تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۵۶
کد مطلب : ۳۰۲۱۱۷

جولان اتباع بیگانه در یاسوج / بیمه‌های که به کارگران نمی‌رسد / دانش‌‌آموزانی که کودکان کار می‌شوند / ۶۰۰ روستای بویراحمد مشکل آب دارند / ۱۱۰ معلول گچسارانی بی‌ سرپناه هستند/ اشتغال ۶۱۱ گچسارانی در سال ۹۶

۱
۰
کبنا ؛
خبرهای کهگیلویه و بویراحمد /
 
همایش "زکات" در شهرستان کهگیلویه برگزار می‌شود
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان کهگیلویه گفت: همایش " زکات " به منظور فرهنگ سازی و ترویج زکات در حسینیه ثارالله شهر دهدشت برگزار می‌شود.

سید محمد حسینی طلب در جلسه ستاد زکات شهرستان کهگیلویه اظهار داشت: زکات یکی از حسنات‌ که در فقه ما روی آن تاکید فراوانی شده است.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان کهگیلویه با بیان اینکه زکات یکی از منابع تامین کننده اقتصاد و معیشت جامعه اسلامی است، افزود: در صورتی که زکات و وجوهات شرعی به موقع پرداخت شود عمران و آبادانی توسعه و فقر به مرز ریشه کنی می‌رسد.
حسینی طلب گفت: همایش " زکات " در تاریخ ۴ بهمن امسال به منظور فرهنگ سازی و ترویج زکات در حسینیه ثارالله شهرستان کهگیلویه برگزار می‌شود.
وی افزود: در این برنامه از روحانیون، افراد تاثیر گذار در بخش‌ها و روستاها، دهیاران، مودیان و عاملین زکات در سطح شهرستان دعوت می‌شود.
حسینی طلب با بیان اینکه باید زمینه نهادینه کردن این واجب الهی فراهم شود، عنوان کرد: در این همایش از افرادی که امسال در بحث جمع آوری زکات در شهرستان فعال بودند تجلیل می‌شود .
معاون مشارکت‌های کمیته امداد کهگیلویه در این جلسه گفت: نزدیک به ۱۲۰ روستا در بخش مرکزی شهرستان کهگیلویه داریم که تنها در ۵۰ روستا قابلیت جمع آوری زکات وجود دارد.
عبدالخالق آرامش دوست افزود: دهیاران در روستاها به عنوان رابط جمع آوری زکات با کمیته امداد همکاری می‌کنند.
وی با بیان اینکه ۲۳۰ مودی زکات در شهرستان داریم، عنوان کرد: سال گذشته ۳ میلیارد ریال زکات مستحب و ۳۰۰ میلیون ریال زکات واجب جمع آوری شده است.
آرامش دوست ادامه داد: از ابتدای امسال ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال زکات واجب و مستحب در کهگیلویه جمع آوری شده است.
وی با بیان اینکه زکات مستحب برای کارهای عمرانی همان روستاها استفاده می‌شود، گفت: به همین دلیل وضعیت مساجد در این روستاها از وضعیت مناسبی برخوردار است.
 
۶۰۰ روستایی شهرستان بویراحمد مشکل آب شرب دارند
آب و فاضلاب روستایی در حالی کم کاری‌‌اش در برطرف کردن مشکل آب شرب ۸ روستای منطقه دلی‌رچ بویراحمد با ۶۰۰ نفر جمعیت را با اعتبارات ماده ۱۸۰ توجیه می‌کند که ریالی از این اعتبارات در چند سال اخیر تخصیص نیافته است.
در سال‌های ۸۷ تا ۹۰ برخی روستاهای منطقه دلیرچ از توابع شهرستان بویراحمد با جمعیتی افزون بر ۶۰۰ نفر از نعمت آب شرب لوله کشی برخوردار شدند ولی با گذشت چند سال شاهد کاهش دبی آب چشمه‌ها و چاه‌های تامین آب این منطقه بودیم.
مسئولان شرکت آب و فاضلاب روستایی با هدف برطرف کردن مشکل آب شرب منطقه دلیرچ تصمیم به تعریف پروژه جدید شبکه و حفره چاه آب کردند، مصوبه‌ای که تنها روی کاغذ رفت و خبری از عملیات اجرایی آن بعد از گذشت چند سال نیست.
اهالی روستاهای منطقه دلیرچ شامل دلیرچ سفلی، وسطی و علیا، ده چل، سرکورکی، ده میرقمصور، برآفتاب و آب بید، ده کلگه، پوزه بلوط بلند از کمبود آب شرب گلایه کردند اما مسئولان آب فاضلاب روستایی سراسیمه پاسخی دادند که در نوع خود جالب است.
در حالی فیض الله پاسره مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید سال گذشته ۴۷۱ میلیون تومان از محل اعتبارات ماده ۱۸۰ برای رفع مشکل آبرسانی روستای دلیرچ اختصاص دادیم ولی مردم برای اجرای پروژه همکاری نکردند اما هرگز ریالی از این اعتبارات تخصیص نیافت.
خوب است مدیران آبفای روستایی استان بدانند اعتباراتی که در سال‌های اخیر تحت عنوان ماده ۱۸۰ در راستای توزیع عادلانه منابع و امکانات کشور و رفع تبعیض و نابرابری بین مناطق مختلف به استان‌های کمتر توسعه یافته کشور اختصاص یافت در سال ۹۵ و حتی قبل تر از آن ریالی از این اعتبارات تخصیص نیافت.
کاش مسئولان آبفای روستایی کهگیلویه و بویراحمد به جای پرداختن به عذرهای بدتر از گناه صادقانه و بدون هیچ گونه شعاری در خدمت به جامعه روستایی پیشگام بوده و هر کجای کار نتوانستند انجام وظیفه کنند، صادقانه با مردم در میان بگذارند.
مدیرعامل آبفای روستایی کهگیلویه و بویراحمد از برطرف شدن مشکل آبرسانی به دلیرچ بویراحمد در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: سال گذشته از محل اعتبارات ماده ۱۸۰ حدود ۴۷۱ میلیون تومان برای این پروژه اختصاص دادیم و حتی پیمانکار نیز انتخاب شد ولی مردم مانع عملیات اجرایی شدند و همکاری نکردند.
بدون اینکه در زمینه ممانعت مردم از اجرای پروژه قضاوتی داشته باشیم و حتی این گفته آقای مدیر را حمل بر صحت بدانیم ولی ای کاش فیض الله پاسره این را نیز می‌گفتند که اعتبارات ماده ۱۸۰ ریالی هم تخصیص نداشت.
پاسره می‌گوید: عملیات اجرایی حفر چاه آب شرب دلیرچ سال گذشته آغاز ولی به دلیل معارض اجتماعی نیمه کاره رها شده است و البته دستور فروی برای آبرسانی به این منطقه صادر شده که امیدواریم مردم همکاری کنند.
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد افزود: در صورت همکاری مردم مکاتبات اداری با شرکت آب منطقه‌ای برای چاره اندیشی در زمینه رفع مشکل آبرسانی به برخی روستاهای دلیرچ انجام می‌شود.
 
 
۳ باند تهیه و توزیع مواد مخدر در کهگیلویه و بویراحمد منهدم شد
فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد از انهدام ۳ باند تهیه و توزیع مواد مخدر در این استان در یک هفته گذشته خبر داد و گفت: در این عملیات‌ها ۵۷۲ کیلوگرم مواد مخدر از نوع تریاک کشف شد.
سردار مهدی انصاری ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در یک هفته اخیر پلیس مبارزه با مواد مخدر با همکاری فرماندهی انتظامی شهرستان‌های گچساران و دنا ۵۷۲ کیلوگرم مواد مخدر از نوع تریاک کشف کرد.
وی عنوان کرد: در این هفته ۳ باند تهیه و توزیع مواد مخدر منهدم، ۷ دستگاه خودرو متوقف و ۱۰ قاچاقچی مواد مخدر نیز دستگیر و تحویل مقام قضایی شد.
انصاری از افزایش ۱۸ درصدی کشف مواد مخدر در کهگیلویه و بویراحمد به نسبت مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: امسال ۳ تن و ۹۰۰ کیلوگرم مواد مخدر از انواع مختلف در استان کشف و ۱۵۸۰ قاچاقچی نیز دستگیر شده است.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۴۴۱۶ کیلوگرم مواد مخدر در این استان کشف شد، ادامه داد: از ابتدای سال ۹۶ تاکنون ۳۹۰۰ کیلوگرم مواد مخدر کشف شده که از این میزان ۳۳۵۰ کیلوگگرم تریاک بوده است.
رئیس پلیس کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: همچنین در سال ۹۶، ۲۷۰ خودرو از قاچاقچیان مواد مخدر توقیف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد یک درصدی دارد.
 
