تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۳۷
کد مطلب : ۳۰۷۰۲۸

چه کسی در آتش‌سوزی ساختمان دهدشت مقصر است؟

۱
۰
کبنا ؛یکسال از حادثه آتش سوزی خیابان ابوذر غفاری دهدشت که منجر به تخریب ساختمان دو طبقه به مالکیت آقای علی محمد بهره مند و سکونت آقای باقر هادی نیا بوده می‌گذرد و تا به این روز علیرغم صدور سه بار نظریه کارشناسی کارشناسان معتبر دادگستری در مورد مقصرین حادثه و تأخیر در روند اجرای پرونده، اما هیچ اتفاقی نیفتاده است و هیچ کسی حتی حاضر به همدردی با حادثه دیدگان نشده است و کسی هم پیگیر وضعیت معیشتی آن‌ها نیست.
دقیقأ یکسال پیش در مورخه ۹۵/۱۰/۱۹ حوالی ساعت ۲ بامداد یکی از ساکنین خیابان ابوذر غفاری و از همسایگان آقای بهره مند متوجه خروج دود از درب‌های انباری ساختمان علی محمد بهره مند می‌شود و بلافاصله موضوع را به آقای بهره مند اطلاع می‌دهد.
آقای بهره مند نیز بلافاصله مستأجر خود را که در طبقه پایین سکونت داشته اطلاع داده و همان موقع مراتب وقوع حادثه را به آتش نشانی شهر دهدشت اعلام کرده و گزارش می‌دهد.
 
خانه مذکور قبل از حادثه
یک سال از آتش سوزی ملک خیابان ابوذر دهدشت گذشت! / نه کسی پیگیر حال و روز خسارت دیدگان شد و نه حکم نهایی صادر گردید + تصویر
یک سال از آتش سوزی ملک خیابان ابوذر دهدشت گذشت!
بهره مند پس از گذشت یک سال از آن حادثه در خصوص اتفاقات روز حادثه گفت: متأسفانه مأمورین آتش نشانی بعد از تأخیر یک ساعته در محل حادثه حضور می‌یابند ولی به واسطه عملکرد ضعیف و عدم امکانات و تجهیزات حداقلی و مقدار کم آب در ماشین آتشنشانی جهت کنترل حریق و مهار آتش، متأسفانه حریق گسترش می‌یابد.
وی ماجرا را اینگونه ادامه داد که در این شرایط بسیار بغرنج و عدم امکانات لازم از قبیل ماشین‌های آب پاش، ماسه‌های ضد حریق، لباس ضد حریق و حتی نبود نیروهای متخصص و آموزش دیده و از طرفی ناهماهنگی بین دستگاهای خدمات رسان و آشفتگی مدیریت بحران شهرستان باعث شد تا یک ساختمان دوطبقه بهمراه وسایل بسیار زیادی ائم از وسایل شخص مستأجر در انبار و حتی جهیزیه کامل دختر صاحب ملک در جلوی چشم همهٔ مردم و نیروهای آتش نشانی ذره ذره در آتش بسوزد و هیچ اقدام مؤثری نیز صورت نگیرد.
بهره مند افزود: رخ دادن چنین حادثه ای در سطح شهرستان چیزی است که هر لحظه ممکن است اتفاق بیفتد پس نیاز است که ایستگاهای آتش نشانی و ستاد مدیریت بحران و دستگاهای مربوطه در آمادگی کامل باشند. اینکه هر از چند گاهی از سوی مدیریت بحران فرمانداری جهت آمادگی و هماهنگی لازم مانور ساعت صفر اجرا می‌شود کار چندان مهمی نیست چون که وقوع حادثه در لحظه و اقدامات تأثیر گذار جهت جلوگیری از وقوع خسارت می‌باشد که مهم است و باید اتفاق بیفتد.
وی گفت: در این حادثه، کل خسارت وارده به ما بعنوان مالک ملک و آقای هادی نیا بعنوان مستأجر و صاحب انبار مبلغی بالغ بر یک میلیارد و دویست میلیون تومان بوده است و در واقع تمامی سرمایه ساکنین و صاحب ملک بوده است و علیرغم اطلاع رسانی شهرداری دهدشت مبنی بر حل و فصل موضوع خسارت تا به این لحظه بر خلاف گمان خیلی از شهروندان مبنی بر همدردی و همکاری با ما، اما تاکنون هیچ اقدام مؤثری صورت نگرفته است.
 
