی از مردم زیلایی به شهر یاسوج و شهرهای استان‌های همجوار مهاجرت کنند و کم‌کم روستاهای این منطقه خالی از سکنه شوند.
در قصه تکراری این مردم و دختران زیلایی باید چنین نوشت، در دوردست‌ها آنجا که خورشید می‌رود تا غروب زیبایش را به نمایش بگذارد، در پارادوکسی تلخ دخترکانی دردهای سنگین محرومیت را به دوش می‌کشند و می‌آیند تا امروزشان را همچون دیروز در سایه محرومیت اجباری به سرانجام برسانند.
استاندار محترم باید بداند اینجا زمان دیگر متوقف شده است، مسئولان زیادی آمدند و قول‌های فراوانی دادند، اما چه سود که هنوز نان مردم زیلایی بلوط است و گرما بخش آن شاخ و برگ بلوط‌های پیری هستند که دیگر هم کمرشان شکسته است.

امروز در زیلایی فقر اقتصادی به گونه ای پیش رفته است که مردم این دیار حتی نمی‌توانند جهیزیه و یا خرجی برای ازدواج دخترانشان داشته باشد.
امروز نبود راه مناسب و از طرفی دیگر نبود زیر ساخت وحتی دکتر و معلم باعث شده که مردمان این دیار از همان اول زندگی با طعم فقر آشنا شوند و از علم امروزی فقط این را بدانند که بابا آب داد.
آقای استااندار؟! امروز دردرمردم زیلایی که یک وجب کمتر از خاک این سرزمین را در برگرفته است درد بدقولی است، درد بی اهمیت جلوه دادن آن‌ها در زمانه ای است که سیاست بر آن رخنه کرده، مردم شاید در چهره اشان از آمدن شما خوشحال باشند، اما شاید از ته دل ناراحت باشند.
باید گفت، دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و دختران زیلایی همچنان هیزم به دوش به آینده چشم دوخته‌اند، دخترکان معصومی که از دنیای دخترانگی تنها سختی‌هایش را به چشم دیده و در هیاهوی بازی‌های سیاسی و حواشی مدیران دولتی به دست فراموشی سپرده شده‌اند.
 
احمدی بهانه سفر خود و مدیرانش به زیلایی را انتشار تصاویر دو نفر از دختران نجیب زیلایی در فضای مجازی و بازتاب آن در سطح استان و کشور دانست و گفت: به همین منظور نشستی در دفتر مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری برگزار شد که این نشست ۱۳ مصوبه داشت.

احمدی در این سفر، نشست شورای اداری در زیلایی تشکیل داد و علاوه بر قرائت ۱۳ مصوبه برای برون‌رفت زیلایی از محرومیت، با صدا کردن مدیران کل اجرایی استان وظایف آنها را تک به تک یادآور شد و به مدیران هم ۱۵ روز وقت داد تا پیشنهادات لازم به همراه منابع را ارائه کنند.

بهنام آزاده دهیار روستای موشمی سفلی به نمایندگی از مردم روستای زیلایی مشکلات این دهستان را برای مسؤولان تشریح کرد و با بیان اینکه سهم جوانان این روستا بیکاری و سهم دختران ازدواج‌های زودهنگام نیست، خطاب به مسؤولان گفت: آیا شرایط کنونی و جاده‌های در مسیر شایسته مردم زیلایی بود؟بازماندگی کودکان از تحصیل شایسته این دهستان نیست.


وی تصریح کرد: شرایط  کنونی شایسته دهستانی با ۷۲ شهید و ۱۴۰ جانباز زیلایی نیست، چرا چندین مناقصه برگزار می‌شود اما به بهانه‌های واهی این مناقصات باطل می‌شوند

دهیار روستای موشمی زیلایی با بیان اینکه همه کم و کاستی‌های دولت و مشکلات جهانی را می‌دانیم گفت: برای اینکه بچه‌های زیلایی در حوزه مدیریت منصوب شوند نیازی به تامین بودجه و اعتبار نیست.

آزاده در ادامه از وضعیت آنتن‌دهی تلفن همراه در زیلایی انتقاد کرد و افزود: مدیرعامل مخابرات هیچ کمک مساعدت و همکاری را با ما نداشته و متاسفم که یک مدیر به مسائل و مشکلات مردم بی‌توجه است.

