تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب : ۳۰۱۱۵۳

یادداشتی به مناسبت وحدت حوزه و دانشگاه

۲
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛خسرو عباسی
ابتداء فرا رسیدن ۲۷ آذر ماه روز وحدت حوزه و دانشگاه، به تمامی دست اندرکاران و فعالان عرصه این دو نهاد اصلی جامعه در استان را تبریک میگویم.
شهید آیت آ...... دکتر مفتح از جمله روحانیون روشنفکر و روشنگری بود که نقش مهمی در نهضت اسلامی ایران به رهبری حضرت امام (ره) داشت غنای علمی، تبحر و تسلط بر علوم، بیان شیوا و قلم قدرتمند این روحانی انقلابی و یار صدیق حضرت امام (ره) زمینه ساز ایجاد وحدت فراگیر بین حوزه‌های علمیه و دانشگاه شد.
حضرت امام (ره) می‌فرمایند حوزه و دانشگاه دو بال هستند که بدون یکی نمی‌شود پرید.
مقام معظم رهبری در دیدار بخشی از طلاب و دانشجویان در سال ۶۹ فرمودند: طلاب جوان و عزیز و زحمتکش و قانع و مؤمن در حوزه‌های علمیه و نیز دانشجویان عزیز، این جوانان، این فرزندان و این جگرگوشه‌های ملت، این بهترین و پاک‌ترین عناصر جامعه ما در دانشگاه‌ها، باید در خط اسلام و در جهت عظمت کشور و بلند کردن پرچم اسلام و بیدار کردن ملت‌های عالم و روح بخشیدن به این دنیای مرده بوسیله دستهای استکباری، درس بخوانند و کار و تلاش کنند تا مطمئن شوند که فردای ایران اسلامی، به مراتب از امروز بهتر خواهد بود.
این هدف شماست، این هدف وحدت حوزه و دانشگاه است.
حوزه و دانشگاه محل بروز دین و علم است و وحدت حوزه و دانشگاه با استناد به فرمایش مقام معظم رهبری ((یعنی حرکت پا به پای علم و دین)) لذا موضوع رابطه علم و دین موضوعی است مسبوق به سابقه بسیار طولانی، و در باره ان مطالب زیادی گفته شده است و بعداً نیز گفته خواهد شد، اما اگر قا ئل به این اصل باشیم که علم و دین نافی هم نیستند و می‌توانند با هم تعامل کنند و حتی در مواردی بر یکدیگر نظارت داشته باشند و نقشی تکمیل کننده برای همدیگر داشته باشند قطعاً جامعه علمی باید منابع دینی را به رسمیت بشناسد و از این منابع به عنوان وسیله ای برای کشف حقیقت و ارائه دهنده راه حل‌هایی برای رفع مشکلات جامعه و مردم استفاده کند.
اساساً دانشگاه‌های اسلامی با دانشگاه‌های غیر اسلامی چه فرقی با هم دارند؟
در دانشگاه‌های اسلامی، مقوله حجاب به عنوان یک اصل اساسی پذیرفته شده و الزامی است، محیط‌های ورزشی مختلط نیستند، مسجد وجود دارد، چندین واحد در دوره کارشناسی به عنوان دروس عمومی برای دانشجویان تدریس می‌شود که دران واحدها مبانی دینی و اخلاقی و اعتقادی مطرح و بیان می‌شود، این در حالی است که در دانشگاه‌های غیر اسلامی اصلاً و ابداً به چنین اصولی اعتقاد ندارند و همه این مقوله‌ها را اعمال و حقوق فردی می‌دانند که دانشجو و اساتید می‌توانند در منزل خود به چنین اموری بپردازند، اما در جوامع اسلامی لازمه وحدت حوزه و دانشگاه این است که آموزه‌های علمی با دین اگر یکدیگر را تائید هم نکنند لااقل همدیگر را هم نفی نکنند و متعارض هم نباشند.
نگاه سکولاریسم به علم، نهایتاً به سکولاریسم سیاسی و نفی نظام دینی و حاکم شدن بخشی از رذائل اخلاقی بر جامعه خواهد شد. لذا ما باید تعارفات را در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه کنار گذاشته و تلفیقی از واقعیت‌های موجود در این دو نهاد متولی وحدت را به عنوان مرجع و راهبردهای اصلی و اساسی ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه بپذیریم. و باید پذیرفت که آفت اصلی و اساسی حوزه و دانشگاه تحجر و سکولاریسم است و نتیجه تحجر در حوزه‌های علمیه هم باعث می‌شود که بخشی از روحانیون بگویند تنها به اصول و فروع دین بپردازید و کاری به بقیه موارد مهم ومورد نیاز اصلاح جامعه نداشته باشید.
با سخنرانی و نامگذاری یک روز بخصوص، وحدت بوجود نمی اید بلکه وحدت زمانی بین این دو نهاد بوجود می اید که حوزه و حوزویان، دانشگاه و دانشگاهیان را بی دین نداند و دانشگاهیان هم حوزه و حوزه ویان را متحجر نخوانند و اگر این دو نهاد با هم متحد شوند دشمن به اهداف شوم خود نخواهد رسید.

* تحصیلکرده دانشگاه
 
نام شما

آدرس ايميل شما

بیدار
به نام خدا
کاملا موافق نتیجه گیری مقاله فوق هستم واقعیت اینست که جامعه اسلامی ما در شرایط کنونی نیازمند حضور فعال هردو گروه در جامعه هست .ضمنا از آقای عباسی نیز تشکر می نمایم
دانشگاهی
به نظر میرسد که اگر مطالب بیشتر به صورت انتقادی و نقد صریح هر دو حوزه صورت میپذیرفت بهتر بود و بیشتر مورد پذیرش جامعه جوان وعلمی دو نهاد ذکر شده قرار میگرفت
بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

امروز هفتم آبان سالروز سومین ترور نافرجام سیدحسن طباطبایی معروف به سیدحسن مدرس است. هم ...
انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

میثم‌ رادپور درباره اینکه اگر ترامپ پیروز شود چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: «همین مسیرادامه ...
رویای ناتمام نامزد حزبی

رویای ناتمام نامزد حزبی

در انتخابات ۱۴۰۰ «کاندیدای اختصاصی» داریم؛ این جمله ای است که این روزها از سوی برخی احزاب ...
1