تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۳۷
کد مطلب : ۳۰۵۲۸۱

جزئیاتی از پشت پرده حوادث‌اخیر / نوبخت: همه چیز را به وقتش می‌گوییم / دولت همه چیز را زیر نظر دارد

۶
۰
کبنا ؛

سخنگوی دولت با بیان اینکه قانون مرز اعتراض و اغتشاش را مشخص کرده است، گفت: از منظر دولت بر اساس حقوق شهروندی، اعتراض حق شناخته شده شهروندان است و آنها می‌توانند با توجه به این حقی که دارند پیام و صدای خود را به مسئولان در چارچوب ضوابط قانونی برسانند و اعتراض خود را داشته باشند.


به گزارش کبنا به نقل از ایسنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز خود اظهارکرد: دولت به حقوق شهروندی همه مردم چه آنهایی که به دولت رای داده‌اند و یا چه کسانی که به رقیب دولت رای داده‌اند، پایبند است و آن‌ها را به رسمیت می‌شناسد.
وی ادامه داد: تجمعات مختلفی در گذشته از جمله تجمعات سپرده‌گذاران یا بازنشستگان بدون مشکل برگزار شده است اما در روزهای اخیر شاهد اغتشاش و آسیب رساندن به اموال عمومی بوده‌ایم. قانون اساسی مرز اغتشاش با اعتراض را در اخلال در نظم عمومی و امنیت می‌داند و بر این اساس حساب اغتشاشگران با معترضان جداست. البته کسانی که با اغتشاشات مقابله می‌کنند باید در چارچوب قانون و حدود و اختیارات این اقدام را انجام دهند.
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه کسانی که به اموال عمومی آسیب می‌رسانند طبق قانون محکوم هستند، تصریح کرد: دولت بر اساس سازوکارهای قانونی در انتخابات از مردم رای گرفت و همه نیز سلامت انتخابات را تایید کردند. دولت هم اعلام کرده است که خدمتگزار همه مردم چه کسانی که به دولت رای داده‌اند و چه کسانی که به رقیب دولت رای داده‌اند، است.
نوبخت همچنین افزود: دولت از آسیب دیدن نیروهای انتظامی و امنیتی و همچنین آسیب رسیدن به اغتشاشگران ناراحت بوده و متاثر و دردمند حوادث اخیر است زیرا تمام کسانی که آسیب می‌بینند ایرانی هستند. به هر حال این ملت  دشمن دارد و امروز اگر رییس‌جمهور نسبت به این اتفاقات غمگین است، رییس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر اسرائیل خوشحالند و این خوشحالی خود را کتمان نمی‌کنند چون آنها دشمن ملت ایران هستند البته علاوه بر این کشورها، گروهک‌های تروریستی از جمله داعش و گروهک منافقین که دستشان به خون مسئولان و مردم ایران آغشته است نیز بابت این اغتشاشات خوشحال هستند. دشمنان ایران بیکار ننشستند و می‌توانند از این فضای اغتشاش استفاده کنند. به هر حال دشمن از این اتفاقات خوشحال است و آماده ایجاد فتنه و آشوب در ایران است.
وی تاکید کرد: اما ملت ایران ملتی آگاه، بصیر و نکته‌سنج است و به وقت خود نشان می‌دهد که با وحدت می‌توان مشکلات کشور را حل کرد. دولت هم برای حل مشکلات مردم سیاست و برنامه‌های روشنی دارد و در حال اجرای آن است و ساده‌لوحانه است که منتظر کمک کسانی باشیم که از این شرایط فعلی کشور خوشحال هستند.
نوبخت دستیابی به رشد ۷٫۱ درصدی در سرمایه‌گذاری، رشد مثبت اقتصادی، کنترل تورم و اشتغالزایی را بخشی از دستاوردهای دولت دانست و گفت: البته مردم همچنان مشکل دارند، کدام دولتمرد است که بگوید همه مشکلات کشور را حل کرده‌ایم بخصوص در این شرایط که با محدودیت منابع مواجهیم.
