تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب : ۳۰۷۹۰۶

اسرار سانچی / موج شایعاتی در باره غرق شدن سانچی / پاسخ ابهام‌های سانچی در جعبه سیاه / نمک‌پاشی فرصت‌طلبان بر زخم داغ‌دیدگان نفتکش

۰
کبنا ؛
روزنامه آرمان امروز (۱۳۹۶/۱۰/۲۶)

پاسخ ابهام‌های سانچی در جعبه سیاه
پلمپ جعبه سیاه سانچی!
معاون سازمان بنادر: زمان دقیق بازخوانی جعبه سیاه سانچی مشخص نیست
آرمان: نفتکش ایرانی سانچی با ۳۲ خدمه روز شنبه هفته گذشته به دلیل برخورد با یک کشتی باری چینی در سواحل شرقی چین دچار آتش‌سوزی شد که پس از ۸ روز عملیات امداد که به دلیل ابعاد گسترده آتش ناموفق ماند، سرانجام غرق شد و همه خدمه آن که ۳۰ تن از آنها ایرانی و دو نفر بنگلادشی بودند، جان باختند. پس از این حادثه ناگوار، این نگرانی وجود دارد که لکه سیاه نفتی بر جای مانده از کشتی سانچی افزایش یافته و آثار ناشی از آن صدمات احتمالی به اکوسیستم دریایی را به دنبال داشته باشد. بر این اساس، روز گذشته شبکه تلویزیونی سی‌سی‌تی‌وی چین اعلام کرد نفتکش سانچی که روز یکشنبه در دریای چین شرقی غرق شد، در بدترین فاجعه یک کشتی نفتی در دهه‌های اخیر، یک لکه نفتی به وسعت ۱۰ مایل، حدود ۱۶ کیلومتر از خود برجای گذاشت. از سویی معاون سازمان بنادر و دریانوردی هادی حق‌شناس با بیان اینکه زمان دقیق بازخوانی جعبه سیاه سانچی مشخص نیست، گفت: مراحل قانونی انتقال پیکرها در سفارتخانه ایران در پکن و شانگهای در حال انجام است. همچنین گفتنی است روزگذشته وزارت خارجه چین طی پیامی حادثه تلخ جان باختگان سانچی را به ایران تسلیت گفت و افزود: پاک‌سازی آب‌های این منطقه در حال حاضر تمرکز اصلی چین است تا از وقوع حادثه دیگر جلوگیری شود.
جعبه سیاه پلمپ شد
جعبه سیاه کشتی نفتکش ایرانی پس از انتقال به شانگهای پلمپ شد. قرار است پلمپ جعبه سیاه تا یک ماه دیگر با حضور مراجع قانونی و نمایندگان آنها باز و بررسی شود. همچنین پیکر دو نفر از ملوانان این نفتکش به شانگهای رسید.
صدور دستور پیگیری
دیروز دادستان کشور با تسلیت به مردم و خانواده‌های جانباختگان کشتی نفتکش سانچی با صدور دستوری به معاون حقوق عامه دادستانی کل کشور، خواستار بررسی و پیگیری علت بروز این حادثه شد. متن کامل پیام و دستور حجت‌الاسلام منتظری به شرح زیر است: «با ابراز تاسف از حادثه دلخراش نفتکش سانچی که به جان باختن شهادت گونه پرسنل آن منجرشد و موجبات تالم و تاثر همگان را فراهم آورد، با عرض تسلیت به مردم عزیز کشورمان و خانواده‌های محترم و داغدیده جان باختگان و آرزوی صبر برای آنان و غفران الهی برای عزیزان جانباخته، لازم است با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و هماهنگی دستگاه‌های ذی ربط، پیگیری لازم به منظور بررسی علت بروز حادثه و استیفای حقوق ملت ایران و خانواده‌های داغدار به عمل آید و نتیجه اقدامات نیز به اینجانب ارائه شود.»
تلاش برای یافتن اجساد
سخنگوی وزارت خارجه دیروز عنوان کرد که تلاش‌ها برای یافتن بقایای اجساد قربانیان در حال انجام است و سفارت ایران در پکن و سرکنسولگری‌جمهوری اسلامی در شانگهای و همچنین ستاد تشکیل شده در وزارت خارجه کشورمان کماکان به وظایف خود در این زمینه با تمام توان ادامه می‌دهند. بهرام قاسمی در عین حال بیان کرد: با توجه به یافتن جعبه سیاه و بازخوانی آن که احتمالا می‌تواند سرنخ‌هایی را درباره چگونگی حادثه روشن کند، منتظر نظر کارشناسی دستگاه‌های فنی خواهیم ماند. وی بیان کرد که وزارت خارجه از ابتدای این حادثه با تشکیل ستاد در مرکز و ارتباط مستمر روزانه بین تهران، پکن و شانگهای کار را دنبال کرده و به بهترین شکلی که می‌توانسته این پیگیری‌ها را انجام داده و هیچ‌گونه کوتاهی در این زمینه صورت نگرفته است.
نگرانی محیط‌زیستی
به نقل از رویترز، شبکه تلویزیونی سی‌سی‌تی‌وی چین اعلام کرد لکه نفتی سانچی یک تا چهار مایل دریایی وسعت داشته و از روز یکشنبه لحظه به لحظه بر وسعت آن افزوده می‌شود که نگرانی‌هایی را نسبت به صدمات احتمالی به اکوسیستم دریایی غنی منطقه برانگیخته است. این لکه در شرق مکانی کشف شده است که نفتکش سانچی روز یکشنبه غرق شد. تلاش‌های پاکسازی سطح دریا آغاز شده و تیم‌های امداد توقف جست‌وجوی گسترده برای بازماندگان را اعلام و آن را به فعالیت‌های عادی تقلیل دادند. این نفتکش دچار حریق که حامل ۱۳۶‌هزار تن معادل یک‌میلیون بشکه میعانات به مقصد کره‌جنوبی بود، پس از انفجارهای متعددی که بدنه کشتی را تضعیف کرد، روزیکشنبه غرق شد. نفتکش سانچی پس از اینکه ششم ژانویه (شنبه گذشته) با کشتی باری سی‌اف کریستال برخورد کرد، بلافاصله دچار حریق شد. بادهای شدید این کشتی را از سواحل چین که برخورد در آنجا اتفاق افتاده بود دور کرده و به منطقه اقتصادی ویژه ژاپن نزدیک کرده بود. اداره اقیانوسیه دولتی چین روز یکشنبه اعلام کرد به دلیل انفجارهایی که بدنه کشتی را تکه تکه کردند، میزان زیادی نفت در آب‌های اطراف کشتی در حال سوختن است.
تشکیل کمیته بین‌المللی
معاون سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه زمان دقیق بازخوانی جعبه سیاه سانچی مشخص نیست، توضیح داد: زمان تقریبی که برای آن اعلام شده، یک ماه است اما ممکن است بیشتر یا کمتر شود. هادی حق‌شناس در مورد مشخص نبودن زمان مورد نیاز برای بازخوانی جعبه سیاه اظهار کرد: بازخوانی جعبه سیاه مراحل قانونی خاص خود را دارد. برای رمز‌خوانی آن همه ذینفعان باید حضور داشته باشند. به عبارتی دیگر ایران، چین، پاناما، هنگ‌کنگ، بنگلادش و ملیت کشتی کریستال که با سانچی برخورد کرده است، باید حضور داشته باشند. همچنین باید یک کمیته حقوقی بین‌المللی تشکیل شود. او در مورد فرایند انتقال پیکرهای پیدا شده به ایران نیز گفت: مراحل قانونی انتقال پیکرها در سفارتخانه ایران در پکن و شانگهای در حال انجام است.
