تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۰۴
کد مطلب : ۳۰۵۲۰۴

تخلف عجیب و غریب برخی از مراکز درمانی «دنا» / ترکیدگی لوله نفت گچساران آب عشایر را آلوده کرده / نارضایتی عشایر / مدیرانی که بی‌قانونی را ترویج می‌دهند / میوه چهار نرخی در یاسوج/ جشنواره ملی داستان کوتاه گچساران

۱
۰
کبنا ؛خبرهای کهگیلویه و بویراحمد
برداشت ۱۹ هزار تن انواع مرکبات در گچساران
مدیر جهاد کشاورزی گچساران گفت: تا کنون ۱۹ هزار تن انواع مرکبات شامل لیموترش، پرتقال و نارنگی از باغات گچساران برداشت شده است.
علی مرادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: شهرستان گچساران دارای ۲ هزار هکتار باغ دارد که از این میزان یک هزار و ۲۶۷ هکتار باغات مثمر ثمر مرکبات است.
مدیر جهاد کشاورزی گچساران با اشاره به برداشت مرکبات این شهرستان گفت: برداشت مرکبات از باغات شهرستان گچساران از اویل مهرماه سالجاری آغاز و تا پایان دی ماه ادامه خواهد داشت.
وی با اشاره به برداشت مرکباتی شامل لیموترش، پرتقال و نارنگی گفت: تا کنون ۹۰ درصد از محصولات باغات مرکبات این شهرستان برداشت شده است.
مدیر جهاد کشاورزی گچساران تصریح کرد: میزان محصولات برداشتی از باغات مرکبات گچساران ۱۹ هزار تن مرکبات شامل لیموترش، پرتقال و نارنگی بوده است.
مرادی اذعان کرد: روستاهای چهاربیشه، پاکوه، ماهور باشت، آب توت، اسپر، مارین، دیل، شامبراکان و نارک را عمده ترین مناطق تولید محصول باغی این شهرستان است.
وی گفت: محصول برداشت شده علاوه بر بازار داخلی به شهرستان‌های همجوار و استان خوزستان نیز صادر می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: شهرستان گچساران دارای ۲۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از این میزان هفت هزار هکتار به صورت آبی و مابقی نیز دیم است.
مدیر جهاد کشاورزی گچساران خاطرنشان کرد: تعداد ۸۲۰ نفر بهره بردار در زمینه برداشت مرکبات در باغات گچساران فعالیت دارند.
 
فراخوان سومین جایزه ی ملّی داستان کوتاه گچساران(سه قلاتون)
رئیس اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی گفت: سومین جایزه‌ی داستان کوتاه سه قلاتون با موضوع آزاد، اقلیمی(بومی) و نفت در گچساران برگزار می‌شود.
امیر حسین نوروزی از فراخوان سومین جایزه‌ی ملّی داستان کوتاه گچساران(سه قلاتون) در گچساران خبر داد.
رئیس اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی ادامه داد: سومین جایزه‌ی داستان کوتاه سه قلاتون با موضوع آزاد، اقلیمی(بومی) و نفت برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه آخرین مهلت ارسال آثار روز ۳۰ بهمن سالجاری خواهد بود، گفت: زمان برگزاری سومین جایزه ملی داستان کوتاه سه قلاتون نیمه اول اردیبهشت سال آینده خواهد بود.
نوروزی با اشاره به داوران نهایی این مسابقه اذعان کرد: ابوتراب خسروی، محمدجواد جزینی و حسن بهرامی داوری این مسابقه را برعهده دارند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران با بیان اینکه شرکت برای عموم آزاد است، بیان کرد: هزینه‌ی رفت و برگشت و اسکان به عهده ی دبیرخانه ی جایزه ی ملّی داستان کوتاه گچساران(سه قلاتون) خواهد بود.
وی ابراز کرد: کارگاه نقد و بررسی آثار برگزیده در حاشیه ی جایزه ی ملّی داستان کوتاه گچساران(سه قلاتون) برگزار می‌شود.
نوروزی به تشریح جوایز سه بخش در این مسابقه پرداخت و خاطرنشان کرد: مقام اوّل هربخش: دیپلم افتخار ، تندیس جشنواره و مبلغ بیست میلیون ریال، مقام دوم هربخش: لوح تقدیر، تندیس جشنواره و مبلغ پانزده میلیون ریال و مقام سوم هربخش: لوح تقدیر، تندیس جشنواره و مبلغ ده میلیون ریال خواهد بود.
وی افزود: شرکت کنندگان آثار خود را به آدرس الکترونیکی dastanegachsaran@gmail.com در محیط word و با پیوست مشخصات کامل نویسنده، نشانی، تلفن تماس و نام اثر به صورت جداگانه در صفحه ی اول هر اثر نوشته و ارسال نمایند.
نوروزی ادامه داد: هر نویسنده آزاد است در هر بخش ۱ تا ۲ داستان کوتاه ارسال نماید.
رئیس اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی گچساران اذعان کرد: این مسابقه با همکاری معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویر احمد - معاونت فرهنگی اداره کل ارشاد استان - اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گچساران - انجمن شعر و داستان گچساران، فرمانداری و شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران برگزار خواهد شد.
 