وی ادامه داد: سال آینده کل درآمدهای نفتی ما ۵۰ میلیارد دلار است که ۳۲ درصد از آن باید به صندوق توسعه ملی، ۱۴٫۵ درصد به شرکت نفت برای سرمایه‌گذاری داده شود و تنها ۲۷ میلیارد دلار در اختیار دولت قرار می‌گیرد. این در حالی است که باید سال آینده صندوق‌های بازنشستگی ۶۷ هزار میلیارد تومان پرداخت داشته باشند ولی چون قادر به پرداخت این مبلغ نیستند، دولت باید به آنها کمک کند.
سخنگوی دولت با بیان اینکه میزان تسهیلات را از ۱۷ هزار میلیارد تومان به ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش داده‌ایم، تصریح کرد: این منابع از داخل کشور تامین می‌شود. در برنامه دولت، نوسازی شهرها و مسکن روستایی قرار گرفته است و سال آینده ۱۰۰ هزار واحد مسکونی را نوسازی می‌کنیم. یکی دیگر از برنامه‌های دولت، ایجاد یک میلیون فرصت شغلی است. همچنین برای مقابله با آلودگی هوا ناوگان حمل و نقل درون شهری و برون شهری را نوسازی می‌کنیم.
وی با اشاره به اصلاحات انجام گرفته در بودجه سال ۹۷، خاطرنشان کرد: ما باید این مدیریت را داشته باشیم که اصلاحات بودجه به مردم آسیبی نرساند. دولت می‌داند بقایش به رضایت مردم بستگی دارد و ما به نظر و رای مردم بی‌توجه نیستیم. ما مشکلات مردم را شناسایی کرده، برای آن برنامه‌ریزی کردیم و وارد عمل شدیم. ما ایجاد رفاه برای مردم را وظیفه خود می‌دانیم. با کمک بخش خصوصی ۱۲۶ هزار میلیارد تومان منابع برای اتمام طرح‌های ناتمام در نظر گرفته‌ایم. ما به هیچ وجه نسبت به مشکلات مردم بی‌تفاوت و ناآگاه نیستیم. مردم شرایط امروز را با زمان روی کار آمدن دولت یازدهم مقایسه کنند، تورم ۴۰ درصدی به زیر ۱۰ درصد رسیده است، نرخ بیکاری کاهش یافته و رشد اقتصادی هم مثبت شده است اما با این وجود مردم هنوز مشکلات دارند و بنابراین باید برای حل این مشکلات اقدامات بیشتری انجام داد.
نوبخت اظهار کرد: در درون خانواده مشکلاتی پیش آمده و اکنون جایش نیست که بگویم چه کسانی اقدامات اخیر را شروع کرده‌اند. ما باید این اتفاقات که موجب خوشحالی دشمن شده است را حل کنیم. نباید اختلاف را تشدید کرده بلکه به دنبال وحدت ملی برای حل مشکلات باشیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت از پشت پرده این اقدامات اخیر اطلاعی دارد؟ اظهار کرد: به هر حال دولت، وزارت اطلاعاتی دارد و به ریز می‌تواند پشت پرده حوادث را بفهمد. دولت زیرکانه همه چیز را تحت نظر دارد.
نوبخت همچنین در پاسخ به پرسش دیگری که آیا امام جمعه مشهد در پشت پرده این اتفاقات بوده است؟ گفت: به وقت به صورت شفاف در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کنیم.
سخنگوی دولت همچنین درباره برنامه دولت و مجلس برای سهمیه‌بندی کردن یا دو نرخی کردن بنزین، بیان کرد: دولت دنبال سهمیه‌بندی یا دو نرخی کردن بنزین نیست.
وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره محل هزینه منابع حاصل از حذف یارانه‌ها یا افزایش حامل‌های انرژی، خاطرنشان کرد: این منابع در محل نوسازی بافت‌های فرسوده و مسکن روستایی، رفع آلودگی هوا، نوسازی ناوگان شهری و برون‌شهری، کشاورزی، ایجاد صنایع تبدیلی و بخش صنعت هزینه می‌شود. برنامه دولت هم در این زمینه‌ها به ریز مشخص شده است.
نوبخت درباره موضع دولت نسبت به سوال نمایندگان مجلس از رییس‌جمهور درباره چایکاران یا سپرده‌گذاران موسسات مالی غیرمجاز، تصریح کرد: دست به سوال این مجلس از رییس‌جمهور خیلی راحت و خوب است. ما اگر آمار خدمات ارائه شده به چایکاران را توضیح بدهیم معلوم می‌شود اصلا مصداق سوالی وجود ندارد چه برسد سوال از رییس‌جمهور پرسیده شود البته وزیر کشاورزی باید در این زمینه جوابگوی مجلس باشد و دولت از پاسخ به مجلس فراری نیست.