حمله آمریکا به سانچی!
به نقل از تابناک، همزمان با خبرغرق شدن نفتکش ایرانی در آب‌های دریای شرق چین، شایعه‌ای منتشر شد که روایت متفاوتی از شروع حادثه به دست می‌دهد؛ اینکه کشتی سانچی مورد حمله آمریکایی‌ها قرارگرفته است! روزگذشته در راهرو‌های مجلس، شایعه‌ای از زبان برخی نمایندگان مجلس شنیده شد که حکایت ازحمله آمریکایی‌ها به نفتکش سانچی داشت. روایتی که بر پایه آن، محموله سانچی قرار بوده به کره‌شمالی منتقل شود، نه کره‌جنوبی و آمریکایی‌ها برای ممانعت از این کار، ترجیح داده‌اند به این نفتکش حمله کرده و آن را غرق کنند. این روایت که برخی نمایندگان مجلس مدعی بودند، در بولتن‌های محرمانه نیز درج شده، ضمن رد برخورد نفتکش «سانچی» با کشتی «سی‌اف کریستال»، حریق نفتکش ایرانی که با پرچم پاناما محموله بیش از ۱۳۰‌هزار تنی میعانات گازی را حمل می‌کرد، ناشی از اصابت موشک‌های شلیک شده از هواپیما‌های آمریکایی ذکر می‌کند! شایعه‌ای که می‌توان با مراجعه به برخی مراجع آنلاین، رصد شناور‌ها در سراسر جهان نیز آن را صحت سنجی کرد. از جمله پایگاه آنلاین «مارین ترافیک» که نشان می‌دهد، کشتی فله‌بر چینی بعد از آن حادثه شوم به مسیرش ادامه داده و در بندری در یکی از جزایر مجاور استان چجیانگ لنگر انداخته و دو شناور گارد ساحلی به آن پهلو گرفته‌اند.

روزنامه آرمان امروز(۱۳۹۶/۱۰/۲۶)

کشف علت سانحه سانچی مهم است
در ابتدا به جزئیات سانچی اشاره می کنم که کشتی پیشرفته ۱۰ ساله‌ که سیستم‌های حفاظت گاز و دفع آتش کاملا مدرنی دارد.این کشتی دارای تجهیزات مدرن شامل تجهیزات حفاظت در مقابل گازهای سولفوره بوده و مخازنی جدا از هم داشته است. محل اقامت خدمه از محل اصابت فاصله داشته ضمن اینکه قایق‌های پیشرفته‌ای هم در کشتی وجود داشته است. دو قایق نجات خوب که بدون نیاز به سیستم برقی بلافاصله با یک اهرم مکانیکی قابل آزادسازی است و خدمه می‌توانند خودشان را به این قایق‌ها برسانند. نخستین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد اینکه تغییر مسیر کشتی‌ها در زمان حرکت، مانوری نیست و باید با یک برنامه معینی باشند. مشابه تصادم بین کشتی‌ها در دنیا هست و این اتفاق محتمل ولی بسیار بسیار کم است. در این میان سوالی مطرح است که آیا امکان خاموش کردن آتش و کمک‌رسانی بیشتری وجود داشته یا خیر؟ در این مورد اظهارنظر سخت است اما برخی از کارشناسان به من گفته‌اند که خاموش کنندگان آتش فکر می‌کردند اگر آتش را خاموش کنند، آلودگی ناشی از پخش شدن نفت روی سطح دریا تمام سواحل را آلوده می‌کند. برخی می‌گویند که مقامات محلی آنجا ترجیح می‌دادند که این معیانات گازی بسوزد تا اینکه در سواحل پخش شود! ولی چون نمی‌دانم که این سخن درست است یا خیر، می‌گویم که در خاموش کردن آتش جدیت کافی به عمل نیامده اما اطلاعات کافی برای بررسی هم در حال حاضر در اختیار ما نیست. اما چرا جعبه سیاه سانچی را به پاناما برده‌اند؟ پرچم کشتی سانچی، پانامایی است و جعبه سیاه را به کشور صاحب پرچم می برند. بنابراین مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی ایران باید به اتفاق سازمان بنادر و دریانوردی پاناما اقدام به بازخوانی جعبه سیاه کرده، منحنی‌های ثبت شده آن را پیاده و آن‌وقت می‌توان درباره آخرین وقایع ثبت شده اظهارنظر کرد. مسائل فنی ناشی از این حادثه خیلی مهم است. وقتی کشتی در حال غرق شدن است هیچ شناوری به آن نزدیک نمی شود. چون در صورت غرق شدن همه شناورهایی که در شعاع نزدیک خودش هستند را با خود به زیر آب می‌کشد. در جعبه سیاه متغیرهای بسیار زیادی ثبت می‌شود، درست مثل هواپیما. در کشتی و هواپیما دو جعبه سیاه وجود دارد که یکی اطلاعات مسیر و دریانوردی را ثبت می‌کند و دیگری مکالمات برج کنترل را.


