تاریخ انتشار
دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۳۹
کد مطلب : ۳۰۲۴۴۱

آقای خوان‌پایه؛ چرا کاری می‌کنید، بی‌اعتماد شوم؟ / شیره‌مالی برخی مدیران بانکی / نرخی که گوهرگانی وسط دعوا تعیین کرد

۲
۰
کبنا ؛حاشیه‌ها در نشست‌ها و جلسات اداری گاهاً از متن آن جلسات نیز گویاتر و خواندنی‌تر هستند؛ نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کهگیلویه و بویراحمد نیز از این امر مستثنی نبود.
به گزارش کبنا، نشست امروز ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کهگیلویه و بویراحمد به سبک مدیریت علی‌محمد احمدی ابتدا به بررسی مصوبات قبلی این ستاد پرداخت تا دوران مصوبه‌های بدون پشتوانه کم کم به پایان برسد.
استاندار مثل همیشه با حساسیت همه مصوبات قبلی این ستاد را مو به مو بررسی تا از اجرایی شدن آن‌ها مطمئن شود و هرجا هم کم‌کاری بوده تذکر بدهد و برای رفع موانع اجرای آنها چاره‌ای بیندیشد.
بانک آینده کوتاه آمد
در جلسه قبل، بانک آینده یکی از بانک‌های خصوصی این استان که مدعی شد این بانک از سیاست‌های سازمان کشوری خود تبعیت می‌کند و حتی حاضر نیست به مقامات این استان گزارش دهد، با تذکر جدی استاندار مواجه شد و مصوب شده بود که این بانک در جلسه بعد همه آمارهای خواسته شده را گزارش و با استان هماهنگ شود.
استاندار که سراغ این موضوع را گرفت از احدالله امیری، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های این استان شنید که بانک آینده نه تنها این مصوبه را اجرا کرده بلکه اعلام کرده که با سیاست‌های استان همراه خواهد شد.
احمدی هم در پاسخ امیری گفت که فعلا حرف شما را قبول می‌کنم و امیدوارم این بانک تغییر رویه داده باشد.
عملکرد نامسئولانه برخی بانک‌های خصوصی/ تکلیف را مشخص می‌کنم
بعد از آن و بر اساس مصوبات قبلی، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌ها گزارشی شفاف از وضعیت درآمدها و منابع بانکی و تسهیلات پرداختی ارائه داد که برخی ابهامات در این زمینه برطرف شد.
عملکرد نامسئولانه برخی بانک‌های خصوصی با بیشترین منابع، در این گزارش مهم‌ترین موضوعی بود که مورد توجه قرار گرفت و استاندار و اعضای جلسه روی آن بحث کردند.
مدیرعامل بانک ملی در همین زمینه با طرح این پرسش که چرا مدیران دولتی ما که این همه توقع از سیستم بانکی دارند، تولیدکننده‌ها و متقاضیان تسهیلات را به بانک‌های خصوصی معرفی نمی‌کنند که داریوش دیودیده در پاسخ او گفت ما معرفی می‌کنیم اما بانک‌های خصوصی تسهیلات نمی‌دهند!
استاندار هم در جمع‌بندی این موضوع گفت که مطمئن باشید تکلیف این بانک‌ها را روشن خواهیم کرد.
مدیری که بدون آمادگی به جلسه آمد/حتی نمی‌دانی مصوبه چیست، خودت را اذیت نکن
مصوبه دیگری مربوط به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بود که می‌بایست گزارش شفافی را از حساب‌های دولتی نزد بانک‌ها به جلسه ارائه می‌داد اما حسن نوروزی رئیس این سازمان در جلسه نبود.
استاندار در همین زمینه با بیان اینکه آقای نوروزی گفته بود که نمی‌تواند به این جلسه بیاید اما فکر کردم او زرنگی کرده و معاونش را هم نفرستاده اما انگار معاون او در جلسه حضور دارند.
بعد از آن، استاندار از دلشاد خواست تا در خصوص این مصوبه توضیح دهد؛ توضیحات آقای دلشاد به نحوی بود که استاندار به او گفت خودت را اذیت نکن خیلی تابلو هست که یکباره به شما گفتند به این جلسه برو و حتی نمی‌دانی که مصوبه در مورد چیست؟ شاید دیر به شما اطلاع دادند که به این جلسه بیایی اما همه این‌ها عذر بدتر از گناه هستند.
احمدی گفت که در جلسه بعد این گزارش را شفاف و کامل با این ویژگی که حساب‌های دولتی نزد کدام بانک‌ها هستند و از این منابع چه تسهیلاتی دادند، همراه با راهکار از آقای نوروزی می‌خواهم.
همچنین مطرح شد که بانک‌های مسکن، ملی، صادرات، تجارت، کشاورزی و توسعه تعاون حساب‌های دولتی دارند؛ امیری هم گفت همین بانک‌ها هم هستند که پای تولید هستند.
