تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۲۵
کد مطلب : ۳۰۴۴۳۸

احمدی: استان در این خصوص درجا زده / کیانی: روی این سند بحث دارم / تکلیف من چیست؟ نام استان را همه جا «جار» زدم / دیودیده خجالت می‌کشد، روز صادرات را برگزار کند

۱
۰
کبنا ؛نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی کهگیلویه و بویراحمد به ریاست علی محمد احمدی استاندار این استان در سالن شماره یک استانداری برگزار شد.

به گزارش کبنا از یاسوج، عصر امروز نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی کهگیلویه و بویراحمد به ریاست علی محمد احمدی استاندار این استان در سالن شماره یک استانداری برگزار شد و در این نشست داریوش دیودیده رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: طبق هدفگذاری‌ امسال باید ۱۰ درصد از محصولات کارخانه سیمان مارگون صادر می‌شد که این امر تاکنون محقق نشده است.
داریوش دیودیده ظهر امروز در  اظهار داشت: در مجموع تاکنون حدود ۷۷ میلیون دلار کالا از استان کهگیلویه و بویراحمد صادر شده که از این میزان حدود ۱۸٫۵ میلیون دلار مربوط به چهار سال اخیر است.
وی افزود: عصاره و پودر شیرین بیان، موکت، سیمان، دلستر، نوشابه، عصاره گیاهان دارویی و سلستین عمده محصولات صادراتی استان کهگیلویه و بویراحمد تاکنون بوده است.
رئیس صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: صادرات غیرنفتی کهگیلویه و بویراحمد در ۹ ماهه امسال به لحاظ وزنی ۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته است.
وی افزود: میزان صادرات غیرنفتی استان در ۹ ماهه اول امسال ۶۶۹ تن بوده این درحالی است که این میزان در مدت مشابه پارسال ۷۴۳ تن بوده است.
دیودیده ارزش ریالی صادرات غیرنفتی استان در ۹ ماهه اول امسال را ۲ میلیون و ۸۷۴ هزار دلار اعلام کرد و افزود: این رقم در مدت مشابه پارسال ۲ میلیون و ۸۷۳ هزار دلار بوده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد  پودر و عصاره شیرین بیان و فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی را از جمله محصولات صادراتی غیرنفتی استان برشمرد و گفت: این محصولات به کشورهایی نظیر آلمان، امارات متحده عربی، عراق و اندونزی صادر شده است.
دیودیده ابراز کرد: محصولات آرایشی و بهداشتی شرکت سینره و پودر و عصاره شیرین بیان شرکت آسه محصولاتی بودند که در ۹ ماهه امسال به کشورهای آلمان، امارات، عراق و اندونزی صادر شد.
وی با بیان اینکه امسال پنج میلیون دلار صادرات در بخش صنعت، ۱٫۵ میلیون دلار در بخش کشاورزی و ۵۰۰ هزار دلار صادرات در بخش صنایع‌ دستی پیش‌بینی شده بود، گفت: طبق هدفگذاری‌ها امسال باید ۱۰ درصد از محصولات سیمان مارگون صادر می‌شد که تاکنون محقق نشده است.
از سال ۶۰ تا پایان نیمه اول شهریور ۹۲ مبلغ صادرات محصولات استان ۵۹/۱ میلیون دلار است که صادرات استان از سال ۹۲ تا پایان مهر سال جاری ۱۸/۴۹۵ میلیون دلار است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد آمار صادرات استان از سال ۱۳۶۰ تا پایان مهر ماه جاری را ۷۷/۵۹۵ میلیون دلار دانست و تصریح کرد: سند توسعه صادرات طبق برنامه ششم تدوین شده که طبق این سند صادرات سال ۹۶ استان ۷ میلیون دلار پیش بینی شده بود که ۵ میلیون دلار در بخش صنعت، ۱/۵ ملیون دلار بخش کشاورزی و ۵۰۰ هزار دلار در بخش صنایع دستی پیش بینی شده که بخش عمده صادرات سال جاری از طریق سیمان مارگون هدف‌گذاری شده بود که صادرات سیمان مارگون تاکنون محقق نشده است.
وی عنوان کرد: صادرات استان در سال جاری از ۷ میلیون دلار به ۴ میلیون دلار کاهش یافت که صادرات بخش کشاورزی از گمرک سایر استان‌ها انجام می‌گیرد.
روی این سند بحث داریم / ۵۰ کیلو کتاب روی دوش کیانی