روزنامه خراسان(۱۳۹۶/۱۰/۲۶)

موج شایعه پس از فاجعه
حسینی-  با گذشت یک روز از غرق شدن کامل کشتی نفتکش سانچی ،موجی از ابهام ها ،شایعات و سوال ها درباره کم و کیف بروز این حادثه ، نحوه کمک رسانی طرف چینی، شیوه اطلاع رسانی مسئولان و حضور آن ها در صحنه سانحه  ، سرنوشت پیگیری حقوقی این مسئله و .... در افکار عمومی به ویژه در فضای مجازی  به راه افتاده  است.شایعاتی که همواره پس از این گونه سوانح وجود داشته همچون شایعه بمب گذاری در طبقات پایین پلاسکو که هیچ کدام از مراجع کارشناس آن را تایید نکردند این شایعات البته روز گذشته واکنش مسئولان را درپی داشت.   از اولین ساعات غرق شدن این کشتی  و پس از تایید جان باختن همه خدمه کشتی  شایعات بسیاری  در فضای مجازی پیچید. برخی کانال های تلگرامی و صفحات مجازی با ادعای این که این کشتی به مقصد کره شمالی درحرکت بوده و به همین دلیل رادارهای خود را خاموش کرده بود تا هدف رصد آمریکایی ها قرار نگیرد  حتی از شلیک موشک آمریکایی به این کشتی سخن به میان آوردند. برخی کاربران نیز حتی مدعی سرقت جعبه سیاه کشتی از سوی  چینی ها شدند .گذشته از این فضای انتقاد، تعلل و اهمال طرف چینی و انگیزه های اقتصادی آن‌ها در این کم کاری  نیز به طور جدی تری  حتی از سوی برخی کارشناسان مطرح شد و در عین حال مقام های مسئول نیز به پاسخ گویی دراین باره پرداختند. هرچند تازمانی که محتویات جعبه سیاه  دو کشتی  خوانده نشود نمی توان به طور قطع به این ابهام ها پاسخ داد. چرا خدمه کشتی چینی به راحتی  نجات یافتند؟ یکی از ابهام هایی که از روز گذشته به طور جدی تری مطرح شد این سوال بود که چرا با توجه به این که گفته می شود در زمان برخورد  دو کشتی انفجاری صورت گرفته است، خدمه کشتی چینی همه سالم هستند؟ و چگونه کشتی چینی توانسته  از محل دور شود؟ بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی این سوال را تکرار و به گمانه زنی درباره آن پرداخته اند .هادی حق شناس معاون سازمان بنادر و دریانوردی در این باره گفت: کارکنان کشتی کریستال پس از برخورد با نفتکش سانچی به آب می‌پرند و به‌وسیله قایق و بالگرد نجات می‌یابند و کشتی چینی نیز که به موتور آن آسیبی وارد نشده بود به ساحل برده شد. وی در عین حال درباره کشتی سانچی  توضیح داد: کشتی سانچی ساخت سال ۲۰۰۸ کره جنوبی به‌وسیله شرکت هیوندا بود و جدیدترین استانداردهای جهانی را داشت. وی افزود: این سانحه در دو سه دهه اخیر بی‌نظیر بود.پس از برخورد دو کشتی و انفجار نفتکش هیچ علامت و تقاضایی از سوی نفتکش سانچی نداشتیم و این نشان می‌داد پس از انفجار هیچ یک از کارکنان فرصت عکس العملی را نداشت. عمق حادثه در همان لحظات نخست مشخص بود و نشت گازهای سمی اجازه نفس کشیدن به هیچ کس را تا شعاع هزارمتری نمی‌داد. وی گفت: منطقه برخورد جزو نقاط کور راداری نیز نبود.همچنین دنیای اقتصاد در گزارشی در این باره با توجه به سالم بودن کشتی چینی نوشت: این شناور چینی ساخته شده در سال ۲۰۱۱ به دلیل برخورد این کشتی از قسمت سخت‌تر دماغه به پهلوی نفتکش ایرانی، به وارد آمدن خسارت خاصی به کشتی چینی منجر نشده، اما توانسته آسیب شدید یکی از مخزن‌های حاوی سوخت قابل اشتعال سانچی را به دنبال داشته باشد.کاپیتان عسکری مدیر پروژه جست‌وجوی دریایی استان هرمزگان  نیز  با اشاره به این‌که زیر پنج تا چهار مایل وضعیت اکشن می‌شد و در آن وضعیت باید تصمیم‌گیری صحیحی صورت گیرد، معتقد است : اگر زمان تصادف کشتی‌ها اجتناب‌پذیر باشد آن زمان دیگر هنر کاپیتان یا افسر کشتی است که چگونه برخوردی را طراحی کند که کمترین خسارت صورت بگیرد که در این حادثه کشتی چینی با سر زدن کشتی برای خود بهترین حالت را به وجود آورد و متأسفانه به بدترین جای نفتکش ایرانی برخورد کرد.در همین حال روز گذشته فیلمی نیز با ادعای لحظه برخورد  دو کشتی  چینی و نفتکش سانچی منتشر شد که بسیاری از مختصات این  فیلم باواقعیت های موجود  مثل نقطه برخورد،رنگ بدنه  کشتی چینی،  زمان برخورد که ساعت ۲۰به وقت محلی بود و ... تطابق نداشت. رد شایعه  هدف قرار گرفتن کشتی سانچی با موشک آمریکایی  یکی دیگر از شایعاتی که روز گذشته مطرح شد  احتمال هدف قرار گرفتن کشتی سانچی توسط یک موشک آمریکایی بود.این گزارش با  غیر واقعی دانستن این ادعا می افزاید : آیا ممکن است روایتی تا این اندازه تغییر کند که در آن به جای موشک‌های آمریکایی، از تصادف دو کشتی سخن به میان بیاید و هشت، ۹ روز این روایت جعلی مطرح شود و هیچ کس، حتی رسانه‌های خارجی واقعیت را برملا نکند؟همین اشارات کافی است تا دریابیم که شایعه مطرح تا چه اندازه بی اساس است؛ شایعه‌ای که می‌توان با مراجعه به برخی مراجع آنلاین و رصد شناورها در سراسر جهان نیز آن را صحت سنجی کرد. از جمله پایگاه آنلاین «مارین ترافیک» که نشان می‌دهد، کشتی فله‌بر چینی بعد از آن حادثه شوم به مسیرش ادامه داده و در بندری در یکی از جزایر مجاور استان چجیانگ لنگر انداخته و دو شناور گارد ساحلی به آن پهلو گرفته‌اند.همچنین  یک مقام آگاه در گفت‌وگو با «تابناک» می افزاید : «چون محموله‌ها و کشتی‌ها بیمه هستند، با بروز حوادث، کارشناسان و وکلای شرکت‌های بیمه‌ای برای کنکاش درباره ماجرا به سرعت در محل حادثه حاضر می‌شوند و تحقیقات خود را آغاز می‌کنند و در این حادثه نیز این روند آغاز شده است و اگر چیزی غیر از حادثه یاد شده در میان بود، قطعا قابل پنهان کردن نبود.»وی در پاسخ به این که آیا مقصر این تصادف مشخص شده یا خیر؟ می‌گوید: «در این موارد نمی‌توان به سرعت نتیجه را اعلام کرد و اعلام نتیجه کارشناسی مستلزم زمان زیادی است، به ویژه این که ابعاد خسارت‌های این حادثه بسیار وسیع است و احتمالا نتیجه کارشناسی و اعلام مقصر نیازمند بررسی حادثه در دادگاه باشد.»  معاون سازمان بنادر و دریانوردی  نیز درباره ادعای برخی از رسانه‌ها مبنی بر این که علت سانحه نفکتش سانچی حمله آمریکایی ها بوده است، تاکید کرد: از نظر سازمان بنادر و دریانوردی به طور قطع علت سانحه تصادف دو کشتی نفتکش سانچی و کشتی فله بر کریستال بوده است. . وی  همچنین افزود، روند رمزگشایی جعبه سیاه «می‌تواند از یک تا سه ماه طول بکشد که کاملا به روند حقوقی مربوط می‌شود». ترجیح چینی‌ها، سوختن نفتکش بود، نه اطفای حریق  این در حالی است که کاپیتان فضل ا... ربیعی کارشناس ارشد امور بیمه و خسارات صنعت کشتیرانی گفت: باید مشخص شود چرا چینی ها در شب، عملیات اطفای حریق را متوقف و از روش های هوایی برای اطفای حریق استفاده نکرده اند؟ به گزارش مهر  کاپیتان فضل ا... ربیعی با اشاره به این که به نظر می رسد خطای انسانی  در این حادثه  محتمل است افزود : با توجه به این که گزارش های مربوط به استفاده از کف در اطفای حریق نفتکش سانچی به چشم نمی خورد به نظر می رسد چینی ها، با اطمینان از کشته شدن دریانوردان ایرانی در ساعات اولیه حادثه و آتش سوزی، ترجیح داده اند میعانات گازی موجود در نفتکش بسوزد تا داخل آب جاری نشود. ایران می تواند از چین شکایت کند؟ خاقانی  کارشناس نفت و انرژی نیز درباره امکان شکایت ایران از چین  با تاکید بر این که همه باید منتظر باشند و هر اظهارنظری می تواند برعلیه کشور استفاده شود، گفت:« ایران باید منتظر باشد تا شرکت های بیمه بررسی هایشان را نهایی و گزارش خود را منتشر کنند. کشتی اتاق ایزوله برای حریق  ندارد  در همین حال  سایت خبری میز نفت  به نقل ازیکی از کاپیتان‌های با سابقه کشتی‌های اقیانوس پیما با رد فرضیه حضور خدمه در موتور خانه  بعد از انفجار نوشت : احتمالا تصمیم ناخدا به ترک کشتی طبق دستورالعمل ایمنی بوده و حین جمع شدن افراد یا mustering  در محوطه قایق نجات گرفتار یک انفجار کاری شده اند و همه چیز برایشان به پایان رسیده است. به غیر از گرما، شعله و دود که روند عملیات و کارآیی نفرات را کند می‌کرده تاریکی شب و از همه مهم‌تر کشنده بودن گازهای سمی را که تمام محوطه را دربرگرفته اند، هم باید به محدودیت‌های موجود اضافه کنید. در این حین اگر انفجاری رخ داده باشد همه بی پناه در معرض میلیون‌ها ترکش و صدها متر شعله و چند صد درجه گرما بوده‌اند.وی همچنین در پاسخ به این که آیا کشتی چیزی به نام اتاق ایزوله یا اتاق امن دارد؟ افزود : خیر چنین اتاقی با تمام داستان‌هایی که حول آن گفته شده است برای موارد ایمنی مثل حریق وجود ندارد. بهرامی:احتمال اختلال سیگنالی وجود دارد بهرامی سخنگوی شرکت ملی نفتکش نیز روز گذشته در ویدئویی که منتشر شد  با رد شایعه این که این کشتی به سمت کره شمالی می رفته است افزود:این بار دارای بارنامه بوده و شرکت بیمه خارجی دارد و این شایعه خنده دار است. وی افزود :کشتی چینی آسیب دیده نیز باید به لحاظ ایمنی فورا محل را ترک می کرد.  راداراها خاموش نبوده و آن چیزی که مطرح است  عمل نکردن  سیستم اتوماتیک شناسایی کشتی  یا  خاموش بودن است  که این سیستم در مکان هایی که تردد زیاد هست  مثل همین منطقه حادثه می تواند باعث اختلال سیگنالی شده باشد.وی خاطرنشان کرد:به نظر می رسد کشتی بلافاصله دچار صدمه در کنارش شده و محموله روی آب پخش شده و در آب پریدن خدمه هم با حجم گازی که آن جا وجود داشته است به نظر نمی رسد مقدور بوده باشد. چرا تکاوران نیروی دریایی پس از ۳ روز به محل حادثه رسیدند ؟ امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان این که چینی ها ابتدا نمی پذیرفتند که نیروی نظامی در محل حضور یابد  افزود :به هرحال فرایند دریافت روادید برای حضور در چین طولانی شد و سه روز طول کشید. همکاران من در روز هفتم وارد صحنه شدند و کشتی خیلی دور و به سواحل ژاپن نزدیک شده بود و ۱۳۰ مایل از سواحل ژاپن فاصله داشت و امکان اعزام به وسیله بالگرد وجود نداشت از این رو تکاوران دریایی با سریع ترین شناور موجود به صحنه اعزام شدند اما در همان زمان انفجار مهیبی رخ داد و آتش تمام عرشه را گرفت و در نهایت غرق شد. وزارت خارجه چین :امداد گران چینی جان خود را به خطر انداختند این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه چین با ابراز تاسف از حادثه غرق شدن نفتکش ایرانی، به قربانیان این سانحه تسلیت گفت.به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گلوبال تایمز سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه با بیان این که   ایران از چین به دلیل تلاش‌هایش برای نجات خدمه این کشتی تشکر کرده است افزود : امدادگران چینی جان خود را برای گشتن این کشتی به خطر انداختند و توانستند پیکر دو جان‌باخته و جعبه سیاه نفتکش سانچی را پیش از انفجار ناگهانی آن و غرق شدنش پیدا کنند.  توضیح سخنگوی  وزارت خارجه  و تاکید یک نماینده بر احضار سفیر چین  قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز با رد شایعاتی مانند این که مقصد این کشتی کره شمالی بوده  نه کره جنوبی  اظهار کرد: دولت چین هم از ابتدای این قضیه و بعد از برقراری تماس‌های ما، اقدام به تشکیل ستاد بحران و همکاری بسیار خوبی با ما کرد، ولی نوع حادثه و میزان حرارت و ارتفاع آتش و مجموعه حجم میعانات به قدری بود که امکان هرگونه دسترسی و نزدیک شدن به نفتکش را غیرممکن می‌کرد.این در حالی است که فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی  با بیان این که قصور نیرو‌های چینی در حادثه سانچی مشهود است افزود: انتظار ما این است که سفیر چین به وزارت خارجه احضار شود و درباره چرایی حادثه سانچی توضیح دهد.پیشتر نیز برخی از مقام های مسئول کشورمان به وضوح از توقف عملیات اطفای حریق از سوی چینی ها در شب انتقاد کرده بودند . در همین حال دادستان کل کشور نیز  با صدور دستور ویژه ای به معاون حقوق عامه دادستانی کل خواستار بررسی علت بروز حادثه نفتکش سانچی شد. معاون وزیر راه :ادعای تعلل چینی ها را قبول ندارم  در همین حال محمد راستاد، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی  و معاون وزیر راه به برخی شایعات و ابهام ها درباره این حادثه پاسخ گفت  .وی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا  درباره ادعاهایی مبنی بر این که چینی ها در عملیات اطفا و تجسس تعلل داشتند، اظهار کرد: در تمام ایام عملیات اطفای حریق نفتکش سانچی، حداقل ۱۰ فروند شناور چینی در پیرامون آن مستقر بودند و دو شناور کره ای و ژاپنی هم حضور داشتند بنابراین از نظر کمیت هیچ مشکلی در عملیات اطفای حریق وجود نداشت. وی  در پاسخ به این سوال که چرا چینی ها ساعاتی از شبانه روز عملیات اطفای حریق را متوقف می کردند؟ اظهار کرد: چینی ها از روز اول در صحنه مستقر بودند اما در طول شبانه روز بنا به شرایط کشتی، همچنین با توجه به  میزان شعله و جهت باد انجام عملیات اطفا را تنظیم می کردند. اما چنان که دیدیم در روز آخر که تکاورهای ایرانی هم به محل سانحه رسیده بودند اما امکان انجام هیچ عملیاتی فراهم نشد  باوجود این که شعله ها کمتر بود. راستاد همچنین درباره این ادعا که گفته می شود، چینی ها تعلل کردند تا میعانات گازی بسوزد وارد دریا نشود چراکه تبعات محیط زیستی بسیار گسترده ای دارد، گفت: این قضاوت ها را قبول ندارم.    ثبت اظهارات خدمه کشتی چینی هادی حق شناس معاون سازمان بنادر و دریانوردی  که صبح روز گذشته  از همکاری نکردن طرف چینی برای مصاحبه با خدمه کشتی کریستال خبرداده بود  سپس در گفت‌وگو با ایلنا درباره این که آیا خدمه و مسئولان کشتی فله بر کریستال درباره چگونگی تصادف با کشتی نفتکش گزارشی را ارائه کرده‌اند، بیان کرد: نمایندگان ایران از کشتی کریستال بازدید داشته‌اند و روایت خدمه آن کشتی را هم ثبت کرده اند.  احتمال تفحص  پیکر ها در عمق ٧٠ متری در این میان ، محسن بهرامی، سخنگوی شرکت ملی نفتکش در حادثه کشتی سانچی گفت:‌ کشتی در عمق ١١٠ متری غرق شده است و کشتی‌ها در کف دریا به حالت افقی قرار می‌گیرند، در این‌صورت با توجه به ارتفاع ٣۵ متری بدنه کشتی، تفحص در عمق ٧٠متری می‌تواند صورت بگیرد.



