تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۴۳
کد مطلب : ۳۰۵۲۹۳

۱۸ مورد کودک آزاری در کهگیلویه و بویراحمد / برنامه‌های دهه فجر امیدبخش باشد / وقتی مسوولان استان معلولین را درک نمی‌کنند / وانت‌بارها و سلب آرامش مردم لنده

۰
کبنا ؛خبرهای کهگیلویه و بویراحمد

حقوق معلولین در میان قوانین شهرسازی خاک می خورد

 


کهگیلویه وبویراحمد استانی است که نیازهای معلولین در نگاه شهر سازان دیده نشده و حقوق معلولین در حوزه مناسب سازی برای استفاده یکسان از خدمات در قوانین خاک می خورد.

در بسیاری از کشورها شهرسازی ها با در نظر گرفتن شرایط مختلف و همچنین امکان تسهیل در تردد عابرین انجام می شود، اما در کشور ما و به خصوص استان کهگیلویه و بویراحمد این مهم کمتر مورد توجه قرار گرفته و صدای عصا سفیدها،  ویلچرسواران و جامعه معلولین در جولان مسائل دیگر به نحو مطلوب شنیده نمی شود.
بی شک برای دیدن ضعف های این حوزه نگاه کارشناسی نیاز نیست و هرکس با کمی قدم زدن در خیابان های شهر یاسوج و دیگر شهرهای استان به عمق مشکلات پی می برد.
همیشه فریاد برای حمایت از جامعه معلولین در پشت تریبونها بلند است اما روزی که وقت عمل برای بهبود زیرساخت ها برای آسان سازی تردد معلولین می شود، عملکردمان به همان شیب سازی های ورودی ادارات ختم می شود.
در کهگیلویه و بویراحمد نیز  این مطالبه به حق، به نحو مطلوب رسانه ای نشده است و اوج این موضوع به سال ۹۲ و به برگزاری جشنواره تئاتر معلولین در یکی از سالن های شهر بازمی گردد که معلولین تقدیرشده نتوانستد برای دریافت جایزه خود به روی سن بروند.

این نمونه ای از صدها مشکل در این حوزه است که هنوز برای رفع آنها از کف خیابانها تا راه پله های ادارات دولتی فکری نشده است.
مشاور استاندار کهگیلویه و بویراحمد در امور ایثارگران در این مورد گفت: مواد قانونی مختلفی از جمله ماده ۲ قانون جامع حمایت از حقوق معلولین تاکید فراوانی بر حمایت از این حوزه دارد.
محمود داربام افزود: قانون و مقررات شهرسازی برنامه ریزی و طراحی برای تسهیل حرکت معلولین در سطح شهر را الزامی می داند و همه متولیان موظف هستند که  نسبت به رعایت ظوابط کامل در ساخت و سازها اقدام کنند.
داربام به برنامه سوم توسعه و هدفگذاری هایی برای ارتقای توانایی معلولین با هدف تساوی فرصت ها و مشارکت معلولین اشاره کرد و گفت: در همین راستا مناسب سازی امکان عمومی، خصوصی و دولتی محوریت اهداف قرار گرفت و این سوال وجود دارد که امروزه چه میزان از هدفگذاری ها محقق شده است.
وی افزایش ظرفیت ها و مناسب سازی توسط شهرداری ها با آماده سازی و مناسب سازی معابر عمومی با اولویت معابر اصلی و نزدیک به تقاطع ها را از دیگر هدفگذاری های برنامه سوم توسعه دانست و گفت: همچنین در راستای سیاست های کلی این حوزه، مناسب سازی بناها و مراکز خدمات عمومی و خدمات شهری با محوریت جانبازان، معلولین و ... مورد تاکید قرار گرفت.
عدم رعایت قانون مناسب سازی معابر برای معلولین
مشاور استاندار در امور ایثارگران با اشاره مجدد به ماده ۲ قانون جامع حمایت از حقوق معلولین گفت: ‌طبق این قانون کلیه وزارت خانه ها، سازمان ها، مؤسسات، شرکت ها و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان ها، اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهره مندی این ظرفیت ها برای معلولان و افراد عادی فراهم شود.
داربام نقش شهرداری در صدور پروانه و تاکید بر مناسب سازی برای معلولین را ضروری دانست و بیان داشت: طبق تبصره ۲ این قانون، شهرداری ها موظفند از صدور پروانه احداث و پایان کار برای آن تعداد از ساختمان هاو اماکن عمومی و معابری که استانداردهای تخصصی مربوط به حوزه معلولان را رعایت نکرده اند، خودداری کنند.