دانش‌آموزان بیشترین کودکان کار در کهگیلویه و بویراحمد/جولان اتباع بیگانه در یاسوج
مدیرکل فرهنگی اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۸۵ درصد کودکان دانش‌آموزان است.
حجت‌الاسلام سید علی‌فتح میرمحمدی در نشست ساماندهی کودکان کار که در استانداری برگزار شد، گفت: کودکان کار در شهر یاسوج خودنمایی می‌کند که باید این افراد ساماندهی شوند.
مدیرکل فرهنگی اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: طرح جمع‌آوری و ساماندهی کودکان کار نقاط مثبت دارد که سالم‌سازی محیط زندگی و شهرها، کاهش شیوع آسیب‌های اجتماعی و کمک به رفاه کودکان کار را در پی دارد.
وی با اشاره به جولان اتباع بیگانه در سطح شهر یاسوج گفت: اتباع بیگانه مشکل و چالش بزرگی در شهر یاسوج است و کسی متولی جمع‌آوری این افراد نیست و چون جزء استان‌هایی هستیم که اقامت اتباع بیگانه ممنوع است لذا متولی برای این بخش مشخص شود.
این مسؤول تصریح کرد: آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار توسط هیئت دولت تدوین شده و وظایف دستگاه‌‌ها مشخص شده که انتظار می‌رود وظایف خود را به خوبی مشخص شود.
میرمحمدی بیان کرد: ۸۵ درصد کودکان کار در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد دانش‌آموز هستند که وظیفه آموزش و پرورش آگاه‌سازی خانواده و دانش‌آموزان در خصوص آسیب‌های کودکان کار است.
وی بیان کرد: ۲۸۵ کودک کار در استان شناسایی شدند که ۲۵۰ از این کودکان دانش‌‌آموزان هستند.
 
پرداخت تسهیلات ۱۴۷ میلیارد ریالی رونق تولید در بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد از پرداخت تسهیلات ۱۴۷ میلیارد ریالی رونق تولید در بخش کشاورزی استان خبر داد.
داریوش دیودیده در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در ۹ ماهه سال جاری ۲۷۸ میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به واحدهای تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به معرفی بیش از ۲۲۷ طرح و واحد تولیدی به بانک‌ها گفت: امسال در مجموع بخش کشاورزی و صنعت تعداد ۳۶ طرح و واحد تولیدی استان مبلغ ۲۸۷ میلیارد ریال تسهیلات رونق دریافت کردند که سهم صنعت ۱۴۰ میلیارد و کشاورزی ۱۴۷ میلیارد ریال بوده است.
وی عنوان کرد: بیش از ۵۲۳ واحد تولیدی به منظور دریافت تسهیلات رونق تولید در بخش صنعت و کشاورزی در سامانه بهین‌یاب ثبت‌نام کردند که واحدها تسهیلات رونق تولید دریافت می‌کنند.
 
ایجاد بستر لازم برای جذب سرمایه‌گذار در زمینه کاهش بیکاری در شهرستان گچساران
رئیس کارگروه اشتغال شهرستان گفت: باید در سطح شهرستان بستر لازم را برای سرمایه گذاران فراهم نماییم تا از این طریق بتوان بخشی از مشکلات اشتغال شهرستان را حل نماییم.
نشست کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری گچساران با حضور فرماندار، فرمانده سپاه مقاومت ناحیه بسیج و روسای ادارات در سالن فرمانداری گچساران برگزار شد.
در این نشست عبدالرحیم رحیمی با اشاره به بحث اشتغال و تاثیر گذاری این موضوع بر همه موضوعات اجتماعی از قبیل مسائل اقتصادی،سیاسی و خانوادگی اظهار کرد: بحث اشتغال و بیکاری بحثی است که تمام کشور درگیر این موضوع بوده است.
فرماندار گچساران با بیان اینکه دولت تدبیر و امید از زمان شروع بکار تا کنون اقدامات خوبی را برای رفع معضل بیکاری انجام داده است، افزود: متاسفانه شهرستان گچساران به دلیل قرار گرفتن در شاهراه و اتصال به بنادر جنوبی و همچنین مهاجر پذیر بودن این شهرستان موجب شده که آمار بیکاری در این شهرستان افزایش یابد.
وی ادامه داد: نبود صنایع و کارخانجات و همچنین جذب سرمایه گذار به این معضل بیکاری در این شهرستان بیشتر دامن زده است.
رئیس کارگروه اشتغال شهرستان با بیان این مطلب که باید از ظرفیت سرمایه گذاران برای بهبودشراط استفاده نماییم،گفت: باید در سطح شهرستان بستر لازم را برای سرمایه گذاران فراهم نماییم تا از این طریق بتوان بخشی از مشکلات اشتغال شهرستان را حل نماییم.
رحیمی با اشاره به راه اندازی سامانه ثبت نام کارورزی و امتیازات این سامانه برای اطلاع رسانی به متقاضیان کار، شناسایی و ثبت نام واحدهای پذیرنده کارورزی در شهرستان توسط دستگاه‌های اجرایی عنوان کرد: طرح کارورزی از جمله طرح‌هایی بودکه برای حمایت از اشتغال فارغ التحصیلان بیکار در کشور صورت گرفت.
وی با اشاره به اهمیت اشتغال پایدار خاطرنشان کرد: بیکاری یکی از مشکلات اساسی جوانان و خانواده‌ها شده که امیدواریم طرح کاروزی بتواند موجب اشتغال پایدار جوانان را در سازمان‌ها و یاد نهادهای دولتی و خصوصی فراهم کند.
رحیمی افزایش اشتغال پذیری و توسعه اشتغال توأم با کسب مهارت، کمک به کاهش هزینه های نیروهای کار در بنگاههای اقتصادی و هدایت صحیح منابع هدفمندی یارانه در جهت توسعه اشتغال را از جمله اهداف این طرح برشمرد.
در این نشست اعضاء کارگروه اشتغال شهرستان به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و در پایان بر ثبت اشتغال واقعی در سامانه رصد و ارائه برنامه‌ها و طرح های اشتغال زایی ادارات در سال ۹۶ و همچنین اطلاع رسانی در خصوص طرح کارورزی تاکید شد.
 
 
۲۸۴ واحد صنفی اسمی فرصت شغلی در گچساران ایجاد شده است
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گچساران گفت: در ۹ ماهه سالجاری ۲۸۴ واحد صنفی اسمی فرصت شغلی در گچساران ایجاد شده است.
نشست کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری گچساران با حضور فرماندار، فرمانده سپاه مقاومت ناحیه بسیج و روسای ادارات در سالن فرمانداری گچساران برگزار شد.
در این نشست رضا شریفی با بیان اینکه در سه ماهه ابتدای سالجاری اجرای طرح کارورزی سامانه اجازه ورود به پذیرندگان این طرح را داده نشده بود، اظهار کرد: با پیگیری‌های و جلسات برگزار شده از آغاز طرح کارورز تا کنون ۲۱ کارورز توسط واحدهای تجاری و تولیدی گچساران پذیرفته شدند.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گچساران تصریح کرد: تعداد ۲۱۰ بافنده فرش دستباف از سوی این نهاد مراحل فرایند ثبت نام و دریافت مجوز خود را طی کرده و دارای کد رهگیری جهت استفاده از تسهیلات شده‌اند.
شریفی عنوان کرد: متاسفانه هنوز به این تعداد هیچ گونه تسهیلات اشتغال از سوی دستگاه‌های زیر ربط پرداخت نشده است.
وی گفت: با توجه به ایجاد فرصت‌های شغلی در گچساران در سالجاری برای ۱۱۵ نفر در دوگنبدان فرصت اشتغال در بخش واحدهای صنعتی و معدنی ایجاد شده و این تعداد مشغول به کار شدند.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گچساران در حوزه اصناف گچساران در ۹ ماهه سالجاری ۲۸۴ واحد صنفی اسمی فرصت شغلی ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: در مجموع در حوزه صنعت، معدن و تجارت بیش از ۶۳۰ نفر اشتغالزایی انجام شده است.
 