روزنامه قانون(۱۳۹۶/۱۰/۲۶)

اسرا ر سـانچی
نفتکش سانچی ۹ روز در آتش سوخت و غریبانه همراه با ۲۹خدمه‌اش به اعماق دریای چین فرو رفت. آن‌هایی که روزها چشم انتظار رسیدن خبری از مسافران‌شان بودند در آتش حسرت دیدن‌شان سوختند و ذره ذره آب شدند. چه کسی می‌داند این حادثه چگونه رخ داده‌است و آیا می‌شد جان دریانوردان ایرانی را نجات داد یا خیر؟
تصادف، آتش‌سوزی و عملیات برای اطفای حریق با گمانه‌های زیادی همراه شده‌است. برخی تصادف کشتی باری چینی با نفتکش ایران را مشکوک می‌دادند و این‌طور بیان می‌کنند که چرا چینی‌ها اجازه نداد‌ه‌اند علی ربیعی، وزیر کار کشورمان از این کشتی بازدید کند یا از خدمه آن کشتی پرس و جویی کند؟
اما برخی دیگر این را مطرح می‌کنند که چینی‌ها به وظیفه خود در قبال اطفای حریق و نجات خدمه نفتکش سانچی عمل نکرده‌اند و فقط به تجسس برای یافتن جعبه سیاه و در نهایت انتقال پیکر دو تن از خدمه اقدام کرده‌اند و اگر در آخرین شب، عملیات خنک نگه داشتن را ادامه می‌دادند، هیچ‌گاه نفتکش در روز آخر غرق نمی‌شد.
شایعات زیادی درباره این حادثه وجود دارد
محمود سرلکی سر ملوان یکی از کشتی‌های شرکت ملی نفتکش ایران درباره چگونگی حادثه نفتکش سانچی به ما چنین می‌گوید:« این نفتکش محموله بسیار خطرناکی را حمل می‌کرد و باید بگویم آن‌قدر حجم میعانات داخل نفتکش زیاد بود که با کوچک‌ترین جرقه منفجر می‌شد. متاسفانه آتش فرصت فرار به خدمه نداده است.
بعضی‌ها شایعات زیادی درباره کشتی فله‌بر چینی مطرح می‌کنند؛ به عنوان مثال اینکه کشتی کریستال یخ‌شکن بوده برای همین این حجم از نفتکش را صدمه زده است. برخی هم می‌گویند همان موقع برخورد، نفتکش‌مان منفجر شده و عده‌ای هم می‌گویند جرقه‌ای که از کشتی کریستال به سانچی منتقل شده باعث بروز چنین حادثه‌ای شده‌است».
او در پاسخ به اینکه آیا بعد از دیدن تصاویر منتشر شده از سانچی احتمال می‌داد که خدمه‌ها زنده‌اند یا خیر؟ توضیح می‌دهد: «فقط یک نقطه از کشتی را مطمئن بودم امن است بالای سکان سرملوان کشتی اتاقکی بود. امید داشتم سرملوان خدمه‌ها را به این اتاقک دو در سه متری هدایت کند. در گذشته از من پرسیده بود بهترین نقطه کشتی برای پناه گرفتن در چنین مواقعی کجا ست».
نظر این سرملوان درباره امکان اینکه آیا خدمه‌ها در مواقع بحران‌های اینچنینی می‌توانند در موتورخانه پناه بگیرند؟ می‌گوید: «این اتفاق نمی‌افتاد. موتورخانه بالای ۵۵ درجه گرما دارد. آن حجم از آتش روی ساختمان کشتی به کسی فرصت نمی‌داد ۱۳۰ پله کوچک فلزی را تا موتور خانه پایین بروند. کشتی موقع حادثه روی ums یعنی حالت خودکار بوده به هیچ عنوان کسی بعد از ساعت کاری در موتورخانه نمی‌ماند فقط «واچ من»‌ها به محض هشدار سریع به موتورخانه می‌روند».اما یکی از سرملوانان بازنشسته ادعای جدیدی را مطرح می‌کند. به گفته او اگر چینی‌ها زودتر می‌رسیدند و کمک می‌کردند، شاید خدمه زنده می‌ماندند. از نظر او سهل‌انگاری از چینی‌ها بوده که برای امدادرسانی همکاری مناسبی نکرده‌‌اند.
او ادامه می‌دهد:« چهار نفر وارد کشتی شده و پنج تا پله بالا رفته‌اند و جعبه سیاه را بیرون آورده‌اند اما موتورخانه نرفته‌اند. موتورخانه پنج تا در دارد. در تصاویر نگاه کنید پشت «بسکت»‌هایی که جنازه‌های قبلی پیدا شده در موتور خانه است تیم‌های امدادی نگاه نکردند. فقط می‌خواستند جعبه سیاه را بیاورند که همه شواهد مخدوش شود. برای همین هم اجازه نمی‌دهند با خدمه کشتی کریستال حرف بزنند».
کاپیتان عسکری که سال‌هاست سابقه دریانوردی را در آب‌های آزاد دارد، بابیان اینکه کشتی‌ها در طول روز در فاصله‌های قابل دید، رویت می‌شوند، می‌گوید:« شب‌ها مشخصات خاصی مانند چراغ راه دارند و از طرفی کشتی‌ها مجهز به سیستم رادار جهت محاسبه فاصله و جهت کشتی از خشکی، سایر کشتی‌ها یا هر جسم روی آب برای دسترسی به‌موقعیت کشتی و شناورهای اطراف کشتی و ارائه مسیر مناسب برای کشتی جهت جلوگیری از بروز تصادم هستند.»وی بابیان این‌که این سیستم‌ها اکو را از فاصله ۳۰ تا ۴۰ مایلی دریافت می‌کنند، ادامه داد:« در صورت هرگونه خطری این دستگاه مجهز به آلارم بوده و هشدار می‌دهد و به‌طور حتم دو کشتی برخورد کرده ایرانی و چینی یکدیگر را مشاهده کرده‌اند.»
مسئولیت هرگونه کوتاهی و سهل انگاری در سانحه «سانچی» بر عهده دولت چین است
رسول کوهپایه زاده، وکیل دادگستری هم در رابطه با سهل‌انگاری صورت گرفته، گفت: طبق قوانین و مقررات بین المللی مسئولیت هرگونه کوتاهی و سهل انگاری در رابطه با کمک فوری و همه‌جانبه به افراد حاضر در کشتی ایرانی حادثه دیده بر عهده دولت چین است. بر اساس کنوانسیون‌های مصوب سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) این موضوع در قالب کنوانسیون‌های ایمنی، کنوانسیون های آلودگی، کنوانسیون های مسئولیت و جبران خسارت و نیز کنوانسیون جستجو و نجات دریایی مصوب ۱۹۷۹ که مشتمل بر یک مقدمه و ۸ ماده و یک ضمیمه بوده و از سال ۱۹۸۵ لازم الاجرا شده است، قابل تبیین است.