سخنگوی دولت با بیان اینکه حل مشکلات سپرده‌گذاران در سطح سران قوا در حال پیگیری است، افزود: تاکنون ۱۱ هزار میلیارد تومان از طریق بانک مرکزی به سپرده‌گذاران پرداخت شده است. موسسات مالی غیرمجاز هشت هزار میلیارد تومان اموال داشتند که مقدمات موافقت قوه قضاییه برای بهره‌برداری از این اموال به نفع سپرده‌گذاران فراهم شده است.
خبرنگاری به نوبخت گفت که دولت از کمبود بودجه می‌گوید اما بودجه نهادهایی مثل صداوسیما یا سایر نهادهای فرهنگی کامل اختصاص می‌یابد، چرا به جای پرداخت بودجه به این دستگاه‌ها، بودجه را برای حل مشکلات مردم به کار نمی‌برید که وی در جواب گفت: قانون حکم کرده است که باید درصد خاصی از بودجه سهم صداوسیما باشد. انتقاد ما به این قانون این است که باید بررسی کنیم در قبال بودجه‌ای که دستگاه‌ها می‌گیرند چه عملکردی دارند. ما در بودجه بر اساس عملکرد دستگاه‌ها بودجه تخصیص می‌کنیم. جامعه هم باید بداند هر دستگاهی چقدر بودجه دارد.
وی با بیان اینکه در بودجه امسال ۵۹ دستگاهی که با اسم در قانون پول می‌گرفتند حذف شده‌اند، تاکید کرد: انتقاد از بودجه حق شماست ولی باید نکات مثبت هم دیده شود. شما به دولت کمک کنید تا جداول بودجه این دستگاه‌ها باز نگردد. اقدامات بزرگی برای اصلاح و شفاف‌سازی بودجه انجام شده است.
خبرنگاری از میزان هزینه‌کرد دولت در جنگ سوریه و عراق پرسید که سخنگوی دولت در پاسخ، گفت: هزینه جنگ را خود آن کشورها می‌پردازند و هزینه ما در حد مستشاری است. بودجه نهادهای نظامی به ریز در بودجه آمده است و شما می‌توانید با مراجعه به بودجه این مبالغ را متوجه شوید. پول دیگری غیر از بودجه در این زمینه پرداخت نمی‌شود.
نوبخت در مورد استعفای آخوندی و مخالفت رییس‌جمهور با این استعفا، گفت: من این خبر را از شما می‌شنوم.
سخنگوی دولت درباره مدت زمان فیلتر بودن تلگرام، خاطرنشان کرد: وزیر مسئول در این زمینه توضیحات کافی را داده است و نوع نگاه دولت داشتن پهنای باند کافی است. حل شرایط موجود برای ما در اولویت است.
وی همچنین درباره اظهارنظر دیروز رییس‌جمهور مبنی بر اینکه ۲۰۰ هزار میلیارد از بودجه در اختیار دولت نیست، گفت: منظور رییس‌جمهور هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر مثل پرداخت حقوق کارمندان یا هزینه‌های رفاه اجتماعی است، منظور این نیست که این بودجه در اختیار دولت نیست.
نوبخت همچنین گفت: رییس ستاد مبارزه با قاچاق در روزهای آینده مشخص می‌شود.

نام شما

آدرس ايميل شما

زیرتل..
Iran, Islamic Republic of
آقای نوبخت کار را از این که هست بدتر نکن آدرس غلط نده شما ودولتت . پنج سال است که دولت قبل را مقصر دانستید حالا هم با آدرس غلط می خواهید وضع را بدتر از این کنید ..
محمد ياسوج
Romania
برو ا...
محمد
Iran, Islamic Republic of
نوبخت.
7
Iran, Islamic Republic of
خیلی از مشکلات اقتصادی را دکتر نوبخت ایجاد کرده است و بایستی به خاطر انقباض اقتصادی که ایجاد کرده و بدهی دولت به طلبکاران را نمی دهد پاسخگو باشد.
هومان رستمی
Singapore
مگه هنوز چیزی هم داری که بگی
سعید
Iran, Islamic Republic of
نگو که نگوتنت بهتر د بیشتر خرابش نکن
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1