 
 
راه‌اندازی ۵ دستگاه وسیله نقلیه در شهرداری دهدشت
عضو شورای شهر دهدشت از راه‌اندازی ۵ دستگاه وسیله نقلیه در شهرداری این شهر خبر داد.
محمد‌حسین جمشیدی به تشریح کارهای انجام‌گرفته در واحد نقلیه شهرداری در سه ماه اخیر خبر داد و اظهار داشت: وقتی شهرداری را تحویل گرفتیم وسایل نقیله آن شبیه وسایلی بودند که انگار از جنگ برگشته بودند.
عضو شورای شهر دهدشت تصریح کرد: در سه ماه اخیر یک دستگاه لودر و یک دستگاه گریدر که مدت زمان زیادی از مدار خارج شده بودند راه‌اندازی و وارد مدار شدند.
وی از راه‌اندازی یک خاور حمل زباله که به علت تعمیر ۱۷ ماه در پارکینگ بهبهان بود خبر داد و افزود: ۱۲ میلیون تومان هزینه این خاور شده که بالغ بر ۱۰ میلیون آن هزینه پارکینگ آن شد.
جمشیدی هم‌چنین از راه‌اندازی یک دستگاه کفی و یک دستگاه سایپا خبر داد و بیان کرد: کل هزینه تعمیرات وسایل نقلیه بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان شد.
سخنگوی شورای شهر دهدشت با بیان اینکه اکثر وسایل نقلیه شهرداری فرسوده هستند، گفت: امیدواریم در ادامه مسیر شورای پنجم، شهرداری شرایطی را مهیا کند که بتوانیم چندین دستگاه وسایله نقلیه جدید خریداری کنیم.
 
 
آسفالت معابر ۱۱۲ روستای کهگیلویه و بویراحمد در دو سال گذشته
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در دو سال گذشته تا کنون ۱۱۲ روستای کهگیلویه وبویراحمد بااعتباری بیش از ۸۰ میلیارد تومان معابر آنها آسفالت شده است.
به نقل از بنیاد مسکن غلامرضا امیدوار اظهار کرد: تعداد ۱۱۲ روستای کهگیلویه و بویراحمد با اعتباری بیش از ۸۰ میلیارد تومان معابر آنها در دوسال گذشته آسفالت شده است.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه از اوایل انقلاب تا اواخر سال ۹۳ تنها یک میلیون و ۱۵۰ هزار متر مربع از معابر روستایی این استان آسفالت شده بود، گفت: در دو سال گذشته چیزی قریب بر ۲ میلیون و ۸۳ هزار و ۱۹۹ متر مربع از معابر روستایی این استان آسفالت صورت گرفت.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۱ هزار تن قیر رایگان برای آسفالت معابر روستایی استفاده شده است، بیان کرد: حجم بسیاری از آسفالت معابر روستایی از سوی قیر رایگان انجام گرفت.
امیدوار ادامه داد: در حال حاضر تعداد ۱۹۲ طرح عمرانی روستایی در قالب طرح هادی با اعتباری به مبلغ ۲۶۹ میلیارد ریال در سطح روستایی کهگیلویه و بویراحمد در دست اجرا است.
وی با اشاره به اجرای طرح هادی در مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در حال حاضر ۷۲۲ روستای بالای ۲۰ خانوار طرح هادی در این روستاها اجرا شده است.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: حدود ۴۸ درصد از جمعیت ۷۱۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد چیزی معادل ۳۳۵ هزار نفر در روستاهای این استان سکونت دارند.
 
بی‌سوادی بیش از ۲۴ هزار نفر از زنان در کهگیلویه و بویراحمد
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از ۲۴ هزار نفر از زنان در این استان بی‌سواد هستند.
سید حمدالله خواهش‌نیک در خصوص نرخ بی‌سوادی در میان جمعیت هدف ۱۰ تا ۴۹ سال نهضت سوادآموزی گفت: جمعیت بی‌سواد در سطح کشور دو میلیون ۶۹۲ هزار نفر است که این آمار در استان کهگیلویه و بویراحمد ۳۴ هزار و ۱۰۶ نفر است.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نرخ باسوادی در میان جمعیت هدف در استان را ۹۲٫۷ درصد دانست و عنوان کرد: ۹۲ درصد از جمعیت هدف در شهرستان باشت، ۹۱٫۲ درصد در شهرستان بهمئی، ۹۳٫۸ درصد جمعیت شهرستان بویراحمد و ۹۲٫۶ درصد جمعیت در چرام باسواد هستند.
وی تصریح کرد: جمعیت باسواد در شهرستان دنا ۹۲ درصد، کهگیلویه ۸۸٫۲، گچساران ۹۶٫۶ و لنده ۸۸٫۴ درصد است که با توجه به نرخ بی‌سوادی ۹۲٫۷ درصدی استان رتبه ۲۶ کشور را در اختیار دارد.
این مسؤول خاطرنشان کرد: بیشترین نرخ بی‌سوادی استان کهگیلویه و بویراحمد در میان زنان است که ۲۴ هزار و ۹۰۱ نفر از زنان استان بی‌سواد هستند.
 
مسابقات فوتسال جام ولایت با قهرمانی پایگاه حبیب ابن مظاهر به کار خود پایان داد
مسابقات فوتسال جام ولایت، یادوآره پاسدار شهید محسن حججی با قهرمانی قهرمانی پایگاه حبیب ابن مظاهر به پایان رسید.
مسابقات فوتسال جام ولایت که با حضور ۱۲ تیم از پایگاه‌های تابعه حوزه مقاومت امام حسن مجتبی (ع) شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران که از ماه گذشته لغایت شب گذشته در سالن مجموعه ورزشی آزادی برگزار شده بود با پیروزی تیم فوتسال حبیب ابن مظاهر به کار خود پایان داد.
بر اساس این گزارش، تیم های اول تا سوم این دوره از مسابقات مقام اول حبیب ابن مظاهر، آیت اله بروجردی و گردان به ترتیب مقام‌های دوم و سوم را کسب کردند.
گفتنی است، مقام چهارم این دوره از مسابقات، جعفر طیار و جام اخلاق را تیم پایگاه بلال کسب نمودند.
در ادامه این گزارش، در این مسابقات سپهر منعمی موخر از تیم پایگاه آیت اله بروجردی به عنوان بازیکن اخلاق، ابوالفضل مرادیان از تیم پایگاه جعفر طیار به عنوان مربی اخلاق، محمد حسین شیخ ممو از تیم گردان به عنوان سرپرست اخلاق و همچنین محمد تقی نواب نیا با ۱۶ گل زده از تیم پایگاه حبیب ابن مظاهر به عنوان آقای گل معرفی شدند.
گفتنی است، بازی رده بندی و فینال با حضور فرماندهی محترم سپاه ناحیه گچساران، مدیرعامل، اعضای هیات مدیره و رؤسای ادارات شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران و با حضور تماشاگران پرشور و علاقمند برگزار شد و ضمن اهداء جوایز تیم‌ها از تمامی افراد و عوامل اجرایی مسابقات تجلیل به عمل آمد.
لازم به ذکر است، این مسابقات با همکاری، امور ورزش نفت و گاز گچساران، بسیج نفت و گاز گچساران و هیات فوتبال شهرستان گچساران برگزار شد.
 
