تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب : ۳۰۷۴۸۴

این راه بسته نمی‌ماند

۰
کبنا ؛ولی‌الله شجاع پوریان

۱- نحوه مواجهه با شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان کشور در سال‌های اخیر بوده‌است. بعد از وقوع ناآرامی‌های اخیر در رویکردی سطحی‌نگرانه، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان مسببان حادثه، شناخته شدند؛ که منجر به فیلتر تلگرام به‌عنوان یکی از پیام‌رسان‌های اصلی ایرانیان شد. این تصمیم از جهاتی قابل نقدوبررسی‌است؛ اول این‌که تقلیل‌دادن حوادث به‌نقش شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه تلگرام، نادیده گرفتن واقعیت‌های موجود در جامعه است. چراکه اگر بخواهیم نقشی برای تلگرام در این ناآرامی‌ها قائل شویم نه باعث و بانی ناآرامی بلکه ابزار و وسیله‌ای برای اطلاع‌رسانی نسبت به‌آن بوده است، کما این‌که اگر تلگرامی نیز وجود نداشت، ناآرامی‌ها شاید از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای یا ابزار نوظهور دیگر، اطلاع‌رسانی‌ می‌شد، لذا فیلتر تلگرام شاید مسکّنی موقت، برای فروکش‌کردن ناآرامی‌ها باشد، اما فیلتر‌کردن آن برای همیشه، منتج به‌آرامش واقعی نمی‌شود و باید چاره‌ای اساسی برای پیش‌گیری از چنین حوادثی اندیشید، که در‌این‌مقال نمی‌گنجد.
۲- از منظر دیگر؛ تلگرام به‌بخشی از لوازم زندگی ما ایرانیان تبدیل شده است، امروز کمتر شهروندی است که از مزایای این ابزار تکنولوژیکی قوی و موثر بهره‌مند، نشده باشد. یکی از مهم‌ترین فواید همه‌گیر‌شدن تلگرام افزایش کسب وکار و درآمدزایی صدها هزار نفر از طریق تلگرام است، به‌عبارتی؛ تلگرام علاوه بر ابزار ارتباطی، به ‌بستری برای ایجاد اشتغال، حتی در دورافتاده‌ترین روستاها تبدیل‌شده‌است. اگر در گذشته تولیدات روستایی امکان سختی برای حضور در بازارهای کشور داشتند، اما امروز حتی بانوان خانه‌دار نیز با تشکیل یک کانال تلگرامی به‌فروش محصولات خانگی و امثالهم، مشغول هستند. در بسیاری از مدارس اولیاء و مربیان به جای دورهمی‌هایی که سخت تشکیل‌ می‌شد، از طریق گروه‌های تلگرامی به صورت دایم در تماس ‌و ارتباط هستند، طلاب، پزشکان، اندیشمندان، متخصصان، هنرمندان و همه نخبگان حرف و مشاغل دانش و تخصص خود را از طریق کانال‌های شخصی در اختیار سایرین‌ می‌گذارند، بسیاری از ترددها و نقل و انتقالات برای اطلاعات از طریق تلگرام انجام‌‌می‌شود. خلاصه، امروز کمتر کسی از عواید و فواید استفاده از تلگرام بی‌بهره مانده‌است.
۳- از سویی با فیلترینگ تلگرام انواع فیلترشکن‌ها ترویج و عملا عبور از فیلتر تاثیر فلیترینگ را بی‌اثر، کرده است. در واقع تضمینی نیست یک پیام‌رسان جدید و مجهز دیگر، با قابلیت‌های بیشتری جایگزین تلگرام نشود، کمااین‌که روزی‌که دکمه فیلتر وایبر زده شد، فیلترکنندگان انتظار نداشتند تلگرام با این قابلیت متنوع، جایگزین شود، لذا با فیلتر تلگرام به‌عنوان مسبب ناآرامی‌ها تنها به پاک‌کردن صورت مسئله اقدام شده‌است و درب، روی همان پاشنه خواهد چرخید.
۴- یکی از شعارهای اصلی دولت یازدهم و دوازدهم، صیانت از گردش آزادانه اطلاعات، به‌ویژه حمایت از شبکه‌های اجتماعی بوده است و دکتر روحانی وعده عدم فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی را بارها تکرار کرده‌اند. حال، اگر بنا به‌هر دلیلی، این ضرورت احساس شد که تلگرام به‌صورت موقت، فیلتر شود، با فروکش‌کردن ناآرامی‌ها این ضرورت از بین رفته و دکتر روحانی نیز بر رفع فیلتر تلگرام دستور داده‌اند که ظاهرا با مخالفت برخی از مسئولان، مواجه شده است. در چنین‌شرایطی بهتراست موافقان فیلتر شدن تلگرام، به‌صورت شفاف، نظر خود را برای فیلتر یا عدم فیلتر شدن، اعلام کنند؛ تا افکار عمومی این اقدام را متوجه دولت نداند. اگر مسئولان قوای دیگر یا سایر نهادها و دستگاه‌های حاکمیتی بر فیلتر تلگرام، اصرار دارند، مسئولیت آن را قبول کنند تا انتظارات و مطالبات آن، متوجه دولت نباشد و هر دستگاه پاسخگوی عملکرد خود باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1