وی افزود: این کنوانسیون به منظور تنظیم و تدوین سیستم منظم و یکپارچه جهانی برای جستجو و نجات در زمان حوادث و سوانح دریایی ایجاد شده است تا اقدامات و آمادگی لازم جهت ایجاد نقشه ها و تبیین منطقه های عملیاتی و ایجاد مراکز اصلی و فرعی تجسس و نجات هستند و همچنین در صورت بروز حادثه، روش های عملیاتی موثر به منظور کمک و نجات جان حادثه دیدگان و افراد دچار اضطرار در دریا توسط دولت‌های مرتبط و مسئول به فوریت اجرا می‌شود. وی تصریح کرد: اعضای این کنوانسیون باید از اتخاذ ترتیبات لازم برای ارائه خدمات آنی و کافی جست‌وجو و نجات در آب های ساحلی خود اطمینان حاصل کنند و نیز ترتیبات لازم برای تسهیل و تسریع ورود دیگر واحدهای نجات اعم از پروازی و شناور را برای سایر اعضا به آب‌های سرزمینی خود فراهم کنند.
کوهپایه زاده افزود: بر اساس ماده ۸ قرارداد بین المللی یکنواخت کردن بعضی از مقررات مربوط به تصادم کشتی ها «فرماندهان هر یک از کشتی ها که با یکدیگر تصادم کرده‌اند، به‌طور متقابل موظفند پس از تصادم در مورد کمک به کشتی دیگر و کارکنان و مسافرانش کوشش لازم را به‌عمل آورند».
این حقوق‌دان تاکید کرد: با توجه به اینکه بر اساس گزارشات و اخبار منتشر شده بروز حادثه در دریای سرزمین چین و به علت برخورد کشتی چینی با کشتی ایران صورت گرفته و صرف نظر از مشخص شدن مقصر اصلی حادثه، وظیفه و مسئولیت بین المللی دولت چین در کمک فوری و همه جانبه به افراد حاضر در کشتی ایرانی حادثه دیده مسلم و روشن است.
طبق قوانین و مقررات بین المللی بی‌شک مسئولیت هرگونه کوتاهی و سهل‌انگاری در این خصوص بر عهده دولت چین است و در این رابطه لازم است مراجع ذی‌صلاح حقوقی و دیپلماتیک کشور با جدیت موضوع را پیگیری کرده و از حقوق شهدای این فاجعه دردناک و بازماندگان آن‌ها و مردم ایران که امروز یک حق ملی است به نحو شایسته دفاع و صیانت کنند تا حداقل مرحمی هر چند ناچیز بر مصیبت سنگین وارده باشد و از تکرار این حوادث تلخ و جانکاه در آینده جلوگیری شود.
نقد مردم‌شناسانه به برخورد چینی‌ها بانفتکش ایرانی
یک مردم‌شناس در این باره گفت: چینی‌ها در سانحه‌ای که برای نفتکش ایران اتفاق افتاد، نه خودشان وارد عمل شدند و نه اجازه دادند کشور دیگری وارد عمل شود. خواهیم دید که بعد از این اتفاق هیچ عذرخواهی هم از ایران نخواهند کرد.
ابراهیم فیاض در پی حادثه‌ای که برای نفتکش سانچی در آب‌های چین افتاد، بیان کرد: یقین دارم اگر برای نفتکش ایرانی در هرجای دیگر از جمله آمریکا یا اروپا چنین اتفاقی می‌افتاد، دچار چنین وضعیتی نمی‌شد. دولت چین می‌توانست در این حادثه خیلی کارها انجام دهد اما کاری نکرد چون جان انسان‌ها برایش ارزش ندارد. باز هم ژاپنی‌ها نسبت به چینی‌ها انسانی‌تر عمل کردند.
او اضافه کرد: مشکل ما یکی دو تا نیست و چینی‌ها به شکل نرمی دارند ما را استثمار می‌کنند. همه زندگی ما چینی شده است. نمی‌دانم چرا کشور ما باید به این اندازه به چین اعتماد کند که حتی بدتر از غربی‌ها ما را استثمار کند!؟ باز غربی‌ها با ما رو بازی می‌کنند اما چینی‌ها به شدت زیر بازی می‌کنند. اینکه ما در اعتماد به کشورهای شرقی فرو برویم، بسیار خطرناک است.
این مدرس دانشگاه افزود: باید نگاه عالمانه به خودمان داشته باشیم یعنی تاریخ کشورمان را خوب بدانیم. ایران را در ایرانیت خود و ارتباطات میان فرهنگی تاریخی بفهمیم. متوجه شویم رابطه ما با هند و چین چگونه بوده است. چرا ساسانیان و هخامنشیان به چینی‌ها اعتماد نکردند. ما در تاریخ ساسانیان به رم و در هخامنشیان به یونان اعتماد کردیم اما هرگز به چینی‌ها اعتماد نکردیم.
فیاض با بیان اینکه آن‌قدر که غربی‌ها قابل اعتماد هستند، چینی‌ها قابل اعتماد نیستند، اظهار کرد: ما در آینده به شدت از این موضوع ضربه خواهیم خورد. باید خودمان را در موازنه شرق و غرب نگه داریم و از ترس غربی‌ها به دام چینی‌های بی اخلاق نیفتیم. ما در جریان بعد از انقلاب چون با غرب مشکل داشتیم بیشتر به شرق تکیه کردیم که متاسفانه شرق هم به شکل غیر اخلافی به ما نارو می‌زند. از نظر بهداشتی سطح پایینی دارند، غیر قابل اعتماد هستند، با دور کوتاهی در بازارهای‌شان می‌توان متوجه بی‌اعتمادی به آن‌ها شد زیرا هر کدام برای ارائه محصول های‌شان یک قیمت می‌آورند در حالی که وقتی وارد بازارهای غربی می‌شوید، شاهد یک قیمت واحد هستید و آن‌هارفتار صادقانه‌ای از خود نشان می‌دهند.
این مردم‌شناس ادامه داد: متاسفانه تکیه ما به شرق موجب شده همیشه ضربه بخوریم. در موضوع تحریم‌ها، غرب به صورت مستقیم با ما برخورد کرد اما بیشترین ناروها به کشور ما از سوی شرقی‌ها صورت گرفت که از این موضوع سود بردند و سوء‌استفاده زیادی کردند. اگر ایران به شدت دچار بحران ساختارهای اجتماعی شده، به دلیل قاچاق کالاهای چینی‌ است.
پیکر خدمه نفتکش سانچی چه زمانی تفحص می‎شود؟
بهرامی، سخنگوی شرکت ملی نفتکش ایران با بیان اینکه کشتی به زیر آب رفته اما همچنان حریق به طول ۳۰۰ متر ادامه داشته و ارتفاع شعله ها تا ۴۰ متر گزارش شده است، گفت: یکی از اولویت‌های ما این خواهد بود که بتوانیم پیکر شهدای نفتکش را از زیر آب بیرون بیاوریم. عمق آب در محل بیش از ۱۰۰ متر است؛ بنابراین تفحص نیاز به بررسی کارشناسانه دارد اما بی‌شک از اولویت‌های ما خواهد بود.
