تاریخ انتشار
سه شنبه ۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۲
کد مطلب : ۳۰۲۵۴۳

ضعف مدیریت بلای جان روستاهای استان؛ بنیاد مسکن نسبت به جان مردم بی‌توجه نباشد

۲
۰
کبنا ؛ 
این روزها اخبار رسمی و غیر رسمی بروز زلزله در مقایس های متفاوت در رسانه‌های مختلف منتشر می‌شود و شاید بتوان گفت امنیت روانی جامعه را تحت تأثیر
خود قرار داده است.
سفرهای استانی زلزله در این روزها با شدت بیشتری در حال انجام است و تمام نقاط کشور اعم از شهری و روستایی را به خود درگیر نموده است. حادثه زلزله خراسان و بم در چند سال
گذشته و زلزله کرمانشاه در چند ماه اخیر ضعف در مقاوم سازی ساختمانی در کشور به ویژه در روستاها را بیش از پیش نمایان کرده است به طوری که بیشترین خسارات در روستاها واردشده است.
استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این مدت با تکان‌های ناشی از زلزله‌های خفیف لرزید تا این واقعیت را برای ما روشن کند که هر آن ممکن است در گوشه ای از این استان نیز زلزله ای رخ دهد و فاجعه ای غیر قابل پیش بینی به بار آید.
اما آنچه که در این میان مهم است نقش دستگاه‌های متولی در کاهش خسارات مادی و معنوی ناشی از زلزله است که نمی‌توان از آن چشم پوشی نمود.
از آنجا که نزدیک به ۴۸ درصد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در روستاها زندگی می‌کنند، وظایف و عملکرد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان بیش از پیش مهم و تأثیر گذار خواهد بود.
لذا بر آن شدیم تا نگاهی به عملکرد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان در زمینه وظایف محوله به ویژه بهسازی و مقاوم سازی منازل روستایی داشته باشیم تا نقاط قوت و ضعف عملکرد این بنیاد را بیش ازپیش بازیابی نموده تا متولیان امر ومدیریت ارشد استان نسبت به رفع ضعف مدیریتی و برنامه ریزی در این دستگاه مهم توجه ویژه ای داشته باشند.
همگان نیک می دانیم که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از آثار ماندگار و با ارزشی است که معمار کبیر انقلاب اسلامی به منظور رفع محرومیت‌ها پایه گذاری نموده و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر محرومیت زدایی بر اهمیت این بنیاد بیش از پیش افزوده است.
محرومیت زدایی از سیمای روستاها، ساخت مسکن محرومین، اجرای طرح هادی، بازسازی و ایمن سازی ساخت و سازهای روستایی و ایجاد خدمات عمومی و زیربنایی
در روستاها از مهم‌ترین شاخص‌های فعالیتی این بنیاد است تا ضمن بهسازی روستاها از مهاجرت‌های بی رویه روستاییان به شهر و ایجاد حاشیه نشینی که این روزها یکی از معضلات اجتماعی عنوان می‌شود جلوگیری نماید. بنابراین باید گفت که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اولین نهاد عمرانی پس از انقلاب بود که عمده فعالیت‌های خود را در راستای رسیدگی به محرومین و مستضعفین، توسعه عدالت اجتماعی و بستر سازی برای سازندگی کشور قرار داد.
کهگیلویه و بویراحمد استان زرخیز اما محرومی است که بخش عظیمی از جمعیت خود را در روستاها جا داده است اما چند سالی است که سیل مهاجرت از روستاها شتاب بیشتری گرفته به طوری که حاشیه نشینی در شهرها به ویژه مرکز استان باعث معضلات اجتماعی جدی شده است که آثار و نتایج این معضلات در چند سال آینده بحرانی خواهد شد که دیگر مهار شدنی نیست.