 
 
در ادامه نشست جبار کیانی رئیس اتاق بازرگانی یاسوج با بیان اینکه سند تدوین شده ضرب‌الاجلی بوده گفت: روی این سند بحث داریم که باید آسیب‌شناسی شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به اقدامات حوزه بازرگانی در بخش صادرات پرداخت و گفت: به عنوان اتاق بازرگانی یاسوج با ۶۰ میلیون تومان درآمد و بدون حتی یک ریال کمک دولت تمام محصولات استان را روی دوش می‌گذارم و به همه کشورها می‌برم.
حالا به من بگوید تکلیف من چیست
وی عنوان کرد: در فرودگاه عمان ۵۰ کیلو کتاب، رزومه و کتابچه روی دوش گرفتم تا محصولات استان را معرفی کنم و به همه دستگاه های برای برگزاری رویدادهایش کمک می‌کنم حالا به من بگوید تکلیف من چیست؟
کیانی عنوان کرد: هیات استان را به روسیه بردم و آنها هم به استان سفر کردند، به عنوان بخش خصوصی توانایی این استان را همه جا بردم و معرفی کردم اما صادرات استان همان ۲/۸ درصد مانده که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خجالت می‌کشد با این آمار پایین، روز ملی صادرات را برگزار کند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی یاسوج نداشتن سرمایه را از موانع اصلی و چالش‌های پیش روی صادرات غیرنفتی استان برشمرد و گفت: حمایت از تشکل‌های صادراتی و توانمندسازی مالی آن‌ها، توجه به برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی و حضور فعال در این نمایشگاه‌ها و تسهیل درصدور کارت بازرگانی برای اتحادیه‌ها مهم‌ترین راهکار برای رونق توسعه صادرات غیرنفتی در استان است.
کیانی از تشکیل دو اتحادیه ملی و ثبت شده عسل و محصولات باغی استان خبر داد و افزود: با وجود تشکیل این دو اتحادیه به علت نداشتن سرمایه و تاجر قوی صادرات غیرنفتی استان چندان رشد و توسعه‌ای نداشته است.
 
حسن نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هم بیان کرد: وقتی سند توسعه صادرات تدوین می‌کنیم حداقل در چارچوب برنامه پیش بینی شده گام برداریم.
وی عنوان کرد: برای محقق شدن هدف‌گذاری ها در حوزه صادرات نیازمند تشکیل اتحادیه‌های صادراتی، پایانه‌های صادراتی، گمرک، توانمندسازی صادر کنندگان، نمایشگاه بین‌المللی و بسته‌بندی و سورتینگ محصولات هستیم.
نبود نیروی انسانی صادر کننده را مشکلی جدی در این استان است
مدیرعامل بانک تجارت هم نبود نیروی انسانی صادر کننده را مشکلی جدی در این استان دانست و گفت: هیچ شخص حقیقی یا حقوقی در استان نیست که به دنبال صادرات باشد.
وی افزود: بسته حمایت از توسعه صادرات را تعریف کردیم اما به جز شرکت سپاهان موکت تاکنون واحد تولیدی برای اخذ این میزان تسهیلات مراجعه نکرده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی دو اتحادیه صادر کننده ایجاد کرده است گفت: علی‌رغم تشکیل این دو اتحادیه هیچ صادراتی در زمینه محصولات باغی و عسل صورت نگرفته است.
وی با ابراز نگرانی از وضعیت صادرات محصولات استان گفت: آمارهای صادرات استان از سال ۸۰ تاکنون یکی است.
استان در این خصوص درجا زده است / ضعف ساختاری موجب شده نتوانیم محصولات استان را صادر کنیم