 
میوه چهار نرخی در یاسوج و بی تفاوتی مسؤولان/وقتی مدیران‌کل هم برای خرید به وانت‌بارها مراجعه می‌کنند
اما حرف اصلی ما در اینجا بی‌ثباتی قیمت‌ها در مغازه‌های شهر یاسوج است که به گفته مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قیمت‌های چهار نرخی میوه در مغازه‌های شهر یاسوج دیده می‌شود.
باید بپذیریم که در کنترل بازار استان کهکیلویه و بویراحمد از بیشتر استان‌های کشور عقب هستیم.
شاید یکی از دلایل آزاد بودن بازار در استان و به خصوص در شهر یاسوج نوپایی و جوان بودن بازار است اما این تنها یکی از ده‌ها دلیل برای افسارگسیختگی قیمت‌ها در بازار استان است.
اما مؤلفه‌های دیگری هم وجود دارد که به دلیل عدم رعایت آن مؤلفه‌ها بازار استانمان و به ویژه مرکز استان از نظر قیمت‌ها بی‌ثبات است.
البته باید شکرگذار بود که وانت‌بارها و دستفروش‌ها نوعی تعادل در بازار استان ایجاد کرده‌‌اند چرا که اگر آن‌ها نبودند شاید قیمت گوجه و بادمجان و پیاز و در کل مایحتاج اصلی مردم از قیمت شمال تهران هم بالاتر بود.
هر چند که به حضور دوره‌گردها و وانت‌بارها در استان و به خصوص در شهر یاسوج به دلیل زشت کردن چهره شهر خرده گرفته می‌شود اما همین‌ها بیش از مسؤولان و ناظران و بازرسان در کنترل بازار یاسوج اثرگذار بوده‌اند.
اما حرف اصلی ما در اینجا بی‌ثباتی قیمت‌ها در مغازه‌های شهر یاسوج است که به گفته مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قیمت‌های چهار نرخی میوه در مغازه‌های شهر یاسوج دیده می‌شود.
به گفته زیرایی در مغازه‌های یاسوج برای یک نوع میوه قیمت‌هایی از ۱۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان وجود دارد که این موضوع برای یک نوع میوه با کیفیت یکسان در بازار شهر یاسوج پذیرفتنی نیست.
شاید یکی از دلایلی که مرم از مغازه‌ها رویگردان شده و حتی مدیران کل و رؤسای سازمان‌های استانی به دلیل عدم اعتمادی که به بازار دارند برای خرید به وانت‌های دوره‌گرد در سطح شهر از جمله در خیابان جمعه بازار مراجعه می‌کنند.
این بی‌اعتمادی به بازار یاسوج بی‌شک در آینده برای کسبه و اصناف شهر گران تمام خواهد شد و همین عدم نظارت درست و حسابی و کافی از سوی مسؤولان مرتبط خواسته و ناخواسته به وجهه و آینده بازار مرکز استان ضربه وارد کند.
زیرایی همچنین در نشست کمیسیون هماهنگی تعزیرات به کمبود نیرو برای نظارت هم اشاره کرده که خود یکی از دلایل افسارگسیختگی بازار است و به همین دلیل تاکنون به گفته این مسؤول تعداد ۲۷ هزار شکایت از بازار استان در سامانه تعزیرات حکومتی ثبت شده است.
 