وقتی احدالله امیری، مدیرعامل بانک ملی که اهل استان ایلام است در مثالی کهگیلویه و بویراحمد را با استان ایلام مقایسه کرد در حرف‌هایش از ترکیب "ایلام خودمان" استفاده کرد که استاندار به او گفت ایلام خودمان نه ایلام خودتان، استان من کهگیلویه و بویراحمد است (استاندار اهل استان ایلام است).
بانکی که به واحدی تسهیلات داده است که یکبار هم آن را ندیده است!
در ادامه بحث مشکلات طرح تولید آب‌میوه و رانی رزبشار در شهرک صنعتی فرودگاه یاسوج مطرح شد که راکد بود و بانک کشاورزی ۶۵۰ میلیون تسهیلات به آن داد اما حتی یک‌بار هم از این طرح بازدید نکردند!
استاندار از این موضوع نگذشت و با ابراز تعجب از این موضوع گفت بانک‌ها از یک طرف وقتی می‌خواهند تسهیلاتی بدهند می‌گویند منابع داخلی است و این را غلیظ هم می‌گویند اما از طرفی اگر این پول، منابع داخلی خودتان است که باید دلتان بیشتر بسوزد و بدانید به چه کسی وام دادید و با آن چه کرده است؟
البته شما کار خوبی کردید وام دادید به یک تولیدکننده اما حرف من این است که شما باید برای ریال ریالی که می‌دهید به فکر تولید باشید و بر آن نظارت کنید؛ خیلی بد است پول مردم را بدهیم دست یک نفر اما ندانیم چه می‌کند و آیا واحدش را فعال کرده است یا نه؟
دیودیده هم مقصر است/نرخ خوبی که گوهرگانی وسط دعوا تعیین کرد
احمدی با تذکر به صنعت و معدن گفت که آقای دیودیده شما هم مقصر هستید و باید فکری به حال این موضوعات بکنید.
گوهرگانی هم در این میان پیشنهادی داد که با موافقت استاندار مواجه شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خطاب به استاندار گفت که خیلی از تسهیلات‌گیرندگان ما از این ناهماهنگی‌های بین‌بخشی سواستفاده می‌کنند و نتیجه‌اش این است که تسهیلاتی داده می‌شود اما نه بانک و نه دستگاه مجری حتی از آن بازدید هم نکردند که پیشنهاد می‌دهم چون این واحد آب میوه جز صنایع تبدیلی کشاورزی است همه این‌گونه طرح‌ها به دستگاه تخصصی جهاد کشاورزی داده شود که نظارت بهتری شود.
احمدی با پذیرش این پیشنهاد به شوخی گفت که آقای گوهرگانی وسط این دعوا نرخ خوبی تعیین کرد و از آقای دیودیده می‌خواهم که با او بنشیند و ترتیبی اتخاذ کنید که این نوع از طرح‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی به جهاد کشاورزی داده شوند؛ من این راهکار را جلسه بعد از صنعت و معدن می‌خواهم.
بالاخره این همه سیب روی دست کشاورزان در فصل تولید می‌ماند بعد این کارخانه تولید آب میوه این شرایط را داشته باشد و کشاورز ما هم اینگونه؟
احمدی قبل از آن از آقای دهقان، نماینده بانک کشاورزی در این نشست پرسیده بود که حالا این طرح الان فعال است یا نه که او اطلاعی نداشت و گفت که شنیدیم فعال است!
احمدی سراغ مدیرعامل این بانک را گرفت که در جلسه نبود اما دیودیده گفت که او با اطلاع قبلی به مأموریت تهران رفته است.
خوان‌پایه و مصوبه حرف و حدیث‌دار کارخانه سیمان
یکی دیگر از این مصوبات مربوط به صدور مجوز پایانه حمل کالا برای سرمایه‌گذار خارجی سیمان مارگون بود که استاندار، مدیرکل راهداری و حمل و نقل را که در جلسه قبل انتقادات تندی از او داشت را فراخواند تا توضیح دهد.
خوان‌پایه در توضیحاتی بیان کرد که کارهایی که مربوط به ما بود انجام دادیم اما بخش از استعلامات که مربوط به سه عضو تبعه خارجی این شرکت است هنوز از نهادهای امنیتی پاسخ داده نشدند.
او برخی از تأخیرات در صدور مجوز حمل کالا در این کارخانه را مربوط به تغییرات مکرر اعضای هیئت مدیره این شرکت دانست و توضیح داد که پیگیر کار این سرمایه‌گذار هستیم.
بعد استاندار از او پرسید حالا با این تجارب ارزنده‌ای که دارید این پیگیری‌های شما کی نتیجه می‌دهد؟
او از خوان‌پایه پرسید که نهایتا به این نتیجه رسیدید که محل احداث پایانه این کارخانه در محوطه شخصی خودشان است که او هم گفت بله؛ به محض پاسخ نهادهای امنیتی این مجوز را صادر می‌کنیم.