 
بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد حامی گردشگری و توسعه صنایع دستی استان شوند
در صورت همکاری بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد با ادارات گردشگری و صنایع دستی در شهرستان‌های مختلف شاهد شکوفایی در این حوزه و تولیدات بیشتر صنایع دستی خواهیم بود.
استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های گردشگرپذیر کشور به شمار می‌رود که سالانه تعداد زیادی مسافر و گردشگر از جاذبه‌های طبیعی این استان بازدید می‌کنند.
این استان به نام استان چهار فصل دل کشور معروف است و مرکز ان شهر یاسوج به دلیل قرار گرفتند در میان جنگل‌های بلوط در رشته کوه زاگرس و عبور رود بشار از وسط این شهر به نام پایتخت طبیعت ایران نام گرفته است.
همچنین این استان از نظر صنایع دستی و تولیدات آن توسط هنرمندان به خصوص زنان روستایی توانمندی‌های زیادی دارد به نحوی که در صورت حمایت از آن‌ها قادر به تولید انواع صنایع دستی از جمله دست بافته‌های با ارزش و گران قیمت خواهند بود.
حمایت از این دو بخش مساوی با رونق اشتغال و تولید در استان خواهد بود که لازم است به جز اداره‌کل گردشگری و صنایع دستی استان دیگر دستگاه‌ها از جمله بانک‌ها در به فعلیت درآوردن این توانمندی و استعدادها تلاش بیشتری از خود نشان دهند.
ایجاد کارگاه‌های صنایع دستی در استان یکی از راه‌های توسعه تولید و اشتغال در این حوزه است که بنا به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد قرار است در سطح شهرستان بویراحمد ۱۸ کارگاه راه‌اندازی شود.
به همین منظور نشستی از سوی مدیر این اداره با مدیر امور شعب بانک انصار در استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد که قول همکاری برای توسعه این کارگاه‌ها در سطح شهرستان بویراحمد داده شد.
به گزارش فارس در صورت همکاری بانک‌های استان با ادارات گردشگری و صنایع دستی در شهرستان‌های مختلف شاهد شکوفایی در این حوزه و تولیدات بیشتر صنایع دستی خواهیم بود همچنین با کمک بانک‌ها می‌توان زیرساخت‌های گردشگری را برای حضور گردشگران بیشتر در استان ایجاد کرد و از این رهگذر شاهد پویایی اقتصاد استان باشیم.
 
آسفالت معابر ۱۱۲ روستای کهگیلویه و بویراحمد در دو سال گذشته
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در دو سال گذشته تا کنون ۱۱۲ روستای کهگیلویه وبویراحمد بااعتباری بیش از ۸۰ میلیارد تومان معابر آنها آسفالت شده است.
به نقل از بنیاد مسکن غلامرضا امیدوار اظهار کرد: تعداد ۱۱۲ روستای کهگیلویه و بویراحمد با اعتباری بیش از ۸۰ میلیارد تومان معابر آنها در دوسال گذشته آسفالت شده است.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه از اوایل انقلاب تا اواخر سال ۹۳ تنها یک میلیون و ۱۵۰ هزار متر مربع از معابر روستایی این استان آسفالت شده بود، گفت: در دو سال گذشته چیزی قریب بر ۲ میلیون و ۸۳ هزار و ۱۹۹ متر مربع از معابر روستایی این استان آسفالت صورت گرفت.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۱ هزار تن قیر رایگان برای آسفالت معابر روستایی استفاده شده است، بیان کرد: حجم بسیاری از آسفالت معابر روستایی از سوی قیر رایگان انجام گرفت.
امیدوار ادامه داد: در حال حاضر تعداد ۱۹۲ طرح عمرانی روستایی در قالب طرح هادی با اعتباری به مبلغ ۲۶۹ میلیارد ریال در سطح روستایی کهگیلویه و بویراحمد در دست اجرا است.
وی با اشاره به اجرای طرح هادی در مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در حال حاضر ۷۲۲ روستای بالای ۲۰ خانوار طرح هادی در این روستاها اجرا شده است.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: حدود ۴۸ درصد از جمعیت ۷۱۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد چیزی معادل ۳۳۵ هزار نفر در روستاهای این استان سکونت دارند.
 
 
ایجاد بستر لازم برای جذب سرمایه‌گذار در زمینه کاهش بیکاری در شهرستان گچساران
رئیس کارگروه اشتغال شهرستان گفت: باید در سطح شهرستان بستر لازم را برای سرمایه گذاران فراهم نماییم تا از این طریق بتوان بخشی از مشکلات اشتغال شهرستان را حل نماییم.
در این نشست عبدالرحیم رحیمی با اشاره به بحث اشتغال و تاثیر گذاری این موضوع بر همه موضوعات اجتماعی از قبیل مسائل اقتصادی،سیاسی و خانوادگی اظهار کرد: بحث اشتغال و بیکاری بحثی است که تمام کشور درگیر این موضوع بوده است.
فرماندار گچساران با بیان اینکه دولت تدبیر و امید از زمان شروع بکار تا کنون اقدامات خوبی را برای رفع معضل بیکاری انجام داده است، افزود: متاسفانه شهرستان گچساران به دلیل قرار گرفتن در شاهراه و اتصال به بنادر جنوبی و همچنین مهاجر پذیر بودن این شهرستان موجب شده که آمار بیکاری در این شهرستان افزایش یابد.
وی ادامه داد: نبود صنایع و کارخانجات و همچنین جذب سرمایه گذار به این معضل بیکاری در این شهرستان بیشتر دامن زده است.
رئیس کارگروه اشتغال شهرستان با بیان این مطلب که باید از ظرفیت سرمایه گذاران برای بهبودشراط استفاده نماییم،گفت: باید در سطح شهرستان بستر لازم را برای سرمایه گذاران فراهم نماییم تا از این طریق بتوان بخشی از مشکلات اشتغال شهرستان را حل نماییم.
رحیمی با اشاره به راه اندازی سامانه ثبت نام کارورزی و امتیازات این سامانه برای اطلاع رسانی به متقاضیان کار، شناسایی و ثبت نام واحدهای پذیرنده کارورزی در شهرستان توسط دستگاه‌های اجرایی عنوان کرد: طرح کارورزی از جمله طرح‌هایی بودکه برای حمایت از اشتغال فارغ التحصیلان بیکار در کشور صورت گرفت.
وی با اشاره به اهمیت اشتغال پایدار خاطرنشان کرد: بیکاری یکی از مشکلات اساسی جوانان و خانواده‌ها شده که امیدواریم طرح کاروزی بتواند موجب اشتغال پایدار جوانان را در سازمان‌ها و یاد نهادهای دولتی و خصوصی فراهم کند.
رحیمی افزایش اشتغال پذیری و توسعه اشتغال توأم با کسب مهارت، کمک به کاهش هزینه های نیروهای کار در بنگاههای اقتصادی و هدایت صحیح منابع هدفمندی یارانه در جهت توسعه اشتغال را از جمله اهداف این طرح برشمرد.
 
 
پرداخت تسهیلات ۱۴۷ میلیارد ریالی رونق تولید در بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد از پرداخت تسهیلات ۱۴۷ میلیارد ریالی رونق تولید در بخش کشاورزی استان خبر داد.
داریوش دیودیده در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در ۹ ماهه سال جاری ۲۷۸ میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به واحدهای تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به معرفی بیش از ۲۲۷ طرح و واحد تولیدی به بانک‌ها گفت: امسال در مجموع بخش کشاورزی و صنعت تعداد ۳۶ طرح و واحد تولیدی استان مبلغ ۲۸۷ میلیارد ریال تسهیلات رونق دریافت کردند که سهم صنعت ۱۴۰ میلیارد و کشاورزی ۱۴۷ میلیارد ریال بوده است.
وی عنوان کرد: بیش از ۵۲۳ واحد تولیدی به منظور دریافت تسهیلات رونق تولید در بخش صنعت و کشاورزی در سامانه بهین‌یاب ثبت‌نام کردند که واحدها تسهیلات رونق تولید دریافت می‌کنند.
 