خانه پس از حادثه آتش سوزی
یک سال از آتش سوزی ملک خیابان ابوذر دهدشت گذشت! / نه کسی پیگیر حال و روز خسارت دیدگان شد و نه حکم نهایی صادر گردید + تصویر
انعکاس اتفاقات آن روز در رسانه‌ها
بهره مند در ادامه به برخی بازتاب‌های این حادثه در رسانه‌ها پرداخت و گفت: در همان روزها خبرگزاری‌ها با انتشار اخبار و توضیحات برخی مسئولان به جزئیات این حادثه پرداختند از جمله:
سرهنگ دشتیان فرمانده انتظامی وقت شهرستان کهگیلویه در گفت‌وگو با فارس آمادگی ستاد بحران را ضعیف دانست و افزود: آتش سوزی به شکلی بود که مهارش با آب امکانپذیر نبود و در چنین مواقعی لازم است فوم یا ماسه دپو برای اطفای حریق در دسترس باشد.
دشتیان عدم تعامل و همکاری بین ادارات شرکت کننده را بیان کرد و گفت: ادارات خدمات رسان به موقع در محل حادثه حضور نیافتند و خیلی‌ها احساس مسئولیت از خود نشان نمی‌دادند.
علی پوزش فرماندار کهگیلویه در گفت و گو با ایسنا محدود بودن امکانات اطفاء حریق و کمبود آب در تانکرهای آتش نشانی را از مهم‌ترین موارد عنوان کرد و تجهیز شدن آتش نشانی را از شهرداری خواستار شد.
وی افزود: جواد تخشا شهردار وقت شهر دهدشت در گفتگو با خبرگزاری ایرنا، از عدم امکانات آتش نشانی و ضعف نیروهای آتش نشانی و تأخیر در محل حادثه حرفی به میان نیاورد و این طبیعی است که از خود و عوامل مربوطه دفاع کند و حتی زمان خاموش شدن آتش را دو ساعت و نیم اعلام نمود اما طبق استشهاد و گواهی بیش از ۶۰ نفر که در زمان حادثه در محل حضور داشتند عدم حضور به موقع آتش نشانی، نداشتن آب در تانکرهای خودروی آتش نشانی، تأخیر چندین ساعته امدادگران هلال احمر، عدم داشتن وسایل لازم جهت اطفای حریق را از مهم‌ترین عوامل کوتاهی و قصور عنوان نمودند و گواهی دادند که بعد از حدود پنج ساعت از زمان آغاز آتش سوزی، هنوز که هنوز است آتش روشن بود و ذکر این مورد حرف‌های شهردار وقت جناب آقای تخشا را به شدت رد می‌کند.
 