داربام تصریح کرد: مسئولین ما باید یک روز را با ویلچر سر کار بیایند تا به ابعاد ضعف های زیرساختی در حوزه مناسب سازی شرایط برای معلولین پی ببرند.
مشاور استاندار در امور ایثارگران نقش رسانه ها در تحقق مطالبات معلولین را محسوس دانست و بیان داشت: تا زمانی که رسانه ها از مسئولین مطالبه گر خواسته های عموم نباشند، نمی توانند به جایگاه خود دست یابند.
داربام نگاه صرفا سیاسی در حوزه رسانه را یک آسیب دانست و اظهار کرد: فعالیت و نقد منصفانه در حوزه هایی مانند عدم مناسب سازی ظرفیت ها برای معلولین به رشد خدمات برای این حوزه کمک می کند.
وی افزود: رسالت ها روزی محقق می شوند که مطالبه گر حقوق مردم باشیم.
داربام با بیان اینکه در جمهوری اسلامی ایران نیز دسترسی یکسان به خدمات برای همه مورد تاکید است، خاطرنشان کرد: بهبود شرایط ارائه خدمات به جامعه معلولین همکاری همه دستگاه ها، بخش ها و اقشار مختلف جامعه را طلب می کند.
داربام با گلایه از عدم مناسب سازی معابر و تقاطع ها در شهر یاسوج، گفت: حتی افرادی که از لحاظ جسمی در وضعیت مناسبی قرار دارند، گاهی برای عبور از برخی چهارراه ها و میدان ها به دلیل عدم ظرفیت سازی و پیش بینی برای عابرین دچار مشکل می شوند.
وجود ۱۸ هزار معلول در کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد از شناسایی بیش از ۱۸ هزار معلول در استان خبر داد و گفت: بیش از شش هزار معلول در استان از خدمات مستقیم بهزیستی بهره مند شده اند.
علیرضا موسوی امجد افزود: در مجموع ۱۸ هزار نفر از خدمات غیر مستمر بهزیستی بهره مند می شوند.

موسوی امجد نرخ معلولیت در استان را بالاتر از میانگین کشوری دانست و ابراز داشت: راه اندازی یک آزمایشگاه مجهز و کامل ژنتیک برای شناسایی و کنترل آسیب های مربوط به اختلالات ژنتیکی و کاهش معلولیت ها ضروری است.
وی تصریح کرد: معلولیت های ژنتیک و مادرزادی بیشترین فراوانی در میان معلولیت ها در استان را دارند.
مسئولین خود را جای معلولین بگذارند
علی، جوانی است که در سانحه رانندگی دچار معلولیت شده و با ما همکلام می شود. از علی می پرسم  آیا معلولیت محدودیت است؟  او با لبخندی تلخ بر لبانش می گوید، بستگی دارد که محدودیت را در چه ببینیم، ما معلول نخبه و هنرمند و کسانی که پیشرفت کرده اند کم نداریم. البته که معلولیت محدودیت نیست،  اما مشکلاتی را در جامعه برای فرد معلول به وجود می آورد. روی ویلچر من بشین و به آن طرف خیابان برس و من فریاد خواهم زد که معلولیت محدودیت نیست.
علی نیز ضعف های زیرساختی در حوزه شهری را از عوامل بروز مشکلات برای تردد معلولین در شهر می داند.
وی خواستار رفع محدودیت های زیرساختی در حوزه معلولین است و می گوید، مسئولین لحظه ای خود را جای علی و علی ها بگذارند.
گرچه اقداماتی در راستای مناسب سازی ظرفیت ها برای معلولین انجام شده است، اما در نقاط مختلف استان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار است و این موضوع می طلبد که مسئولان عزم بیشتری داشته باشند، تا ویلچری با دلهره به جلو حرکت نکند، عصای نابینایی از ترس گم کردن مسیر نلرزد و سهم معلولین از پیاده روهای شهر در حد یک عبور و مرور ساده مشخص شده باشد.

