تاریخ انتشار
دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب : ۳۰۶۱۴۲

نگاهی به اتفاقات اخیر برخی شهرهای ایران

۱
۰
کبنا ؛محمد مجاهدزاده
جامعه ایران اخیراً شاهد اتفاقات مهمی بوده است. اعتراضاتی که ابتدا با لعاب اقتصادی شروع شد خیلی زود رنگ عوض کرد. اعتراضات خیلی زود از هدف اولیه خود فاصله گرفت و به سمت تخریب اموال عمومی و شعارهای ساختارشکنانه کشیده شد. بنابراین اعتراضاتی که در ابتدا دولت و مسئولین دولتی را هدف خود قرار داده بود به یکباره حکومت و اصل نظام را نیز مورد هدف قرار داد. موج اعتراضاتی که از مشهد شروع شد آرام آرام امواج آن دیگر شهرهای ایران را گرفت. کالبدشکافی این اعتراضات نشان می‌دهد که در جایی مانند قم در منطقه‌ای خاص با گرایش سیاسی رادیکال در شهری چون کرمانشاه در منطقه‌ای مستضعف در جایی مانند استان کهگلویه و بویراحمد در مرکز استان و بیشتر توسط جوانان بیکار و قشرکم‌درآمد جامعه، درجایی ماند رشت کاملا متاثر از شعارهای رئیس جمهور سابق شکل گرفت. ولی سوال اصلی این است که چه عاملی باعث اعتراضات مردم شده است؟ ریشه این اعتراضات به چه چیزی برمی‌گردد؟ مردم خواستار چه چیزهایی هستند؟
۱- مردم بعد از گذشتن نزدیک به ۵ سال از دوره ریاست جمهوری هم‌چنان در انتظار وعده‌های داده شده رئیس جمهور هستند. مردم همچنان منتظر گشایش رونق اقتصادی و اشتغال وعده داده شده رئیس جمهور هستند. جامعه ایران همچنان به چشم امید به گلابی‌های وعده داده شده روحانی دوخته‌اند.
۲- بیکاری و اشتغال جوانان: بیش این تجمع‌کنندگان جوانانی هستند که هیچ امیدی در آینده نمی‎بینند. لشکر بزرگی از جامعه با مدارک عالی دانشگاهی که اکثرا فاقد درآمد و از قشر پایین جامعه می‌باشند. جوانانی که از گذشته تاکنون از تلف کردن وقت خود در درس و دانشگاه پشیمان شده‌اند. دانشجویانی که سال‌هاست لیسانس و فوق‌لیسانس و دکتری گرفته‌اند ولی همچنان از سفره پدر و مادر نان می‌خورند. دانشجویانی که به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ آبی نه از اصول‌گرایان و نه از اصلاح‌طلبان گرم نخواهد شد. ولی تیر آخر هم از امید نداشتن به آینده اقتصادی و اشتغال خود از سوی حسن روحانی به آنها زده شد. بسیاری از این جوانان با امید به آینده‌ای بهتر در انتخابات اخیر که می‌توان مناظرات آن را رقابت بر سر اقتصاد و اشتغال نامید شرکت کردند و نام روحانی را به صندوق انداختند. لذا در این روزها به دلیل عدم امیدواری از آینده دولت روحانی معترض هستند. عملی نشدن وعده‌های روحانی و امید نداشتن این قشر تحصیل کرده و بیکار آن‌ها را به این سمت سوق داده که از سوی اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان در جریان انتخابات اردبهشت ماه به بازی گرفته شده‌اند. شکل گرفتن موجی با عنوان «پشیمانم» در چندروز قبل از اعتراضات در همین زمینه قابل تفسیر است.
۳- البته در این بین نمی‌توان از نقش برخی افراد غافل شد که بنابر فرمایش مقام معظم رهبری سعی دارند نقش اپوزیسیون را بازی کنند. صحبت‌های این مسئول سابق درباره نهاد قضایی کشور و دست به دست شدن آن در فضای مجازی اگر در منشا این اعتراضات بی‌تاثی باشد در حرکت دادن شعارهای معترضان به سمت و سویی خاص بی‌تاثیر نبوده است.
به‌طور کلی ریشه این اعتراضات هرچه باشد تنها یک نتیجه از آن حاصل می‌شود. مردم از وضع موجود ناراضی هستند. مشکلات اقتصادی، بیکاری، گرانی و .... مردم را به ستوه آورده است. امیدواریم که اقدامات نابجای برخی از افراد اغتشاشگر باعث رانده شدن خواسته‌های برحق مردم به حاشیه نشود. بنابراین صدای مردم باید شنیده شود لذا مسولین باید از کاخ‌ها و برج‌ها و دنیای بدون مشکل خود بیرون بیاند و لحظه‌ای خود را در جایگاه مردم تصور کنند تا شاید وضعیت مردم را درک کنند.
و هان! ای دولتمردان، اگر به‌واسطه سوء مدیریت شما به اسلام و مسلمین ضرری وارد شود، عذاب بزرگ دامن‌گیرتان خواهد شد. هریک در هرمقام، احساس ضعف در خود می‌کند، چه ضعف مدیریت و چه ضعف اراده از مقاومت در راه هواهای نفسانی، از مقام خود اسعفا کند که این عمل صالح و عبادت است. (پیام عمومی، حضرت امام خمینی (ره) به مناسبت ۲۲ بهمن سال ۱۳۶۳).
 
* دانشجوی ارشد روابط بین‌الملل دانشگاه یزد
نام شما

آدرس ايميل شما

صدای غم
Iran, Islamic Republic of
واقعا درد همه اینها "اقتصادی ،بیکاری و..."مردم را سردرگم وبیمار روحی ورانی نموده است بطوریکه دیگر مرد کنترل خود را از دست داده اند با این شعارهای داده شده همه کسب وکار هم از دست رفته است.
مردم از وضع موجود ناراضی هستند. مشکلات اقتصادی، بیکاری، گرانی و …. مردم را به ستوه آورده است. امیدواریم که اقدامات نابجای برخی از افراد اغتشاشگر باعث رانده شدن خواسته‌های برحق مردم به حاشیه نشود.
( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن /  پیام بایدن پس از پیروزی

( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن / پیام بایدن پس از پیروزی

نامزد حزب دموکرات که اغلب رسانه‌های آمریکایی پیروزی وی در انتخابات روز سه‌شنبه را اعلام ...
چرا اکثر حاکمان سیاسی دنیا از رفتن ترامپ خوشحال هستند؟

چرا اکثر حاکمان سیاسی دنیا از رفتن ترامپ خوشحال هستند؟

در نظم نوین جهانی سلسله معاهدات قوانینی به شکل دوطرفه، اقلیم جغرافیایی و منطقه‌ای و اجماع ...
تفاوت بایدن و ترامپ برای ایران

تفاوت بایدن و ترامپ برای ایران

خطبه‌های نماز جمعه در برخی از شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، انتخابات ریاست ...
1