بهره مند گفت: گزارش خبرگزاری‌ها در زمان حادثه همه نشان از آن دارد که شهرداری در بروز این اتفاق مقصر است و مطابق فیلم‌های و عکس‌های موجود و حتی اظهارات گواهان حاضر در حادثه مبنی بر سوراخ بودن تانکرهای حمل آب و شیلنگ‌های آن نشان از فرسوده بودن تنها وسیله آتش نشانی می‌دهد. حتی بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا نیروهای آتش نشانی، عدم امکانات لازم جهت اطفای حریق و حتی غیر متخصص بودن نیروهای آتش نشانی را گواهی دادند.
وی افزود: طبیعی است چنانچه ایستگاهای آتش نشانی شهر دهدشت تمامی موارد لازم جهت اطفای حریق و حتی نیروهای دوره دیده را در اختیار داشتند در کمترین زمان و با حداقل‌ترین خسارت می‌توانستند اطفای حریق نمایند.
یک سال از آتش سوزی ملک خیابان ابوذر دهدشت گذشت! / نه کسی پیگیر حال و روز خسارت دیدگان شد و نه حکم نهایی صادر گردید + تصاویر و فیلم
این حادثه زنگ خطری برای کل شهر بود
بهره مند این حادثه را زنگ خطر دانست و گفت: این اتفاق یکسال پیش در دهدشت اتفاق افتاد و هر آن نیز ممکن است حادثه ای به مراتب سخت تر و بدتر از آن در گوشه گوشه این شهرستان رخ دهد اما وضعیت امکانات ایستگاهای آتش نشانی هیچ تغییری نکرده است.
وی افزود: به عنوان یک شهروندی که در یک شهرستان زندگی می‌کنیم چه حقی داریم؟ آیا داشتن ایستگاهای مجهز آتش نشانی و وجود نیروهای کارآزموده در این ایستگاها حق شهروندان این شهرستان نیست؟
بهره مند گفت: من بعنوان مالک ملک و به عنوان شهروندی که تمام دارایی‌اش را در این شهر به دلیل ضعف و تأخیر پرسنل آتش نشانی در یک حادثه غیرقابل پیش بینی دود شد و در حال حاضر در شرایط بسیار ناگواری زندگی می‌کنیم برای دادخواهی به دفتر مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری، وزیر کشور جناب رحمانی فضلی، استاندار وقت کهگیلویه و بویراحمد، اداره اطلاعات شهرستان و حتی شخص نماینده محترم کهگیلویه بزرگ به همراه تمامی مدارک و مستندات خود مراجعه کرده‌ام اما تا به این لحظه هیچ جوابی دستگیرمان نشده است و هیچ همکاری با ما نشده است؟ اما منشور حقوق شهروندی نوشته می‌شود و از رعایت حقوق شهروندی سخن‌ها گفته می‌شود؟
 
 
پرونده هنوز در مرحله کارشناسی
این شهروند دهدشتی در پایان به موضوع مهم‌تر دیگری هم اشاره کرد و گفت: نکته قابل تأمل در این ماجرا این است که بعد از گذشت یکسال از حادثه، پرونده هنوز در مرحله کارشناسی می‌باشد و با وجود آنکه برای سومین بار نظریه کارشناسی صادر گردیده چه دلایلی در روند اجرای پرونده وجود دارد و چرا روند اجرای این پرونده اینقدر زمان بر بوده و طولانی شده است و چرا تاکنون نتیجه مشخصی گرفته نشده؟
آنگونه که از صحبت‌های این شهروند خسارت دیده مشهود است، علاوه بر عدم اعلام نتیجه نهایی پرونده این حادثه، متاسفانه دستگاه‌های متولی کمک به حادثه دیدگان و حتی افرادی که معمولاً در چنین شرایطی انتظار همکاری و کمک رسانی به حادثه دیدگان از آن‌ها می‌رود هم پای کار نبوده و خانواده بهره مند را به حال خود رها کرده‌اند.
 
برخی اسناد مرتبط با پیگیری حادثه


http://tabnakkohkiluye.ir/files/fa/news/1396/10/19/324332_627.jpg
 
=================
گزارش از مصطفی گنجی
=================
نام شما

آدرس ايميل شما

هم استانی از یه جای خیلی دور
Iran, Islamic Republic of
باسلام
بفرض درست بودن تمامی این شرح ماجرا ،آیا شهردار ومسئولین اینجا چرا اسم خود را مسئول یا مدیر گذاشتن؟ ویا اسم چنین جایی را گذاشتن شهر بنظرتون درسته؟ چون تو الفبای اولیه قانون اومده هرجایی که شهرداری داشته باشه شهر نامیده می شود وروستا نیست.ولی اینجا که معلومه فقط تابلوی شهرداری داشته نه چیز دیگری با این اوصاف....
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1