فریاد بی امان وانت‌بارهای دوره‌گرد و سلب آرامش مردم لنده
صبح که خورشید با انوار طلائی اش زمین را می گستراند شهروندان لنده روز خود را با صدای گوش خراش میوه فروشان ودست فروشانی آغاز می کنند که هیچ ملاحضه ای برای بیماران و کودکان آرامیده در خواب را نمی کنند.
حقوق شهروندی دارای ابعاد و قواره های در جامعه است که بیشتر بخش های فردی و اجتماعی را در بر می گیرد ولی گاهاً شاهد آن هستیم که عده ای بدون توجه به این مسئله بلندگو به دست در ساعات اولیه صبح شروع به تبلیغ کالای خود می کنند.
صبح که خورشید با انوار طلائی اش زمین را می گستراند شهروندان لنده روز خود را با صدای گوش خراش میوه فروشان ودست فروشانی آغاز می کنند که هیچ ملاحضه ای برای بیماران و کودکان آرامیده در خواب را نمی کنند.
در این ساعات اولیه صبح آیا کسی آبگرمکن تعمیر می کند و یا آیا کسی به دنبال خرید پر مرغ است که ساعت ۷ و نیم صبح با بلندگوهای دستی به جان شهروندان می افتند و اقدام به ایجاد مزاحمت برای بیماران و کودکان می کنند.
انتظار می رود شورای فرهنگ عمومی شهرستان لنده، فرمانداری، شهرداری، اتاق اصناف، نیروی انتظامی و سایر دستگاه های متولی برخورد با این دوره گردها که آسایش و آرامش را از مردم سلب کرده اند تصمیمی جدی اتخاذ کنند تا مردم کمتر شاهد تضییع حقوق شهروندی خود باشند.
۱۸ مورد ادعای کودک آزاری در کهگیلویه و بویراحمد طی سالجاری
مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد از ۱۸ مورد ادعای کودک آزاری در این استان خبرداد.
کامروز امینی در جمع خبرنگاران افزود: ۶۰۵ پرونده با ادعای همسرآزاری در ۱۰ ماه امسال در ادارات پزشکی قانونی استان تشکیل شده است.
وی اظهارکرد: در ۱۰ ماهه امسال تعداد ۶۰۵ نفر مدعی همسر آزاری به ادارات پزشکی قانونی استان مراجعه کردند.
مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه از این تعداد ۵۵۵ نفر زن و ۵۰ نفر مرد بوده اند، خاطرنشان کرد: این رقم در مدت مشابه سال گذشته تعداد ۶۱۶ نفر بوده است که کاهش ۱.۷ درصدی داشته است.
امینی اضافه کرد: همچنین در این مدت ۱۸ مورد پرونده مدعی کودک آزاری در ادارات پزشکی قانونی استان تشکیل شده است که در مدت مشابه سال گذشته ۱۶ مورد بوده است.
 
محور برنامه های دهه فجر ایجاد امید و نشاط در جامعه باشد
استاندار کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد: جهت گیری برنامه های دهه پرفروغ فجر انقلاب اسلامی با رویکرد و تمرکز بر امیدبخشی، نشاط و ایجاد حس همبستگی و همدلی بیشتر در بین آحاد جامعه باشد.
 