آسیب‌های اجتماعی شهر مادون با اجرای طرح‌های رفاهی و ورزشی کاهش می‌یابد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به حجم بالای آسیب‌های اجتماعی در شهر مادوان نیاز به اجرای طرح‌های مداخلات اجتماع محور با مداخله تمام ادارات برای حل مشکلات رفاهی، ورزشی، پارک و کتابخانه داریم.
اورنگ ایلامی اظهار داشت: شهر مادوان دارای یک مرکز بهداشتی و درمانی، ۲ پایگاه بهداشتی و ۸ خانه بهداشت بوده است.
وی عنوان کرد: کل جمعیت شهر مادوان علیا ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر، مادوان سفلی ۷ هزار نفر و ۱۴ هزار نفر نیز در روستاهای تابعه زندگی می کنند که کل تحت پوشش مرکز ۳۶ هزار و ۱۱۵ نفر بوده و با احتساب جمعیت ۲۲ هزار نفری مهریان و بلهزار کل جمعیت منطقه آسیب زای حاشیه شهر به ۵۸ هزار و ۱۱۵ نفر می‌رسد.
ایلامی ابراز کرد: دو زندان مرکزی و بند نسوان و کانون اصلاح و تربیت بطور تقریبی با میانگین ۱۳۰۰ زندانی(۸۰۰ نفر زندان مرکزی، بند نسوان ۱۱۰ نفر و کانون اصلاح و تربیت زیر ۱۸ سال ۷۰ نفر) تحت پوشش خدمات بهداشتی و درمانی شامل مشاوره بیماری‌های رفتاری، نمونه گیری برای بیماریابی ایدز و هپاتیت، تزریق واکسن آنفولانزا، غربال گری برای بیماری های مقاربتی انجام می‌گیرد.
وی با بیان اینکه تیم سلامت شامل پزشک، ماما و روانشناس مداخلات درمانی خود را به طور مستمر انجام می‌دهند، بیان کرد: از کل جمعیت ۳۶ هزار و ۱۱۵ نفری مادوان ۲۵ هزار و ۵۶۲ نفر تحت پوشش بیمه سلامت و ۶ هزار و ۷۶۳ نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و ۳ هزار و ۷۷۰ نفر بیمه‌ای نداشته یا تحت پوشش بیمه دیگری قرار دارند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ۵۳۰ بارداری در ۹ ماهه امسال و یک هزار و ۱۳۹ زایمان و ۷۳ سقط در مادوان داشته‌ایم، افزود: ۳ هزار و ۴۱۰ بیمار توسط تیم سلامت پرونده دارند که ۴۱۵ مورد از این پرونده‌ها مربوط به اختلالات روانی(افسردگی، اضطراب، همسر آزاری، کودک آزاری، مصرف مواد مخدر و سایر اختلالات روانی) بوده و میزان خودکشی منجر به فوت در سال قبل ۹ نفر بوده است
ایلامی اظهار داشت: شهر مادوان به دلیل مهاجر پذیر بودن و بافت خاص آن که ترکیبی از اقوام و طوایف مختلف و همچنین وضعیت اقتصادی پایین مردم آن و نبود زیرساخت های فرهنگی، ورزشی، تفریحی و پارک در ان منطقه مستعد بروز انواع ناهنجاری های اجتماعی شده و در این شهر حداقل ۱۴ پاتوق و ۲۰ ساقی شناخته شده مواد با پوشش حداقل ۲ هزار مصرف کننده وجود دارد.
وی تصریح کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده در منطقه مادوان ۱۲ درصد جمعیت این منطقه مصرف کننده مواد مخدر براورد شده که از این افراد ۹۳ درصد مرد و ۷ درصد خانم هستند و تریاک ۳۲ درصد، کراک ۱۵ درصد، هروئین ۲۵ درصد، ۶ درصد ترامادول و سایرداروها، ۱۸ درصد شیشه، و ۴ درصد حشیش مصرف می کنند.
ایلامی بیان کرد:با توجه به مشکلات و آسیب‌های موجود در منطقه یکی از راهکارهای منطقی برای کاهش آسیب‌های مصرف مواد راه اندازی مرکز گذری برای ساماندهی به معتادان پر خطر و بی بضاعت بوده که در این راستا مکاتبات متعددی با وزارت و سایر ارگان‌ها انجام شده است.
وی تاکید کرد: با توجه به حجم بالای آسیب‌های اجتماعی در شهر مادوان نیاز به طرح‌های مداخلات اجتماع محور با مداخله تمام دستگاه‌های استان برای حل مشکلات رفاهی ورزشی پارک و کتابخانه و سایر موارد را می‌طلبد.
 