اما اگر به میان این حاشیه نشین ها بروید خواهید دید که چندان دل خوشی از مهاجرت و حاشیه نشینی ندارند و شاید از بد حادثه اینجا به پناه آمده‌اند.
برخی از این افراد این مهاجرت را اجباری می‌دانند و معتقدند که نبود امکانات و کم توجهی متولیان امر از جمله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که مهم‌ترین وظیفه‌اش رسیدگی به وضعیت روستاهاست سبب این امر شده است.
نامناسب بودن جاده‌ها روستایی، عدم وجود امکانات زیر ساختی، عدم اجرای طرح هادی، عدم بهسازی و مقاوم سازی ساختمان‌ها و نبود شغل مناسب از جمله مهم‌ترین دلایلی است که این مهاجرت اجباری را کلید زده است تا در سایه رفتارهای شعارگونه متولیان بنیاد مسکن استان خانه‌های نداشته خود را رها کنند و به حاشیه نشینی روی بیاورند.
اگر روند مهاجرت روستائیان به شهر در استان کهگیلویه و بویراحمد را بررسی کنید خواهید دید که روستائیان زحمتکش کم درآمد قربانی ضعف مدیریت‌هایی شده‌اند که راهی جز فرار ندارند و با جبر اسباب و وسایل خویش را برداشته و با رها کردن خانه و کاشانه خود راهی حاشیه شهرهایی می‌شوند که خود نیز می‌دانند چاره مناسبی برای زندگی نیست اما میان بد و بدتر، بد را انتخاب کرده‌اند. کلنگ‌های طرح هادی برای ارائه گزارش‌های کاری در نقاط مختلف استان به زمین زده شد اما به علت ضعف مدیریت، به حال خود رها شده‌اند و مردم را میان زمین و آسمان گرفتار نموده‌اند. از فیروز آباد بویراحمد گرفته تا برم سبز زیلایی، از روستاهای کهگیلویه گرفته تا بهمئی همه در این چرخه گرفتار شده‌اند. مقاوم سازی ساختمان‌های روستایی که خود حکایتی دیگر دارد. به راستی اگر زلزله ای همانند کرمانشاه در این استان روی دهد چند زمین را باید با بیل مکانیکی حفر کنیم تا اجساد بیرون آمده از زیر آوار در روستاهای استان را دفن کنیم.
به راستی اگر چنین اتفاقی بیفتد باز هم مدیران کت و شلوار اتوکشیده می‌پوشند و دست در جیب ژشت مدیریتی به خود می‌گیرند و از نقاط حادثه دیده بازدید می‌کنند.
آیا می‌دانند که این وضعیت نتیجه ضعف مدیریتی است که سال‌ها بر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مستولی شده بود و دیگر افسوس خوردن فایده‌ای ندارد.
و معلوم نیست که چند روستا و چه تعداد ساکنین آن باید قربانی ضعف مدیریتی شوند که در این سیستم وجود دارد.
به گزارش کبنا، برخی از اهالی روستاها از پرداخت عوارض بالا برای ساخت ساختمان در گفت‌وگو با کبنا نیز از مسوولان گلایه دارند و خواستار پیگیری شدند.
(منبع: امید مردم)
نام شما

آدرس ايميل شما

مردم چرام
سلام بر همشهریان عزیزونمایندگان محترم . ایا فقط باید روی بچه های متخصص ومتعهدو دلسوز استان ذوم کرد و انان را در مسیر تغییر نگاه کرد . واقعا تاسف باید خورد که از وجود نیروهای استان در هر جناحی باشد در بنیاد مسکن استان استفاده نمیشو د. افرادی همچون اقای رسولی . مرادی تیرتاجی وسیاهپور. وسایرمعاونین که هر کدام از انها میتوانند استانی را مدیریت کنند در مدیریت بنیاد مسکن استفاده شود .
Iran, Islamic Republic of
خداوند اجرتان دخد که پته اینا رو مبریزید روی اب ،دل مردم خونه
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1