علی محمد احمدی اظهار داشت: باید سعی شود برنامه ها وجشن های دهه فجر انقلاب اسلامی بیشتر با رویکرد مردمی ، خلاقانه، پویا و همراه با شناخت عمیق ارزش ها و آرمان های اصیل انقلاب باشد.
وی همچنین بر برجسته سازی و پر رنگ شدن وجه فرهنگی انقلاب و ضرورت همبستگی و اتحاد ملت در برنامه های سی ونهمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تاکید کرد.
احمدی گفت: باید در کنار بهره برداری از طرح های مختلف عمرانی و خدماتی به مردم و مباحث سخت افزاری در این ایام سایر مسایل مهم و ریشه ای و همچنین دلایل شکل گیری محتوای این انقلاب برای مردم و نسل جوان بیش از پیش تبیین شود.
وی ابراز داشت: متولیان امر به ویژه شورای هماهنگی و سازمان تبلیغات اسلامی ، شهرداری های ۱۷گانه استان و دستگاه های مختلف اجرایی در جای جای این استان موظفند تمامی میادین، خیابان ها، معابر و سردر ادارات را در دهه پرفروغ فجر انقلاب اسلامی آذین‌بندی و موجبات امید ونشاط بیشتر را در بین مردم و جوانان فراهم کنند.
استاندار کهیگلویه وبویراحمد گفت: متولیان امر البته باید حرمت برخی ایام در این دهه پرفروغ که مصادف با سالروز شهادت دخت نبی مکرم اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) شده را مورد توجه قرار دهند.
وی تصریح کرد: دشمنان و بدخواهان این نظام الهی امروز در صدد ضربه زدن و استفاده از کوچکترین فرصت برای ناکارآمد جلوه دادن انقلاب هستند که باید مراقب بود وفریب دشمن را نخورد.
وی ادامه داد: نظام سلطه همواره از توسعه و پیشرفت این کشور عصبانی بوده و به همین دلیل امروز و با شکست‌های مفتضحانه خود در منطقه و جهان به دلیل تدابیر و سیاست‌های مدبرانه جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی در حال توطئه چینی جدید علیه این نظام الهی است.
احمدی گفت: دشمن سعی کرده که با تمام توان حرکت توسعه بخش ملت و جمهوری اسلامی را کند کند ولی ملت قدرشناس ایران با درایت، هوشیاری خود و تلاش دولتمردان همواره به این نظام پایبند و وفادار مانده‌اند.
۱۲ تا ۲۲ بهمن هر سال به مناسبت سرنگونی رژیم پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ به نام ایام الله دهه فجر نام‌گذاری شده است.
بیش از ۴۰ هکتار بر فضای پارک های شهر یاسوج افزوده شده است
رئیس شورای اسلامی شهر یاسوج گفت: بیش از ۴۰ هکتار بر میزان پارک های شهر یاسوج افزوده شده است.
هدایت اکبری در نشست ستاد خدمات سفر شهرستان بویراحمد افزود: با توجه به افزایش میزان فضای پارک در شهر یاسوج، مشکلات اسکان مسافر و کمبود جا برای مسافران مرتفع شده است.
اکبری خدمات ارائه شده به مسافران در چند سال اخیر را مطلوب دانست و اظهار کرد: استفاده از ظرفیت پارک ها برای اسکان تنها در مراکز استانی مانند یاسوج انجام می شود و محدودیت هایی در اغلب شهرها وجود دارد.
اکبری با بیان اینکه چشمه های بهداشتی در پارک های شهر یاسوج تعبیه شده است، عنوان داشت: شهر یاسوج با ۱۳۰ هزار نفر جمعیت، در یک مقطع زمانی با ورود حجمی قریب به ۸۰۰ هزار مسافر روبه رو می شود که گاها نیز مشکلاتی در ارائه خدمات مطلوب به وجود می آید.
رئیس شورای اسلامی شهر یاسوج بر همکاری و هماهنگی همه دستگاه های استان برای ارائه خدمات به جامعه هدف تاکید کرد و ابراز داشت: شهرداری و شورای شهر یاسوج از ظرفیت های خود برای تحقق اهداف استفاده خواهند کرد و دستیابی به این مهم در گرو همکاری بخش های مختلف است.
اتصال کوی گلزار و پاسداران دهدشت به شبکه فاضلاب /رفع مشکلات بهداشتی با اتصال به شبکه فاضلاب
مدیر امور آب و فاضلاب شهری دهدشت ازاتصال کوی گلزار و پاسداران این شهر به شبکه فاضلاب خبر داد.
داریوش فقهی‌پور در بازدید از پروژه توسعه شبکه فاضلاب شهری دهدشت اظهار کرد: روند توسعه شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر دهدشت طی سال جاری سرعت بیشتری به خود گرفته است.
مدیر امور آب و فاضلاب شهری دهدشت افزود: طی سه سال اخیر بالغ بر ۱۳ کیلومتر شبکه فاضلاب در سطح شهر دهدشت اجرا شده است.
فقهی‌پور با بیان اینکه در ماه گذشته بیش از یک کیلومتر شبکه فاضلاب در مناطق مختلف شهر دهدشت اجرا شد، بیان کرد: در حال حاضر شش پیمانکار توسعه فاضلاب در نقاط مختلف این شهر در حال فعالیت هستند.
وی بیان کرد: طی هفته جاری عملیات توسعه شبکه فاضلاب در کوی پاسداران و گلزار شهر دهدشت آغاز شد.
مدیر امور آب و فاضلاب شهری دهدشت یادآور شد: رها شدن فاضلاب خانگی در جداول و حاشیه این مناطق از شهر دهدشت مشکلاتی را به لحاظ بهداشتی برای شهروندان این منطقه از شهر بوجود آورده بود که به اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب نیز این مشکلات برطرف خواهد شد.
 