۲۸۴ واحد صنفی اسمی فرصت شغلی در گچساران ایجاد شده است
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گچساران گفت: در ۹ ماهه سالجاری ۲۸۴ واحد صنفی اسمی فرصت شغلی در گچساران ایجاد شده است.
در این نشست رضا شریفی با بیان اینکه در سه ماهه ابتدای سالجاری اجرای طرح کارورزی سامانه اجازه ورود به پذیرندگان این طرح را داده نشده بود، اظهار کرد: با پیگیری‌های و جلسات برگزار شده از آغاز طرح کارورز تا کنون ۲۱ کارورز توسط واحدهای تجاری و تولیدی گچساران پذیرفته شدند.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گچساران تصریح کرد: تعداد ۲۱۰ بافنده فرش دستباف از سوی این نهاد مراحل فرایند ثبت نام و دریافت مجوز خود را طی کرده و دارای کد رهگیری جهت استفاده از تسهیلات شده‌اند.
شریفی عنوان کرد: متاسفانه هنوز به این تعداد هیچ گونه تسهیلات اشتغال از سوی دستگاه‌های زیر ربط پرداخت نشده است.
وی گفت: با توجه به ایجاد فرصت‌های شغلی در گچساران در سالجاری برای ۱۱۵ نفر در دوگنبدان فرصت اشتغال در بخش واحدهای صنعتی و معدنی ایجاد شده و این تعداد مشغول به کار شدند.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گچساران در حوزه اصناف گچساران در ۹ ماهه سالجاری ۲۸۴ واحد صنفی اسمی فرصت شغلی ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: در مجموع در حوزه صنعت، معدن و تجارت بیش از ۶۳۰ نفر اشتغالزایی انجام شده است.
 
پرداخت ۴۲۹ میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید در کهگیلویه و بویراحمد
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۴۹ واحد تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی این استان از ابتدای سال ۱۳۹۵ تاکنون ۴۲۸ میلیارد ریال تسهیلات بانکی دریافت کرده‌اند.
 
سهراب بنام افزود: از این تعداد ۳۵ واحد تولیدی یا طرح صنعتی در حال اجرای با بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی ۲۸۴ میلیارد ریال در سال گذشته و ۱۴ واحد دیگر نیز ۱۴۵ میلیارد ریال در سال جاری تسهیلات بانکی دریافت کرده‌اند.
وی بیان کرد: امسال ۹۵ واحد صنعتی و طرح در حال اجرای استان در سامانه بهین یاب نام نویسی کرده‌اند که ۶۵ واحد پس از بررسی مشکلات آنها در کارگروه رفع موانع تولید برای آنها ۶۸۸ میلیارد ریال تسهیلات مصوب و به بانکها معرفی شده‌اند.
۷۰۰ واحد صنعتی کوچک و متوسط در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد و بیش از ۷۰ درصد اشتغال در حوزه صنعت این استان مربوط به واحدهای صنعتی کوچک و متوسط است.
بنام تصریح کرد: کم بودن سرمایه بانک‌های دولتی به علت استقبال مردم از بانک‌های خصوصی، طولانی بودن فرایند دریافت تسهیلات در بانک‌ها، بالا بودن نرخ تسهیلات که ۱۸ درصد است از مشکلات و موانع طرح رونق تولید در کهگیلویه و بویراحمد است.
وی گفت: هم اینک ۲۳۶ طرح تولیدی و خدماتی در شهرک‌های صنعتی استان در حال اجراست.
۱۱۰ خانوار چند معلولی در گچساران مسکن ندارند
رئیس اداره بهزیستی گچساران گفت: ۱۱۰ خانوار ۲ معلولی و بیشتر، در این شهرستان هم اکنون مالک هیچ واحد مسکونی نیستند که از این تعداد، ۲۶ خانوار در روستاها و مابقی در شهر دوگنبدان سکونت دارند.
مهران کشاورز افزود: برای خانوارهای دارای ۲ معلول به بالا در مناطق شهری ۳۰۰ میلیون ریال و در مناطق روستانشین ۱۸۰ میلیون ریال به‌صورت بلاعوض پرداخت می‌شود.
وی تصریح کرد: ۱۱ واحد مسکونی در روستاهای این شهرستان برای خانوارهای ۲ معلولی یا بیشتر تاکنون ساخته شده است.
وی ادامه داد: سه نفر از سرپرستان این خانوارهای روستایی که فاقد زمین برای ساخت مسکن بودند ۶۰۰ متر زمین از سوی بنیاد مسکن گچساران دریافت کردند.
کشاورز ابراز کرد: به این مددجویان ۱۸۰ میلیون ریال به‌صورت بلاعوض و ۱۵۰ میلیون ریالی تسهیلات بانکی با سود چهار درصد پرداخت شد.
وی تصریح کرد: همچنین ۲۴ قطعه زمین ۱۸۰ متر مربعی برای ساخت واحدهای مسکونی ۲ طبقه برای ۴۸ خانوار دارای ۲ معلول یا بیشتر در شهر دوگنبدان از سوی بنیاد مسکن اختصاص یافت.
وی بیان کرد: ۶۲۷ معلول جسمی و حرکتی در این شهرستان خدمات توان بخشی دریافت می‌کنند.
رئیس اداره بهزیستی گچساران گفت: یک هزار و ۳۰ معلول هم اکنون پشت نوبت دریافت خدمات بهزیستی گچساران هستند.
کشاورز افزود: ماهانه به‌طور متوسط یک‌میلیون و ۴۸۰ هزار ریال به هر کدام از معلولان زیر پوشش این نهاد در گچساران پرداخت می‌شود.
کشاورز خدمات فیزیوتراپی، پرستاری و بیمه درمانی را از برنامه‌های حمایتی برای توانمندسازی معلولان جسمی حرکتی این نهاد در سال جاری ذکر کرد.
۱۲۰ معلول روانی، پنج ناشنوا، ۳۲ معلول نابینا، ۳۱۶ معلول ذهنی، ۱۳۳ معلول جسمی حرکتی و سه سالمند در گچساران وجود دارد.
 
۶۱۱ نفر در گچساران مشغول به کار شدند
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گچساران گفت: ۶۱۱نفر امسال در واحدهای دولتی و خصوصی این شهرستان مشغول به کار شدند.
یژن مهدی پور در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری گچساران افزود: این تعداد افراد از سوی کمیته امداد، صنعت و معدن، جهاد کشاورزی، زندان، حمل و نقل پایانه‌ها و صندوق کارآفرینی امید به اشتغال مشغول شدند.
وی بیان کرد: امسال تسهیلات اشتغالزایی به ۶۰۸ نفر از جوانان جویای کار این شهرستان پرداخت شد.
مهدی پور ادامه داد: ۳۲۰ فقره از این تسهیلات از سوی کمیته امداد، ۱۴۲ فقره صنعت و معدن، ۷۸ فقره جهاد کشاورزی و ۶۸ مورد از سوی صندوق کارآفرینی امید پرداخت شد.
وی تصریح کرد: یک هزار و ۸۶ نفر در طرح کارورزی گچساران هم نام نویسی کرده‌اند.
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گچساران گفت: هم اینک ۸۵ واحد پذیرنده کارورزی در این شهرستان فعال است.
وی ابراز کرد: برای رفع معضل بیکاری در این شهرستان باید طرح‌های عمرانی به پیمانکاران بومی واگذار و از اشتغال اتباع بیگانه در واحدهای تولیدی از سوی متولیان امر جلوگیری شود.
فرماندار گچساران در این نشست گفت: دستگاه‌های اجرایی و ادارات قوانین دست و پاگیر فراروی تولید و اشتغال را تسهیل کنند.
عبدالرحیم رحیمی افزود: انتظار است بحث جذب نیروهای بومی از سوی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد نظارت جدی قرار گیرد.
وی گفت: افزایش تولید و اشتغال در شهرستان گچساران نیازمند وجود امنیت سرمایه گذاری، همکاری و تعامل دستگاه‌های اجرایی با بانک‌هاست.
وی بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی زیرساخت‌های لازم برای افزایش سرمایه گذاری در شهرستان گچساران را فراهم کرده و قوانین دست و پاگیر فراروی تولید و اشتغال را تسهیل کنند.
 