وی خطاب به مسؤولان گفت: در انتخابات از مردم استفاده می‌کنید و از گُرده آنان مسؤولیت می‌گیرید اما بعد آنها را فراموش می‌کنید


آزاده با بیان اینکه فرزندان زیلایی دنبال کارمند شدن در ادارات نیستند، افزود: از مسؤولان استان انتظار داریم مصوبات دفتر مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری را عملیاتی کنند، ضمن اینکه بخش بودن زیلایی چندین سال معطل مانده است که این امر را برای فرزندان زیلایی انجام دهید.

وی با تأکید بر توسعهَ نیروی انسانی در مدیریت‌های اجرایی، گفت: آسفالت و زیرسازی جاده‌های زیلایی، گازرسانی به روستاهای این دهستان و پمپاژ آب رودخانه خرسان از مصوباتی است که انتظار اجرایی شدن آن از مدیران می‌رود.

وی با تأکید بر رفع مشکل آنتن‌دهی تلفن همراه و اینترنت دهستان زیلایی گفت: اگر فقط یک مصوبه اجرایی شود قدردان مسؤولان هستیم چرا که گوش ما از وعده‌های عمل نشده پُر است، مسؤولان به اینجا می‌آیند به ما وعده می‌دهند و توقع ایجاد می‌کنند اما بعد آن را اجرایی نمی‌کنند.

به گفته دهیار بخش موشمی زیلایی، مسؤولان زیادی با ماشین‌های شاسی بلند به زیلایی رفته‌اند وعده داده‌اند اما اجرایی نشده است، امیدواریم این بار همت و اراده جدی علی‌محمد احمدی استاندار به نتیجه برسد و دیگر خبری از رنج و محرومیت زیلایی در هیچ رسانه‌ و فضای مجازی منتشر نشود.

امید می‌رود ۱۳ مصوبه‌ای که با حضور استاندار و مدیران دستگاه‌های مختلف در شورای اداری زیلایی گذرانده شده به مرحله اجرا در بیاید. چرا که با گفتار درمانی گره‌ای از مشکلات مردم باز نمی‌شود. و در گذشته نیز خودروهای شاسی بلند به طور مکرر در جلوی چشمان مردان و زنان، جوانان، کودکان و دختران آن منطقه رژه رفتند و چیزی جزء حسرت فقر و نداری بر دل آن مردم فهیم و پاک سرشت نگذاشتند.












































































































































































































































































































 ------------------------------
عکس از صادق الهی
-------------------------------

نام شما

آدرس ايميل شما

ياسوجي
Iran, Islamic Republic of
دو کیلومتر خاکی قبل از رسیدن به موشمی سفلی هست خیلی وقته مسولان قول دادن جناب اقای استاندار اگه همونو اسفالت کردن بقیش پیشکش
gvvv
Iran, Islamic Republic of
بنده های خدا هر چه نامه نوشته بودن فکر میکردن زارع و استاندار الان مشکلاتشون را حل میکنن نمیدونن که نامه هاشون.
محمود
Iran, Islamic Republic of
چقدر ادمهای غیرمرتبط
نیاز ب لشکرکشی نبود
سوخت خودرو وماموریت شون رو بدن برای ابادی زیلایی
گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
ایول استاندار با غیرت و خدمتگذار
صمدی
سفره های کت وشلواری وماشینهای لوکس ومدل بالا دردی است اضافه بردرد محرومان کاش ذره ای عملگراتربودیم تا خروجی این سفرها میوهای خوشحالی در قلبهای ساده دلان ومحرومان چنین مناطقی کاشته می شد
صفری
Iran, Islamic Republic of
سلام ...ماشالله چفدر تعداد افراد همراه زیاد بود..میگم این همه کارشناس رفتنشون و صرف هزینه های جاری لازمه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟پول بنزین و ماموریت ماشین های اضافی رو میتونستیم باهاش کتابخانه کوچکی تجهیز نماییم
همشهری
Iran, Islamic Republic of
مون دو تکه اسفالت نرسیده به ماشمی سفلی و بین وسطی و سفلی را کار کنن دستبوسشون هستیم بخدا خودمون نابود شدیم ماشینهای بیچارمون ذلیل.توقع باند فرودگاه را نداریم .به قول یه بنده خدایی اگر نمیتونین تاخودمون قیر وگونیش کنیم
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1