صحبت‌های دلسوزانه احمدی با مدیرکل راهداری/ چرا کاری می‌کنید، بی‌اعتماد شوم؟
احمدی در صحبت‌هایی دلسوزانه به مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت که چرا کاری می‌کنید که من نتوانم اعتماد کنم و به مسئول حراست خودم بسپارم که این استعلامات سرمایه‌گذار را پیگیری کند؟ به حراستت بگو که این موضوع را پیگیری کند.
او در ادامه صحبت‌هایش که خطاب به همه مدیران بود چرا باید فردی که از آن‌ور دنیا پول زن و بچه‌اش را آورده تا فرزندان ما اشتغال درست کند، اینگونه در به در کنیم؟
این مایه شرمندگی ما است/سرمایه‌گذار به وزیر نیرو پناه آورد/ فوق لیسانسی که حاضر است کیسه سیمان جا به جا کند
ارزش مدیر بودن شما به این است که کار ۲ نفر را انجام دهید آن هم فردی که دنبال کار بقیه مردم است؛ دنبال کار برای جوانی است که فوق‌لیسانس دارد و التماس می‌کند در این کارخانه کیسه سیما جا به جا کند؟ من این‌ها را در بازدیدهای خودم دیدم.
بخدا من در تهران بودم، وزیر نیرو می‌گفت که آقای فواض – سرمایه‌گذار خارجی- از من تقاضای وقت کرد؛ این مایه شرمندگی ما است؛ بینی و بین‌الله مردم را اذیت نکنید.
سرمایه‌گذار این وضعیت را ببیند مرض ندارد پولش را اینجا بیاورد اما اگر دلسوزی ماها را بیند با جان و دل می‌آید چرا که شرایط سرمایه‌گذاری در بسیاری از حوزه‌های اینجا فراهم است.
شما هی می‌گویید، به زودی حل می‌شود؛ من رفع مشکلات سرمایه‌گذاران را سریع می‌خواهم، این "به زودی‌"های شما گاها یکسالی طول می‌کشد.
مکاتبات را مستند روی مانیتور برای عموم نمایش دهید؛ مصوبات هر جلسه در همان جلسه
در این جلسه موردی مطرح شد که مستندات و مکاتبات آن ارائه نشد، استاندار هم تذکر داد که در هر جلسه‌ای پیگیری‌ها، اقدامات و مکاتبات مدیران باید شفاف و مستند روی مانیتور برای جمع نمایش داده شود، مصوبات هر جلسه هم در همان جلسه مطرح و امضا شوند که مدیر بداند باید چه چیزی را اجرا کند چرا که من با دقت پیگیری می‌کنم.
شما که چشم تولیدکننده ندارید اما این یکی خودش مراجعه نکرد
یکی دیگر از مصوبات در مورد طرح آب معدنی شهد گستر بندر در شهر چرام بود که با وجود آمادگی بانک، اما تولیدکننده مراجعه‌ای به بانک نداشت؛ استاندار به شوخی گفت هر چند شما بانکی‌ها چشم تولیدکننده را ندارید اما در این مورد، تولیدکننده خودش نیامد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد همچنین در این جلسه سراغ بانک‌هایی را گرفت که خودشان مستقیما و با مسئولیت‌شناسی سراغ تولیدکننده‌ها و حمایت از آنان رفتند.
ماجرای کافی‌نت امیری
بعد از این مدیر برخی بانک‌ها از جمله بانک کشاورزی مدعی شد که ما تسهیلات مستقیم زیادی به تولیدکننده‌ها دادیم اما در آمار تسهیلات رونق ثبت نشده است.
امیری، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌ها در پاسخ این وضعیت گفت که از ما می‌خواهند که خودمان به کافی‌نت برویم و این تسهیلات را در سامانه ثبت کنیم در حالی که وظیف دستگاه اجرایی است.
احمدی هم به او گفت که شما تسهیلات بدهید، لیست را هم به من بدهید من می‌دهم به یک جوان، پولش را هم می‌دهم که برود و در کافی‌نت به جای یکبار، چهار بار آنها را ثبت کند.
بعد امیری پاسخ داد که این کار را هر کافی‌نتی نمی‌تواند انجام دهد؛ احمدی هم گفت هر کافی‌نتی که شما آدرس دادید، می‌فرستم!
استخدام متفاوت استاندار
در چند مورد دیگر، مدیرعامل بانک ملی مدعی شد که تولیدکنندگان به این بانک برای پیگیری تسهیلاتشان مراجعه نکردند که استاندار به شوخی به دیودیده گفت: به نظرم یک نفر را استخدام کنیم که این تولیدکننده‌ها را به زور هم که شده نزد آقای امیری ببرد، گویا مشکل این است!
