تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۴۶
کد مطلب : ۳۰۶۶۸۵

پارک علم و فناوری استان ۱۲ سال اسیر کاغذبازی/ ۵ استاندار بی‌تفاوت کهگیلویه و بویراحمد را بشناسید؟

۱
۰
کبنا ؛

پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد بعد از ۱۲ سال معطلی برای اجرای یک مصوبه، در همه این سال‌ها اسیر مصوبات کاغذی متعددی شد تا بعد از یک دهه با تلاش‌های مدیر جوان خود، چشم به راه همت مسئولان ارشد استان باشد.

استان کهگیلویه و بویراحمد در عمده شاخص‌های توسعه از دیگر رقبای خود در کشور عقب است و هر چه می‌رود به کاروان پیشرفت و آبادانی نمی‌رسد.

برخورداری از پارک علم و فناوری یکی از این شاخص‌ها است که ضرورت آن برای آنهایی که مسیر پیشرفت را بلد هستند، اثبات شده است.

بعضی از استان‌های کشور از ده‌ها سال پیش با راه‌اندازی پارک‌های علم و فناوری به دانش‌‌بنیان کردن شرکت‌های تجاری خود و حمایت از ایده‌های نو و اقتصادی کمک کردند و بسیاری از فاکتورهای اقتصاد خود از جمله اشتغال و صادرات را رونق بخشیده اند.

در این بین، استان کهگیلویه و بویراحمد در آخر کاروان توسعه، آن هم لنگان تا چند ماه پیش تنها استان کشور بود که پارک علم و فناوری نداشت و این ضعف آشکار در کارنامه همه مدیران ارشد مرتبط با موضوع به ویژه استانداران ۱۲ سال اخیر این استان ثبت شده است.

روزهای نخست سال ۸۵ بود که محمود احمدی‌نژاد در دولت نهم و در سفر به یاسوج احداث این پارک علم و فناوری را تصویب کرد اما در همه ۱۰ سال گذشته این بار روی زمین ماند و تقریبا پنج استاندار بی‌تفاوت از کنار آن گذشتند و چهار دولت هم اجرانشدن این مصاحبه را به چشم دیدند!.

این بی‌تفاوتی‌ها ادامه داشت تا اینکه سید شمس‌الدین هاشمی، در دی ماه سال ۹۴ مسئول راه‌اندازی این پارک در کهگیلویه و بویراحمد شد.

هاشمی در همه این ۷۰۰ روزی که این مسئولیت را بر عهده داشت صدها مانع و گیر اداری را از سد راه برداشت تا پارک علم و فناوری این استان که قبل از او حتی یک صندلی برای نشستن نداشت، برای پارک شدن و عرض اندام در میان رقبای قدرش، خودی نشان دهد.

اما واقعیت آن است که مانع اصلی در راه این پارک، همراه کردن مدیران با راه‌اندازی آن بود کار سختی که هاشمی با صدها جلسه و دیدار تا حدی موفق به انجام آن شد تا حداقل احداث پارک علم و فناوری در گرداب امورات اداری بیفتد و قدمی به جلو برود.

۲۱ نقطه در استان کهگلویه و بویراحمد برای احداث این پارک، امکان‌سنجی شد و نهایتا سوله دانشگاه پیام‌نور و زمین‌های اطراف آن برای این کار مهم انتخاب شد.

کاری که در همه سال‌های قبل از آن جدی گرفته نشد، در دوره سید موسی خادمی - استاندار وقت- و تلاش مسئول راه‌اندازی این پارک کمی جان گرفت و در گام نخست تحویل زمین و سوله پیام‌نور یاسوج به تصویب هیئت امنای دانشگاه پیام‌نور کشور رسید. اما واقعیت آن است که پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد بیش از آنکه عزم مدیران این استان را ببیند، مصوبات کاغذی متعدد و بی‌نتیجه دیده است.

۱۲ سال است که مصوبه احداث پارک علم و فناوری اسیر چندین مصوبه دیگر شد تا همچنان روی زمین بماند.

بعد از همه این سال‌ها در کنار همه مسئولانی که تلاش می‌کنند، چشم‌ها به غلام‌محمد زارعی و استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد خیره شده است که آیا می‌توانند مصوبات کاغذی را به میدان عمل ببرند؟

اما با همه این سختی‌ها، شمس‌الدین هاشمی که در مهرماه ۹۶ رسما مدیر پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد شد، در این مدت بیکار ننشست و به هر دری زد تا پارک علم و فناوری در گوشه‌ای از این استان پارک شود.

او به کمک همکارانش در پارک علم و فناوری، پس از دفاع از طرح توجیهی و برنامه کاری پارک علم و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد در شورای گسترش وزارت علوم که با حضوراستاندار وقت و معاون پژوهشی وزیر علوم برگزار گردید، یکی از مصوبات سفر دولت دوازدهم به این استان را اجرایی کرد و ساختمان اداری و ستادی این پارک را خریداری و تجهیز کرد که قرار است نهایتا تا پایان سال آماده استفاده شود.