وی گفت: جعبه سیاه در حضور نمایندگان ذی‌نفعان حادثه بازخوانی خواهد شد. از سازنده نیز درخواست کرده‌ایم که در محل حاضر باشد و ظرف مدت یک هفته دیگر بازخوانی در صورت سالم بودن اطلاعات انجام خواهد شد. جعبه سیاه کشتی درون کپسولی است که بر اساس استانداردهای تعریف شده در مقابل حرارت در مدت زمان خاص مقاومت دارد. حال باید دید مقاومت کپسول سانچی چه مدت زمانی در برابر حرارت تعریف شده باشد.
سخنگوی شرکت ملی نفتکش ایران افزود: چنین حادثه ای در دنیا به این وسعت وجود نداشته؛فقط نمونه‌ای شبیه به این حادثه در سال ۱۹۷۲ بوده است که تمام خدمه یک کشتی با۲۰ هزار تن محموله نفتی به موجب حریق جان باخته‌اند اما با این وسعت و با این حجم میعانات گازی در دنیا بی‌سابقه بوده است.
بهرامی در ادامه گفت: وجود ۹ کشتی در آن واحد برای امداد در دریا کار سختی است ولی استفاده از دو کشتی باید با جدیت بیشتری انجام می‌شد.
او درباره برخورد پرسنل کشتی چینی گفت: در تصادفات دریایی دو طرف هستند و آنچه مهم است در سطح کلان دولت ها و بیمه گرها اطلاعات گرفته می‌شود ولی اینکه از نفرات کشتی مقابل اطلاعات گرفته شود در دنیا مرسوم نیست. ما در این حادثه تیمی را اعزام کرده ایم که از کشتی مقابل نیز اطلاعات گرفته شود و این نیاز به همکاری طرف مقابل دارد. از مشاوران هلندی هم کمک گرفته شد اماآن‌ها تصمیم‌گیرنده امور نبودند فقط مشاوراتی ارائه کردند. حادثه در آب‌های چین اتفاق افتاد که بعد از حرکت به آب‌های ژاپن رسید.


روزنامه کیهان(۱۳۹۶/۱۰/۲۶)

نمک‌پاشی فرصت‌طلبان بر زخم داغ‌دیدگان نفتکش سانچی
سرویس اقتصادی-
در حالی که تنها ۴۸ ساعت از غرق شدن دریانوردان هموطنمان می‌گذرد و مردم ایران در عزای عمومی به سر می‌برند، فرصت‌طلبان باز هم با سوءاستفاده از این حادثه، با طرح شایعاتی بر زخم خانواده‌های داغدار نمک پاشیدند.
روز شنبه ۱۶ دیماه خبری تلخ و تکان‌دهنده درباره یک نفتکش ایرانی منتشر شد. کشتی ایرانی سانچی که ۳۰ خدمه ایرانی و ۲ نفر بنگلادشی را به همراه داشت، در حالی که حامل ۱۳۶ هزار تن مواد نفتی بود، در دریای چین دچار سانحه شد. این نفتکش با یک کشتی فله‌بر چینی به نام سیاف کریستال برخورد کرده و از همان ابتدا دچار آتش‌سوزی شد. کشتی چینی که از این تصادم آسیب کاری ندیده بود در همان ساعات اولیه حادثه، منطقه را ترک کرد، اما نفتکش ایرانی همچنان در چنگ آتش باقی ماند و سرانجام پس از ۹ روز بیم و امید، روز یکشنبه به طور کامل غرق شد.
هر چند طی این ۹ روز، عملیات امداد و نجات با همکاری ایران، چین، ژاپن و برخی کمک‌های بین‌المللی صورت گرفت اما در نهایت تنها پیکر ۳ تن از این افراد به دست آمد که هنوز هویت آنها مشخص نشده است.
سوءاستفاده از احساسات مردم داغ دیده
در تمام این مدت که هنوز امیدهایی برای نجات دریانوردان ایرانی وجود داشت، مردم ایران در کنار خانواده‌های دریانوردان، با چشمانی اشکبار دست به دعا بلند کرده بودند و به تلاش‌های تیم‌های امداد و نجات امید داشتند. کمیته‌ای که با دستور رئیس‌جمهور برای رسیدگی به این حادثه تشکیل شد، با همه ضعف و قوت‌ها تلاش کرد اقدامات صورت گرفته را به سوی هدف اصلی، یعنی نجات حادثه‌دیدگان گسیل نماید که البته پس از ۹ روز، بی‌نتیجه ماند.
اما این بار هم جریان‌هایی در داخل و خارج بدون درک شرایط روحی ویژه مردم و خانواده دریانوردان، با سوءاستفاده از شرایط روحی نامناسب مردم، بر اخبار و شایعات کذب موج‌سواری کردند تا شاید بتوانند از این فرصت هم برای ضربه زدن به کشور ایران بهره ببرند.
رسانه‌هایی که خط و ربط آنها معلوم است، موضوعاتی بدیهی همچون مقصد نفتکش سانچی، هدف از این سفر، پرچم کشتی و ... را به عنوان شبهه در فضای حقیقی و مجازی منتشر کردند و کوشیدند چنین القا کنند که این کشتی در حال انتقال نفت به کره شمالی بوده و خدمه کشتی هم قربانی این موضوع شده‌اند.
سفیر کره جنوبی:
مقصد سانچی کشور ما بود
از همان ابتدا برخی افراد مطلع در این رابطه اظهار کردند که مقصد کشتی و محموله‌ای که حمل می‌کرده کاملا مشخص است، اما این سودجویان باز هم بر این ادعای خود اصرار داشتند تا اینکه روز گذشته سفیر کره جنوبی در تهران برای همیشه به این شایعات پاسخ گفت.
اظهارات «کیم سئونگ‌‌هو»، آب سردی بود بر آتش شایعاتی که درباره مقصد کشتی مطرح می‌شد، چرا که او در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تأیید کرد مقصد نفتکش سانچی کره جنوبی بوده است نه کشور دیگری.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز همزمان با اظهارات سفیر کره اعلام کرد که  مقصد این نفتکش، کره جنوبی بوده و برخی شایعات منتشر شده در خصوص مقصد متفاوت سانچی، غلط و ناصحیح است.
موضوع دیگری که در رسانه‌ها مورد سوءاستفاده قرار گرفت استقرار پرچم کشور پاناما بر کشتی سانچی بود که فرصت‌طلبان این اقدام را نیز راهکاری برای رد گم کردن از سوی ایران مطرح کردند. در حالی که کارشناسان درباره این موضوع هم معتقدند این اقدام در حمل و نقل دریایی بسیار مرسوم است و به امتیازات اداری، هزینه‌ای و قوانین کشورها بازمی‌گردد، کما اینکه کشتی چینی هم با پرچم کشور دیگری تردد می‌کرده است. برخی کشورها همچون پاناما قوانین راحت‌تری در این حوزه دارند و لذا بسیاری کشتی‌ها با پرداخت هزینه‌های لازم، پرچم این قبیل کشورها را هنگام تردد بر کشتی نصب می‌کنند.
تلاش نافرجام وال‌استریت ژورنال
برخی رسانه‌های نامدار غربی هم در این بین بیکار ننشستند و کوشیدند در این شرایط، مأموریت ویژه‌ای را برای کشتی ایرانی تعریف کنند. «وال‌‌استریت ‌ژورنال» با دستاویز قرار دادن مشکلی که گفته می‌شود در سیستم ردیابی کشتی‌ها بوجود آمده بود، سعی کرد وجود مورد مشکوکی در این تراژدی را القا کند در حالی که چنین موردی بارها اتفاق افتاده است.