معابر ۱۱۲ روستای کهگیلویه و بویراحمد آسفالت شد
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: معابر ۱۱۲ روستای این استان از سال ۹۴ تاکنون با قیر رایگان آسفالت شده است.
 
غلامرضا امیدوار افزود: معابر این تعداد روستا با اعتباری افزون بر ۸۰۰ میلیارد ریال آسفالت شد.
وی بیان کرد: حدود ۲ میلیون و ۸۳ هزارو ۱۹۹ متر مربع از معابر روستایی این استان از سال ۹۴ تاکنون آسفالت شده است.
این در حالی است که از سال ۵۷ تا سال ۹۳ یک میلیون و ۱۵۰ هزار متر مربع از معابر روستایی این استان آسفالت شده بود.
امیدوار ابراز کرد: ۳۱ هزار تن قیر رایگان برای این حجم کار استفاده شده است.
وی تصریح کرد: هم اکنون ۱۹۲ طرح عمران روستایی در قالب طرح هادی با ۲۶۹ میلیارد ریال اعتبار در مناطق روستایی این استان در دست اجراست.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح هادی تاکنون در ۷۲۲ روستای بالای ۲۰ خانوار این استان تهیه شده است.
 
اتصال یک روستا در کهگیلویه و بویراحمد به شبکه فاضلاب برای نخستین بار
رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه با اشاره به بهره برداری از طرح فاضلاب روستای شوتاور بخش چاروسا گفت: تاکنون فاضلاب ۱۱۴ خانوار این روستا به شبکه فاضلاب وصل شد.
ولی جفتا اظهار داشت: «شوتاور» نخستین روستای این استان است که به شبکه فاضلاب متصل می‌شود.
وی بیان کرد: در این طرح باید برای ۲۳۰ خانه طرح فاضلاب اجرا شود.
جفتا شروع عملیات اجرایی این طرح را سال ۹۱ ذکر کرد و گفت: در این طرح بیش از ۱۱ میلیارد ریال هزینه شده است.
وی تصریح کرد: علاوه بر اینکه آب به دست آمده از این تصفیه‌خانه برای کشاورزی زمین‌های پایین‌دست این روستا مورد استفاده قرار می‌گیرد به جمع‌آوری فاضلاب روستایی و آلوده نشدن چشمه‌ها نیز کمک می‌کند.
روستای شوتاور با جمعیتی بالغ‌بر ۳۰۰ خانوار در ۶۳ کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
 
پلمپ ۳۵ حلقه چاه غیرمجاز کشاورزی در شهرستان کهگیلویه
رئیس اداره امور آب کهگیلویه گفت: در یک سال و نیم گذشته ۳۵ حلقه چاه کشاورزی غیر مجاز در این شهرستان شناسایی و پلمپ شده است.
یعقوب دمساز اظهار داشت: این تعداد چاه‌های غیرمجاز در راستای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و حفاظت و صیانت از منابع با اخذ دستور قضایی و حضور نیروی انتظامی پر شد.
وی گفت: با انسداد این چاه‌ها از برداشت غیرمجاز آب از سفره‌های زیرزمینی جلوگیری می‌شود.
به گفته وی ،با این وجود هنوز ۱۳۹حلقه چاه غیرمجاز کشاورزی در این شهرستان وجود دارد.
دمساز عنوان کرد: اجرایی شدن طرح احیا و تعادل بخشی تنها راه نجات استان برای جلوگیری از بحران کم آبی است.
وی اظهار کرد: پایبندی به قانون، توجه به مدیریت صحیح و مصرف بهینه آب وظیفه‌ای همگانی است.
دمساز با اشاره به وجود ۹۷۶ حلقه چاه مجاز در شهرستان کهگیلویه بیان کرد: با توجه به بحران کم آبی پیش بینی می شود تا پایان سال جاری ۵۰ حلقه چاه غیرمجاز دیگر نیز پلمپ شود.
وی افزود: تمدید پروانه آب کشاورزان منوط به رعایت نصب کنتور هوشمند ودیگر ابزار لازم برابر پرونده و اجرای آبیاری مدرن است.
دمساز تصریح کرد: تنها ۶۰ درصد چاه های این شهرستان این قانون را اجرایی کرده اند.
وی با اشاره به همکاری بهره برداران در راستای مدیریت صحیح اب بیان کرد: چهار اکیپ گشت و بازرسی روزانه مصرف صحیح آب در دشت های شهرستان کهگیلویه را نظارت می کنند.
دمساز اظهار داشت: باید به‌منظور استفاده هر چه‌بهتر از آب اصلاح الگوی کشت مد نظر قرارگیرد و کشاورزان در سال‌های کم بارشی به کشت محصولات با نیاز کم آبی ترغیب کرد.
بر اساس آمارهای موجود کهگیلویه و بویراحمد حدود ۱۰ درصد آب‌های کشور را در اختیار دارد اما با این وجود پدیده خشکسالی در این استان در سال‌های اخیر کم‌کم خود را نشان داده است.
افت سطح آب در دشت های استان کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۳۸۷ آغاز شده و همچنان رو به افزایش است.
بررسی‌ها و مطالعات شرکت آب منطقه‌ای حکایت از کاهش میزان نزولات جوی در هشت سال گذشته در این استان دارد به‌طوری که میانگین بارش‌ها در این مدت نسبت به بلند مدت و از سال زراعی ۱۳۵۱ تا ۱۳۹۵ حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.
میانگین بلند مدت بارندگی در استان از ۴۳ سال قبل تاکنون افزون بر ۶۷۵ میلی متر معادل حدود ۱۰ هزار و ۴۷۴ میلیون مترمکعب اعلام شده است.
بر اساس اطلاعات کارشناسان آب منطقه‌ای حدود ۴۴ درصد از این میزان تبخیر می‌شود و جزء بارندگی‌های مفید محسوب نمی‌شود و از مجموع ۵۷٫۳ درصد بارش‌های مفید نیز حدود ۵۵ درصد از این میزان نیز تبدیل به روان آب و تشکیل سیلاب می‌شود.
همچنین ۴۴ درصد بارش‌های مفید معادل ۲ هزار و ۶۱۳ میلیون متر مکعب سهم حوزه‌های آبریز و سفره‌های زیرزمینی در کهگیلویه و بویر احمد می‌شود.
مسابقات فوتسال جام ولایت با قهرمانی پایگاه حبیب ابن مظاهر به کار خود پایان داد
مسابقات فوتسال جام ولایت، یادوآره پاسدار شهید محسن حججی با قهرمانی قهرمانی پایگاه حبیب ابن مظاهر به پایان رسید.
مسابقات فوتسال جام ولایت که با حضور ۱۲ تیم از پایگاه‌های تابعه حوزه مقاومت امام حسن مجتبی (ع) شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران که از ماه گذشته لغایت شب گذشته در سالن مجموعه ورزشی آزادی برگزار شده بود با پیروزی تیم فوتسال حبیب ابن مظاهر به کار خود پایان داد.
بر اساس این گزارش، تیم های اول تا سوم این دوره از مسابقات مقام اول حبیب ابن مظاهر، آیت اله بروجردی و گردان به ترتیب مقام‌های دوم و سوم را کسب کردند.
گفتنی است، مقام چهارم این دوره از مسابقات، جعفر طیار و جام اخلاق را تیم پایگاه بلال کسب نمودند.
در ادامه این گزارش، در این مسابقات سپهر منعمی موخر از تیم پایگاه آیت اله بروجردی به عنوان بازیکن اخلاق، ابوالفضل مرادیان از تیم پایگاه جعفر طیار به عنوان مربی اخلاق، محمد حسین شیخ ممو از تیم گردان به عنوان سرپرست اخلاق و همچنین محمد تقی نواب نیا با ۱۶ گل زده از تیم پایگاه حبیب ابن مظاهر به عنوان آقای گل معرفی شدند.
گفتنی است، بازی رده بندی و فینال با حضور فرماندهی محترم سپاه ناحیه گچساران، مدیرعامل، اعضای هیات مدیره و رؤسای ادارات شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران و با حضور تماشاگران پرشور و علاقمند برگزار شد و ضمن اهداء جوایز تیم‌ها از تمامی افراد و عوامل اجرایی مسابقات تجلیل به عمل آمد.
لازم به ذکر است، این مسابقات با همکاری، امور ورزش نفت و گاز گچساران، بسیج نفت و گاز گچساران و هیات فوتبال شهرستان گچساران برگزار شد.
 
بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد حامی گردشگری و توسعه صنایع دستی استان شوند
در صورت همکاری بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد با ادارات گردشگری و صنایع دستی در شهرستان‌های مختلف شاهد شکوفایی در این حوزه و تولیدات بیشتر صنایع دستی خواهیم بود.
استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های گردشگرپذیر کشور به شمار می‌رود که سالانه تعداد زیادی مسافر و گردشگر از جاذبه‌های طبیعی این استان بازدید می‌کنند.
این استان به نام استان چهار فصل دل کشور معروف است و مرکز ان شهر یاسوج به دلیل قرار گرفتند در میان جنگل‌های بلوط در رشته کوه زاگرس و عبور رود بشار از وسط این شهر به نام پایتخت طبیعت ایران نام گرفته است.
همچنین این استان از نظر صنایع دستی و تولیدات آن توسط هنرمندان به خصوص زنان روستایی توانمندی‌های زیادی دارد به نحوی که در صورت حمایت از آن‌ها قادر به تولید انواع صنایع دستی از جمله دست بافته‌های با ارزش و گران قیمت خواهند بود.
حمایت از این دو بخش مساوی با رونق اشتغال و تولید در استان خواهد بود که لازم است به جز اداره‌کل گردشگری و صنایع دستی استان دیگر دستگاه‌ها از جمله بانک‌ها در به فعلیت درآوردن این توانمندی و استعدادها تلاش بیشتری از خود نشان دهند.
ایجاد کارگاه‌های صنایع دستی در استان یکی از راه‌های توسعه تولید و اشتغال در این حوزه است که بنا به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد قرار است در سطح شهرستان بویراحمد ۱۸ کارگاه راه‌اندازی شود.
به همین منظور نشستی از سوی مدیر این اداره با مدیر امور شعب بانک انصار در استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد که قول همکاری برای توسعه این کارگاه‌ها در سطح شهرستان بویراحمد داده شد.
 
 
قیام ۱۹ دی برگرفته از ولایتمداری و بصیرت انقلابی بود
نماینده ادوار هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی گفت: قیام ۱۹ دی برگرفته از ولایتمداری و بصیرت انقلابی بود.
حجت‌الاسلام سید علی‌محمد بزرگواری با اشاره به قیام مردم شهر قم در ۱۹ دی‌ماه سال ۵۶ اظهار کرد: این روز یکی از روزهای مهم در تاریخ مبارزات نهضت اسلامی به رهبری امام راحل است.
وی با بیان اینکه مردم در این روز ولایتمداری خود را به اثبات رساندند اظهار کرد: مردم ایران در طول دوران مبارزه با رژیم ستمشاهی بصیرت انقلابی خود را به نمایش گذاشتند که در روز ۱۹ دی اوج این بصیرت در حمایت از روحانیت و رهبری نهضت بود.
نماینده ادوار هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: روزهای بزرگی در تاریخ انقلاب به ثبت رسیده که در همه این روزها بیش از هر چیز مردم اثبات کرده‌اند ولایتمداری در ذات آن‌هاست و در برابر کسانی که مقابل ولایت می‌ایستند قد علم می‌کنند.
بزرگواری همه دستاوردها و پیروزهای ملت ایران را در طول تاریخ و به خصوص در سده اخیر به دلیل همراهی با روحانیت و علما دانست و افزود: در جاهایی که موفقیت کسب کرده‌ایم و بر دشمن چیره شده‌ایم حاصل همراهی با روحانیت بوده کما این که در طول چهار دهه اخیر همه پیشرفت‌ها را مدیون تبعیت از ولایت فقیه هستیم.
 
فرش قرمز استاندار زیر پای سرمایه گذاران و کارآفرینان
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: از سرمایه گذاران و کارآفرینان به گرمی استقبال و زیرپایشان فرش قرمز پهن می‌کنیم.
استاندار در دیدار چهره به چهره با برخی مردم وفرش قرمز استاندار زیر پای سرمایه گذاران و کارآفرینان تولید کنندگان استان دستورات لازم برای رسیدگی به مسائل و مشکلات آن‌ها را صادر کرد.
علی محمد احمدی با اشاره به مشکلات واحد‌های صنعتی استان گفت: اولویت دولت دوازدهم اشتغال و تولید است و حمایت از توسعه صنعتی استان مهم‌ترین اولویت کاری ما است.
احمدی در ادامه با تاکید بر اینکه، فرش قرمز زیرپای سرمایه گذاران، تولید کنندگان و کارآفرینان پهن می‌کنیم افزود: از هر کسی که دغدغه تولید، اشتغال و سرمایه گذاری در این استان را دارد و برای رونق اقتصادی برنامه داشته باشد به گرمی استقبال می‌شود.
استاندار در گفتگو با یکی از مراجعه کنندگان در خصوص مشکلات کارخانه سنگ شکن گفت: تولید کننده تمامی مستندات را جمع آوری کرده و در نشست بعدی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ارائه دهد تا مشکلات این واحد به صورت تخصصی بررسی شود.
استاندار در خصوص مشکلات کارخانه آجر دهدشت نیز خواستار جلوگیری از قطع گاز و برق این واحد شد و افزود: انتظار می‌رود، مدیران دستگاه‌های خدمات رسان برای رفع بیکاری و موانع رونق تولید همکاری و مشارکت لازم را با سرمایه گذاران داشته باشند.
وی تاکید کرد: اشتغال یک نفر هم برای ما مهم است و تا دو هفته آینده در شهر دهدشت و در محل کارخانه آجر به صورت ویژه مشکلات این واحد تولیدی را بررسی می‌کنیم.
استاندار در پاسخ به مطالبات مدیر یکی از موسسه های خیریه هم گفت: یکی از برنامه‌های ما در استان حضور در مناطق مختلف استان و سفر‌های دوره‌ای است که در آینده نزدیک برای بررسی مشکلات این موسسه و اجرای طرح مورد نظر به این منطقه سفر می‌کنیم.
احمدی در زمینه مشکلات واحد تولید ماهی خاویار نیز گفت: تا اواخر دی ماه در محل این واحد نشستی با دستگاه‌های متولی برگزار و مشکلات این واحد در ستاد تسهیل نیز بررسی می‌شود.
وی به اهمیت اشتغال از طریق بنگاه‌های اقتصادی و کارگاه‌های کوچک به خصوص در مناطق روستائی اشاره کرد و ادامه داد: پیشنهای می شود نشستی با مشارکت شرکت برق و شرکت گاز برگزار شود و به جای سرمایه گذاری میلیاردی برای تولید برق و گاز در روستا‌های زیر ۱۰ خانوار برای افتتاح نیروگاه‌های خورشیدی در این مناطق اقدام کنند.
احمدی پیرامون مشکلات واحد تولیدی کوبودنا هم گفت: برای افزایش سهمیه آرد استان مکاتبه‌ای با وزیر صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود و در صورت افزایش سهمیه به همان میزان سهمیه آرد این واحد را افزایش می‌دهیم.
 