علی محمد احمدی در پاسخ به سخنان کیانی رئیس اتاق بازرگانی یاسوج افزود: قرار نیست دولت به هیچ اتاق بازرگانی در کشور کمک کند، و باید بگویم استان در این خصوص درجا زده است.
مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: وقتی آمار صادرات استان تغییری نکرده است یا گمرک مقصر بوده، یا اتاق بازرگانی و سایر بخش‌ها، نگرانیم از این است که ۵ سال دیگر برگردیم و باز جداول بررسی کنیم که اگر قرار است این شکلی کار کنیم خودمان را خسته نکنیم.
وی عنوان کرد: وقتی در طول ۱۰ سال نتوانستیم صادرات استان را به ۵۰ دلار برسانیم چگونه می‌خواهیم در طول یکسال این کار را انجام دهیم، چیزی از کمرگ در استان نمی‌بینم.
احمدی عنوان کرد: گمرک استان متعهد شده تمام زیرساخت‌ها را برای صادرات محصولات استان انجام دهد که در صورت نهایی شدن این اقدام همه صادرات از همین گمرک صورت گیرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بازنگری اصلاح و ساختارها در حوزه صادرات غیرنفتی استان را راهکاری برای رشد و رونق آن برشمرد و ادامه داد: شناسایی توانمندی‌ها و برنامه ریزی دقیق متناسب با واقعیت‌ها و ظرفیت‌های موجود استان در این زمینه هم مهم است که باید مد نظر مسئولان متولی قرار گیرد.
علی محمد احمدی بخش‌های کشاورزی و صنایع دستی را از جمله توانمندی‌های استان برای صادرات دانست و افزود: ایجاد زیرساخت‌های لازم از جمله توسعه راه‌های هوایی، ریلی و زمینی، در نظر گرفتن مشوق‌های صادراتی و ایجاد پایانه صادراتی، راهکارهای مهم برای توسعه صادرات غیرنفتی استان است.
وی، ایجاد نمایشگاه دائمی را ضرورتی مهم برای صادرات دانست و خواستار پیگیری نمایشگاه دائمی ۳۰ هکتاری استان شد و گفت: سازمان برنامه و بودجه برای رفع مشکل صادرات استان یک کارگروه تشکیل داده و نتیجه این کمیته را به ستاد تسهیل ارائه دهد.
احمدی بیان کرد: با توجه به اهمیت موضوع صادرات یک نشست فوق العاده در خصوص رفع موانع صادرات تشکیل شود و شرایط صادرات در استان های همجوار را در این خصوص بررسی کنید تا به یک راهکار اجرایی در خصوص توسعه صادرات در استان دست یابیم.
استاندار به نقش موثر فرودگاه و حمل و نقل هوائی در صادرات اشاره و به رئیس فرودگاه یاسوج، تاکید کرد: یکی از فرودگاه های هم تراز استان در خصوص تجهیزات جانبی و ساختارهای آن را بررسی کرده و گزارش آن را در کارگروه ارائه دهد.
احمدی به توسعه حمل و نقل در جهت رونق صادرات تاکید کرد و از حوزه راه و شهرسازی خواست تا پیگیر بررسی مشکلات محور یاسوج – سپیدان شود و پروژه محور یاسوج – سی سخت تسریع یابد و پل پیش بینی شده در این محور تعیین تکلیف گردد.
وی بر اصلاح سیستم تهویه تونل آخری جاده بابا میدان – یاسوج تاکید کرد و گفت: در خصوص جذب سرمایه گذار برای پروژه راه آهن شیراز – یاسوج اقدام شود.
در ادامه نشست توسعه صادرات، صادرات محصولات استان به صورت هوایی و استفاده از خط آهن مورد بررسی قرار گرفت.
علیمردانی مدیرکل راه و شهرسازی استان توسعه راه‌های ریلی را از سیاست‌های این اداره برای برون رفت استان برشمرد و گفت: خط ریلی اقلید به یاسوج به طول ۱۴۵ کیلومتر است که قطعه اول آن به طول ۲۴ کیلومتر با حدود ۶۰ درصد پیشرفت کاری در حال اجرا است.
وی اضافه کرد: برای ادامه احداث این پروژه ۲۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که عدم تخصیص اعتبارات، روند ساخت را با کندی مواجه کرده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
یکی از دلایل رکود صادرات مدیران ضعیف و عدم توجه به این مهم است .
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1