تحلیلگر بولتن «دریانوردی»، مقاله روز شنبه وال‌استریت ‌ژورنال، با عنوان «نفتکش ایرانی و کشتی چینی قبل از برخورد ارسال موقعیت خود را متوقف کرده بودند»، را تحلیل کرده و از رویکرد این نشریه پرده برداشته است.
به گزارش خبرگزاری مهر، این بولتن بین‌المللی با اشاره به این تحلیل جهت‌دار وال‌استریت ژورنال می‌نویسد: «وال‌استریت ‌ژورنال یک «ناخدای کهنه‌کار یونانی» را پیدا کرده است که به آنها گفته است: برخی کاپیتان‌ها در مواقعی که بخواهند کارهای مشکوکی انجام دهند، سیستم‌های ردیابی خود را خاموش می‌کنند.
یانیس اسگوراس، یک ناخدای نفتکش کهنه‌کار یونانی می‌گوید: مثلا وقتی که محموله‌های غیرقانونی را از یک کشتی‌ به کشتی دیگر منتقل می‌کنند یا مواقعی که یک خرابی به وجود بیاید و نخواهند به خاطر تاخیر، توسط صاحبان محموله جریمه شوند.»اما تحلیلگر بولتن دریانوردی درباره این موضوع می‌نویسد: «فرد باید دیوانه باشد تا فرض کند که نفتکش غول‌پیکر نفت خام با بار کامل و کشتی باری با حداکثر سایز عبوری کانال پاناما، با بار کامل، درحالی که درست به سمت مقصد خود حرکت می‌کردند، درگیر انتقال غیرقانونی سوخت شوند. بله، انتقال غیرقانونی سوخت در اینجا و آنجا اتفاق می‌افتد، به ویژه در آب‌های آسیا. اما نه با این شرایط؛ در دریاهای شلوغ در مسیر کشتی‌های دیگر و با سرعت کامل.»
یک شائبه دیگر، آن بود که نفتکش سانچی مناسب محموله خود نبوده است. اما رئیس سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا به سختگیری شرکت‌های بیمه بین‌المللی اشاره و تاکید کرده که «اگر در حمل این محموله با کشتی نفتکش سانچی ممنوعیتی وجود داشت هیچ شرکت بین‌الملی پوشش بیمه بار و بدنه کشتی را نمی‌پذیرفت.»
محمد راستاد به‌روز بودن سانچی را مورد تأکید قرار داده و گفته است: در تمام دنیا برای حمل میعانات گازی از این کشتی استفاده می‌شود و به طور قطع نفتکش سانچی قابلیت حمل این محموله را داشته و ظرفیت این کشتی حمل ۱۳۶ هزار تن بوده که اتفاقا کمتر از این حد مجاز حدود ۱۱۵ هزار تن بارگیری کرده بود.
عملکرد چینی‌ها
موضوع دیگری که در روزهای گذشته مورد انتقاد قرار گرفت، عملکرد نیروهای امدادرسان چینی بود که البته اظهارات متفاوتی در این مورد مطرح گردیده است.
از جمله هدایت‌اله خادمی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفته است که چینی‌ها در رسیدگی به وضعیت کشتی نفتکش عملکرد مناسبی نداشتند. شبیه اظهارات خادمی از سوی دیگران هم مطرح گردید، اما افراد دیگری همچون معاون وزیر راه و شهرسازی این نقد را وارد نمی‌دانند.
محمد راستاد درباره ادعاهایی مبنی بر اینکه چینی‌ها در عملیات اطفا و تجسس تعلل داشتند، گفته است: در تمام ایام عملیات اطفای حریق نفتکش سانچی، حداقل ۱۰ فروند شناور چینی در پیرامون آن مستقر بودند و ۲ شناور کره‌ای و ژاپنی هم حضور داشتند بنابراین از نظر کمیت هیچ مشکلی در عملیات اطفای حریق وجود نداشت.
هادی حق‌شناس معاون سازمان بندرها و دریانوردی ایران نیز در خصوص ممانعت چینی‌ها از بازدید از کشتی«کریستال» گفت: نماینده سازمان بنادر از کشتی کریستال بازدید کرده و جعبه سیاه آن‌ هم استخراج ‌شده است. ولی چون کشتی متعلق به این کشور است ما نمی‌توانیم در خصوص آن نقشی داشته باشیم.
وی که با خبرگزاری دانشجو گفت‌و‌گو می‌کرد افزود: تا این لحظه هم هیچ کارشکنی از طرف چینی‌ها ملاحظه نکرده‌ایم.
ضعف اطلا‌ع‌رسانی
در کنار همه این موضوعات، نکته آزاردهنده، عملکرد رسانه‌ای مسئولان است که زمینه را برای موج‌سواری و شایعه‌پراکنی فرصت‌طلبان مهیا می‌کند.
خبرگزاری مهر گزارش داده که بیش از ۱۶ ساعت پس از حادثه، «مسئولان شرکت ملی نفتکش از ماجرا مطلع شده بودند اما هیچ اطلاعات دقیقی درباره حادثه ارائه نمی‌کردند و هیچکس حتی خانواده خدمه سانچی نمی‌دانستند ابعاد فاجعه چگونه است و مهار آتش نفتکش چگونه و با چه هدفی انجام خواهد شد؟ آیا حقیقتا امیدی به زنده بودن خدمه کشتی وجود دارد؟ آیا عملیات اطفای حریق با هدف جلوگیری از گسترش آن و سوختن باقیمانده میعانات در حال انجام است یا هدفش خاموش کردن آتش برای نجات خدمه‌ای است که ممکن است زنده باشند؟»
این گزارش می‌افزاید: «فقط، معاون سازمان بنادر بود که در ۶ روز اول پس از حادثه، مسئولانه، پاسخگوی تماس خبرنگاران بود و تلاش می‌کرد در حد توان، تازه‌ترین اطلاعات را دراختیار رسانه‌ها قرار دهد. برخی دستگاه‌های مسئول نیز با دستپاچگی و برخوردهای احساسی، معدود رسانه‌هایی که از همان ساعات اولیه حادثه، نگران خدمه کشتی بودند و تلاش داشتند تا خبرهای تازه‌ای از حادثه را مخابره کنند، به شلوغ‌کاری و عدم وقت‌شناسی متهم می‌کردند.»
هر چند سخنگوی وزارت امور خارجه در اظهاراتی، نسبت به شایعه‌پراکنی ها واکنش نشان داد، اما لازم بود و هست که مسئولان به طور شفاف با مردم سخن بگویند و شایعات را پاسخ بدهند تا سودجویان نتوانند با استفاده از خلأ خبری، احساسات مردم و داغدیدگان را به بازی بگیرند.
به هر تقدیر، نفتکش سانچی و ۳۰ سرنشین ایرانی‌اش روز شنبه ۱۶ دیماه در آب‌های دریای چین دچار سانحه و آتش‌سوزی شد و علی رغم همه تلاش‌ها برای امداد و نجات، در قلب دریا آرام گرفت. چنانکه رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیت خود ابراز کردند، «این عزیزان در راه انجام وظیفه و خدمت به کشورِ خود جان باخته‌اند و این افتخار بزرگی است که شاید بتواند سنگینی بار این غم را کاهش دهد و دل‌های مصیبت‌دیدگان را آرامش
بخشد.»
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1