۱۱۰ خانوار ۲ معلولی در گچساران مسکن ندارند
رئیس اداره بهزیستی گچساران گفت: ۱۱۰ خانوار ۲ معلولی در این شهرستان هم اکنون مالک هیچ واحد مسکونی نیستند.
 
مهران کشاورز افزود: از این تعداد خانوارهای ۲ معلولی به بالا ۲۶ نفر در روستاها و مابقی در شهر دوگنبدان ساکن هستند.
وی بیان کرد: برای خانوارهای دارای ۲ معلول به بالا در مناطق شهری ۳۰۰ میلیون ریال و در مناطق روستانشین ۱۸۰ میلیون ریال به‌صورت بلاعوض پرداخت می‌شود.
کشاورز تصریح کرد: ۱۱ واحد مسکونی در روستاهای این شهرستان برای خانوارهای ۲ معلولی یا بیشتر تاکنون ساخته شده است.
وی ادامه داد: سه نفر از این خانوارهای روستایی که فاقد زمین برای ساخت مسکن بودند ۶۰۰ متر زمین از سوی بنیاد مسکن گچساران دریافت کردند.
کشاورز ابراز کرد: به این مددجویان ۱۸۰ میلیون ریال به‌صورت بلاعوض و ۱۵۰ میلیون ریالی تسهیلات بانکی با سود چهار درصد پرداخت شد.
وی تصریح کرد: همچنین ۲۴ قطعه زمین ۱۸۰ متر مربعی برای ساخت واحدهای مسکونی ۲ طبقه برای ۴۸ خانوار دارای ۲ معلول یا بیشتر در شهر دوگنبدان از سوی بنیاد مسکن اختصاص یافت.
وی بیان کرد: ۶۲۷ معلول جسمی و حرکتی در این شهرستان خدمات توان بخشی دریافت می‌کنند.
رئیس اداره بهزیستی گچساران گفت: یک هزار و ۳۰ معلول هم اکنون پشت نوبت دریافت خدمات بهزیستی گچساران هستند.
کشاورز افزود: ماهانه به‌طور متوسط یک‌میلیون و ۴۸۰ هزار ریال به هر کدام از معلولان زیر پوشش این نهاد در گچساران پرداخت می‌شود.
کشاورز خدمات فیزیوتراپی، پرستاری و بیمه درمانی را از برنامه‌های حمایتی برای توانمندسازی معلولان جسمی حرکتی این نهاد در سال جاری ذکر کرد.
۱۲۰ معلول روانی، پنج ناشنوا، ۳۲ معلول نابینا، ۳۱۶ معلول ذهنی، ۱۳۳ معلول جسمی حرکتی و سه سالمند در گچساران وجود دارد.
شهرستان ۱۲۴ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد یک هزار و ۳۰۰ خانوار مددجوی بهزیستی دارد.
بیش از ۱۸ هزار معلول در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده که ۶ هزار تن از آنان از حمایت بهزیستی برخوردارند.
یک هزار و ۶۰۶ معلول روانی، یک هزار و ۴۴۵ ناشنوا، یک هزار و ۶۵۹ معلول نابینا، چهار هزار و ۴۱۶ معلول ذهنی، ۶ هزار و ۴۷ معلول جسمی حرکتی و ۸۶۷ سالمند در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
 
 یکی از مشکلات بزرگ شهر یاسوج مربوط به عدم رسیدگی به محله‌های این شهر است که کمی از مرکز شهر دور افتاده‌اند.

به گزارش کبنا نیوز، محله‌هایی که قدمت آن‌ها از همه قسمت‌های مرکزی شهر یاسوج بیشتر است و مردم اصالتمند این مناطق از دهه‌های پیش در این مناطق ساکن بوده‌اند.

صحبت از مناطقی مثل شرف آباد و بلوکو و نقاطی از این دست است که مردم انتظار دارند به دلیل همین قدمت و اصالت به آن‌ها توجه بیشتری شود در حالی که مسوولان تنها به مرکز شهر می‌اندیشند و برای این مناطق دغدغه‌ای ندارند.

به همراه برخی از افراد پی‌گیر  مشکلات شرف‌آباد سری به این محله قدیمی زدیم و از نزدیک جویای مشکلات آن ها شدیم و فهمیدیم که این مردم نجیب و با اصالت هر چند از مسوولان شهرستانی و استانی دل پر خونی دارند اما شکرگزار خدمات نظام جمهو ی اسلامی هستند.


این مردم به قدری پایبند به مقدسات و ارزش‌ها هستند که قبل از هر چیز ما را از وضعیت مسجد محله خود با خبر کردند مسجدی که مردم در ساخت آن همت کرده‌اند اما انگار که مسوولان هیچ وظیفه‌ای در قبال مساجد و عبادت مردم ندارند.

مسجد منطقه شرف آباد که تنها مسجد منطقه‌های با این وسعت و جمعیت است وضعیت درستی ندارد که مسؤولان باید از این وضعیت خجالت بکشند و حداقل اگر به دنیای مردم فکر نمی‌کنند به دین و عبادت آن‌ها توجه داشته باشند.

امیر امیرپور از ساکنان منطقه شرف‌آباد که ما را در این گشت و گذار همراهی می‌کرد، افزود: مشکل شهر ما این است که مساجد برای مسؤولان آن چنان که باید اهمیت ندارد و موید ان تعداد بسیار محدود مساجد در مرکز استان است که همین تعداد هم از نظر وضعیت و سر و شکل مناسب نام مسجد و خانه خدا نیستند.


این ساکن اولیه شرف‌آباد در همین خصوص با بیان این که مردم از مسؤولان انتظار دارند که حداقل مساجد را برای راز و نیاز و عبادت و برنامه‌های دینی و مردمی تجهیز کنند افزود: مسجدی که نه دیوار دارد و نه سرویس بهداشتی و سایر امکانات باید به حال مسؤولان آن شهر و دیار گریه کرد.

پس از بازدید از مسجد روستای شرف‌آباد که وضعیت آن تاسف بار و گریه‌آور بود سری هم به کوچه پس کوچه‌های این محله قدیمی زدیم تا بیشتر با اوضاع و احوال مردم و وضعیت آن‌ها آشنا شویم که خیابان‌های خاکی و کوچه‌های گل‌آلود از شرف‌آباد  منظره روستایی دور افتاده و به حال خود رها شده را در نظر جلوه‌گر بود.


زنان منطقه شرف‌آباد گلایه‌های زیادی از این وضعیت داشتند و با چشمانی اشک بار از یک خبرنگار انتظار داشتند که مسوولان را در جریان این وضعیت قرار دهند آن‌ها از استاندار خواستند تا او هم سری به این محله قدیمی بزند و در جریان وضعیت بد زندگی آن‌ها قرار گیرد.

آن‌ها از هیچ دستگاهی رضایت نداشتند چرا که نه جاده درست و حسابی نه آب و نه برق پایداری داشتند و در کل امید خود را از مسوولان استانی و شهرستانی از دست داده‌اند اما آن قدر نجیب هستند که دم فرو بندند و همچنان چشم انتظار حرکت مسؤولان باشند.


اما مسؤولان باید بدانند که وضعیت کنونی در خور شان مردم با اصالت و با ریشه شرف‌آباد نیست نماینده مردم و مسوولان باید وعده‌های عملی نشده در شرف‌آباد را محقق کنند و این قدیمی‌ترین محله یاسوج را از برزخ کنونی که معلوم نیست جزیی از شهر هستند یا دوستان نجات دهند.

نام شما

آدرس ايميل شما

حق
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای محمدی اگه راست میگید برای یکبار که شده سری به م ...در حال ساخت یاسوج بزنید ببینید چند نفر اتباع بیگانه اونجا کار میکنند وکارگران بدبخت ما چطور روزانه از بیکاری به اون ماشین واین ماشین می پرندکه شاید کسی نیاز به کارگر داشته باشد .البته سزده باید رفت اگه واقعا فقط حرف نمیزنی.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1