حضور مقتدرانه در نمایشگاه فن‌بازار کشور به عنوان تنها نماینده استان کهگیلویه و بویراحمد، انعقاد قرارداد ۳۸۰ میلیون تومانی با مرکز تسهیل گری و توانمند سازی کسب و کارهای نوپا در حوزه ICT و انتخاب فن‌آوران برتر استان بخشی از موفقیت‌ها در همین مدت کوتاه بوده است.

در حال حاضر، پارک علم و فناوری برای استقرار و شروع مسیر حمایتی خود از ایده‌های نو معطل اجرای مصوبه‌ای است که سوله دانشگاه پیام نور در منطقه سرآبتاوه تحویل آن شود و عملا راهی بزرگ در این استان آغاز شود.

سید شمس‌الدین هاشمی در ادامه تلاش‌های خود امروز از غلام‌محمد زارعی، نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی دعوت کرد تا هم در جریان اقدامات این پارک باشد و هم به اجرای این مصوبه کمک کند.

مشکل کار این است که علی‌رغم تصویب هیئت امنای دانشگاه پیام‌نور کشور، این دانشگاه در کهگیلویه و بویراحمد در ازای تحویل این سوله و زمین‌های اطراف آن تقاضای دریافت یک سوله دیگر می‌کند که مسئولان استان باید آن را تأمین کنند.

زارعی امروز از نزدیک پیگیری‌های مدیر پارک علم و فناوری را دید و برای رفع موانع موجود، دست به تلفن شد؛ زارعی با رئیس دانشگاه پیام نور کشور تماس گرفت و از او قول مساعد گرفت که این سوله را در اختیار پارک علم و فناوری قرار ‌دهد.

تلاش‌هایی که اگر نتیجه دهد، بعد از حدود ۱۲ سال معطلی و بلاتکلیفی به نقطه‌ای روشن در کارنامه مدیریتی این استان تبدیل خواهد شد.

امروزه با آگاهی مسئولان، اهمیت و ضرورت پارک علم و فناوری بر کسی پوشیده نیست اما واقعیت آن است که در کهگیلویه و بویراحمد فرهنگ فن‌آوری هنوز جا نیفتاده و قوانین دست و پاگیر اداری و عدم اعتقاد و عزم مدیران، اقدامات مهمی چون مراکز رشد، پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان را با موانع و محدودیت‌های سرسختی مواجه کرده است.

موضوعی که هاشمی، آن‌ها را تأیید می‌کند و می‌گوید: در همه این سال‌ها فقط توانستیم چهار شرکت دانش‌بنیان در بین ۳۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان کشور داشته باشیم!

او گفت که در حال حاضر ۲۲ هزار نفر در پارک‌های علم و فناوری کشور مشغول به کار هستند که اگر سهم یک درصدی این استان را هم لحاظ کنیم، ۲۲۰ نفر با راه‌اندازی این پارک در شرکت های دانش بنیان زیر مجموعه آن مشغول کار می‌شوند.

هاشمی، سرمایه لازم برای تولید شغل در پارک‌های علم و فناوری کشور را حدود ۵۰ میلیون تومان برشمرد و تاکید کرد که همین رقم در بخش صنعت حدود ۳۰۰ میلیون تومان است.

او همچنین میزان صادرات پارک‌های علم و فناوری کشور را ۱۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و توضیح داد: اگر یک درصد این رقم در کهگیلویه و بویراحمد محقق شود، بیش از ۲۰ درصد کل صادرات این استان خواهد بود.

او ادامه داد که قرار است در پارک‌های علم و فناوری، ایده‌ها و خلاقیت‌هایی که می‌توانند منجر به تولید محصول تجاری شوند، شناسایی، پرورش، آموزش و حمایت مادی و معنوی شوند تا بتوانند در بازار تولید و عرضه شوند.

مدیر پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد، معافیت مالیاتی، بیمه، تعرفه گمرک و عوارض شهرداری را از دیگر مزایای حضور شرکت‌ها در پارک علم و فناوری برشمرد وتاکید کرد: حضور شرکت‌ها در پارک‌ها می‌تواند دانش‌بنیان شدن آنها را تسریع کند.

هاشمی توضیح داد: حدود ۶۰ واحد فن‌آور و ۶ مرکز رشد در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که با راه‌اندازی رسمی پارک علم و فناوری ایده‌های ناب و ارزشمند افراد به کمک اقتصاد این استان خواهند آمد.

حالا با همه این توضیحات استان کهگیلویه و بویراحمد با پیگیری‌های مستمر این مدیر جوان خود و همکاری‌های چند سال گذشته مدیران این استان، صاحب پارک علم و فناوری شد اما این امتیاز مشروط به تأمین زمین به عنوان نخستین آیتم است؛ موضوعی که نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی قول داد تا با همکاری استاندار جدید این استان آن را عملیاتی کند تا رسما پارک علم و فناوری استارت بخورد.

 پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد بعد از ۱۲ سال معطلی برای اجرای یک مصوبه، در همه این سال‌ها اسیر مصوبات کاغذی متعددی شد تا بعد از یک دهه با تلاش‌های مدیر جوان این پارک، چشم به راه همت مسئولان ارشد این استان باشد.

------------------------

گزارش از کریم بنام

 


نام شما

آدرس ايميل شما

ابشار
Iran, Islamic Republic of
شموس درستش می کنه
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1