صنعت و تجارت کهگیلویه‌ و بویراحمد از نظارت بر بازار یاسوج ناتوان است
فرماندار شهرستان بویراحمد گفت: در صورت عاجز بودن سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد در زمینه نظارت بر بازار یاسوج این فرمانداری آمادگی انجام این مهم را دارد.
 
شاهرخ کناری در نشست کمیسیون هماهنگی تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: فرمانداری شهرستان بویراحمد همچون سنوات گذشته آمادگی کامل در زمینه نظارت بر بازار یاسوج را دارد.
وی خواستار نظارت بر بانوایی‌های سطح شهر یاسوج به طور مستمر و روزانه شد و افزود: قیمت‌های لجام گسیخته و عرضه نان با کیفیت پایین در یاسوج سبب نگرانی مردم شده که انتظار می‌رود در این زمینه تدبیر لازم اندیشیده شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد در واکنش به سخنان فرماندار بویراحمد گفت: مانده‌ایم این سخن نماینده عالی دولت در شهرستان بویراحمد با چه هدفی بیان شده و در مجموع مفهوم آن را نمی‌دانم.
داریوش دیودیده افزود: در زمینه ارتقای کیفیت نان در شهرها و روستاهای مختلف این استان برنامه‌های از جمله برگزاری کلاسهای آموزشی و اعزام به سایر شهرهای ایران و بررسی فعالیت نانوایان از نزدیک در دستور کار است.
وی با تاکید بر اینکه مشکل کمیت نانوایی‌ها در استان قابل حل است، بیان کرد: ۹۹ درصد میوه مورد نیاز یاسوج از میدان میوه و تره بار شیراز مرکز استان فارس تامین می‌شود در حالی میدان میوه و تره بار بعد از گذشت ۱۵ سال از احداث ساختمان تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته است.
 
تخلف برخی از مراکز درمانی شهرستان دنا در ارسال فرآورده‌های نفتی به خارج از استان
مدیرعامل پخش فرآورده‌های نفتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: برخی از مراکز درمانی شهرستان دنا با ارسال فرآورده‌های نفتی دچار تخلف شده‌اند.
لطف‌الله مسعودی در نشست تعزیرات حکومتی در خصوص عرضه خارج از شبکه فرآورده‌های نفتی در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیشترین عرضه خارج از شبکه در شهرستان‌های دنا و بویراحمد صورت می‌گیرد.
مدیرعامل پخش فرآورده‌های نفتی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ۱۳ خانه بهداشت در شهرستان دنا وجود دارد که به ۳ مورد از این مکان‌‌ها گازرسانی شده اما سهمیه نفت سفید می‌گیرند و با دپو کردن، آن را به خارج از استان می‌فرستادند.
وی با بیان اینکه نفت سفید و نفت گاز خارج از شبکه توزیع می‌شوند، افزود: دانشگاه علوم پزشکی به این مورد در شهرستان دنا رسیدگی کند.
این مسؤول تصریح کرد: در گذشته نیز چنین تخلفی را در حوزه آموزش و پرورش این منطقه شاهد بودیم که با ورود اداره کل آموزش و پرورش جلوی این کار گرفته شد.
 