این شوخی‌های استاندار، مدیران را خنداند.
فریاد کیانی و جوی که مدیران بانکی راه انداختند
در این نشست، جبار کیانی، رئیس اتاق بازرگانی یاسوج با صدای رسا از بخش خصوصی دفاع می‌کرد.
او با اعتراض به آمار پرداخت تسهیلات به بخش تولید گفت که از میزان تسهیلات پرداختی بانک‌ها در کهگیلویه و بویراحمد، رقم کمی به تولید داده شد که این رویه باید تغییر کند.
او با ابراز تعجب توضیح داد که در این جلسه مدیران بانکی در حضور استاندار جو را به سمتی می‌برند که هر کس نداند فکر می‌کند سیستم بانکی ما به طور کامل پای کار است و این سرمایه‌گذاران هستند که نمی‌آیند و تسهیلات نمی‌خواهند!
دفاع احمدی از سیستم بانکی/ تولیدکننده هم باید به تعهداتش عمل کند
احمدی در بخشی از حرف‌هایش با دفاع از سیستم بانکی تصریح کرد که انتظار ما از سیستم بانکی غیرمتعارف نیست بالاخره تولیدکننده و سرمایه‌گذار ما هم باید به تعهدات خود پایبند باشد.
محنایی، معاون فعلی امور اقتصادی استاندار در این نشست چند اظهارنظر داشت که استاندار آنها را تأیید کرد.
سر همدیگر را شیره نمالیم
اکبری یکی از فعالان بخش خصوصی در اظهاراتی گفت که اگر می‌خواهیم مشکلات بخش تولید حل شود باید مدیران بانکی با ما و مردم روراست باشند، لفاظی نکنند و سر همدیگر را شیره نمالیم.
بعد از آنکه نوبت به بررسی مشکلات واحد تولید و تصفیه نمک یددار رسید، به استاندار گفتند که سرمایه‌گذار بیرون سالن است؛ استاندار هم او را به داخل فراخواند و حرف‌هایش را شنید.
بانک‌ها سر ما را شیره می‌مالند شما دیگر سر ما را شیره نمالید
احمدی به شوخی به مدیر این واحد تولیدی گفت که خواهشا مدیران بانکی سر ما را شیره می‌مالند شما دیگر سر ما را شیره نمالید و راست و حسینی بگویید که با چه شرایطی این واحد را سرپا می‌کنید؟
احمدی قول داد تا با کسب مجوز از تهران، تعداد اقساط این سرمایه‌گذار را بیش از ۶۰ ماه کند تا بتواند واحدش را راه بیندازد و اقساطش را هم پرداخت کند.
قابل توجه آقای گوهرگانی!
دیودیده که دبیر این ستاد است در بخش سوم این نشست با اسلایدی، طرح‌های مشکل‌دار بخش کشاورزی را نمایش داد که استاندار به شوخی به او گفت پس تا الان که طرح‌های صنعتی بودند مشکل‌دار نبودند که طرح‌های کشاورزی را می‌نویسی مشکل‌دار! قابل توجه آقای گوهرگانی!
پس نگو که اقساط مردم را هم همین‌طور محاسبه می‌کنید!
نماینده یکی از بانک‌ها در تاریخ یک نامه اداری اشتباهات فاحشی داشت که احمدی به مزاح بیان کرد: پس نگو که اقساط ماها را هم همین‌طور محاسبه می‌کنید و ما نمی‌دانیم!
صحبت شفاف معاون بانک کشاورزی با استاندار
دهقان، معاون بانک کشاورزی در واکنشی تلویحی به صحبت‌های اکبری از فعالان بخش خصوصی، تأکید کرد که آقای استاندار برای آنکه برخی نگویند لفاظی می‌کنید به شما شفاف می‌گویم اگر می‌خواهید در تسهیلات رونق موفق باشید باید در وصول مطالبات هم موفق باشید تا بتوانیم نتیجه بگیریم پس به فکر پرداخت بدهی تولیدکنندگان هم باشید.
از این ستون تا آن ستون، فرج است
او بعد از این در یکی از مصوبات با اکراه پذیرفت که سه ماه به یک تولیدکننده بدهکار فرصت دهد، به استاندار گفت که واقعا بعد از سه ماه بدهی خود را پرداخت می‌کند؟
استاندار هم به او گفت شما با بخش تولید همکاری کنید، از این ستون تا آن ستون هم فرج است؛ مدیرعامل بانک ملی هم به مزاح گفت که کار ما از این ستون به آن ستون کردن است نه وصول مطالباتمان. (فارس)
نام شما

آدرس ايميل شما

محمود
Iran, Islamic Republic of
همش حرف فقط همین
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
همش مسخره یازی و مزاح وابی و خنده ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1