 
اهدا تندیس برنزین هشتمین جشنواره ملی نظام پیشنهادها به شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران
دبیر اجرایی نظام مشارکت شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران از اهدا تندیس برنزین هشتمین جشنواره ملی نظام پیشنهادها به شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران خبر داد.
علی نارکی با بیان اینکه شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران به عنوان دومین تولیدکننده نفت در جنوب در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی وبه منظور ارتقاء خدمت،رفع مشکلات سازمان،کاهش هزینه ها، ایجاد هم افزایی، انگیزه و اعتماد به نفس و بهبود مستمر امور در نظام مشارکت و پیشنهادات پیشتاز بوده است، اظهار کرد: دستاوردهای بزرگ این شرکت در راستای نظام مشارکت و پیشنهادات با همکاری و حمایت مدیرعامل، مدیران و کارکنان محقق شده است.
دبیر اجرایی نظام مشارکت شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران تصریح کرد: نظام مشارکت و پیشنهادات کارکنان در این شرکت از سال ۱۳۸۰ کار خود را شروع کرده است و تا امروز بیش از ۵۰ هزار پیشنهاد از سوی کارکنان به این دبیرخانه ارسال شده است.
نارکی با اشاره به آمار بالای پیشنهادات کارکنان در سطح این شرکت گفت: ارائه پیشنهادات از سوی کارکنان نشان از همکاری و مشارکت خوب کارکنان شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران دارد.
وی با اشاره به حضور شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران در جشنواره ملی چهاردهمین همایش و هشتمین جشنواره ملی نظام پیشنهادها که در تاریخ‌های ۸و۹ ماه جاری در جهاد دانشگاهی تهران برگزار شد، عنوان کرد: در این جشنواره ملی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران موفق به دریافت تندیس برنزین شد.
نارکی افزود: در ادامه موفقیت‌های این حضور ،لوح تقدیر مدیر حامی به مهندس نعمت الله اسدی مدیر عملیات این شرکت، لوح تقدیر به عنوان پیشنهاد برتر ملی به آقایان علی رضا فا تحی و رضا معینی زاده و لوح تقدیر ارزیابان برتر به آقای جشیره نژاد و سرکار خانم معصومی اهدا شد.
 
اجرای ۵۰ عنوان برنامه در دهه فجر در کهگیلویه
فرماند ناحیه مقاومت بسیج کهگیلویه از اجرای ۵۰ عنوان برنامه این ناحیه مقاومت در دهه فجر در کهگیلویه خبر داد.
سعید برومندزاده در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر به تشریح برنامه‌های ناحیه مقاومت بسیج کهگیلویه پرداخت و با بیان اینکه عمده این برنامه‌ها با سایر کمیته‌ها مشترک است، اظهار داشت: ۵۰ عنوان برنامه برای این دهه در کهگیلویه پیش‌بینی شده است.
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج کهگیلویه استقبال نمادین، رژه خیابانی خودرویی و موتوری از میدان شهید ضیایی به سمت گلزار شهدا، نواختن زنگ انقلاب در مدارس، راه‌اندازی ایستگاه صلواتی، مسابقات ورزشی و برگزاری کارگاه‌های مختلف آسیب‌شناسی را از جمله این برنامه‌ها در دهه فجر عنوان کرد.
وی اجرای تئاتر خیابانی، مسابقات ورزشی کوهپیمایی، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای انقلاب، نشست‌های مختلف با موضوع نقش انقلاب در عدالت اجتماعی و غبارروبی گلزار شهدا را از دیگر برنامه‌های ناحیه مقاومت بسیج کهگیلویه در دهه فجر عنوان کرد.
برومندزاده از اردوهای جهادی به مناطق محروم به عنوان دیگر برنامه‌های ناحیه مقاومت بسیج کهگیلویه یاد و تصریح کرد: ۲۹ روستا از بخش دیشموک به عنوان منطقه هدف مشخص شده و در بازه زمانی سه تا پنج ساله کار جهادی در این روستاها به اتمام خواهد رسید.
وی از دیدار با ۱۰ خانواده شهید در این ایام خبر داد و افزود: ناحیه مقاومت بسیج کهگیلویه ۱۰۰ مورد سرکشی به خانواده شهدا داشته است.
این مسوول برگزاری یادواره شهدای پایگاهی در جاورده و دهدشت در قالب آبروی محله را از دیگر برنامه‌ها در دهه فجر عنوان کرد.
وی خواستار همکاری و فضاسازی متناسب از اداره‌جات نسبت به اجرای برنامه‌های ستاد دهه فجر در شهرستان شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1