 
آلودگی آب رودخانه دریلا موجب نارضایتی عشایر این منطقه در گچساران شده است
رئیس اداره امور عشایر گچساران گفت: رودخانه دریلا تنها منبع آب آشامیدنی دام ۴۰ خانوار بوده که با ترکیدگی لوله نفت موجب شده آب این رودخانه آلوده و غیرقابل استفاده شود.
قربانی کرمی با اشاره به ترکیدگی لوله نفت شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران که در یکی از مناطق عشایری رخ داده بود، اظهار کرد: این ترکیدگی لوله موجب شد که آب رودخانه دریلا آلوده شود.
رئیس امور عشایر گچساران ادامه داد: این ترکیدگی در آبان ماه سالجاری جاری رخ داد و متاسفانه تا شعاع ۴۰ کیلومتری آب این رودخانه را آلوده و عشایر این منطقه را دچار مشکل کرده است.
وی با بیان اینکه عشایر این منطقه برای استفاده دام از این آب استفاده می‌کردند، گفت: رودخانه دریلا تنها منبع آب آشامیدنی دام ۴۰ خانوار بوده که با ترکیدگی این لوله موجب شده آب رودخانه آلوده و غیرقابل استفاده شود.
رئیس اداره امور عشایر گچساران افزود: در حال حاضر آبرسانی به عشایر این منطقه توسط پنج دستگاه تانکر سیار تأمین می‌شود.
کرمی با بیان اینکه شرکت نفت در خصوص ترکیدگی این لوله اقدامی برای عشایر این منطقه انجام نداده است، گفت: تنها کاری که شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در این منطقه انجام داد مهار نفت بوده است.
رئیس امور عشایر گچساران اذعان کرد: انتظار داریم که شرکت نفت در زمینه مرتفع نمودن مشکلات عشایر در زمینه آبرسانی به اهالی این منطقه اقدام نماید.
وی گفت: آبرسانی به این منطقه عشایری با استفاده از لوله کشی زیرساخت‌های شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران راهکار دیگری است که شرکت نفت می‌تواند برای رفع این معضل انجام دهد.
کرمی به دیگر مشکلات عشایر در شهرستان گچساران اشاره و عنوان کرد: به دلیل خشکسالی‌های اخیر و کاهش بارندگی در گچساران بسیاری از چمشه‌ها خشک شده است و در حال حاضر نیاز اساسی عشایر منطقه گچساران به آب است.
کرمی با اشاره به کمبودهای جامعه عشایری گفت: علی‌رغم همه پتانسیل‌های جامعه عشایری متاسفانه کمبودها و محرومیت‌هایی نیز در جامعه عشایر وجود دارد که این امر نیازمند همکاری، همدلی و اهتمام همه دستگاه‌های اجرایی شهرستان برای رفع این محرومیت‌ها دارد.
رئیس اداره امور عشایر گچساران ابراز کرد: هم اکنون روزانه ۲۵۰ متر مکعب آب آشامیدنی بین عشایر این شهرستان توزیع می‌شود.
قریب بریک هزار و ۸۶۹ خانوار عشایری با ۱۰ هزار نفر جمعیت فصل قشلاق را در مناطق دریلا، آبگندی و کلاغ نشین و دیگر مناطق عشایری این شهرستان سپری می‌کنند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

نا امید
Iran, Islamic Republic of
هر چه . می زنند. وای به روزی که.. کلا از ریل خارج شده.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1